معاملات اهرمی چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

معاملات اهرمی یا مارجین ارزدیجیتال چیست؟✔ و چه ریسک هایی دارد؟

شرایط موجود در بازارهای ارز دیجیتال همیشه آرام و یکسان نیست. اگر شما به بازار ارز دیجیتالی پر نوسان علاقه‌مند هستید باید با اهرم و اصطلاحات موجود در آن آشنا باشید.

معاملات اهرمی، تکنیک هایی هستند که، شما را قادر می سازند تا صد برابر سرمایه، سود و زیان کسب کنید. از آنجایی که، اینگونه معاملات ریسک بالایی دارند توصیه ما به شما این است که توسط افراد حرفه ای انجام شود. قسمت اعظم معاملات اهرمی(مارجین) که بخش مهمی از سرفصل های دوره آموزش ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس می باشد، در بازارهای مالی انجام می شود، در صرافی های خارجی و داخلی  که ما آن را با نام بازار ارزدیجیتال،فارکس می شناسیم است.

استفاده از اهرم می تواند یک نیروی بلقوه به معامله بدهد. برای مثال تمام سرمایه شما عدد ۱۰ ضرب می شود، بدون اینکه به سرمایه معادل نیاز باشد. شما برای انجام یک معادله اهرمی به یک معامله گر یا مبادله نیاز دارید که، سبب افزایش اعتبار شما شود و شما بتوانید معاملات اهرمی یا لوریج دار را انجام دهید.

البته باید بدانید که اعتبار به دست آمده از این معامله ضریب دار بی قید و شرط نیست. یکی از مشکلات معاملات اهرمی در بازار ارز دیجیتال وجود خطوط قرمزی برای محدود کردن ضرر است که، بسیار بیش تر از چیزی است که یک معامله گر در این بازار در اختیار دارد.

معاملات اهرمی

اگر در مسیر معاملات اهرمی همه چیز به خوبی پیش برود، شما توانستید بدون نیاز به کاهش سرمایه، بازدهی بیشتری داشته باشید. اما اگر در مسیر درستی قرار نگرفته باشید، میزان زیان ها افزایش پیدا میکند. نکته بسیار مهم و قابل توجه که در مورد اهرم وجود دارد این است که، اهرم ارزش عملی دارد، بدین معنا که اگر در خرید خانه یا معاملات موجود در بازار فارکس، اشتباه از آن استفاده کنید کل سرمایه از بین میرود.

برای مثال می توانیم از کریپتو به عنوان یک دارایی در بازار فارکس نام ببریم، بنابراین معامله گران نیازی به اهرم برای ایجاد فرصت در زمان کوتاه نخواهد داشت. از طرفی دیگر معاملات بلند مدتی مانند بیت کوین(Bitcoin) و اتریوم(Ethereum) در مدت زمان کم دستاوردهای نجومی را ایجاد کند.

مسئله مهم که در ادامه این مقاله آکادمی پارسیان بورس به آن میپردازیم، این است که ما نمی توانیم سرمایه گذاری با هرم را برای همه مناسب بدانیم. در واقع تعداد بسیار زیادی از تریدر ها و معامله گران هستند که میخواهد سود حاصل یک معامله موفقیت آمیز را در یک شب با استفاده از اهرم به دست آورد، از طرف دیگر شما می توانید باx 100 یک کندل در عرض ۱۵ دقیقه به دست آورید یا از دست بدهید، و این چیزی است که ممکن است در طی یک سرمایه گذاری طولانی مدت به دست آید.

اصطلاحات موجود در معاملات اهرمی چیست؟

 مارجین(Margin) چیست؟

این اصطلاح به معنی مقدار پولی است که شما در حساب معاملاتی مارجین خود قرار داده، وثقه ای را ارائه می دهد که نشان دهنده این است که صرافی مایل به تمدید اعتبار دارد.در ازای انجام این معامله، حساب ما بسته شده و توانایی خرید(buy) و فروش(sell) با آن بخش را نخواهید داشت و ارزش آن نیز با توجه به لوریج و اهرم شما، محاسبه می‌شود.

پیشنهاد ویژه: دوره‌های تخصصی آموزش ارز دیجیتال

اهرم یا لوریج (Leverage) در معاملات اهرمی

نوعی اعتبار برای معامله‌گران بازار به حساب می‌آید.که با چندین برابر دارایی خود، وارد معاملات شوید با استفاده از لوریج، به همان درصد که شخص معامله گر احتمال افزایش سود دارد، به همان میزان نیز ریسک معاملات اهرمی، افزایش خواهد داشت.

این مفهوم توسط صرافی برای مارجین داده میشود که به ما صورت x5،x10،x2 نشان داده میشود.توجه داشته باشید که بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی سمت این نوع معاملات اهرمی پر ریسک نروید.

لوریج یا اهرم در ارز دیجیتال چیست؟

نسبت مارجین ( margin ratio)

مقدار مارجینی که ما برای مبادله نیاز داریم به موقعیت آن، معکوس سطح اهرم است و به آن نسبت مارجین گفته می شود. بنابراین زمانی که ما اهرم2x داریم، نشان دهنده این است که نسبت مارجین ما به ۵۰ درصد خواهد بود. در معاملات اسپات اساساً ما مارجین صد در صدی داریم.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا در معاملات اسپات، مارجین ۱۰۰ درصدی است؟

زیرا برای انجام یک معامله اسپات(spot)شما باید پوزیشن را به طور کامل از موجودی حساب خود را تامین کنید.

حداکثر پوزیشن

برای به دست آوردن حداکثر پوزیشن مارجین، میزان مارجین شما، باید در اهرم ضرب شود. برای مثال اگر شما هزار دلار در حساب مارجین خود داشته باشید و و اهرم موجود آن10x باشد، برای به دست آوردن حداکثر پوزیشن به صورت زیر عمل خواهیم کرد:

1000*10=10000

مارجین کال( Margin Call)

کال مارجین را می توان به وضعیتی گفت که صرافی از شما میخواهد، برای حفظ نسبت مارجین خود ، سرمایه بیشتری را به حساب مارجین( Margin) خود اضافه کنید، تا خود صرافی متحمل ضرر و زیان نشود. در این زمان با کاهش موقعیت شما مقدار اهرم را کاهش دهید. به این نوع مفهوم واکنش دفاعی صرافی( بروکر) در برابر زیان معامله گر می گویند.

کال مارجین(Call Margin) یا فراخوانی اعتبار چیست؟✔و راه های جلوگیری از آن

لیکوئید شدن ( Liquidity)

گاهی اوقات مارجین شما به طور خودکار فروخته می شود تا، بتوانند زیان‌های متحمل شده در موقعیت شما را به طور کامل پوشش دهد.

پوزیشن هایlong/short

در یک پوزیشن long، تریدر امیدوار است که پوزیشن انتخابی شروع به رشد کند. در این حالت، ما می‌گوییم معامله گر بازار ارز دیجیتال وارد “پوزیشن لانگ (Long)” شده است. در یک Short Position اما: معامله گران ارز دیجیتال انتظار دارند که قیمت از یک نقطه شروع به ریزش کند. در این حالت می‌گوییم معامله‌گر وارد “پوزیشن شورت (Short)” شده است.

در زمان استفاده از اهرم و شرط بندی و هنگامی که قیمت در حال بالا رفتن است، شما یک long position می گیرید، در صورتی که در این موقعیت short position مناسب است.

حد ضرر

عبارت است از مقدار ضرری که پس از آن دیگر معامله به طور خودکار لغو میشود. با استفاده از این گزینه معاملگران از ضرر بیشتر خود در معاملات جلوگیری می کند. اگر شما از stop loss استفاده نکنید ممکن است که، در یک معامله کل سرمایه خود را از دست بدهید.

حد ضرر چیست؟

مزایای معاملات اهرمی در بازار ارز دیجیتال

در بازارهای ارز دیجیتال استفاده از معاملات اهرمی دارای مزیت های متعددی است. یکی از این مزیت های استفاده از اینگونه معاملات در دستیابی به سود چشمگیر و کلان است. در این گونه معاملات سرمایه که باید در اختیار صرافی ها باشد، بسیار کم است. و همین سبب شده که معاملات اهرمی خطای صرافی ها را به میزان حداقل برساند.

با استفاده از معاملات اهرمی رمز ارز، سرمایه داران در موقعیت های قرار می گیرند که، در برابر موقعیت های قبلی بسیار سود آور تر است برای مثال زمانی که اهرم صد برابر فعال است، معامله صد برابر پوزیشن عادی و بدون اهرم، سود عاید معامله کننده خواهد کرد. اهرم ای رمز ارزها تنها برای افرادی مفید خواهد بود که، دارای استراتژی و همچنین دارای تجربه کافی در بازار رمز ارز باشد. از طرفی اگر فردی با تغییر و به این معامله را انجام دهد حتی زمانی که، بازار ها روند نزولی هم دارند می تواند سود کسب کند.

مزایا و معایب معاملات اهرمی

اگر شما بتوانید به خوبی روند حرکتی قیمت ها و همچنین بازار را پیش بینی کنید؛ علت اهرم ای رمز ارز ها جز بهترین نوع معاملاتی برای شما خواهد بود. البته لازم به ذکر است که، این معاملات به همان اندازه که می تواند سرمایه شما را افزایش دهد، در صورت بروز اشتباه، سبب کاهش سرمایه و ضرر و زیان شما هم خواهد شد.

پلتفرم های معاملاتی اهرمی

برای انجام این گونه معاملات، یک پلتفرم معاملاتی مناسب لازم است. در زیر تعدادی از صرافی ها و پلتفرم های معاملاتی که، می توان از آنها استفاده کرد را برای شما لیست کرده ایم، اما با توجه به این نکته که پلتفرم ها برای ایرانیان با تحریم مواجه است، شما برای استفاده از آنها باید آی پی کشور خود را تغییر دهید.

  • سایت باینسسBinance
  • سایت بیت مکس BitMex
  • سایت وال کلاب WhaleClub
  • سایت هوبی Huobi
  • سایت کراکن Kraken

ضریب اهرمی ارز دیجیتال یا لوریجleverage

لوریج  یاضریب اهرمی ارز دیجیتال، یکی از مفاهیم پایه در بازار فارکس می باشد. میزان تغییر قیمت جفت ارزها در بازار فارکس، را می توان چیزی در حدود یک درصد تخمین زد، که این تغییر قیمت بیت چندانی برای سرمایه گذاران نخواهد داشت. و همین سبب شد که مفهومی به عنوان ضریب اهرمی یا لوریج بازار راه پیدا کند. سرمایه گذاران می توانند با استفاده از این تکنیک، سرمایه خود را از۱۰ تا ۱۰۰۰ برابرکنند.

ضریب اهرمی - لوریج (Leverage)

این تکنیک به همان اندازه که جذاب می باشد، می‌تواند ریسکی و خطرناک هم باشد. و ممکن است که شما در این تکنیک شدن صفر شدن حساب که اصطلاحا کال مارجین نامیده می شود را نیز تجربه کنید.

نحوه تغییر لوریج و اهرم در معاملات

شما برای اینکه بتوانید اهرم و لوریج در  معاملات خود را تغییر دهید، ابتدا لازم است که وارد صفحه کارگزاری یا بروکر خود شوید، سپس می‌توانید در قسمت مشخصات حساب تجاری یادمو، عدد دلخواه اهرم را مشخص کنید. شما برای تغییر عدد لوریج، معمولاً به یک تاییدیه دو مرحله ای نیاز خواهید داشت که این تاییدیه توسط ایمیل یا پیامک برای شما فرستاده خواهد شد و با توجه به کد ارسالی که در پیامک یا  ایمیل وجود دارد، شما می‌توانید میزان لوریج معاملات ارزی را تغییر دهید.

انواع معاملات مارجین

شما می‌توانید برای انجام معاملات مارجین تریدینگ یا اهرمی از دو روش معمول استفاده کنیم:

  • معاملات مارجین حالت خرید استقراضی

خرید استقراضی یا به عبارت دیگر long position، در واقع همان حالت معاملاتی معمولی است. بدون شک شما در قیمت پایین خرید خود را انجام داده و هنگامی که قیمت افزایش یافت. در این گونه معاملات استقراض فرض را بر این  قرار می دهند که، معاملگر با بالا رفتن قیمت، کسب سود کند.

مارجین (Margin) چیست؟ مزایا و معایب

  • معاملات مارجین حالت فروش استقراضی.

شما در این معاملات حالتی بر عکس پوزیشن خرید استقراضی را تجربه میکنید. بدین صورت که شما زمانی که قیمت ها کاهش یافته باشد سود خواهد کرد. در این شرایط معامله گر رمز ارز هایی را که فعلا مالک آنها نیست را می فروشد.

نمونه از معاملات اهرمی ارز دیجیتال

وام های مسکن نمونه هایی از معاملات اهرمی یا لوریج هستند. افرادی که برای خریداری خانه اقدام می‌کنند، سرمایه لازم را برای خرید ملک به صورت نقد ندارد. در این شرایط وام به آنها یک وام اعتباری بهره ثابت یا شناور ارائه می دهد،

ما نسبت سپرده به گام کلی را در این نوع معاملهLTV یا وام به ارزش می نامیم که، در واقع نوعی اهرم می باشد و می شود که خریدار بتواند با مقدار کمی از کل هزینه، ملک را خریداری کند. رمان وام مسکن تفاوت هایی دارد یکی از این تفاوت ها، تثبیت نرخ بهره است. که این ثبات برای حل کردن مشکل ریسک می باشد. در واقع این شرایط مشابه شرایطstop loss می باشد.

نمونه ای از معاملات لوریج

اما در این میان خریداران ای هم وجود دارند که تمایل به استفاده از نرخ بهره وام بانکی دارند، که این مسئله نشان دهنده بازپرداخت بسیار پایین در هنگام کاهش نرخ بهره است. یکی از مشکلات این روش این است که، اگر نرخ ما همین بهره شروع به افزایش کند، به همین اندازه هزینه های ماهانه نیز گران میشود. نرخ بهره مانند نرخ رمز ارز خارجی بی‌ثبات نیست. و همین سبب می شود که افزایش اندک نرخ بهره، تاثیر زیادی بر هزینه های ماهانه بازپرداخت داشته باشد.

رویدادهای زیادی وجود دارند که می‌تواند بر نرخ بهره تاثیر بگذارند، و سبب افزایش هزینه های بازپرداخت میشوند. از این رویدادها black swan است. رویداد در دهه ۱۹۷۰ با حمله فردی به نام جرج سوروس به پوند بریتانیا ایجاد سرب مالکیت، چه چیزی معادل وام مسکن اهرمی بود، اتفاق افتاد. این رویداد با LTV های بالا مرتبط است.

حکم معاملات اهرمی و مارجین ارز دیجیتال در اسلام

این مسئله در ارتباط با معاملات اهرمی که زمان اعتبار گرفتن از کارگزار انجام میشود، و این اعتبار ماهیتی همچون قرض داشته، شما با سود همراه شود، مصداق ربا و حرام می باشد.همچنین شما می توانید مقاله حکم شرعی ارز دیجیتال چیست را در بلاگ آکادمی پارسیان بورس مطالعه کنید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی