تفاوت بیت کوین و بلاک چین در چه مواردی است؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟

تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟

امروزه تب ارزهای دیجیتال آنقدر بالا گرفته است که حتی اگر در این زمینه هیچ مطالعه و فعالیتی هم نداشته باشید باز هم نام برخی از معروف ترین آنها نظیر بیت کوین، بلاک چین، کیف پول و یا والت و سایر مواردی از این دست به گوشتان خورده است. در این نوشتار قصد داریم تا با زبانی بسیار ساده برای افرادی که هیچ گونه اطلاعاتی در زمینه ی ارزهای دیجیتال ندارند توضیح دهیم که  تفاوت بیت کوین و بلاک چین چیست؟ اگر شما هم به دنیای کریپتوکارنسی ها علاقمند هستید و دوست دارید بدانید که تفاوت بیت کوین و بلاک چین در چیست با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

بیت کوین چیست؟

تفاوت بیت کوین و بلاک چین | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
بلاک چین

تفاوت بیت کوین و بلاک چین در چه مواردی است؟

پیش از هرچیز باید تاکید کنیم که اگر اطلاعات کافی در مورد بلاک چین را ندارید، مقاله بلاک چین چیست را مطالعه نمایید.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند بیت کوین و بلاک چین هر دو یک مفهوم هستند و هیچ تفاوت بیت کوین و بلاک چین وجود ندارد. اما این افراد کاملاً در اشتباه هستند. این دو مفهوم با هم تفاوت هایی دارند و هدف از این مطلب این است که ببینیم تفاوت بیت کوین و بلاک چین در چه مواردی است. به طور کلی مفهوم بلاک چین به یک دفتر کل اشاره می‌کند که البته مهمترین مشخصه‌ی آن غیرمتمرکز بودن آن است.

در این دفتر کلیه‌ی تراکنش هایی که به صورت همتا به همتا در چنین شبکه هایی صورت می‌پذیرند به ثبت رسیده و ذخیره می‌گردند. لذا برای منتقل کردن پول دیگر احتیاجی به گرفتن تاییدیه از برخی افراد و یا حتی سنجش اعتبار آن شخص و یا سازمان مربوطه به وجود نمی‌آید. در ابتدا هر دوی بیت کوین و بلاک چین تقریباً به یک مفهوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه این دو کاملاً با هم متفاوت هستند.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین در 6 مورد اصلی است که به شرح زیر هستند:

  1. هدف هر یک از این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت است.
  2. محدودیت های موجود برای هر یک از ین دو مورد
  3. ماهیت هر یک از این دو مفهوم
  4. وضعیت هر یک از دو مفهوم بیت کوین و بلاک چین
  5. معاملاتی که برای هر یک انجام می شوند
  6. استراتژی های موجود برای هر یک از این دو مفهوم

در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این موارد می‌پردازیم.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
تفاوت بیت کوین و بلاک چین
  1. تفاوت در هدف موجود برای هر یک از این دو مفهوم

نخستین تفاوت بیت کوین و بلاک چین را می‌توان متفاوت بودن هدف هایی به شمار آورد که هر یک از این مفاهیم بر پایه ی آنها پایه گذاری شده اند. هدف اصلی بیت کوین از همان ابتدا این بوده که تراکنش هایی را که به انجام می رسند بسیار ساده تر و آسانتر کند و در عین حال هم آنها را با سرعت بیشتری به انجام برساند.

علاوه بر این هدف این ارز دیجیتال این است که برای این که این کار را به انجام رسانده و پیاده سازی کند همه‌ی نظارت ها و بررسی هایی را که به شکل دولتی اعمال شده و از سامانه های متمرکز بهره می‌برند را از سیستم موجود حذف کند و کارها به شکلی غیرمتمرکز به انجام برساند. اما در نقطه ی مقابل آن هدفی که به عنوان هدف اصلی بلاک چین مطرح است این است که فصا و بستری با امنیت بسیار بالا و هزینه ها و مخارج بسیار پایین برای افراد فراهم آورد تا بتوانند به وسیله‌ی آن کلیه‌ی تراکنش های همتا به همتای خود را به انجام برسانند.

  1. محدودیت های موجود برای هر یک از این دو مفهوم

در این بخش از تفاوت بیت کوین و بلاک چین نوبت به بررسی محدودیت های موجود برای هر یک از این دو مفهوم می رسد. به نظر می رسد بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال و ماهیتی که در بر دارد جای زیادی برای پیشرفت و توسعه نداشته باشد و یا اگر هم هست بسیار جزئی و محدود باشد. چرا که این مفهوم یک رمزارز یا همان نوعی ارز دیجیتال است که در حال حاضر به شکلی غیرمتمرکز در حال فعالیت است.

اما در مقابل بلاک چین به هیچ عنوان به این صورت نیست و خیلی راحت می تواند خود را با هر تغییری که به وجود می آید آداپته کرده و سازگاری پیدا کند. حتی استفاده از بلاک چین به حدی مطرح شده است که در بسیاری از سازمان ها، تشکیلات و صنعت های مختلف صحبت از این می شود که از بلاک چین در کارهای خود بهره برده و از مزیت های آن استفاده های لازم را به دست آورند.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
ارز دیجیتال
  1. ماهیت هر یک از این دو مفهوم

یکی از اصلی ترین مواردی که می‌توان به عنوان تفاوت بیت کوین و بلاک چین در مورد آن صحبت کرد بحث ماهیت و چیستی هر یک از این دو مفهوم است. بیت یک یک رمز ارز است که آن را به نام کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال هم می شناسند؛ اما در مقابل بلاک چین را می توان به یک دفتر عمومی و جامع تشبیه کرد که کلیه‌ی تراکنش هایی که در بستر آن صورت می پذیرد در آن نگهداری شده و به ثبت میرسند.

به بیان ساده تر اینطور است که بیت کوین یک جز کوچکتر از بلاک چین بوده که تراکنش های آن هم همانند بسیاری موارد دیگر در بستر بلاک چین نگهداری می شود. یعنی بیت کوین هم برای نگهداری و به به ثبت رساندن تراکنش های خود از یک بلاک چین بهره می برد و این تراکنش ها را در آن ذخیره می کند. اما دقت کنید اینطور نمی توان گفت که این بلاک چین از نوع غیر متمرکز است چرا که با توکن ها کار می کند و لذا از انواع متمرکز می باشد.

  1. وضعیت هر یک از دو مفهوم بیت کوین و بلاک چین

یکی از مواردی که می توان تحت عنوان تفاوت بیت کوین و بلاک چین بیان نمود وضعیتی است که هر کدام از این دو مفهوم دارند. بیت کوین به نوعی تراکنش هایی را ساپورت می کند که به صورت خصوصی باشند و در عین حال به شکلی غیر متمرکز به انجام برسند. این موضوع یعنی کلیه ی تراکنش هایی که برای آن صورت می‌پذیرند کاملا مشخص بوده و در دفتر کل آن به ثبت می‌رسند و حتی می‌توان آنها را به راحتی مشاهده کرد.

اما این تراکنش ها مشخص نمی‌شود که برای چه شخصی است و این امر نمایش فردی که نسبت به انجام تراکنش اقدام نموده است امکان پذیر نیست. در مقابل بلاک چین برخلاف بیت کوین با بیزینس های مختلفی ارتباط داشته و به آنها خدمات ارائه می‌دهد. به همین علت هم لازم است انطباق های لازم را با این بیزینس ها داشته باشد. بلاک چین از سامانه هایی برای شناسایی و احراز هویت مشتری های خود بهره مند است که همین امر به آن کمک می کند تا از نظر فعالیتی بدون هیچ گونه ابهامی کار خود را به انجام برساند.

تفاوت بیت کوین و بلاک چین | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
رمزارز
  1. معاملاتی که برای هر یک انجام می شوند

مورد بعدی که در بحث تفاوت بیت کوین و بلاک چین مورد بحث قرار می گیرند، نحوه ی انجام معاملات به وسیله ی این دو مورد است. به طور کلی بیت کوین را تنها می توان برای ترید کردن و انجام خرید و فروش رمز ارزها مورد استفاده قرار داد و به نوعی بیت کوین در این زمینه تنها محدود به کریپتوکارنسی های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است.

اما نقطه ی مقابل آن یعنی بلاک چین نه تنها برای ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد بلکه قادر هستیم تا از آن برای بسیاری کاربردها و موارد دیگر از جمله بازارهای مالی سهام، ثبت انواع قراردادهایی که زمینه ی حقوقی برای آنها مطرح است و خیلی از صنعت ها و موارد دیگر بهره ببریم. به وسیله ی بلاک چین افراد قادر هستند تا اطلاعاتی را که می خواهند به شکل کاملاً ایمن و با ضریب امنیت بالایی ذخیره و نگهداری کنند و حتی آن را به مکان های مختلف مدنظرشان جابجا کرده و انتقال دهند.

  1. استراتژی های موجود برای هر یک از این دو مفهوم

یکی از مهمترین مواردی که به عنوان تفاوت بیت کوین و بلاک چین مطرح می شود استراتژی هایی است که برای هر یک از این دو مفهوم مورد استفاده قرار می گیرد. استراتژی اصلی بیت کوین بر پایه ی کاهش دادن هزینه ها و مخارج مووجود و نیز تایمی که برای صورت گرفتن تراکنش ها صرف می شود است. این استراتژی به نوعی Fixed بوده و قابلیت انعطاف پذیری بالایی ندارد و نمی تواند خود را با موارد مختلف منطبق و سازگار کند. در مقابل اما بلاک چین دارای کاربری های متنوع و گسترده ای بوده و استراتژی اصلی که این مفهوم بر پایه ی آن بناگذاری شده است این است که بتواند ملیه ی فعالیت ها و کارهای موجود در جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

نتیجه گیری

دنیای ارزهای دیجیتال یک دنیای عجیب و غریب و در عین حال پیشرفته است که با مفاهیمی مخصوص به خود در ارتباط است. از جمله ی مهمترین این مفاهیم می توان به بیت کوین و بلاک چین اشاره کرد. در این مطلب به شش تفاوت بیت کوین و بلاک چین پرداختیم و شرح مختصری راجع به آنها ارائه نمودیم.

اگر قصد دارید که وارد این حوزه بشوید و فعالیت خود را شروع کنید باید در ابتدا با صورت کامل به آموزش‌های گفته شده بپردازید و در واقع مهارت کافی را به دست بیاورید تا بتوانید فعالیت کنید. آموزش ارز دیجیتال در مشهد از طریق مجموعه پارسیان بورس می‌تواند به شما کمک کند تا بتواند به راحتی به درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازید.

بیت کوین یا طلا ؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از خدمات آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در شیراز استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس – مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد

اینستاگرام پارسیان بورس

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی