01
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

کیف پول سخت افزاری چیست؟ همه چیز در مورد hardware wallet + کاربردها

با توجه به اینکه امنیت سایبری شخصی یکی از موضوعات مهم در دنیای دیجیتال امروزی است، مساله محافظت از داده‌های شخصی و دارایی‌های دیجیتال اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این مقاله قرار است در مورد محافظت و امنیت دارایی‌های ارز دیجیتال صحبت کنیم و بهترین روش نگه‌داری از این سرمایه ارزشمند را معرفی کنیم. احتمالا می‌دانید که روش‌های مختلفی برای نگه‌داری از ارزدیجیتال وجود دارد ولی از بین تمامی گزینه های نرم افزاری و سخت افزاری موجود، کیف پول سخت افزاری یکی از ساده ترین و موثرترین راه‌ها برای ذخیره ارز شما است.

اگرچه بسیاری از شما که این مقاله را می خوانید ممکن است قبلا با مفهوم کیف پول سخت‌افزاری آشنا باشید، اما مهم است که قبل از انتخاب و خرید یک کیف پول، دقیقا بدانید که این کیف پول سخت‌افزاری چیست و چگونه کار می‌کند؟  این مقاله قرار است به عنوان بخشی از مسیر آموزش ارز دیجیتال اطلاعات مهمی در مورد نحوه محافظت کامل از دارایی های دیجیتال با کیف پول سخت افزاری به شما ارائه دهد.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال لجر

کیف پول سخت افزاری چیست؟ آشنایی با hardware wallet

کیف پول سخت‌افزاری نوعی کیف پول ارز دیجیتال است که شبیه USB با دکمه‌ها و صفحه نمایش است و کلیدهای خصوصی شما را در حساب ارز دیجیتال تان ذخیره می‌کند.

کیف پول سخت افزاری از آنجایی که به اینترنت متصل نیست، کیف پول شما را از هکرها و سرقت دور نگه می دارد، به همین دلیل یک  کیف پول سرد (جلوتر توضیح می‌دهیم!) محسوب می شود.

هنگامی که می خواهید به دارایی های دیجیتال خود دسترسی داشته باشید و با آن تراکنش کنید، کیف پول سخت افزاری را باید با استفاده از USB یا بلوتوث به رایانه یا دستگاه تلفن همراه متصل شود. هنگامی که کیف پول سخت افزاری به اینترنت متصل می شود، می توانید تمام اقدامات یک کیف پول داغ (جلوتر توضیح خواهیم داد!) را انجام دهید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری حتی زمانی که به یک دستگاه متصل به اینترنت مانند رایانه متصل هستند، باز از امنیت بالایی برخوردار هستند.

هنگام تکمیل تراکنش های مربوط به دارایی کیف پول سخت افزاری، امضای تراکنش توسط کلیدهای خصوصی شما همچنان به صورت آفلاین و در قسمت خاصی از کیف پول سخت افزاری که به اینترنت متصل نیست انجام می شود. پس از تکمیل، تراکنش های امضا شده برای تایید به بلاک چین ارسال می شوند.

آیا کیف پول سخت‌افزاری به مراقبت نیاز دارد؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری در حالی که امن‌ترین روش برای ذخیره کلیدهای خصوصی شما به حساب می‌آیند، چون که شخص سومی درگیر آن نیست، اما نیاز به مراقبت و نگه‌داری بیشتری از جانب شما دارد. کارهایی که شما برای مراقبت از این نوع کیف پول‌ها باید انجام دهید عبارت است از:

  • مراقبت از دستگاه و گم نکردن آن.
  • مراقبت برای آسیب ندیدن دستگاه.
  • دور نگه‌داشتن دستگاه از دیگران برای حفظ امنیت آن.
  • مراقبت در به خاطر سپردن رمز عبور یا پین دستگاه
  • آپدیت کردن دستگاه برای حفظ امنیت آن

در نهایت، شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس نوع استراتژی معاملاتی خود، چقدر می‌خواهید دارایی‌های کریپتو خود را ایمن نگه دارید و به چه میزان دسترسی آسان و راحتی به دارایی‌های رمزنگاری خود نیاز داشته باشید. با شرکت در دوره های آموزش حضوری ارز دیجیتال، همچون دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد، تهران، کرج، اصفهان و … علاوه بر آشنایی با روش ها و استراتژی های معاملاتی با انواع کیف پول های مورد نیاز خود آشنا شوید.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟
ادامه

کیف پول سخت افزاری ترزور یکی از انواع کیف پول های سرد

کیف پول سخت افزاری چگونه کار می کند؟

همان‌طور که تاکنون توضیح داده شد، کیف پول سخت‌افزاری وسیله‌ای  فیزیکی است که از دارایی‌های دیجیتال در یک فضای امن محافظت می‌کند. مکانیزم آن به این صورت است که از کلیدهای رمزنگاری خصوصی کاربر در فضای ذخیره‌سازی آفلاین یا «سرد» محافظت می‌کند و آماده استفاده آنلاین برای تکمیل تراکنش‌های رمزنگاری در آینده است.

کیف پول سخت افزاری کریپتو فقط مخصوص دارایی‌های دیجیتالی است و از ارزهای فیات یا همان ارزهای فیزیکی مثل دلار، یورو پشتیبانی نمی‌کند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری، از رمز عبور کاربر برای هر بار دسترسی به بلاک چین محافظت می‌کنند. اکثر کیف پول های سخت افزاری حتی می توانند با چندین بلاک چین به طور همزمان کار کنند. این به کاربر اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را از صرافی‌های مختلف در یک کیف پول مدیریت کند. تمام اطلاعات ذخیره شده در کیف پول سخت افزاری را می توان به راحتی با یک عبارت بازیابی یا کد پین ریکاوری کرد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال و تفاوت کیف پول سرد و گرم

به طور کلی، دو نوع مختلف کیف پول رمزنگاری وجود دارد، کیف پول «گرم» و «سرد»(“hot” ؛“cold”). کیف پول گرم معمولا گزینه پیش فرضی است که توسط صرافی‌های ارز دیجیتال به کاربر یا دارنده حساب ارائه می شود و به عنوان «کیف پول حضانتی (امانی)» یا کیف پول صرافی شناخته می‌شود. کیف پول‌های صرافی یا «داغ» فقط به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند و البته امنیت کمتری دارند. اگرچه بسیاری از صرافی‌ها معتقدند کیف‌پول‌های حضانتی آن‌ها کاملا ایمن است، اما این‌جا به دیدگاه و روحیه شما بستگی دارد که آیا می‌توانید برای حفظ دارایی‌های ارزشمند خود به شخص دیگری اعتماد کنید یا خیر!

کیف پول سخت‌افزاری «سرد» یک وسیله فیزیکی است که به‌صورت آفلاین وجود دارد و به کاربر اجازه می‌دهد کنترل کلیدهای رمزنگاری خود را در دست بگیرد. اگر شما در ابتدای راه هستید و با مبلغ کم در کریپتوکارنسی معامله می‌کنید و بیشتر قصد ترید ارز دیجیتال را دارید، به کیف پول سخت‌افزاری نیاز ندارید؛ اما اگر حجم سرمایه‌گذاری شما عدد قابل توجهی است یا قصد هولد ارز دیجیتال را دارید، توصیه می‌شود یک کیف پول سخت‌افزاری تهیه کنید.

در بسیاری از موارد، کیف پول‌های سخت‌افزاری به کاربران این امکان را می‌دهند که مستقیما از خود کیف پول معامله کنند، و دیگر نیازی به جابه‌جایی پول بین کیف پول شخصی‌شان با حساب صرافی ندارند. این امن ترین راه برای معامله دارایی های دیجیتالی است زیرا کاربران در هر لحظه بر دارایی‌های خود نظارت دارند. همچنین مانع از تأخیر در انجام معامله و پرداخت کارمزد انتقال و محدودیت های واریز و  برداشت می‌شود.

کیف پول سخت افزاری امن ترین روش نگهداری از ارز دیجیتال

نحوه استفاده از کیف پول سخت افزاری

البته نحوه استفاده از کیف پول سخت افزاری در هر مدل کمی متفاوت است، اما مراحل استفاده از آن‌ها به طور کلی یکسان است:

  1. کیف پول سخت افزاری را به کامپیوتر یا گوشی هوشمند متصل کنید
  2. پس از راه اندازی دستگاه، باید یک کد پین تنظیم کنید تا یک لایه امنیتی اضافی به دستگاه اضافه شود
  3. برنامه کیف پول سخت افزاری شما یک آدرس کیف پول (کلید عمومی) برای واریز و دریافت رمزارز در اختیار شما قرار می دهد
  4. وقتی توکن‌هایی را از کیف پول سخت‌افزاری خود به آدرس دیگری ارسال می‌کنید، با وارد کردن فیزیکی پین روی دستگاه، تراکنش را تایید کنید.
  5. منتظر تایید تراکنش باشید
سختی شبکه بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد؟
ادامه

انواع مختلفی از کیف پول های سخت افزاری همچون کیف پول لجر، ترزور و … هر یک دارای تفاوت هایی در نحوه استفاده هستند اما تقریبا مراحل کلی در تمامی این دستگاه ها مشابه است.

مزایای کیف پول سخت افزاری

تا الان به مزایای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری اشاره شده، اما در این‌جا تیتروار و خلاصه به این مزایا اشاره می‌کنیم:

کنترل دارایی های خود را در اختیار داشته باشید

کیف پول‌های سخت‌افزاری به شما امکان می‌دهند کلیدهای خصوصی خود را مدیریت کنید و به شما مالکیت و کنترل کامل دارایی خود را می‌دهند.

امن ترین روش برای نگهداری از ارزهای دیجیتال

از آنجایی که کلیدهای خصوصی همیشه آفلاین نگه داشته می شوند، در برابر نرم افزارهای مخرب مصون هستند، مگر در مواردی که دستگاه معیوب باشد.و  از آن‌جایی که آن‌ها می توانند تراکنش ها را بدون خروج کلیدهای خصوصی از دستگاه امضا کنند، از یک کیف پول نرم افزاری امن‌تر هستند.

امکان بازگردانی دارایی های دیجیتال

اگر کیف پول خود را گم کردید، می توانید از عبارت بازیابی سید فریز “Seed phrase” اطلاعات کیف پول خود را مجددا با استفاده از کیف پول دیگری بازیابی کنید پس ایمن نگه‌داشتن عبارت بازیابی یا همان سیدفریز در شروع استفاده از کیف پول مانند رمز عبورتان بسیار مهم است.

معایب کیف پول سخت افزاری

در حالی که مزایای امنیتی کیف پول سخت افزاری مشخص است، معایبی هم برای کیف پول‌ سخت‌افزاری وجود دارد که عبارت است از:

هزینه اولیه

استفاده از این کیف پول‌ها کمی گران است و اگر شما سرمایه کمی داشته باشید خرید یک کیف پول سخت‌افزاری منطقی نیست.

تجربه کاربری

فرآیند راه‌اندازی می‌تواند برای مبتدیان دشوار باشد و اگر شما حوصله آموزش دیدن و یاد گرفتن کار با یک وسیله جدید ندارید، احتمالا ارتباط برقرار کردن با این وسیله برای شما سخت است و قطعا کار با این کیف پول‌ها به سادگی استفاده از کیف پول‌ ریالی‌تان نیست!

دسترسی

کیف پول‌های سخت‌افزاری برای ترید کردن و اسکلپ‌های میان‌روزی مناسب نیست، زیرا شما قبل از دسترسی به رمزارز خود، باید آن‌را  به صورت فیزیکی به دستگاه متصل کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری برای کسانی که قصد دارند دارایی‌های خود را درازمدت نگه دارند مناسب‌تر است و نه برای ترید.

آیا به کیف پول سخت افزاری نیاز دارید؟

اگرچه کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار ایمن هستند، اما برای همه مناسب نیستند، به خصوص برای کاربران بی‌تجربه. معمولا یک کیف پول سخت‌افزاری دست‌و‌پا گیر است و شامل عملیات و تنظیمات نسبتا پیچیده‌ای است که برای مبتدیان مناسب نیست.

یک کاربر کیف پول سخت افزاری باید به طور منظم از اطلاعات خود در صورت مفقود شدن، سرقت یا تخریب نسخه پشتیبان تهیه کند.

با این حال، اگر برای شما امنیت مهم‌ترین چیز است و به انعطاف‌پذیری کیف‌پول‌های داغ نیاز ندارید، کیف پول سخت‌افزاری معمولا بهترین راه‌حل برای نگه‌داری از دارایی ارزشمند شما است. شما می توانید با شرکت در دوره های آموزش ارز دیجیتال در  آکادمی پارسیان بورس علاوه بر آشنایی با انواع کیف پول های سرد و گرم با بهترین روش ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و کسب درآمد در یک بازار پرسود آشنا شوید. برای شروع کافی است تا همین حالا فرم ثبت نام دوره مد نظر خود را تکمیل کنید.

مقاله‌های پیشنهادی


با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس
ثبت دیدگاه
ارسال دیدگاه
هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است