میم کوین چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

میم کوین چیست؟ آیا Meme Coinها ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

ممکن است اخبار زیادی در خصوص رشد شدید برخی از ارزهای دیجیتال مثل دو کوین و یا شیبا اینو شنیده باشید. این نوع از ارزهای دیجیتال، به دلیل لگویی که دارند به میم کوین مشهور شدند. از آنجایی که ممکن است رشد شدید این ارزها، باعث جذب شما نیز شده باشد؛ در این مقاله قصد داریم یک بار برای همیشه در خصوص آنها صحبت کنیم و به این موضوع بپردازیم که آیا سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها مقرون به صرفه است یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه با پارسیان بورس، برگزارکننده دوره های آموزش ارز دیجیتال در مشهد همراه باشید!

بهتر است قبل از مطالعه مقاله، ویدئو زیر را مشاهده کنید:

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

میم کوین چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که میم کوین چیست و به چه ارزهایی گفته می‌شود. این نوع از ارزهای دیجیتال، از میم‌ها الهام گرفته‌اند به همین دلیل به همین نام شناخته می‌شوند این موضوع باعث شده که لگوی آنها نیز به صورت میم‌های انیمیشنی نشان داده شود. درست است که‌ این ارزها در نگاه اول جذاب و پر سود به نظر می‌آیند؛ اما سرمایه‌گذاری بر روی آنها بسیار پرخطر است. ممکن است ارزش ذاتی کمی داشته باشند یا اصلاً ارزش نداشته باشند و یا یک ارز، طرح پانزی برای کلاهبرداری باشد و پس از مدتی از بین برود.

برای مثال یکی از معروف‌ترین meme coinها، Dogecoin است که در سال 2013 به شوخی توسط مهندسان نرم‌افزار ساخته شد. Dogecoin از میم‌های اینترنتی محبوب است که لگوی آن از یک سگ شیبا الهام گرفته است. این ارز دیجیتال به کمک ایلان ماسک تبلیغ شد و به‌سرعت در بین کاربران و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال طرف‌دار پیدا کرد. با وجود این که منشأ این ارز یک شوخی بود؛ اما دوج‌کوین بیش از 45 میلیارد دلار از سرمایه بازار را به خود اختصاص داده است.

آشنایی با memeکوین ها

چرا میم کوین ها اینقدر مشهور شدند؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا میم کوین‌ها اینقدر مشهور شدند. همان‌طور که در بخش متوجه شدید این نوع از ارزهای دیجیتال نیز بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند و طرف‌دارانی دارند که از رشد این ارزها حمایت می‌کند. آنها گاهی اوقات با شخصیت‌های متحرک یا تصاویر میم حیوانات شناسایی می‌شوند. اما موارد زیر به این ارزها کمک کرده که بیشتر از پیش پرطرف‌دار شوند:

افراد مشهور: برخی از افراد مشهور و تأثیرگذار در جامعه با حمایتشان از این نوع ارزها باعث شده‌اند محبوبیت آن‌ها افزایش بیابد. به عنوان مثال، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بارها در مورد Dogecoin و سایر میم کوین‌ها توییت کرده است که به افزایش محبوبیت و اعتبار آنها کمک کرده است.

مشارکت و همکاری: این ارزهای دیجیتال با پروژه‌های دیگر و یا برخی از مشاغل، همکاری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که دسترسی و اعتبار این ارزها افزایش پیدا کند. در نهایت این موضوع موجب افزایش محبوبیت آنها خواهد شد.

حضور در فعال در شبکه‌های اجتماعی: از آنجایی که meme coinها هیچ نوع پشتوانه‌ای ندارند؛ راه محبوب‌شدن این ارزها تبلیغات است. آنها اغلب با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و ردیت اخبار خود را در مورد پروژه‌های خود منتشر می‌کنند. آنها با ایجاد محتوای جذاب و تعامل با فالوورهای خود، جامعه‌ وفاداری برای خود تشکیل می‌دهند.

چطور میم کوین بخریم؟

چطور می‌توان میم کوین خرید؟

در این بخش قصد داریم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که چطور می‌توان میم کوین خرید. باید گفت که فرایند خرید آنها بسته به نوع سکه و پلتفرمی که برای خرید استفاده ‌می‌کنید؛ متفاوت است. اما کلیت مراحل خرید این ارزها مشابه است. از این رو در ادامه مراحل خرید را بیان کردیم که می‌توانید از آن کمک بگیرید:

مرحله اول انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب است. شما باید صرافی انتخاب کنید که از ارزی که قصد خرید آن را دارید پشتیبانی کند. برخی از این نوع ارزهای دیجیتال محبوب‌تر از بقیه هستند؛ از این رو در بیشتر صرافی‌های معروف لیست شده‌اند. شما می‌توانید آن‌ها را هم از صرافی‌های متمرکز و هم از صرافی‌های غیرمتمرکز خریداری کنید؛ اما برخی را فقط باید از صرافی‌های غیرمتمرکز یافت.

برای خرید میم‌ کوین‌ها باید حساب کاربری خود را شارژ کنید. اگر قصد داشته باشید این ارزها را در صرافی‌های خارجی مثل کوکوین، بایننس و… تهیه کنید؛ نمی‌توان از طریق کارت‌های بانکی به‌صورت مستقیم حساب خود را شارژ کنید. از این رو باید مبلغ موردنظر را از صرافی‌های ایرانی تهیه کرده و به آن صرافی‌ها انتقال دهید.

در صفحه خرید صرافی باید کوین موردنظر خود را پیدا کرده و میزانی که قصد خرید آن را دارید مشخص کرده و سفارش خرید بگذارید. زمانی که سفارش شما انجام شد؛ ارزهای خریداری شده به کیف‌ پول شما در صرافی انتقال پیدا می‌کند. اگر قصد دارید طولانی مدت ارز دیجیتال خود را نگهداری کنید بهتر است برای امنیت بیشتر آنها را به کیف پول خود انتقال دهید. برای این کار باید کارمزد پرداخت کنید از این رو باید به مبلغ کارمزد برای انتقال ارزها نیز توجه کنید.

تفاوت میم کوین ها با سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

تفاوت میم کوین با سایر رمزارزها چیست؟

در این بخش قصد داریم به تفاوت میم کوین با سایر رمزارزها چیست بپردازیم. آنها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که اغلب به‌عنوان شوخی یا طنز، ایجاد می‌شوند. این سکه‌ها معمولاً هیچ کاربرد یا ارزشی و پشتوانه‌ای در دنیای واقعی ندارند و ارزش آنها عمدتاً ناشی از تبلیغات و حدس و گمان موجود در شبکه‌های اجتماعی است.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های اصلی بین این نوع ارزها و سایر ارزهای دیجیتال که دارای پشتوانه هستند؛ عدم کاربرد آنهاست. برای مثال ارزهایی مثل بیت‌کوین و اتریوم در دنیای واقعی استفاده می‌شوند و یکی از اهداف آنها سهیل تراکنش‌های و یا کمک به رشد برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dappها است. از سوی دیگر، میم کوین‌ها معمولاً کاربرد عملی ندارند.

از دیگر تفاوت‌های این دو می‌توان به نوسانات شدیدی که در meme coinها وجود دارد اشاره کنیم. دلیل این موضوع این است که ارزش آنها عمدتاً ناشی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است. از این رو این ارزها بر اساس جو و تبلیغ ایجاد شده در جوامع آنلاین، نوسانات قیمتی زیادی را در مدت‌زمان کوتاه تجربه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که آنها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال معتبرتر سرمایه‌گذاری پرخطرتری باشند.

محبوب‌ترین میم کوین‌ها کدامند؟

در این بخش قصد داریم در این خصوص صحبت کنیم که محبوب‌ترین میم کوین‌ها کدامند و هر یک را نام برده و در رابطه با آنها صحبت کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری بر روی این نوع ارزها ریسک زیادی دارد و ممکن است درصد زیادی از سرمایه خود را از دست دهید.

دوج‌کوین: همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم یکی از معروف‌ترین meme coinها دوج‌کوین است که بر اساس یک شوخی در سال 2013، ساخته شد. اما برخلاف این موضوع، این ارز دیجیتال توسط افراد معروفی تبلیغ شد و تا کنون جز پرفروش‌ترین ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آید.

شیبا اینو: نسخه ادامه یافته دوج‌کوین است که در سال 2020 ایجاد شد. این ارز دیجیتال نیز از لگوی سگ Shiba Inu الهام گرفته است. این میم کوین در می 2021 بسیار تبلیغ شد و در مدت‌زمان کوتاهی سود بسیار زیادی نصیب سرمایه‌گذارانش شد.

ElonGate: این ارز نیز در مارس 2021 ایجاد شد و به نام ایلان ماسک نام‌گذاری شد. توسعه‌دهندگان این ارز متعهد شدند که بخشی از سود آن را به خیریه اهدا کنند.

ریسک ها و خطرات خرید میم کوین چیست

ریسک‌ها و خطرات توکن‌های میم چیست؟

توکن‌های میم، نیز مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، دارای ریسک‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری از آن اطلاع داشته باشند. برخی از خطرات و ریسک‌های مرتبط با میم کوین را در این بخش نام بردیم.

توکن‌های میم، اغلب کاربرد یا ارزش واقعی ندارند و رشد قیمت‌های آن‌ها می‌تواند صرفاً توسط هیجانات بازار یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده باشد. این بدان معناست که قیمت‌ آن‌ها در آینده نیز می‌تواند به‌شدت نوسان داشته باشد.

این ارزها اغلب دارای ارزش بازار کم و حجم معاملات پایینی هستند. این موضوع باعث می‌شود که قیمتشان توسط نهنگ‌ها دست‌کاری شده و یا نوسانات شدیدتری رخ دهد. نهنگ‌ها می‌توانند مقادیر زیادی از سکه‌های آن ارز را خریداری کرده و یا بفروشند تا به طور مصنوعی قیمت آن را کم یا زیاد کنند. همچنین کمبود نقدینگی در این ارزها موجب شده تا خرید و فروش سخت‌تری داشته باشند.

meme coinها ممکن است توسط توسعه‌دهندگان ناشناس ایجاد شوند که اهداف خود را فاش نمی‌کنند. اغلب این افراد هدفی جر کلاهبرداری ندارند و پس از ایجاد ارز دیجیتال و کسب سود، آن ارز را با سرمایه‌گذارانش تنها می‌گذارند.

تنظیم‌کنندگان و قانون‌گذاران مخالفان سرسخت میم کوین‌ها

در این بخش قصد داریم در خصوص تنظیم‌کنندگان و قانون‌گذاران مخالفان سرسخت میم کوین‌ها صحبت کنیم. به دلیل عدم شفافیت و ناشناس بودن برخی از توسعه‌دهندگان در این ارزها و همچنین نگرانی‌های مربوط به کلاهبرداری‌های احتمالی، برخی از قانون‌گذاران را نسبت به آنها نگران کرده است. همچنین در برخی از کشورها این نوع ارزهای دیجیتال قوانین مالیاتی را نقض می‌کنند؛ از این رو تنظیم‌کنندگان و قانون‌گذاران از مخالفان سرسخت آنها به شمار می‌روند.

آینده میم کوین ها

آینده Meme Coinها

پیش‌بینی آینده Meme Coinها کمی دشوار است؛ زیرا ارزش و محبوبیت آن‌ها به‌شدت به روند بازار و احساسات سرمایه‌گذاران بستگی دارد. با این حال، در این بخش به برخی از سناریوهای ممکن، برای آینده میم کوین‌ها خواهیم پرداخت.

همان‌طور که مشخص است این ارزها در مدت زمان کوتاهی نوسانات شدید قیمتی را تجربه می‌کنند که این نوسانات حتی در دوج‌کوین نیز دیده شده است. این ارز دیجیتال پس از تویت ایلان ماسک چند صد درصد رشد کرد. از این رو تقاضا برای این ارزهای پرنوسان به تنش و هیجانات موجود در بازار بستگی داشته دارد.

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، ممکن است نهاد‌های نظارتی بر این بازار افزایش یابد. این موضوع می‌تواند منجر به نظارت بیشتر در خصوص ارزهای دیجیتال به‌ویژه Meme Coinها شود. این نیز می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر ارزش و محبوبیت آنها داشته باشد.

ممکن است در آیند شاهد تکامل توکن‌های میم باشیم. ممکن است این ارزها نیز همانند سایر ارزها در طول زمان تکامل‌یافته و سازگار شوند و نیازها و انتظارات سرمایه‌گذاران را بهتر برآورده کنند. اما این موضوع تا کنون رخ نداده و بیشتر این ارزها هدفی جز کلاهبرداری ندارند.

چرا سرمایه‌گذاری روی میم کوین ها توصیه نمی‌شود؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها توصیه نمی‌شود. همان‌طور که در این مقاله به این موضوع پرداختیم این ارزها هیچ پشتوانه‌ای ندارند و خیلی از آنها به دلیل شوخی، به وجود آمده‌اند. پیشرفت این ارزها می‌تواند ناشی از تبلیغات یا هیجان بازار باشد که در طول زمان ممکن است این ارزها ارزش خودشان را از دست بدهند و به‌نوعی بی‌ارزش شوند. در ادامه قصد داریم دلایلی را به طور خلاصه عنوان کنیم که سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها را منع می‌کند.

  • نوسانات قیمتی خیلی شدید به دلیل هیجانات بازار
  • نداشتن ارزش بنیادی
  • برخی از آنها پروژه‌های پانزی هستند.
  • عدم وجود نهاد نظارتی بر روی آنها
  • نقدینگی بسیار کم در بیشتر این ارزها

نتیجه‌گیری

در این مقاله به طور مفصل در خصوص میم کوین‌ها صحبت کردیم؛ همان‌طور که متوجه شدید این ارزها بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و سوار شدن بر موج هیجانات بازار ممکن است مناسب باشند. اما باید همیشه در نظر داشته باشید سرمایه‌گذاری بر روی ارزهایی که پشتوانه ندارند؛ ریسک بسیار زیادی به همراه دارد و ممکن است منجر به است دست رفتن کل سرمایه شما شود.

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی