سشن های معاملاتی فارکس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

سشن های معاملاتی فارکس چیست؟

فارکس را می توان به عنوان شبکه ای از خریداران و فروشندگان توضیح داد که ارز را با قیمت توافقی بین یکدیگر ردوبدل میکنند. بازار فارکس یک بازار غیرمتمرکز جهانی و بزرگترین بازار مالی در جهان است که حجم معاملات روزانه آن تقریباً بین دو تا سه تریلیون دلار می‌باشد. بهترین زمان‌ها برای معامله در بازار فارکس ‌زمانی است که بازار، فعال‌ترین حالت خود را دارد که معمولا ساعاتی می‌باشد که معاملات مناطق اصلی با هم تداخل دارند.

سشن های معاملاتی فارکس
سشن های معاملاتی فارکس

سشن های فارکس چیست؟

سشن های معاملاتی فارکس دوره‌های زمانی هستند که با ساعات ابتدایی معاملات روزانه در یک منطقه خاص مطابقت دارند. معمولاً ساعت سشن های فارکس در یک روز کاری، از زنگ افتتاح بازار تا زنگ پایان آن می‌باشد که در طول این مدت، سرمایه‌گذار یا معامله‌گر به آن مراجعه می‌کند.

بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز و 5 روز هفته باز است. به همین جهت، زمانی که بخشی از جهان از خواب بیدار می‌شود، معاملات، در آن بخش از جهان متمرکز می‌گردد و همانطور که روز درحال جابجا شدن در کره زمین است، به آرامی، مراکز مالی نیز جابجا می شوند.

با وجودیکه سشن های فارکس 24 ساعته باز است، اما به این معنی نیست که همیشه و در تمام روز فعال است. زمانی که بازار به سمت بالا حرکت می‌کند، و حتی زمانی که بازار رو به نزول است، می‌توانید از معامله، درآمد کسب کنید اما زمانی که بازار اصلاً حرکت ندارد، زمان بسیار دشواری برای کسب سود خواهد بود.

در طول سشن های بازار فارکس ، به شهری که مرکز مالی اصلی در منطقه مربوطه  است، عنوان جلسه داده می شود. اگر می‌خواهید بهترین ساعت سشن های فارکس را برای معامله جفت ارز، تجزیه و تحلیل کنید، مهم است در مورد زمان باز شدن سشن های فارکس و اینکه کدام ارزها یا بازارها در آن ساعات، نقدشوندگی بیشتری دارند، بدانید.

ساعت های کار بازار فارکس

سشن های معاملاتی فارکس ،در واقع تحت سلطه یک صرافی واحد نیست، بلکه شامل یک شبکه جهانی از مبادلات و کارگزاران در سراسر جهان است. ساعت سشن های فارکس بر اساس زمانی است که معاملات در هر کشور شرکت‌کننده باز است.

چهار جلسه اصلی سشن های فارکس به شرح زیر است:

  • سیدنی
  • لندن
  • توکیو
  • نیویورک

ساعات جلسه معاملاتی می‌تواند بسته به کلاس دارایی و کشور، متفاوت باشد. معامله گران باید از ساعات سشن های معاملاتی برای هر اوراق بهادار و مشتقه‌ای که علاقه‌مند به معامله آن هستند، از قبل آگاه باشند تا از بروز هرگونه مشکل غیرمنتظره جلوگیری نمایند.

علاوه بر ساعات معاملاتی منظم، برخی از بازارها ممکن است جلسات معاملاتی قبل از بازار یا بعد از ساعات کاری بازار را داشته باشند. خوب است در مورد جلسات معاملاتی مختلف و اینکه کدام ارزها یا بازارها در آن ساعات نقدشوندگی بیشتری دارند، بدانید.

تایم سشن های فارکس در هر مکان حداقل به مدت هشت ساعت می‌باشد، به یاد داشته باشید که زمانی که حجم معاملات، به اوج می‌رسد بهترین سودهای معاملاتی را دریافت خواهید کرد. معاملات فارکس زمانی به اوج خود می‌رسد که دو بازار معاملاتی اصلی، همزمان باز باشند.

بیشتر معاملات فارکس بین صرافی‌های نیویورک و لندن انجام می‌شود، پس بهتر است معاملات، در زمان تداخل سشن های معاملاتی فارکس نیویورک و لندن صورت گیرد.

سشن های معاملاتی فارکس
سشن های معاملاتی فارکس

تفاوت سشن های فارکس با تایم فریم

تایم فریم به هر واحد زمانی تعیین شده‌ای اشاره دارد  که در آن معامله انجام گیرد. به طور معمول، تایم فریم‌های فارکس بر حسب دقیقه، ساعت، روز یا هفته اندازه‌گیری می‌شوند. شما با استراتژی معاملاتی خود، بازه زمانی را انتخاب خواهید کرد.

در مورد سشن های فارکس تحقیق کنید تا بدانید که قصد دارید کدام نوع معامله‌گر باشید، سپس با استفاده از تجزیه و تحلیل بازه زمانی، شروع به معامله در فارکس نمایید. این روند به شما امکان می‌دهد تا در ساعت سشن های فارکس یک موقعیت باز کنید و در یک بازه زمانی مشخص، برای اجرای این برنامه، عمل نمایید.

استفاده از بازه‌های زمانی مختلف سشن های بازار فارکس ، مطمئناً می‌تواند به معامله‌گران در یافتن روندهای بهتر و فعالیت‌های سودآورتر کمک نماید. به این ترتیب، درک بازه‌های زمانی درست در سشن های فارکس از کارهای ضروری برای حضور در این بازار است.

بهترین تایم فریم در معاملات فارکس وجود ندارد، اما برخی از سبک‌های معاملاتی معمولاً از برخی تایم فریم ها استفاده می‌کنند. بر اساس استراتژی n تایم فریم، معامله می‌تواند بلند‌مدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت بوده و فریم‌های زمانی در پلتفرم معاملاتی می‌تواند، روزانه، هفتگی، ماهانه و غیره باشد.

زمان ET چیست؟

منطقه زمانی شرقی یا Eastern Time Zone، یک منطقه زمانی شامل ۱۷ ایالت در بخش شرقی آمریکا، بخش‌هایی از شرق کانادا، ایالت کینتانارو در مکزیک، پاناما در آمریکا مرکزی و جزایر کارائیب می‌باشد.

منطقه زمانی ET  منطقه‌ای است که 5 ساعت عقب‌تر از زمان گرینویچ در ماه‌های زمستان و 4 ساعت عقب‌تر از زمان گرینویچ در طول تابستان است. اما زمان ET به چه معناست؟ برخلاف سایر مناطق که زمان ثابتی دارند، زمان شرقی به منطقه‌ای جغرافیایی اطلاق می‌شود که در آن زمان دو بار در سال با شروع و پایان تابستان،  تغییر ساعت دارند. توجه به این تغییر ساعت در سشن های فارکس نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

سشن های معاملاتی فارکس
سشن های معاملاتی فارکس

استاندارد GMT چیست؟

GMT  مخفف عبارت Greenwich Mean Time، ساعت ثبت شده در رصدخانه گرینویچ لندن بوده وبه عنوان نقطه مرجع نگهداری زمان، بر روی زمین انتخاب شده است.

GMT  یک مرجع مفید برای معامله در بازارهای مالی و سشن های معاملاتی فارکس است. ضروری است تا از زمان باز شدن بازارهای مختلف در سرتاسر جهان، به زمان محلی خود مطلع باشید، چراکه در یک بازار 24 ساعته مانند معاملات فارکس، دانستن زمان باز شدن سشن های فارکس در سیدنی، توکیو، لندن و نیویورک، می تواند ارزشمند باشد.

ساعات کاری فارکس در بهار و تابستان

جلسه GMT ساعت محلی ساعت ایران
لندن 8:00 AM-4:00 PM 8 صبح تا 4 عصر 11:30 صبح تا 7:30 عصر
نیویورک 1:00 PM-10:00 PM 8 صبح تا 5 عصر 4:30 عصر تا 1:30 صبح
توکیو 1:00 AM-10:00 PM 9 صبح تا 6 عصر 4:30 صبح تا 1:30 عصر
سیدنی 10:00 PM-7:00 AM 7 صبح تا 4 عصر 1:30 صبح تا 10:30 صبح

ساعات کاری فارکس در پاییز و زمستان

جلسه GMT ساعت محلی ساعت ایران
لندن 8:00 AM-4:00 PM 8 صبح تا 4 عصر 11:30 صبح تا 7:30 عصر
نیویورک 1:00 PM-10:00 PM 8 صبح تا 5 عصر 4:30 عصر تا 1:30 صبح
توکیو 12:00 AM-9:00 AM 9 صبح تا 6 عصر 3:30 صبح تا 12:30 عصر
سیدنی 8:00 PM-5:00AM 7 صبح تا 4 عصر 11:30 شب تا 8:30 صبح

ساعت تابستانی

DST مخففDaylight Saving Time  است و به آن Summer Time نیز می‌گویند و به تغییر ساعت در بهار و تابستان برای استفاده بیشتر از نور روز اشاره دارد.

در بهار، ساعت‌ها یک ساعت جلوتر تنظیم شده و سپس در پاییز، یک ساعت به عقب تنظیم می‌گردند که به این تنظیم، زمان تابستانی گفته می‌شود و ساعت کاری و سشن های بازار فارکس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به ساعات تابستانی، ساعت سشن های فارکس با فصول، متفاوت است. از میان چهار جلسه اصلی معاملات فارکس که در بالا عنوان کردیم، فقط توکیو همه چیز را در تمام طول سال ثابت نگه می‌دارد و ساعت خود را تغییر نمی‌دهد.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که وقتی آمریکا یک ساعت به عقب می‌رود، سیدنی در واقع یک ساعت به جلو حرکت می‌کند زیرا فصول در استرالیا برعکس است.

حتما بخوانید:

همپوشانی سشن های معاملاتی فارکس

همپوشانی سشن های فارکس، دوره‌ای است که دو جلسه بازار از یکدیگر عبور می‌کنند. همپوشانی‌ها به این دلیل مهم هستند که حجم و نوسان بیشتری نسبت به جلسات معمولی دارند.

همپوشانی‌ها شلوغ‌ترین زمان‌های روز را از نظر معاملات فارکس نشان می‌دهند، به این دلیل که شرکت‌کنندگان بیشتری در بازار فعال هستند و  معامله‌گران می‌توانند انتظار نوسانات و نقدینگی بالاتری را در این سشن های بازار فارکس داشته باشند.

اشراف به جلسات مختلف فارکس، به شما این دیدگاه را می‌دهد که جفت ارز‌های فارکس در چه زمانی از روز بیشتر فعال هستند. جفت ارز، بر اساس اینکه چه کسی در هر زمان معین در بازار فعال است، سطوح مختلفی از فعالیت را در سشن‌های معاملاتی نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، در طول همپوشانی جلسات لندن و نیویورک که شلوغ ترین زمان معاملات در روز است، انتظار می‌رود که EURUSD و GBPUSD با نوسان و نقدینگی بالا در فعال‌ترین حالت خود باشند. از طرفی دیگر، نوسانات و نقدینگی در هر دوی این جفت‌ها، در جلسه سیدنی به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.

سشن های معاملاتی فارکس
سشن های معاملاتی فارکس

اندیکاتور نمایش سشن های معاملاتی فارکس در متاتریدر 4

شاخص جلسات بازار برای متاتریدر4 یا MT4  جلسات معاملاتی یک روز را در خطوط عمودی نمایش می‌دهد. علاوه بر این، قیمت افتتاحیه جلسه فعلی بازار و بالا و پایین سشن های معاملاتی قبلی و جلسه معاملات آتی را نیز نشان می‌دهد. بنابراین معامله‌گران فارکس می توانند روند قیمت صعودی یا نزولی را در جلسات بازار به طور مستقل شناسایی کرده و بر اساس آن خرید یا فروش نمایند.

از آنجاییکه هر جلسه معاملاتی از نظر ماهیت روند، نوسان قیمت و حجم معاملات ویژگی‌های خود را دارد، اندیکاتور سشن های فارکس می‌تواند توسط معامله‌گران جدید و پیشرفته فارکس برای اعمال استراتژی‌های معاملاتی فنی مختلف در هر جلسه بازار استفاده گردد.

اصولاً همه ابزارهای معاملاتی دارای دوره‌هایی هستند که فعالیت بیشتری در آنها وجود دارد. به این ترتیب، ممکن است زمان خاصی از روز وجود داشته باشد که برخی از ابزارها را می‌توان با تأثیرگذاری بیشتر استفاده نمود، به عنوان مثال، چرخش بازار در عصر یا در طول شب، یا باز و بسته شدن بازار.

برای معامله‌گری که سعی در استفاده بهینه از تایم سشن های فارکس و یافتن استراتژی‌ها دارد، بهره‌برداری از چنین ابزارهایی مهم است. یک معامله‌گر می‌تواند به این طریق، دارایی را تجزیه و تحلیل کرده و برخی از ویژگی‎‌های رفتاری را که در همان زمان از روز اتفاق می‌افتد، تشخیص دهد.

اندیکاتور سشن های بازار فارکس برای متاتریدر4 ابزاری است که جهت صرفه‌جویی در زمان و انرژی طراحی شده است. مغز انسان در یافتن الگوهای بصری بسیار کارآمد است و اندیکاتور سشن های معاملاتی متاترید ۴، به برجسته کردن مناطق روی نمودار ، برای یافتن این الگوها کمک می‌کند. این برنامه، کاربری ساده و آسان داشته و به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا نیازهای بسیاری از معامله‌گران را برآورده سازد.

مزایای اندیکاتور نمایش سشن های معاملاتی فارکس در متاتریدر 4

اندیکاتور MT4  امروزه توسط بسیاری از معامله‌گران فارکس استفاده می‌شود و بسیاری از آنها به شدت به ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن متکی هستند. از جمله مزایایی که اندیکاتور MT4 در اختیار کاربران خود می‌گذارد، موارد زیر را می‌توان برشمرد:

سازگار با موبایل و دسکتاپ: اصولا معامله‌گران مایلند تا کار خود را از هرکجا انجام دهند و متاتریدر4 برای چنین استفاده‌ای کاملاً بهینه شده است. این نرم افزار در سه نسخه موجود می‌باشد: نرم‌افزار دسکتاپ، نسخه تلفن همراه و یک پلتفرم مبتنی بر وب که بدون دانلود یا نصب کار می‌کند. همچنین تمامی سیستم‌عامل‌های رایج مانند مک، ویندوز، iOS  و اندروید را نیز پوشش می‌دهد.

همچنین کاربران خود را قادر می‌سازند تا از سیستم‌های مختلف به طور همزمان استفاده کنند. متاتریدر 4 بدون نقص بر روی پلتفرم‌های متعدد کار کرده و حداکثر راحتی و آزادی تجارت در سشن های فارکس را تضمین می‌نماید.

دسترسی بلادرنگ به قیمت‌ها و نقدینگی بازار: MT4  به معامله‌گران اجازه دسترسی به مظنه‌های ارز در تایم سشن های فارکس را می‌دهد. معامله‌گران همچنین می‌توانند سایر جزئیات مانند اندازه قرارداد، ارز حاشیه و درصد حاشیه را در این اندیکاتور سشن های فارکس مشاهده کنند. علاوه بر این، تابع عمق بازار، به شرکت‌کنندگان، در مورد فعالیت بازار در زمان واقعی اطلاعات داده و یک نمای کلی از احساسات بازار را ارائه می‌دهد.

جلوگیری از خطا: مهم نیست که از چه استراتژی معاملاتی استفاده شده باشد، در هر صورت خطا یک مشکل برای معامله گران روزانه محسوب می‌شود. اما عملکرد سریع و پایدار MT4  به غلبه بر این مشکل کمک می‌کند، که در نهایت به طور چشمگیری بر سود شما تأثیر خواهد گذاشت.

دارای طیف وسیعی از شاخص‌ها: دسترسی به چند شاخص در یک محیط نامشخص بسیار مهم است. متاتریدر 4 مجهز به ابزارهای استاندارد و تخصصی است که امکان استفاده از انواع استراتژی‌های معاملاتی را فراهم می‌نماید. معاملات روزانه، معاملات نوسانی یا حتی معاملات موقعیتی را با استفاده از این پلتفرم می‌توان انجام داد.

رابط کاربر پسند: سادگی نسبی MT4 برای بسیاری از کاربران جذاب است. به مبتدیان نیز توصیه می‌شود از این نسخه استفاده کرده و در صورت نیاز بعداً به MT5 نقل مکان کنند.

بسیار انعطاف پذیر: این اندیکاتور سشن های فارکس، دارای انواع مختلفی از دستورات معاملاتی و حالت‌های اجرا بوده که به معامله‌گران اجازه می‌دهد استراتژی دلخواه خود را ایجاد و اجرا کنند. حتی معامله‌گرانی که نخواهند فارکس را به عنوان شغل تمام وقت انجام دهند، می توانند برای معاملات خود به MT4 اعتماد کنند.

سشن های معاملاتی فارکس
سشن های معاملاتی فارکس

استفاده از اندیکاتور در تایم فریم 1 ساعته و بالاتر

در سشن های بازار فارکس، هنگام توسعه استراتژی‌ها، اغلب با مواردی مواجه می‌شویم که نیاز به ایجاد شرایط مبتنی بر زمان داریم، مثلا در زمان خاصی از روز مثل شروع ساعت سشن های فارکس بدلیل نوسانات بالا، معامله نکنید که اندیکاتور، این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا استراتژی خود را در تایم فریم‌های مدنظر، چیدمان نمایید.

روش نصب اندیکاتور در متاتریدر 4

برای نصب اندیکاتور MT4 Trading Session Time ، دستورالعمل‌های زیر را دنبال نمایید:

  • فایل آرشیو اندیکاتور را دانلود کنید
  • پوشه داده MetaTrader 4 را باز نمایید
  • پوشهMQL4 را باز کنید
  • از آنجا به پوشه اندیکاتور بروید
  • تمام پوشه ها را از بایگانی مستقیماً در پوشهMQL4  کپی کنید
  • MetaTrader 4 را بسته و مجدداً راه اندازی نمایید

اندیکاتور نمایش سشن های معاملاتی برای متاتریدر 5

ویژگی‌هایی که متاتریدر 4 را به یک ابزار استاندارد برای سشن های معاملاتی فارکس تبدیل کرده، در متاتریدر 5 ارتقا یافته است. متاتریدر 5 با نمودارهای پیشرفته و بازه‌های زمانی، شاخص‌ها و ابزارهای بیشتر به همراه تقویم اقتصادی یکپارچه و استراتژی بهبودیافته، یک اندیکاتور سشن های فارکس با قدرت بالا می‌باشد.

معامله گران موفق  از سراسر جهان، در سشن های فارکس، MT5 را بعنوان ابزار مبادله‌ای و معاملات آتی انتخاب کرده‌اند. این پلتفرم توابع معاملات مالی پیشرفته و همچنین ابزارهای برتر برای تجزیه و تحلیل فنی و بنیادی را در کنار تحلیل‌های پیشرفته عمق بازار، حسابداری جداگانه سفارشات و معاملات، پشتیبانی از انواع سفارشات معاملاتی و حالت‌های اجرا ارائه می دهد.

سخن نهایی

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره آموزش فارکس در مشهد، سعی کردیم به موضوع سشن های معاملاتی در فارکس بپردازیم. زیرا یک تریدر حرفه‌ای به ساعت‌های معاملات فارکس در کشور‌های دیگر نیاز دارد تا بتواند بهترین بازدهی و سود را کسب نماید. برای بدست آوردن مهارت معامله گری در بازار فارکس نیاز به آموزش دارید، مجموعه پارسیان بورس با دوره تخصصی و جامع آموزش فارکس و همچنین رزومه قوی در تربیت تریدر‌های حرفه‌ای توانسته بخش زیادی از معامله گران حرفه‌ای ایرانی را آموزش دهد.

سوالات متداول

  • کدام سشن برای معاملات فارکس بهتر است؟

بیشتر معاملات فارکس بین صرافی‌های نیویورک و لندن انجام می‌شود، پس بهتر است معاملات، در زمان تداخل سشن های معاملاتی فارکس نیویورک و لندن صورت گیرد.

  • بیشترین معامله در چه جلسه ای است؟

لندن بزرگترین و مهم ترین جلسه معاملات فارکس در جهان است که تقریباً 34 درصد سهم بازار از حجم روزانه فارکس را دارد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی