آموزش خرید nft
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش خرید nft در پلتفرم OpenSea از 0 تا 100 (تصویری)

آشنایی با نحوه خرید و فروش nft، یکی از مسائل اصلی برای افرادی است که قصد دارند به‌صورت حرفه‌ای یا به هرشکل دیگری در بازار توکن‌های غیرقابل معاوضه، فعالیت کنند. در همین راستا ما در این مقاله از پارسیان بورس، به آموزش خرید nft و همچنین آموزش فروش آن در پلتفرم OpenSea خواهیم پرداخت، پس تا انتها همراه ما باشید.

NFT چیست؟

توکن غیرقابل‌معاوضه (NFT) واحدی از داده است که بر روی یک بلاک چین استقرار دارد. هر NFT دارای یک کد شناسایی منحصربه‌فردی است که قابل تکرار یا کپی نیست و اختصاص به ابر داده‌هایی دارد که مالکیت آن‌ها غیرقابل تغییر است. به‌عنوان‌مثال، متاورس یک NFT می‌تواند مربوط به تصاویر دیجیتال، آهنگ‌ها، ویدیوها باشد. همچنین می‌تواند برای اقلام فیزیکی مانند ماشین‌ها، بلیت‌های رویدادهای زنده یا دیجیتال استفاده شود.

درواقع، NFT ها به کاربران این فرصت را می‌دهد تا با استفاده از فناوری بلاک چین، دارایی‌هایی ایجاد کرده و سپس آن‌ها را بخرند و بفروشند. این امر در مورد اقلام دیجیتالی اهمیت بسیار زیادی دارد. به این دلیل که NFT ها راهی است تا سازنده و خالق یک اثر مشخص‌شده و خالق، تاریخ مالکیت و ارزش ارزیابی یک اثر هنری خاص تأیید شود. قبل از NFT ها، هیچ راهی برای تائید تاریخچه سازنده و مالکیت آثار دیجیتال وجود نداشت.

به هنگام ایجاد و فروش NFT یک فرد (شرکت) دارایی منحصربه‌فردی را برای اتصال به NFT انتخاب می‌کند و آن را از طریق فرآیندی به نام minting، به یک بلاک چین اضافه می‌کنند که از NFT ها پشتیبانی می‌کند. پس‌ازاین مرحله NFT دارایی ثبت‌شده را در بلاک چین نشان داده و مالکیت آن را به اثبات می‌رساند. NFT را می‌توان به‌عنوان بخشی از یک مجموعه خصوصی نگهداری کرد، یا می‌توان آن را خرید، فروخت و یا معامله کرد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله nft چیست را مطالعه بفرمایید.

NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

شما از پول موجود در حساب بانکی خود برای خرید کالاها و خدمات در دنیای واقعی استفاده می‌کنید. به‌طور مشابه، ارز دیجیتال شبیه همان پول است با این تفاوت که ارز دیجیتال برای تراکنش‌های موجود بر بلاک چین استفاده می‌شود. رمز ارز را می‌توان از طریق صرافی‌های رمزنگاری به ارزهای فیات (دلار، یورو، ین و غیره) یا سایر ارزهای دیجیتال (BTC، ETH، SOL و غیره) خریداری یا تبدیل کرد؛ اما NFT دارایی منحصربه‌فرد و غیرقابل‌جایگزینی است که می‌توان آن را با استفاده از ارز دیجیتال خریداری کرد؛ اما به‌طور خلاصه بدانید که NFT ها غیرقابل تعویض هستند ولی ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند.

برای درک بهتر این موضوع، این‌طور تصور کنید که اگر بخواهیم از شما یک اسکناس هزارتو منی قرض کنیم، قطعاً شما نخواهند پرسید کدام اسکناس هزارتومانی، زیرا هر اسکناس هزارتومانی نشان‌دهنده یک‌چیز مشخصی است و می‌توان آن را با هر اسکناس هزار تومنی دیگری مبادله کرد. دلیلش این است که ارز فیات مثل ریال، دلار و غیره قابل تعویض است؛ اما NFT ها غیرقابل تعویض هستند به این معنا که هیچ‌وقت دو NFT یکسان نیستند. هر NFT یک واحد منحصربه‌فرد از داده است که نمی‌توان آن را با نسخه یکسان جایگزین کرد زیرا نسخه مشابهی وجود ندارد. وقتی صحبت از NFT ها می‌شود، منحصربه‌فرد بودن و کمیابی جذابیت و مطلوبیت آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ و همان‌طور که در مورد تمام اقلام کمیاب صادق است، این کمیابی به افراد اجازه می‌دهد تا NFT های خود را باقیمت‌های بالاتر بفروشند.

چرا بسیاری از مردم NFT می‌خرند؟

بسیاری از منتقدان NFT می‌گویند: سرمایه‌گذاری روی چیزی که همه می‌توانند به‌صورت رایگان از اینترنت دانلود کنند چه فایده‌ای دارد؟ اما کارشناسان این حوزه معتقدند که فناوری بلاک چین NFT را به کالایی تمام‌عیار تبدیل می‌کند که می‌توان از آن سود برد.

معمولاً سه دلیل اصلی جود دارد که بسیاری از افراد به سمت خرید NFT سوق پیدا می‌کنند:

  • هنرمند: لئوناردو داوینچی، این نقاش معروف، حتی اگر دستش را روی بوم می‌گذاشت، نقاشی‌هایش میلیون‌ها دلار فروخته می‌شد.
  • منحصربه‌فرد بودن و کمیاب بودن اثر: وجود تنها یک نمونه از مونالیزا که توسط لئوناردو داوینچی نقاشی شده است، آن را منحصربه‌فرد و کمیاب کرده و بر ارزش آن افزوده است. همچنین لبخند خاص در تصویر آن را ازنظر ویژگی‌ها متمایز می‌کند.
  • مالکیت: درنهایت همه‌چیز به مالکیت ختم می‌شود. یک میلیاردر مونالیزا را می‌خرد، زیرا می‌تواند به داشتن اثری که لئوناردو داوینچی صدها سال پیش با دستان خود خلق کرده، ببالد. او مشهور خواهد شد. خریدار کار مالک آن خواهد شد و احتمالاً با گذشت زمان ارزش آن افزایش خواهد یافت.

بازارهای برتر NFT در سال 2023

  • OpenSea

OpenSea که در سال 2017 راه‌اندازی شد، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای NFT فعال امروزی بوده و میزبان بسیاری از NFT های محبوب، ازجمله هنر، موسیقی، عکاسی، کارت‌های تجاری و دنیای مجازی است. ارزهای رمزنگاری‌شده اصلی مورداستفاده در OpenSea اتریوم، سولانا و USDC هستند. فقط توجه داشته باشید که نمی‌توانید از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو استفاده کنید. از طرف دیگر، OpenSea برای مبتدیان بسیار کاربرپسند است. می‌توانید در عرض چند دقیقه یک حساب کاربری رایگان راه‌اندازی کنید و بلافاصله ایجاد NFT‌ها را شروع کنید. برای کارمزد، OpenSea هزینه‌ای معادل 2.5٪ از هر تراکنش دریافت می‌کند.

  • Rarible

Rarible به کاربران امکان خریدوفروش آثار هنری، کلکسیونی، بازی‌های ویدیویی و NFT را می‌دهد. می‌توانید با اتریوم، فلو و تزوس در Rarible خرید و معامله کنید. ازنظر کارمزد در فروش در بازار، Rarible 1٪ از طرف خریدار و 1٪ از طرف فروشنده را دریافت می‌کند.

  • NBA Top Shot

اگر از طرفداران اصلی بسکتبال هستید، بازار NBA Top Shot به شما این امکان را می‌دهد، NFT لحظات عالی در تاریخ بسکتبال را خریداری کنید. می‌توانید از NBA و WNBA کلیپ‌های ویدیویی بخرید، نکات برجسته و هنری را پخش کنید؛ اما برخی از این لحظات ارزان نیستند. یک ویدیوی اسلم دانک لبرون جیمز در فوریه 2021 به قیمت 208000 دلار فروخته شد.NBA بازار NFT را ساخته و مدیریت می‌کند و حقوق انحصاری این کلیپ‌های ویدیویی را دارد. کاربران می‌توانند Moment NFT‌ها را با کارت‌های اعتباری/دبیت یا ارزهای دیجیتال انتخابی مانند بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش، DAI یا USDC خریداری کنند.

  • Binance

بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال، در سال 2021 بازار NFT را اضافه کرد. صرافی بین‌المللی کریپتو یکی از بسیاری از بازیگران صنعت دیگری است که وارد بخش NFT ‌شده است، مانند Crypto.com که خود را به‌عنوان یک بازار NFP با نظارت بالا توصیف می‌کند. Binance NFT دارایی‌های دیجیتال معمولی موجود در دیگر پلتفرم‌های اصلی را ارائه می‌دهد: آثار هنری، اقلام بازی و کلکسیون. مزیت اصلی Binance NFT این است که هزینه‌های بسیار پایینی را دریافت می‌کند. این پلتفرم فقط یک درصد کارمزد معامله را کسر می‌کند. همچنین یک پلتفرم کاربرپسند است که با استفاده از فناوری و طرح‌بندی مشابه به‌عنوان مبادله آن‌ها ساخته‌شده است.

  • Nifty Gateway

این بازار بر روی آثار هنری، به‌ویژه آثار هنری افراد مشهور و هنرمندان برتر تمرکز دارد. برای افزایش تقاضا، Nifty Gateway از سیستم open editions استفاده می‌کند. هنگامی‌که نوع جدیدی از NFT منتشر می‌شود، فقط می‌توانید نسخه‌های آن را برای مدت محدودی خریداری کنید. این بازار به شما امکان می‌دهد باکارت اعتباری خود خرید کنید. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگ در NFT هستید و می‌خواهید به گزینه‌های سطح بالاتر دسترسی داشته باشید، Nifty Gateway می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نحوه خرید NFT در Opensea

مرحله 1: خریداری کیف پول

برای خرید NFT به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید. در OpenSea، ارزی که برای خرید استفاده می‌کنید اتر (ETH) است. در این قسمت ما از MetaMask که در حال حاضر محبوب‌ترین کیف پول وب برای NFT ها است استفاده می‌کنیم. اگر قبلاً کیف پولی نصب نکرده‌اید، به metamask.io بروید و آن را به‌عنوان یک افزونه برای مرورگر وب خود دریافت کنید و آن را به OpenSea متصل کنید. برای انجام این کار، به OpenSea بروید و در نوار بالا سمت راست بر روی پروفایل کلیک کنید. به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید که از شما می‌خواهد کیف پول خود را متصل کنید. MetaMask، Coinbase Wallet یا سایر گزینه‌های موجود را انتخاب کنید.

خریدکیف پول برای خرید nft

به OpenSea تمام مجوزهای لازم برای استفاده از کیف پول را بدهید.

به opensea مجوزها را بدهید

پس از نصب، آماده بررسی مجموعه‌های NFT موجود در بازار OpenSea باشید. اگر ETH ندارید، به کیف پول MetaMask خود بروید و روی buy کلیک کنید. می‌توانید مستقیماً یک سپرده ارز دیجیتال یا از یک کارت نقدی/اعتباری استفاده کنید.

مرحله 2: مجموعه‌های OpenSea NFT را مرور کنید

ابتدا باید NFT موردنظر خود را پیدا کنید. به نمایه OpenSea خود بروید و روی «Explore» کلیک کنید. در آنجا، هزاران مجموعه NFT موجود را خواهید دید. در نوار بالا سمت راست، می‌توانید جستجوی خود را با کلیک بر روی Trending، Top، Art، کلکسیون‌ها، نام‌های دامنه، موسیقی، عکاسی، ورزش، کارت‌های تجاری، Utility و Virtual Worlds فیلتر کنید.

خرید و فروش nft

مرحله 3: چیزی را که می‌خواهید پیدا کردید؟ اکنون بخرید.

وقتی چیزی را که دوست دارید پیدا کردید، می‌توانید مستقیماً آن را بخرید. به خاطر داشته باشید که برخی از NFT ها گزینه “Place Bid” را خواهند داشت که در آن می‌توانید پیشنهادی برای خرید کالا به مالک ارائه دهید. در OpenSea، پیشنهاد‌ها باید حداقل 5٪ بیشتر از قبلی باشد.

مرحله 4: خرید

در این مورد، ما یک اثر هنری به نام “Great Ball of Fire” می‌خریم.

خرید nft مورد نظر

برای ادامه به تسویه‌حساب، «buy now» را کلیک کنید. جزئیات NFT، مانند نام، مجموعه مربوطه، مجموع فرعی و کل را خواهید دید. روی Confirm Checkout کلیک کنید.

nft را به راحتی بخرید

در مرحله بعد، OpenSea کیف پول MetaMask شما را آپلود می‌کند.

آپلود کیف پول metamask

در این قسمت تمام جزئیات خریدهای خود را خواهید دید، مانند هزینه‌های تخمینی گس و مدت‌زمان پردازش تراکنش. می‌توانید با کلیک بر روی ویرایش، کارمزد گس را تغییر دهید، اما به خاطر داشته باشید که کاهش کارمزد گس سرعت تراکنش را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. بهترین زمان برای خرید با استفاده از MetaMask زمانی است که شبکه اتریوم کمتر شلوغ باشد. وقتی برای خرید آماده شدید، تأیید را بزنید و منتظر بمانید تا خرید شما پردازش شود.

buynft7

نحوه فروش NFT در OPENSEA

حال اگر می‌خواهید آن را برای فروش بگذارید، کافیست روی «SELL» در نوار بالا سمت راست کلیک کنید. در این حالت به صفحه جدیدی هدایت می‌شوید تا شرایط فروش را تکمیل کنید.

فروش nft در opensea

باید انتخاب کنید که آیا آن را به قیمت ثابت می‌فروشید یا به‌صورت حراجی. اکنون، اگر می‌خواهید NFT خود را در کیف پول MetaMask خود ببینید اما ظاهر نمی‌شود، نگران نباشید، این‌طور نیست که وجود ندارد – باید آن را به‌صورت دستی اضافه کنید. ابتدا بر روی NFT خود کلیک کنید و تا آخر به قسمت Details بروید.

buynft9

در آن بخش، روی Contract Address کلیک کنید. این قسمت شما را به صفحه Etherscan آدرس خاص NFT خود هدایت می‌کند.

مراجعه به etherscan

آن آدرس را کپی کنید و به کیف پول MetaMask خود برگردید. گزینه  Import Tokens” را خواهید یافت. روی آن کلیک کنید و آدرسی را که از صفحه Etherscan کپی کرده‌اید جایگذاری کنید.

buynft11

نماد توکن فقط تگ نام عمومی است و اعشار رمز فقط راهی برای مشاهده NFT شماست. مقداری که نگه می‌دارید را تغییر نمی‌دهد. به‌عنوان‌مثال، اگر 3 را انتخاب کنید، 0001 به شما می‌دهد. در این مورد، ما 0 را قرار می‌دهیم و به‌اضافه کردن آن ادامه می‌دهیم.

سخن آخر

NFT، مخفف Non-Fungible Token، یک دارایی منحصربه‌فرد است و برخلاف بیت‌کوین یا اتریوم، هرگز نمی‌توان آن را کپی کرد و همین امر آن را ارزشمند می‌کند. منحصربه‌فرد بودن و نادر بودن NFT یکی از دلایل اصلی ارزشمند شدن NFT است. با ساخت و فروش NFT به‌راحتی می‌توانید درآمد کسب کنید. ایجاد یک اثر هنری دیجیتال نیاز به دانش خاصی ندارد، اگرچه تبدیل آن به NFT کمی پیچیده‌تر خواهد بود. اکثر NFT ها بر روی شبکه بلاک چین اتریوم ساخته‌شده‌اند.

OpenSea و Rarible محبوب‌ترین بازارها در جامعه NFT هستند. این دو پلتفرم رویکرد یکسانی دارند و هر علاقه‌مند به دنیای NFT می‌تواند ثبت‌نام کند. خریدوفروش NFT در OpenSea آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. بااین‌حال، توجه داشته باشید که کلاه‌برداران زیادی در این زمینه وجود دارد و قیمت‌ها می‌تواند بسیار متغیر باشد. حوزه NFT همچنین مملو از معامله‌گران است که حجم معاملات جعلی را در مجموعه‌های خاص ایجاد می‌کنند تا برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شوند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی