تایم فریم چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

تایم فریم چیست ⏰ و چه کاربردی دارد؟ مولتی تایم فریم چیست؟

امروزه ارزهای دیجیتال طرفداران بسیار زیادی دارند و افراد زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اگر می‌خواهید در دنیای ارزهای دیجیتال قدم بگذارید، بهتر است دانش و آگاهی کافی در این زمینه داشته باشید و با اصطلاحات آن به خوبی آشنا شوید. یکی از این اصطلاحات مهم که در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال کاربرد خیلی زیادی دارد، تایم فریم می‌باشد. در این مقاله کاملاً توضیح خواهیم داد که تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع تایم فریم را معرفی خواهیم کرد، عوامل موثر در انتخاب تایم فریم را بررسی می‌کنیم، خواهیم دید که بهترین تایم فریم چیست و با مولتی تایم فریم و اهمیت آن آشنا خواهیم شد؛ در ادامه با ما همراه باشید.

تایم فریم چیست؟

همانطور که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال بازار پرهیاهو و پیچیده‌ای می‌باشد و قیمت‌ها در آن همواره تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید سود خوبی از این بازار کسب کنید، باید قیمت‌ها را به خوبی تحلیل کنید.  ممکن است تصور کنید که منظور از تحلیل قیمت‌ها، بررسی لحظه‌ای آن‌ها می‌باشد. اما این‌چنین نیست و منظور از تحلیل قیمت‌ها، بررسی بازه‌های زمانی مشخص و تحلیل روند رشد رمز ارزها می‌باشد که این کار توسط تریدرها انجام می‌گیرد.  معامله گران ارزهای دیجیتال به این بازه‌های زمانی معین، تایم فریم می‌گویند.

توجه داشته باشید که تایم فریم یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی می‌باشد که در تحلیل‌های تکنیکال بازارهای مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر معامله گران در انتخاب تایم فریم نهایت دقت خود را بکار بگیرند و یک تایم فریم مناسب انتخاب کنند، می‌توانند سود خوبی بدست آورند. تحلیل‌گران با بهره‌مندی از نمودار قیمت، تایم فریم‌ها را مشخص می‌کنند. نمودار قیمت از دو بخش قیمت و زمان تشکیل شده است؛ در این نمودار می‌توانید زمان را به قالب‌های مشخصی تقسیم کنید و از آن استفاده کنید.

تایم فریم ارز دیجیتال

انواع تایم فریم برای تحلیل ارزهای دیجیتال

تایم فریم‌ها با توجه به بازه‌های زمانی گوناگون به قالب‌های زمانی کوتاه مدت تا بلند مدت تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که این قالب‌ها به صورت نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه هستند و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و تحلیل‌های مناسبی داشته باشید. تریدر‌ها از تایم فریم‌های پرکاربرد استفاده می‌کنند تا بتوانند در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال موفق شوند و یک تحلیل استاندارد و مناسب داشته باشند.

حال بهتر است با برخی از تایم فریم‌هایی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال به‎‌‌کار می‌روند، آشنا شوید:

  • یک دقیقه M1: تغییراتی که در مدت 1 دقیقه رخ می‌دهند.
  • 5 دقیقه M5: تغییراتی که در مدت 5 دقیقه رخ می‌دهند.
  • 15 دقیقه M15: تغییراتی که در مدت 15 دقیقه رخ می‌دهند.
  • 30 دقیقه M30: تغییراتی که در مدت 30 دقیقه رخ می‌دهند.
  • 1 ساعت H1: تغییراتی که در مدت 1 ساعت رخ می‌دهند.
  • 4 ساعت H4: تغییراتی که در مدت 4 ساعت رخ می‌دهند.
  • 1 روز D1: تغییراتی که در طول یک روز رخ داده است.

همانطور که در توضیحات مربوط به تایم فریم چیست، گفته شد، تایم فریم‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

حتما بازدید کنید:

تایم فریم چه کاربردی در معاملات ارزهای دیجیتال دارد؟

تایم فریم یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی می‌باشد که در تحلیل ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و تحلیل‌گران با بهره مندی از آن می‌توانند یک تحلیل درست داشته باشند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تحلیل گران با استفاده از تایم فریم، بهترین زمان را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشخص می‌کنند. به بیان ساده‌تر، می‌توان گفت که تایم فریم همان نمایش قیمت‌ها بر اساس مقیاس زمانی معین می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت که تایم فریم دو مورد را برای تریدرها مشخص می‌کند:

  1. مقدار ریسک معامله مورد نظر
  2. مدت زمانی که طول می‌کشد تا نتیجه‌ی تحلیل‌های معامله گران مشخص شود.

توجه داشته باشید که تریدرها ابتدا یک بازه زمانی مشخص را بررسی می‌کنند، سپس قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را هم بررسی می‌کنند و بعد از آن بهترین زمان را برای انجام معامله مشخص می‌کنند. توجه داشته باشید که زمان انجام معامله یکی از مهم‌ترین مواردی می‌باشد که باید به آن توجه داشته باشید. اگر معامله مورد نظر در زمان مناسبی انجام نشود، ممکن است نتیجه‌ی خوبی نداشته باشد و موجب ضرر و زیان شود.

همانطور که در پاسخ به سوال تایم فریم چیست، گفته شد، با تحلیل بازه‌های زمانی مشخص می‌توانید یک معامله سودده داشته باشید.

بهترین تایم فریم چیست

چه عواملی در انتخاب تایم فریم موثر هستند؟

ذکر این نکته مهم است  که تا حد زیادی نحوه انتخاب تایم فریم‌ها به سبک سرمایه گذاری افراد بستگی دارد.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد این است که  اگر معامله گران شناخت کاملی از خود نداشته باشند نمی‌توانند تحلیل درستی داشته باشند. پس بهتر است ابتدا به شناخت کاملی از خود برسند سپس قدم در این راه بگذارند.

سبک سرمایه گذاری افراد، شامل مولفه‌های اصلی می‌باشد که این مولفه‌ها در انتخاب تایم فریم بسیار موثر هستند. حال شما را با این مولفه‌ها آشنا می‌کنیم:‌

افق زمانی سرمایه گذاری

برای فهم این مورد می‌خواهیم شما را با دو معامله گر فرضی آشنا کنیم: معامله گر A که معمولا نوسان‌های یک ساعتی انجام می‌دهد و یک نوسان گیر کوتاه مدت است. معامله گر B که معمولا معامله‌های چند هفته‌ای انجام می‌دهد. واضح است که نمودارهای مورد نظر این افراد مشابه یکدیگر نیستند و نمودار هر کدام از آن‌ها به استراتژی سرمایه گذاری آن‌ها بستگی دارد. به این صورت که تایم فریم مناسب معامله گر A از نوع یک ساعته می‌باشد و تایم فریم معامله گر B به صورت روزانه یا هفتگی می‌باشد.

مدیریت سرمایه

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای تعیین نقاط خروج از معامله وجود دارد، بهره مندی از سطح‌های حمایت و مقاومت موجود در نمودار قیمت می‌باشد. همانطور که در پاسخ به سوال تایم فریم چیست، گفته شد، تایم فریم‌ها در قالب‌های زمانی مختلفی وجود دارند که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال تایم فریم‌های بزرگ‌تر، معمولا فواصل بیشتری بین نقاط ورود و خروج دارند. زیرا مقدار تحرکات قیمت و فاصله بین کف و سقف بازار در این تایم فریم‌ها زیاد است. معامله گران در این تایم فریم‌ها برای انتخاب نواحی خروج مطمئن، مجبور می‌شوند که حد ضررهای بالایی را پرداخت کنند. از طرفی استفاده از تایم فریم‌های کوتاه مدت ریسک خطای بیشتری دارد و احتمال ضرر و زیان وجود دارد. به همین دلیل باید به نکات مربوط به مدیریت سرمایه و تعیین حجم معاملات توجه داشته باشید.

روش تحلیل

بهتر است در پاسخ به سوال تایم فریم چیست، بدانید که بررسی و تحلیل تایم فریم‌ها در زمان‌های مختلفی امکان پذیر است. به عنوان مثال ممکن است چند هفته یا چند ماه صبر کنید که یک الگوی قیمتی نموداری مانند الگوی سر و شانه تشکیل شود و بتوانید این الگو را بررسی و تحلیل کنید. گاهی اوقات ممکن است بعد از گذشت چند ماه، متوجه شوید که الگوی مورد نظر شرایط مناسبی ندارد و موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری نمی‌باشد. بهتر است بدانید که برای ورود به معامله‌ها ممکن است ماه‌ها منتظر بمانید. توجه داشته باشید که برخی از الگوه‌ها مانند الگوی شمع ژاپنی به زمان زیادی نیاز ندارد و معامله گران می‌توانند در تایم فریم‌های چند دقیقه‌ای این الگو را بررسی و تحلیل کنند. با بهره مندی از این الگو‌، موقعیت‌های زیادی در طول یک روز خواهید داشت و می‌توانید از آن‌ها بهره مند شوید. به طور کلی می‌توان گفت که روش تحلیل و الگویی که مد نظر دارید، تاثیر بسیار زیادی در معاملات شما دارد.

یکی از نکات مهمی که باید مدنظر داشته باشید، این است که بعد از تحلیل تایم فریم‌ها و ورود به بازار، امکان ضرر و زیان هم وجود دارد و این معاملات همواره سودده نخواهند بود. هنگام انتخاب تایم فریم بهتر است به روش تحلیلی خود توجه داشته باشید و با نهایت دقت کارهای خود را انجام دهید. در این صورت می‌توانید فرصت‌های معاملاتی معقول و مطمئنی داشته باشید.

انتخاب بهترین تایم فریم

تفکرات فرد

توجه داشته باشید که روحیات فردی تاثیر بسیار زیادی در معاملات و نحوه تحلیل افراد دارد.  همانطور که می‌دانید تکنیک‌های معامله و تحلیل نمودارها قابل آموزش هستند و می‌توانید آن‌ها را در زمان مشخصی یاد بگیرید و بعد از کسب تجربه‌های گوناگون به یک معامله گر حرفه‌ای تبدیل شوید. اما روحیه و رفتار فرد، از کودکی در فرد پرورش یافته است و غیر قابل انکار است.

به عنوان مثال یک معامله گر را در نظر بگیرید که در تایم فریم‌های دقیقه‌ای، با توجه به نوسانات شدید بازار، فشار عصبی بسیار زیادی را تحمل می‌کند. به طور کلی افرادی که در همه‌ی کارها استرس و نگرانی بالایی دارند، مناسب انجام معاملات نخواهند بود. زیرا همانطور که می‌دانید انجام معاملات ریسک و استرس بسیار زیادی دارد و افرادی که استرس بالایی دارند، نمی‌توانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند. افرادی که روحیه مناسبی دارند، می‌توانند با تحلیل بازه‌های زمانی مشخص، یک معامله پر بازده داشته باشند و سود خوبی بدست آورند.

حتما بازدید کنید: دوره آموزش ارز دیجیتال در شیراز

بهترین تایم فریم چیست؟

همان‌طور که در قسمت مربوط به تایم فریم چیست، گفته شد، عوامل مختلفی در انتخاب بازه‌ی زمانی دخیل هستند و نمی‌توان به راحتی در مورد بهترین تایم فریم معاملاتی نظر داد. به طور کلی می‌توان گفت که بهترین تایم فریم معاملاتی وجود ندارد. زیرا انتخاب تایم فریم معاملاتی مناسب با توجه به تفاوت‌های خصوصیات فردی معامله گران مشخص می‌شود و از فرمول واحدی پیروی نمی‌کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که مشخص کردن تایم فریم در تحلیل‌های تکنیکال، یک امر فرد محور می‌باشد و افراد باید همه‌ی عوامل تاثیر گذار در فرآیند معاملاتی خود را در نظر بگیرند و با توجه به آن‌ها تایم فریم نموداری مناسب خود را انتخاب کنند. بنابراین تایم فریم مربوط به هر فرد با فرد دیگر متفاوت می‌باشد و با توجه به روحیات فرد و عوامل تاثیر گذار دیگر مشخص می‌شود.

مولتی تایم فریم چیست؟

بعد از اینکه متوجه شدید تایم فریم چیست، بهتر است با مولتی تایم فریم یا تحلیل دوگانه هم آشنا شوید. مولتی تایم فریم بیانگر این موضوع است که برای انجام معاملات مختلف، لزومی ندارد از یک تایم فریم استفاده کنید و می‌توانید از تایم فریم‌های مختلفی بهره مند شوید.

اگر به خوبی می‌دانید که تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد، به راحتی می‌توانید یک مولتی تایم فریم مناسب تعیین کنید. به این صورت که ابتدا در نموداری که دوره زمانی بزرگتری دارد، برای تعیین روند و سطوح اصلی بازگشت قیمت اقدام کنید، سپس در یک یا چند تایم فریم پایین‌تر، با توجه به موارد مشخص شده در نمودار اصلی و تحلیل‌های مورد نظر خود، با ریسک کمتری معامله کنید.

با بهره مندی از مولتی تایم فریم، احتمال غافلگیری و حرکت اشتباه کاهش می‌یابد و بسیاری از معاملات شما سودده خواهد بود.

تایم فریم در ارز دیجیتال

چرا استفاده از مولتی تایم فریم اهمیت دارد؟

استفاده از مولتی تایم فریم‌ها تاثیر فوق العاده‌ای در معاملات شما خواهد داشت. اگر می‌خواهید به اهمیت مولتی تایم فریم پی ببرید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

دید متفاوت برای معاملات بهتر

چنانچه ذکر شد، معامله گران با بررسی بازه زمانی معین می‌توانند تحلیل مناسبی داشته باشند. اما اگر به چند تایم فریم توجه داشته باشید و همه‌ی جوانب را در نظر داشته باشید، با ریسک کمتری می‌توانید معامله کنید. با بررسی چند تایم فریم می‌توانید یک موقعیت مناسب پیدا کنید و معامله را آغاز کنید.

بهترین راه برای تشخیص سطوح مهم قیمت ارزهای دیجیتال

اگر در یک تایم فریم یک دقیقه‌ای یک سطح قیمت مناسب پیدا کنید، بهتر است به تایم فریم‌های بالاتر هم مراجعه کنید. به این صورت متوجه می‌شوید که سطح مورد نظر شما درست است و جایگاه مناسبی می‌باشد یا اینکه باید آن را تغییر دهید.

استراتژی معاملاتی خود را با چند تایم فریم تایید کنید

با بهره مندی از مولتی تایم فریم و تحلیل چند تایم فریم می‌توانید با خیالی راحت معامله کنید و تایم فریم مورد نظر خود را با اطمینان بیشتری انتخاب کنید و سود خوبی بدست آورید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم مبحث تایم فریم را که اصطلاح خیلی مهمی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی است، به‌طورکامل بررسی و شرح دهیم. ابتدا بررسی کردیم که تایم فریم چیست و چه کاربردی دارد، همچنین انواع آن را شناختیم و عواملی که در انتخاب تایم فریم موثر هستند را بررسی کردیم، در نهایت نیز با مولتی تایم فریم آشنا شدیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4.8/5 - (5 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی