دراودان
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

دراودان (Drawdown) چیست؟و روش های کنترل آن در فارکس

تجارت فارکس چیزی جز خریدوفروش ارز برای کسب سود نیست و یکی از راه‌های کلیدی برای حفظ سرمایه، مدیریت آن در هنگام ضرر است. درواقع دراودان (drawdown) نشان‌دهنده میزان ضرری است که در فارکس متحمل می‌شوید که آن را به‌صورت درصد نمایش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث موفق شدن یک تریدر می‌شود مدیریت ضرر در بازار و کنترل احساسات در هنگام مواجه شدن با آن است.

پایبند بودن به استراتژی‌های معاملاتی یکی از اصول اولیه است که هر تریدری باید در هر زمان به آن توجه کند. امروز ما در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزار کننده دوره آموزش فارکس در مشهد، به بررسی این موضوع که دراودان (drawdown) چیست؟ و حداکثر آن در فارکس به چه معناست؟ پس با ما تا انتها مقاله همراه باشید.

دراودان چیست؟

در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که ماهیت دراودان در فارکس چیست و چه کاربردی در این بازار دارد. هیچ یک از بازارهای مالی خالی از ریسک نیست و بازار فارکس نیز از این موضوع مستثنی نیست. هدف اصلی سرمایه‌گذاران کنترل ضررهای بازار برای رسیدن به سود است. هیچ شخصی در بازارهای مالی نمی‌تواند ادعا کند که تمامی معاملاتش به سود منتهی شده است. مفهوم دراودان در بازار فارکس نشان‌دهنده کاهش سرمایه است به زبان ساده میزان پولی که در بازار فارکس از دست داده‌اید را به درصد نشان می‌دهد.

دراودان

به عنوان مثال شما 1000 دلار وارد بازار می‌کنید و یا این که 1000 دلار سرمایه حاصل از سود و ضرر شماست که این میزان پول نقطه اوج سرمایه شما به‌حساب می‌آید. شما پس از معامله‌ای 50 دلار از دست می‌دهید و سرمایه شما به 900 دلار کاهش میابد. در نتیجه drawdown شما 5 درصد است چون به میزان 5 درصد ضرر کرده‌اید.

خطرات دراودان بالا

هر معامله‌ای با درصدی ریسک همراه است و همین میزان ریسک هیچ تریدری را از خطر ضرر و از دست دادن بخشی از سرمایه مبرا نمی‌کند. از این رو استراتژی معاملاتی است که شما را از خطرات دراودان بالا حفظ می‌کند. اما هرچقدر هم تریدر با تجربه‌ای باشید ممکن است تحت تأثیر شرایطی ضرر‌های زیادی تجربه کنید اما مهم حفظ آرامش بعد از آن است و انجام مراحل زیر است:

  • بررسی مجدد ریسکی که متحمل شده‌اید.
  • بررسی علت ریزش و ضرری که آن را پیش‌بینی نکرده بودید. علت آن ممکن است انتشار یک خبر ناگهانی باشد.
  • بررسی استراتژی مدیریت سرمایه برای کنترل میزان دراودان

انجام این مراحل و اندکی تفکر و عقب‌نشینی برای پیداکردن علت شکست به روحیه معاملاتی شما کمک شایانی می‌کند. اما در صورت نپذیرفتن شکست و انجام معاملات هیجانی و بیش از حد موجب زیر پا گذاشتن استراتژی‌های معاملاتی شده و ممکن است به شکست‌های جبران‌ناپذیری منتهی شود.

اهرم بیش از حد در دراودان‌های بالا

تأمین پول نقد ممکن است برای معامله‌گران فارکس کمی مشکل‌ساز باشد اما با کمک اهرم‌های فارکس می‌توانید پول خود را چندین برابر کنید. اما این ویژگی خوب یک طرف قضیه است. طرف دیگر قضیه خیلی بدتر است و باید در استفاده از اهرم‌های سنگین خیلی محتاط بود زیرا هرچه اهرم سنگین‌تر باشد ریسک آن هم بیشتر است و ممکن است در کسری از ثانیه کال مارجین شوید.

ارتباط کال مارجین و دراودان

البته بعضی از معامله‌گران بعد از شکست در معامله احساساتی شده و به فکر انتقام از بازار می‌افتند. در این حین سعی می‌کنند با استفاده اهرم بیش از حد در دراودان‌های بالا ضرر خود را جبران کنند. ولی همین کار ریسک معامله را زیاد می‌کند و در نهایت منجر به ضرر زیادی می‌شود. ضرر زیاد باعث هیجانی شدن تریدر شده و استفاده اهرم‌های سنگین راحت‌ترین راه برای جبران ضرر به نظر می‌آید که درواقع بدترین روش است.

روش هایی برای کنترل دراودان مناسب

فرقی نمی‌کند یک تریدر تازه‌کار باشید یا یک تریدر حرفه‌ای همه دراودان را تجربه می‌کنند. اما چیزی که مهم است یادگیری تکنیک برای کنترل آن است. توجه کنید که فارکس بازاری است که همیشه تجربه و دانش برای یادگیری در آن وجود دارد. پس از این شکست‌ها برای کسب و دانش استفاده کنید. برای پی بردن به این سؤال که  تکنیک‌های دراودان در فارکس چیست با ما همراه باشید.

1- تکنیک حد ضرر

یکی از تکنیک‌های کارآمد تکنیک حد ضرر است به این صورت که شما باید در معامله درصدی ضرر مشخص کنید. اگر معامله به آن درصد رسید، بسته شود. حد ضرر دو درصد برای معاملات فارکس خیلی منطقی به نظر می‌آید. اما برخی تریدرهایی که طمع برگشت دارند و حد ضرر را پایین‌تر مثلاً پنج درصد را انتخاب کنند. در نگاه اول به نظر ضرر زیادی متحمل نمی‌شوند چون پنج درصد با دو درصد تفاوت زیادی ندارد. اما اگر تریدر چندین ضرر متوالی داشته باشد این تفاوت خودش را نشان می‌دهد.

دراودان چیست؟

مثلاً اگر پنج معامله پشت سر هم را با ضررهای دو درصد و پنج درصد ببندید؛ در مجموع دراودان شما به ترتیب 10 درصد و 24 درصد خواهد شد. همان‌طور که مشاهده کردید در تعداد معاملات بالا حد ضرر زیاد موجب ضرر خیلی بیشتری می‌شود و سربه‌سر شدن ضرر بیشتر تلاش زیادتری می‌طلبد به صورتی که برای جبران آن‌ها باید به ترتیب 11 و 30 درصد سود کنید.

2- قراردادن یک استاپلاس بر روی کل اکانت:

شما می‌توانید بر روی حساب معاملاتی خود یک استاپلاس کلی قرار دهید که در صورت ضرر معین مثلاً یک ضرر 30 درصدی بر روی کل معاملات شما تمامی معاملات بسته شود. این کار نیز باعث جلوگیری از، از بین رفتن پول زیادی می‌شود. مثلاً اگر کل حساب شما 1000 دلار باشد با یک ضرر 300 دلاری کل حساب شما  نقد می‌شود. این نیز یکی از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از دراودان‌های سنگین است.

دراودان چیست؟

3- کناره‌گیری موقتی در صورت ضرر زیاد

پس از تجربه یک ضرر زیاد اولین موضوع پذیرش اشتباه است و این که مسئولیت تصمیم‌های معاملاتی شما بر عهده خودتان است. کسب تجربه از اشتباهات موجب پیشرفت در معاملات و استراتژی‌هایتان می‎‌شود. پس از آن بهتر است از بازار کمی فاصله گرفت زیرا از دست دادن پول زیاد موجب ایجاد هیجان در ترید می‌شود که این موضوع اصلاً خوب نیست. وقفه 1 تا 2 هفته‌ای موجب کنترل احساسات و هیجان در حین معامله می‌شود و از این که خارج از استراتژی معاملاتی خود عمل کنیم جلوگیری می‌کند.

نتیجه‌گیری

نکاتی که در این مقاله از مقالات آموزش فارکس در بلاگ پارسیان بورس گفته شد را بسیار جدی بگیرید و به استراتژی معاملاتی خود پایبند بمانید. تعیین حد ضرر برای معاملات بسیار ضروری است. اگر معامله‌ای حد ضرر را شکست در آن زمان باید به استراتژی معاملاتی خود عمل کرده و آن را بفروشید. احساساتی عمل کردن در این زمان به ضرر شما خواهد بود.

نگهداری یک معامله به امید بازگشت یک حرکت احساسی است و احتمال این که دراودان شما خیلی شدیدتر شود زیاد است. در نهایت در صورت ضرر زیاد از بازار عقب‌نشینی کرده و به هیچ عنوان هیجانی عمل نکنید.

در پایان شما همراهان عزیز می توانید برای درک بهتر دراودان چیست و چه کاربردی در فارکس دارد، ویدیوی زیر که استاد عزیز آکادمی پارسیان بورس، جناب مهندس علی پهلوانلو برای شما تهیه کردند را ببینید و با مفهوم تخصصی ترین پارامتر معامله گری Drawdown بیشتر آشنا شوید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی