اندیکاتور باند بولینگر
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

باند بولینگر و آموزش اندیکاتور بولینگر تنظیم Bollinger Band

اندیکاتور  باند بولینگر جز اندیکاتورهای معروف بازار های مالی است و معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند. این اندیکاتور حدودی را برای میانگین متحرک در نظر می‌گیرد که قیمت ترجیح می‌دهد در این محدوده نوسان کند. در ادامه مقاله به طرز استفاده از این اندیکاتور و موارد استفاده و مفاهیم آن پرداختیم.قابل ذکر است که در دوره آموزش فارکس در مشهد یا دوره ارز دیجیتال باند بولینگر به طور کامل تشریح می شود. برای این که بیشتر با این اندیکاتور بولینگر آشنا شوید با ما همراه باشید.

باند بولینگر Bollinger Band چیست ؟

در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع که اندیکاتور باند بولینگر چیست صحبت کنیم. این اندیکاتور یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد و قدیمی است که توسط شخصی به همین اسم (جان بولینگر) در سال 1980 ساخته شده است. این اندیکاتور کاربرد زیادی دارد که می‌توان به تعیین نقطه خریدوفروش به‌عنوان یکی از کاربردهای آن اشاره کرد.

در این اندیکاتور نوارهایی در بالا و پایین میانگین متحرک ساده رسم می‌شود که این فواصل بر اساس انحراف استاندار قیمت تعیین می‌شود. از این طریق می‌توان سطح خریدوفروش را تشخیص داد. درواقع ایده پشت این اندیکاتور این است که قیمت تمایل دارد در بین این باند قرار بگیرد. در بخش‌های بعدی بیشتر راجع به این اندیکاتور صحبت خواهیم کرد.

باندبولینگر از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

در بخش قبل به طور خلاصه راجع به این اندیکاتور معروف صحبت کردیم حال سؤال اینجاست که اندیکاتور باند بولینگر از چه اجزایی تشکیل شده است. بعد از فعال‌سازی این اندیکاتور بر روی چارت اولین چیزی که توجه شما را به خود جذب می‌کند یک خط میانی و 2 خط در اطراف آن است که این خطوط به باندهای بالا (Upper Band) و پایین (Lower Band) معروف هستند.

از طریق این اندیکاتور می‌توان متوجه شد که بازار پرنوسان است یا خیر. این اندیکاتور به این صورت عمل می‌کند که در صورت پرنوسان بودن بازار باندها را از هم دور و در صورت کم نوسان بود بازار باندها به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. درواقع باندها درجه نوسانات قیمت در طول زمان را اندازه‌گیری می‌کند.

نحوه محاسبه باندبولینگر (Bollinger Band)

در بخش‌های قبل درباره مفاهیم اندیکاتور بولینگر گفته شد اما در این بخش قصد داریم نحوه محاسبه این اندیکاتور را بیان کنیم. همان‌طور قبلاً به آن اشاره شد این اندیکاتور شامل دو حد بالا و پایین و یک خط وسط است. درواقع این خط وسط میانگین متحرک ساده است. به‌صورت پیش‌فرض میانگین متحرک ساده 20 در نظر گرفته شده است یعنی خط وسط حاصل میانگین قیمت 20 کندل آخر است. اما می‌توان این پیش‌فرض را به‌اندازه دلخواه تغییر داد.

میزان فاصله دو حدود بالا و پایین در باند بولینگر با استفاده از انحراف استاندارد مشخص می‌شود. انحراف استاندارد به معنی پراکندگی قیمتی است. اگر شما انحراف استاندار را یک در نظر بگیرید طبق قضایای آماری تقریباً 68 درصد کندل‌ها در این حدود قرار می‌گیرند و اگر انحراف استاندارد را 2 در نظر بگیرید تقریباً 95 درصد کندل‌ها در این حدود قرار خواهند گرفت. برای شروع کار نیاز نیست ذهن خودتان را با انحراف استاندارد درگیر کنید از پیش‌فرض خود اندیکاتور می‌توان استفاده کرد در اینجا قصد داشتیم به مفهوم آن اشاره کنیم.

فرمولی که برای محاسبه این اندیکاتور باند بولینگر در نظر گرفت شده است به‌صورت زیر است.

بالا حد=MA(TP,n)+m* σ(TP,n)
پایین حد=MA(TP,n)-m* σ(TP,n)

میزان حد بالا و پایین از دو فرمول بالا به دست ‌می‌آید. تعداد کندل‌های که برای میانگین‌ متحرک در نظر گرفته می‌شود n  است. پس از مشخص کردن این عدد میانگین متحرک حساب می‌شود. m محدودة حدود بالا و پایین را مشخص می‌کند هرچه m بیشتر باشد؛ این محدوده شامل کندل‌های بیشتری می‌شود. m به‌صورت پیش‌فرض 2 هست که 95 درصد کندل‌ها را در محدوده جای می‌دهد. TP میانگین هر کندل را نشان می‌دهد.

TP=(high+low+close)/3

چگونه باندبولینگر را در Tradingview به نمودار خود اضافه کنیم ؟

در این بخش قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چگونه باند بولینگر را در Tradingview به نمودار خود اضافه کنیم. تریدینگ ویو یک سایت جامع و عالی برای بررسی نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال و بازار بزرگ فارکس است. برای استفاده از این اندیکاتور در این سایت باید ابتدا بر روی بخش اندیکاتور کلیک کنید. سپس لیستی از اندیکاتورهای موجود برای شما نمایش داده می‌شود. حال در قسمت جستجو آن نام اندیکاتور باند بولینگر را مطابق عکس زیر جستجو کنید.

باند بولینگر آکادمی پارسیان بورس

پس از انتخاب این گزینه مطابق شکل زیر اندیکاتور به چارت شما اضافه می‌شود که پنج گزینه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آموزش باند بولینگر

با کلیک بر روی گزینه 1 می‌توانید چارت را از روی صفحه مخفی کنید و اگر دوباره بر روی همین گزینه کلیک کنید چارت را مشاهده می‌کنید.

با کلیک بر روی گزینه 2 می‌توانید با تغییر دادن تب‌های بالای آن سه صفحه زیر را ببینید. در صفحه اول (Inputs) می‌توانید مقادیر پیش‌فرض که در بخش‌های قبل راجع به آن صحبت کردیم تغیر دهید مثل تعداد روزی که برای میانگین‌گیری در نظر گرفته می‌شود و انحراف معیار نمودار.

در صفحه دوم باند بولینگر، اطلاعات شامل نحوه نمایش رنگ‌ها و… است که ویژگی‌های ظاهری نمودار به‌حساب می‌آیند و در صفحه سوم به شما امکان می‌دهد که میزان تایم فریم‌ها را دست‌کاری یا خاموش کنید که نیازی به تغییر این موارد نیست.

آموزش باند بولینگر

گزینه سوم سورس کد این اندیکاتور را نشان می‌دهد که نیازی به تغییر این موارد در سورس کد نیست.

با گزینه چهارم می‌توانید این اندیکاتور را از این قسمت حذف کرده و برای استفاده دوباره باید مرحله 1 را تکرار کنید و دوباره اندیکاتور را بیاورید. بهتر است در صورت نیاز نداشتن به اندیکاتور آن را مخفی کنید.

گزینه پنجم امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد که این امکانات شامل موارد زیر هستند.

باند بولینگر پارسیان بورس

باندبولینگر چه اطلاعاتی را در اختیار تحلیل گر می گذارد ؟

تا اینجا درباره مفاهیم پشت باند بولینگر و چگونگی اضافه کردن این اندیکاتور به چارت تریدینگ ویو صحبت کردیم اما سؤال اصلی اینجاست که باند بولینگر چه اطلاعاتی را در اختیار تحلیل‌گر می‌گذارد؟ ایده اصلی پشت این اندیکاتور این است که حدودی برای قیمت طبق میانگین متحرک در نظر بگیرد که قیمت تا جایی که امکان دارد در بین این حدود حرکت کند. درواقع این حدود همانند سطوح حمایت و مقاومتی عمل می‌کنند.

بولینگر آموزش با تصویر

همان‌طور که از چارت بیت‌کوین مشخص است قیمت پس از برخورد به حدود بالا و پایین در تایم فریم روزانه بازگشته است و سعی کرده در محدوده مشخص شده بماند.

نکته‌ای که در این خصوص اهمیت دارد این است که تایم فریم‌های بالاتر محدوده‌های حمایتی و مقاومتی قوی‌تری در باند بولینگر تشکیل می‌دهند. برای مثال حدودی که در تایم فریم هفتگی تشکیل می‌شود اعتبار بیشتری نسب به خطوط تایم فریم روزانه دارد و… .

نکته دیگری که می‌توان از این اندیکاتور متوجه شد این است که هرچه حدود نوسان تشکیل شده توسط این اندیکاتور بر روی چارت بیشتر باشد نشان‌دهنده آن است که بازار در آن زمان نوسانات زیادی داشته است. از این رو معاملات در آن زمان‌ها ریسک زیادی دارد.

نحوه سیگنال گیری از اندیکاتور باندبولینگر

درواقع قیمت تمایل دارد بر روی میانگین متحرکش نوسان کند از این رو پس از فاصله گرفتن از این حدود سعی می‌کند خودش را به میانگین متحرک نزدیک کند. از این رو می‌توان از این اندیکاتور باند بولینگر به‌عنوان سیگنال استفاده کرد. زمانی که قیمت به کف پایین برخورد می‌کند احتمال برگشت قیمت به میانگین متحرک زیاد است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید سهم و یا ارز سود کنند و با برخورد قیمت با حد بالایی می‌توان با فروش سهم سود کرد.

اما همیشه موارد بالا صحیح نیست. زمانی که کندل‌ شروع به شکستن حدود بالا و پایین کنند احتمال این که قیمت به سمت بالا پامپ یا به سمت پایین دامپ کند (بسته به این که به سمت بالا بشکند یا پایین) زیاد است و در این حین به علت نوسان زیاد بازار محدوده اندیکاتور هم بزرگ می‌شود. به دو مثال زیر که نشان دهنده دامپ و پامپ حاصل از شکست است توجه کنید.

آموزش اندیکاتور باند بولینگر

باید این نکته را در نظر داشت که برخلاف این که باند بولینگر در ظاهر خیلی خوب عمل می‌کند اما سیگنال‌های خریدوفروش دقیقی ارائه نمی‌دهد. خیلی از جاها ممکن است برخلاف این که باند شکسته است قیمت به میانگین برگردد و دامپ یا پامپ رخ ندهد. پس در استفاده از این اندیکاتور باید به استاپلاس یا حد ضرر در نظر گرفت که در صورت مغایرت با سیگنال داده شده ارز یا سهم را بفروشید.

استفاده از دو باند

همان‌طور در قسمت قبل متوجه شدید نمی‌توان گفت برخورد کندل با حد‌های بالا و پایین سیگنال خرید یا فروش است. همچنین نمی‌توانستیم به طور دقیق بگوییم که برخورد قیمت باعث می‌شود که قیمت صعودی شده و بر روی محدوده مشخص شده حرکت کرده بالا رود و یا به میانگین متحرک برگردد. از این رو بهتر است از باند بولینگر برای تشخیص روند بازار و یا صعودی یا نزولی بودن بازار و یا فشار خرید یا فروش بیش از حد استفاده کرد.

اما اگر قصد دارید از این اندیکاتور به‌عنوان سیگنال خریدوفروش استفاده کنید بهتر است از روش دو باندی استفاده کنید. همان‌طور که در فرمول اشاره کردیم m  به‌صورت پیش‌فرض 2 در نظر گرفته شده است اما می‌توانید m=1  هم به چارت اضافه کنید در این صورت یک محدوده بین دو باند ایجاد می‌شود که به کمک آن می‌توانید حدود خطری برای خریدوفروش در نظر بگیرید.

استراتژی معامله با باند بولینگر

معایب اندیکاتور باندبولینگر (Bollinger Band)

همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن پرداختیم این اندیکاتور باند بولینگر در ابتدا بدون عیب و خوب به نظر می‌آید اما باید این نکته را در نظر گرفت که هیچ اندیکاتوری خالی از عیب نیست و این اندیکاتور نیز از این موضوع مستثنی نیست. از این رو قصد داریم در این بخش به معایب اندیکاتور باند بولینگر بپردازیم. معایب این اندیکاتور را می‌توان موارد زیر عنوان کرد:

  • سیگنال دقیقی برای فروش و یا خرید نیست.
  • بیشتر برای پیداکردن نوسانات قیمت و روند بازار مناسب است.
  • استفاده از این اندیکاتور به‌تنهایی ممکن است زیاد کارآمد نباشد.
  • سیگنال کاذب خریدوفروش زیاد رخ خواهد داد.

نتیجه‌گیری

کاربردهای متعددی برای اندیکاتور باند بولینگر وجود دارد. از آن می‌توان به‌عنوان سیگنال خریدوفروش و یا ابزاری برای تشخیص فشار خرید یا فروش استفاده کرد که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداختیم.  معامله‌گران نیز می‌توانند با اضافه‌کردن چندین باند به سیگنال دقیق‌تری برسند. اما باید در استفاده از این اندیکاتور یا هر اندیکاتور دیگری حد ضرر را در نظر داشت زیرا هرکدام از این اندیکاتورها درصدی خطا دارند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی