آربیتراژ ارزهای دیجیتال
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آربیتراژ ارزهای دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاران است و افراد زیادی در پی کسب درآمد از این بازار هستند. یکی از روش‌های جذاب درآمدزایی از بازار کریپتوکارنسی، آربیتراژ ارزهای دیجیتال می‌باشد. کسب سود از بازار بدون کمترین ریسک! پرواضح است که چنین سبکی از معامله‌گری در ظاهر بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد، اما مشکلات و باگ‌هایی در مورد آن وجود دارد که باید بدانید. امروز در این مقاله خواهیم گفت که آربیتراژ ارزهای دیجیتال چیست، چه انواعی دارد و ریسک‌های آن را بررسی خواهیم کرد. با پارسیان بورس همراه باشید.

آربیتراژ چیست؟

آیا تاکنون نام آربیتراژ ارزهای دیجیتال به گوش شما خورده است؟!؟ قبل از هر چیز باید بدانید آربیتراژ چیست؟ در یک تعریف کلی از این مفهوم مهم در علم اقتصاد، می‌توان گفت که: به بهره مندی مفید و کسب سود از تفاوت قیمت بین بازارهای مختلف، آربیتراژ می‌گویند. آربیتراژ زمانی ایجاد می‌شود که یک کالای مشابه در بازار از قیمت‌های مختلفی برخوردار باشد. یا به بیان دیگر می‌توان گفت که: عدم تعادل قیمتی در میان بازارها، سبب پدید آمدن آربیتراژ می‌شود. این موضوع به سبب ناکارآمد بودن بازار پدید می‌آید.

در نظر بگیرید که ارزش گذاری برای یک کالا، سهام، ارز و … در یک بازار از حداقل قیمت و در بازار دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است. آربیتراژگران دارایی با قیمت پایین را از بازار مورد نظر خریداری نموده و در بازار موازی که از قیمت بالاتری برخوردار است، دارایی را به فروش می‌رساند. در این صورت از تفاوت قیمت در بازارها، به سود مناسبی دست خواهد یافت. اغلب برای آربیتراژ نیازی به بازاریابی نیست و در کمترین زمان ممکن، خرید و فروش دارایی انجام می‌‎پذیرد.

arbitrage چیست

چرا قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

یکی از عواملی که توجه بسیاری از علاقمندان به ارز دیجیتال را به سمت خود جلب نموده است، تفاوت قیمت لحظه‌ای ارزهای متفاوت در صرافی‌ها است. اغلب تریدرها با این سوال مواجه می‌شوند که آیا ارزهای دیجیتال مانند ارزهای واقعی از یک نرخ و قیمت واحد برخوردار نیستند؟ عوامل بسیار زیادی بر روی عدم ثبات و ایجاد تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال، تاثیرگذار هستند. از این رو، این عوامل می‌توانند سبب سردرگمی خریدار و به وجود آمدن آربیتراژ ارزهای دیجیتال، گردند. از جمله مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر روی تفاوت قیمت در صرافی‌های متفاوت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم قیمت گذاری جهانی
  • عدم وجود استانداردهای مهم
  • عدم وجود وابستگی انواع ارزهای دیجیتال به ارز فیات
  • غیر متمرکز بودن (هیچ صرافی و یا دولتی پشتوانه‌ی این ارزها نیست.)
  • تعیین قیمت ارز دیجیتال با توجه به عرضه و تقاضا
  • وجود محدودیت‌ها و مسائل قانونی

حتما بازدید کنید: دوره جامع آموزش آنلاین ارز دیجیتال

مثالی ساده برای آربیتراژ

اگر بخواهیم به یک مثال بسیار ساده از آربیتراژ بپردازیم می‌توان به تفاوت قیمت عمده فروشی و خرده فروشی‌ها اشاره نمود. برای مثال وقتی شما یک کالایی را به صورت عمده خریداری می‌کنید پول کمتری را برای هر یک محصول به نسبت قیمت خرده فروشی پرداخت می‌کنید. برای نمونه می‌توان به قیمت یک کارتن مواد شوینده و یا چند عدد مواد شوینده اشاره نمود.

در یک مثال کلی‌‍‌تر از آربیتراژ ارزهای دیجیتال، می‌توان گفت که: در نظر بگیرید که یک صرافی قیمت فروش بیت کوین را با نرخ 9800 دلار برای مخاطبین در نظر گرفته است. حال در یک صرافی دیگر شاهد قیمت خرید بیت کوین با نرخ 9870 دلار هستیم. در این صورت می‌توان از آربیتراژ بهره برداری نمود و با خرید بیت کوین از صرافی اول و فروش آن به صرافی دوم، مقدار 70 دلار سود کسب کرد. در بورس نیز بسیاری از معامله‌گران از آربیتراژ بهره برداری نموده و با خرید سهام از یک بازار و فروش سریع آن به بازار دیگر، به سود مناسب و ایده‌آلی دست خواهند یافت.

arbitrage in crypro

انواع آربیتراژ

در ادامه انواع آربیتراژ را با هم بررسی خواهیم کرد.

آربیتراژ فاصله‌ای یا جغرافیایی

زمانی که شاهد تفاوت قیمت‌ها در سطح بین الملل و یا مناطق مختلف یک کشور باشیم، می‌توانیم به مفهوم آربیتراژ فاصله‌ای و یا آربیتراژ جغرافیایی پی ببریم. تصور کنید که یک صادر کننده از درآمد ارزی بسیار بالایی برخوردار است. اگر این درآمد ارزی در بانک‌های ایرانی به فروش برسد، در حال حاضر می‌تواند برای هر دلار 42000 ریال دریافت کند. اما در صورتی که در بانکهای کشورهای دیگر مانند ترکیه و … به فروش برساند، می‌تواند درآمد ارزی خود را بر اساس 52000 ریال محاسبه نماید. در این صورت می‌توان به مفهوم آربیتراژ جغرافیایی پی برد. امروزه نیز با وجود بازار رسمی و بازار غیر رسمی برای خرید و فروش دلار، شاهد بازار آربیتراژ پر رونقی خواهیم بود.

آربیتراژ مثلثی

در این مقوله به سه نرخ متفاوت اشاره شده است. اغلب این آربیتراژ نادر بوده و در بازارهای ارزی شکل می‌گیرد و معامله‌گرانی می‌توانند به آن دست یابند که از مزایای فوق العاده‌ی تحلیل رایانه‌ای پیشرفته بهره برداری کنند. اغلب این معامله‌گران برای موفقیت در این آربیتراژها از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که از هوش بالایی برخوردار بوده و خودکارسازی مراحل تحلیل بازار را بر عهده دارند. در این آربیتراژ معامله‌گر یک ارز را با ارز دوم در بازارهای رقابتی مبادله کرده و سپس ارز تازه خریداری شده را نیز با ارز سوم مبادله می‌کند. در نهایت ارز آخر را با ارز اول مبادله نموده و شاهد افزایش سرمایه‌ی خود خواهند بود. تفاوت قیمت در ارزها می‌تواند سود چشمگیری را برای معامله‌گران به همراه داشته باشد.

آربیتراژ آماری

استراتژی به کار برده شده در آربیتراژ آماری به این نحو است که معامله‌گران به دنبال فرصت‌های مناسب برای کسب سود با بکارگیری روش‌های آماری هستند. این روش یکی از روش‌های متداول و مناسب در دانش علمی، اقتصادی و مالی است که کسب سود مناسب از بازار سرمایه را برای مخاطبین به همراه خواهد داشت. کسب سود از این طریق در بازارهای سرمایه به نوعی تایید کننده‌ی ناکارآمد بودن بازار سرمایه در ایران خواهد بود. مهمترین المان این آربیتراژ ارزهای دیجیتال، بهره برداری از تحلیل‌های آماری برای سرمایه گذاری دقیق است. لازم است بدانید که برای این استراتژی شاید دوره‌ی زمانی خاصی را سپری کنید.

حتما بازدید کنید:

آربیتراژ زمانی

از دیگر انواع آربیتراژ ارزهای دیجیتال، می‌توان به آربیتراژ زمانی اشاره کرد. گاها در بازه زمانی مشخصی در بازارهای بورس می‌توانید فرصت کسب سود ایده‌آلی را تجربه کنید. برای درک مفهوم این آربیتراژ می‌توان به بازارهای نقد و اقساط اشاره نمود. اگر به دنبال یک مفهوم بسیار کاربردی در بازارهای سرمایه گذاری بورس و ارزهای دیجیتال هستید نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که: گاهی برخی از شرکت‌ها به سبب عدم دسترسی به چشم اندازه‌های کوتاه مدت، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند. معامله‌گران با توجه به آینده‌ی بی‌نظیر و اتفاقات خوشایند پیش‌رو، اقدام به خرید این سهام‌ها خواهند نمود. پس از گذشت دوره‌ی زمانی خاص، معامله‌گران می‌توانند شاهد سود چشمگیر و قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری، باشند.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست

ریسک‌های آربیتراژ

اما حال این سوال پیش می‌آید که ریسک‌های آربیتراژ کدامند و آیا آربیتراژ ارزهای دیجیتالی نیز با ریسک مواجه خواهند شد؟!؟ یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه در سبک معاملات آربیتراژ کم خطر بودن آنها است. اما این کم خطر بودن هرگز به معنی بی خطر بودن نخواهد بود. این آربیتراژها نیز اغلب با ریسک مواجه هستند. از جمله ریسک‌های آربیتراژ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی کارمزد معاملات (بررسی هزینه‌های پرداختی برای نگهداری، انتقال و … دارایی و مقایسه‌ی آن با سود ناشی از معامله)، توجه به بازار رقابتی و حضور رقبای دیگر (در برخی از بازارهای به سبب حضور میلیون‌ها معامله‌گر، فرصت‌ معاملات آربیتراژ به ندرت پدید آمده و به سرعت شکار خواهد شد.)، توجه به محدودیت‌ها ( قبل از ورود به یک معامله، بهتر است اطلاعات کاملی از مقررات صرافی‌ها کسب نموده و با توجه به آنها اقدامات لازم را به کار ببندید.) عدم شناخت زمان مناسب (با سهل انگاری در توجه به زمان مناسب برای خرید و فروش دارایی، برخی از معامله‌گران در این معاملات، دچار ضرر می‌شوند.)

جمع بندی

اگر به دنبال کسب دانش حرفه‌ای در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و همچنین استفاده از فرصت‌ آربیتراژ ارزهای دیجیتال هستید، می‌توانید با شرکت در دوره‌های جامع ارز دیجیتال در آکادمی پارسیان بورس به سودهای چشمگیر و قابل توجهی دست یابید. دیگر وقت آن رسیده است که به راحتی و بدون زحمت فراوان، در کمترین زمان ممکن به سرمایه قابل توجهی دست یابید. آکادمی پارسیان بورس با تکیه به اصول مهم مشتری مداری و برخورداری از یک سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی بورس و ارزهای دیجیتال، اقدام به برگزاری دوره‌های جامع ارز دیجیتال با حضور اساتید برجسته و متخصص، به صورت حضوری و غیر حضوری نموده است.

5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی