اصطلاحات فارکس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

اصطلاحات فارکس به زبان ساده از 0 تا 100

هر کدام از بازارهای مالی اصطلاحات مختص به خود را دارند. بازار فارکس یکی از محبوب ترین بازارهای مالی در بین تریدرهای جهانی است. برای ورود به دنیای فارکس و تجارت در آن ابتدا بایستی با مفاهیم اولیه آن آشنا شویم. ما در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزار کننده دوره آموزش فارکس در مشهد، مفاهیم و اصطلاحات پرکاربرد فارکس را عنوان کرده و در مورد هر کدام از آنها توضیحاتی ارائه می دهیم. پس با ما همراه باشید.

لیست اصطلاحات فارکس

جفت ارز | Currency Pairs ، معروف ترین اصطلاحات بازار فارکس

جفت ارزها، ارزهای ملی دو کشور متفاوت از هم هستند که برای خرید و فروش در بازار فارکس در کنار هم قرار میگیرند.. به طور مثال دو ارز دلار و یورو به صورت  EUR/USD نمایش داده می‌شوند. درواقع  این نماد نشانه جفت ارز یورو در مقابل دلار امریکا است یعنی چندین دلار برابر یک یورو می باشد. اولین ارز نوشته شده در یک جفت ارز، ارز پایه نامیده می‌شود ارز دوم با توجه به ارز پایه قیمت داده می‌شود و به ارز صلیب معروف است.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

خرید | Buy

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس بای می باشد، BUY به معنی خرید در بازار استفاده می‌شود. به بیان ساده ایجاد یک دستور خرید برای بستن یک پوزیشن فروش را Buy می‌گوییم. تصور کنید که می‌خواهیم از بازار خارج شویم و سود خود را برداشت کنیم. ابتدا باید پوزیشن فروش خود به فرد دیگری واگذار کنیم. بنابراین یک دستور خرید  Buyدر بازار قرار می‌دهیم تا بتوانیم پوزیشن فروش (Short)  را ببندیم.

فروش | SELL

این عبارت به معنی فروش است. تصور کنید که  قیمت ها افزایش یافته و ما در موقعیت سود قرار داریم و قصد داریم از بازار با این میزان سود خارج شویم. در این حالت باید قرارداد خود را به شخص دیگری بفروشیم تا بتوانیم پوزیشن خود را ببندیم و سود خود را برداشت کنیم. زمانی که ما یک دستور فروش برای بستن پوزیشن خرید خود را در بازار قرار می‌دهیم، اصطلاحا  Sell کرده ایم.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

کلوز | Close

کلوز اشاره به موقعیتی دارد که در آن پوزیشن معامله توسط معامله گر بسته شده و دیگر فعال نیست.

Bid price and ask price

کارگزارهای فارکس دو نوع قیمت متفاوت را برای یک جفت ارز مطرح می کنند: قیمت خرید (ask) و قیمت فروش (bid) قیمت خرید یا ask قیمتی است که می‌توان ارز پایه را با آن فروخت. قیمت فروش یا bid نیز قیمتی است که می‌توان ارز پایه را با آن خریداری کرد.

اسپرد | Spread

اسپرد میزان تفاوت بین قیمت های پیشنهادی و درخواستی یک ابزار معاملاتی است. این تفاوت قیمت همان منبع اصلی سود برای بروکر های بازار است. در بازار فارکس بروکرهایی که کارمزد دریافت نمی کنند از طریق اسپرد کسب درآمد می‌کنند. اسپرد کارمزد تراکنش است. به همین دلیل است که در فارکس اصطلاحات کارمزد و اسپرد به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. به جای دریافت کارمزد جداگانه برای انجام معامله، کارمزد در قیمت خرید و فروش جفت ارزی تعبیه می‌شود. اسپرد نشان دهنده تفاوت بالاترین قیمتی می‌باشد که یک معامله‌گر حاضر است یک جفت ارز را خریده و معامله‌گر دیگر حاضر است با کمترین قیمت جفت ارز را بفروشد.

بروکر | Broker

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس Broker می باشد، بروکر فارکس به عنوان یک واسطه بین معامله گر و بازار عمل می‌کند. بروکرهای فارکس یک شرکت خدمات مالی هستند که دسترسی معامله گران را به بستر تجارت ارزهای خارجی فراهم می کنند. به طور کلی کارگزار فارکس شخص یا نهادی است که از یک سو نرخ خدمات مختلف ارائه شده در بازار را به مشتریان اعلام می‌دارد و از سوی دیگر اقدام به اجرا دستورات معاملاتی (خرید یا فروش) مشتری با توجه به مبالغی که در حساب (اکانت معاملاتی) وی موجود است، می‌کند.

مارجین | Margin

معامله گران در بازار فارکس به هنگام ورود به معامله، باید در حساب معاملاتی خود مقداری از سرمایه خود را سپرده گذاری کنند تا کارگزاری سفارشات خرید و فروش آنها در معاملات را اجرا کند. به سرمایه ای که توسط معامله گران در حساب های معاملاتی آنها سپرده گذاری می‌شود مارجین در فارکس گفته می شود. به عبارت ساده تر مارجین نوعی ضمانت از طرف معامله‌گران به کارگزاری می‌باشد که تضمین می‌کند آنها اگر در معاملات خود دچار ضرر شوند کارگزاری می‌تواند ضرر آنها را از روی سرمایه مارجین آنها در حساب معاملاتی که دارند جبران کند. در سایت plus500.com به طور کامل به این موضوع پرداخته است.

بالانس | Balance

بالانس به میزان دارایی معامله گر در حساب کاربری اشاره دارد. به طور مثال برای افتتاح حساب خود در یک بروکر وجهی را واریز می‌کنیم، در این حالت بالانس برابر با میزان وجهی خواهد بود که به حساب خود واریز کرده ایم.

اکوئیتی | Equity

مقدار دارایی ما در حساب کاربری در هر لحظه اشاره به اکوئیتی دارد. در تعریف اکوئیتی و محاسبه آن مقدار سود و زیان حاصل از معاملات باز نیز محاسبه می‌شود. اکوییتی ارزش فعلی حساب است و در هر لحظه در حال نوسان است.

دمو | Demo

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس Demo می باشد، حساب دمو حسابی است که سرمایه گذاران مبتدی می‌توانند استراتژی ها رادر آن آزمایش کنند و یاد بگیرند که چگونه با فناوری معاملاتی کار کنند، بدون اینکه با خطرات مرتبط با بازارهای واقعی روبرو شوند. کاربران با پول مجازی معامله می‌کنند. حساب دمو شبیه‌سازی شده با حساب واقعی است تا بازدهی کاربران هر چه بیشتر باشد. در حساب دمو همه‌چیز واقعی به نظر می‌رسد، قیمت‌ها و شرایط معامله کاملا مشابه اکانت واقعی است

روند | Trend

روند، اشاره به تمایل حرکت قیمت ها در یک جهت خاص در طول یک دوره دارد. روندها می توانند بلند مدت، کوتاه مدت، صعودی، نزولی و حتی خنثی باشند. موفقیت یک سرمایه گذاری در بازار فارکس بستگی به توانایی سرمایه گذار در شناسایی روندها و موقعیت حساس برای ورود و خروج به موقع دارد.

پیپ | Pip

پیپ که در واقع مخفف عبارت Point In Percentage می باشد به معنای کوچک ترین واحد نرخ ارز در بازار های بزرگ مالی همچون فارکس می باشد که به واسطه آن سود و زیان در این بازارها محاسبه خواهد شد. پیپ معیاری است که بر اساس آن میزان تغییر قیمت جفت ارز ها اندازه گیری و مشخص خواهد شد. در واقع کوچکترین واحد محاسبات سود و ضرر در بازارهای مالی را پیپ می‌گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله پیپ در فارکس را مطالعه نمایید.

سوآپ | Swap

سوآپ در فارکس چیزی شبیه به بهره های بانکی است. اما کمی متفاوت تر از آن! سوآپ همان نرخ بهره یک جفت ارز است که در صورت بازگرداندن یک موقعیت باز در یک روز دریافت می شود. به عبارت دیگر سوآپ را می‌توان هزینه‌ی بهره‌ای تعریف کرد که شما به ازای هر پوزیشنی که شبانه نگه می‌دارید، می‌پردازید یا دریافت می‌کنید.

اهرم | Leverage

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس لورج می باشد، لورج یا اهرم امکانی است که در اختیار تریدر‌ها قرار می‏گیرد تا با استفاده از آن، معامله‌گر با بیش از سرمایه اولیه خود و با استفاده از منابع هایی که بروکر در اختیار معامله گر قرار می‌دهد، اقدام به معامله کند. لوریج می‌تواند سود و ضرر افراد را چندین برابر کند.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

حجم | Volume

حجم معامله نشان می‌دهد چه مقدار از یک ارز در یک دوره زمانی خاص معامله شده است .وقتی حجم بالا باشد، یعنی معامله‌گران زیادی موقعیت‌های خود را باز کرده‌اند و در نتیجه بازار در موقعیت خوبی است. به طور کلی حجم بالای معاملات با افزایش قیمت ها ارتباط مستقیم دارد.

استاپ لاس | Stop Loss

استاپ لاس یا حد ضرر به معنای متوقف‌ کردن معامله و خارج شدن از آن در بهترین زمان است. این اصطلاح اشاره به مدیریت سرمایه دارد. زیرا هدف از تعیین حد ضرر، جلوگیری از ضرر بیشتر است.

تایم فریم | Timeframe

تایم فریم، به قسمتی از نمودار تحلیلی سهام گفته می‌شود که در طی یک دوره زمانی مشخص تعریف می‌شود. در بازارهای جهانی نظیر فارکس، می‌توان تایم فریم‌های دقیقه‌ای را انتخاب کرد چراکه به‌راحتی در دقیقه تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش صورت می‌گیرد و معامله می‌تواند در دوره زمانی کوتاه انجام شود. ما در مقاله‌ی تایم فریم چیست، صفر تا صد اطلاعاتی که لازم است درمورد time frame بدانید را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

ترید | Trade

ترید یا معامله به تبادل کالا در بازارهای مالی مثل فارکس اطلاق می‌شود. در بازار فارکس یک نفر همزمان یک ارز را خریداری کرده و همزمان فرد دیگری همان ارز را می فروشد.

تریدر | Trader

تریدر یا معامله گر به فردی گفته می‌شود که در بازارهای مالی به خرید و فروش دارایی‌های مالی می‌پردازد. هدف تریدر فارکس کسب سود از طریق خرید و فروش جفت ارزها می‌باشد.

متاتریدر | Meta Trader

متاتریدر یک پلتفرم معاملاتی پیشرفته است که توسط یک شرکت روسی طراحی شده و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا تحلیل های تکنیکال خود را توسط آن انجام دهند .این پلتفرم دارای یک سیستم معاملاتی منعطف است که ابزارهای پیشرفته تحلیل تکنیکال، سیگنال های تجاری، روبات های معامله گر، الگوریتم تجاری را ارائه می‌دهد.

پلتفرم | Platform

پلتفرم فارکس یک سیستم معاملاتی هست که سفارشات خرید، فروش و همچنین امکانات دیگری مانند قیمت، تاریخچه قیمت، ابزارهای ترسیمی، اخبار و … را از طریق درگاه اینترنت در اختیار معامله گران قرار می‌دهد.

کارمزد | Commission

کمیسیون در فارکس با نام کارمزد شناخته می‌شود. در فارکس باید با توجه به میزان حجم معاملاتی در هرمعامله کارمزد آن را نیز پرداخت کنیم. بدیهی است که میزان کمیسیون با افزایش حجم معامله افزایش پیدا خواهد کرد.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

اسکالپ | Scalp

یکی دیگر از اصطلاحات فارکس Scalp می باشد، اسکالپ یک نوع سبک معاملاتی است که براساس تعداد معاملات بالا با سودهای کم اجرا می‌شود. معاملات اسکالپ بسیار کوتاه‌مدت هستند و با سودهای کوچک بسته می‌شوند. هدف معامله‌گر اسکالپ بدست آوردن تعداد زیادی سود کوچک است. از مزایای آن می‌توان به متحمل نشدن ریسک توسط معامله گر اشاره کرد. برای کسب اطلاعات تکمیلی درمورد این شیوه ترید، مقاله اسکالپینگ را مطالعه بفرمایید.

لانگ | Long

در بازار فارکس لانگ به معنای پوزیشن خرید است.

شورت | Short

شورت در بازار فارکس اشاره به پوزیشن فروش دارد.

تحلیل تکنیکال | Technical Analysis

در تحلیل تکنیکال، اطلاعات مربوط به گذشته هر ارز، میزان مبادلات آن، تغییر قیمت در بازه‌های زمانی مختلف، میزان عرضه و تقاضا و داده‌های مختلفی را که بر اساس آن قیمت هر ارز تغییر می‌کند، روی یک نمودار آورده و بر اساس آن، قیمت هر ارز و شرایط آینده بازار را پیش‌بینی می‌شود.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

تحلیل فاندامنتال | Fundamental Analysis

این تحلیل شامل مطالعه بر روی گزارش‎های داده‌های اقتصادی و عناوین خبری است. تحلیلگران هر آنچه را که می‌تواند بر ارزش سهام تأثیر بگذارد، مطالعه می‌کنند؛ از عوامل اقتصاد کلان مانند وضعیت اقتصادی و شرایط صنعت و حتی جنگ و …

نمودار شمعی

کندل یا نمودار شمعی نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بالا و پایین یک دارایی را طی یک دوره مشخص نشان می‌دهد. کندل‌های بلند سبز نشان دهنده صعودی بودن بازار است و کندل های قرمز نشان دهنده نزولی بودن بازار است. این نمودار الگوهایی را تشکیل می‌دهد که رفتار قیمتی یک دارایی را به ما نشان می‌دهد.

بازار خرسی | Bear Market

استفاده از نام خرس به هنگام توصیف بازار نزولی مشاهده می شود. در بازار خرسی، سرمایه‌گذاران امیدی به آینده بازار ندارند. معمولا صف طولانی فروش نشان دهنده بازار خرسی است.

اصطلاحات فارکس
اصطلاحات فارکس

بازار گاوی | Bull Market

در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند. در بازار گاوی فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم اصطلاحات مهم بازار جهانی فارکس را بیان کنیم، استفاده از اصطلاحات فارکس همراه با یادگیری تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال می‌تواند در سرمایه گذاری در فارکس به شما کمک کند. البته باید در نظر داشته باشید که باید در یادگیری آموزش فارکس، مدیریت ریسک خود را نیز تقویت کنید تا به سوددهی در این بازار برسید.

5/5 - (9 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی