اندیکاتور MACD

اندیکاتور میانگین متحرک همگرایی-واگرایی که به اختصار اندیکاتور MACD نامیده می‌شود یک اندیکاتور تکانه‌ای جهت تعقیب روند است و مشخص کننده‌ی رابطه‌ی میان دو میانگین متحرک در نمودار قیمت است. مکدی شامل یک خط سریع، یک خط آهسته و یک هیستوگرام است. ورودی‌های این شاخص عبارتند از یک میانگین متحرک سریع‌تر، میانگین متحرک کندتر و عددی که دوره را برای یک میانگین متحرک نشان می‌دهد.

در ادامه مقاله قصد داریم به‌طورکامل به معرفی اندیکاتور مک‌دی بپردازیم، اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه‌ی مقاله، از دوره آموزش پرایس اکشن آکادمی پارسیان بورس دیدن فرمایید! در این دوره، معامله‌گری به سبک پرایس اکشن را به‌طورکامل آموزش خواهید دید و تبدیل به یک تریدر حرفه‌ای پرایس اکشن خواهید شد!

اندیکاتور MACD (مکدی) در تحلیل تکنیکال | آموزش تحلیل تکنیکال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
MACD Indicator

اندیکاتور MACD چیست؟

میانگین متحرک نمایی به عنوان میانگین متحرکی که وزن نمایی دارد نیز معرفی می‌شود. باید این نکته را در نظر گرفت که یک میانگین متحرک که وزنی نمایی دارد، واکنش بیشتری به تغییرات اخیر نشان می‌دهد. در حالی که یک میانگین متحرک ساده، برخورد یکسانی با تمامی مشاهدات بازه‌ی زمانی مشخص خواهد داشت.

این اندیکاتور که کاربرد زیادی در تحلیل تکنیکال دارد، از تفریق میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای از میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای حاصل می‌شود. نتیجه‌ی حاصل از این محاسبه خط مکدی را به دست می‌دهد. پس از آن، یک میانگین متحرک نمایی 9 روزه از مکدی، روی خط کشیده می‌شود و خط سیگنال را به‌وجود می‌آورد. سیگنال لاین را می‌توان صادرکننده‌ی سیگنال‌های معامله درنظر گرفت.

در تحلیل تکنیکال اندیکاتور مکدی باید گفت اگر میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای از میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای بیشتر شود، مقدار اندیکاتور مثبت خواهدشد. اگر وضعیت نمودار عکس این موضوع را نشان دهد، مکدی منفی خواهدبود. هرچه قدر که مکدی از خط پایه (Baseline) در جهت بالا یا پایین فاصله بگیرد، تفاوت این میانگین‌ها بیشتر خواهد شد.

معامله‌گران معمولاً اوراق بهاداری را می‌خرند که در آن‌ها خط مکدی خط سیگنال را پشت سرگذاشته و خود بالاتر رود؛ و زمانی دست به فروش می‌زنند که مکدی را پایین‌تر از خط سیگنال بیابند.

تفسیر اندیکاتور MACD با استفاده از نمودار

اندیکاتورهای مکدی به روش‌های مختلف تفسیر می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها تقاطع‌ها، واگرایی‌ها، و افزایش یا کاهش‌های سریع قیمت‌ را در برمی‌گیرد.

خط سریع مکدی، تفاوت حرکت میانگین بین میانگین متحرک سریع‌تر و میانگین متحرک کندتر را نشان می‌دهد. خط آهسته‌ی مکدی معرف میانگین متحرک خط سریع آن است. تعداد دوره‌ها با عبارت MA-period تعریف می‌گردد که همان دوره‌ی مکدی است.

بررسی Histogram در اندیکاتور MACD

هیستوگرام نیز تفاوت بین خطوط سریع و کند مکدی را ظاهر می‌کند. میانگین‌های متحرک و هیستوگرام در نمودار جداگانه‌ای ترسیم می‌شوند و مشاهده می‌شود که خطوط در بازه‌هایی از زمان یکدیگر را قطع می‌کنند.

هر اندازه اختلاف بین دو خط کمتر باشد و به هم نزدیک‌تر باشند، همگرا می‌شوند. وقتی اختلاف بزرگ‌تر باشد، خط‌ها از هم جدا شده و واگرایی را نشان می‌دهد. وقتی در معاملات روند جدیدی درحال شکل‌گیری است، خطوط مکدی همگرا و متقاطع می‌شوند که خبر از معکوس شدن روند می‌دهد و پس از آن خطوط شروع به واگرایی می‌کنند. در نقطه‌ی تقاطع، تفاوت بین خطوط صفر است و هیستوگرام دیده نمی‌شود.

اگر مکدی بالاتر از خط سیگنال رویت شود، هیستوگرام بالاتر از خط مبنای مکدی قرارخواهدگرفت. به همین ترتیب اگر مکدی را پایین خط سیگنال بیابیم، هیستوگرام از خط مبنا پایین‌تر می‌آید. سرمایه‌گذاران از هیستوگرام مکدی جهت پیدا کردن زمان صعودی یا نزولی بودن تکانه استفاده می‌کنند.

اندیکاتور MACD (مکدی) در تحلیل تکنیکال | آموزش تحلیل تکنیکال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
تحلیل تکنیکال با اندیکاتور MACD

مقایسه‌ی MACD (مکدی) با شاخص قدرت نسبی (RSI)

هدف شاخص قدرت نسبی (RSI) ایجاد سیگنال در زمان مهیا بودن شرایط بیش‌خرید یا بیش‌فروش است.

شاخص قدرت نسبی اسیلاتوری است که در بازه‌ی زمانی معینی سود و زیان قیمت میانگین را بدست می‌دهد. بازه زمانی این شاخص بطور پیش فرض 14 دوره‌ای تعریف شده است و مقدار آن بین 0 تا 100 در نوسان است.

مکدی ارتباط بین دو میانگین متحرک نمایی را مشخص می‌کند. این درحالی است که شاخص مقاومت نسبی، تغییر قیمت را در رابطه با بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های اخیر بازار محاسبه کرده و نشان می‌دهد. معامله‌گران اغلب از این دو اندیکاتور به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا تحلیل صحیح‌تری داشته باشند.

این دو اندیکاتور، هر دو تکانه‌ی بازار را اندازه می‌گیرند؛ اما از آنجا که هر کدام فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار داده‌اند، ممکن است گاهی علائم متضادی بروز دهند. به عنوان مثال، ممکن است در یک بازه‌ی زمانی مشخص، شاخص مقاومت نسبی به بیشتر از 70 برسد؛ که در این حالت بیشتر از ظرفیت خرید انجام شده است. اما اندیکاتور مکدی از افزایش اندازه-حرکت خرید خبر دهد.

هر دو اندیکاتور، با توجه به واگرایی نسبت به قیمت، می‌توانند تغییرات روند بازار را آشکار کنند.

پیشنهاد ویژه:

محدودیت‌های اندیکاتور MACD

یکی از اصلی‌ترین مشکلات واگرایی در اندیکاتور مکدی، این است که ممکن است سیگنال بازگشتی احتمالی را ظاهر کند، اما بازگشتی برای قیمت در کار نباشد و مثبت کاذب ایجاد کند. جز این، مکدی، توانایی پیش‌بینی بسیاری از بازگشت‌های واقعی در بورس را ندارد. در حالی که بازگشت مثبت کاذب را برای بسیاری از قیمت‌ها حدس می‌زند و این مورد برای تحلیل تکنیکال یک مشکل به شمار می‌آید.

واگرایی مثبت کاذب، زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، مشابه یک دامنه یا الگوی مثلثی در یک روند، حرکت کند. حرکت آهسته‌ی قیمت، مکدی را از بالاترین مقادیر قبلی خود به سمت 0 هدایت می‌کند، در صورتی که بازگشت واقعی در کار نخواهد بود.

نکاتی که در تحلیل اندیکاتور MACD بهتر است بدانیم:

  • اگر مکدی بالاتر از صفر باشد، سیگنال گاوی است و سیگنال پایین‌تر از صفر، خرسی نامیده می‌شود.
  • اگر حرکت از صفر به سمت بالا دیده شود، گاوی، و عکس این رخداد، یعنی پیش رفتن از بالای صفر به پایین، سیگنال خرسی است.
  • اگر خط مکدی از پایین با خط سیگنال برخورد کند و به سمت بالا برود، شاخص گاوی است و هر اندازه که از خط صفر پایین تر برویم، سیگنال قوی‌تر خواهد بود.
  • اگر خط مکدی از بالا خط سیگنال را قطع کند و در ادامه به سمت پایین پیشروی کند، شاخص خرسی داریم و به تناسبی که از خط صفر بالا‌تر می‌رود، سیگنال قوی‌تری رویت خواهد شد.
  • هنگامی که مکدی از خط سیگنال پایین‌تر باشد سیگنالی بازار نزولی می‌شود که زمانی مناسب برای فروش است.
  • در مقابل، هنگامی که مکدی از خط سیگنال بالاتر رود، سیگنالی جهت بازار صعودی به دست می‎دهد و احتمال افزایش قیمت را در سهام موردنظر خواهیم داشت.
  • اگر مکدی پس از یک اصلاحیه ی کوتاه در طی روند صعودی طولانی‌ مدتشان خط سیگنال خود را پشت سر گذاشته و بالاتر رود، مهر تائیدی برای در پی داشتن یک روند صعودی است.
  • اگر به دنبال رشد مختصر قیمت، در یک سیر نزولی بلندمدت، مکدی پایین‌تر از خط سیگنال خود بیاید، سرمایه‌گذاران باید این اتفاق را تائیدی برای رخ دادن بازار نزولی در نظر بگیرند.

واگرایی در اندیکاتور MACD

  • واگرایی‌ها به شرایطی از بازار گفته می‌شود که تضادی آشکار بین قیمت و ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال ایجاد شده و نشان‌دهنده چرخش‌های کوچک و بزرگ بازار، در آینده است. این وضعیت بیانگر ضعف روند بوده و از قریب‌الوقوع بودن تغییر روند حکایت دارد.
  • به عبارت دیگر، واگرایی ضعف یک روند را آشکار می‌کند و زمانی ظاهر می‌شود که قیمت و اندیکاتور، حرکت در خلاف جهت یکدیگر را داشته باشند.
  • برای توضیح واگرایی در اندیکاتور مکدی باید گفت اگر اوج و فرود‌های مکدی از اوج و فرود‌های قیمت فاصله داشته باشد، واگرایی خواهیم داشت.
  • در مقایسه‌ی مکدی و هیستوگرام آن بهتر است بدانیم معامله‌گران عموماً از اندیکاتور مکدی و هیستوگرام آن به یک شکل استفاده نمی‌کنند. زیرا در هیستوگرام، تقاطع‌های مثبت و منفی، و واگرایی‌ها و اوج و فرود‌ها را به طور مکرر خواهیم داشت.
  • در شرایط مختلف بازار، با توجه به تفاوت زمانی سیگنال‌های این دو، باید بین مکدی و هیستوگرام آن، یکی را برای تحلیل تکنیکال انتخاب کرد.

اوج و فرود مکرر در اندیکاتور MACD از دیدگاه تکنیکال

وقتی مکدی به طور مکرر افزایش و کاهش دارد، فاصله‌ی میانگین متحرکی که دوره‌ی کوتاه‌تری دارد، از میانگین متحرک بلند مدت بیشتر می‌شود. این امر نشان دهنده‌ی بیش‌خرید یا بیش‌فروش در بازار است که در بازه‌ی زمانی کوتاهی به روند عادی خود بازمی‌گردد.

در تحلیل تکنیکال، گاهی معامله‌گران این شرایط را با اندیکاتورهای دیگری مانند RSI نیز بررسی می‌کنند تا از خرید و فروش بیش از حد در بورس مطمئن شوند.

همچنین در تحلیل تکنیکال با اندیکاتور مکدی باید در نظر داشت سرعت تقاطع‌ها، خرید و فروش بیش از حد را نشان می‌دهد.

ممکن است نمودار مکدی، با نوسانات فراوان به شکل اره برقی ظاهر شود. در این وضع خط نمودار، به سرعت با خط سیگنال برخورد کرده و روی آن مانور می‌دهد. بنابراین سرمایه‌گذاران با خودداری از خرید و فروش سعی می‌کنند تا نوسانات پورتفوی خود را کاهش دهند.

اگرچه اندیکاتور مکدی یک اسیلاتور است که برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، معمولاً برای تشخیص بازار بیش خرید و بیش فروش کارایی ندارد.

مقالات مرتبط:

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی