erc20 چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شبکه ERC20 چیست + توکن ERC20 در شبکه اصلی اتریوم

شبکه بلاک‌چین یک بستر مهم برای ساخت ارز دیجیتال می‌باشد که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. فناوری بلاک‌چین امروزه عامل اصلی موفقیت ارز دیجیتال می‌باشد و این رمزارزها به فناروری بلاک‌چین بسیار وابسته هستند به این معنا که ارز دیجیتال بدون بستر بلاک‌چین نمی‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
تا به حال قطعا شنیده‌اید که افراد زیادی از این طریق سود بسیاری کسب کرده‌اند اما ناگفته نماند که بسیاری از افراد دستخوش ضررات سنگینی شده‌اند.خواندن مقالات معتبر در حوزه ارز دیجیتال به شما کمک فراوانی می‌کند تا آموزش ارز دیجیتال برای شما ساده تر گردد. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی شبکه ERC20 می‌پردازیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

توکن چیست؟

بسیاری از افراد از واژه توکن به معنی ارز دیجیتال استفاده می‌کنند اما آیا این یک جایگزینی درست می‌باشد؟ در واقع توکن‌ها یک نوع ارز رمزنگاری شده هستند که یک استفاده خاص دارند و شبکه مخصوص به خود را دارند، برای مثال شبکه بلاک‌چین اتریوم دارای توکن بومی ترا می‌باشد. در اصل توکن‌ها یک نوع مجوز رمزنگاری شده در سیستم‌های کامپیوتر بودند.
توکن‌ها دارایی‌های با ارزشی محسوب می‌شوند که بر اسای کاربرد آن‌ها ارزش آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. توکن‌ها بر اساس فرآیند استاندارد عرضه اولیه سکه ICO ایجاد می‌شوند و می‌تواند به عنوان یک دارایی برای سرمایه‌گذاری و ذخیره پول از آن‌ها استفاده شود. توکن‌ها انواع متفاوتی دارند که هر کدام از آن‌ها کابرد خاص خودش را دارد.

شبکه ERC20 چیست؟

تمامی توکن‌ها برای تولید و معرفی در حوزه ارز دیجیتال نیازمند یک بستر بلاک‌چین هستند. اما ساخت یک بستر بلاک‌چین اختصاصی برای هر توکن هزینه بسیار زیادی دارد به همین دلیل اتریوم به عنوان یک شبکه گسترده امکان ساخت دیگر توکن‌هارا در این فضا فراهم می‌کند. ERC مخفف عبارت Ethereum Request for Comment می‌باشد و عدد 20 در کنار آن یک نشانه برای پروتکل اتریوم محسوب می‌شود. ERC20 فهرستی از قوانین و پروتکل‌های مربوط به ساخت توکن در شبکه اتریوم می‌باشد.
در واقع فهرست ERC20 به عنوان مجموعه‌ای از قوانین می‌باشد که باید روی هر توکن اتریوم پیاده سازی و اجرا شود تا آن توکن بتواند در اکوسیستم اتریوم فعالیت کند. معمولا تمامی توکن‌های ایجاد شده بر بستر اتریوم با این قوانین هم راستا هستند و این فهرست قوانین به توسعه‌دهندگان کمک فراوانی می‌کند تا پیش‌بینی کنند هر توکن خاص چگونه در فضای اتریوم به وجود می‌آید و درون این اکو سیستم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

تاریخچه شبکه ERC20

شبکه ERC20 در واقع در سال 2015 توسط توسعه‌دهندگان در بلاک‌چین اتریوم ایجاد شد و تقریبا دو سال زمان برد تا کمیته اصلی این شبکه را به رسمیت بشناسد وتوکن‌های مربوط به این شبکه فعالیت خود را آغاز کنند. روش کار شبکه ERC20 به این صورت می‌باشد که گروهی از توسعه‌دهندگان پیشنهاد خود را به عنوان جزئی از درخواست نامه بهبود شبکه اتریوم به کمیته اصلی ارسال می‌کنند و پیشنهاد خود را بر اساس ساختار و استانداردهای کامل آن شرح دهند.
در نهایت کمیته اصلی که وظیفه توسعه و بهبود شبکه اتریوم را دارد این طرح را ملاحظه می‌کند و در صورت واجد شرایط بودن آن را تایید می‌کند. بعد از این مرحله شبکه‌ای که توسط توسعه‌دهندگان پیشنهاد شده است روی بستر ERC20 اجرا می‌شود و رسما جزئی از ERC محسوب می‌شود.

توکن‌های ERC-20

توکن ERC20

توکن بومی شبکه اتریوم ترا می‌باشد و در نهایت دیگر توکن‌هایی که بر بستر بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند به عنوان توکن‌های ERC20 نام گذاری می‌شوند. طراحی‌های این توکن‌‌ها کاربردی می‌باشد و از آن به عنوان Utility Tokens یاد می‌شود. توکن‌های کاربردی به دو صورت عمل می‌کنند: در حالت اول حق استفاد از شبکه را به کاربران می‌دهند و حالت دوم به دارندگان این توکن اجازه داده می‌شود که با رای دادن از شبکه بهره ببرند. توکن‌های ERC20 به عنوان توکن کاربردی شناخته می‌شوند و در پرداخت خدمات و کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. توکن‌های ERC20 مانند توکن‌های دیگر دارای سه قابلیت تعویض پذیری، انتقال و عرضه مشخص می‌باشند.

برترین توکن‌های ERC20 عبارتند از:

  • توکن USD
  • توکن HEX
  • توکن SHIBA Inu
  • توکن Fantom
  • توابع کد‌گذاری شبکه ERC20

در واقع شبکه ERC20 دارای یکسری توابع کدگذاری می‌باشد که باعث می‌شود توکن‌ها روش پیاده سازی مختلفی را در شبکه اتریوم داشته باشند در واقع این توابع کدگذاری به نفع توکن‌هایی می‌باشد که در محور ERC20 ساخته می‌شوند. توابع کدگذاری به دوسته اصلی و اختیاری تقسیم می‌شوند. بخش اصلی دارای شش تابع و بخش اختیاری دارای سه تابع می‌باشد. در این قسمت به بررسی این توابع اجباری و اختیاری می‌پردازیم.

توابع اصلی

در واقع توابع اصلی یا همان اجباری توابعی محسوب می‌شوند که هر توکن در هنگام ساخت باید از این شش تابع پیروی کند. در صورت پیروی از شش تابع اصلی توکن جدید زیر مجموعه توکن‌های ERC20 شناخته می‌شود. شش تابع اصلی عبارتند از:
Total Supply: تعداد عرضه کل توکن‌های جدیدی که قرار است روی شبکه ERC20 ساخته شود. تعداد نهایی توکن‌های موجود در شبکه نیز با استفاده از این تابع بدست می‌آید.
Balance Of: این تابع تعداد توکن‌های یک آدرس مشخص را نشان می‌دهد یا به عبارتی تعداد توکن‌های مربوط به هر آدرس کاربری را نشان می‌دهد.
Approve: با استفاده از این تابع اعتبار سنجی تراکنش‌ها و توکن‌های معرفی شده روی شبکه ERC20 امکان پذیر می‌باشد.
Transfer: برای ارسال توکن‌ها به یک آدرس دیگر باید از این تابع استفاده کرد.
TransferFrom: برای استفاده از سیستم پرداخت خودکار باید از این تابع استفاده کرد.
Allowance: درصورتی که توکن‌های لازم یک کاربر به حد کافی نباشد با استفاده از این تابع تراکنش کنسل خواهد شد.

توابع اختیاری

در کنار توابع اصلی که پیروی از آن‌ها اجباری می‌باشد یکسری توابع اختیاری نیز وجود دارد که می‌توانید در صورت تمایل در ساخت توکن ERC20 از آن‌ها استفاده کنید. این توابع اختیاری عبارتند از:

  • Token Name: اسمی که برای توکن جدید انتخاب کرده‌اید.
  • SYM: انحصاری کردن توکن
  • Decimals: تعیین کردن اعشار یا به عبارتی کوچک‌ترین جز توکن

هر توکن ERC20 که از این توابع پیروی کند به عنوان یک توکن استاندارد قابل استفاده می‌باشد و در واقع این توابع باعث می‌شود که تمامی توکن‌های موجود در بستر اتریوم به صورت یکپارچه و هماهنگ فعالیت داشته باشند.

اهمیت شبکه ERC20 در چیست؟

همانطور که گفته شد برای ساخت یک توکن جدید نیازمند یک بستر بلاک‌چین هستیم و ایجاد شبکه بلاک‌چین برای هر توکن بسیار پر هزینه می‌باشد و در نهایت امکان پذیر نیست در این قسمت اهمیت شبکه ERC20 بر بستر اتریوم مشخص می‌شود. توسعه‌دهندگان برای ساخت توکن جدید از این شبکه استفاده می‌کنند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند. توسعه‌دهندگان با پیروی از قوانین و درک توابع می‌توانند توکن‌های جدید را ایجاد کنند و در نهایت به بهبود و توسعه فناوری بلاک‌چین کمک کنند. استفاده از این شبکه باعث می‌شود هزینه‌های بالا ساخت توکن‌ها کاهش پیدا کند.
ERC20 به عنوان یک بستر محبوب برای ایجاد توکن‌های جدید محسوب می‌شود و بسیاری از سازندگان بدون نیاز به ایجاد شبکه بلاک‌چین دیگری بر روی همین بستر فعالیت می‌کنند. تا به الان تعداد زیادی توکن بر بستر ERC20 تولید و معرفی شده است. ERC20 در بین ICO و شرکت‌های تامین مالی جمعی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

در حال حاضر ده‌ها هزار توکن وجود دارند که بر اساس استاندارهای ERC20 تولید شده‌اند و قراردادهای هوشمند ERC20 در حوزه ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند و در کنار آن برای ایجاد توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT نیز کاربردی هستند. با توجه به کاربرد این بستر در حوزه‌های مختلف می‌توان به اهمیت آن پی برد.

عرضه اولیه رمزارز یا ICO

ICO در واقع معادل صنعت ارزهای دیجیتال با عرضه اولیه عمومی IPO در بازار سهام می‌باشد. در هر عرضه اولیه یک شرکت رمزنگاری در تلاش برای جمع‌آوری پول می‌باشد تا بتواند یک ارز دیجیتال جدید را تولید کند و از عرضه اولیه به عنوان راهی برای جمع‌آوری بودجه و سرمایه لازم استفاده می‌کند تا بتواند در نهایت فناوری و برنامه‌های خود را تهسیل کند.
درواقع عرضه اولیه شبکه ERC20 در سال ۲۰۱۷ یکی از پروژه‌هایی بوده که توانست سرمایه زیادی را به خود جذب کند و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که عرضه اولیه موفقی داشته اند و در آینده نیز موفق بوده‌اند بر اساس پروتکل ERC20 ساخته شده‌اند. چندین توکن بر بستر ERC20 ساخته شده‌اند که عرضه اولیه آن‌ها بسیار زیاد بوده و هرکدام از آن‌ها چندین میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. برای مثال رمز ارز ایاس EOS یک توکنی است که بر مبنای پروتکل ERC20 ساخته شده است و در چند روز عرضه اولیه خود بیش از ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

مزایا و معایب شبکه ERC20

مانند هر شبکه و بستر دیگر ERC20 دارای یکسری مزایا و معایب می‌باشد که در این بخش به آن‌ها می‌‌پردازیم.

مزایا و معایب ERC20
مزایا

در واقع این توکن‌ها و ‌ توابع آن‌ها دنیای رمز ارزها را برای ما خیلی ساده‌تر کرده‌اند. قبل از استفاده این توکن‌ها هر برنامه‌‌ای زبان و اصطلاحات مربوط به خود را داشت. استاندار ERC20 فرآیند ایجاد یک توکن را بسیار ساده‌تر کرده‌است. قبل از به وجود آمدن این شبکه کسانی که قصد‌ ایجاد توکن داشتند باید هزینه‌ی زیای برای توسعه و ایجاد فناوری بلاک‌چین پرداخت می‌کردند اما با ایجاد این شبکه تمامی توسعه‌دهندگان می‌توانند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند و در نهایت سبب محبوبیت شبکه اتریوم شوند، بر اساس این کاربرد منحصر به فرد، اتریوم به عنوان محبوب‌ترین شبکه ICO در سال ۲۰۱۷ شناخته شد.

این استاندارد همگانی در واقع باعث ایجاد یک نوع یکپارچگی در زمینه رمزارزها محسوب می‌شود چرا که قبل از این شبکه هر توکن اصلاحات و استانداردهای مخصوص به خودش را داشت و کیف‌پول‌ها و صرافی‌ها می‌بایست با تک تک اصلاحات و استانداردهای مختلف خود را سازگار می‌کردند.

معایب

این توکن‌ها دارای مزایای بسیاری هستند اما در عین حال بدون عیب نیستند. این شبکه دارای یکسری معایب و نقص‌های فنی می‌باشد که ممکن است تمام تلاش تیم توسعه‌دهنده را به خطر بیندازد. زمانی که از توکن‌‌های ERC20 به عنوان یک روش پرداخت به جای اتر در قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود ممکن است به صورت ناخواسته تخریب شوند. برای مثال ۳ میلیون دلار به علت همین تخریب در این شبکه از دست رفته است. برای رفع این مشکل اتریوم در تلاش برای ایجاد استانداردهای جدید می‌باشد که از آن‌ها به عنوان ERC223 نام می‌برد.

شبکه ERC-20 و فهرست مشترکی از قوانین

شبکه ERC20 یک فهرستی از قوانین را در اختیار کاربران قرار داده است که هر توکن در حال ساخت بر بستر این شبکه باید از این فهرست قوانین پیروی کند. داده‌ها نشان می‌دهد در تاریخ آگوست 2021 حدود 442647 توکن بر اساس پروتکل ERC20 ایجاد شده‌اند. برخی از مهم‌ترین قوانین این شبکه مربوط به نحوه تایید تراکنش‌ها، نحوه انتقال توکن‌ها، کل عرضه یک توکن و نحوه دسترسی کاربران به داده‌های مربوط به یک توکن می‌باشد.
این قوانین به توسعه‌دهنگان توکن این امکان را می‌دهد تا بتوانند توکن‌های جدید را روی این بستر پیش‌بینی کنند و از نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعات کسب کنند. در واقع این فهرست قوانین باعث می‌شود که ایجاد توکن برای توسعه‌دهندگان راحت‌تر باشد و همچنین باعث جلوگیری از تراکنش‌های اشتباه می‌شود.

کیف پول توکن‌ها ERC20

امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال پرطرفدار تحت پروتکل ERC20 ساخته شده‌اند و متقاضیان زیادی دارند. اگر قصد خرید توکن‌هایی را دارید که طبق پروتکل ERC20 هستند، باید کیف پولی را انتخاب کنید که با این توکن‌ها سازگاری داشته باشد و به دلیل اینکه این توکن‌ها بسیار پرطرفدار هستند کیف‌پول‌های زیادی آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند. تعدادی از این کیف‌پول‌ها عبارتند از: تروزر والت، اتمیک والت، تراست والت، کول والت و …

جایگزین‌های شبکه ERC20

از زمانی که این شبکه ایجاد شده مزایای زیادی را برای دنیای ارز دیجیتال به ارمغان آورده است اما در عین حال این شبکه منتقدان زیادی دارد که از نظر آن‌ها این شبکه دارای نقص و یکسری معایب می‌باشد به همین دلیل برای اصلاح این نقص، آن‌ها جایگزینی برای این شبکه ارائه کرده‌اند. مهم‌ترین پیشنهاد توسعه‌دهندگان به عنوان جایگزین برای این شبکه ERC20.5، ERC223 و ERC621 می‌باشد.

مقالات مرتبط

کلام نهایی
شبکه اتریوم یکی از محبوب‌تربن پلتفرم‌ها بر بستر بلاک‌چین محسوب می‌شود که با استفاده از پروتکل ERC20 فرآیند تولید توکن‌ها را بسیار راحت ‌کرده است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها در حوزه ارز دیجیتال شده است. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به معرفی این شبکه و بررسی تخصصی آن پرداختیم.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی