آموزش ساخت nft
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش ساخت nft از 0 تا 100 (مراحل، هزینه‌ها، و…)

تقاضای آموزش ساخت nft، به علت ترند شدن توکن های غیر قابل تعویض، افزایش شدیدی داشته است! طی چند سال گذشته با میلیاردها حجم معاملات و تعداد زیادی از تأییدیه‌های افراد مشهور که آثار هنری دیجیتال را به خط مقدم رسانه‌های جریان اصلی سوق داده‌اند، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) به یکی از محبوب‌ترین اقلام در ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌ است. این مقاله، مراحل موردنیاز برای ایجاد اولین NFT را شرح می‌دهد؛ پس اگر قصد دارید با نحوه ساخت nft آشنا شوید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید!

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

مروری بر NFT

  • توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFTs) دارایی‌های رمزنگاری منحصربه‌فردی هستند که در یک بلاک چین ذخیره می‌شوند.
  • ایجاد NFT به کاربران این فرصت را می‌دهد تا رسانه‌های دیجیتال را آپلود کرده و آن را در بازار NFT بفروشند.
  • چندین بلاک چین از ایجاد NFT پشتیبانی می‌کنند که اتریوم محبوب‌ترین آن‌هاست.

NFT ها دارایی‌های دیجیتالی با هویت منحصربه‌فرد هستند که در یک بلاک چین (یک دفتر کل دیجیتال) نگهداری و تأیید می‌شوند. NFT غیرقابل‌معاوضه است، به این معنی که نمی‌توان آن را به‌راحتی با دارایی باارزش مشابه مبادله کرد. دارایی‌های متداول NFT شامل تصاویر، ویدیو، موسیقی، GIF و کلکسیون است. این دارایی‌ها ارزش زیادی دارند زیرا تنها یک نسخه از دارایی‌های ساخته‌شده وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر، یک NFT می‌تواند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشد به‌طوری‌که هیچ‌کس نمی‌تواند مالکیت آن را تغییر دهد.

برای کسب اطلاعات کامل و جامع در مورد nft، پیشنهاد می‌کنیم مقاله nft چیست را هم مطالعه بفرمایید.

تاریخچه nft

تاریخچه NFT

هنگامی‌که NFT ها به سرفصل اخبار تبدیل شدند، به‌عنوان یک موهبت برای اقتصاد سازنده تلقی شد؛ اما در فاصله اندک، کسب‌وکارها روش منحصربه‌فرد خود را برای پذیرش NFT برای رشد خود نیز تعیین کردند.NFT ها یکی از راه‌های ساده برای انتقال کسب‌وکار شما به دنیای مجازی هستند.NFT ها از سال 2014 وجود داشته است، اما زمانی که هنر هنرمند دیجیتالی پاک “The Merge” در سال 2021 به قیمت 91.8 میلیون دلار فروخته شد، این پدیده یک‌شبه به یک پدیده تبدیل شد.

از آن زمان، NFT ها به‌طور باورنکردنی محبوبیت پیداکرده‌اند و بسیاری از افراد مشهور شروع به ایجاد NFT های خود کرده‌اند. در سال 2020، جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، از اولین توییت خود یک NFT ایجاد کرد و آن را به قیمت 2.9 میلیون دلار فروخت. سپس یکی از بزرگ‌ترین برند‌های پوشاک ورزشی، نایک در مد دیجیتال پیشگام شد. نایک برای کلکسیون کفش‌های خود به نام Cryptokicks NFT ایجاد کرد و یک کفش ورزشی مجازی را به قیمت 134000 دلار فروخت.

اگرچه NFT ها محبوب هستند، اما هنوز برای بسیاری از افراد یک فناوری نوین است. ازآنجایی‌که بحث‌های زیادی در مورد سودآوری NFT‌ها وجود دارد، می‌خواهیم جنبه عملی NFT‌ها را بررسی کنیم، مانند اینکه NFT چگونه ایجاد می‌شود و با چه هزینه‌ای می‌توان NFT را در بلاک چین‌ ایجاد کرد.

NFT ها چگونه کار می‌کنند؟

NFT مخفف Non-fungible token است که کدهای فراداده خود را دارد که با استفاده از فناوری بلاک چین برای ایجاد منحصربه‌فرد بودن و مالکیت، در دفتر کل دیجیتال ذخیره می‌شود. هنگامی‌که یک دارایی دیجیتال ایجاد می‌شود، به‌عنوان یک فایل در بلاک چین آپلود می‌شود و ابر داده حاوی اطلاعات مربوط به دارایی و سازنده به‌عنوان کد ایجاد می‌شود که NFT نامیده می‌شود. درواقع NFT ها نیازمند ایجاد توکن های دیجیتالی از طریق تکنیکی به نام رمزنگاری هستند.

در دنیای کریپتو، به این فرآیند ایجاد توکن به‌عنوان منتینگ گفته می‌شود. قراردادهای هوشمند قطعاتی از کدهای نرم‌افزاری هستند که به زنجیره بلوکی اجازه می‌دهد اطلاعات را به روشی امن و شفاف ذخیره کند. درنهایت، این کدها چیزی هستند که مالکیت و قابلیت انتقال NFT ها را مدیریت می‌کنند.

اصطلاحات رایج در nft

اصطلاحات رایج در NFT

قبل از پرداختن به نحوه ساخت NFT ها، باید چند اصطلاح زیر را بدانید:

فناوری بلاک چین

بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال است که هر تراکنش را در کل شبکه سیستم‌های کامپیوتری متصل به بلاک چین کپی و توزیع می‌کند. هر بلوک در زنجیره شامل تعدادی تراکنش است و هر بار که تراکنش جدیدی اتفاق می‌افتد، به دفتر کل هر کاربر در بلاک چین اضافه می‌شود. این فناوری تضمین می‌کند که هیچ امکانی برای تغییر، هک، تکرار یا تقلب سیستم وجود ندارد.

بازارهای NFT

NFT Marketplace یک پلت فرم دیجیتال برای ذخیره، نمایش، تجارت، خریدوفروش NFT است. این مورد، شبیه به وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک است. به‌طور خلاصه، بازارهای NFT مانند پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون یا فلیپ کارت هستند، جایی که فروشندگان NFT های مختلف را فهرست می‌کنند و خریداران می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. بازارهای NFT با بلاک چین‌های مختلف مرتبط هستند و امکان تجارت NFT را برای ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. بسیاری از بازارهای NFT کاربران خود را قادر می‌سازند تا NFT ها را در پلتفرم‌های خود ایجاد کنند.

کیف پول رمزنگاری‌شده

کیف پول کریپتو فناوری است که به شما امکان می‌دهد رمز ارز خود را ذخیره کنید و با آن تراکنش‌های رمزنگاری انجام دهید. شما باید به یک کیف پول ارز دیجیتال که با NFT Marketplaces سازگار است دسترسی داشته باشید. اکثر بازارهای NFT از چندین کیف پول پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های کریپتو به شما کمک می‌کنند تا کلید دارایی‌هایتان را ذخیره کنید، بنابراین باید کیف پولی را با بهترین امنیت انتخاب کنید.

ارز دیجیتال

شما باید ارزهای رمزنگاری‌شده یا موجودی در کیف پول رمزنگاری خود داشته باشید تا هزینه‌هایی را برای ایجاد کردن، فهرست کردن، خرید یا فروش در بازار NFT بپردازید. بهترین کار این است که ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که توسط Marketplace پشتیبانی می‌شود، جایی که NFT های خود را معامله می‌کنید.

حساب‌های کاربری

شما باید یک حساب فعال در بازار NFT ایجاد کنید و کیف پول رمزنگاری خود را در آن ادغام کنید. پس از آماده شدن حساب، می‌توانید NFT های خود را ایجاد کرده و در معاملات شرکت کنید.

چگونه می‌توان NFT را ایجاد کرد؟

NFT ها معمولاً با آثار هنری دیجیتال مانند تصاویر، فیلم‌های متحرک یا موسیقی نشان داده می‌شوند. آن‌ها را می‌توان در بازارهای NFT خرید و فروخت که معمولاً برای پرداخت به ارز دیجیتال نیاز دارند. ایجاد NFT را می‌توان در یک بازار NFT یا صرافی ارز دیجیتال که از استخراج NFT پشتیبانی می‌کند، انجام داد. در ادامه به مراحل ساخت NFT می‌پردازیم.

مراحل و نحوه ساخت nft

مراحل ساخت NFT

 برای ایجاد NFT از ابتدا این شش مرحله زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: تصمیم بگیرید که چه نوع NFT را می‌خواهید ایجاد کنید.

NFT ها معمولاً به یک قطعه هنر دیجیتالی گره‌خورده‌اند. این مورد ممکن است یک تصویر، یک محتوای صوتی (مانند یک آهنگ)، یا حتی یک کلیپ ویدیویی کوتاه (مانند یک GIF متحرک) باشد. هدف ایجاد یک قطعه رسانه دیجیتال منحصربه‌فرد است که می‌تواند فروخته شود، درست مانند فروش یک نقاشی در یک گالری هنری. NFT ها با منحصربه‌فرد بودن، ارزشی را برای سازندگان به ارمغان می‌آورند، چیزی که نمی‌توان آن را در جای دیگری در اختیار داشت.

اگر تصمیم دارید یک NFT ساده بسازید، لزوماً نیازی به توسعه‌دهنده ندارید؛ اما اگر NFT شما یک مورد پیچیده‌تر است، مانند یک بازی، یا یک قرارداد هوشمند پیچیده، احتمال دارد به کمک یک توسعه‌دهنده نیاز داشته باشید. هنگام ساختن اولین NFT، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به مخاطبان خود ارزش ارائه دهید. اگر قبلاً کسب‌وکاری دارید، می‌توانید یک کارت وفاداری یا کد تبلیغاتی انحصاری ایجاد کنید. آنچه اهمیت دارد آن است که اطمینان حاصل کنید که حق رسانه دیجیتالی که استفاده می‌کنید رادارید، زیرا ایجاد NFT از رسانه‌هایی که مالک آن نیستید ممکن است عواقب قانونی خوبی نداشته باشد.

مرحله 2: یک بلاک چین را انتخاب کنید

چندین بلاک چین وجود دارد که می‌توانند NFT شما را ذخیره کنند. این بلاک چین یک رکورد و ذخیره دائمی از NFT شما نگه می‌دارد، بنابراین مهم است که موردی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. محبوب‌ترین بلاک چین NFT اتریوم است که میزبان هزاران مجموعه NFT است. NFT های اتریوم با استفاده از استاندارد ERC721 ایجاد می‌شوند که ابر داده‌های NFT را در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌کند. این استاندارد توسط همان تیم‌هایی که قرارداد هوشمند ERC 20 را توسعه دادند، ایجاد شده و حداقل رابط جزئیات مالکیت، جزئیات امنیتی و ابرداده موردنیاز برای تبادل و توزیع توکن‌های بازی را تعریف می‌کند.

این بلاک چین در حال حاضر با استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند و ادعا می‌کند که نسبت به گذشته بسیار دوستدار محیط زیست می‌باشد. اکثر بازارهای NFT از ایجاد NFT های اتریوم پشتیبانی می‌کنند، اگرچه انتقال NFT ها در بلاک چین اتریوم ممکن است با هزینه‌های بالایی همراه باشد.

نزدیک‌ترین رقیب بلاک چین اتریوم در این حوزه سولانا است. سولانا که به‌عنوان جایگزین سریع‌تر و ارزان‌تری برای اتریوم طراحی شده است، کارمزد تراکنش‌های کمتر از 0.01 دلار و فهرست رو به رشدی از برنامه‌های پشتیبانی شده برای NFT را ارائه می‌کند. علاوه بر این، سولانا از هر دو مکانیسم اثبات تاریخچه (PoH) و اجماع PoS استفاده می‌کند و از سرعت تراکنش بسیار بالاتری نسبت به اتریوم برخوردار است.

Flow یکی دیگر از بلاک چین های PoS است که برای NFT ها و برنامه‌های بازی غیرمتمرکز طراحی‌شده است و میزبان مجموعه محبوب NBA Top Shot NFT است. بسیاری از فرنچایزهای ورزشی دیگر، بازارهایی را در بلاک چین Flow ایجاد کرده‌اند و آن را به مکانی محبوب برای ایجاد NFT متمرکز بر ورزش تبدیل کرده‌اند.

چندین بلاک چین دیگر نیز وجود دارند که از NFT ها پشتیبانی می‌کنند، هرکدام دارای جامعه خاص خود و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) برای سازندگان و صاحبان NFT هستند. در حالت کلی بازارهای NFT زیادی برای انتخاب وجود دارد. هر بازار NFT مزایا و معایب خاص خود را برای فروشندگان دارد، بنابراین قبل از انتخاب حتماً تحقیق کنید. سه مورد OpenSea، Rarible و SolSea از دیگر بازارهای محبوب هستند.

مرحله 3: یک کیف پول NFT راه‌اندازی کنید

هنگامی‌که یک بلاک چین را انتخاب کردید، برای ذخیره NFT به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید که از آن بلاک چین پشتیبانی کند. برای ایجاد کیف پول، باید اپلیکیشن کیف پول رمزنگاری‌شده را دانلود کنید، یک نام کاربری و رمز عبور ارائه دهید و رمز خصوصی و عبارت بازیابی خود را به‌صورت آفلاین برای پشتیبانی ذخیره کنید. چندین برنامه کیف پول محبوب وجود دارد که از چندین بلاک چین پشتیبانی می‌کند:

 متا ماسک:MetaMask کیف پول رمزنگاری محبوب است که از طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال و همچنین بلاک چین اتریوم و سولانا پشتیبانی می‌کند. می‌توان از آن به‌عنوان یک برنامه تلفن همراه استفاده کرد یا به‌عنوان افزونه مرورگر اضافه کرد. به‌طورکلی می‌توان گفت که اگرچه هیچ کمبودی در کیف پول‌های رمزنگاری وجود ندارد، اما اکثر سازندگان NFT از کیف پول افزونه مرورگر MetaMask استفاده می‌کنند. راه‌اندازی این کیف پول آسان است و به اکثر بلاک چین های مورداستفاده برای ایجاد و تجارت NFT ازجمله اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس متصل می‌شود. کیف پول‌های رایج دیگر Enjin، AlphaWallet و Trust Wallet هستند.

کیف پول کوین بیس: کوین بیس یک کیف پول دیجیتال ارائه می‌دهد که از توکن های ERC721 و همچنین مجموعه‌های سولانا NFT پشتیبانی می‌کند که می‌توان آن را به‌عنوان یک برنامه تلفن همراه بارگیری کرد یا به‌عنوان افزونه مرورگر اضافه کرد.

آموزش ساخت nft  در opensea

مرحله 4: یک پلتفرم NFT را انتخاب کنید

در اینجا چند مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌های NFT آورده شده است:

OpenSea: یکی از محبوب‌ترین پلتفرم OpenSea است. این پلتفرم با بیش از 20 میلیارد دلار حجم معاملات از زمان عرضه در سال 2017 و فهرست شده بیش از 2 میلیون مجموعه NFT، برترین پلتفرم برای NFT های مبتنی بر اتریوم است. پلتفرم OpenSea پشتیبانی از Solana NFTs را در جولای 2022 راه‌اندازی کرد.

Solanart: به‌عنوان پلتفرم NFT مبتنی بر Solana، Solanart با رابط کاربری منعطف و یک فرآیند کاربردی ساده، میزبان برخی از محبوب‌ترین مجموعه‌های Solana NFT است.

صرافی‌های رمزنگاری: چندین صرافی رمزنگاری از ایجاد NFT پشتیبانی می‌کنند، مانند صرافی بایننس. می‌توانید NFT خود را مستقیماً بر روی پلتفرم ایجاد کنید، بلاک چینی را که ترجیح می‌دهید انتخاب کنید و مستقیماً NFT را ایجاد کنید.

مرحله 5: مرحله ارز موردنظر را خریداری کنید.

هنگامی‌که یک کیف پول ایجاد کردید، وقت آن است که مقداری ارز دیجیتال بخرید. بهترین راه برای انجام این کار ایجاد یک حساب کاربری در یک صرافی معتبر مانند Binance، Kraken یا Crypto.com است. این فرآیند بسیار ساده است و می‌توان مراحل آن را در موبایل خود تکمیل کرد. اکنون‌که یک حساب کاربری دارید، می‌توانید وارد شوید و ارز دیجیتال را خریداری کنید. برای ایجاد NFT، بسته به اینکه کدام بلاک چین را می‌خواهید، باید کوین‌های اتریوم (ETH) یا SOL خریداری کنید. پس از انجام کار، کوین‌های خود را به کیف پولی که در مرحله قبل تنظیم کرده‌اید، انتقال دهید.

برای انتقال از یک صرافی به کیف پول رمزنگاری خود:

  • وارد حساب خود در صرافی شوید.
  • تب Wallets را در منو بالا یا پایین باز کنید.
  • روی Withdraw کلیک کنید و ارز مربوطه را انتخاب کنید.
  • آدرس کیف پول خود را در قسمت آدرس وارد کنید.
  • شبکه مناسب را انتخاب کنید (ERC-20 برای ETH، Solana برای SOL).
  • مبلغ را وارد کنید و بر روی Withdraw کلیک کنید.

کیف پول متامسک

مرحله 6: کیف پول خود را به پلتفرم NFT وصل کنید

پس از شارژ کردن کیف پول خود، باید آن را به پلتفرم NFT که برای ایجاد دارایی دیجیتال خود استفاده می‌کنید، متصل کنید. (به‌عنوان‌مثال از بازار Rarible استفاده خواهیم کرد).

  • به com بروید و روی دکمه Connect wallet در گوشه سمت راست صفحه کلیک کنید.
  • کیف پول دیجیتال خود (مانند MetaMask) را انتخاب کنید و به Rarible اجازه دهید تا حساب‌های شما را مشاهده کند.
  • روی اتصال کلیک کنید و شرایط سرویس و تأیید پلتفرم را بپذیرید.
  • به صفحه اصلی Rarible برگردید و روی دکمه آبی‌رنگ Create در بالا سمت راست کلیک کنید.
  • بین ایجاد یک نسخه دیجیتالی واحد از NFT و ایجاد چندین نسخه برای فروش چندباره یک کالا، یکی را انتخاب کنید.
  • فایل دیجیتالی را که می‌خواهید آپلود کنید.
  • در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود نحوه فروش فایل NFT خود را انتخاب کنید. فروش دارایی در حین ایجاد آن الزامی نیست. انتخاب کنید که آیا می‌خواهید یک نسخه کامل با وضوح بالا از NFT خود را ارائه دهید یا محتوای قابل قفل را از طریق یک پیوند دانلود مخفی یا صفحه وب اضافه کنید.
  • Rarible را به‌عنوان مجموعه NFT انتخاب کنید.
  • عنوان و توضیحات را برای NFT خود اضافه کنید.
  • درصد مشخصی از حق امتیازی را که می‌خواهید برای فروش ثانویه دریافت کنید، مشخص کنید.
  • ویژگی‌های فایل خود مانند رنگ یا اندازه را به پیکسل مشخص کنید.
  • روی Create کلیک کنید.
  • تراکنش را در کیف پول کریپتو خود تأیید کنید
  • روی Confirm > Upload file and Mint token کلیک کنید.
  • ادغام قرارداد در کیف پول خود را تأیید کنید
  • با کلیک بر روی Sign in your wallet، سفارش فروش را تکمیل کنید.
  • NFT شما اکنون ساخته شده است. برای پیدا کردن NFT ایجادشده، روی Profile > My Items کلیک کنید. کلکسیون‌های NFT شما روی صفحه‌نمایش شما ظاهر می‌شوند.

مرحله 7: فهرست NFT برای فروش

فهرست کردن یک NFT برای فروش ساده است و اکثر پلتفرم‌های NFT به شما این امکان را می‌دهند که به‌صورت رایگان این کار را انجام دهید. هنگامی‌که NFT شما ایجاد شد و در کیف پول شما قرار گرفت، می‌توانید به‌سادگی دکمه “sell” را در پلتفرم موردنظر خود بزنید و قیمتی را که می‌خواهید آن را در لیست قرار دهید و مدت‌زمانی که می‌خواهید فروش ادامه یابد را انتخاب کنید. هنگامی‌که جزئیات فروش خود را پر کردید، می‌توانید لیست را ایجاد کنید. برای این کار، همان‌طور که گفته شد باید چند تراکنش را در کیف پول دیجیتال خود تائید کنید که ممکن است شامل پرداخت هزینه تراکنش در بلاک چین انتخابی شما باشد. تراکنش‌های سولانا رقم قیمتی کمتری دارد، معمولاً کمتر از 0.01 دلار، درحالی‌که فهرست کردن یک NFT در بلاک چین اتریوم، بسته به هزینه‌های شبکه در زمان فهرست بندی، می‌تواند هزینه بسیار بیشتری داشته باشد.

هزینه فروش NFT چقدر است؟

هنگامی‌که NFT فهرست شد، باید یک URL منحصربه‌فرد داشته باشد که می‌توانید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. هنگامی‌که خرید انجام می‌شود، فروشندگان هزینه اسمی را به بازار NFT می‌پردازند، به‌عنوان‌مثال، بایننس 1٪ کارمزد پلتفرم و همچنین هزینه‌های دیگر را دریافت می‌کند درحالی‌که OpenSea 2.5٪ از قیمت فروش را دریافت می‌کند. هنگامی‌که NFT را ایجاد می‌کنید، می‌توانید حق امتیازی را اضافه کنید که هر بار که NFT شما متعاقباً فروخته می‌شود، درصدی از تراکنش را به شما می‌پردازد. سازندگان می‌توانند برای هر تراکنش تا 10 درصد درآمد کسب کنند.

هزینه مربوط به NFT چقدر است؟

به‌طور متوسط، هزینه ایجاد NFT از 0.05 دلار تا بیش از 150 دلار متغیر است. هزینه ایجاد NFT به عوامل مختلفی مانند هزینه بلاک چین، کارمزد، کارمزد حساب بازار، کارمزد لیست و غیره بستگی دارد. اتریوم و سولانا به ترتیب گران‌ترین و ارزان‌ترین بلاک چین هستند. هزینه اصلی استخراج NFT صرف هزینه بلاک چین می‌شود. گاهی اوقات، بلاک چین اتریوم در شلوغ‌ترین زمان خود، هزینه‌هایی تا 500 دلار را برای ایجاد یک NFT دریافت می‌کند.

هزینه ساخت nft

عوامل تعیین‌کننده هزینه ساخت NFT

کارمز گس

کارمزد گس بهایی است که برای انجام تراکنش‌ها در بلاک چین پرداخت می‌شود. کارمزد گس با توجه به تقاضای بلاک چین در زمان شروع معامله تعیین می‌شود.

هزینه‌های حساب

هزینه‌های حساب هزینه‌ای است که به بازار NFT پرداخت می‌شود. این هزینه‌ای است که هنگام راه‌اندازی حساب Marketplace و ادغام کیف پول ارز دیجیتال در آن پرداخت می‌شود.

هزینه فهرست بندی

برخی از بازارهای NFT به کاربران اجازه می‌دهند تا NFT ها را به‌صورت رایگان برش دهند، اما برای فهرست کردن آن‌ها برای تجارت، هزینه‌ای دریافت می‌کنند که به‌عنوان کارمزد لیست شناخته می‌شود.

سایر هزینه‌ها

سه مورد قیدشده متداول‌ترین هزینه‌های مرتبط با ایجاد NFT هستند؛ اما ازآنجایی‌که هر بلاک چین فرآیندهای تعریف‌شده خود را دارد، درنتیجه هزینه آن متفاوت است. حتی در بلاک چین یکسان، هزینه ایجاد یک NFT ممکن است با دیگری متفاوت باشد. اندازه داده، سرعت تراکنش، تقاضای بلاک چین، زمان استخراج، کیفیت پروژه و هزینه‌های گس می‌تواند بر تعیین هزینه تأثیر بگذارد.

هزینه ایجاد NFT در پلتفرم‌های مختلف چقدر است؟

همه می‌توانند به‌راحتی یک NFT در بازارهای NFT ایجاد کنند. برخی از بازارهای محبوب، بزرگ و کاربرپسند OpenSea، Rarible و Mintable هستند. همه این پلتفرم‌ها به کاربران خود امکان انتخاب حداقل دو بلاک چین را برای آپلود NFT می‌دهند و هزینه آپلود NFT بستگی به بلاک چینی دارد که سازنده آن انتخاب کرده است. اتریوم اولین بلاک چین قابل برنامه‌ریزی بود که ثبت دارایی‌های دیجیتال و انتشار خلاقیت‌های دیجیتال را امکان‌پذیر کرد. امروزه بسیاری از گزینه‌های بلاک چین مانند Solana، polygon، Texos، Cardano، WAX، Avalanche، Zilliqa و غیره وجود دارد.

اتریوم گران‌ترین بلاک چین است زیرا یک بلاک چین اثبات کار (PoW) است. به همین دلیل است که هزینه گس برای استخراج‌کنندگان در اتریوم بالا است. بلاک چین های دیگر مانند Solana از Proof of Stake (PoS) و Proof of History (PoH) استفاده می‌کنند. درحالی‌که PoS از استخراج‌کنندگان به‌طور تصادفی انتخاب‌شده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند، PoH زمان و ترتیب نسبی هر پیام را در سوابق تاریخی ثبت می‌کند. این پروتکل‌ها به Solana اجازه می‌دهد تا کارآمدترین تجربه را ارائه دهد و تقریباً تا 65 هزار تراکنش در ثانیه داشته باشد. اتریوم در هر ثانیه تنها 12 تا 15 تراکنش را ثبت می‌کند. اتریوم در حال حاضر در حال کار برای تغییر مکانیسم اجماع خود از PoW به مدل PoS است. این منجر به کارمزد تراکنش می‌شود که به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

ان اف تی

آیا می‌توان NFT ها را بدون هزینه ایجاد کرد؟

بلاک چین Polygon به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT ها را به‌صورت رایگان آپلود دهند. Polygon سازندگان را قادر می‌سازد تا NFT ها را به‌صورت رایگان ایجاد کرده و لیست کنند. در این بلاک چین Lazy minting به شما این امکان را می‌دهد که NFT های «خارج از زنجیره» (نه در بلاک چین اصلی) ایجاد کنید و هزینه‌ها را تنها زمانی که NFT فروخته می‌شود به شما پرداخت کنید. هنگامی‌که NFT فروخته می‌شود، در “on chain” (بلاک چین اصلی) منتشر می‌شود. اگر برای اولین بار قصد ایجاد NFT را دارید، این یک گزینه عالی است.

چه کسی می‌تواند NFT ایجاد کند؟

هرکسی می‌تواند یک NFT ایجاد کند. پلتفرم‌های NFT امروزی ابزارهایی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد انواع NFT ها را ایجاد کنید و همچنین محتوای قابل باز شدن را به فایل‌های خود متصل کنید. فرقی نمی‌کند هنرمند، موسیقی‌دان، کلکسیونر، کارآفرین یا شرکتی باشید، می‌توانید NFT خودتان را در بازارهای NFT ایجاد کنید.

چگونه یک تصویر NFT ایجاد کنیم؟

تصاویر NFT صرفاً تصاویر دیجیتالی هستند که در یک پلت فرم NFT آپلود می‌شوند. اکثر پلتفرم‌ها از فرمت‌های تصویری متعدد ازجمله JPEG، PNG و حتی تصاویر متحرک GIF پشتیبانی می‌کنند. این تصاویر را می‌توان بهروش‌های مختلفی ایجاد کرد، اما پلتفرم NFT باید از فرمت آپلود برای ایجاد تصویر NFT اولیه پشتیبانی کند.

آیا NFT ها توسط حق کپی‌رایت محافظت می‌شوند؟

بله NFT مشمول قوانین حق کپی‌رایت می‌باشند. حق نسخه‌برداری به‌محض ایجاد یک تصویر، صدا، ویدیو، سند یا دیگر اثر اصلی اعطا می‌شود. از ژوئیه 2022، بحث‌های کنگره در مورد چگونگی حمایت از حق چاپ و NFT ها وجود دارد.

سخن آخر

توکن‌های غیرقابل‌معاوضه یا NFT اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. این تعجب‌آور نیست، به‌خصوص وقتی داستان‌هایی در مورد هنرمندانی می‌شنوید که ده‌ها میلیون دلار از فروش یک NFT به دست آورده‌اند. وقتی به بازار نگاه می‌کنید، NFT ها در سال گذشته به‌شدت افزایش‌یافته‌اند. به گفته بانک سرمایه‌گذاری Jefferies، صنعت NFT تا سال 2025 به ارزش 80 میلیارد دلار خواهد رسید.

بسیاری از افراد مشهور، تولیدکنندگان محتوا و شرکت‌های بزرگ با احتیاط از NFT برای رشد شخصی و حرفه‌ای خود استفاده می‌کنند. این زمان مناسبی است که شما قدمی جلو بگذارید و کسب‌وکار خود را وارد دنیای دارایی‌های دیجیتال کنید. اگر هنوز در مورد معرفی و کشف فناوری‌های جدید در رشد کسب‌وکار خود مردد هستید.  در این مقاله به آموزش ساخت nft پرداختیم، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • جامع و کامل بود.چگونه مشاوره بگیریم ؟

    پاسخ
  • سلام دوره های آموزش کامل nft در مشهد بصورت حضوری برگزار میشه ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      8 شهریور 1402 09:27

      سلام دوست بزرگوار
      هم اکنون بازار NFT بازار مناسبی جهت سرمایه گذاری نمی باشد و بهترین روش درآمدزایی از بازار ارزهای دیجیتال روش معامله گری ارزهای دیجیتال است. مجموعه پارسیان بورس دوره جامع آموزش معامله گری ارزهای دیجیتال را برگزار می کند.

      پاسخ
      • سلام چرا در حال حاضر بازار nftمناسب نیست؟
        و اینکه آموزش آنلاین هم دارید؟

        پاسخ
        • مدیر سایت
          16 شهریور 1402 19:03

          سلام دوست بزرگوار
          بازار NFT به دلیل حجم پایین ارزش معاملات مناسب معامله گری نمی باشد.
          بله برای مشاهده دوره های غیرحضوری میتوانید از طریق منوی سایت اقدام نمایید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی