بورس یا ارزهای دیجیتال: کدام سرمایه‌گذاری بهتر است؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام را برای سرمایه گذاری انتخاب کنم؟

تب‌ و تاب سرمایه گذاری در بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال چند وقتی است که در کشور ما به بالاترین حد خود رسیده است. هر سرمایه گذاری که اندک سرمایه‌ای در دست دارد، تمایل دارد تا پول خود را وارد چرخه بازارهای مالی کند، و به سوددهی برسد.

اما گاهی این سوال و پرسش در ذهن ایجاد می­‌شود که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ بورس یا ارزهای دیجیتال؟ با سرمایه‌گذاری در کدام بازار می‌توانیم بهترین بازدهی و خروجی را دریافت کنیم؟

ما در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش‌ها هستیم، و می‌­خواهیم با مقایسه بورس و ارزهای دیجیتال به شما دید جدیدی در فضای سرمایه‌گذاری بدهیم. پس همراه ما باشید.

از بورس تا ارزهای دیجیتال

در چند سال اخیر تعداد سرمایه‌گذارانی که در بازار بورس شروع به فعالیت نموده‌اند بیش‌ از پیش شده است، بسیاری از افراد در این بازار به سودهای بسیار زیادی دست یافته‌اند، و در نقطه مقابل تعداد افرادی که متقبل ضرر و زیان شده‌اند نیز کم نیست.

در یک سال اخیر مسائل چالش‌زای زیادی در بازار بورس رخ داده است، که باعث شده است روند فعالیت در این بازار طبق انتظارات سرمایه‌گذاران پیش نرود و سرمایه‌گذاران را به فکر فعالیت و سرمایه گذاری در بازار مالی دیگری به نام دنیای کریپتوکارنسی‌ها سوق داده است.

در حقیقت با روند نزولی  و افت شاخص بورس در ایران همه افراد به فکر جایگزین بهتری برای سرمایه‌گذاری شده‌اند، و چه گزینه بهتری از دنیای رمزارزها!

با این‌ حال فعالیت در هر بازار مالی نیازمند دانش و آگاهی و اطلاعات کافی برای فعالیت در آن است. این دو بازار از برخی از ابعاد شباهت‌ها و از برخی ابعاد تفاوت‌های هم دارند که با گسترش شدت حضور سرمایه‌گذاران در بازار کریپتوکارنسی‌ها  این سوال مطرح است که بورس بهتر است یا ارزهای دیجیتال؟ ما در ادامه به مقایسه این دو بازار سرمایه خواهیم پرداخت و نکات کلیدی مهم جهت شروع سرمایه‌گذاری را برایتان شرح خواهیم داد.

سرمایه‌گذاری را چگونه شروع کنیم؟

با بورس شروع کنید!

اگر شما تجربه کافی در زمینه سرمایه‌گذاری ندارید، و به صورت جامع و کامل از روند سرمایه گذاری آگاهی ندارید، بهتر است با بورس به جریان سرمایه گذاری بپیوندید، زیرا هزینه فرصت بورس طبیعتاً کمتر از ارزهای دیجیتال است و بازار بورس نسبت به ارزهای دیجیتال شناخته‌شده‌تر و جاافتاده‌تر است، و اعتماد عمومی نسبت به آن زیادتر است و میزان ضرر احتمالی در آن کمتر از ارزهای دیجیتال می­‌تواند باشد.

برای شروع کار در بورس باید آموزش را جدی بگیرید. قطعا فردی که هنوز به صورت کامل با بازارهای مالی آشنایی ندارد، باید مفاهیم ابتدایی را آموزش دیده و پس از آن وارد بخش تخصصی و عملی بازار شده و ترید را آغاز نماید. این همان چیزی است که در دوره آموزش بورس آکادمی پارسیان بورس به شما می‌آموزیم. در واقع تفاوتی ندارد شما فردی مبتدی باشید یا معامله‌گری را به صورت ابتدایی شروع کرده و نیاز به آموزش بیشتر داشته باشید. در هر دو صورت می‌توانید با شرکت در این دوره آموزشی، به تریدری موفق در حوزه بازار مالی بورس تبدیل شوید.

بازار بورس بهتر است یا ارزهای دیجیتال؟

اینکه بگوییم کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهتر است بستگی به شرایط و موارد زیادی دارد. اگر شما فردی ریسک‌گریز هستید و قدرت تحمل ابهام زیاد را ندارید طبیعتاً بورس نسبت به بورس برای شما بهتر است، اما اگر سودای زیاد سرمایه‌گذاری دارید، و از ریسک و ابهام زیاد هراس ندارید ارزهای دیجیتال انتخاب بهتری برای شما است.

بورس یا ارزهای دیجیتال: کدام سرمایه‌گذاری بهتر است؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
سرمایه‌گذاری را چگونه شروع کنیم؟

مقایسه بازار بورس و ارزهای دیجیتال

در این نوشتار قصد بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های بورس و ارز دیجیتال را داریم، تا دید کلی و جامعی به شما در این باره بدهیم:

1. قدمت بازار

از نظر قدمت و پیشینه طبیعتاً بورس قدمت زیادی دارد، و برای عموم شناخته شده است ولی بازار ارزهای دیجیتال تقریبا یک دهه است که در دنیا متولد شده است و از جمله بازارهای نوپا است که اعتماد و شناخت عمومی به آن کمتر از بازار بورس است.

2. میزان سرمایه بازاری

از لحاظ سرمایه در گردش، میزان سرمایه بازار بورس ایران کمتر از بازار ارزهای دیجیتال است، زیرا دنیای کریپتوکارنسی‌ها محدود به کشور ایران نیست و یک بازار جهانی است.

3. قوانین فعالیت

بازار بورس قوانین ویژه خود را دارد که زیر نظر دولت‌ها پذیرفته شده است، و شرکت‌های فعال در بازار بورس بایستی تمامی این قوانین را بپذیرند، بنابراین عملکرد آن‌ها شفاف و قانونی است، ولی بازار ارزهای دیجیتال چنین نیست و تحت نظر دولت‌ها فعالیت نمی‌­کند، در نتیجه از نظر قانونی خیلی شفاف نیست.

4. نوسانات قیمتی

از نظر نوسانات قیمتی بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است، به‌طوری که ممکن است در یک بازه چند روزه یک ارز دیجیتال رشد قیمتی 100 درصدی را تجربه کند! و بالعکس دچار سقوط قیمتی شود. اما میزان رشد و یا نزول قیمتی در بازار بورس بین 3 تا 5 درصد است.

بر اساس میزان ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی افراد، نوسانات قیمتی این دو بازار می‌­تواند یک مزیت و یا عیب محسوب شود و برای هر فرد متفاوت است.

5. زمان معاملات

از نظر زمان معاملات، بازار بورس محدودیت دارد، و در ساعات خاصی و روزهای خاصی فعالیت می‌­کند، و روزهای تعطیل و پنجشنبه‌ها فعالیت ندارد. ولی در دنیای کریپتوکارنسی‌ها وضعیت به این شکل نیست، و هر روز و هر ساعت بدون توجه به تعطیلی و … فعالیت و سرمایه‌گذاری در رمزارزها ادامه دارد.

6. شفافیت در عملکرد

شرکت‌های حاضر در بورس با پذیرش قوانین بورس و ارائه جزئیات شفافیت دارند، زیرا بایستی مواردی مانند صورت‌های مالی و … را به بورس ارائه دهند. به همین دلیل امکان کلاه‌برداری در بین شرکت‌های بازار بورس وجود ندارد، ولی در دنیای رمزارزها چنین نیست و شفافیت عملکردی مانند بورس وجود ندارد، و امکان کلاه برداری نیز وجود دارد.

یکی از مواردی که باعث کلاه‌برداری در بازار رمزارزها شده است، در زمینه عرضه اولیه ارزهای دیجیتال یا (ICO) بوده است، که بعضا منجر به کلاه‌برداری شده است ولی در عرضه اولیه سهام در بازار بورس امکان کلاه برداری وجود نداشته و ندارد.

7. نحوه ثبت‌نام

برای ثبت‌نام در بازار بورس کمی پیچیدگی و پروسه طولانی‌تری وجود دارد! از فرایند ثبت‌نام تا احراز هویت نیاز به زمان زیادی است. شما بایستی اطلاعات بسیار زیاد و جزئی درباره خودتان در سامانه سجام وارد کنید، و در مراحل بعدی از طریق احراز هویت حضوری و یا غیرحضوری به ادامه فرایند ثبت‌نام و افتتاح حساب کاربری و گرفتن کد بورسی اقدام کنید.

بااین‌حال در طرف دیگر ماجرا، ثبت‌نام و احراز هویت در بازارهای ارزهای دیجیتال بسیار ساده‌تر است، و پیچیدگی خاصی دارد، و تنها به یک ایمیل معتبر نیاز دارد.

8. واسطه سرمایه گذاری

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس شما نیاز به کارگزاری دارید، و با انتخاب یک کارگزاری می‌­توانید با بازار بورس در ارتباط باشید، از جمله مهم‌ترین کارگزاری‌ها می‌توان به صرافی مفید، آگاه و … اشاره کرد.

از طرفی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در دنیای کریپتوکارنسی‌ها نیاز به صرافی است، مهم‌ترین صرافی در حال حاضر بازار صرافی بایننس است.

9.  واریز و برداشت

واریز و برداشت پول در بازار بورس بسیار ساده است ولی در بازار ارزهای دیجیتال بایستی نکاتی را رعایت کرد:

به طور مثال برای واریز پول جهت خرید ارز، ابتدا بایستی از طریق یک سایت ایرانی، پول خود را تبدیل به ارز مرجع کنید، و در مرحله بعدی آن را به‌ حساب صرافی انتقال دهید. جهت برداشت نیز دارایی را به ارز مرجع تبدیل کنید، و آن را از طریق سایت ایرانی به ریال تبدیل کنید.

نتیجه‌گیری

بازار بورس و ارزهای دیجیتال هرکدام ویژگی‌ها خاص خود را دارند، و نمی‌­توان گفت به‌ طور قطع کدام بهتر است. ولی با این‌ حال شما بر اساس شرایط خودتان می‌توانید اقدام به تصمیم در این زمینه نمایید.

اگر سودای سرمایه‌گذاری دارید، و از ریسک و خطرات احتمالی هراسی ندارید، بازار ارزهای دیجیتال می‌­تواند برای شما بهتر باشد. ولی اگر حاضر به پذیرش مخاطرات احتمالی بازار ارزهای دیجیتال نیستید، بازار بورس می‌­تواند برای شما بهترین باشد. البته باید در نظر داشت هیچ بازار مالی مصون از ریسک نیست، و شما با فعالیت در هر بازاری، درصد از ریسک را پذیرفته‌اید.

با این‌ حال نکته مهم برای ورود به بازارهای مالی، آگاهی قبلی و اطلاع از آن است، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای‌مالی هستید، و به دانش تخصصی در این زمینه نیاز دارید، کارشناسان و مشاوران ما در پارسیان بورس خدمت پاسخگوی به سوالات شما هستند. ما در مسیر سرمایه‌گذاری از ابتدا تا انتها همراه شما هستیم.

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد و آموزش بورس در مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در تهران استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی