سواپ در فارکس چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

سواپ در فارکس چیست؟ 0 تا صد مفهوم Swap

بازارهای سرمایه‌گذاری مانند بورس ایران و فارکس از جمله بازارهای معروفی هستند که به واسطه بروکر یا همان کارگزاری فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاران بدون محدودیت سرمایه اولیه می‌توانند به راحتی در بازار‌های مالی مانند فارکس ثبت نام کنند. بازار فارکس یک بازار تبادل ارز می‌باشد که کشورها در این بازار ارز رایج خود را برای خرید و فروش در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. شما می‌توانید با آموزش فارکس به تمامی این بازار دست یابید.

 همانطور که گفت برای ورود به بازار فارکس شما هیچ محدودیتی ندارید اما سودآوری در این بازار همواره یک امر تضمین شده نمی‌باشد و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. برای اینکه بتوانید به یک سرمایه‌گذار موفق در بازار فارکس تبدیل شوید باید با مفاهیم کاربردی این بازار آشنایی داشته باشید و همچنین از استراتژی‌های معاملاتی مختلف در سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره جامع آموزش فارکس در مشهد ما به معرفی مفهوم سواپ در فارکس می‌پردازیم.

سواپ swap در فارکس چیست؟

در مرحله اول اگر قصد داشته باشید با مفهوم سواپ در فارکس آشنا شوید باید یک آشنایی کلی از بازار فارکس و معاملات آن داشته باشید. همانطور که گفته شد بازار فارکس یکی از بازارهای مالی بین‌المللی می‌باشد که در حال حاضر اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد و بازارهای مالی پیدا کرده است. بازار فارکس برای تبادل ارزهای خارجی می‌باشد و به صورت ۲۴ ساعته در روزهای کاری هفته فعالیت می‌کند. برای تبادل ارز در فارکس شما باید با یکسری مفاهیم آشنایی داشته باشید تا بتوانید به نحو بهتری در این بازار سرمایه‌گذاری خود را انجام دهید.

یکی از این مفاهیم سواپ می‌باشد که تا حد زیادی به بازار فارکس مربوط است و یک مفهوم دو طرفه می‌باشد. سواپ به معنای معاوضه جریان‌های نقدی در آینده طبق توافق و قراردادهای از پیش تعیین شده می‌باشد که این تعریف کلمه سواپ می‌باشد. سواپ در بازار فارکس و عملکرد آن کمی متفاوت‌تر تعریف لفظی آن می‌باشد.  سواپ یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که هر معامله‌گری در فارکس باید به آن توجه کند. سواپ در فارکس به معنای نرخ بهره ارزهای خارجی می‌باشد.

سواپ به معنای بهره شبانه می‌باشد، اگر معاملات شما در هنگام خرید و فروش ارز طی یک روز بسته شود و به سرانجام برسد شما دیگر نیاز به پرداخت سواپ ندارید اما اگر قرارداد معاملاتی شما در روزهای آینده ادامه پیدا کند موضوع سواپ یا همان بهره شبانه مطرح می‌شود. سواپ مربوط به معاملاتی می‌باشد که بیشتر از یک روز باز مانده‌اند. پایان کار بازار فارکس ساعت ۵ عصر می‌باشد و سواپ در همان ساعت محاسبه می‌شود به همین دلیل اگر معامله‌ای را ساعت ۳ عصر باز کنید و این معامله‌ را تا روز بعد ساعت ۱ صبح باز نگه‌ دارید سواپ برای معامله شما لحاظ می‌شود و منجر به پرداخت آن می‌باشید.

سواپ در فارکس به معنی پرداخت و دریافت نرخ بهره شبانه ارزها می‌باشد که توسط بانک مرکزی کشور مربوطه تعیین می‌شود و شما در ازای هر روز قراردادی که در فارکس باز می‌ماند باید نرخ بهره ارزی را در کنار خود ارز پرداخت و یا دریافت کنید به این کار دریافت یا پرداخت سواپ در فارکس گفته می‌شود. سواپ به دو نوع مثبت ‌و منفی تقسیم می‌شود و از اختلاف بین نرخ بهره‌ها در دو ارز حاصل می‌شود.

سواپ مثبت و منفی دارای شاخص‌های مشخصی می‌باشند برای مثال اگر میزان نرخ بهره برای ارزی که می‌فروشید بیشترر از نرخ بهره ارز خریداری شده باشد سواپ منفی دارید و با ضرر مواجه خواهید شد اما اگر نرخ بهره ارزی که می‌خرید بیشتر باشد سواپ مثبت دارید و در معامله خود سود کرده‌اید.

سواپ در فارکس چیست؟
سواپ در فارکس چیست؟

نحوه کار سواپ Swap در فارکس چگونه است؟

برای اینکه بتوانید نحوه کار سواپ در بازار فارکس را به درستی درک کنید در مرحله اول باید به نحوه انجام مبادلات توسط بروکر‌ها دقت کنید. در بازار فارکس شما بدون کارگزار یا همان بروکر نمی‌توانید فعالیت معاملاتی خود را آغاز کنید. بروکر یا همان کارگزاری پل ارتباطی شما در بازار فارکس می‌باشند و وجود کارگزاری‌ها باعث ایجاد بحث سواپ در فارکس می‌شود. کار بروکر خرید و فروش سهام‌های متعدد می‌باشد که روزانه تعداد خرید و فروش این سهام‌ها بسیار زیاد می‌باشد به همین دلیل کارگزار برای انجام این معاملات نیاز به یک حساب معتبر دارد تا از طریق آن بتواند بودجه لازم را تامین کند.

یک بروکر برای تامین بودجه لازم به منظور خرید و فروش نیاز به یک وام یک روزه از طرف یک بانک معتبر دارد و در نهایت وام دریافتی از سوی بانک به عنوان پشتیبان حساب کارگزاری عمل خواهد کرد. بر طبق بودجه به دست آمده بروکر می‌تواند سفارش خرید و فروش معامله‌گران را انجام دهد. این وام دریافتی از سوی بانک دارای یک نرخ بهره می‌باشد که سهم معامله‌گران از پرداخت این بهره سواپ می‌باشد که از طریق کارگزاری از شما دریافت می‌شود.

سواپ برای معاملاتی دریافت می‌شود که به اندازه ۲۴ ساعت باز باشد. به ازای هر یک روز باز بودن معامله از شما سواپ دریافت می‌شود زیرا سواپ در فارکس هزینه باز نگه‌داشتن معامله شما می‌باشد.

آیا سواپ یا بهره را همیشه باید پرداخت کرد؟

همانطور که گفته شد سواپ به ازای باز نگه داشتن معاملات در شبانه روز از طرف کارگزاری دریافت می‌شود و به همین منظور معاملاتی که کمتر از ۲۴ ساعت باز هستند نیازی به پرداخت سواپ ندارند. اگر معامله شما به اندازه ۲۴ ساعت باز باشد به ازای باز نگه‌ داشتن معامله از شما سواپ دریافت می‌شود. بانک‌ها و کارگزاری‌ها به صورت مستقیم  با یکدیگر در ارتباط هستند و زمان ۲۴ ساعته آن‌ها طبق ساعت جهانی تنظیم می‌شود و به همین دلیل اگر قصد دارید مشمول پرداخت سواپ در فارکس نشوید بهتر است که ساعت خود را با ساعت جهانی تنظیم کنید.

نرخ سواپ چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه سواپ در فارکس تحت تاثیر نرخ بهره شبانه می‌باشد اما در کنار این موضوع معیار و متغیر‌های دیگری نیز وجود دارد که در نرخ سواپ در فارکس تاثیرگذار می‌باشد. برای محاسبه نرخ سواپ در فارکس فرمول‌های زیای وجود دارد که در این مقاله به بررسی یک فرمول معروف می‌پردازیم.

برای محاسبه سواپ در فارکس شما باید با مفهوم‌هایی از جمله لات آشنایی داشته باشید، هر لات معادل ۱۰۰.۰۰۰ واحد می‌باشد و از طریق ضرب تعداد لات در این عدد شما می‌توانید میزان کل لات را بدست آورید. علاوه‌‌بر لات شما به اختلاف بین نرخ بهره جفت ارزها نیاز دارید. برای محاسبه سواپ باید اختلاف بین نرخ بهره شبانه را بین دو ارز انتخابی بدست آورید که اگر حاصل این اختلاف عددی مثبت باشد سود کردید اما اگر عدد بدست آمده منفی باشد با ضرر مواجه شده‌اید.

سواپ در فارکس چیست؟
سواپ در فارکس چیست؟

محاسبه سواپ فارکس

برای محاسبه فارکس شما به مفاهیمی از جمله لات، obase و Quoted، هزینه کارگزاری، نرخ فعلی جفت ارز و تعداد روزهای سال نیاز دارید. دقت داشته باشید برای بازارهای مالی بین المللی تعداد روزهای سال ۳۶۰ در نظر گرفته می‌شود که معمولا می‌توانید در فرمول خود به جای ۳۶۵ روز ۳۶۰ روز وارد کنید زیرا بیشتر بازارهای مالی بر این اساس پیش می‌روند. برای آشنایی با محاسبه سواپ در فارکس  به مثال زیر توجه کنید؛

برای مثال معامله‌ای در ساعت ۴ عصر باز شده و تا روز بعد ۲ عصر باز می‌ماند، این پوزیشن شامل دریافت سواپ می‌باشد و برای محاسبه آن به نرخ لات نیازمند هستید. این پوزیشن شامل فروش ۱ لات  USD/EUR است و نرخ بهره شبانه در دلار آمریکا 2.25 درصد می‌باشد و نرخ بهره در یورو آلمان 0.1 درصد است که طبق فرمول بالا سواپ به این شکل محاسبه می‌شود.

در مرحله اول باید اختلاف نرخ بهره ارزها را بدست آورید و در مرحله بعدی حاصل را تقسیم بر ۱۰۰ کنید و سپس حاصل بدست آمده را بر ۳۶۰ تقسیم می‌کنید. عدد نهایی نرخ سواپ شما می‌باشد.

سواپ در روزهای چهارشنبه چگونه است؟

برای اینکه درگیر پرداخت مبلغ زیادی برای سواپ نشوید روزهای چهارشنبه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد زیرا تسویه معاملات در اسپات فارکس هر سه روز انجام می‌شود و به همین دلیل تسویه معامله‌ای که شب چهارشنبه باز بوده به روزهای یکشنبه و شنبه منتقل می‌شود که در این زمان بازار تعطیل می‌باشد و به همین دلیل نرخ سواپ در چهارشنبه شب بیشتر می‌باشد‌ و در این موقعیت باید نرخ سواپ را سه برابر در نظر بگیرید.

به دلیل اینکه پس از اتمام تعطیلی تسویه را انجام می‌دهند سواپ آن دو شب نیز برای شما محاسبه می‌گردد و دلیل نرخ سه برابری سواپ در شب چهارشنبه همین موضوع می‌باشد. در روزهای بعدی سواپ به شکل عادی حساب می‌شود و شامل افزایش هزینه نمی‌باشد.

سواپ در فارکس چیست؟
سواپ در فارکس چیست؟

آیا باید نگران نرخ سواپ بود؟

در صورتی که معاملات شما در کمتر از یک روز بسته می‌شود و به صورت روزانه معامله‌های خود را در بازار فارکس انجام می‌دهید نیازی نیست که به مبلغ سواپ دقتی داشته باشید زیرا نرخ سواپ برای معاملاتی که کمتر از ۲۴ ساعت باز می‌باشند اعمال نمی‌شود و به همین دلیل نرخ سواپ اهمیتی نیز ندارد. اما اگر معامله‌گر معاملات خود را طول شبانه روز باز می‌گذارد نرخ سواپ شامل معاملات آن می‌شود و به همین دلیل باید به سواپ و میزان آن توجه کرد.

 سواپ اگر مثبت باشد می‌تواند یک مزیت برای سرمایه‌گذاران محسوب شود و در کسب سود به آن‌ها کمک کند. با استفاده از نرخ سواپ مثبت شما می‌توانید قسمتی از هزینه‌های معامله یا حتی تمام هزینه‌های معامله را پوشش دهید. دقت داشته باشید این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نرخ سواپ شما مثبت باشد و اگر نرخ سواپ به صورت منفی باقی بماند هزینه معامله بیشتر شده و باعث ضرر شما در معامله می‌شود. اگر به عنوان یک تریدر فعال در بازار فارکس به صورت شبانه‌ روزی فعالیت می‌کنید سواپ و میزان آن بسیار مهم می‌باشد و باید به مثبت یا منفی بودن آن توجه کنید.

حتما بخوانید:

حساب بدون سواپ چیست؟

در فارکس حساب‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها دارای یکسری ویژگی‌های خاص می‌باشد. یکی از حساب‌های فارکس حساب اسلامی یا بدون سواپ می‌باشد. حساب اسلامی فارکس حسابی است که با سازوکار اسلامی مطابقت دارد زیرا یکی از موضوعاتی که قوانین اسلامی با آن مخالفت دارد مسئله سواپ می‌باشد. افرادی که قصد دارند این نوع حساب را ایجاد کنند به کارگزاری درخواست می‌کنند و یک حساب بدون سواپ برای کاربر ایجاد می‌شود و کاربر از پرداخت سواپ معاف می‌شود. در بین کارگزاری‌های فعال در بازار فارکس فقط تعدادی از آن‌ها حساب فارکس اسلامی را برای کاربران ایجاد می‌کنند.

تفاوت بهره بانک و سواپ

سواپ به معنای تفاوت نرخ بهره بانکی می‌باشد که مربوط به دو ارز در یک جفت ارز می‌باشد. سواپ می‌تواند مثبت یا منفی باشد که به نفع یا ضرر تریدر به اتمام برسد. هر بانک در ابتدای سال میلادی نرخ بهره ارز خود را اعلام می‌کند و این معنای دورنمایی از برنامه اقتصای می‌باشد و هرکدام از این ارزهای درون جفت ارز از سمت بانک مرکزی کشور خود دارای یک نرخ بهره خاص می‌باشند و برای اینکه از تغییرات نرخ سواپ در معاملات خود مطلع شوید نرخ بهره بانکی دو ارز را در نظر بگیرید که مربوط به کشوری می‌باشد که بانک در آن قرار دارد.

راه جلوگیری از سواپ منفی

همانطور که گفته شد سواپ مثبت برای معامله‌گر امری مفید می‌باشد و می‌تواند هزینه‌های معامله را پوشش دهد اما اگر سواپ به شکل منفی باشد باعث ضرر معامله‌گر می‌شود به همین دلیل در معاملات خود می‌توانید با کمک یکسری روش‌ها از سواپ منفی جلوگیری کنید؛ شما می‌توانید قبل از اینکه یک معامله را باز کنید به مثبت یا منفی بودن نرخ سواپ آن توجه کنید. در صورتی که از مثبت بودن نرخ سواپ در معاملات خود اطمینان حاصل کنید یک هزینه جانبی را از معاملات خود کسر می‌کنید و در نتیجه کمک فراوانی به سوددهی خود کرده‌اید.

 در روشی دیگر شما می‌توانید از باز ماندن معاملات در شبانه روز خودداری کنید و معاملات خود را به صورت روزانه انجام دهید که در این صورت سواپ شامل معاملات شما نمی‌شود. سعی کنید معاملات خود را قبل از ساعت ۵ عصر که مطابق با ساعت جهانی می‌باشد ببندید. همچنین شما می‌توانید برای اینکه در معاملات از سواپ منفی جلوگیری کنید به باز کردن حساب اسلامی اقدام کنید که البته در این روش شما قابلیت استفاده از سواپ مثبت را نیز ندارید.

سواپ در فارکس چیست؟
سواپ در فارکس چیست؟

راه‌های ساده برای فهمیدن نرخ بهره

برای فهمیدن نرخ بهره یا همان سواپ در فارکس شما می‌توانید از فرمول جهت محاسبه نرخ بهره استفاده کنید اما اگر به دنبال یک روش ساده‌تر هستید پلتفرم‌های معاملاتی می‌توانند نرخ بهره را برای شما مشخص کنند و شما از طریق پلتفرم‌های معاملاتی مانند متاتریدر قادر هستید نرخ بهره جفت ارزها را نیز مشاهده کنید.

پیدا کردن سواپ در پلتفرم معاملاتی متاتریدر

اگر برای معاملات خود در فارکس از نرم‌افزار معاملاتی متاتریدر استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید نرخ سواپ را برای جفت ارز مدنظر خود پیدا کنید تنها کافی است وارد پلتفرم معاملاتی متاتریدر شوید و در قسمت Market Watch روی نماد معاملاتی مورد نظر خود کلیک کنید و از منویی که برای شما باز شده است گزینه Specification را انتخاب کنید و سپس صفحه‌ای با همین اسم باز می‌شود که در این صفحه شما می‌توانید اطلاعات مربوط به سواپ جفت ارزها را مشاهده کنید.

کلام نهایی

بازارهای سرمایه‌گذاری مانند فارکس امروزه به عنوان یک راه محبوب برای کسب درآمد شناخته می‌شوند و سرمایه‌گذاران زیادی در این بازار فعالیت می‌کنند. بازار فارکس یک بازار ارز جهانی می‌باشد که شما از طریق کارگزاری‌ها می‌توانید در این بازار فعالیت کنید و به خرید و فروش جفت ارز کشورهای مختلف بپردازید.

 فعالیت در بازار فارکس با محدودیتی مواجه نمی‌باشد و شما با هر میزان سرمایه‌ قادر هستید در این بازار فعالیت داشته باشید، اما سودآوری در بازار فارکس همواره امر تضمین شده‌ای نمی‌باشد و بستگی به دانش و سبک معاملاتی شما دارد. آشنایی با مفاهیم ابتدایی از جمله سواپ می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند معاملاتی شما داشته باشد و شما را به یک معامله‌گر موفق در بازارهای مالی از جمله فارکس تبدیل کند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره آموزش رایگان فارکس ما به معرفی سواپ در فارکس و محاسبه آن پرداختیم.

منبع: investopedia

سوالات متدوال

  • سواپ در فارکس چیست؟

سواپ در فارکس به معنای نرخ بهره ارزهای خارجی می‌باشد.

  • نحوه محاسبه Swap در فارکس چگونه است؟

برای محاسبه فارکس شما به مفاهیمی از جمله لات، obase و Quoted، هزینه کارگزاری، نرخ فعلی جفت ارز و تعداد روزهای سال نیاز دارید.

4/5 - (6 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من شنیدم که میگن بروکر فقط یه واسطه است یعنی پول شما رو به کسی می‌دهد و پول دیگری می خرد در این صورت چه نیازی به وام دارد؟

    پاسخ
  • عیسی هاشمی
    13 مهر 1402 00:54

    متاسفانه در دوره هایی که داشتم می گفتن در صورتی که پوزیشن خرید باشد سوآپ منفی و در پوزیشن فروش سوآپ مثبت است، الآن دوتا پوزیشن sell باز داشتم و روز ۴ شنبه است هر پوزیشن ۹.۵ دلار سوآپ منظور کرده خیلی خیلی متاسفم برای کسانی که اینگونه آدم را به‌ اشتباه می اندازند، چند بار با پشتیبانی آلپاری صحبت در این زمینه داشتم اونا هم راهنمایی نکردن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی