استیک کردن کاردانو
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آموزش استیک کردن کاردانو از 0 تا 100

یکی از مسئله های بسیار مهمی که امروزه مورد توجه سرمایه گذاران ارز دیجیتال کاردانو قرار گرفته است به روزرسانی شلی Shelley می‌باشد؛ مطابق به‌روزرسانی صورت گرفته در پلتفرم ارز دیجیتال کاردانو، دارندگان ارز آدا (Ada)، از پاداش های استیک قابل توجه و مهمی برخوردار خواهند شد. در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو، میزان سوددهی این فرایند و مسائل مربوط به آن صحبت کنیم.

پیش از شروع به خواندن این مقاله، درصورتی که اطلاعات کاملی در مورد کاردانو ندارید، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله کاردانو چیست می‌باشد. همچنین درصورتی که می‌خواهید در خصوص رمزارزهای مهم و نحوه ترید و خرید و فروش آنها جهت کسب سود، اطلاعات خوبی به‌دست آورید و یک تریدر حرفه‌ای شوید، صفحه آموزش ارز دیجیتال را بازدید نمایید.

استیک کردن کاردانو چیست؟ میزان سود استیک کاردانو چقدر  است؟

در ابتدا می‌خواهیم درباره نحوه خرید ارز دیجیتال کاردانو برای شما صحبت کنیم. برای خرید ارز دیجیتال کاردانو ما می‌توانیم از طریق یکی از کارگزاری‌های معتبر، پس از ثبت نام در آن و ارسال مدارک لازم و ثبت کارت شناسایی و کارت بانکی اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنیم. پس از خرید ارز دیجیتال کاردانو می‌توانیم اقدام به استیکینگ این ارز دیجیتال کنیم.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که استیکینگ چیست؟ استیکینگ در واقع همانند مبلغ سودی می‌باشد که به ازای سرمایه گذاری در مؤسسه‌ای مانند بانک به فرد سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود و این روش یکی از اصلی ترین روش های به دست آوردن سود در بازار های مالی می‌باشد و بسیاری از تریدر ها از این روش اقدام به کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال و رمز ارز ها می‌کنند. توکن کاردانو، آدا نامیده می‌شود که شما می‌توانید به استیکینگ این ارز دیجیتال بپردازید.

پس به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که در طی فرایند استیکینگ ارز دیجیتال آدا از پلتفرم کاردانو تا مدت مشخصی شما توکن های در اختیار خود را سرمایه گذاری کرده و قادر به خرج کردن آنها نمی‌باشید. به ازای این سرمایه‌گذاری و نگهداری توکن های این پلتفرم شما جایزه‌هایی دریافت می‌کنید. یکی از نکات مهمی که باید آن را بدانید این است که فرایند استیکینگ در پلتفرم کاردانو و تزوس دارای تفاوتی‌هایی با سایر پلتفرم ها و ارزهای دیجیتال می‌باشد. به این صورت که شما هر موقع که بخواهید می‌توانید توکن خود را از فرایند استیکینگ خارج کرده و اقدام به خرج کردن آن کنید.

فلسفه فرایند استیکینگ این مسئله می‌باشد که شما با نگهداری طولانی مدت توکن یک پلتفرم در انجام فعالیت های مربوط به آن کمک کرده و در واقع در حال حمایت از ارز دیجیتال آن پلتفرم می‌باشید و بابت حمایتی که انجام می‌دهید پلتفرم مربوطه پاداشی را در قالب توکن مخصوص به خود به شما ارائه می‌دهد.

همانطور که می‌دانید شما هنگام باز کردن سپرده سرمایه گذاری در بانک‌ها پول خود را نزد بانک برای مدت مشخصی به امانت گذاشته و در ازای پولی که به بانک می‌دهید درصد مشخصی سود ماهانه دریافت می‌کنید که این سود بسته به حساب های سپرده گذاری مختلف و انواع مختلف بانک‌ها متفاوت می‌باشد. فرایند استیکینگ نیز به همین صورت است که بسته به مدت زمانی که دارایی شما در این فرآیند قفل می‌شود و بسته به نوع کیف پول شما میزان سود سالانه آن متفاوت می‌باشد. برای مثال کیف پول اتمیک والت در ازای استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو سودی معادل ۵ درصد و یا کیف پول گواردا سودی معادل ۷ درصد به شما ارائه می‌دهد.

گفتنی است که میزان سود استیک کاردانو هرگز نمی‌تواند با سودهایی که شما از ترید رمزارزها به‌دست می‌آورید برابری کند و اگر می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنید، پیشنهاد ما این است که در یک دوره آموزش ارز دیجیتال شرکت کنید تا صفر تا صد ترید در این بازار را یاد گرفته و در آن حرفه‌ای شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استیکینگ، مقاله استیکینگ ارز دیجیتال را هم می‌توانید مطالعه بفرمایید.

میزان سود استیک کاردانو

کاردانو چگونه غیرمتمرکز شده است؟

حال می‌خواهیم درباره مکانیزمی که سازندگان پلتفرم کاردانو در پیش گرفتند تا این پلتفرم را به صورت یک پلتفرم غیرمتمرکز حفظ کنند صحبت کنیم. ساز و کار استفاده شده توسط پلتفرم کاردانو برای حفظ فرایند غیرمتمرکز بودن این پلتفرم بسیار پیشرفته می‌باشد؛ به این صورت که پلتفرم کاردانو هنگامی که یک استخر بلاک‌چین کاملاً ایجاد می‌شود به ازای افزایش تعداد اعضای استخر به هر نفر از اعضای آن سود کمتری اختصاص می‌دهد. به همین دلیل است که هرگاه تعداد کاربران استخرها زیادتر شود سود دریافتی آن‌ها کمتر خواهد شد و به همین علت هیچوقت تعداد اعضای استخر از حد مشخصی بیشتر نمی‌شود و این استخر ها همواره کوچک باقی می‌ماند. با همین مکانیسم است که از بزرگ شدن یک استخر جلوگیری کرده و مانع از تسلط یک استخر خاص بر بازار ارز دیجیتال کاردانو یا استخر های کوچک‌تر می‌شود.

به علت کوچک بودن و کم بودن تعداد اعضای استخرهای استیکینگ ایجاد شده در پلتفرم کاردانو، آن‌ها توانایی اداره بلاک‌چین کاردانو را ندارند و همچنین در قوانین ذکر شده در سایت پلتفرم کاردانو می‌توانیم مشاهده کنیم که استخر های ذکر شده حق شرکت در رأی گیری‌های صورت گرفته در امور این پلتفرم و شرکت را ندارند و فقط سهامدار اولیه و اصلی شرکت حق مشارکت در رأی‌گیری ها را دارد. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که پلتفرم کاردانو قصد داشته انجام دهد تا استفاده از آن به غیرمتمرکز شدن این پلتفرم کمک کند، معرفی کردن آدرس‌های سازمانی می‌باشد، تا با معرفی کردن این آدرس‌های سازمانی دامنه فعالیت استخرهای استیکینگ را در پلتفرم کاردانو کاهش داده و از  تسلط استخرهای خاص بر روندهای صورت گرفته در بازار ارز دیجیتال کاردانو جلوگیری کند. البته این طرح ذکر شده هنوز جنبه عملیاتی پیدا نکرده و فقط در حد تئوری در این شرکت بیان شده است.

نکته مهم درمورد پلتفرم استیکینگ کاردانو

در حال حاضر مکانیسم استیکینگ ارائه شده در پلتفرم کاردانو یکی از کامل‌ترین و بهترین مکانیسم‌های استیکینگ در جهان ارز دیجیتال می‌باشد. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان سود تعلق گرفته شده به فرایند استیکینگ در این  پلتفرم بسیار مناسب و معقول است و همچنین تمرکز بسیار زیاد بنیان‌گذاران پلتفرم کاردانو باعث شده است که تمام معامله‌گران بتوانند به راحتی وارد استخر های استیکینگ شوند و از فرآیند استیکینگ کسب سود کنند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وضعیت امروز استخرهای استیکینگ موجود در پلتفرم کاردانو نتیجه چندین سال تلاش و آزمایش روش‌های گوناگون می‌باشد، تا زمانی که روش فعلی و کنونی به عنوان یک روش کامل در اختیار تریدر ها قرار بگیرد. البته باید این مسئله را نیز ذکر کنیم که هم اکنون پلتفرم های دیگری همانند تزوس Tezos، کازموس Cosmos و ترون Trone نیز پیشرفت بسیار زیادی در زمینه استیکینگ کرده‌اند و رقیب بسیار مهمی برای پلتفرم کاردانو محسوب می‌شوند.

یکی دیگر از پلتفرم های بسیار معروف بازار ارز دیجیتال که به علت تأخیر و تعلل صورت گرفته در پشتیبانی کردن از فرایند استیکینگ به اندازه پلتفرم  کاردانو مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است، پلتفرم اتریوم می‌باشد که این پلتفرم پس از گذشتن زمان بسیار زیادی قابلیت استیکینگ توکن های خود را به کاربران این پلتفرم داده است.

یکی از مسائل مهمی که همگان چشم به انتظار رخ دادن آن هستند تعلق سود سالانه و پاداش به کاربرانی می‌باشد که اقدام به استیک‌کردن کاردانو نموده‌اند؛ که اگر این پاداش‌های اختصاص داده شده به اندازه کافی جذاب باشد، می‌تواند تضمین کننده جذب تعداد بسیار زیادی کاربر به سمت فرایند استیکینگ باشد و در غیر این صورت می‌تواند باعث دلسرد شدن کاربران نسبت به این فرآیند شود.

استیکینگ کاردانو

اصول استیک کردن کاردانو

در این قسمت می‌خواهیم درباره اصول و قوانین استیکینگ کاردانو  برای شما صحبت کنیم. در طی فرآیند استیک کردن کاردانو، شما توکن‌های پلتفرم کاردانو که همان آدا می‌باشد را سرمایه‌گذاری می‌کنید و در قبال سرمایه‌گذاری انجام شده، پلتفرم کاردانو به صورت دوره‌ای سود این سرمایه‌گذاری را به حساب شما واریز می‌کند، که این دوره‌ها می‌تواند به صورت ماهانه و یا کمتر باشد.

همانطور که قبلاً نیز گفتیم فرایند استیکینگ صورت گرفته در پلتفرم‌های مختلف باعث عملکرد بهتر آن شبکه می‌شود زیرا دارندگان ارز دیجیتال یک پلتفرم با نفروختن این ارز دیجیتال باعث کاهش عرضه آن شده و از کاهش قیمت ارز دیجیتال جلوگیری می‌کنند. مزیت دیگر فرایند استیکینگ این می‌باشد که در طی این فرایند، اعتبارسنج های پلتفرم (validators) مجبور به ایجاد بلاک های جدیدتری می‌باشند که این بلاک های ایجاد شده جزء اصلی هر پلتفرم است و تراکنش های صورت گرفته در پلتفرم برپایه‌ی این بلاک ها صورت می‌گیرد.

همانطور که در بخش قبلی نیز ذکر کردیم سود فرایند استیکینگ در پلتفرم کاردانو به صورت دوره‌ای به حساب دارندگان این ارز دیجیتال واریز می‌شود که دوره‌های تعیین شده در پلتفرم کاردانو دوره های پنج روزه می‌باشد و در پایان هر دوره پنج روزه سود فرایند استیکینگ به حساب سهامداران ریخته می‌شود. البته باید توجه کنید که این سود به صورت دائمی نیست و در بعضی از دوره ها ممکن است که هیچ سودی به شما تعلق نگیرد.

یکی از امکاناتی که پلتفرم کاردانو برای استفاده‌کنندگان خود ایجاد کرده، این است که استیک و خرج کردن توکن ها با استفاده از آدرس‌های مختلفی صورت می‌گیرد. یعنی هنگامی که شما بخشی از دارایی خود را در پلتفرم کاردانو صرف فرایند استیکینگ می‌کنید دیگر نیاز ندارید که نگران خرج کردن این مقدار از توکن از داخل کیف پول خود باشید؛ زیرا تا زمانی که خود شما اجازه ندهید این دارایی از کیف پول شما خارج نمی‌شود.

همانطور که از این مسئله ذکر شده بر می آید، پلتفرم کاردانو برخلاف تعداد بسیار زیادی دیگر از پلتفرم ها در طی فرآیند استیکینگ دارایی شما را بلوکه نمی‌کند و شما می‌توانید هر وقت که بخواهید توکن هایی را که وارد فرایند استیکینگ کرده‌اید را از فرایند استیکینگ خارج کنید، آنها را خرج کرده یا اقدام به معامله کردن آنها کنید. در واقع این پلتفرم انعطاف بسیار زیادی برای مدیریت ارز دیجیتال خود با اختیار خودشان نشان داده است.

اصول استیک کزدن کاردانو

ایجاد استخر استیکینگ کاردانو

مکانیسم فعالیت غیرمتمرکز پلتفرم کاردانو به گونه‌ای است که این پلتفرم وابسته به استخرهای استیکینگ می‌باشد. این در حالی است که مکانیسم عمده سایر پلتفرم ها بر مبنای وابستگی به استیکینگ های فردی است و به صورت مستقل از استخرها عمل می‌کند. وجود استخرها، ایجاد استخرهای جدید و یا پیوستن افراد بیشتر به استخرهای قدیمی باعث گسترش بیشتر این پلتفرم شده و روز به روز امکانات این پلتفرم و سرعت انجام تراکنش‌های آن بیشتر می‌شود.

وجود تعداد بسیار زیادی از اعتبار سنجی ها در هر پلتفرم سرمایه گذاری باعث میشود که این پلتفرم‌ها عملکردی بسیار سریع و بدون معطلی شدگی را برای کاربران پلتفرم فراهم کند که یکی از مزایای افزایش تعداد استخرهای استیکینگ همین مسئله می باشد. هر چقدر تعداد استخر های استیکینگ افزایش پیدا کند تعداد اعتبارسنجی بیشتر شده و باعث افزایش سرعت عملکرده پلتفرم خواهد شد و پاداشی که در ازای استیکینگ به کاربران پلتفرم داده میشود در واقع پاداش وفاداری آنها به ارز دیجیتال و نگهداری طولانی مدت آن می باشد که مانع از افزایش عرضه در آن ارز دیجیتال شده‌اند.

همواره توصیه ها مبنی بر این مسئله است که کاربران قدیمی و باتجربه فعال در بازار ارز دیجیتال و پلتفرم کاردانو به جای اینکه عضو استخرهای استیکینگ شوند اقدام به ساخت استخر استیکینگ خود کنند و بتوانند با استفاده از استخرها کاربرانی را که تازه وارد  دنیای کاردانو شده اند و قصد انجام فرایند استیکینگ را دارند و نمیتواند استخر مخصوص به خود را داشته باشند را به استخر خود دعوت کند.

ساخت استخرهای استیکینگ بسیار ساده می باشد و نیاز به هیچ پیش نیازی ندارد، تنها مسئله ای که برای ساخت استخرهای استیکینگ نیاز می باشد، داشتن اینترنت پر سرعت و توانایی اتصال ۲۴ ساعته به اینترنت می باشد. در واقع شما برای افتتاح استخر استیکینگ خود علاوه بر نیاز به اینترنت و فعالیت ۲۴ ساعت شبانه روز باید مهارت کافی برای کار با سیستم کاردانو را داشته باشید؛ همچنین داشتن تجربه در زمینه عملکرد شبکه کاردانو و زمینه توسعه و همچنین مهارت مدیریت سرور ساخته شده از جمله مواردی می باشد که برای فردی که اقدام به ساخت استخر استیکینگ میکند لازم و ضروری است.

شاید شما تصور کنید که برای ساخت استخر استیکینگ شما نیاز به کامپیوتر و سخت افزار قدرتمند یا مقدار پول زیادی دارید، اما این مسئله کاملا غلط است، ساخت استخرهای استیکینگ نیاز به کامپیوتر های قدرتمند و سخت افزار پیچیده ندارد. همچنین نیاز به مقدار بسیار زیاد انرژی همانند فرایند استخراج ارزهای دیجیتال ندارد و شما می توانید تنها با اتصال ۲۴ساعت به اینترنت پرسرعت بدون هیچ هزینه و سرمایه اولیه اقدام به افتتاح استخرهای استیکینگ کنید.

شما برای افتتاح استخر استیکینگ نیاز به داشتن یک ارز  کاردانو نیز ندارید. این در حالی می باشد که پلتفرم های دیگر همانند اتریوم برای ایجاد استخر استیکینگ نیاز به حداقل ۳۲ توکن اتریوم دارد و شما در استخرهای استیکینگ کاردانو تنها وظیفه ارائه دادن سرویس های فنی به کاربران استخر را دارید.

چگونه کاردانو استیک کنیم

آموزش استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

لازم است قبل از آموزش نحوه استیکینگ کاردانو در کیف پول اتمیک به چند نکته مهم اشاره کنیم.

همانطور که قبلاً نیز گفتیم، توکن های آدای استیک شده توسط شما در پلتفرم کاردانو و برخلاف تعداد بسیار زیادی از پلتفرم‌های دیگر که از فرایند استیکینگ پشتیبانی می‌کنند، قفل نمی‌شود و شما می‌توانید هر موقع که نیاز داشته باشید توکن های آدای خود را از فرایند استیکینگ خارج کنید.

حداقل میزان توکن آدا استیک شده ۴ واحد می‌باشد و در صورتی که شما بیشتر از مقدار ذکر شده در پلتفرم کاردانو استیک کنید، به صورت مستقیم وارد استخرهای استیکینگ می‌شوید.

پس از انجام فرایند استیکینگ در پایان هر دوره وقتی که شما پاداش فرایند استیکینگ خود را دریافت کردید، به ازای هر دریافت شما موظف به پرداخت کارمزد می‌باشید. این کار مربوط به بلاکچین مورد استفاده شما می‌باشد که البته اگر شما از کیف پول اتمیک والت استفاده کنید نیاز به پرداخت این کارمزد ندارید.

اگر برای اولین بار قصد استیکینگ کردن دارایی کاردانو خود را دارید باید بدانید که برای اولین استیک، دو واحد از واحدهای استیک شده شما کم می‌شود که این نیز مربوط به کارمزد بلاک‌چین مورد استفاده شما می‌باشد. در این مورد هم اگر شما از کیف پول اتمیک والت استفاده کنید نیاز به پرداخت این کارمزد ندارید.

دوره های پرداخت پاداش استیکینگ شما پنج روزه می‌باشد به جز اولین دوره که پاداش استیکینگ شما حدود ۱۵ الی ۲۰ روز بعد از شروع فرآیند استیکینگ به حساب شما واریز می‌شود و حداقل مقدار سودی که شما می‌توانید از حساب خود برداشت کنید نیم واحد است.

و نکته آخر اینکه زمان استفاده از پاداش های داده شده به ازای فرایند استیکینگ نامحدود است و شما می‌توانید هر وقت که نیاز داشتید پاداش های خود را برداشت کنید و تا زمانی که اقدام به برداشت پاداشتان نکنید، پاداش واریز شده به حساب شما به موجودی اصلی حسابتان واریز می‌شود.

می‌خواهیم درباره نحوه استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو با استفاده از اتمیک ولت صحبت کنیم؛ برای این منظور پس از ورود به برنامه مربوط به پلتفرم کاردانو در گوشی از منوی سمت راست گزینه استیکینگ را انتخاب می کنیم. پس از انتخاب این گزینه لیست ارزهای دیجیتالی که کیف پول اتمیک والت به شما اجازه استیکینگ کردن آنها را می‌دهد نشان داده شده و شما می توانید ارز دیجیتال کاردانو را از بین لیست ارزهای دیجیتال موجود پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

از جمله ویژگی ها و آپشن هایی که اپلیکیشن موبایل کیف پول اتمیک والت در اختیار شما قرار می‌دهد، این است که در لیست مربوط به ارز های دیجیتال که قابلیت استیک کردن کاردانو را دارند، شما می‌توانید سود سالیانه مربوط به هر ارز دیجیتال را مشاهده کنید. با توجه به این لیست می‌توانیم مشاهده کنیم که کمترین میزان سودهای سالیانه مربوط به ارز دیجیتال کاردانو و ترون می‌باشد. اما نکته قابل توجه این است که میزان سوددهی ارز های دیجیتال مختلف در هر سال ثابت نمی‌باشد و ممکن است میزان سود ناشی از استیکینگ افزایش پیدا کند.

پس از انتخاب ارز دیجیتال کاردانو از لیست ارزهای دیجیتال موجود، حال شما باید استخر مورد نظر خود را برای فرایند استیکینگ انتخاب کنید. به همین دلیل شما روی گزینه انتخاب استخر یا  choose pool کلیک می‌کنید و پس از انتخاب استخر مورد نظر حال نوبت انتخاب میزان ارز دیجیتال کاردانویی می‌باشد که شما می‌خواهید به فرایند استیکینگ اختصاص دهید. پس از انتخاب میزان ارز دیجیتالی که می‌خواهید وارد این فرآیند کنید و انتخاب استخر مورد نظر دکمه استیک را انتخاب کنید.

برای خارج کردن سرمایه خود از فرایند استیکینگ پس از ورود به اپلیکیشن موبایل، مراحل ذکر شده برای فرایند استیکینگ کردن را انجام داده و در نهایت به جای دکمه استیک دکمه unstable  را انتخاب کنید. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم یکی از ویژگی‌های پلتفرم کاردانو این است که دارایی های شما که در فرآیند استیکینگ صرف می‌شود را قفل نکرده و شما هر موقع نیاز داشته باشید می‌توانید دارایی خود را از فرایند استیکینگ خارج کنید.

چگونه کاردانو را استیک کنیم

تفاوت استیکینگ و نمایندگی به استیکینگ (Delegation) چیست؟

استیکینگ و نمایندگی به استیکینگ دو مفهوم کاملاً جدا از یکدیگر می‌باشند. فرآیند استیکینگ بیشتر مختص افرادی است که به صورت تازه وارد بازار ارزهای دیجیتال شده اند و توانایی و تخصص لازم برای ایجاد استخرهای استیکینگ را ندارند. به همین منظور این افراد اقدام به استیک کردن دارایی های ارز دیجیتال کاردانو خود در استخرهای تأسیس شده توسط افراد متخصص را می کنند. در این فرآیند در واقع ما توکن های خود را در اختصاص کسانی قرار می‌دهیم که دارای استخرهای استیکینگ می‌باشند و آن‌ها به نمایندگی از ما توکن‌های ارز دیجیتال کاردانوی ما را در استخرهای خود نگهداری می‌کنند و ما در هر دوره پاداش فرایند استیکینگ خود را دریافت می‌کنیم.

 نمایندگی به استیکینگ به این معنا می‌باشد که افراد با تجربه و دارای تخصص کافی برای ایجاد استخرهای استیکینگ اقدام به انجام این کار می‌کنند و توکن های استیک شده توسط اعضای استخر به این افراد سپرده می‌شود و در قبال این توکن های دریافت شده و موجود در استخر این افراد سود دریافت می‌کنند که میزان دریافت این سود به صورت دوره‌ای متفاوت است و به عواملی از جمله میزان توکن های موجود در استخر، هزینه‌های استخر تأسیس شده و موارد دیگر بستگی دارد.

منظور از محبوبیت استخر چیست و چگونه ارزیابی می‌شود؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا استخرهای استیکینگ علاوه بر تفاوت هایی که از نظر تعداد اعضا و میزان سود تقسیم شده در بین تعداد اعضای آن‌ها وجود دارد، تفاوت دیگری دارند یا خیر؟

جواب این سوال، بله است. استخرهای استیکینگ از لحاظ میزان محبوبیت با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. امروزه می‌توانیم مشاهده کنیم که استخرهای استیکینگ بر اساس میزان سودی که به کاربران خود می‌دهند رتبه بندی می‌شوند. این محبوبیت به موارد مختلفی همچون اشباع بودن یا نبودن استخر، پورسانت سود، اعتبار و میزان وثیقه استخرها بستگی دارد.

اگر بخواهیم توضیح کوتاهی درباره عوامل موثر بر محبوبیت استخرهای استیکینگ بدهیم می‌توانیم بگوییم که اعتبار یک استخر استیکینگ به این معنا است که پس از آنکه یک استخر به عنوان اسلات لیدر انتخاب می‌شود، این استخر باید در ۲۴ ساعت شبانه روز فعال باشد تا بتواند بلاک‌های جدیدی را مورد اعتبار سنجی قرار دهد و به سیستم پلتفرم اضافه کند؛ در واقع می‌توانیم بگوییم هر چقدر که میزان فعال بودن یک استخر استیکینگ در طول شبانه روز بیشتر باشد، اعتبار بیشتری را به دست می‌آورد.

از موارد دیگر می‌توان به هزینه استخر استیکینگ اشاره کرد. باید بدانیم که هزینه استخر استیکینگ که بلاکچین آن‌ها مبنی بر مکانیسم اثبات سود سهام است بسیار کم می‌باشد اما به مقدار صفر نیست و هزینه هایی که برای ادامه فعالیت یک استخر وجود دارد در قالب توکن های ارز دیجیتال کاردانو یعنی آدا از حساب اعضای استخر کم می‌شود.

یکی دیگر از هزینه‌های استخرهای استیکینگ پورسانت سود می‌باشد. در واقع اعضای یک استخر استیکینگ علاوه بر پرداخت هزینه های مورد نیاز برای ادامه کار استخر  باید پورسانتی را به مدیران استخر برای خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌دهند پرداخت کند، که این نیز یکی از مواردی می‌باشد که بر روی محبوبیت استخرهای استیکینگ اثر می‌گذارد.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بر روی محبوبیت و استفاده از استخرها اثر بگذارد، این است که میزان وثیقه مورد نیاز برای شروع فرآیند استیکینگ چه مقدار است. در واقع منظور از وثیقه حداقل مقدار توکن کاردانویی می‌باشد که برای شروع فرآیند استیکینگ مورد نیاز است. باید بدانیم که بیشتر استخرهای استیکینگ حداقل مقدار مورد نیاز برای شروع این فرآیند را ندارند اما برخی از این استخرها با تعیین حداقل مقدار توکن آدای مورد نیاز برای شروع فرآیند استیکینگ سود بیشتری را برای کاربران خود رقم می‌زنند.

استیک کزدن کاردانو

چگونه توکن‌های خود را میان چند استخر تقسیم کنیم؟

آخرین بحثی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم تقسیم توکن‌هایی است که می‌خواهیم آنها را در فرایند استیکینگ قرار دهیم. باید بگوییم که هم‌اکنون امکان تقسیم توکن‌های موجود در یک کیف پول در استخرهای مختلف وجود ندارد و شما فقط می‌توانید با استفاده از آدرس کیف پول خود، توکن های خود را در یک استخر به فرایند استیکینگ اختصاص دهید.

یک روش برای تقسیم کردن توکن ها در میان چند استخر این است که شما از چند کیف پول مجزا استفاده کنید و آدرس هر کیف پول را به یک استخر استیکینگ اختصاص دهید، اما باید بدانید که شما هیچ‌گاه نمی‌توانید با استفاده از یک کیف پول در چند استخر اقدام به استیکینگ توکن آدای خود کنید.

یکی از دلایلی که ممکن است بعضی از افراد اقدام به تقسیم توکن‌های خود در بین چند استخر استیکینگ کنند این است که فرد می‌خواهد مقدار سوددهی استخرهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کند و با استفاده از چند کیف پول اقدام به استیکینگ ارز دیجیتال خود در چند استخر می‌کند و پس از پایان دوره به مقایسه سود اختصاص داده شده در هر استخر می‌پردازد.

cardaano stake

مقالات مرتبط

سخن پایانی در مورد استیک کردن کاردانو

در این مقاله نحوه استیک کردن کاردانو را به شما آموختیم. تلاش بر آن بوده که صفر تا صد نحوه استیکینگ کاردانو به شما آموزش داده شود، اما آنچه که مهم است، پیگیری آموزش‌ها و انجام عملی آن‌هاست. همانطور که گفته شد، سودآوری استیکینگ کاردانو هرگز نمی‌تواند به میزان سودهای حاصل از ترید رمزارزها برسد، پس درصورتی که قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال را دارید، بهترین گزینه شرکت در یک دوره خوب آموزش ارز دیجیتال است!

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی