پیوت پوینت چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پیوت پوینت چیست؟ 0 تا 100 آموزش اندیکاتور Pivot Point

همان‌طور که قبلاً در مقالات آموزش تحلیل تکنیکال صحبت کردیم. از مهم‌ترین اهداف تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی، تشخیص محدوده‌ها یا نقاط بازگشت قیمت‌ها می‌باشد. در واقع تمام بحث تکنیکال پیداکردن مسیر حرکت احتمالی قیمت و بعد محدوده‌های احتمالی چرخش قیمت است. با این حال تا به امروز هیچ روشی پیدا نشده که بتواند با دقت 100 درصد این نقاط چرخش رو به‌طور کامل پیدا کند. در این مقاله از سایت پارسیان بورس می‌خواهیم به بررسی و معرفی پیوت‌های قیمت بپردازیم. پیوت از جمله ابزارهای بسیار کاربردی تحلیل تکنیکال برای بررسی وضعیت گذشته و حال قیمت است. پیوت‌ها به تعبیری همان نقاط چرخش قیمت در نمودارهای تحلیل تکنیکال هستند و تشخیص درست آن‌ها از الزامات شروع تحلیل تکنیکال است.

بازار فارکس امروزه به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شود و دارای حجم مبادلات بالایی به صورت روزانه می‌باشد. بازار فارکس برای سرمایه‌گذارانی که قصد دارند روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری را کنار بگذارند محیط بسیار مناسبی محسوب می‌شود و به عنوان بزرگ‌ترین بازار ارز جهانی شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاران زیادی در بازار فارکس فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، عده‌ای در این راه موفقیت‌های بزرگی بدست‌ آورده‌اند و عده‌ای نیز متحمل ضرر شده‌اند.

برای اینکه در بازار فارکس به عنوان یک معامله‌گر موفق شناخته شوید در ابتدا باید دانش و مهارت لازم را در مورد بازار بدست آورید و سپس فعالیت خود را آغاز کنید. بازار فارکس دارای ابزارهای متفاوتی می‌باشد که یادگیری و استفاده از آن‌ها در روند سرمایه‌گذاری به شما کمک فراوانی می‌کند. یکی از استراتژی‌های بازار فارکس پیوت پوینت می‌باشد که مربوط به نقاط حمایت و مقاومت می‌باشد. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره آموزش فارکس در مشهد ما به معرفی پیوت پوینت و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

در ادامه بررسی می‌کنیم که پیوت چیست و به‌طورکلی مبحث پیوت را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اما پیش از شروع، درصورتی که علاقه دارید علم خود را در حوزه تحلیل تکنیکال گسترش دهید، دوره آموزش صفر تا صد پرایس اکشن را به شما پیشنهاد می‌دهیم، در این دوره شما پرایس اکشن را به شیوه سم سایدن به‌طورکامل آموزش خواهید دید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

پیوت پوینت چیست؟

اندیکاتور Pivot Point چیست؟ به عنوان یک معامله‌گر موفق در مرحله اول شما باید از احساسات بازار مطلع باشید و بدانید که چگونه می‌توان خود را همگام با روند بازار نمود. برای اینکه بتوانید نسبت به وضعیت بازار درک خوبی به دست آورید در مرحله اول شما باید با دو نوع تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی آشنایی داشته باشید. این دو نوع تحلیل در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اهمیت زیادی در موفقیت شما دارند. دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که به استراتژی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

یکی از ابزارهای پایه‌ای تحلیل خطوط مقاومت و حمایت می‌باشد که استراتژی پیوت پوینت در این قسمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیوت پوینت یک ابزار مهم در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که به منظور نشان دادن سطوح حمایت و مقاومت قیمت‌های بالا و پایین را در تایم فریم مشخص شده به شما نشان می‌دهد.

به زبان ساده با استفاده از استراتژی پیوت پوینت شما قادر خواهید بود تا حد سود و ضرر خود را مشخص کنید. پیوت پوینت مرزهای حرکات قیمت را به شما نشان می‌دهد و با استفاده از این استراتژی شما می‌توانید بازار و قیمت دارایی‌ها را پیش‌بینی کنید. پیوت پوینت یک استراتژی می‌باشد که روی نمودار قیمتی مدنظر شما رسم می‌شود، قیمت با نزدیک شدن به آن‌ها ممکن است بازگردد و یا این قیمت را بشکند و در سطح مقاومت و حمایت بعدی حرکت خود را ادامه دهد.

اگر با بازار فارکس و ابزارهای معاملاتی آن‌ آشنایی داشته باشید متوجه می‌شوید که پیوت پوینت تا حد زیادی شبیه سطوح فیبوناچی می‌باشد. دقت داشته باشید که برای استفاده از پیوت پوینت شما باید به صورت مدوام این سطوح را در نمودار قیمتی مدنظر خود چک کنید.

پیوت پوینت چیست؟
پیوت پوینت چیست؟

تاریخچه پیوت پوینت

پیوت پوینت در واقع ارتباطی دارد با اتاق‌های فیزیکی بازار سهام که به آن‌ها Floor گفته می‌شود. در این اتاق‌ها بالاترین و پایین‌ترین قیمت و همچنین بسته شدن سهام‌ها در یک روز قبل محاسبه می‌شده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند با استفاده از این محاسبات قیمت سهام در روز جاری را حساب کنند. در واقع این اتاق‌های فیزیکی یک آینده‌نگری نسبت به قیمت‌ها ایجاد می‌کردند که سرمایه‌گذاران بر اساس آن‌ها می‌توانستند قیمت‌های بازار را پیش‌بینی کنند و سطوح مهم معاملات خود را بدست بیاورند.

تاریخچه استراتژی پیوت پوینت به این اتاق‌های فیزیکی برمی‌گردد، در حال حاضر پیوت پوینت به عنوان یک اندیکاتور آینده‌‌نگر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا سرمایه‌گذاران با استفاده از این استراتژی می‌توانند نقاط احتمالی بازگشت یا شکست قیمت را شناسایی کنند و وضعیت بازار را به درستی درک کنند.

حتما بخوانید:

اصطلاح شناسی نقاط پیوت پوینت

کلمه پیوت پوینت دارای یک تفسیر می‌باشد. همانطور که گفته شد این استراتژی با سطوح مقاومت و حمایت ارتباط دارد. پیوت پوینت Pivot Point در حالت کلی از ۷ سطح تشکیل شده است که سطح میانی آن Pivot Point یا همان PP می‌باشد و سه سطح بالاتر از قسمت میانی قرار دارند که به عنوان سطوح R یا Resistance  شناخته می‌شوند که در فارسی به آن‌ها سطوح مقاومت می‌گوییم. پایین‌تر از سطح میانی نیز سه سطح دیگر وجود دارد که آن سطوح پایینی به عنوان سطوح Support یا S شناخته می‌شوند که در فارسی به آن‌ها سطوح حمایت گفته می‌شود.

توضیح سطوح پیوت پوینت‌ها

همانطور که گفته شد پیوت پوینت روی چارت قیمتی رسم می‌شود و دارای هفت سطح می‌باشد. هنگامی که پیوت پوینت را روی چارت قیمتی خود رسم می‌کنید شما هفت سطح را مشاهده می‌کنید که سطح میانی پیوت پوینت می‌باشد و سه سطح در بالا به عنوان سطوح مقاومتی هستند و سه سطح در پایین به عنوان سطوح مقاومتی شناخته می‌شوند. سطوح مقاومت که در بالای پیوت پوینت قرار دارند با R1,R2 و R3 مشخص می‌شوند و سه خط پایین پیوت پوینت که سطوح حمایتی هستند با S1,S2 و S3 نشان داده می‌شوند. ممکن است این سطوح حمایت و مقاومت با اعداد یک دو و سه در بالا و پایین سطح پیوت پوینت نیز نشان داده شوند.

پیوت پوینت چیست؟
پیوت پوینت چیست؟

نحوه استفاده از پیوت پوینت‌ها

برای استفاده از پیوت پوینت‌ها در مرحله اول باید دقت کنید که از چه نرم‌افزار معاملاتی استفاده می‌کنید، ممکن است یکسری از نرم‌افزارهای معاملاتی پیوت پوینت‌ها را در برنامه‌ خود نداشته باشند، در این صورت برای استفاده از پیوت پوینت شما می‌توانید از بروکر یا همان کارگزاری خود کمک بگیرید و آن‌ها به راحتی این مشکل را برای شما حل می‌کنند. شما می‌توانید از بروکر خود درخواست کمک نکنید و از طریق جست‌وجو در گوگل اندیکاتور پیوت پوینت را از یک منبع متعبر دانلود کنید و روی نرم‌افزار معاملاتی خود نصب کنید. برای انجام این کار و نصب پیوت پوینت بر روی نرم‌افزار معاملاتی شما می‌توانید از ویدئو‌های یوتیوب کمک بگیرید. بعد از اینکه اندیکاتور پیوت پوینت را روی نرم‌افزار معاملاتی خود نصب کردید برای اجرای آن به قسمت جعبه ابزار معاملاتی در نرم‌افزار مراجعه کنید و پیوت پوینت را روی چارت قیمتی رسم کنید. توجه داشته باشید که بعد از رسم پیوت پوینت قیمت در چارت دچار تغییر می‌شود، هرچقدر تعداد برخورد قیمت با این سطوح بیشتر باشد و این خطوط منجر به بازگشت آن‌ها شود نشان ‌می‌دهد که این سطوح قوی‌تر و قابل اعتماد‌تر می‌باشند.

انواع پیوت پوینت‌ها

پیوت پوینت انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها دارای یک نقش می‌باشد و انواع پیوت‌ پوینت‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. انواع پیوت پوینت‌ها به شرح زیر می‌باشد؛

پیوت پوینت استاندارد

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع پیوت پوینت، پیوت پوینت استاندارد می‌باشد که معمولا معامله‌گران به صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. پیوت پوینت استاندارد میانگین قیمت بالا، پایین و بسته شدن قیمت دوره قبل را نشان می‌دهد که معامله‌گران با استفاده از آن می‌توانند وضعیت بازار را بر اساس گذشته پیش‌بینی کنند.

پیوت پوینت Demark

پیوت پوینت دمارک یک نوع دیگر از انواع پیوت پوینت محسوب می‌شود که ارتباط متفاوتی میان باز و بسته شدن قیمت آن وجود دارد. این پیوت پوینت اولین بار توسط شخصی به نام تام دمارک ابداع شد، در این نوع پیوت پوینت تام عدد X را برای محاسبه سطح حمایت و مقاومت استفاده می‌کند و رفتار قیمتی اخیر را بررسی می‌کند و بر آن اهتمام می‌ورزد.

پیوت پوینت چیست؟
پیوت پوینت چیست؟

پیوت پوینت Woodie’s

یکی دیگر از انواع پیوت پوینت، Woodie’s می‌باشد که تاثیر بیشتری روی بسته شدن دارایی دارد. نحوه محاسبه پیوت پوینت Woodie’s مانند پیوت پوینت استاندارد می‌باشد اما این پیوت پوینت تنها دارای دو سطح مقاومت و دو سطح حمایت می‌باشد.

پیوت پوینت فیبوناچی

می‌توان گفت مشهورترین نوع پیوت پوینت، فیبوناچی می‌باشد. استفاده از فیبوناچی و انواع آن در فارکس بسیار متدوال می‌باشد. در فیبوناچی یکسری سطوح در پیوت پوینت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد و کلیدی‌ترین سطوحی که تریدرها نسبت به آن حساس می‌باشند سطوح 38.2% و 61.8% می‌باشد.

پیوت پوینت Camarilla

یک نوع دیگر پیوت پوینت Camarilla می‌باشد و ابداع کننده‌ آن فردی به نام نیک اسکات می‌باشد. این نوع شباهت زیادی به پیوت پوینت Woodie’s دارد، اما تفاوت آن‌ها در تعداد سطوح حمایت و مقاومت می‌باشد که کمریلا چهار نوع حمایت و مقاومت دارد.

پیوت پوینت چیست؟
پیوت پوینت چیست؟

ترسیم اندیکاتور پیوت پوینت در رهآورد ۳۶۵

پس از ورود به وب‌سایت رهآورد ۳۶۵ و انتخاب نماد مد نظرتان، در کادر بالای نمودار در بخش Indicators گزینه Pivot Points را تایپ کنید. بعد Pivot Points Standard را انتخاب کنید.

استراتژی‌های معاملاتی پیوت پوینت در بازه‌های زمانی مختلف

شما به عنوان یک معامله‌گر می‌توانید از استراتژی پیوت پوینت به عنوان سطوح مقاومت و حمایت استفاده کنید. برای استفاده از پیوت پوینت و سطوح مقاومت و حمایت باید به بازه‌های زمانی توجه کنید زیرا هر بازه استراتژی مخصوص به خودش را دارد. بازار مالی یا دارای روند می‌باشد و یا بدون روند و رنج است، به استراتژی پیوت پوینت و نحوه استفاده آن در بازه‌های زمانی مختلف دقت کنید؛

استراتژی پیوت پوینت برای مارکت روند

اگر شما با بازاری مواجه هستید که دارای روند می‌باشد لازم است ابزار پیوت پوینت را روی چارت قیمتی رسم کنید و قیمت را مورد رصد قرار دهید. اگر بازار صعودی باشد شما باید قیمت را تا خط مقاومت بعدی دنبال کنید، اگر قیمت قادر باشد خط را بشکند و مورد تایید قرار بگیرد شما باید در پوزیشن خرید بمانید و بازار را تا خط مقاومت بعدی بررسی کنید، تا دوباره وارد عمل شوید.

استراتژی پیوت پوینت برای مارکت رنج

اگر شما با یک بازاری مواجه هستید از روند خاصی برخوردار نمی‌باشد، با رسم پیوت پوینت بر روی چارت می‌توانید سطوحی که قیمت بین آن‌ها بالا و پایین می‌شود را پیدا کنید. این سطوح مانند نقش حمایت و مقاومت می‌باشند. در این مارکت ممکن است Pivoting نیز برای شما رخ بدهد که به معنای برخورد قیمت با مقاومت و حمایت و سپس برگشتن آن می‌باشد.

در این مرحله شما می‌توانید دو استراتژی را انجام دهید، اگر قیمت نزدیک سطح مقاومت بالای شما بود، می‌توانید دارایی خود را بفروشید و حد ضرر خود را بالای سطح مقاومت مربوطه قرار دهید. اگر قیمت به سطح حمایت شما نزدیک شد می‌توانید دارایی مورد نظر را خریداری کنید و سپس حد ضرر خود را پایین‌تر از سطح حمایت مشخص شده قرار دهید.

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت با استفاده از پیوت پوینت‌ها

پیوت پوینت به عنوان یک استراتژی معاملاتی شناخته می‌شود که در پیش‌بینی بازار و قیمت‌های آن در آینده به شما کمک می‌کند. کاربرد اصلی استفاده از پیوت پوینت تشخیص حد سود و ضرر می‌باشد و بسیاری از تریدرها برای مشخص کردن سطوح حمایت و مقاومت از پیوت پوینت‌ها بهره می‌گیرند. برای استفاده از پیوت پوینت‌ها شما باید این اندیکاتور را روی چارت قیمتی رسم کنید. پیوت پوینت‌ها کار معامله‌گران را برای کشیدن خطوط حمایت و مقاومت آسان می‌کنند.

پیوت پوینت چیست؟
پیوت پوینت چیست؟

محدودیت یا معایب پیوت پوینت‌ها

همانطور که می‌دانید این استراتژی مانند سایر استراژی‌‌های دیگر در بازارهای مالی دارای یکسری معایب و محدودیت‌ها می‌باشد و شما نمی‌توانید به صورت صدرصد از این استراتژی در همه مواقع استفاده کنید. بازارهای مالی تحت تاثیر عوامل زیادی هستند و معامله‌گران نمی‌توانند بازار را بر میل خود کنترل کنند. هیچ ضمانتی وجود ندارد که قیمت به محض رسیدن به پیوت پوینت بازگردد و سطح حمایتی و مقاومتی را بکشند و به سمت سطح بعدی حرکت کند. قیمت می‌تواند مدتی بین دو سطح پیوت پوینت رنج بزند و کار خاصی انجام ندهد.

از پیوت پوینت‌ها چگونه استفاده کنیم؟

پیوت پوینت‌ها به عنوان یک اندیکاتور برای پیش‌بینی قیمت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اندیکاتور ممکن است با اندیکاتورهای دیگر مانند فیبوناچی یا خطوط حمایت و مقاومت ترکیب شود که در این صورت برای تریدرها بسیار مفید می‌باشد. همانطور که گفته شد پیوت پوینت دارای هفت سطح می‌باشد که سه سطح متفاوت حمایت و مقاومت در بالا و پایین پیوت پوینت قرار دارند و خود پیوت پوینت سطح میانی می‌باشد. سطوح مقاومت R1 ،R2 و R3 و سطوح حمایت S1 ،S2 و S3 نام‌گذاری می‌شوند .

هنگامی که قیمت حاضر بازار بالای پیوت پوینت روزانه معامله بشود شما یک سیگنال برای خرید آن دارایی دارید و هنگامی که قیمت حال حاضر بازار زیر پیوت پوینت روزانه قرار بگیرد شما دارای یک سیگنال برای فروش آن دارایی هستید.

از مزایای تشخیص درست پیوت‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. تشخیص و ترسیم درست خط روند
2. تعیین حد ضررهای درست و ایمن
3. تشخیص احساسات بازار و درگیر نشدن در آن
4. فرار از سردرگمی

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
پیوت چیست؟

تعریف پیوت‌ها

پپوت‌ها سطوح محوری و برگشت بازار هستند که بازار اگر صعودی بوده شروع به ریزش می‌کند یا اگر نزولی بوده شروع به رشد می‌کند. درواقع پیوت‌ها همان محدوده چرخش قیمت یا نقطه شروع نوسانات قیمت است و به طور سنتی به پیوت‌های مینور (پیوت‌های فرعی یا کوچک) و پیوت‌های اصلی (پیوت‌های ماژور یا بزرگ) تقسیم می‌شوند.

  • پیوت‌های مینور (پیوت‌های فرعی)

پیوت‌های مینور سطوحی هستند که برگشت‌های قیمتی از این سطح، جزیی و محدود است. به‌عبارت دیگر برگشت‌های محسوسی در قیمت شاهد نیستیم. این سطوح در حقیقت مناطقی هستند که غالباً بازار در فكر نقد کردن معاملات خود می‌باشد و کمتر معامله‌گران معكوس، وارد بازار می‌شوند. همانطور که مشخص است و در نمودار زیر می‌بینیم پیوت‌های مینور نوسانات جزئی بازار است. برآیند پیوت‌های فرعی بازار یک حرکت بزرگ را تشکیل می‌دهند.

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
پیوت مینور

یکی از دلایلی که معامله‌گران معاملات خود را با سود کم می‌بندند، اسیر شدن در پپوت‌های مینور یا فرعی می‌باشد، این پیوت‌ها در کنار جوّ روانی منجر به این قضیه می‌شود که معامله‌گران آماتور تصوّر کنند بازار در حال برگشت بزرگی است و معاملات خوب خود را اغلب با یک‌پنجم سود واقعی ببندند.

پیوت‌های مینور در حقیقت سطوحی هستند که معامله‌گران کوتاه مدتی شناسایی سود می‌کنند و به دلیل نقدکردن معاملات، قيمت‌ها اندکی برمی‌گردند، امّا قیمت مجدد در جهت روند اصلی خود حرکت می‌نماید. بنابراین افرادی که معامله‌گر میان‌مدتی هستند، نباید تحت‌تأثیر پیوت‌های مینور قرار گرفته و پوزیشن‌های خود را با سود اندک ببندند چرا که می‌توانند سود بسیار بیشتری کسب نمایند.

مشکل بزرگی که بسیاری از معامله گران بازار، به خصوص تازه‌کارها، با آن روبرو هستند محدود کردن سود و باز کردن حد ضرر می‌باشد، بدین‌صورت که حدضرر خود را بر اساس ماژورها تعیین می‌کند و حد سودشان در مرحله اول ماژور است. امّا شرایط روحی و روانی و شرایط حاکم بر بازار منجر به این می‌شود که معامله گران در مینورها معاملات خود را ببندند و نسبت ریسک به بازده نامعقول باشد و در بلندمدت برآیند ضرر شود.

  • پیوت‌های ماژور (پیوت‌های اصلی)

پیوت‌های ماژور یا پیوت‌های اصلی، به زبان ساده، نقاطی را نشان می‌دهند که جهت روند در آنجا دچار چرخش جدی شده باشد. چرخش جدّی یعنی قیمت حداقل به اندازه یک‌سوم از مسیر رفت خود را مجدداً بازگشت نماید. سایر نقاطی که چنین تأثیر مهمی بر بازار نداشته‌اند همگی پیوت مینور و کم‌اهمیت بوده و نقش ریزموج‌های فرعی را دارند. یک تحلیل‌گر مجرب به مرور زمان فرا می‌گیرد که حتّی بدون استفاده از روش و ابزار خاصی و صرفاً با اتکا به تجربه چشمی، نقاط اصلی بر روی یک چارت را به خوبی تشخیص داده و آن‌ها را از پیوت‌های فرعی و کم‌اهمیت تفکیک نماید. امّا فعلاً نیاز به تعریف دقیق‌تر و مدرن‌تری برای پیوت‌های ماژور داریم. بنابراین به‌نظر می‌رسد که شناسایی درست پیوت ماژور یک اصل اساسی در بازار می‌باشد که فقدانش منجر به بروز اشتباهات پی‌درپی در بازار می‌شود.

قلّه‌ها و دره‌ها در تشخیص پیوت

پیوت ماژور می‌تواند هر دو مفهوم قلّه و درّه را شامل بشود و بطور کلی نقطه بازگشت روند است. در یک پیوت ماژور شاهد تغییر جهت روند و بازگشت بخش بزرگی از مسیر قبلی هستیم که دلیل آن می‌تواند انتشار یک خبر، وقوع یک رخداد سیاسی یا اقتصادی، یا برخورد قیمت با یک سطح حمایت و مقاومت باشد.
به تمام قلّه‌ها و دره‌های اصلی برروی نمودار، که بازار در آنجا دچار تغییر جهت جدی شده باشد، اصطلاحاً پیوت ماژور می‌گوییم. در پیوت ماژور، قیمت باید بخش بزرگی از مسیر قبلی خود را مجدداً بازگشت نماید.

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
قله ها و دره ها در تشخیص پیوت

به عنوان نمونه‌ای دیگر در تصویر فوق که مربوط به قیمت جهانی طلا یا همان انس طلای جهانی می‌باشد، ماژورهای اصلی در شکل با مربع‌های آبی نشان داده‌شده‌است. امّا در این شکل، یک‌سری از سطوح به عنوان سطوحی که مشکوک هستیم، مورد توجه است. مثلاً در همین شکل برخی سطوح با دایره‌های قرمز نشان داده شده که واقعاً نمی‌دانیم این سطوح ماژور هستند یا باید مینور در نظر بگیریم؟ چگونه باید در مواجهه با این سطوح رفتار کنیم؟ زمانی‌که با استفاده از ماژورها روند را تعریف می‌کنیم، چگونه در تعیین ماژورها خطا ایجاد نشود و در تغییر روندها به مشکل برنخوریم؟
برای شناسایی ماژورها بهترین ابزار چشم انسان است، بدین‌صورت که چشم به راحتی قادر است بیش از 70% ماژورها را تشخیص دهد؛ امّا در 30% باقی‌مانده یک سری تکنیک‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به راحتی ماژورهای مشکوک را شناسایی نمود.

روش‌های تشخیص پیوت‌های اصلی

  • ترکیب اندیکاتور مکدی و اصلاح قیمتی

دو روش تشخیص برای شناسایی ماژورهای مشکوک وجود دارد که هر یک را با مثال توضیح می‌دهیم.

  • ترکیب اندیکاتور مکدی و اصلاح قیمتی

همانطور که در مبحث ماژورها دیدیم، بعد از هر ماژور کف، یک ماژور سقف باید شکل بگیرد و بعد از هر ماژور سقف، یک ماژور کف شکل می‌گیرد. بنابراین اگر دو ماژور در اختیار داشته باشیم، برای تعیین ماژور سوم از دو ابزار استفاده می‌کنیم، بدین‌صورت که همزمان در مکدی استاندارد تغییر فاز داشته باشیم و قیمت بیش از 38/2% اصلاح کرده باشد.

تغییر فاز مکدی چیست؟

زمانی‌که اندازه مکدی از سطح مثبت به منفی برود یا بالعکس، می‌گوییم مکدی تغییر فاز داده است. از نقطه نظر علمی، وقتی مکدی از صفر گذر می‌کند و از فاز منفی به فاز مثبت می‌آید، عمدتاً بیانگر این قضیه است که خریداران تازه‌نفس وارد بازار شده اند و حجم مالی بسیار خوبی در جهت خرید وارد بازار شده است. همچنین زمانی‌که مکدی از مثبت به منفی می‌آید، بیانگر فروشندگان تازه‌نفس در بازار می‌باشد.

به‌عنوان مثال در شکل زیر وقتی قیمت از B تا C ریزش می‌کند، معادل 38/2% اصلاح انجام گرفته و مکدی نیز از فاز مثبت به فاز منفی رفته است. پس B چون هر دو پارامتر تغییر فاز مکدی و اصلاح بیش از 38/2% را دارا می‌باشد، پیوت ماژور سقف تلقی می‌شود و از C نیز قیمت برگشت خوبی می‌کند و این سطح نیز پیوت ماژور کف تلقی می‌شود.

اگر قیمت تا 38/2% اصلاح نمی‌کرد و یا مکدی تغییر فاز نمی‌داد، هیچ یک از نقاط مشخص شده ماژور نبودند. بنابراین ترکیب هر دو ابزار مورد بحث، یعنی اصلاحی بیش از 38/2% و تغییر فاز در مکدی نشانگر ماژور بودن سطوح، در مناطقی هستند که مشکوک به ماژور بودن است.

از نظر فلسفی، منطق ترکیب این دو ابزار این است که در یک سقف، فشار فروش مناسبی وارد بازار شود. تغییر فاز در مکدی بیانگر ورود معامله‌گران معکوس یا همان فروشنده‌ها به بازار می‌باشد. چون پیش از آن، بیشتر خریدارها در بازار بودند.

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
تغییر فاز مکدی

به‌عنوان مثال در شکل زیر روی سطوحی که با کادر آبی نشان دادیم، از نظر چشمی برگشت قیمت داریم؛ امّا با نگاه به اندیکاتور مکدی می‌بینیم که تغییر فاز نداشتیم. همچنین چون قیمت به تراز 38.2 فیبوناچی نیز نرسیده‌است، پس پیوت‌ها مینور هستند.

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
اندیکاتور مکدی

ترکیب اندیکاتور مکدی و اصلاح زمانی

اگر از نظر زمانی تعداد کندل‌های برگشتی بیش از 38.2% تعداد کندل‌های حرکت قبلی باشد و در این اصلاح زمانی مکدی تغییر فاز دهد، می‌گوییم پیوت ماژور تشکیل شده است.
به‌عنوان مثال در تصویر زیر می‌بینیم اگرچه اندیکاتور مکدی تغییر فاز داده ولی اصلاح قیمت از نقطه B تا C به لول 38.2% فیبوناچی نرسیده، امّا از نظر زمانی حدود 62% حرکت AB در BC اصلاح انجام شده است. چون در صعود، 52 کندل داشتیم و در حرکت BC تعداد کندل‌های اصلاحی 35 کندل و معادل حدود 68% حرکت قبل بوده و مکدی نیز تغییر فاز داده، بنابراین هر دو سطح B و C پیوت ماژور تلقی می‌شوند. امّا چنانچه C کمتر اصلاح زمانی داشت و یا مکدی تغییر فاز نمی‌داد، هیچ‌کدام از دو سطح B و C ماژور حساب نمی‌شدند.

پیوت چیست و چه اهمیتی در تحلیل تکنیکال دارد؟ | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
ترکیب اندیکاتور مکدی و اصلاح زمانی

نتیجه گیری از پیوت‌ها

برای تشخص پیوت‌های اصلی از فرعی 3 شرط داریم که اگر 2 شرط را همزمان دارا بود، آن نقطه پیوت اصلی خواهد بود؛ این 3 شرط عبارتند از:

  1. در یک پیوت ماژور، قیمت باید حداقل %38 از مسير قبلی خود را مجدداً بازگشت نماید.
  2. به لحاظ زمانی نیز مسیر بازگشت باید حداقل به اندازه %38 از مدت زمان موج رفت، طول بکشد.
  3. بین هر دو پیوت ماژور متوالی، علامت جبری مکدی باید حداقل یک‌بار تغییر فاز بدهد.

شناسایی درست مفهوم مینور و ماژور چند حسن اساسی دارد که عبارتند از:

  1. چنانچه سطوح ماژور به درستی شناسایی شود، به وسیله آن می‌توان روند اصلی بازار را به دقت تشخیص داد.
  2. پیوت‌های مینور نوسان‌های مقطعی و هیجانات بازار می‌باشد. اگر بتوانیم مینور را از ماژور تشخیص دهیم، درگیر هیجانات بازار نشده و دست به حرکات احساسی در بازار نمی‌زنیم.
  3. شناخت صحیح ماژورها می‌تواند حدضررهای امن و پرقدرتی برایمان به‌ارمغان بیاورد. در حقيقت انتخاب یک حدضرر مناسب، نخستین گام یک پوزیشن منطقی و اصولی است.
  4. شناخت درست ماژورها در بسیاری از تکنیک‌های معامله‌گری اعم از کلاسیک، هارمونیک و امواج می‌تواند بسیار مثمرثمر و کارا باشد.
  5. انتخاب صحیح و درست ماژورها، معامله‌گر را از سردرگمی در بازار مبرا می‌کند.

مقالات بیشتر:

سخن آخر

برای اینکه به یک معامله‌گر موفق بازارهای مالی از جمله فارکس تبدیل شوید شما باید با ابزارهای مختلف بازار آشنایی داشته باشید و بتوانید از این ابزارها در معاملات خود استفاده کنید. یکی از اندیکاتورهای مهم بازار فارکس استراتژی پیوت پوینت می‌باشد که با خطوط حمایت و مقاومت در ارتباط می‌باشد.

پیوت پوینت‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشد و استفاده از آن‌ها در پیش‌بینی قیمت‌ها به شما کمک فراوانی می‌کند، معامله‌گران استراتژی پیوت پوینت را به عنوان یک اندیکاتور آینده‌نگر می‌دانند که به آن‌ها در پیش‌بینی روند بازار کمک فراوانی می‌کند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس برگزارکننده دوره آموزش فارکس، ما به معرفی استراتژی پیوت پوینت و چگونگی استفاده از آن پرداختیم تا شما بتوانید به عنوان یک معامله‌گر موفق از این استراتژی در معاملات خود استفاده کنید.

منبع: asktraders.com

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از خدمات آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در تبریز استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری آموزش بورس در مشهد »
  • شما همچنین می‌توانید در دوره آموزش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال شرکت کنید.
4.3/5 - (9 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی