شاخص ترس و طمع | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شاخص ترس و طمع چیست؟

حتماً تا به‌ حال بارها مشاهده و تجربه کرده‌اید، که اگر تقاضا برای محصولی افزایش پیدا کند، رفته‌رفته قیمت آن محصول زیاد و زیادتر خواهد شد، و بالعکس هر زمانی که تقاضا کم باشد و یا عرضه زیاد باشد، قیمت رفته‌رفته کمتر می­‌شود.

در تمام این حالت‌ها، علاوه بر مسائل اقتصادی، احساسات مصرف‌کنندگان دخیل هستند. به عبارتی ترس و طمع مصرف‌کنندگان باعث بروز رفتارهایی احساسی و گاه غیرعقلایی در بازار می­‌شود. به‌عنوان مثال سال پیش در سال 1399 در بازار بورس شاهد رفتارهای احساسی و ترس و طمع زیادی از سوی سرمایه‌گذاران بودیم.

در این تحلیل نیز این بار به سراغ شاخص ترس و طمع در ارزهای دیجیتال رفته‌ایم. می­‌خواهیم بدانیم شاخص ترس و طمع چیست؟ و چه استفاده و کاربردی می‌تواند در بازارهای مالی داشته باشد؟

با مشاهده ویدئو زیر به صورت کامل با این شاخص آشنا خواهید شد:

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

ترس و طمع چیست؟

ترس و طمع احساساتی انسانی هستند که می‌­توانند رفتار آتی بازار را پیش‌بینی کنند و منجر به تصمیم‌گیری‌های بعضاً نادرست و اشتباه در زمینه‌های مختلف و به‌خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری برای برخی از سرمایه‌گذاران شوند. و از طرفی برای سایر سرمایه‌گذارانی که نگاه عقلایی به بازار دارند می­‌تواند به فرصت خوبی بدل شود.

شاخص ترس و طمع چیست؟

شاخص ترس و طمع (fear and greed index) بیانگر رفتار و واکنش‌های احساسی سرمایه‌گذاران و تریدرها در دنیای کریپتوکارنسی‌ها است، که قابل ارائه به صورت تحلیل‌های کمی می‌باشد.

در حال حاضر تنها برای رمزارز بیت کوین امکان ارائه شاخص ترس و طمع (fear and greed index) وجود دارد و در آینده نزدیک احتمالاً برای سایر رمزارزها نیز شاخص ترس و طمع ارائه شود.

در این شاخص زمانی که قیمت‌ها رشد داشته باشند، رفتار سرمایه‌گذاران جهت کسب سود بیشتر حریصانه‌تر می­‌شود و شاخص طمع افزایش پیدا می‌­کند؛ و اگر قیمت‌ها کاهش پیدا کند، به علت ترس بیشتر، شاخص ترس بیشتر می‌­شود و سرمایه گذاران اقدام به فروش ارز و سرمایه خود می­‌کنند.

در حقیقت ترس سرمایه‌گذاران، باعث خروج دارایی و سرمایه از بازارهای مالی می‌­شود و در نتیجه میزان و حجم سرمایه در بازار کاهش می‌­یابد. طمع نیز باعث جاری شدن سرمایه به بازار می­‌شود و میزان ریسک پذیری تریدرها افزایش می­‌یابد.

کاربرد شاخص ترس و طمع چیست؟

بعد از بررسی میزان ترس و طمع سرمایه‌گذاران شاید با خود فکر کنید تحلیل میزان ترس و طمع بیت کوین و بازارهای مالی چه فایده مثبتی برای تریدرها دارد؟

باید اشاره کرد که:

  • شاخص ترس و طمع (fear and greed index) به‌طورکلی وضعیت رفتار سرمایه‌گذاران را نشان می­‌دهد.
  • تحلیل شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال به تصمیم‌گیری آتی تریدرها کمک می‌­کند.
  • شما می‌­توانید زمان ورود و خروج به موقع از بازار را ارزیابی کنید و در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

ابزارهای تحلیل ترس و طمع سرمایه گذاران کدام است؟

برای تحلیل ترس و طمع تریدرها به معرفی 2 سایت می‌­پردازیم که به تحلیل و بررسی شاخص ترس و طمع می­‌پردازند:

1. سایت btctool.io

در این سایت به بررسی شاخص ترس و طمع بیت کوین پرداخته می­‌شود و اطلاعات موجود در آن هر 8 ساعت یکبار به‌روزرسانی می‌­شود و شما می­‌توانید شاخص ترس و طمع بیت‌کوین را به صورت ماهانه، سه ماهه و کلی مشاهده کنید.

2. سایت alternative.me

این سایت نیز جز سایت‌های بررسی شاخص ترس و طمع (fear and greed index) است، که می­‌تواند به شما در زمینه رفتار و واکنش‌های احساسی تریدرها کمک کند تا به ارزیابی و بررسی بازار بپردازید.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال: فرصت یا تهدیدی؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
ابزار شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال را چگونه تحلیل کنیم؟

باید گفت شاخص ترس و طمع عددی بین صفر تا صد است که این قابل تقسیم‌بندی به اجزای زیر است:

Extreme Fear

در این حالت شاخص عددی بین 25-0 را نشان می‌­دهد. این عدد نشان‌دهنده ترس بسیار شدید در تریدرها است. در ترس بسیار شدید سرمایه‌گذاران اقدام به فروش سرمایه و دارایی خود می­‌کنند و عملاً سرمایه کلی بازار کاهش می­‌یابد. اگر به دنبال ورود به بازار هستید، این حالت بهترین زمان است، زیرا در بلندمدت می‌­تواند برای شما سودبخش باشد.

Fear

شاخص در اینجا عددی بین 50-25 را نشان می­‌دهد و ترس متوسط و نرمالی بر بازار کریپتوکارنسی حاکم است.

Neutral

 این وضعیت  شاخص خنثی است و روی عدد 50 ثابت است. زیرا میزان ترس و طمع حاکم بر بازار برابر است و هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد.

Gread

این وضعیت نیز نشانگر عددی بین 75-50 در شاخص ترس و طمع است. در این حالت میزان طمع در بازار بسیار شدید است و سرمایه‌گذاران تمایل به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند.

Extreme Greed

در این حالت نیز طمع بسیار شدید و گسترده‌ای بر بازار حاکم است. عددی که شاخص ترس و طمع در این حالت نشان می­‌دهد مابین 100-75 است. در این حالت میل و تمایل گسترده‌ای جهت سرمایه گذاری وجود داشته و بازار شدیداً رو به رشد است. با افزایش ورود سرمایه قیمت افزایش می‌یابد که امکان ریزش قیمتی در این وضعیت نیز تقویت می­‌شود.

منبع اطلاعات شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

شاید از خود بپرسید چگونه می‌­توان به این نتیجه رسید که در بازار، وضعیت ترس و یا وضعیت طمع حاکم است؟ در واقع منبعی که بتواند به ما اطلاعاتی در این زمینه بدهد چیست؟ ما به بررسی انواع روش‌هایی که به ما داده‌هایی در جهت تشخیص و تحلیل وضعیت ترس و طمع ارزهای دیجیتال در بازار را می­‌دهند، می‌­پردازیم:

1. حجم بازاری

اگر در بازار حجم بسیار زیاد باشد بیانگر این است که حرص و طمع بسیار زیادی نسبت به آن در بازار وجود دارد. با این‌ حال اگر میزان حجم آن کاهش یابد بیانگر ترس حاکم بر آن است.

2. نوسانات بازار

نوسانات عامل مهمی در بررسی میزان ترس و طمع ارزها هستند. به طور مثال اگر شما نوسانات ارزی بیت کوین در طی چند ماه گذشته را بررسی کنید متوجه می­­‌شود که دچار چه نوع نوساناتی شده است. روندهای صعودی بیانگر حرص و طمع زیاد و روند نزولی نشان‌دهنده ترس تریدرها است.

3. نظرسنجی از سرمایه‌گذاران

در نظرسنجی که از سرمایه گذاران انجام می­‌شود می­‌توان به‌قصد و نیست آن‌ها درباره بازار پی برد.

4. رسانه‌های اجتماعی

به طور مثال از طریق توییتر و ردیت و … شما می­‌توانید فعالیت سرمایه‌گذاران را رصد کنید. اگر میزان فعالیت و هشتگ‌های مرتبط با موضوع، در حال افزایش باشد نشان‌دهنده افزایش حرص و طمع در بازار است. برعکس هر چه میزان فعالیت کم باشد، ترس در بازار ارزها وجود دارد.

5. روندها

با بررسی میزان جست‌وجو و سرچ‌ها از طریق گوگل می­‌توان درباره رفتار، واکنش‌ها و احساسات سرمایه‌گذاران اطلاعاتی به دست آورد.

6. تسلط بازاری

اگر تسلط بازاری بیت کوین کاهش یابد، طبیعتا حرص و طمع برای سایر ارزهای دیجیتال افزایش می­‌یابد و اگر تسلط بازاری بیت کوین افزایش پیدا کند، حرص و طمع به سایر ارزها کاهش می‌­یابد.

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت شاخص ترس و طمع در تصمیم‌گیری برای ورود و خروج به‌موقع به بازار، در این مطلب گوشه چشمی به این شاخص داشتیم، زیرا بررسی رفتار سایر سرمایه‌گذاران کمک زیادی به ما خواهد کرد. از طرفی جهت فعالیت درست و همه‌جانبه در بازار، ضروری است تمامی شاخص‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

اگر به دنبال بررسی شاخص ترس و طمع در دنیای کریپتوکارنسی‌ها هستید، این موقعیت را از دست ندهید. ما در آکادمی پارسیان بورس به طور همه‌جانبه به بررسی و تحلیل دنیای رمزارزها می­‌پردازیم. پس همراه ما باشید و اگر تجربه‌ای و یا سوالی در این زمینه داشته باشید می­‌توانید با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در تهران استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی