مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

لیکویید چیست و چگونه جلوگیری کنیم؟

لیکویید چیست؟ یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی است که افراد قبل از ورود به بازارهای مالی باید پاسخ آن را بیابند. لیکویید در ارز دیجیتال هنگامی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر برای باز نگه‌داشتن پوزیشن خود سرمایه لازم را نداشته باشد. با توجه به این امر پوزیشن بسته می‌شود و در اصطلاح لیکویید در ارز دیجیتال اتفاق خواهد افتاد.(این دردناک ترین اتفاق در دنیای معامل گری ارز دیجیتال است که با آموزش ارز دیجیتال در مشهد می توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.  لیکویید شدن به موارد خاصی وابسته است که شامل میزان سرمایه و Leverage (لوریج) می‌شود. بنابراین برای تریدرها و حساب ها عدد مشخصی را نمی‌توان حساب کرد.

در حقیقت لیکویید شدن در ارز دیجیتال به معنای بسته شدن حساب معاملاتی در بازار فیوچر است. زمانی حساب یک معامله‌گر بازار ارز دیجیتال لیکویید می‌شود که در یک معامله میزان ضررها بیشتر از سرمایه باشد و سرمایه صفر شود. هنگامی که در یک معامله ضرر معادل سرمایه تریدر شود صرافی مورد نظر پوزیشن را مسدود و حساب را به حالت صفر در می‌آورد. به عنوان مثال فرض را بر این می‌گذاریم که یک معامله‌گر قصد دارد که یک پوزیشن را با لوریج 20 باز نماید. هنگامی که این تریدر به معامله‌ی فیوچرز کوین اتر وارد شد در صورتی که قیمت ETH حرکتی برخلاف پوزیشن داشته باشد و به پنج درصد تغییر یابد، ضرری که متوجه این پوزیشن می‌شود به میزان 100 درصد است. در این موقعیت صرافی پوزیشن مورد نظر را مسدود خواهد کرد. البته صرافی‌هایی نیز وجود دارند که پیش از رسیدن میزان ضرر به 100 درصد پوزیشن را مسدود می‌کنند. این رویداد به علت روش کار این نوع معامله‌ها و سیاست‌هایی که در صرافی‌ها است اتفاق می‌افتد.

در معاملاتی که در آینده انجام می‌گیرد، اکسچنج تنها به عنوان نقش یک واسطه عمل می‌کند و فقط از معامله‌گران کارمزد دریافت می‌کند. معامله‌گرانی که در معاملات ارزهای دیجیتال سود دریافت می‌کنند سودشان از محل ضرر دیگران دریافت می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیرم زمانی که یکی از کاربران در دنیای دیجیتال لیکویید می‌شود سرمایه او به عنوان سود دیگر معامله‌گران استفاده می‌شود.

برای درک بهتر این مسئله که لیکویید چیست، یک مثال می‌آوریم فرض کنید که صرافی بایننس به کاربران خود یک لوریج را ارائه می‌دهد که این لوریج از محل صندوقی است که سرمایه لیکویید شده‌ی معامله‌گران قرار گرفته است. به این ترتیب بایننس سرمایه تریدرهایی را که لیکویید شده اند را در این صندوق نگهداری کرده و سود معامله‌گران دیگر را از محل این صندوق پرداخت می‌کند. برای درک بیشتر مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال و لوریج باید با انواع بازار مالی آشنا شوید.

پیشنهاد ویژه: مینی دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان

پیش از این‌که ادامه مطلب “لیکویید چیست” را مطالعه کنید، دوره بالا را به‌عنوان یک پیشنهاد ویژه به شما معرفی می‌کنیم، شما با شرکت در این دوره، تمام نکات ضروری که برای حضور در بازار ارزها یدیجیتال لازم است را آموزش خواهید دید.

ارتباط لیکویید در ارز دیجیتال و انواع بازار مالی چیست؟

مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟
مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟

در واقع در دنیای رمز ارزها سه بازار مالی وجود دارد که با نام‌های Spot (اسپات)، Margin (مارجین)، Futures‌ (فیوچرز) شناخته می‌شوند. بازار مالی اسپات، در این بازار جابه‌جایی دارایی بین دو تریدر به صورت واقعی انجام می‌گیرد. به عنوان مثال در صورتی که یک تریدر در بازار اسپات یک بیت کوین خریداری کند مالکیت از فروشنده به خریدار انتقال می‌یابد.

حتما بخوانید: فیوچرز چیست؟

در حقیقت بازار مارجین همان بازار اسپات می‌باشد که معاملات اسپات نیز در آن انجام می‌گیرد با این فرق که در بازار مارجین تریدر قسمتی از سرمایه معامله را از صرافی قرض گرفته است به این عملکرد در اصطلاح استفاده از لوریج (Leverage) می‌گویند.

در مورد بازار فیوچرز باید بگوییم که این بازار عملکردی قراردادی دارد و در واقع چیزی را به شکل واقعی انتقال نمی‌دهد. در این بازار تریدرها بر روی مواردی مانند تغییرات قیمت در آینده معامله می‌کنند. تریدرها در بازار فیوچرز از اهرم ها استفاده می‌کنند. این شکل از بازار برای تریدرها موقعیتی را ایجاد می‌کند تا بتوانند بدون داشتن سرمایه کافی در این بازر فعالیت کنند.

شباهت‌های زیادی میان بازار فیوچرز و مارجین وجود دارد اما در واقع این دو بازار کاملا از یکدیگر متفاوت هستند. زمانی که معامله‌گران در بازار مارجین بیت کوین خریداری می‌کنند همان مقدار به صورت واقعی به حساب آن‌ها انتقال می‌یابد. اما در بازار فیوچرز هیچ بیت کوینی به حساب معامله‌گر منتقل نخواهد شد.

معامله‌گران باید بدانند که سرمایه آن‌ها زمانی در بازار اسپات از بین خواهد رفت که قیمت دارایی آن‌ها صفر شده باشد. اما این موضوع در معامله مارجین و فیوچرز به گونه‌ی دیگری است شما در این دو بازار علاوه بر سرمایه خودتان از لوریج یا قرض از سرمایه به میزان بیشتری در معاملات خود استفاده کنند. بنابراین صرافی‌ها برای مدیریت ریسک و خطر پذیری از فرایندهای مختلفی مانند لیکویید در ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. زمانی که میزان ضرر و زیان‌ها از سرمایه شما بیشتر شد صرافی به شکل کاملاً اتوماتیک پوزیشن شما را مسدود می‌کند و اصل سرمایه را نیز به عنوان ضرر وارد شده به شمار می‌آورند و به این ترتیب است که سرمایه تریدر صفر می‌شود.

چه زمانی لیکویید در ارز دیجیتال اتفاق می افتد؟

مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
چه زمانی لیکویید در ارز دیجیتال اتفاق می افتد؟

قیمتی که موجب لیکویید در ارز دیجیتال می‌شود به پوزیشن معامله‌گر بستگی دارد. در صورتی که معامله‌گر پوزیشن لانگ یا خرید استقراضی را انتخاب کند، هنگامی که قیمت مورد معامله از قیمت ورودی کمتر باشد نخست وارد محدوده‌ی ضرر شده و پس از آن به قیمت تسویه حساب نزدیک می‌گردد. به عنوان مثال ممکن است قیمت رمز ارز بیت کوین در آینده افزایش پیدا کند. معامله‌گر با قیمت فعلی بیت کوین (۴۸,۰۱۶ دلار) وارد پوزیشن لانگ این ارز دیجیتالی می‌شود در حالی که لوریج حساب او 20 است، اگر به هر دلیلی قیمت BTC افت کند و یک روند نزولی را طی کند. در صورتی که قیمت این ارز دیجیتالی 5 درصد کاهش پیدا کند (یعنی قیمت به۴۵,۶۱۶ دلار خواهد رسید) معامله‌گر لیکویید خواهد شد.

در پوزیشن شورت یا فروش استقراضی این فرایند نتیجه‌ی برعکس دارد به این شکل که معامله‌گر با تصور کاهش قیمت بیت کوین به پوزیشن شورت وارد می‌شود، در صورتی که این رمز ارز با 5 درصد افزایش قیمت روبرو شود معامله‌گر لیکویید خواهد شد.

نکته مهمی که در ارتباط با لیکویید در ارز دیجیتال وجود دارد این است که هر قدر لوریج انتخاب شده بیشتر باشد احتمال لیکویید شدن در ارز دیجیتال بیشتر خواهد شد و درصد کمتری از تغییرات قیمت باعث لیکویید شدن حساب معامله‌گران خواهد شد.

حال که کاملا متوجه شدید که لیکویید شدن یعنی چی، زمان آن رسیده که در مورد راه های جلوگیری از آن مطلع شوید، پس در ادامه همراه ما باشید.

راه جلوگیری از لیکویید چیست؟

مفهوم لیکویید در ارز دیجیتال چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
چگونه از لیکویید در ارز دیجیتال جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از لیکویید در ارز دیجیتال باید به مواردی در رابطه با مدیریت سرمایه به همراه حساب توجه کرد. برخی از این فاکتورها احتیاج به تمرین و تکرار دارند. در حالی که بعضی دیگر پیش از شروع هر معامله یا باز کردن پوزیشن‌ها مورد توجه واقع می‌شود. در ادامه قصد داریم چند نکته را در این رابطه یادآوری کنیم.

  • افتتاح حساب‌هایی با لوریج پایین: هر چقدر که میزان لوریج یا اهرم حساب های معامله تریدرها بالاتر باشد امکان لیکویید شدن یا از دست رفتن سرمایه‌ی معامله‌گران کمتر خواهد بود. با توجه به اینکه بازار‌های ارز دیجیتال بسیار نوسان دارد بهتر است که از لوریج‌های کمتری استفاده شود.
  • برخورداری از استراتژی معاملاتی: یکی از مهم‌ترین موارد از روی برنامه عمل کردن است، استراتژی معاملاتی باعث می‌شود که معامله‌گران یک ترید براساس نظم و برنامه را انجام دهند و به این ترتیب در یک مسیر معین و مشخص گام بردارند. معامله‌گرانی که از استراتژی و سیستم معاملاتی برخوردار هستند دید بهتری برای رصد بازار دارند که موجب می‌شود نقاط بهینه ورود و خروج را بهتر تشخیص دهند. در کنار این موارد معاملاتی که براساس یک استراتژی مشخص انجام می‌گیرد به سادگی قابل تجزیه و تحلیل است، امکان بررسی روندهای گذشته و ایراداتی را که معامله‌گر در حین معامله انجام داده مشخص می‌کند. به این ترتیب معامله‌گران بازار رمز ارزها می‌توانند با رفع این مشکلات از سرمایه خود در برابر ریسک‌های احتمالی محافظت کنند.
  • شروع با سرمایه کم: یکی دیگر از روش های جلوگیری از لیکویید در ارز دیجیتال این است که با سرمایه اندک وارد معاملات شوید تا با راه و روش این نوع معاملات آشنایی پیدا کنید. در این حالت اگر اشتباهی رخ بدهد و محاسبات و تحلیل‌ها درست از آب درنیاید ضرر و زیان کمتری بر شما تحمیل خواهد شد. برای حفظ سرمایه خود از خطر لیکویید شدن بهتر است که پیش از هر معامله میزان سرمایه‌ای را که قصد دارید وارد آن پوزیشن نمایید را تعیین کنید. نکته‌ی دیگر اینکه با استفاده از لوریج و چند برابر کردن سرمایه با قابلیت معامله دیگر احتیاجی نیست که همه‌ی سرمایه خود را وارد معامله کنید زیرا این امر با ریسک بسیار بالایی همراه است.
  • تعیین کردن حد سود و ضرر: بهترین راه برای جلوگیری از لیکویید در ارز دیجیتال این است که با استفاده از ابزارهایی نظیر Stop loss حد ضرر را مشخص کرده و برای تعیین نمودن حد سود از Take Profit استفاده کنید. تعیین حد ضرر و حد سود به مدیریت ریسک پذیری معامله‌گران وابسته است. یک موضوع که در میان بیشتر تریدرها مشاهده می‌شود تعیین نسبت ریسک به ریوارد یک به دو می‌باشد. در این حالت معامله‌گران حاضرند که در قبال دو واحد سود یک واحد ضرر را تحمل کنند. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که پس از تعیین حد سود و ضرر دیگر مقدار آن را تغییر ندهید. آکادمی پارسیان بورس امیدوار است که مطالب فوق جهت آگاه سازی معامله‌گران دنیای ارزهای دیجیتال مفید واقع شود.

این‌ها روش‌های جلوگیری از لیوکیید هستند که شما با گذراندن آموزش ارز دیجیتال، می توانید آن‌ها را بیاموزید و نه‌تنها از ضرر و زیان جلوگیری کنید، بلکه به کسب درآمد بپردازید.

انواع لیکویید چیست؟

در این بخش قصد داریم راجع به انواع لیکویید صحبت کنیم. کلمه لیکویید در بازار کریپتو در خصوص یک ارز دیجیتال خاص، صرافی و یا کاربران استفاده می‌شود.  ما در این بخش قصد داریم توضیح دهیم در هر یک از این موارد، لیکویید چیست و چه کاربردی دارد.

لیکویید در صرافی

لیکویید در صرافی به معنی میزان نقدینگی در صرافی است. درواقع تعداد خرید و فروشی که در دفتر سفارش‌ها وجود دارد. هرچه این میزان در صرافی بیشتر باشد در نتیجه میزان لیکوییدیتی بیشتر خواهد بود و این موضوع نشان می‌دهد که صرافی پر طرف‌دارتر و محبوب‌تر است. میزان لیکوییدیتی هر صرافی را می‌توانید در سایت کوین مارکت کب در صفحه‌ای که مربوط به صرافی‌هاست مشاهده کنید.

صرافی‌هایی که میزان لیکوییدیتی زیادی دارند به شما این امکان را می‌دهند که در آن صرافی‌ها راحت‌تر مقدار پول زیاد را نقد کنید. اما صرافی که لیکوییدیتی زیادی ندارد شما را در نقدکردن مبالغ بالا دچار مشکل خواهد کرد. در حوزه ارز دیجیتال صرافی بایننس بیشترین لیکوییدیتی را دارد.

لیکویدیتی در ارز دیجیتال

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه راجع به لیکوییدیتی صحبت کنیم. لیکوییدتی به این معنی است که چقدر راحت می‌توان یک دارایی را به پول نقد تبدیل کنید بدون این که مجبور شوید از ارزش آن بکاهید. درواقع هرچه لیکوییدتی یک ارز دیجیتال بیشتر باشد آن ارز راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود. شاید شما در هنگام معامله این مشکل را در خیلی از ارزهای دیجیتال حس نکنید؛ اما در خریدوفروش مبالغ زیاد این موضوع به چشم می‌آید.

لیکوییدیتی کاربر در صرافی

ما در این مقاله بیشتر راجع به این که لیکویید چیست بحث کردیم. درواقع کاربر زمانی لیکویید می‌شود که سرمایه خودش را در بازار فیوچرز از دست دهد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که میزان ضرر کاربر از سرمایه‌ اولیه‌اش بیشتر شود. این مورد لیکوییدیتی با دو مورد قبلی متفاوت است. برای این که بیشتر راجع به این نوع لیکوییدیتی اطلاعات کسب کنید این مقاله را دنبال کنید.

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد به شما پشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید. توضیح عملی اینکه لیکویید چیست، چگونه از آن جلوگیری کنیم و با برنامه ریزی درست کسب سود نماییم را در این دوره خواهید دید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری از این لینک اقدام کنید.
  • آکادمی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »

جمع‌بندی

در این مطلب به پرسش مهمی که در ابتدای مطلب به آن پرداختیم، یعنی لیکویید چیست، پاسخ دادیم. پس از پایان این مقاله ما مطمئن هستیم که با معنی لیکویید شدن کاملا آشنایی پیدا کرده اید و می دانید که راه های جلوگیری از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست.

سوالات متداول

منظور از لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست ؟

لیکویید شدن در ارز دیجیتال، به معنای بسته شدن حساب معاملاتی کاربر در بازار فیوچرز می باشد و زمانی اتفاق می افتد که ضرر بیشتر از سرمایه فرد باشد.

چگونه در فیوچرز لیکویید نشویم؟

نکات مهمی در رابطه با آن این موضوع وجود دارد که باید رعایت شوند، مثل: عدم افتتاح حساب با لوریج بالا، داشتن استراتژی معاملاتی، مشخص کردن حد ضرر یا استاپ لاس، و شروع با سرمایه کم که در این مقاله به طورکامل این موارد را توضیح داده ایم.

3.3/5 - (10 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی