مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟

درباره مفهوم Market Liquidity چه می‌دانید؟ برای آشنایی بیشتر با این مسئله در ابتدای امر باید به این موضوع پرداخت که لیکوییدتی چیست؟ در کل این اصطلاح به امکان تبدیل شدن یک دارایی به پول نقد یا دارایی دیگر اطلاق می‌شود. لیکوییدتی به دو حوزه مختلف اشاره دارد که یکی Market Liquidity و دیگری Accounting Liquidity است.

در کل Market Liquidity به بازاری می‌گویند که در آن ترید زیادی انجام می‌شود و بیشتر معامله‌‌گران مایل هستند در آن به معامله یا ترید بپردازند. از سوی دیگر دارایی لیکوئید به دارایی‌هایی گفته می‌شود که امکان نقد کردن آن‌ها به سادگی وجود دارد.

Market Liquidity در دنیای ارز دیجیتال به چه معنا است؟

مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
Market Liquidity در دنیای ارز دیجیتال به چه معنا است؟

برای آشنایی بیشتر با لیکوییدیتی مارکت لازم است که در ابتدای امر مفهوم لیکوییدیتی را درک کنیم و پس از آن به بررسی بازار لیکوییدیتی بپردازیم. همان طور که می‌دانید لیکوییدیتی به فرایندی اطلاق می‌شود که به ما می‌گوید یک دارایی تا چه اندازه می‌تواند سریع و آسان خرید و فروش شود.

با توجه به توضیحات ذکر شده لیکوییدیتیِ خوب به معنای این است که دارایی‌های موجود می‌توانند به سادگی خرید و فروش شوند، بدون اینکه قیمت آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. اما در مورد لیکوییدیتیِ بد باید بگوییم دارایی مورد نظر امکان خرید و فروش سریع و آسان را نخواهند داشت، در صورتی که این قابلیت برای آن‌ها ایجاد شود معامله یا تراکنشی که انجام می‌گیرد بر قیمت آن تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

آیا می‌دانید لیکوییدترین دارایی پول نقد یا معادل آن است که به سادگی می‌تواند به دارایی‌های دیگر تبدیل شود؛ استیبل‌کوین‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال نیز این موقعیت را دارند.

گرچه استیبل کوین‌ها در حال حاضر جایگاه خود را نیافته‌اند و هنوز در پرداخت‌های روزانه برای افراد جامعه موقعیت خود را به اثبات نرسانده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان مطمئناً مورد پذیرش عمومی قرار خواهند گرفت. با توجه به این امر استبیل کوین‌ها بیشتر حجم معاملات بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارند و همین امر باعث شده که به میزان زیادی لیکویید باشند.

اگر بخواهیم میزان لیکویید بودن دارایی‌های فیزیکی و ارزهای دیجیتال را با همدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که دارایی‌های محسوس به اندازه‌ی دارایی‌های دیجیتال لیکویید نیستند. به این دلیل که دارایی‌های محسوس ثابت هستند و دچار استهلاک می‌شوند. نکته‌ی دیگری که در مورد این دارایی‌ها وجود دارد مخارج و مدت زمانی است که برای معامله‌ی آن‌ها نیاز است.

خرید و فروش در دنیای رمز ارزها به صورت یک بازی است، این بازی به صورت جا به جا کردن بیت‌ها در کامپیوتر می‌باشد. این نوع مبادلات باعث می‌شود که لیکویید در موقعیت بهتری قرار بگیرد و دلیل این امر قابلیت تکمیل تراکنش‌، تسویه و معامله به صورت کاملا ساده است.

مارکت لیکوییدیتی (Market Liquidity) چیست؟

مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
Market Liquidity چیست؟

Market Liquidity یا لیکوییدیتی بازار به معنای میزان سهولت خرید و فروش دارایی‌ها در بازار با قیمت عادلانه است. قیمت عادلانه یا منصفانه به معنای قیمتی است که به ارزش واقعی دارایی‌ها نزدیک‌تر باشد. در این مورد باید درخواست فروش یا ارزش واقعی یعنی کمترین قیمت اعلام شده که توسط فروشنده‌ها برای دارایی‌ها اعلام می‌شود، باید به بالاترین قیمت یا پیشنهاد خرید که توسط خریدار مطرح می‌شود نزدیک باشد. تفاوتی که میان قیمت پیشنهاد شده توسط فروشنده وجود دارد با قیمتی که توسط خریدار پیشنهاد می‌شود به شکاف قیمت پیشنهاد خرید و فروش معروف است.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم اختلاف قیمت خریدار و فروشنده به معنای همان شکاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش شناخته می‌شود. هر اندازه این شکاف کمتر باشد برای Market Liquidity مناسب‌تر است. در هنگام این اتفاق اصولاً می‌گویند که بازار لیکوییدیتیِ مطلوبی دارد. هر اندازه اختلاف قیمت‌ها به وسیله‌ی معامله‌گران متعادل‌تر شوند. در مقابل آن شکاف بین پیشنهاد خرید و فروش عمیق‌تر می‌شود که به معنای این است که بازار در حالت لیکویید نیست و خرید و فروش در آن به سختی انجام می‌گیرد.

معامله‌گرانی که اهل آربیتراژ هستند می‌توانند از شکاف بازار نهایت استفاده را ببرند. به این علت که می‌توانند از تفاوتی اندکی که میان قیمت‌ها وجود دارد نهایت فایده را ببرند و بارها از آن استفاده کنند. نکته‌ی قابل توجه اینکه همان‌طور که آربیتراژ برای تریدرها و معامله‌گران سود زیادی به دنبال دارد برای بازار نیز سودمند است. حتما این پرسش پیش خواهد آمد که چگونه این امر اتفاق می‌افتد؟ پاسخ این است عملکرد معامله‌گرها موجب کاهش شکاف قیمتی می‌گردد و معامله‌گران دیگر این امکان را دارند که معامله‌ی بهتری را تجربه کنند.

وجود معامله‌گران آربیتراژ موجب می‌شود که یک اعتماد نسبی در بازار ایجاد شود به این دلیل که تفاوت قیمت زیادی میان دارایی‌ها در بازارهای متفاوت وجود ندارد. اگر با دقت به این امر نگاه کنید متوجه می‌شوید که قیمت بیت کوین در لیکوییدترین و بزرگترین صرافی‌ها تقریبا مساوی است. باید بدانید این تساوی به لطف تریدرهای آربیتراژ به وجود می‌آید. جالب است بدانید که این فرایند برای تریدرها سود زیادی را به دنبال دارد. آن‌ها با استفاده از تفاوت اندک قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف در هنگام خرید و فروش رمز ارزها از سود زیادی بهره‌مند می‌شوند.

لیکوییدیتی حسابداری یا Accounting Liquidity چیست؟

مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
لیکوییدیتی حسابداری یا accounting liquidity چیست؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم در کنار Market Liquidity، لیکوییدیتی حسابداری وجود دارد که کاربرد آن معمولاً در زمینه کسب و کار و ترازهای مالی انجام می‌گیرد. این معیار به عنوان معیار محاسبه توانایی کمپانی‌ها برای بازپرداخت بدهی‌های جاری و کوتاه مدت است که به دارایی‌ها و وجوه کنونی اشاره می‌کند. بنابراین Accounting Liquidity با سلامت مالی شرکت ارتباط مستقیمی دارد.

چگونه می‌توانیم بگوییم یک بازار لیکوئید است؟

مفهوم Market Liquidity چیست و چه تاثیری بر ترید کردن دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
چگونه می‌توانیم بگوییم یک بازار لیکوئید است؟

در امر Market Liquidity سه شاخص مهم وجود دارد که این امکان مشخص کردن لیکوئید یا عدم لیکویید بودن بازار را به وجود می‌آورد این شاخص‌ها عبارتند از:

شاخص اول مربوط به حجم معاملات 24 ساعته است، شاخص دوم مربوط به تعداد در فهرست سفارش‌ها، bid-ask spread یا اسپرد بید و اسک است. این فرآیند به تفاوت میان قیمت درخواستی یا اسک و بیشترین قیمت پیشنهادی یا بید، است که به آن فروش نیز می‌گویند.

با توجه به این نکته فهرست سفارش‌ها امکان دارد که به صورت دائمی به علت وجود عواملی مانند iceberg و سفارشات limit که دائما در فهرست سفارشات قابل مشاهده نیستند به عنوان منبع قابل اعتماد و دقیقی به شمار نروند.

لیکوییدیتی یک امر بسیار مهم در ترید کردن به شمار می‌رود به این دلیل که یک عامل مهم برای ورود و خروج ساده از یک بازار خاص می‌باشد.

چرا Market Liquidity مهم است؟

با توجه به بحث لیکوییدتیی در بازار حتما این پرسش پیش خواهد آمد که آیا همه‌ی ارزهای دیجیتال کاملاً لیکویید هستند؟ در پاسخ باید گفت در حقیقت نه این طور نیست. برخی از دارایی‌های کریپتو نسبت به بقیه از لیکویید بهتری برخوردار هستند. این لیکوییدتی تحت تاثیر بهره‌وری بازار و حجم معاملاتی بالا است.

در برخی از بازارهای ارز دیجیتال روزانه فقط چند صد هزار دلار مورد معامله قرار می‌گیرد، این در حالی است که بعضی از بازارها در طول روز میلیاردها دلار ترید می‌شود، بنابراین لیکوییدتی برای ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم مشکلی به وجود نمی‌آورد. این در حالی است که تعداد زیادی کویین‌ها در بازار‌های خود از عدم لیکوییدیتی رنج می‌برند.

این مسئله در معاملات آلت کوین بسیار مهم و حائز اهمیت است. در صورتی که یک معامله‌گر اقدام به خرید یک کوین غیرلیکویید کند امکان این امر که آن را با قیمت مناسبی به فروش برساند بسیار پایین است. به همین علت کارشناسان ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌کنند که دارایی‌های خود را با ارزهایی معامله کنند که از لیکویید بالایی برخوردار هستند.

در صورتی که یک معامله‌گر سفارش یک خرید بزرگ را در یک بازار غیرلیکویید انجام دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ لغزش است. این حالت که با عنوان لغزش از آن یاد می‌شود به اختلاف میان قیمت مورد نظر و به محل انجام معامله بین کاربران اطلاق می‌شود. لغزش بالا یعنی هنگامی که معامله با قیمتی بسیار متفاوت‌تر از چیزی که انتظار دارید انجام می‌گیرد. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که سفارشات زیادی در دفتر سفارشاتی که کاربران قصد اجرای آن را دارند وجود نخواهد داشت. برای دوری از این مسئله باید از سفارش‌های محدود استفاده کنید. در این موقعیت نیز این امکان وجود دارد که سفارشات شما به حد نصاب نرسد.

لیکویید قابلیت این را دارد که در شرایط بازار تغییرات زیادی را ایجاد کند. حوادثی مانند بحران مالی تاثیر بسیار زیادی بر لیکوییدیتی دارد. به این دلیل که فعالان بازار ارزهای دیجیتال برای جبران بدهی‌های کوتاه مدت و تعهدات مالی خود به سرعت از بازار خارج می‌شوند. در پایان باید گفت که لیکوییدیتی به عنوان عامل مهمی در بازار به شمار می‌رود و معامله‌گران به دنبال یک بازار لیکویید هستند. گروه پارسیان بورس امیدوار است که مقاله Market Liquidity مفید باشد.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در تبریز استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی