ieo چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

عرضه اولیه صرافی یا IEO چیست⚡️و چه فرقی با ICO دارد؟

در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال اصطلاحات و واژگان زیادی وجود دارند که هر تریدری باید برای موفقیت در این بازار با آن‌ها آشنا باشد. یکی از همین اصطلاحات که حتما تابه‌حال بارها نام آن‌را شنیده‌اید، IEO می‌باشد. ما هم امروز در این مقاله از پارسیان بورس قصد داریم به معرفی IEO، مزایا و معایب آن، تفاوت آن با ICO و خیلی موارد دیگر بپردازیم؛ پس اگر می‌خواهید بدانید که IEO چیست، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

IEO چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

IEO مخفف Initial Exchange Offering و به معنای عرضه اولیه صرافی یا عرضه اولیه توکن‌ها بر بستر یک صرافی ارز دیجیتال می‌باشد. ICO هم یکی دیگر از عرضه اولیه‌هایی می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. ICO عرضه اولیه سکه می‌باشد که به صورت مستقیم توسط تیم یک پروژه برگزار می‌شود.

یکی از نکات مهم در مورد عرضه اولیه صرافی یا IEO، این است که این عرضه اولیه به نمایندگی از یک استارتاپ و توسط یک صرافی مدیریت می‌‌شود و هدف آن جمع آوری سرمایه در ازای فروش توکن می‌باشد.

با توجه به اینکه فرآیند فروش توکن‌ها بر روی پلتفرم‌های صرافی انجام می‌شود و صرافی‌ها مانند یک واسطه عمل می‌کنند، صادرکنندگان توکن‌ها یک کارمز مشخص به صرافی‌ها پرداخت می‌کنند و علاوه بر آن، درصدی از فروش توکن‌ها را در اختیار این صرافی قرار می‌دهند.

در عوض، بلافاصله بعد از تمام شدن IEO، توکن‌های مورد نظر در صرافی لیست می‌شوند. همانطور که گفته شد صرافی‌ها درصدی از فروش توکن‌ها را دریافت می‌کنند، همین موضوع باعث شده است که این صرافی‌ها انگیزه‌ی زیادی داشته باشند و در زمینه بازاریابی و تبلیغات فعالیت کنند.

یکی از نکات مهم در مورد IEO این است که نیاز نیست وجه لازم برای خرید عرضه اولیه را به صورت مستقیم به استارتاپ بفرستید، بلکه می‌توانید یک حساب کاربری در صرافی مورد نظر خود ایجاد کنید و از طریق ارزهایی که در کیف پول صرافی وجود دارند، برای خرید توکن‌ها اقدام کنید.

عرضه اولیه صرافی

آشنایی با صرافی‌هایی که پلتفرم IEO دارند

بعد از اینکه متوجه شدید IEO چیست، بهتر است با صرافی‌هایی که پلتفرم IEO دارند آشنا شوید که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که صرافی‌های زیادی هستند که برای پذیرش IEO اقدام کرده‌اند که محبوب‌ترین آن‌ها صرافی باینس می‌باشد. این صرافی محبوب یک پلتفرم عرضه اولیه اختصاصی به نام Binance Launchpad راه‌اندازی کرده است. بعد از درخشش این صرافی، صرافی‌های دیگر هم به میدان آمدند و پلتفرم‌های اختصاصی ایجاد کردند و آن‌ها را توسعه دادند. صرافی‌هایی از جمله:

  • صرافی بیت مکس (Bitmax)، پلتفرم بیت‌مکس لانچ‌پد
  • صرافی اوکی اکسچنج، پلتفرم OKEx
  • صرافی کوکوین (KuCoin)، پلتفرم KuCoin Spotlight
  • صرافی هایی پلتفرم (Huobi Prime)

حتما بازدید کنید: دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد

تا به اینجای مقاله متوجه شدید که IEO چیست، در ادامه قصد داریم به معرفی مزایای IEO بپردازیم.

مزایایIEO

اعتماد و کاهش ریسک‌‌های کلاهبرداری

وجود اعتماد یکی از مهم‌ترین مزایای IEO می‌باشد. توجه داشته باشید که جمع آوری سرمایه بر روی پلتفرم‌های یک صرافی ارز دیجیتال انجام می‌گیرد. اگر پروژه‌ای بخواهد به جمع آوری سرمایه از طریق پلتفرم صرافی‌ها بپردازد، توسط صرافی مورد نظر به خوبی بررسی می‌شود.

توجه داشته باشید که هر پروژه‌ای نمی‌تواند به راحتی سرمایه جذب کند و باید شاخص‌های کیفی مد نظر را داشته باشد. صرافی‌ها همه‌ی موارد را با دقت بالایی بررسی می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مردم اعتماد زیادی به صرافی‌ها داشته باشند. عرضه اولیه‌های صرافی می‌توانند پروژه‌های کلاهبرداری را حذف کنند و اعتماد مردم را به خوبی جلب کنند.

امنیت

وجود امنیت در فروش توکن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به آن توجه شود. گاهی اوقات پیش آمده است که وبسایت‌های فروش هک شده‌اند و آدرس کیف پول‌ها تغییر یافته‌اند و پول‌ها به حساب‌ها و سایت‌های دیگری منتقل شده‌اند. در این صورت افراد هیچ توکنی دریافت نکرده‌اند و پول آن‌ها از بین رفته است. همه‌ی این مشکلات به دلیل نبود امنیت به وجود می‌آید، به همین دلیل توجه به امنیت بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است به این نکته مهم توجه داشته باشید که در عرضه اولیه صرافی امنیت بسیار زیادی وجود دارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا خود صرافی‌ها قراردادهای هوشمند مربوط به فروش توکن‌ها را مدیریت می‌کنند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که صرافی‌ها از فرآیندهای شناسایی مشتری یا KYC و ضد پولشویی یا AML هم استفاده می‌کنند و امنیت خود را تضمین می‌کنند. همانطور که می‌دانید وجود امنیت در صرافی‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی می‌باشد که همگان به آن توجه می‌کنند و در صورت وجود امنیت، به صرافی مورد نظر اعتماد می‌کنند.

مزایای ieo

سهولت

توجه داشته باشید که استارتاپ‌هایی که می‌خواهند برای جمع آوری سرمایه، به صدور توکن بپردازند، از فرآیند امن و فوق العاده‌ی راه اندازی IEO در بستر صرافی‌ها سود می‌برند. درست است که باید کارمزد مشخصی پرداخت کنند و بخشی از فروش توکن‌ها را در اختیار صرافی‌ها قرار دهند، اما فرآیند دشوار بازاریابی در ICO را به آن‌ها محول می‌کنند.

بهتر است بدانید که بودجه‌ای که برای برگزاری عرضه اولیه صرافی مورد نیاز است، کمتر از بودجه‌ی مورد نیاز برای ICO می‌باشد. علاوه بر پروژه‌ها، می‌توان از مشتریان ثابت صرافی‌ها استفاده کرد و توجه سرمایه گذاران را به خوبی جلب کرد.

لیست شدن توکن

لیست شدن در صرافی یکی دیگر از مزیت‌های مهم IEO می‌باشد. بعد از جمع سپاری، توکن‌هایی که مربوط به استارتاپ هستند در صرافی لیست می‌شوند.

حتما بازدید کنید: 

معایب IEO

تا به این‌جای مقاله متوجه شدیم که IEO چیست و مزایای آن را هم دانستیم؛ در ادامه این مقاله قصد داریم به معایب عرضه اولیه صرافی اشاره کنیم، پس با ما همراه باشید.

هزینه لیست شدن

همانطور که گفته شد، استارتاپ‌ها هزینه‌های مشخصی به صرافی‌ها می‌پردازند. ممکن است این هزینه‌ها برای استارتاپ‌ها زیاد باشند. در هر صورت آن‌ها می‌توانند هزینه‌های خود را مشخص کنند و اگر به زیان آن‌ها بود این کار را انجام ندهند.

محدودیت

معمولاً فرآیند عرضه اولیه ها در صرافی، به یک صرافی خاص محدود می‌شود. ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران در آن صرافی حساب کاربری نداشته باشند و این موضوع باعث می‌شود یک محدودیت به وجود آید. همانطور که می‌دانید فرآیند ساخت حساب کاربری در صرافی‌ها به زمان نیاز دارد و نمی‌توان این کار را به سرعت انجام داد.

نقطه‌ی شکست

گاهی اوقات ممکن است به هر دلیلی، مشکلی برای صرافی به وجود آید و صرافی مورد نظر از همکاری ممانعت کند. در این صورت فروش متوقف می‌شود.

cryptoha

تمرکز

با توجه به اینکه در عرضه اولیه‌های صرافی، شرکت کنندگان محدود می‌شوند. یک مشکل بنیادی به وجود می‌آید، به این صورت که بیشتر کوین‌ها در دست عده‌ی کمی می‌باشند و این موضوع ممکن است باعث دستکاری قیمت شود.

افزایش تقاضای مصنوعی

گاهی اوقات ممکن است صرافی‌ها کاربران را مجبور کنند که با ارز دیجیتال صرافی در IEO شرکت کنند. این موضوع باعث می‌شود که تقاضا برای ارز دیجیتال صرافی بالا برود و قیمت آن به شدت زیاد شود.

همانطور که می‌دانید هر کاری مزایا و معایب خاص خود را دارد، می‌توانید با بررسی مزایا و معایب گفته شده، یک تصمیم درست بگیرید.

تفاوت ICO و IEO چیست؟

همانطور که دیدید در پاسخ به پرسش IEO چیست، به ICO هم اشاره کردیم. حال بهتر است با تفاوت‌های این دو مورد به خوبی آشنا شوید.

تفاوت ico و ieo چیست

پلتفرم جمع سپاری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین IEO و ICO در پلتفرم جمع سپاری آن‌ها می‌باشد. در IEO بر روی پلتفرم صرافی انجام می‌گیرد اما در عرضه اولیه سکه یا ICO از طریق وب سایت استارتاپ و صادر کننده توکن انجام می‌شود.

اجرای عملیات جمع‌سپاری و مدیریت قرارداد هوشمند

همانطور که در توضیحات مربوط به IEO چیست، گفته شد، در IEO اجرای این وظایف به عهده صرافی مورد نظر می‌‌باشد. زیرا صرافی‌ها مسئولیت پرداخت توکن به مشتریان را بر عهده دارد و این کار را به خوبی انجام می‌دهد. اما در عرضه اولیه سکه این کار بر عهده توسعه دهندگان پروژه می‌با‌شد.

حتما بازدید کنید: همه چیز درباره ICO (عرضه اولیه ارز دیجیتال)

سیاست‌های شناسایی مشتری و ضد پولشویی

در عرضه اولیه صرافی، صرافی‌ها برای باز کردن حساب از این سیاست‌ها استفاده می‌کنند و برای شرکت در پروژه‌ها به ارائه‌ی مدرک نیاز دارید. اما استفاده از این سیاست‌ها در عرضه اولیه سکه، بر حسب نوع پروژه تغییر می‌کند. به این صورت که ممکن است در برخی از پروژه‌های ICO به ارائه مدرک شناسایی و سوابق خود نیاز داشته باشید اما در پروژه‌های دیگر به ارائه این مدارک نیاز نداشته باشید.

بودجه بازاریابی

همانطور که گفته شد در عرضه اولیه صرافی، همه‌ی کارهای بازاریابی بر عهده خود صرافی می‌باشد اما در عرضه اولیه سکه همه‌ی کارها بر عهده تیم توسعه می‌باشد و این تیم باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کند که بتواند کارها را با موفقیت انجام دهد.

احراز صلاحیت استارتاپ

در IEO ابتدا پروژه‌ها بررسی می‌شوند و بعد از احراز هویت، مجوز جمع سپاری صادر می‌شود و اگر احراز هویت تایید نشود، هیچ مجوزی برای شما صادر نمی‌گردد. اما در عرضه اولیه سکه هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر فردی می‌تواند یک ICO برگزار کند و به احراز هویت نیاز ندارد.

لیست شدن در صرافی

همانطور که گفته شد در عرضه اولیه صرافی، بعد از به پایان رسیدن جمع سپاری، توکن صادر شده در صرافی لیست می‌شود. اما در عرضه اولیه سکه این اتفاق نمی‌افتند و بعد از به پایان رسیدن جمع سپاری، توکن‌ها لیست نمی‌شوند.

بهتر است بدانید دنیای ارزهای دیجیتال بسیار بزرگ‌تر از چیزی می‌باشد که تصور می‌کنید و افراد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. برخی از این فعالیت‌ها به صورت زیر می‌باشند:

  • بسیاری از افراد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند و ارزها را در قیمت پایین خریداری می‌کنند و آن‌ها را در قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.
  • برخی از افراد ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را خریداری می‌نمایند و آن‌ها را برای سرمایه گذاری در بلند مدت نگهداری می‌کنند.
  •  برخی از افراد در زمینه خرید عرضه اولیه صرافی یا عرضه اولیه سکه فعالیت می‌کنند.
  • برخی دیگر از افراد در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند و ارزهای مورد نظر خود را با بهره مندی از دستگاه‌های مخصوص، استخراج می‌نمایند و …

difference ieo ico

چگونه در یک IEO شرکت کنیم؟

مبحث IEO یک مبحث کاملاً جدید است و به راحتی می‌توان پروژه‌های مربوط به IEO را پیدا کرد. همانطور که در مباحث مربوط به IEO چیست، گفته شد، باید صرافی میزبان جمع سپاری را پیدا کنید و در آن صرافی یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار بهتر است فرآیندهای شناسایی مشتری و ضد پول شویی را به طور کامل تکمیل کنید و منتظر بمانید که اعتبار شما تایید شود.

البته توجه داشته باشید که با توجه به تحریم‌های بین المللی که وجود دارد، شرکت در این طرح‌ها برای کاربران ایرانی به سختی امکان پذیر است.

حال که به پاسخ سوال IEO چیست رسیدید، با مزایا و معایب آن آشنا شدید، با تفاوت‌های IEO و ICO هم آشنا شدید و نحوه شرکت در IEO را متوجه شدید، بهتر است یک صرافی معتبر پیدا کنید و برای خرید عرضه اولیه صرافی اقدام کنید. با این کار می‌توانید یک سود خوب داشته باشید و صاحب چندین عرضه اولیه صرافی شوید. یا اینکه می‌توانید سرمایه گذاری بلند مدت داشته باشید و بعد از مدتی سود کلان بدست آورید. همانطور که گفته شد دنیای ارزهای دیجیتال یک دنیای پیچیده و بزرگ است و بهتر است با آگاهی قدم در آن بگذارید. بهتر است دانش و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید و همواره به‌روز باشید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی