فارکس یا ارز دیجیتال
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

فارکس یا ارز دیجیتال؟ کدام یک بهتر است؟

امروزه تب و تاب بازار های مالی به اوج خود رسیده است و افراد زیادی در سودای کسب شغل تریدری می‌باشند. این افراد با ورود به بازار های مالی، با خود می‌گویند که کدام بهتر است؟ فارکس یا ارز دیجیتال؟ فارکس یا ارز دیجیتال هر یک دارای مزیت ها و معایبی می‌باشند. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوعات بپردازیم و به صورت کامل توضیح دهیم که کدام بازار، فارکس یا ارز دیجیتال دارای محبوبیت و اعتبار بیشتری است و کدام‌یکی برای سرمایه‌گذاری بهتر است. لطفا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بازار فارکس در ایران

اولین موضوعی که می‌خواهیم در این مقاله با هم بررسی کنیم، بازار فارکس است. فارکس ( Forex ) مخفف کلمه‌ی Foreign Exchange می‌باشد که به معنی تبادل ارز خارجی است. این بازار، بزرگترین بازار معامله گری در دنیا می باشد که به صورت میانگین روزانه  5 تریلیون دلار گردش مالی دارد. معمولا دارایی هایی که در بازار فارکس تبادل می شود، عبارتند از: سهام آمریکا، جفت ارز ها، طلا، ارز دیجیتال، نفت، شاخص های بورسی و سایر موارد. البته برخی از بازار های فارکس، تمام این موارد را ندارد و معرفی این بخش، تنها برای ارائه ی کلیت این بازار می باشد.

یکی از مشکلاتی که تریدر های ایرانی با آن مواجه هستند، غیر قانونی بودن فارکس در ایران می باشد. حال این سوال پیش می آید که چرا این بازار در ایران غیر قانونی است؟ برای متوجه شدن این موضوع، بحث بعدی را مطالعه بفرمایید.

چرا فارکس در ایران غیرقانونی است؟

اگر به تازگی به شغل تریدری روی آورده‌اید و دنبال جواب این سوال که آیا فارکس در ایران غیر قانونی است می‌باشید، باید بگوییم که بله؛ این بازار در ایران غیر قانونی می‌باشد. فارکس در تاریخ 16 فروردین 1390 در ایران غیر قانونی اعلام شد.

علت این موضوع نیز ضرر های زیاد سرمایه گذاران و خروج سرمایه از کشور عنوان شد. همینطور این موضوع نیز بیان شد که از نظر دینی و فقهی، این کار نامشروع بوده و مصداق ربا می باشد. یکی از موارد دیگری که برای غیر قانونی بودن فارکس عنوان شد، داشتن اهرم یا لوریج است. با تمام اوصاف، از سال 1390 تاکنون بازار فارکس در ایران غیر قانونی اعلام شده است.

البته امکان ترید در بازار فارکس برای ایرانیان وجود دارد و شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزش ترید در فارکس، آن را فرا بگیرید. برای این منظور حتما نگاهی به دوره آموزش فارکس در مشهد پارسیان بورس بیاندازید! درصورتی که ساکن مشهد نیستید نیز می‌توانید سایر دوره‌های فارکس آکادمی را از صفحه آموزش فارکس چک کنید.

بازار فارکس در ایران

ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی،  شکل خاص و متفاوتی از پول می‌باشد که ریشه و پایه‌ی ایجاد آن، بر اساس رمزنگاری و علم آن می‌باشد. به عبارتی دیگر، ارز دیجیتال، نوعی پول می‌باشد که از طریق رمزنگاری ایجاد شده است. از جمله اصلی ترین ویژگی هایی که در ارز دیجیتال مشاهده می‌شود، می‌توان به غیر متمرکز بودن و شفافیت آن اشاره کرد. اکثر افراد ارز دیجیتال را با بیت کوین شناخته اند. این ارز که در سال 2008 و با استفاده از وایت پیپر منتشر شده است، در سال 2009 نخستین سکه از آن استخراج شد.

شاید حالا که با ماهیت ارز دیجیتال آشنا شده‌اید، با خود بگویید که ارز دیجیتال با ارز یا پول معمولی چه تفاوتی دارد. اولین تفاوت، عدم برگشت تراکنش در ارز دیجیتال می‌باشد. به عنوان مثال اگر شما تراکنشی را انجام داده باشید و تایید شده باشد، دیگر نمی‌توانید این عمل را برگشت دهید. این موضوع در ارز یا پول معمولی متفاوت است. به عنوان مثال اگر پولی را اشتباه به حساب شخص دیگری واریز کرده باشید، می‌توانید با پیگیری قضایی آن را برگشت دهید.

دومین ویژگی ارز دیجیتال، منحصر به فرد بودن و غیر قابل شناسایی بودن آن می‌باشد. برای انتقال ارز دیجیتال، باید یک کد از آدرس کیف پول خود را به شخص منتقل کننده بدهید. در این حالت، خبری از نام شخص گیرنده نمی‌باشد. موضوعی که در انتقال پول معمولی وجود ندارد.

علاوه بر موارد فوق، در ارز دیجیتال شاهد جهانی بودن و فرامرزی بودن، امنیت بالا و انحصاری نبودن آن نیز می‌باشیم.

درصورتی که بازار ارزهای دیجیتال برای شما جذاب است و می‌خواهید تبدیل به یک معامله‌گر حرفه‌ی در بازار کریپتوکارنسی شوید، دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال پارسیان بورس را از دست ندهید! همچنین اگر شهروند مشهد هستید، دوره حضوری آموزش ارز دیجیتال در مشهد مخصوص شماست!

بازار ارز دیجیتال در ایران

نکات مهم بازار ارز دیجیتال

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز عنوان شد، شاید هر تریدر قبل از ورود به بازار مالی از خود بپرسد ارز دیجیتال یا فارکس؟ کدامیک از این دو بازار بهتر و با کیفیت‌تر می باشند؟ در ابتدا به بررسی بازار فارکس پرداخته‌ایم. سپس بازار ارز دیجیتال را بررسی کرده‌ایم. حال نوبت آن رسیده است برخی از نکات مربوط به بازار ارز دیجیتال را با هم فرا بگیریم. توجه به این نکات و رعایت آن می‌تواند هر تریدری را به سوی موفقیت بکشاند. بنابراین لازم است این نکات را بدانید.

نکته‌ی نخستی که باید در بازار ارز دیجیتال بدانید، افزایش اطلاعات خود در زمینه‌ی بلاک چین و رمز ارز می‌باشد. در حال حاضر سایت های زیادی می‌باشند که موضوعات زیادی در زمینه‌ی ارز دیجیتال را آموزش می دهند. افزایش هر چه بیشتر اطلاعات در این زمینه، می‌تواند سرمایه گذار یا تریدر را بیشتر از پیش موفق کند.

نکته‌ی دوم، افزایش اطلاعات درباره‌ی کیف پول می‌باشد. پس از اینکه ارز دیجیتالی را خریداری کرده اید، باید آن را درون کیف پول خود نگهداری کنید. بنابراین نیاز است با انواع کیف پول آشنا شوید و درباره‌ی آن ها تحقیق نمایید. فراموش نکنید که تمام سرمایه‌ی شما، درون این کیف پول ها قرار خواهد گرفت. بنابراین افزایش هر چه بیشتر اطلاعات در این زمینه، مفید و بدون ضرر می‌باشد.

نکته‌ی سوم، باید قبل از خرید توکن، وب سایت رسمی آن را مطالعه نمایید و از تاریخچه، موسسان و آینده‌ی این ارز اطلاعات کافی داشته باشید. عدم توجه به این موضوع، می تواند زمینه ساز ضرر های سنگین و هنگفت برای شما شود.

نکته‌ی چهارم در بازار ارز دیجیتال، فریب نخوردن از بازار صعودی می‌باشد. یک بازار دائماً در حال تعویض فاز می‌باشد و یک مسیر صعودی را مداوم نمی‌پیماید. بنابراین گول روند صعودی بازار را نخورید و با استراتژی مناسب در زمان مناسب از معامله‌ی خود خارج شوید. نوسانات شدید این بازار که تحت تاثیر اخبار حرکت می‌کند، می‌تواند در عین کسب سود های زیاد، شما را متحمل ضرر های زیادی نیز کند.

نکته‌ی پنجم، تعیین استراتژی های مناسب برای معامله های خود می‌باشد. یک تریدر نباید بدون استراتژی و برنامه وارد معامله شود. زیرا در این صورت تنها با تحمل ضرر های زیاد، از بازار خارج می شود.

شما برای این‌که نکات تکمیلی و بیشتری را در رابطه با بحث تریدری بدانید، می‌توانید مقاله چگونه یک تریدر ارز دیجیتال موفق شویم را مطالعه بفرمایید.

فارکس یا ارز دیجیتال هر یک دارای مزایایی می باشند. در ادامه راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد.

فارکس یا ارز دیجیتال

فارکس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟

پس از بررسی های مداوم از این دو بازار مالی، حال به این موضوع رسیده ایم که فارکس یا ارز دیجیتال؟ به راستی کدام یک از این بازار ها می توانند موثرتر و با کیفیت تر ظاهر شوند؟

روند مقایسه‌ی این دو بازار و برتری یکی بر دیگری، به مزایا و معایب آن ها و شباهت ها و تفاوت های این 2 بازار بر می‌گردد. یک تریدر برای متوجه شدن این موضوع که فارکس یا ارز دیجیتال کدامیک برای وی بهتر است، باید وجه تمایز آن ها را متوجه شود. در ادامه ی بحث، شباهت ها و تفاوت های این دو بازار را باهم بررسی می‌کنیم تا بهتر متوجه عنوان این بحث شویم.

تفاوت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس

اولین تفاوت بازار ارز دیجیتال و فارکس در سپرده گذاری و برداشت می‌باشد. در برخی از صرافی های ارز دیجیتال، امکان ذخیره دلار یا یورو نمی‌باشد و شخص سرمایه گذار باید حتما از ارز دیجیتال استفاده کند. در این صورت، باید ابتدا مقداری ارز دیجیتال خریداری شود و سپس با آن، سپرده گذاری انجام شود. برخلاف این بازار، در فارکس امکان سپرده گذاری به دلار و یورو امکان پذیر می‌باشد.

دومین تفاوت این بازارها، در بنگاه‌های مالی می‌باشد. به عبارتی دیگر، وظایفی که کارگزاران ارز دیجیتال دارند با وظایف کارگزاران فارکس متفاوت است. به عنوان مثال در کارگزاری ارز دیجیتال، می‌توانید ارز های دیجیتالی را خرید و فروش نمایید. در طرف مقابل، کارگزاری فارکس، عناصری همچون بورس و سهام، شاخص ها، فلزات، کالاهای اساسی و حتی ارز دیجیتال را ارائه می‌دهند.

سومین تفاوت، ساعات کاری این بازار ها می‌باشد. در فارکس، تریدر ها می‌توانند در 5 روز هفته و به صورت 24 ساعته معامله کنند. این موضوع در ارز دیجیتال متفاوت است و به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته انجام می‌پذیرد.

از دیگر تفاوت های فارکس و ارز دیجیتال، می‌توان به تعداد نماد های قابل معامله، حجم نقدینگی و اندازه ی بازار، اشاره کرد.

ارز دیجیتال یا فارکس

شباهت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس

شباهت هایی از جمله:

  • در هر یک از این دو بازار بدون علم و دانش نمی‌توان سود کرد. یک سرمایه گذار یا تریدر باید به میزان زیاد علم و دانش خود را در زمینه‌ی این بازار ها افزایش دهد که بتواند به میزانی مناسب از این بازار ها، کسب سود نماید.
  •  پلتفرم های معاملاتی می‌باشد که تقریباً در ظاهری مشابه با هم کار می‌کنند.
  • وجود نوسانات شدید که تحت تاثیر عوامل متفاوتی همچون اخبار، شکل می گیرد.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به توضیح کامل و شفاف از بازار های فارکس و ارز دیجیتال پرداختیم. حال باید برگردیم به سوال ابتدایی و پاسخ آن را بدهیم: فارکس یا ارز دیجیتال؟ برای پاسخ دادن به برتری فارکس یا ارز دیجیتال، باید پاسخ این موضوع را بدانیم که آیا می‌خواهیم بیشتر تحت تاثیر اخبار و تحلیل فاندامنتال معامله کنیم یا تحلیل تکنیکال؟

بسیاری از افراد موفق در این حرفه، می‌گویند که در فارکس، اخبار و بنیاد مهم تر است. از طرفی در ارز دیجیتال، تحلیل تکنیکال بیشتر موثر واقع می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید پاسخ به برتری فارکس یا ارز دیجیتال را بدهید، بهتر است شرایط هر دو بازار را سنجیده و با شخصیت خود مقایسه کنید تا به پاسخ مناسبی برسید. در انتها امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات موجود در این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

در پایان اگر علاقه‌مند شرکت در یک دوره مفید برای ارزهای دیجیتال هستید، دوره‌های متنوع و مختلف پارسیان بورس مثل آموزش ارز دیجیتال در تبریز، آموزش ارز دیجیتال در تهران، و… پارسیان بورس مخصوص شماست!

4.5/5 - (4 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی