آموزش الگوی ساعت در تابلوخوانی
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش الگوی ساعت در تابلوخوانی

یکی از الگوهای پرطرفدار در بازارهای مالی الگوی ساعت است که به شما کمک می‌کند تا پیش‌بینی بهتری از روند بازار داشته‌باشید. مزیت این تکنیک زمانی آشکار می‌شود که بدانید عمده کارایی آن در ساعت پایانی معاملات تعریف می‌شود و به شما این فرصت را می‌دهد تا پیش‌بینی بهتری از وضعیت بازار در روزهای آتی داشته‌باشید.

اگر قصد دارید از الگوی ساعت در تابلوخوانی خود استفاده نموده و به این ترتیب قدرت بیشتری در پیش‌بینی وضعیت بازار داشته‌باشید، تا انتهای این مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید.

الگوی ساعت چیست؟!

ساعت مانند هر روش دیگری که از یک‌سری پارامتر استفاده می‌کند، شما برای استفاده از این الگو در تابلوخوانی، نیاز به اطلاع از مفاهیم پایه دارید که الگوی ساعت بر مبنای آن‌ها تعریف می‌شود. این دو مفهوم عبارتند از:

  • قیمت پایانی
  • قیمت آخرین معامله

ما بر اساس این دو مفهوم روند ساعتی را در تابلوخوانی اعمال می‌کنیم و پیش‌بینی می‌کنیم که روند سهام در روزهای آتی صعودی یا نزولی خواهد بود. اما این کار چطور انجام می‌شود؟!

بیاید برای پاسخ به این سوال در قدم اول نگاهی به مفهوم قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله بیاندازیم.

قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله چیست؟!

قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله چیست؟!

قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله از مفاهیم پایه هستند که باید به عنوان معامله‌گر در بازارهای مالی، با آن‌ها آشنایی داشته باشید. طبیعتا اگر بخواهید به فردی حرفه‌ای در این حوزه تبدیل شوید باید با مفاهیم زیادی رو به رو شده و بدانید از هر کدام دقیقا در چه جایگاهی استفاده می‌شود.

باید این را بدانید که نمی‌توان این موضوعات را بدون داشتن راهنما متوجه شد. خیلی از افراد بر این باورند که می‌توان به صورت تجربی تمامی این موارد را آموخت. ولی سخت در اشتباه هستید. آغاز کار بدون اطلاعات پایه، قطعا با ضرر رو به رو خواهد شد. آموزش ارز دیجیتال همان جلیقه نجاتی است که می‌توانید در دریای پر تلاطم بازارهای مالی به تن کنید.

در ادامه با این دو مفهوم آشنا خواهیم شد:

  1. قیمت پایانی: به میانگین قیمت‌های معامله شده سهم، در طول روز گفته می‌شود.
  2. قیمت آخرین معامله: قیمت سهم در آخرین معامله انجام شده در طول روز می‌باشد.

شما به عنوان یک تریدر کارکشته می‌توانید پیش‌بینی کنید که اگر قیمت آخرین معامله چیزی بالاتر از قیمت پایانی باشد، پس احتمالا روند سهام نیز در طول روزهای آتی با افزایش قیمت رو به رو خواهدبود.

اما آیا این مفهوم و این ابزار تنها به همین سادگی پاسخ می‌دهند؟! برای درک بهتر کارایی الگوی ساعت با ما همراه باشید.

استفاده از الگوی ساعت در تابلوخوانی چگونه است؟

برای درک بهتر از کارایی الگوی ساعت باید به حجم معاملات و زمان معاملات توجه زیادی داشته‌باشید.

همانطور که در قسمت مقدمه گفتیم، این الگو در نیم ساعت پایانی زمان معاملات از اعتبار بیشتری برخوردار است و همچنین اگر می‌خواهید از این الگو به عنوان معیاری برای وضعیت قیمتی در روزهای آتی استفاده نمایید، باید در نظر داشته‌باشید که حجم معاملات به حجم مبنا رسیده‌باشد.

یادآوری: حجم مبنا قانونی ست که از افزایش غیرمنطقی قیمت جلوگیری می‌کند. اما این حجم چطور تعریف می‌شود؟! در یک تعریف ساده حجم مبنا عبارت است از میزان سهامی که باید مورد خرید و فروش قرار بگیرد تا شرکت بتواند نوسانات قیمت را اعمال کند.

در نظر داشته باشید که اگر حجم معاملات به حجم مبنا نرسد، این الگو هیچگاه شکل نخواهدگرفت.

قبل از اینکه سراغ ادامه مطلب برویم، باید بدانید که حداقل اختلاف ضروری که میان قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله باید وجود داشته باشد تا بتوانیم از این الگو در تابلوخوانی استفاده نماییم، ۲درصد است. در غیر این صورت نیز نمی‌توان از الگو استفاده کرد.

چه زمانی الگوی ساعت سیگنال خرید می‌دهد؟!

چه زمانی الگوی ساعت سیگنال خرید می‌دهد؟!

اگر قیمت آخرین معامله در نیم ساعت پایانی، ۳درصد بیشتر از قیمت پایانی (که همان میانگین قیمت‌های معامله شده در آن روز است) باشد، شما می‌توانید به احتمال ۸۰ درصد مطمئن باشید که قیمت سهام در روزهای آتی افزایشی خواهد بود.

در نظر داشته باشید که این افزایش ۳ درصدی قیمت حتما باید در نیم ساعت پایانی معاملات شکل بگیرد و در این زمان، حجم معاملات روندی صعودی نسبت به ساعات قبل از خود داشته‌باشد، چرا که شما نمی‌توانید تنها براساس چند معامله کم حجم در ساعات پایانی، الگوی ساعت را تشکیل دهید و انتظار داشته باشید قیمت در روزهای آتی افزایشی باشد.

نکته‌ای که تنها تریدرهای حرفه‌ای می‌دانند: اگر سرانه خرید در نیم ساعت پایانی بیشتر از حداکثر سرانه خرید در آن روز باشد، با ضریب اطمینان بیشتری می‌توانید قیمت سهام را در روزهای آتی، رو به رشد پیش‌بینی کنید.

چه زمانی الگوی ساعت سیگنال فروش می‌دهد؟!

کافی ست شرایط سیگنال خرید را معکوس کنیم تا در نهایت به سیگنال فروش برسیم. به عبارت دیگر اگر در یک حجم معامله مناسب، در نیم ساعت آخر معاملات، قیمت پایانی حدود ۳ درصد کمتر از قیمت آخرین معامله باشد، روند سهام به احتمال ۸۰ درصد در روزهای آتی نزولی خواهد بود.

باقی موارد دقیقا معکوس الگوی صعودی هستند، یعنی:

کاهش سرانه خرید و کاهش قدرت خریدار در نیم ساعت پایانی از جمله عواملی هستند که با ضریب اطمینان بیشتری می‌توانند شما را از نزولی بودن قیمت سهام در روزهای آتی مطمئن کنند.

فیلترنویسی الگوی سهام

با کمک این تکنیک می‌توانید سهام‌هایی را پیدا کنید که الگوی ساعت (چه نزولی و چه صعودی) در مورد آنها صدق می‌کند.

برای این کار وارد سایت tsetmc.com شوید و از قسمت دیده‌بان بازار (سومین گزینه از سمت چپ در نوار بالای سایت) وارد صفحه‌ی فیلترها شوید. این سایتی است که در آموزش بورس زیاد در رابطه با آن خواهید شنید.

فیلترنویسی الگوی سهام

در صفحه جدید از نوار بالای سایت وارد قسمت فیلترها شوید و فیلتر الگوی ساعت را وارد نمایید. سپس گزینه تایید را بزنید تا سایت تمام سهام‌هایی را که الگوی ساعت در خصوص آنها صدق می‌کند به شما نمایش دهد.

فیلترنویسی الگوی سهام

فیلتر الگوی ساعت به صورت زیر است:

(pl)>=(pc)*1.03

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با یکی از الگوهای بسیار معروف در بازارهای مالی به نام ساعت صحبت کرده و گفتیم که شرایط استفاده از آن به چه صورتی بوده و چه زمانی با توجه به این الگو باید برای خرید و یا فروش سهامی اقدام کنید.

در حال حاضر شما اطلاعات کاملی در رابطه با الگو ساعت پیدا کردید ولی باید بدانید که این تمامی ماجرا در این حوزه نبوده و چیزی که شما را به سود قطعی می‌رساند، داشتن علم در بازارهای مالی به همراه مهارت است. این مواردی است که در آکادمی پارسیان بورس آموزش خواهید دید.

نهایتا اگر تجربه‌ای در رابطه با این الگو و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده، دارید می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها با ما و سایر خوانندگان مقالات پارسیان بورس در میان بگذارید.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی