عرضه اولیه ارزهای دیجیتال | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

همه چیز درباره عرضه اولیه ارزهای دیجیتال (ICO)

عرضه اولیه اصطلاحی است که در نگاه اول ذهن ما را به سمت بازار بورس سوق می‌­دهد، تمامی فعالین بورس با عرضه اولیه آشنایی دارند، اما عرضه اولیه ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی با عرضه اولیه بورس دارد. عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی خود را دارد. برای اینکه بدانیم عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیست، و چگونه می‌­توان عرضه اولیه ارزهای دیجیتال را خرید در این مقاله همراه با باشید تا به واکاوی ICO بپردازیم.

عرضه اولیه ICO چیست؟

ICO یا عرضه اولیه سکه مخفف اصطلاح Initial coin offering است، عرضه اولیه ارزهای دیجیتال جهت تأمین مالی و جذب سرمایه برای پروژه‌های نوپای شرکت‌های نوظهور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جهت تأمین مالی پروژه‌ها شرکت‌ها با درج شرایطی اقدام به‌ پیش فروش توکن‌های خود می‌­کنند و در ازای دریافت ارزهای فیات مانند ( یورو و دلار و …) و یا دریافت ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم اقدام به فروش توکن‌های خود می­کنند.

اولین پروژه عرضه اولیه ارزهای دیجیتال در سال 2013 آغاز شد، و تا کنون نمونه‌های موفق و شکست‌خورده‌ای زیادی نیز داشته است، ولی آنچه گفتنی است آن است که مشارکت و خرید عرضه اولیه ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک است و احتمال شکست و کلاه برداری در آن نیز بسیار زیاد است.

اگر پروژه‌ای اقدام به کلاه برداری نماید، عرضه اولیه ارز دیجیتال نه تنها برای شما سودده نخواهد بود، بلکه کل سرمایه شما را نیز از بین می‌­برد، به طور مثال در سال 2017 بیشتر ICO ها، از سرمایه‌گذاران کلاه برداری کردند و بیش از 90 درصد عرضه اولیه ارزهای دیجیتال باعث ایجاد ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران شد.

با این‌ حال اگر پروژه‌ای موفقیت‌آمیز باشد می­‌تواند برای سرمایه‌گذاران سود بسیار زیاد و گاهی تا چند هزار درصد ایجاد کند، به همین دلیل عرضه اولیه ارزهای دیجیتال، پروژه‌ای جذاب برای سرمایه‌گذاران است که در صورت موفقیت می­‌تواند سرمایه و دارایی را تا چندین برابر افزایش دهد.

ولی این سؤال مطرح است، که چگونه می­‌توانیم این نوع پروژه‌ها را تشخیص دهیم؟ در ادامه نوشتار به بررسی نحوه تشخیص عرضه اولیه معتبر خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب ICO چیست؟

بعد از آنکه به بررسی این سؤال پرداختیم که ICO چیست؟ باید به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب ICO بپردازیم. به‌ طور کلی عرضه اولیه سکه (ICO) دارای ویژگی‌های زیر است:

مزایای ICO چیست؟ معایب ICO چیست؟

ICO  ها قدرت نقدشوندگی بسیار بالایی دارند

عرضه اولیه سکه ریسک بسیار زیادی دارند

 ICO ها را به‌صورت آنلاین می­توان خرید

امکان کلاه برداری در عرضه اولیه ارز دیجیتال زیاد است
ICO ها بازدهی زیادی دارند عرضه اولیه ارزهای دیجیتال نوسان بسیار زیادی دارند.

عرضه اولیه ارزهای دیجیتال | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس

نحوه تشخیص عرضه اولیه‌های معتبر (ICO) چیست؟

برای اینکه از ضرر دور بدانیم و احتمال کلاه برداری کاهش یابد، و سرمایه خود را از دست ندهیم بایستی بتوانیم عرضه اولیه‌های معتبر ارز دیجیتال را تشخیص دهیم.

اما عرضه اولیه‌های معتبر ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارند؟ در زیر به بررسی مهم‌ترین نکاتی که در تشخیص ICO های معتبر به ما کمک می­کند می‌­پردازیم:

1. وایت پیپر را بخوانید:

حتماً قبل از خرید عرضه اولیه سکه به بررسی وایت پیپر آن بپردازید، و اطلاعاتی پیرامون تیم توسعه‌دهنده، اهداف و مأموریت آن بخوانید.

2. تأیید افراد معتبر:

به این نکته مهم بایستی توجه کرد، چه کسانی از این پروژه حمایت می­‌کنند. اگر افراد و منابع معتبری از این ICO ها حمایت کنند، می­‌توان به این نوع عرضه اولیه اعتماد کرد.

3. بررسی سایت و شبکه‌های اجتماعی

قبل از اقدام به‌ پیش خرید توکن‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال، بایستی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال بررسی تیم حمایت‌کننده و شرکت ارائه‌دهنده باشید، اگر فعالیت این شرکت در شبکه‌های اجتماعی مورد مقبول بود می­‌توان به آن اعتماد کرد.

4. تحقیق از سایت‌های معتبر:

برخی از سایت‌ها به بررسی درباره شرکت‌های نوظهور فعال در زمینه ICO هم می­‌پردازند، که از طریق این سایت‌ها می‌­توان اطلاعات بسیار زیادی درباره ICO ها به دست آورد، به طور مثال 3 سایت معتبر که در این زمینه فعالیت می­‌کنند عبارت‌اند از:

  • Icohot list.com
  • Icotop.io

در این سایت‌ها به بررسی انواع ICO ها، اطلاعات، تاریخ، میزان سرمایه‌گذاری، قیمت عرضه اولیه، تیم ارائه‌دهنده و… پرداخته می­‌شود.

انواع عرضه اولیه ارزهای دیجیتال کدام است؟

  • عرضه اولیه صرافی (IEO):

اگر عرضه اولیه از طریق صرافی‌های معتبر انجام بگیرد، اعتبار زیادی دارد و امکان کلاه برداری در این ICO کم است، زیرا صرافی‌ها ابتدا اعتبار ICO را می‌­سنجند.

  • عرضه اولیه توکن اوراق بهادار(STO):

این نوع عرضه اولیه ارزهای دیجیتال شبیه اوراق بهادار است، و پشتوانه قانونی دارد. این روش نیز کم‌ریسک است زیرا نیاز به احراز هویت دارد.

  • عرضه اولیه سکه برگشت‌پذیر(RICO):

در این روش امکان برگشت توکن و دریافت وجه در هر مرحله وجود دارد.

نمونه‌های موفق و شکست‌خورده ICO:

گفتیم که بسیاری از ICO ها پروژه کلاه برداری هستند، با این‌ حال در این میان موارد موفقی نیز بوده‌اند که باعث جذاب شدن این پروژه‌ها برای سایر افراد می­‌شوند. اگر بخواهیم به نمونه‌های موفق و شکست‌خورده عرضه ارزهای دیجیتال اشاره کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتریوم:

اتریوم جز نمونه‌های موفق ارزهای دیجیتال است که از طریق ICO ارائه و عرضه و پیش‌فروش شد. اتریوم در زمان پیش‌فروش شدن قیمت بسیار کمی داشت اما بعد از مدت زمانی قیمت آن حدود 250 برابر شد، و اکنون جایگاه دوم کریپتوکارنسی­‌ها را دارا است.

  • آیوتا:

آیوتا نیز جز ICO هایی است که در سال 2015 ارائه شد و به سود چند هزار درصدی رسید.

  • NXT:

این ICO در سال 2013 ارائه شد و به قیمت 18 هزار برابر رسید.

  • NEO:

عرضه اولیه NEO در سال 2015 ارائه شد و توانست رشد 4000 برابری را تجربه کند.

گفتنی است بیشتر ICO های عرضه شده در سال 2017 کلاه‌برداری بوده‌اند، و موارد فوق جز موارد نادر در عرضه اولیه‌های موفق بوده‌اند.

چگونه می‌توان ICO یا عرضه اولیه ارز دیجیتال خرید؟

 شاید در نهایت علی‌رغم وجود ریسک زیاد در عرضه‌های اولیه شما تمایل به خرید این عرضه‌های اولیه داشته باشید. برای خرید ICO ابتدا بایستی از مورد اعتماد بودن آن اطمینان حاصل کنید و سپس از طریق سایت‌هایی مانند:

www.topicolist.com

www.icohotlist.com

www.coinschedule.com

به بررسی و خرید ICO بپردازید. گفتنی است جهت خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال شما می­‌توانید از طریق صرافی و یا کیف پول اقدام کنید.

جهت اینکه بدانید روش و شرایط خرید ICO چیست، با مراجعه به سایت ICO  موردنظر خودتان می‌توانید روش‌های خرید عرضه اولیه سکه را مشاهده و بررسی کنید، و سپس اقدام به خرید آن نمایید.

البته قبل از خرید حتماً سایت‌هایی که در ابتدا به آن اشاره کردیم را بررسی کنید و سپس اقدام کنید.

نتیجه‌گیری:

ICO یا عرضه اولیه سکه جز چالش برانگیزترین، جذاب‌ترین، پرریسک‌ترین و با احتمال بسیار زیاد کلاه برداری است.

پروژه‌های بسیار زیادی باهدف تأمین مالی پروژه‌های اقدام به ارائه و عرضه توکن‌های خود نموده‌اند، و در نهایت از سرمایه‌گذاران کلاه برداری کرده‌اند.

اگر به دنبال فعالیت در این زمینه هستید و ریسک‌پذیر هستید، حتما قبلا از اقدام و خرید عرضه اولیه به بررسی کامل ICO  بپردازید و سپس اقدام کنید، زیرا این بازار بسیار پرخطر است و فعالیت و خرید شرایط خاصی را می­‌طلبد.

اگر به دنبال مشاوره در زمینه خرید ICO هستید، مشاوران ما در آکادمی پارسیان بورس همراه شما هستند، به همین منظور از طریق راه‌های ارتباطی ما در شبکه‌های اجتماعی و سایت آکادمی پارسیان بورس می‌­توانید با ما در تماس باشید.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در شیراز استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
3.7/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی