اسکالپ چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

معاملات اسکالپینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

امروز در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از انواع معروف در ترید، یعنی اسکالپینگ بپردازیم. ابتدا بررسی خواهیم کرد که اسکالپینگ چیست و چگونه کار می‌کند، سپس در مورد مزایا و معایب آن و نیز انواع آن صحبت خواهیم کرد. اسکالپینگ در بازارهای مالی مختلف از جمله فارکس کاربرد دارد، شما  می‌توانید با شرکت در دوره آموزش فارکس در مشهد پارسیان بورس، بر انواع روش‌های تحلیل در این بازار مسلط شوید، اما امروز قصد داریم به صورت اختصاصی به اسکالپینگ بپردازیم.

تا پایان این مقاله از پارسیان بورس همراه ما باشید تا با این شیوه معاملاتی آشنا شوید.

اسکالپینگ چیست؟

اگر تاکنون به ترید پرداخته‌اید و علاقه‌مند به آن می‌باشید، حتماً به واژه‌ی اسکالپینگ یا اسکالپ برخورد کرده‌اید. اسکالپینگ، نوعی استراتژی یا شیوه‌ی معاملاتی می‌باشد که معامله‌گر یا تریدر به دریافت سودهای کوچک نیز راضی می‌باشد. به عبارتی دیگر، در این استراتژی، معامله‌گر سعی می‌کند در تایم فریم های کوچک، تعداد معاملات زیاد با سود های اندکی بدست آورد تا با انباشت این سود های کم، مقدار زیادی سود بدست آورد.

در بازار های مالی مختلف مثل فارکس، به این گونه افراد به اصطلاح اسکالپر گفته می‌شود. لازم به ذکر است که یک اسکالپر، باید توانایی و مهارت زیادی داشته باشد تا بتواند به چنین سود هایی برسد. در صورتی که معامله گر از داشتن چنین توانایی و قابلیتی محروم باشد، مطمئناً دچار ضرر های هنگفتی می‌شود.

البته که در استراتژی اسکالپینگ، معامله گر باید زمان مناسب و کافی برای انجام چنین کاری را داشته باشد. زیرا وی باید نمودار ها را بررسی کرده و ارزیابی خود را از بازار های مالی، به اتمام برساند. معمولاً افرادی که دارای علاقه و هیجان به بررسی نمودار ها می‌باشند، در چنین راهی قرار می‌گیرند. همچنین توانایی اخذ تصمیم سریع در لحظه نیز از دیگر توانایی های مورد نیاز برای یک اسکالپر می‌باشد.

آموزش استراتژی اسکالپ

استراتژی اسکالپینگ چگونه کار می کند؟

به صورت دقیق نمی توان گفت که استراتژی اسکالپینگ چه زمانی به کار می آید. معمولاً نمودارهای قیمتی پس از به اتمام رساندن فاز تجمیع یا Accumulation یا به حرکت خود ادامه می‌دهند یا اینکه متوقف می‌شوند. در چنین حالتی معمولاً اسکالپر ها با بررسی دقیق نمودار و تخمین زمان مناسب، وارد معامله می‌شوند.

نکته‌ی جالبی که در معاملات اسکالپ وجود دارد، مقدار سود کم آن می‌باشد. معمولاً تریدرهای بلندمدت، به سودهایی مانند 50 درصد یا کمتر راضی می‌باشند. در حالی که در معاملات اسکالپینگ، این مقدار بسیار کمتر می‌باشد و تا حدودی با مقدار حد ضرر برابر است.

نکته‌ی جالب دیگری که در معاملات اسکالپینگ به چشم می‌خورد، عدم قرار دادن حد ضرر می‌باشد. اگر در اسکالپ حرفه ای و با تجربه شوید، متوجه می‌شوید که قرار دادن حد ضرر، می‌تواند به پشیمانی تریدر منجر شود. زیرا در معاملات اسکالپ، معمولاً نمودار قیمتی تا حد ضرر حرکت کرده و سپس راه صعودی در پیش می گیرد.

اگر در اینگونه از معاملات به تجربه‌ی بالایی برسید، متوجه می‌شوید که چه زمانی باید حد ضرر خود را فعال و از معامله خارج شوید. قرار دادن حد ضرر علاوه بر پشیمانی تریدر، منجر به از دست دادن موقعیت مناسب ورود می‌شود. زیرا قیمت نوسان زیادی در بازه‌ی زمانی کوتاه مدت می کند.

معمولاً اسکالپر ها دارای آمادگی زیاد برای اخذ هرگونه تصمیمی می‌باشند. آن ها باید سیستم خود را آماده کرده و بررسی های لازم را روی نمودار پیاده کنند. سپس در موقعیت مناسب و با دسترسی به صرافی یا بروکر، معامله‌ی خود را انجام دهند.

هدف از اسکالپینگ در معاملات چیست؟

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم، هدف از معاملات اسکالپینگ توسط اسکالپر ها، کسب حداقل سود در تعداد دفعات زیاد می‌باشد. به عبارتی اسکالپر ها برخلاف معامله گران که یک سود بزرگ با حجم کم بدست می آورند، سود های کوچک اما با حجم بالا بدست می آورند.

بگذارید مثالی بزنیم. یک معامله گر از یک معامله‌ی خود، 20 درصد سود کسب می‌کند، در طرف مقابل، یک اسکالپر با 5 معامله و کسب سود 4 درصد از هر معامله، در پایان روز با 20 درصد بازدهی، به کار خود خاتمه می‌دهد. معمولاً این معامله گران، از تحلیل تکنیکال و همچنین تقویم های اقتصادی به عنوان ابزار خود استفاده می‌کنند. بنابراین عنصر اصلی در معامله گران اسکالپ، حجم زیاد معاملات آن ها می باشد.

اسکالپر ها به دو صورت دستی یا خودکار، اقدام به معامله اسکالپینگ می‌کنند. در روش دستی، معامله گران زمان ورود، خروج و حجم را خود انتخاب کرده و مدیریت شخصی را روی آن اعمال می‌کنند. در طرف مقابل، در معاملات خودکار، معامله گر نقطه‌ی ورود و خروج را مشخص کرده و با حجم مناسب از پیش تعیین شده، کلیه امورات را به دست سیستم می‌سپارد. معمولاً معامله‌گران اسکالپ، از معامله‌ی دستی استفاده می‌کنند تا خودشان بتوانند معامله را مدیریت نمایند.

آموزش استراتژی اسکالپ

مزایای استراتژی اسکالپ در ترید

پس از ارائه موضوعات بالا، به موضوع مزایای استراتژی اسکالپینگ در ترید رسیده ایم. این استراتژی مانند سایر شیوه های معامله گری، دارای مزایای خاص خود می‌باشد. در واقع اسکالپر ها با بهره مندی از چنین ویژگی هایی، می‌توانند سود خود را از بازار بدست آورند. اسکالپینگ دارای 3 ویژگی خاص و مزیت بزرگ می‌باشد.

  • اولین ویژگی اسکالپینگ، کاهش حداکثری ریسک می‌باشد. به عبارتی با استفاده از این استراتژی، می‌توانید از رخداد حوادث ناگواری که بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، دور شوید و ریسک معامله‌ی خود را به حداقل مقدار برسانید.
  • ویژگی دوم اسکالپ، استفاده از تحرکات قیمتی کوچکتر می‌باشد. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، می‌توان گفت که تحرک یا افزایش قیمت به میزان 20 سنت، بسیار راحت تر از حرکت 1 دلاری سهم می‌باشد. بنابراین اسکالپر ها با بهره مندی از چنین ویژگی و قابلیتی، می‌توانند از مزایای تحرکات کوچکتر، استفاده نمایند.
  • ویژگی سوم و آخر اسکالپینگ نیز این می‌باشد که این تحرکات کوچک‌تر، راحت‌تر از تحرکات بزرگتر اتفاق می‌افتد. به عبارتی معمولاً تحرکات بزرگ، باید با یک عدم توازن شدیدی در میزان تقاضا و عرضه همراه باشد. در حالی که تحرکات کوچک‌تر معمولاً راحت تر و تحت شرایط پایدار تر شکل می‌گیرند. بنابراین می‌توان دل به چنین تحرکاتی بست و سود خود را از بازار بدست آورد.

اسکالپینگ چیست

آیا اسکالپینگ برای شما مناسب است؟

اینکه آیا استراتژی اسکالپینگ برای یک شخص مناسب است یا خیر، بستگی به ویژگی‌های وی دارد. در واقع یک اسکالپر باید ویژگی‌های خاصی را در خود ببیند یا پرورش دهد تا بتواند از چنین قابلیتی استفاده نماید. یکی از این ویژگی ها، زمان مناسب می‌باشد. یک اسکالپر باید به طور مداوم و همیشگی، بازار را تحلیل نماید. شاید در عرض چند دقیقه، چندین موقعیت ورود به معامله فراهم شود.

تمرکز بالا و دقت مناسب نیز می‌تواند در اسکالپ، کمک یار معامله گر باشد. سرعت عمل نیز در این سبک از معامله بسیار حیاتی است. زیرا ممکن است یک موقعیت ایده آل فراهم شود. در چنین حالتی اسکالپر باید اهرم را مناسب با نیاز و شرایط موقعیت، تنظیم نماید و وارد معامله شود.

حرف از اهرم شد ،باید توضیحاتی درباره‌ی این ویژگی ارائه شود. اهرم یا لوریج، قابلیتی بسیار جذاب در معاملات اسکالپینگ می‌باشد. به وسیله‌ی اهرم، معامله‌گر می‌تواند تا چندین برابر دارایی خود معامله کند. اهرم در عین حال که می‌تواند سود شما را افزایش دهد، ضرر را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین اسکالپر باید توانایی پذیرش زیان در معاملات خود به وسیله‌ی اهرم ها را نیز داشته باشد.

با این تفاسیر، اگر چنین ویژگی هایی را در خود می‌بینید و می‌خواهید سود های مناسبی را از بازار بدست آورید، معاملات اسکالپینگ مختص شما می‌باشد.

بهترین استراتژی اسکالپینگ

انواع معاملات اسکالپ

به طور کلی، معاملات اسکالپینگ دارای 3 نوع می باشد.

  1. مورد اول، اسکالپ بازارسازی نام دارد. در چنین حالتی، اسکالپر به جنگ بازار سازان می‌رود و با آن ها به رقابت می‌پردازد. این حالت بسیار پیچیده و سخت می‌باشد. زیرا علاوه بر این رقابت سخت، اسکالپر باید با سود اندکی که از معامله‌ی خود بدست آمده، از معامله‌ی خود خارج شود. این سود اندک به مقداری می‌باشد که با کوچکترین تحرکات قیمتی، معامله‌گر دچار زیان می‌شود.
  2. نوع دوم از معاملات اسکالپینگ، مربوط به استراتژی سنتی می‌باشد. در این حالت، معامله‌گر تعداد زیادی از سهام که مستعد حرکت های ناچیز می‌باشد را خریداری می‌کند تا رفته رفته به مرحله‌ی بازدهی برسد. معمولاً در این استراتژی، سهامی که شناوری مناسبی دارند، مورد هدف قرار می‌گیرند.
  3. نوع سوم و آخر معامله‌ی اسکالپ، روش سنتی می‌باشد. در این حالت، اسکالپر با دریافت سیگنال ورود به معامله، به معامله‌ی خود وارد می‌شود و یک پوزیشن معاملاتی باز می‌کند. در چنین حالتی معمولاً اسکالپر ها به محض دریافت سودی یکسان با میزان حد ضرر ( 1:1 ) از معامله‌ی خود خارج می‌شوند.

اسکالپینگ برمبنای پرایس اکشن (Price Action)

بسیاری از اسکالپر ها بر اساس شیوه‌ی معامله‌گری پرایس اکشن اقدام به معاملات اسکالپینگ می‌کنند. در چنین حالتی، ابتدا معامله‌گر استراتژی‌های لازم مانند حمایت و مقاومت ها را در نمودار ترسیم می‌کند. حال اسکالپر در تایم فریم مناسب، به معامله ورود می‌کند. معمولاً در چنین حالتی، به تریدر ها پیشنهاد می‌شود در روند اصلی اقدام به معامله کنند.

این موضوع بدین معنا است که اگر بازار صعودی می‌باشد، تریدر نیز در جهت افزایش قیمت معامله کند و بالعکس. پس از انجام چنین کاری، اسکالپر به محض دریافت حد سود خود، از معامله خارج می شود.

شما می‌توانید با شرکت در دوره جامع پرایس اکشن پارسیان بورس، صفر تا صد پرایس اکشن را به‌صورت عملی آموزش ببینید و از آن در بازارهای مالی مختلف استفاده کنید.

اسکالپینگ بر مبنای پرایس اکشن

اسکالپ بر اساس فیبوناچی

در این سبک از اسکالپینگ نیز باید ابتدا در تایم فریم های بلندمدت تر، روند اصلی حرکات قیمتی تشخیص داده شود و سپس خط روند مناسب ترسیم شود. معمولاً در چنین حالتی، بنا به استراتژی اخذ شده توسط اسکالپر، معامله ادامه داده می‌شود. به عنوان مثال می‌تواند هدف وی، شکست خط روند و پولبک به آن باشد. اگر اسکالپر می‌خواهد از استراتژی فیبوناچی در تحلیل خود استفاده کند، می‌تواند از نسبت های فیبوناچی برای کسب سود خود استفاده نماید.

نسبت های فیبوناچی، بسیار پرکاربرد و هیجان انگیز می‌باشند و تریدر ها برای این نسبت ها، ارزش زیادی قائل می‌باشند. معمولاً محدوده‌های 38 درصد و 62 درصد نسبت به سایر نسبت ها، مهم تر قلمداد می‌شوند.

اسکالپینگ با کمک الگوهای شمعی ژاپنی

نوع دیگری از معاملات اسکالپینگ، به وسیله‌ی الگوهای شمعی ژاپنی می‌باشد. این استراتژی که برای بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت مناسب است، نیازمند آشنایی می‌باشد. به عبارتی اگر معامله‌گر فاقد توانایی شناخت کندل ها یا الگوهای ژاپنی باشد، نمی‌تواند از این ویژگی استفاده نماید.

هنگامی که اسکالپر با انواع کندل‌ها مانند چکش، ستاره صبح گاهی، مرد به دار آویخته و … آشنا باشد، می‌تواند به خوبی با این کندل های شمعی، اقدام به معامله کند. به عنوان مثال هنگامی که در کف روند قیمتی یا محدوده‌ی حمایتی باشیم، با دیدن کندل یا شمع چکش، می‌توانیم این حالت را در نظر بگیریم که بازار در حال برگشت از روند نزولی خود می‌باشد.

sclp

عوامل موثر در استراتژی معاملاتی Scalping

در این مقاله به این مفهوم که اسکالپ چیست و آموزش استراتژی اسکالپ، پرداختیم. یک اسکالپر، باید عوامل و خصوصیاتی که در یک معامله اسکالپینگ رخ می‌دهد را بداند و با آن‌ها آشنا باشد.

در اجرای یک معامله‌ی اسکالپ، نیاز است برنامه‌ای مدون تنظیم و اجرا شود. کسب سود حداقلی در این حالت، از اصلی‌ترین شرایط این استراتژی می‌باشد. همچنین معامله‌گر باید بداند که در معاملات وی، همواره زیان وجود دارد و تمام معاملات به سود منتهی نمی‌شوند. بنابراین باید این اراده را داشته باشد تا در صورت ایجاد ضرر، به راه خود ادامه دهد.

میزان تسلط به تحلیل و داشتن نظم و انضباط نیز در اسکالپینگ بسیار موثر است. به عبارتی این ویژگی ها، رفته رفته به قوانینی برای اسکالپر تبدیل می‌شوند که باید در هر معامله، آن ها را رعایت کند.

معمولاً اسکالپر ها در معاملات خود، ریسک را در طول زمان کاهش می‌دهند و حجم معاملات را در طرف مقابل، افزایش می‌دهند. نکته‌ی مهمی که باید اعلام شود، این می‌باشد که لزوم استفاده از چنین استراتژی های معاملاتی در معاملات اسکالپینگ، علاقه مندی و اعمال ویژگی های ذکر شده می باشد.

اگر شخصی علاقه مند به استفاده از چنین استراتژی و اعمال این ویژگی ها نباشد، نمی‌تواند در آن موفق باشد و در معاملات خود، متحمل ضرر می‌شود. در انتها امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات کافی را از آن بدست آورده باشید.

5/5 - (5 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی