آموزش ترید ارز دیجیتال
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد

برای ترید ارز دیجیتال و فعالیت در بازار کریپتو باید پیش از هر کاری با مهم‌ترین مفاهیم مربوط به ترید ارز دیجیتال آشنایی پیدا کنید تا هنگام گذراندن آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد، بتوانید توضیحات مربوطه را به طور کامل‌تر درک کنید. اگر هیچ آشنایی با ترید در بازار کریپتو ندارید و مایل هستید در روزهای پیش رو به ترید ارز دیجیتال بپردازید، پیشنهاد ما این است که تا پایان مطالب این صفحه همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

مفهوم ترید به زبان ساده

در آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد اولین موضوع حائز اهمیت تسلط به مفاهیم اولیه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. شاید اصطلاح ترید را صرفاً در مورد بازار ارزهای دیجیتال شنیده باشید؛ اما ترید مفهوم عمومی‌تری دارد. واژه ترید در لغت، به معنای «مبادله و معامله» است؛ یعنی به طور کلی معنای رد و بدل کردن و مبادله را می‌دهد. واژه ترید می‌تواند در مورد هر بازاری به کار برود و در مورد بازار ارزهای دیجیتال به معنای خرید و فروش و مبادله رمزارزها یا کریپتوکارنسی ها است. ارزهای دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی ها بر اساس قیمت‌های اعلام‌شده و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شوند.

در ترید ارز دیجیتال معامله گرانی که به قصد سرمایه‌گذاری به خرید ارزهای دیجیتال می‌پردازند، باید بعد از اینکه رمزارز مورد نظر خود را خریداری کردند آن را در کیف پول معتبر خود ذخیره نمایند و رمزارز خود را در حساب صرافی نگهداری نکنند. رمزارزها در شبکه‌های بلاک‌چین بین حساب‌ها و کیف پول‌ها جابه‌جا می‌شوند و نقل و انتقال آن‌ها از این طریق انجام می‌گیرد.

آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال

تریدر کیست؟

با توجه به این که مفهوم ترید را توضیح دادیم، حالا نوبت این رسیده تا به معرفی مفهوم تریدر بپردازیم. تریدر به معنای معامله‌گر است. معامله‌گر یا تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فردی است که به خرید و فروش کریپتوکارنسی مشغول است. در بازار ارزهای دیجیتال دسته‌ای از افراد هستند که به طور مستمر در حال خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال هستند. اما دسته دیگر افرادی هستند که این دارایی‌ها را خریداری و نگه‌داری می‌کنند. این افراد معامله‌گر محسوب نمی‌شوند؛ بلکه سرمایه گذار یا هولدر هستند.

شاید در نگاه اول تفاوت چندانی برای معامله‌گر و سرمایه گذار قائل نشویم. اما تمایز اصلی بین این دو در مدت زمانی است که این دو گروه رمزارز خریداری شده را نگهداری می‌کنند. سرمایه‌گذاران به دید بلندمدت اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند حال آن که معامله‌گران تمایل دارند رمزارزها را برای مدت کوتاه نگهداری و سپس با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

در این بخش از آموزش ترید ارز دیجیتال و پس از تعریف مفهوم ترید و تریدر بهتر است ببینیم چند نوع روش برای ترید ارز دیجیتال وجود دارد و بر چه اساس دسته‌بندی می‌شوند:

  • اسکالپینگ: اسکالپینگ (Scalping) به معنای سیستم معاملاتی است که در آن تریدر به منظور کسب سود‌های متوالی هرچند به میزان مختصر در زمان‌های کوتاه از آن استفاده می‌کند. در این حالت ممکن است تریدر تنها چند ساعت یا حتی چند دقیقه بعد از خرید دارایی خود، آن را به فروش برساند.
  • معاملات روزانه: معاملات روزانه (Day trading) همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، به این صورت است که معامله‌گر در آن موقعیت‌های معاملاتی را در یک روز باز و در همان روز می‌بندد.
  • معاملات پوزیشن یا موقعیت گیری: در معاملات پوزیشن (Position trading) کسب سود از طریق تغییرات قیمتی غالب اتفاق می‌افتد. احتمالاً ترند نزولی یا ترند صعودی به گوشتان خورده است. ترند یا روند را جهت حرکت قیمت در یک دوره زمانی طولانی تعیین می‌کند.
  • معاملات سوئینگ: در معاملات نوسانی یا سوئینگ (Swing trading) هدف تمرکز بر تغییرات بیشتر قیمت است. در این نوع سبک معامله‌گری موقعیت‌ها ممکن است برای روز‌ها یا هفته‌ها حفظ شوند.
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال

کدام نوع ترید برای شما مناسب است؟

همان‌طور که می‌دانید ترید ارزهای دیجیتال عبارت است از خرید و فروش ارزهایی نظیر بیت‌کوین، اتریوم و… که فرایند خرید و فروش در صرافی‌ ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. معامله‌گران در بازار ارز دیجیتال بسته به میزان توانایی و میزان ریسک‌پذیری‌شان نوع خاصی از معامله را انتخاب می‌کنند. از این رو در بخشی از آموزش ترید ارز دیجیتال برخی از انواع سبک‌های ترید توضیح داده می‌شود تا بتوانید بهتر تشخیص دهید که کدام سبک ترید برای شما مناسب است.

1. اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ درواقع یکی از کوتاه‌مدت‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است که چندین معامله را در یک روز را شامل می‌شود. هدف از این نوع معامله استفاده از حرکات کوچک قیمت است. اسکالپرها ممکن است یک معامله‌ را پس از گذشت چند دقیقه ببندند. این افراد برای کسب سود مطلوب از اهرم‌ها و از تحلیل تکنیکال برای شناسایی نقاط ورود استفاده می‌کنند. این نوع معاملات به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد؛ زیرا معامله‌گران باید بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند و به تغییرات بازار واکنش درست نشان دهند.

2. ترید روزانه (Day Trading)

در آموزش ترید روزانه باید گفت که این نوع ترید یک استراتژی محبوب در بین معامله‌گران ارز دیجیتال است. در این نوع ترید معامله‌گران در همان روز ارز دیجیتال را خریداری کرده و می‌فروشند. هدف از این نوع ترید کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت است. معامله‌گران روزانه برای شناسایی نقاط بالقوه از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. تریدرها به کمک این تحلیل روندها و نوع الگوهای نمودار قیمتی را شناسایی کرده و معاملات را بر اساس تحلیل خود انجام می‌دهند. در این نوع معاملات استراتژی‌های مدیریت سرمایه و همچنین درک کامل بازار نیاز است.

3. ترید نوسان‌گیری (Swing Trading)

معامله از روش‌ نوسان‌گیری یک استراتژی میان‌مدت به‌حساب می‌آید که در آن معامله‌گر ارز دیجیتال را برای چند روز یا چند هفته نگهداری می‌کند. هدف از این نوع ترید کسب سود از تغییرات قیمتی در یک دوره طولانی‌تر است. معامله‌گران در این روش نیز بیشتر از تحلیل تکنیکال برای شناسایی روندها و نقاط ورود و خروج معاملات استفاده می‌کنند. در آموزش ترید از روش‌ نوسان‌گیری، معامله‌گران باید به‌صورت مرتب بازار را زیر نظر داشته باشند؛ زیرا ممکن است تا چندین روز یا چندین هفته موقعیت خود را نگهدارند تا به سود مطلوب خود برسند.

4. ترید پوزیشن (Position Trading)

معاملات پوزیشن یک استراتژی معاملاتی بلندمدت است که در بین هولدرهای ارز دیجیتال محبوبیت زیادی دارد. در این استراتژی معامله‌گران ارزهای دیجیتال خود را برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها نگهداری می‌کنند. هدف معامله‌گران، استفاده از حرکات و روند‌های بلندمدت قیمتی است. برخلاف انواع دیگر ترید، تحلیل بنیادی در این نوع معامله‌ برای شناسایی ارزهای دیجیتال با پتانسیل رشد زیاد، ضروری است.

ارزهای دیجیتالی که ورشکست شدند و یا کلاهبردار از آب در آمدند؛ در این بازار بسیار زیادند. از این رو شناسایی ارزهای دیجیتال با پشتوانه زیاد نیازمند کسب دانش فنی و بنیادی در این زمینه است. معامله‌گران در این نوع ترید باید صبر زیادی داشته باشند؛ اما در مدت‌زمان طولانی ممکن است سود قابل‌توجهی به دست آورند.

5. ترید آربیتراژ  (Arbitrage Trading)

برای آموزش آربیتراژ تریدینگ می‌توان گفت که در این نوع ترید، معامله‌گر از تفاوت قیمتی که بین صرافی‌های مختلف در ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید، استفاده کرده و کسب سود می‌کند. در واقع معامله‌گران یک ارز دیجیتال را در یک صرافی به قیمت پایین‌تر می‌خرند و در صرافی دیگری با قیمت بالاتر می‌فروشند. برای انجام این نوع معاملات باید توانایی اجرای سریع معاملات و شناخت کامل بازار را داشت.

برای آشنایی بیشتر با این نوع از ترید، می‌توانید ویدئو زیر را تماشا کنید:

تفاوت سرمایه‌گذاری و ترید

قبل از شروع این بخش به شما پیشنهاد می‌کنیم تا ویدئو زیر را مشاهده کنید:

در ابتدای مطلب آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد به مهم‌ترین تمایز بین سرمایه‌گذاری و ترید پرداختیم و حالا کمی دقیق‌تر به تفاوت‌های بین این دو نگاه می‌کنیم. در سرمایه گذاری روی کریپتوکارنسی باید سرمایه گذار ارزهای آینده‌دار و مستعد رشد را به‌درستی شناسایی کرده و  بر اساس میزان سرمایه خود سبدی از دارایی‌های متنوع رو برای خود تشکیل دهد. سرمایه‌گذاران لازم است جهت حفظ امنیت سرمایه دیجیتال خود رمزارزهای خریداری شده را به کیف پول‌های خود انتقال دهند و نسبت به نوسانات قیمتی در کوتاه‌مدت بی‌تفاوت بمانند.

افراد تریدر در نقطه مقابل سرمایه‌گذاران قرار دارند. تریدرها ممکن است هر نوع رمزارزی را به هدف کسب سودهای مقطعی خریداری کنند و توجهی هم به آینده‌دار بودن رمزارز ندارند. تریدرها موظف به رعایت حد سود و ضرر هستند تا طمع برای کسب سود بیشتر   باعث از دست دادن سرمایه نشود.

تریدرها جهت کسب سود از نوسانات قیمت استفاده می‌کنند به همین جهت برای افزایش میزان سود معاملات خود ترجیح می‌دهند تا دارایی خود را در حساب صرافی نگهداری کنند چرا که نقل و انتقال دارایی از حساب صرافی به کیف پول یا برعکس مشمول کسر کارمزد می‌شود.

حالا به نظر شما با این اوصاف ترید بهتر است یا سرمایه‌گذاری؟ هر دو روش ترید و سرمایه‌گذاری می‌تواند باعث کسب سود و یا متضرر شدن فرد شود. فرد سرمایه گذار باید روحیه‌ای ریسک‌گریز و در عین حال صبور داشته باشد و به لحاظ برنامه‌ریزی مالی به دنبال کسب سودهای کلان در بلندمدت باشد.  ولی افراد با روحیه ریسک‌پذیر می‌توانند با بخشی از سرمایه خود و یا تمام آن به ترید بپردازند.

پیشنهاد ویژه: آموزش ارز دیجیتال در مشهد

انواع روش‌های تحلیل: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

آنالیز یا تحلیل بازارهای مالی می‌تواند به روش تکنیکال و یا فاندامنتال انجام بگیرد که  به معرفی هر دو این روش‌ها می‌پردازیم:

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی تحلیلی است که به منظور پیداکردن ارزش ذاتی یک دارایی صورت می‌گیرد. این دارایی می‌تواند سهام بازار بورس یا یک کریپتوکارنسی باشد. در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال با بررسی و مطالعه عوامل مختلفی، ارزش ذاتی دارایی شناسایی می‌شود. در بازار سهام به این صورت است که فردی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت را دارد با بررسی عواملی مثل صورت‌های مالی که شامل درآمد سالیانه آن شرکت یا ترازنامه مالی‌ می‌تواند به ارزش ذاتی سهام شرکت پی ببرد.

در واقع در تحلیل بنیادی مولفه‌های مالی مختلفی به کار می‌روند که شامل مولفه «سود هر سهم» (EPS)، «نسبت قیمت به درآمد» (P/E) و «نسبت قیمت به ارزش دفتری» (P/B) و همچنین تعدادی دیگر از مولفه‌ها است. تحلیل فاندامنتال در بازار ارز دیجیتال به دلیل ماهیت آن، با سایر بازارهای مالی متفاوت است. تفاوت در این است که عواملی که در تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند در این جا فرق می‌کنند. تحلیل فاندامنتال در یک ارز دیجیتال شامل بررسی اهداف پروژه، دنبال کردن اخبار در مورد آن، عملکرد تیم سازنده، تعداد آدرس‌های فعال شبکه و … است.

تحلیل تکنیکال

هدف از تحلیل تکنیکال پیش‌بینی روند حرکتی قیمت در آینده و با توجه به روند حرکتی قیمت در گذشته است. در تحلیل تکنیکال با مواردی که در رابطه با تحلیل فاندامنتال به آن اشاره شد، نمی‌پردازیم و تنها روی نمودار قیمتی اقدام به تحلیل می‌کنیم. تحلیل تکنیکال سعی می‌کند تنها با بررسی روند حرکتی قیمت یک دارایی در گذشته، قیمت آن را در آینده پیش‌بینی کند. تحلیل تکنیکال را می‌توان در هر بازاری که بشود برای آن نمودار قیمتی رسم کرد، به کار برد. مهم‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال شامل «شاخص قدرت نسبی» یا به اختصار RSI، «میانگین متحرک همگرا واگرا» یا (MACD) و «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud) است.

آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال

تفاوت اساسی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

در این قسمت به تفاوت این دو نوع تحلیل می‌پردازیم:

مبنای مقایسه تحلیل فاندامنتال تحلیل تکنیکال
مفهوم تجزیه‌وتحلیل سهام بر اساس محاسبه ارزش ذاتی آن تجزیه‌وتحلیل سهام و پیش‌بینی قیمت آن با استفاده از روندها و نمودارهای حرکت قیمت
هدف ارزیابی ارزش ذاتی سهام پیش‌بینی زمان مناسب برای ورود به بازار یا خروج از آن بر اساس قیمت‌های آتی
در ارتباط با سرمایه‌گذاری بلندمدت سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
بهترین استراتژی در سرمایه‌گذاری ترید
منبع تصمیم‌گیری داده‌های مالی گذشته و کنونی داده‌های مالی گذشته
منبع داده‌های مالی صورت‌های مالی و عملکردهای فعلی و پیشین نمودارها و روندهای بازار
عامل خرید سهام زمانی که قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی باشد زمانی که یک معامله‌گر معتقد است که دارایی می‌تواند در آینده باقیمت بالاتری فروخته شود
مفاهیم مورداستفاده بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی تئوری داو، داده‌های قیمت
رویکرد بلندمدت کوتاه‌مدت
مفروضات هیچ فرضیه‌ای گرفته نمی‌شود مفروضات زیادی در نظر گرفته شده است، مانند اینکه قیمت‌ها در قالب روندها حرکت می‌کنند

انتخاب بازار مناسب برای ترید

شما فکر می‌کنید کدام بازار برای ترید مناسب است؟ در کدام بازار ترید کنیم بهتر است؟ بازارهای مالی داخلی و خارجی که برای فعالیت ایرانیان در داخل کشور مناسب هستند  شامل بازار ارزهای دیجیتال، بورس اوراق بهادار تهران، بازار آتی سکه و زعفران، بازار بین‌المللی تبادلات ارزی (فارکس) و بازار ارزهای دیجیتال است. در خصوص فعالیت در بازارهای مالی خارجی افتتاح حساب‌های بانکی بین‌المللی برای ایرانیان با موانع بسیاری روبروست ولی غیرممکن نیست. در هر حال این موانع ورود باعث می‌شوند ما به سمت گزینه‌های آسان‌تر دیگری سوق پیدا کنیم.

 بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بازار مناسبی برای ایرانیان باشد چرا که هر فرد با توجه به میزان سرمایه خود و با مدیریت سرمایه می‌تواند در یک بازار جهانی دیجیتال حضور پیدا کند. این بازار نسبت به بازارهای دیگر محدودیت‌های بسیار کمتری دارد و یک فرد عادی نیز می‌تواند با گوشی موبایل، تبلت یا لپ تاب به معامله و کسب سود در بازار ارز دیجیتال بپردازد. کار تریدر ارز دیجیتال با افتتاح حساب در صرافی و سپس تبدیل دارایی ریالی به یک استیبل کوین مانند تتر و سپس آغاز معاملات است. البته به تازگی در بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی ایجاد گردیده است.

برای اینکه بتوانید تصمیم بهتری در این خصوص داشته باشید، می‌توانید به ویدئو زیر مراجعه کنید:

آشنایی با اصطلاحات مربوط به ترید

دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات بسیاری را در خود جای داده است و با توسعه بیشتر این بازار روز به روز به مفاهیم جدید آن نیز اضافه می‌شود. در این بخش از آموزش ترید کردن ارز دیجیتال به مهم‌ترین اصطلاحات می‌پردازیم:

  1. All-or-None (AON) Order: سفارش همه یا هیچ، یا خرید همه تعداد ارز اردرگذاری شده و یا عدم انجام معامله
  2. Arbitrage: آربیتراژ، کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز در صرافی‌های مختلف؛ برای اطلاعات بیشتر مقاله آربیتراژ چیست را مطالعه کنید.
  3. ASK Price : پایین‌ترین قیمت پیشنهادی برای فروش یک دارایی
  4. Bid Price : بالاترین قیمت پیشنهادی برای خرید یک دارایی
  5. Bid-Ask Spread: تفاوت Bid و Ask
  6. BLACK SWAN: نظریه قوی سیاه، اشاره به غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار
  7. Breaking: شکسته شدن قیمت
  8. Buy Wall/Sell Wall: صف خرید و فروش
  9. Confluence: تلاقی حالتی که در آن چندین اندیکاتور یک نتیجه را در آینده پیش‌بینی کنند.
  10. Daily Trading Limit: محدودیت معامله روزانه
  11. ICO: عرضه اولیه کوین برای جذب سرمایه و تأمین بودجه
  12. Liquidity: میزان نقدشوندگی؛ برای اطلاعات بیشتر مقاله لیکوییدیتی چیست را مطالعه کنید.
  13. Market Cap: اندازه بازار؛ ما در مقاله ای تحت عنوان مارکت کپ چیست، صفر تا صد این اصطلاح را توضیح داده‌ایم.
  14. Over The Counter (OTC): معاملات بدون نسخه، معامله بدون دخالت صرافی
  15. Pre-sale: پیش‌فروش، عرضه اولیه عمومی ارزهای دیجیتال
  16. All-Time High (ATH) : بالاترین قیمت تاریخ
  17. All-Time Low (ATL): پایین‌ترین قیمت تاریخ
  18. Bag holder: نگهداری غیرمنطقی یک ارز دیجیتال که قیمت آن در حال سقوط است
  19. BEAR/BEARISH: بازار خرس/خرسی، اشاره به بازارهای در حال سقوط
  20. Bull/Bullish: بازار گاو/گاوی، اشاره به بازارهای در حال صعود
  21. FOMO: خرید غیرمنطقی به خاطر ترس از دست دادن و جا ماندن از بازار؛ اطلاعات کامل و دقیق در مورد این موضوع را در مقاله فومو چیست مطالعه کنید.
  22. FUD: ترس، عدم اطمینان و تردید
  23. HODL یا HOLD: نگهداری ارز دیجیتال
  24. To The Moon: به ماه/ افزایش قیمت
  25. Transaction fee: کارمزد تراکنش
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال

مفاهیم اولیه در نمودارهای قیمتی

در بررسی نمودارهای قیمتی باید با برخی مفاهیم مهم آشنا شوید:

1. کندل استیک ژاپنی (الگوی شمعی ژاپنی)

 یکی از پرکاربرد‌ترین انواع از نمودارهای تحلیل تکنیکال، الگوی شمع‌های ژاپنی است. کندل استیک‌ها توسط ژاپنی‌ها برای تبادل برنج مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حال حاضر هر کندل یا شمع روی نمودار نمایانگر قیمت آغازین، پایین‌ترین قیمت و بالاترین قیمت در یک دوره زمانی مشخص است.

با توجه به قرمز یا سبز بودن رنگ هر کندل می‌توان گفت که قیمت در ابتدای تایم فریم، بالاتر یا پایین‌تر از هنگام بسته‌شدنش بوده است. کندل سبزرنگ به معنی بالاتر بودن قیمت از قیمت آغازینش است؛ یعنی در این بازه زمانی، قیمت افزایش داشته است. کندل قرمزرنگ نیز به معنی پایین‌بودن قیمت در هنگام بسته‌شدن معامله نسبت به زمان آغاز آن است. پس بیانگر  کاهش قیمت است.

2. سطوح حمایت (Support) و مقاومت (Resistance)

  • محدوده‌ای از قیمت یک دارایی که مانع از ریزش بیشتر قیمت در روند نزولی شود، سطح حمایت است.
  • سطح مقاومت نقطه عکس سطح حمایت است. یعنی محدوده‌ای از قیمت که مانع از افزایش بیشتر قیمت در یک روند صعودی است.

مزایا و معایب ترید ارز دیجیتال

هر  بازار مالی مزایا و معایب متفاوتی دارد که منحصر به ماهیت همان بازار است. در این بخش از آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد، ابتدا به بیان مزایای ترید و سپس به بیان معایب آن می‌پردازیم.

مزایای ترید ارز دیجیتال

  • نوسانات زیاد و سود کلان در زمان کوتاه: یکی از مزایای ترید ارزهای دیجیتال کسب سودهای زیاد در اثر نوسانات شدید است.
  • بدون محدودیت زمانی و تعطیلی: در هر ساعتی از شبانه‌روز و برخلاف سایر بازارهای مالی امکان ترید در تمام دنیا برقرار است.
  • بازدهی سریع: بازدهی سریع به شما کمک می‌کند سرمایه اندک را در مدت کوتاه به مبلغی کلان تبدیل کنید.

معایب ترید ارز دیجیتال

  • عدم رشد کافی زیرساخت ها در بازار ارز دیجیتال
  • ریسک بسیار بالا و نوسانات قیمتی
  • ریسک از دست دادن کل مبلغ سرمایه و صفر شدن قیمت دارایی
  • بازار ارز دیجیتال فاقد ناظر است.
  • امنیت پایین دارایی‌ها
  • آسیب‌پذیری عمومی و به خصوص آسیب پذیری افراد ناآگاه در برابر انواع کلاهبرداری‌ها

اشتباهات رایج در ترید

  • احتساب رمزارزها به‌عنوان دارایی و ضرورت اظهار میزان سود کسب شده در این بازار، طبق قوانین برخی کشورها
  • وضعیت غیرمتمرکز ارز دیجیتال که هیچ سازمان فیزیکی از آن به طور رسمی پشتیبانی نمی‌کند.
  • استفاده به عنوان روش پرداخت در امور انواع کسب و کارها، در حالی که کاربران بسیاری برای آن آموزش ندیده‌اند..
  • پول‌شویی و یا به سرقت رفتن دارایی سرمایه‌گذاران بزرگ
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال

آموزش ترید ارز دیجیتال در صرافی خارجی

صرافی‌های خارجی بیش از صرافی‌های ایرانی توسعه یافته هستند و معمولاً از تعداد بالایی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. ولی از مهم‌ترین نکات در ترید، استفاده از صرافی خارجی است. افراد ناآگاه ممکن است در طول فرایند نقل و انتقال ارز به دلیل استفاده از یک شبکه، هزینه گزافی بابت کارمزد انتقال متحمل شوند و یا دارایی خود را به دلیل اشتباه در نوع اوردرگذاری از دست بدهند. اغلب صرافی‌های خارجی کاربران ایرانی را تحریم کرده‌اند و ایجاد اکانت در این صرافی‌ها برای ایرانی‌ها به یکی از موانع ورود به این بازار تبدیل شده است.

با تغییر آی پی ثابت و بعضاً تهیه پاسپورت افراد خارجی می‌توان این مشکل را برطرف کرد. پس از ایجاد حساب در صرافی باید یک استیبل‌کوین که ارزش آن همواره برابر یک دلار آمریکا است، خریداری کنید. با این استیبل‌کوین می‌توانید ارز مورد نظر را تهیه کرده و سپس به کیف پول خود که مشهورترین آن‌ها تراست والت است انتقال دهید. چرا که صرافی‌ها برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال امن نیستند.

نرم‌افزار ترید ارز دیجیتال چیست؟

از مهم‌ترین نکات که بدون در نظر گرفتن آن آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد تکمیل نمی‌شود، پاسخ به این سوال است که چطور باید بهترین صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کرد؟ اولین قدم برای کسب سود، انتخاب صرافی قابل اعتماد است. پلتفرم‌های آنلاینی که افراد می‌توانند در آن رمزارزها را خرید و فروش کنند. صرافی‌ها دروازه ورود شما به دنیای ارز دیجیتال هستند. سه عامل مهم، در انتخاب صرافی مؤثر است: نقدینگی، امنیت و کارمزد! در حال حاضر صرافی بایننس با تدابیر سختگیرانه اکانت ایرانیان را بلاک کرده و از میان صرافی‌های معتبر، صرافی کوکوین و بینگ ایکس انتخاب‌های مناسبی برای ترید ایرانیان هستند.

ویژگی های یک تریدر موفق ارز دیجیتال چیست؟

معامله‌گران موفق در بازار ارزهای دیجیتال ویژگی‌های تقریباً مشابهی دارند که به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند. از این رو در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که ویژگی‌های یک تریدر موفق ارز دیجیتال چیست؟

  • دانش و تخصص: معامله‌گران موفق در حوزه ارزهای دیجیتال درک عمیقی از بازار و فناوری پشت ارزهای دیجیتال دارند. آن‌ها دانش و تجربه کافی از طریق آموزش ترید ارز دیجیتال به دست آورده‌اند و می‌توانند بازار را تا حد خوبی تحلیل کنند. در نهایت آن‌ها از دانش خود برای تصمیم‌گیری آگاهانه در معاملات استفاده می‌کنند.
  • مدیریت ریسک: معامله‌گران موفق در حوزه ارزهای دیجیتال از چندین استراتژی مدیریت ریسک کارآمد استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین استراتژی‌ها برای مدیریت ریسک، استفاده از حد ضرر برای محدود کردن ضرر است. علاوه بر این معامله‌گران از نسبت ریسک به پاداش برای ارزیابی بازده سرمایه‌گذاری خود استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین سبد خود را متنوع می‌کنند تا میزان ریسک را به حداقل برسانند.
  • کنترل احساسات: معامله‌گران موفق در بازار ارز دیجیتال بر روی احساسات خود کنترل دارند؛ حتی زمانی که تحت‌فشار هستند می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند. این افراد اجازه نمی‌دهند ترس یا طمع فرایند تصمیم‌گیری‌شان را تحت‌تأثیر قرار دهد و به استراتژی معاملاتی خود پایبند هستند.
  • تحلیل تکنیکال: معامله‌گران موفق در ارز دیجیتال با آموزش ترید و با استفاده از تحلیل تکنیکال، روندها و الگوهای موجود در نمودار قیمتی را شناسایی می‌کنند. آن‌ها با بررسی نمودارها، به کمک اندیکاتورها و سایر ابزارها، فرصت‌های معاملاتی بالقوه را شناسایی می‌کنند.

ویژگی‌های گفته شده برای موفق شدن در بازار ارز دیجیتال ضروری است و با توسعه این مهارت‌ها و ویژگی‌ها، معامله‌گران می‌توانند شانس موفقیت خود را افزایش دهند و سود‌های خوبی در بلندمدت به دست آورند.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله چگونه یک تریدر ارز دیجیتال موفق شویم را مطالعه فرمایید.

بهترین روش شروع ارز دیجیتال 

ارزهای دیجیتال از همان زمان معرفی همواره در حال نوسان بوده‌اند. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال هستید، این نوسان می‌تواند فرصتی برای کسب سود ایجاد کند. سرمایه‌گذاری در بورس و ارز دیجیتال همانند سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها نیازمند دانش و مهارت کافی است. آکادمی پارسیان بورس، به‌منظور حمایت از فعالان بازار مالی، ایده دوره آموزش رایگان ارز دیجیتال را پیاده‌سازی کرده است. برای سودآوری در دنیای مالی، بایستی ابتدا تمام امور مالی خود را مرتب کنید. مشاوران آکادمی پارسیان بورس، با برگزاری دوره‌های رایگان می‌توانند بازده سرمایه‌گذاری شما را در این مسیر افزایش دهند.

هدف ما از برگزاری این دوره چیست؟

  1. درک این موضوع که روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید
     این مورد به این معنا است که دقیقاً بدانید بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. به‌طور مثال اگر سهام می‌خرید، مهم است که گزارش سالانه شرکت‌ها را به‌طور کامل تجزیه‌وتحلیل کنید.
  2. استفاده از تجربه گذشته برای سودآوری آینده
    اشتباهی که بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید مرتکب می‌شوند، نگاه به گذشته و تعمیم آن به آینده است. در پارسیان بورس نگاه سرمایه‌گذاران به آینده است. تریدرهایی که امروز یک ارز دیجیتال خریداری می‌کنند به سود فردا نیاز دارند، نه دیروز.
  3. توجه به نوسانات بازار و استفاده از آن به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری
    قیمت ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال نوسان است. این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که می‌توانند معاملات را به‌سرعت انجام دهند یا درک کاملی از اصول بازار و چگونگی روند بازار داشته باشند، عالی باشد. برای سرمایه‌گذاران جدید بدون این مهارت‌ها یا الگوریتم‌های قدرتمندی که این معاملات را هدایت می‌کنند، بازار مالی همانند یک میدان مین است.
  4. مدیریت ریسک
    هر ارز دیجیتالی را که معامله می‌کنید، باید ریسک خود را مدیریت کنید. این مورد می‌تواند به‌ویژه در مورد دارایی‌های بی‌ثبات مانند ارزهای دیجیتال صادق باشد؛ بنابراین به‌عنوان یک معامله‌گر جدیدتر، باید بدانید که چگونه می‌توانید ریسک را به بهترین شکل مدیریت کنید. با استفاده از دوره‌های آموزش رایگان پارسیان بورس، تریدرها یاد می‌گیرند که اگر موقعیتی در بازار علیه منافع آن‌ها حرکت کند، چه بازخوردی نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند.

عوامل محرک بازارهای مالی

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه چیزی بازار سهام را هدایت می‌کند یا به‌عبارت‌دیگر چه عواملی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند؟ این عوامل در حالت کلی در دو گروه گنجانده می‌شوند:

1. عوامل بنیادی

  • پایه سود، مانند سود هر سهم (EPS): سود هر سهم (EPS) بازده سرمایه‌گذاری را نشان می‌دهد.
  • ارزش‌گذاری چندگانه، مانند نسبت P/E: ارزش‌گذاری چندگانه بیانگر انتظارات سرمایه‌گذار، نسبت به قیمت یا سود در آینده است.

2. عوامل فنی

اگر فقط عوامل بنیادی قیمت سهام را تعیین کنند، کار آسان‌تر خواهد بود. عوامل فنی ترکیبی از شرایط خارجی است که عرضه و تقاضا برای دارایی یک شرکت را تغییر می‌دهد. عواملی مانند:

  • تورم
  • قدرت اقتصادی بازار
  • جایگزین‌ها: شامل اوراق قرضه، کالاها، املاک و مستغلات و سهام خارجی
  • جمعیت شناختی: جنسیت و سن تریدرها
  • روند بازار
  • نقدینگی
  • اخبار
  • احساسات حاکم بر بازار

نگاهی بر قرارداد آتی future، قرارداد پیشرو forward و تفاوت آن‌ها

قراردادهای آتی (فیوچرز) و پیشرو قراردادهای مشتقه‌ای هستند که طرفین توافق می‌کنند یک دارایی خاص را با قیمت تعیین‌شده در تاریخ معینی در آینده بخرند یا بفروشند. خریداران و فروشندگان می‌توانند با قفل‌کردن قیمت خرید/فروش از قبل، خطرات مربوط به تغییرات قیمت را کاهش دهند.

اما همان‌طور که میدانیم این دو نوع قرارداد از جنبه‌هایی با یکدیگر تفاوت دارند:

  • قرارداد پیشرو بین طرفین در خارج از بورس امضا می‌شود، درحالی‌که در قرارداد آتی یک واسطه بین دو طرف وجود دارد. این واسطه اغلب بخشی از بورس اوراق بهادار است.
  • قرارداد پیشرو بر اساس توافق دو طرف در مورد قیمت، کیفیت، کمیت و همچنین تاریخ تحویل دارایی پایه امضا می‌شود. این موارد طبق توافق طرفین بوده و از پیش تعیین نشده‌اند؛ اما در قرارداد آتی، معامله از نظر کمیت، کیفیت و تاریخ تحویل استاندارد شده است.
  • قرارداد پیشرو معمولاً فقط یک تاریخ تحویل مشخص دارد، درحالی‌که در قرارداد آتی محدوده‌ای از تاریخ‌های تحویل نیز وجود دارد.
  • قرارداد پیشرو معمولاً می‌تواند در تاریخ تحویل یا با تحویل دارایی پایه یا با انجام تسویه مالی تسویه شود؛ اما در بازار آتی، معامله به‌صورت روزانه تسویه خواهد شد. علاوه بر این، برای امضای قرارداد پیشرو نیازی به سپرده‌گذاری نیست؛ اما در بازار آتی، سرمایه‌گذار باید مقداری سپرده اولیه را به‌حساب معاملاتی خود واگذار کند که به‌عنوان مارجین موردنیاز اولیه شناخته می‌شود.
  • قرارداد پیشرو به‌طور رسمی تنظیم نمی‌شود، درحالی‌که یک قرارداد آتی توسط بورس اوراق بهادار تنظیم می شود.

قرارداد آتی دائمی یا پریچوال چیست؟

قرارداد آتی دائمی برای اولین بار در سال 2016 توسط BitMEX به ارزهای دیجیتال معرفی شد و از آن زمان به بعد، همچنان به محبوبیت خود ادامه داده و اکنون در بسیاری از صرافی‌ها در دسترس است. قراردادهای آتی دائمی، دوره تسویه ندارند. تا زمانی که مارجین کافی برای باز نگه‌داشتن آن داشته باشید، می‌توانید معامله را تا زمانی که بخواهید باز نگه‌دارید. به‌عنوان‌مثال، اگر BTC/USD را با قیمت 20000 دلار خریداری کنید، هیچ زمان انقضای قرارداد برای شما مقید نخواهد بود. شما می‌توانید معامله را هر زمانی که بخواهید ببندید.

مزایای قرارداد دائمی

  • انقضای نامحدود
    به‌طور مثال اگر فکر می‌کنید قیمت اتریوم افزایش می‌یابد، می‌توانید یک پوزیشن خرید باز کنید و زمانی که قیمت به نقطه‌ای که از آن راضی هستید افزایش یافت، قرارداد را ببندید. از سوی دیگر، اگر قیمت کاهش یابد، می‌توانید موقعیت را در زمانی که می‌خواهید ببندید.
  • مارجین معاملاتی
    مارجین اولیه حداقل سپرده‌ای است که باید برای باز کردن یک موقعیت داشته باشید. میزان سپرده اولیه برای باز نگه‌داشتن معاملات شما با تغییر قیمت بازار تغییر می‌کند
  • نرخ تأمین مالی
    در ارزش‌گذاری بایستی، قیمت یک قرارداد آتی دائمی نزدیک به قیمت واقعی دارایی پایه باشد. سیستم معاملاتی از نرخ تأمین مالی استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند که قیمت قرارداد آتی دائمی از قیمت بازار پایه‌ای دور نمی‌شود.
  • قدرت نفوذ
    قراردادهای دائمی به شما امکان دسترسی به اهرم را می‌دهند؛ یعنی می‌توانید موقعیتی بزرگ‌تر از تراز معاملاتی خود را اختیار کنید. اهرم به همان اندازه که به شما کمک می‌کند پول زیادی به دست آورید، می‌تواند خطرناک نیز باشد.

معایب قراردادهای دائمی

  • هزینه‌های نرخ تأمین مالی
  • افزایش تلفات در صورت استفاده از اهرم
  • برای مبتدیان مناسب نیست

قرارداد آپشن چیست؟

قرارداد اختیار معامله توافقی است که برای تسهیل معامله احتمالی بین دو طرف بسته می‌شود و به خریدار، حق خرید دارایی موردنظر در یک تاریخ و قیمت مشخص‌شده را می‌دهد. در حق اختیار خرید، قرارداد اختیار خرید را به خریداران و در قرارداد اختیار فروش، حق فروش را به خریدار می‌دهد. این نوع قرارداد مشابه قرارداد فیوچرز است. معاملات آپشن جهت پوشش دهی ریسک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مؤلفه اصلی معاملات آپشن

  • تاریخ سررسید
  • قیمت توافقی
  • مقدار و اندازه سفارش
  • قیمت قرارداد اختیار معامله

آموزش صفر تا صد تریدر شدن

تا این‌جا شما با مفاهیم اصلی ترید ارز دیجیتال و فعالیت در بازار کریپتو آشنا شدید و همان‌طور که می‌دانید معامله‌گری در ارزهای دیجیتال یک دنیای بزرگ و پویا است که برای یادگیری و کسب تجربه در آن چیزهای بسیاری وجود دارد. در ادامه مطلب به شما آموزش صفر تا صد تریدر شدن را می‌آموزیم.

هدف ما این است که شما را با اصول مهم معامله‌گری با ارزهای دیجیتال آشنا کرده و نشان دهیم که چگونه می‌توانید آن‌ها را به کار بگیرید تا استراتژی‌های معاملاتی مناسبی را برای خودتان داشته باشید.

اصولی که در اینجا مطرح می‌شوند، به شما کمک خواهند کرد تا در مرحله اولیه به عنوان یک معامله‌گر تازه‌کار، از ابتدای راه تا حرفه‌ای شدن، پیش بروید.

علاوه بر این، یک نمونه از ایجاد یک استراتژی معاملاتی با ارزهای دیجیتال نیز به اشتراک خواهیم گذاشت، که می‌توانید از آن به عنوان یک ابزار عملی برای تمرین و کسب تجربه در ترید خود استفاده کنید.

اگر تجربه‌ای در معامله در بازارهای مالی دیگر مثل بورس ایران و بازارهای بین‌المللی مثل فارکس دارید، مطالعه این مقاله همچنان می‌تواند مفید باشد و به شما کمک کند مهارت‌های پایه‌ای خود را تقویت کنید و استراتژی‌های معاملاتی‌تان را بهبود بخشید.

پس بیایید همین حالا با اصول معامله‌گری ارزهای دیجیتال آغاز کنیم.

قبل از شروع آموزش trade ارز دیجیتال لازم به یادآوری است که واقعاً هیچ سیستم یا روش معاملاتی وجود ندارد که سود بدون ریسک را تضمین کند و همیشه باید استراتژی معاملاتی خود را بهبود دهید و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنید و به مرور و با گذشت زمان و تست کردن استراتژی، آن را شخصی‌سازی کرده و این فرآیند را تا زمانی که به عنوان یک تریدر در بازارهای مالی مثل ترید ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، ادامه دهید و مطمئن باشید اگر در این زمینه استمرار داشته باشید قطعا به موفقیت می‌رسید.

همچنین، فراموش نشود که هر فردی مجموعه‌ای از محدودیت‌های شخصی به لحاظ روانی و فیزیکی دارد. بخشی ازاین محدودیت‌ها می‌تواند شامل عدم داشتن وقت یا انرژی برای بررسی و تحلیل پویایی بازار، محدودیت سرمایه، یا عدم توانایی در کنترل احساسات در مواجهه با ریسک است.

تمام این موارد با هم، باعث می‌شود معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری فعال در بازارهای مالی را یک کار سخت و طاقت‌فرسا کند، به همین دلیل، پیشنهاد عمومی این است که بیشتر مردم یک پرتفوی متنوع داشته باشند (همان مثال معروف همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذاشتن!).

با این حال، افرادی وجود دارند که علاقه یا اشتیاق عمیقی به بازارهای مالی، به خصوص ارزهای دیجیتال دارند. برای آن‌ها، وارد شدن به معامله با ارزهای دیجیتال قطعا ارزش پیگیری دارد.

استفاده از یک مبلغ پول (سرمایه) که با از دست دادنش مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود و افزایش مهارت‌های مناسب برای مدیریت آن سرمایه می‌تواند منجر به کسب بازدهی‌های بزرگتری نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها شود و می‌توانید به نتایج بزرگتری در معاملات خود دست یابید.

اما هیچ تضمینی برای موفقیت در همه معاملات وجود ندارد و اگر مدیریت سرمایه را رعایت نکنید همیشه این احتمال هست که یک بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست دهید، به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص اگر در این زمینه آموزش لازم را کسب نکرده باشید. بدون آموزش قطعا موفقیت مداوم غیرممکن است! پس بهتر است قبل از شروع به ترید در دوره‌های آموزش ارز دیجیتال آموزشی آکادمی پارسیان بورس شرکت کنید و مسیر تبدیل شدن به یک تریدر حرفه‌ای را زیر نظر اساتید مجرب و متعهد آغاز کنید.

اصول معاملاتی یک تریدر رمزارز

اگر در زمینه ارزهای دیجیتال تازه‌کار هستید، برای این‌که با شروع سفر معاملاتی خود، در مسیر درست قرار بگیرید، مهم است که برخی از اصول معاملاتی یک تریدر رمزارز را یاد بگیرید و آن‌ها را در خود نهادینه کنید.

احتمالاً اصول و قوانین زیادی برای تجارت موفق وجود دارد که هر کدام تفاوت‌های ظریف خاص خود را دارند، اما در این‌جا فقط به 4 مورد اصلی آن می‌پردازیم:

  1. بازاری را که معامله می‌کنید، بشناسید.

تا جایی که می‌توانید در مورد دارایی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید و  قرار است پولی را که به سختی به دست آورده‌اید به خطر بیندازید، بیاموزید. باور کنید یا نه، افرادی وجود دارند که پس انداز زندگی خود را بدون انجام هیچ تحقیقی به میم کوین اختصاص می‌دهند. یعنی به معنای واقعی کلمه تمام پول خود را در دارایی یا ارزی که هیچ ارزشی ندارد، خرج می‌کنند.

آن‌ها این کار را انجام می‌دهند زیرا تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی قرار گرفته‌اند، یا شخصی در اطراف آن‌ها که مثلاً مدت سه ماه در حوزه ارزهای دیجیتال بوده است، گفته است که این اتفاق بزرگ بعدی خواهد بود. پس کورکورانه افراد را در رسانه‌های اجتماعی دنبال نکنید. پیروی کورکورانه از دیگران به این معنی است که شما هیچ چیز در مورد این دارایی و نحوه عملکرد آن در شرایط مختلف بازار نمی‌دانید.

هم‌چنین به این معنی است که شما نمی‌دانید چگونه اطلاعات جدید در مورد آن دارایی را تحلیل و پردازش کنید یا اگر شرایط بازار تغییر کند، چه نتایجی برای دارایی شما به همراه خواهد داشت و چطور می‌توانید مدیریت ریسک را در مورد دارایی خود انجام دهید.

و علاوه بر آن، پیروی کورکورانه از دیگران، خطرات مختلفی را به همراه دارد. به عنوان مثال، اگر همان تحلیلگر یا اینفلوئنسر سیگنال خود را دنبال نکند یا ناپدید شود، چه؟ یا حتی بدتر از آن، عمداً به شما اطلاعات غلط دهد تا بتواند از موقعیت خود سود کند!

به همین دلیل اولین قدم برای تجارت یا سرمایه گذاری، این است: «خودتان تحقیق کنید و از تحلیل شخصی خود استفاده کنید».

به یاد داشته باشید که هیچ‌کس جز شما مسئول معاملات شما نیست!

برای کاهش برخی از جنبه‌های بسیار خطرناک و پرریسک بازار کریپتو، مطمئن شوید که هر دارایی دیجیتالی که به دنبال نگهداری طولانی مدت آن هستید دارای یک تیم موسس شناخته شده و مستند است. همچنین طرح‌های توسعه‌ای پروژه را به دقت مطالعه کنید و افرادی که در پشت پروژه و حامی آن هستند را بررسی کنید.

البته باز این همه ماجرا نیست و به این معنی نیست که پروژه در برابر حوادث آینده یا تغییرات در مقررات محافظت می‌شود.

ایده خوبی است که خرید هر توکن را به درصد کمی از پورتفولیوی خود محدود کنید، که به بحث مدیریت ریسک مربوط می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید به مقاله مدیریت سرمایه مراجعه نمایید.

  1. بازارها پویا هستند و در خلاء معامله نمی‌شوند.

بنابراین شما تحقیقات خود را در مورد یک پروژه رمزنگاری انجام داده‌اید و اکنون آماده خرید یا فروش رمزارز یا توکن مورد نظر هستید. شما به قدری از معامله خود مطمئن و هیجان زده هستید که نمی توانید بخوابید. اما فقط باید کمی بیش‌تر صبر کنید و در مورد پوزیشن خود بیش‌تر تحقیق کنید.

یکی از بزرگ‌ترین درس‌هایی که بسیاری از معامله‌گران با تجربه می‌آموزند و آن‌طور که باید به افراد تازه‌وارد انتقال داده نمی‌شود، این است که چگونه عوامل بیرونی اغلب بر عملکرد قیمت دارایی تأثیر می‌گذارند، حتی اگر این عوامل به ظاهر ارتباطی با کریپتو نداشته باشند.

به عبارت دیگر، در بسیاری از موقعیت‌های پیش رو، می‌بینید که قیمت کریپتو با موضوعات دیگر بازارها حرکت می‌کند یا تحت تأثیر رویدادهای غیرمنتظره خارج از فضای کریپتوکارنسی قرار می‌گیرید. به عنوان مثال، آن‌چه در بازار سهام اتفاق می‌افتد می‌تواند بر عملکرد قیمت در بازار کریپتو تأثیر بگذارد.

این پدیده را بیش‌تر در تحلیل رفتاری که توسط احساسات مرتبط با ریسک “risk sentiment ایجاد می‌شود، مشاهده می‌کنیم.

ریسک‌پذیری در برابر ریسک‌گریزی: احساسات ریسک، مفهومی است که در آن دارایی‌های مالی به طورکلی در یکی از دو دسته اصلی قرار می‌گیرند: دارایی‌های «با ریسک» “Risk-on“یا «بدون ریسک» “Risk-Off“.

احساسات ریسک روز جاری، ممکن است تاثیر زیادی بر جهت قیمت کوتاه‌مدت دارایی‌ها داشته باشد. دارایی‌های «با ریسک» آن دسته از دارایی‌ها هستند که معمولاً خریداران را جذب می‌کنند برای زمانی که احساسات بازار به طور کلی مثبت هستند. کلاس‌های دارایی سهام، کالاها و رمزارزها معمولاً در این دسته قرار می‌گیرند.

دارایی‌های «بدون ریسک» آن دسته از دارایی‌هایی هستند خریداران را جذب می‌کنند برای زمانی که بازار به طور کلی منفی یا پر از ترس است. کلاس‌های دارایی که معمولاً در این دسته قرار می‌گیرند شامل اوراق قرضه، طلا و ارزهای امن مانند دلار آمریکا یا ین ژاپن.

البته، این یک تعریف بسیار کلی از هر دو دسته است و دارایی‌هایی که در هر دسته قرار می‌گیرند گاهی اوقات بسته به موضوعات و محرک‌های اصلی بازار می‌توانند تغییر کنند. اما اغلب اوقات، رفتار یک دارایی معمولاً از این شرایط پیروی می‌کند، مگر اینکه اخبار خود آن دارایی از احساسات اصلی آن روز بیشتر باشد.

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها در تاریخ اخیر، رفتار بازار در زمان شروع همه‌گیری COVID-19 در سه ماهه اول سال 2020 بود. از آن‌جایی که جهان شاهد گسترش غیرقابل کنترل COVID-19 و اقدامات دولت‌ها برای مهار این بیماری همه‌گیر بود، معامله‌گران شروع به قیمت‌گذاری با فرض تعطیلی کامل اقتصاد جهانی کردند.

اکثر کلاس‌های دارایی‌های اصلی، بدون در نظر گرفتن اصول واقعی، در طی یک ماه به طرز بدی فروخته شدند. در مارس 2020، بدون هیچ خبر خاصی از فضای کریپتو، بیت کوین (BTC) بیش از 60 درصد از بالای 10000 دلار به زیر 4000 دلار سقوط کرد، در حالی که اتریوم (ETH) تقریباً 70 درصد از حدود 290 دلار به 90 دلار سقوط کرد.

بازارها پویا هستند و در خلاء معامله نمی‌شوند.

طولی نکشید که بعد از شروع یک سری اقدامات حمایتی توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی که از آوریل 2020 آغاز شد، طرف دیگر ریسک را دیدیم زیرا فعالان بازار به دارایی‌های ریسک‌پذیر روی آوردند.

نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی در اکثر کشورها به نزدیک صفر کاهش یافت و دولت‌ها سیستم را با نقدینگی و محرک‌ها پر کردند. همراه با بازگشایی‌های اقتصادی و واکسن‌های جدید، خریداران دوباره به دارایی‌های پرخطر سرازیر شدند و یکی از بزرگ‌ترین افزایش‌های بازار مالی دیده شد، از جمله شروع حرکت بیت‌کوین به تقریباً 69000 دلار در سال 2021 اتفاق مهمی بود.

اما آیا هیچ‌کدام از این‌ها بر توانایی شبکه بیتکوین برای پردازش ایمن تراکنش‌ها یا توانایی اتریوم برای اجرای قراردادهای هوشمند تأثیر گذاشته است؟ جواب منفی. تقریباً همه محرک‌های احساسات ریسک در آن ماه‌ها از مبانی ارزهای دیجیتال تحت تاثیر عوامل بیرون از بازار ارزهای دیجیتال بود.

بنابراین همان‌طور که می‌بینید، جدای از داشتن دیدی از دارایی ارز دیجیتال مورد هدف خود، باید دیدی از جهان داشته باشید و احساسات ریسک در سایر بازارها را زیر نظر داشته باشید. خوشبختانه، برای این مورد، نیازی به مدرک پیشرفته در اقتصاد یا امور مالی ندارید.

شما می توانید این مهارت یا درک را از طریق گذراندن دوره‌ آموزش ترید ارز دیجیتال از صفر تا صد آکادمی پارسیان بورس و از طریق تمرین روزانه و مشاهده بازار به دست بیاورید.

  1. مدیریت ریسک پایه و اساس تجارت موفق است.

تا کنون، فهمیده‌اید که نیاز است به اصول و قواعد توکن و پروژه آشنا و از شرایط و فضای بازار مالی آگاه باشید. همچنین احتمالاً فهمیده‌اید که حتی اگر زیادی کار کنید تا یک ایده تجاری خوب و یک موقعیت معاملاتی مناسب را پیدا کنید، بازار ممکن است بنابر دلایلی که پیش‌بینی نشده و یا قابل کنترل نبوده، سریعاً رو به عقب برود.

این ما را به یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید توسط تریدرها رعایت شود، می‌رساند: مدیریت ریسک معاملات.

بگذارید دقیق‌تر شویم. مهارت‌های مدیریت ریسک به همان اندازه، یا حتی بیشتر از مهارت‌های تجزیه و تحلیل بازار و انتخاب معاملات در جهت صحیح مهم هستند. مدیریت ریسک به معنای شناسایی، تجزیه و تحلیل و اتخاذ اقدامات برای کاهش عدم قطعیت و زیان است. حفظ سرمایه باید اولویت اصلی هر معامله‌گر موفق باشد و برای این کار، باید ریسک را به درستی مدیریت کنید.

بدون مدیریت ریسک، به عنوان یک تریدر هرگز موفق نخواهید شد.

نکته اصلی این است که هیچ معامله‌ای واقعاً بدون ریسک نیست، مگر اینکه بتوانید آینده را ببینید. اما اگر مدیریت مناسب ریسک را انجام دهید، می‌توانید ریسک اولیه خود را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید یا حتی محدود کنید تا در صورت بروز موقعیت‌های پیش‌بینی نشده، تصمیمات منطقی بگیرید.

با یادگیری مهارت‌های مدیریت پوزیشن، می‌توانید سناریوهای معاملاتی ایجاد کنید که ریسک خود را به نزدیک صفر محدود کنید و در عین حال، سود بالقوه را افزایش دهید.

دلیل اصلی این است که بهترین تریدرهای جهان برای افزایش پول خود، نیازی به کسب سود از هر معامله ندارند. آن‌ها عادت دارند ضررها را به سرعت کاهش دهند و از معاملات موفق خود سود ببرند و این سود را از این معاملات گسترش دهند. کاری که دقیقاً مبتدیان برعکس آن را انجام می‌دهند یعنی معاملات در سود خود را زود می‌بندند و معاملات در ضرر را باز می‌گذارند!

به عنوان مثال، فرض کنید 10 معامله با حداکثر ریسک 100 دلاری در هر معامله انجام می‌دهید، با ریسک به ریوارد 3:1 .

اگر در این حالت وین ریت 40% داشته باشید یعنی تعداد معاملات ناموفق شما حتی بیش‌تر از تعداد معاملات موفق شما باشد، یعنی 4 تا از پوزیشن‌های شما با ریوارد 3 به تارگت برسد و 6 تا از این معاملات حد ضرر بخورد یعنی اگر در هر معامله 100 دلار ضرر کنید، در نهایت شما 600 دلار ضرر و در عوض 1200 دلار سود کرده‌اید که برآیند سود معاملات شما 600 دلار خواهد بود. یعنی با یک مدیریت ریسک مناسب شما با تعداد معاملات ناموفق بیش‌تر توانسته‌اید سود 600 دلاری کسب کنید.

اکنون، نوسانات بازار کریپتو را تصور کنید که در آن بازارها در مدت زمان کوتاهی 100 تا 500 درصد یا بیشتر رشد می‌کنند!

البته در کنار این سودهای چندصد درصدی، حتماً تا حالا دیده‌اید که افت 60 تا 90 درصدی، بخشی عادی از تاریخچه کریپتو است (به همراه چند ضرر 100 درصدی)، که ما را به این موضوع برمی‌گرداند که چرا مدیریت ریسک در بازارکریپتو بسیار مهم است.

نکته کلیدی برای هر مبتدی این است که از سرمایه خود محافظت کرده و زنده بمانید تا زمانی که در این کار مهارت بیشتری پیدا کنید. مهارت‌های خوب در تحلیل چارت و مدیریت ریسک می‌تواند شما را در بازی نگه دارد، حتی زمانی که به دلیل تجزیه و تحلیل ضعیف بازار و انتخاب ایده‌های تجاری بد شما دچار ضرر می‌شوید.

البته تا این‌جا فقط مقدمه‌ای از تریدر شدن در ارزهای دیجیتال ارائه دادیم، بنابراین بحث خود را در مورد مدیریت ریسک و پوزیشن به پایان می‌رسانیم. اما می‌توانید با شرکت در دوره‌ آموزشی ترید ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس، درباره مدیریت ریسک عمیق‌تر شوید. مفاهیمی که در آنجا آموزش داده می‌شود برای همه بازارها، از جمله ارزهای دیجیتال، فارکس و بورس ایران قابل استفاده است.

  1. روانشناسی بر عملکرد معاملاتی شما تأثیر خواهد گذاشت.

چهارمین اصل برای پیوستن به این دنیای تجارت این است که وضعیت روانی شما بسیار مهم است و توانایی شما در کنترل احساسات به شدت بر عملکردتان به عنوان یک trader تأثیر می‌گذارد.

بدیهی است که وقتی درکاری که انجام می‌دهید یک عنصر ریسک وجود داشته باشد، سطحی از اضطراب یا ترس از دست دادن وجود خواهد داشت که می‌تواند با وقوع ضرر به طور تصاعدی رشد کند. ترس ممکن است منجر به تصمیمات غیرعقلانی مانند بستن یک پوزیشن سودده بدون اینکه به آن زمان بدهید تا سودتان رشد کند، یا دو برابر کردن ریسک برای تلاش در جبران زیان‌ها شود. در این نقطه، شما تقریباً فقط در حال قمار بازی هستید.

در سوی دیگر طیف روان‌شناختی، قرار گرفتن در وسط یک معامله با پتانسیل سود زیاد می‌تواند منجر به افزایش اعتماد به‌نفس بیش‌ازحد شود که در نهایت به دارایی شما آسیب می‌زند. مانند ترس بیش از حد، اعتماد به نفس بیش از حد پس از یک سود بزرگ می‌تواند به طور بالقوه منجر به تغییرات منفی در فرآیندهای تجزیه و تحلیل یا مدیریت ریسک فرد شود.

یکی از مثال‌های رایج این وضعیت زمانی است که شما یک حجم معامله را افزایش می‌دهید و یا پوزیشن در ضرر خود را نمی‌بندید. این سناریوها می‌تواند منجر به از دست دادن بخش زیادی از سودهای تریدتان شود، یا بدتر از آن، زمانی که بازار به سرعت چرخش می‌کند و کاملاً بر خلاف موقعیت معاملاتی شما می‌شود، می‌تواند حساب شما را حتی صفر کند یا به عبارتی کال مارجین شوید.

به همین دلیل است که سه اصل اول که قبلا ذکر شد بسیار مهم هستند. اگر کاملاً دارایی کریپتو و شرایط متغیر بازاری را که معامله می‌کنید درک کنید، متوجه شوید که بازارها می‌توانند در هر زمان شما را غافل‌گیر کنند و اگر یک برنامه مدیریت ریسک قوی برای سناریوهای بالقوه مختلف داشته باشید، شانس اینکه احساساتتان را به انجام معاملاتی نادرست (و احتمالا وخیم) سوق دهید، به شدت کاهش می‌دهید.

این نکته مهم را همیشه به یاد داشته باشید. حتی در بهترین سناریوها که یک استراتژی معاملاتی عالی و محیط بازار مطلوبی دارید و منجر به سودهای بزرگ می‌شود، کنترل نکردن احساسات به عملکرد بلند مدت شما آسیب می‌رساند.

بنابراین، بسیار تمرین کنید، ریسک خود را در هر معامله محدود کنید و بیش از حد به هیچ موقعیت معاملاتی وابسته نشوید. با تجربه و تمرین، می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید.

استراتژی معاملاتی در کریپتوکارنسی

برای کسانی که به تازگی ترید در کریپتوکارنسی را شروع کرده‌اند، یک روش ساده برای ساختن استراتژی معاملاتی ارائه می‌شود که شامل تجزیه و تحلیل بازار، پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی، و انجام معاملات روندی با ریسک کم است. این اصول در بخش قبل ارائه شده است.

الگوی استراتژی معاملاتی

الگوی استراتژی معاملاتی برای انجام فرآیند معاملات شما طراحی شده است. این به این معنی نیست که دیگر فرآیندها بد هستند، اما ممکن است برای مبتدیان مناسب نباشند زیرا نیازمند مهارت‌های بیش‌تر و زمان اضافی برای یادگیری هستند.

این استراتژی پیشنهادی برای بیشتر مبتدیان به عنوان یک نقطه شروع خوب است زیرا:

  • انعطاف‌پذیر است و در هر بازار، نه فقط در کریپتو قابل پیاده‌سازی است و برای بازارهای متغیر و پویا بسیار مناسب است.
  • این استراتژی به دنبال روندها می‌گردد، که نقطه شروع مناسبی برای معاملات با بازدهی بالا است.
  • معاملات در زمان‌های متوسط ​​تا بلندمدت انجام می‌شود به این معنا که زمان کمتری در مقابل صفحه نمایش هستید و کمترین کارمزد را پرداخت می‌کنید.
  • این استراتژی، تمرین عالی برای یادگیری و شناسایی عوامل محرک قیمت است.

شما برای موفق شدن، نیازی ندارید که همیشه حرکت را قبل از آن‌که اتفاق بیفتد پیش‌بینی کنید، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، شانس موفقیت شما افزایش می‌یابد.

تحلیل فاندامنتال در ترید ارزدیجیتال

همانطور که در بخش‌های قبل ذکر شد، یکی از اصول اساسی معاملات «آشنایی با بازاری که در آن معامله می‌کنید» است. استفاده از تحلیل فاندامنتال (بنیادی) در ترید ارزدیجیتال نقشی مهم در تدوین استراتژی معاملاتی و موفقیت در معاملات شما دارد.

آشنایی با بازاری که در آن معامله می‌کنید نیازمند تحلیل فاندامنتال (fundamental analysis) دارد، به ویژه در بازار کریپتو که فناوری بلاکچین هنوز در مراحل ابتدایی خود است.

عدم اطلاع از وضعیت بازار کریپتو ممکن است برای سرمایه‌گذاری‌های شما زیان‌آور باشد.

تحلیل فاندامنتال به معنای تلاش برای پیدا کردن «ارزش واقعی» یک دارایی است، به عبارت دیگر تلاش برای پیدا کردن یک معیار قابل قبول برای ارزش یک دارایی. هدف اصلی تحلیل فاندامنتال تعیین «بها» یا «ارزش‌ ذاتی» یک دارایی است.

در طول این فرآیند، باید تحقیقات اولیه خود را در مورد دارایی رمزنگاری از طریق کاغذ سفید پروژه “project’s whitepaper” و به‌روزرسانی‌های رسمی پروژه انجام دهید. یافتن این موضوع نباید چندان سخت باشد زیرا اکثر پروژه‌های رمزنگاری قانونی دارای یک وب‌سایت و یا انجمن رسمی، همراه با کانال‌های ارتباطی رسمی مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی تویتر (Twitter) ، ردیت (Reddit) ، برنامه‌های تلگرام (Telegram)، دیسکورد (Discord) و وبلاگ‌هایی مانند Medium یا Substack هستند.

حداقل پروژه‌های رمزنگاری باید نشان دهند:

  • راه‌حل منحصر به فردی برای یک مشکل واقعی در جهان داشته باشند.
  • یک نقشه‌راه واضح که شامل زمان‌بندی ساخت راه‌حل است.
  • یک تیم توسعه‌دهنده با تجربه که قادر به اجرای نقشه‌راه است.
  • توکنومیکس “tokenomics” قوی (اقتصاد کلی یک دارایی کریپتو خاص مانند نحوه تخصیص و توزیع آن، مقدار عرضه، ایجاد انگیزه‌ برای نگه‌داشتن آن و غیره).

پس از انجام تحقیقات اولیه، می‌توانید فرآیند ردیابی پروژه یا توکن را به طور منظم آغاز کنید. شما باید کانال‌های رسانه‌ای ذکر شده در بالا (روزانه یا هفتگی) و سایت‌های خبری رمزنگاری را به طور معمول بررسی کنید. اگر پیگیری اخبار از این بخش‌ها برای شما سخت است کافی است پروژه مورد نظر را در گوگل سرچ کنید و آخرین اخبار مربوط به آن را پیدا و مطالعه کنید.

همچنین همیشه به قیمت بیتکوین و اتریوم توجه کنید چون این دو ارز تاثیر بسیاری بر سایر ارزهای دیجیتال دارند و همیشه باید رفتار این دو ارز را زیرنظر داشته باشید. همچنین داده‌های کلان اقتصادی و اخبار مهم جهانی را باید دنبال کنید.

موقعیت معاملاتی

پس از انجام تحقیقات خود در مورد مبانی ارز دیجیتال، ارزیابی فضای کلی بازار و شناسایی کاتالیزورهای بالقوه قیمت، احتمالا اطلاعات کافی برای انتخاب یک موقعیت معاملاتی و میزان موفقیت این پوزیشن به دست آورده‌اید.

یک موقعیت معاملاتی شامل این موارد است: جهت‌گیری شما “bias” نسبت به یک دارایی «صعودی است یا نزولی» و دلیل شما برای انتخاب این جهت و تعیین نحوه ورود شما به معامله «می‌خرید “long” یا می‌فروشید “short”»

اگر فکر می‌کنید که یک موقعیت ترید مناسب پیدا کرده‌اید، یک تمرین مفید برای تحلیل آن این است که به سوالات زیر پاسخ دهید (یا هر سوال دیگری که احساس می‌کنید باید بپرسید):

  1. داستان اصلی یا عاملی که منجر به خرید یا فروش (عرضه و تقاضا) این دارایی رمزارز می‌شود چیست؟
  2. چه مدت می‌تواند داستان اصلی در مورد این رمزارز ادامه یابد؟
  3. آیا داستان اصلی قبلا به‌طور کامل قیمت‌گذاری شده است؟ (به عنوان مثال، آیا حرکت قیمتی قابل توجهی به تازگی و بدون دلیل مشخص رخ داده است؟)
  4. چه عواملی قرار است برای تغییر حمایت یا مقاومت در ذهن معامله‌گران این رمزارز ظاهر شود؟
  5. آیا در گذشته بازاری مشابه امروز در این رمزارز داشته‌ایم؟ در آن زمان چگونه عمل کرده است؟ آیا تفاوتی بین آن زمان و حالا وجود دارد؟
  6. آیا تحلیل فاندامنتال دارایی خاص شما با احساسات فعلی در بازار همخوانی دارد؟ وضعیت بازار جهانی چگونه است؟ اگر خیر، آیا محرک‌ها کافی هستند که شرایط بازار جهانی را نادیده بگیرند یا به عنوان مانع در مسیر حرکت رمزارز شما عمل می‌کند؟

با این سؤالات، شما سعی می‌کنید محتمل‌ترین سناریوی تحلیل بنیادی را تعیین کنید (دو یا چند سناریو می‌تواند وجود داشته باشد).

با این روش و پاسخ دادن به این سوالات، دلایل افزایش یا کاهش تقاضای یک دارایی را تشخیص دهید و با رصد رویدادها و اخبار روز در کنار نگاهی به عملکرد قیمت در گذشته، معیارهای خود را برای تصمیم‌گیری در مورد معاملات آینده بهبود دهید.

تحلیل تکنیکال در ترید ارز دیجیتال

پس از این‌که سوگیری معاملات (بایس یا بایاس) خود را بر اساس تحلیل بنیادی مشخص کردید، اکنون زمان تعیین نقطه ورود و نقطه خروج برای کسب سود یا کاهش ضرر است.

برای یک تریدر معمولا این فرایند ورود به پوزیشن با استفاده از تحلیل تکنیکال  “technical analysis” و پرایس اکشن “price action” انجام می‌شود.

  1. Price Action (PA): پرایس اکشن به شیوه‌ای اشاره دارد که معامله‌گران اطلاعات را از رفتار و تغییرات قیمت یک دارایی در بازار درک می‌کنند. به عبارت دیگر، این مفهوم به بررسی حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان بدون استفاده از هیچ نوع اندیکاتوری می‌پردازد.
  2. Technical Analysis (TA): در تحلیل تکنیکال، معامله‌گران از داده‌های نموداری و ابزارهای تحلیل استفاده می‌کنند تا الگوها، شکل‌های قیمتی، حجم معاملات و اندیکاتورها را برای پیش‌بینی حرکت آینده قیمت‌ها بررسی کنند. این رویکرد بر این فرض استوار است که الگوهای قیمتی در بازار تکرار می‌شوند و معامله‌گران انتظار تکرار این الگوها را در آینده از چارت قیمتی نماد مورد نظر دارند.

برای توضیح این مفهوم، بیایید با استفاده از پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال به یک تحلیل سریع بر روی بیت‌کوین در مقابل دلار آمریکا (BTC/USD) که مربوط به گذشته است، داشته باشیم:

تحلیل تکنیکال در ترید ارز دیجیتال

در نمودار فوق، ما حرکت قیمت BTC/USD را در بازه زمانی چهار ساعته داریم و در حالت پرایس اکشن، می‌توانیم ببینیم که در ماه نوامبر، معامله‌گران به طور کلی منفی بودند، زیرا بازار را از حدود 70،000 دلار به کم‌تر از 54،000 دلار در پایان ماه برده بودند.

همچنین می‌توانیم ببینیم که 58،000 دلار و 60،000 دلار محدوده‌های حمایتی بودند، ابتدا به عنوان یک منطقه حمایت در ماه اکتبر عمل کردند، سپس در ماه نوامبر این ناحیه شکسته شد و به یک منطقه مقاومت تبدیل شد، که به ما می‌گوید اگر احساسات منفی ادامه داشته باشد، این منطقه ممکن است سفارشات فروش را بیش‌تر کند و قیمت را نزولی کند.

همچنین یک اندیکاتور در نمودار پایین می‌بینید، به نام MACD. این اندیکاتور توسط بسیاری از معامله گران برای نشان دادن زمانی که حرکت قیمت ممکن است به اوج خود برسد استفاده می‌شود.

در این سناریو، حرکت MACD به سمت بالا ممکن است نشان‌دهنده این باشد که افزایش کوتاه‌مدت قیمت BTC/USD از 54000 دلار به 58000 دلار ممکن است بیش از حد باشد و تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که معامله‌گران ممکن است فشار فروش را از سر بگیرند و قیمت بیتکوین نزولی باشد.

بنابراین اگر تحلیل بنیادی شما به شما بگوید که بیت کوین/دلار آمریکا به طور بالقوه می‌تواند فروش بیشتری را در پیش داشته باشد، پس این تحلیل تکنیکال از نمودار این فرضیه را قوی‌تر و به شما در ورود به معامله کمک می‌کند.

اگر مطالب تا این‌جا برای شما سخت بوده اصلا نگران نباشید! شما می توانید با ثبت‌نام در دوره آموزش صفر تا صد تریدر شدن در ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس با تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به خوبی آشنا شوید و به راحتی در مسیر تریدر شدن قدم بردارید.

در تحلیل تکنیکال و استفاده از اندیکاتورها باید به این نکات توجه کنید:

  • هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن، مهم است که به اندازه کافی به همه جزئیات توجه کنید و از افزودن اضافی اندیکاتورها خودداری کنید. بیش از حد استفاده از اندیکاتورها می‌تواند به پدیده‌ای به نام «تحلیل بیش از حد» منجر شود. در این حالت، اندیکاتورها با یکدیگر در تضاد قرار می‌گیرند به این صورت که برخی از ابزارهای تحلیل «سیگنال‌ خرید» و برخی «سیگنال فروش» می‌دهند.
  • ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن را درک و مطالعه کنید و حداکثر 2 یا 3 ابزار را که برای شروع مناسب هستند و با آن عملکرد بهتری داشته‌اید انتخاب کنید.
  • از تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن به تنهایی به عنوان ابزارهای تحلیل برای ورود به معامله استفاده نکنید. در بیشتر موارد، نباید از تحلیل تکنیکال یا پرایس اکشن به تنهایی برای Trade استفاده کرد به خصوص در رمزارزها.
  • تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن همیشه به گذشته نگاه می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند به شما بگویند که آیا پیشرفت‌های مهمی در آینده وجود دارد یا تمایلات قیمتی به چه سمتی تغییر می‌کند.
  • با استفاده از تحلیل تکنیکال یا پرایس اکشن به تنهایی به عنوان ابزار تحلیلی، احتمال اینکه با یک رویداد غیرمنتظره مواجه شوید، افزایش می‌یابد.
  • برای مبتدیان، بهترین راهکار این است که از تحلیل بنیادی برای یافتن موقعیت‌های معاملاتی مناسب و سپس از تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج معاملات استفاده کنید.

مقالات مرتبط

سخن پایانی

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس به معرفی مهم‌ترین موضوعاتی که در آموزش ارز دیجیتال از صفر تا صد به آن‌ها نیاز داریم، پرداختیم. بدیهی است که به مرور زمان و به منظور فعالیت مستقل در این بازار به آشنایی و یادگیری مفاهیم عمیق‌تر و دقیق‌تر نیاز خواهید داشت. در مطالب آتی اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. می‌توانید سؤالات خود را در زیر همین مطلب درج کنید تا در مطالب بعدی وب‌سایت به آن‌ها بپردازیم.

پیشنهاد برای یادگیری عمیق ترید ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید با شرکت در کلاس های آموزشی ارز دیجیتال تکنیک های درآمدزایی در این حوزه را یاد بگیرید، به شما دوره پارسیان بورس را پیشنهاد می‌کنیم. این دوره توسط اساتید مجرب تدریس می‌شود و با شرکت در آن گواهینامه معتبر نیز دریافت خواهید کرد. همچنین اگر شرکت در کلاس حضوری را ترجیح می‌دهید می‌توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

سوالات متداول

  • تریدر کیست؟

تریدر به معنای معامله‌گر است. معامله‌گر یا تریدر در بازار ارزهای دیجیتال فردی است که به خرید و فروش کریپتوکارنسی مشغول است.

4.3/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

15 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    الان من تقریبا کل مطالبی ک درباره ترید توی سایت بود رو خوندم . برم سراغ یاد گرفتن تکنیکال ترید ؟ یا چیزای دیگه ای هم هست ک لازم باشه یاد بگیرم .

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    چطور میتونیم کسب درامد تو این زمینه رو یاد بگیرم؟؟
    شما آموزش دارید به صورت حرفه ای

    پاسخ
    • مدیر سایت
      17 خرداد 1402 09:13

      سلام دوست بزرگوار
      قطعا با یادگیری مباحث این حوزه میتونید به درآمد برسید و مجموعه پارسیان بورس به عنوان مرکز رسمی برگزاری دوره های تخصصی بازارهای مالی، از صفر تا حرفه ای بهتون نحوه کسب درآمد در بازار ارزهای دیجیتال رو آموزش میده.

      پاسخ
  • ای اس آی لایت
    22 تیر 1402 15:30

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    با یادگیری دوره رایگان هم میتونیم به درآمد برسیم یا باید آموزش های حرفه ای رو بگذرونیم؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      24 تیر 1402 09:16

      سلام دوست بزرگوار
      با آموزش های دوره رایگان مقدمات ورود به بازار رو فراخواهید گرفت و برای به درآمد رسیدن حتما باید دوره پیشرفته رو آموزش ببینید.

      پاسخ
  • لطفا من را دراین راه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • مدیر سایت
      17 مرداد 1402 18:41

      دوست بزرگوار لطفا فرم درخواست مشاوره را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم

      پاسخ
  • من در شهرستان زنجان هستم

    پاسخ
  • سلام فرم مشاوره رایگان کجاست؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      11 شهریور 1402 09:49

      سلام دوست بزرگوار
      فرم درخواست مشاوره در همه صفحات دوره های آموزشی و صفحه اصلی سایت قرار داده شده.

      پاسخ
  • آیا آموزش آنلاین هم دارید؟

    پاسخ
  • ایمان مظفری
    13 مهر 1402 02:50

    سلام
    هزینه دوره چقدر هست از مبتدی

    پاسخ
    • مدیر سایت
      14 مهر 1402 10:00

      سلام دوست بزرگوار
      لطفا فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا جهت ارائه توضیحات با شما تماس بگیریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی