شیلینگ (Shilling) چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

شیلینگ (Shilling) چیست؟ و تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و هرروزه پروژه‌های ارزشمندی در این بازار به وجود می‌آید، اما در کنار این پروژه‌ها افراد سودجویی هستند که با تبلیغ یک ارز پوچ و بی‌ارزش قصد سود کلان از آن ارز دارند. به این تبلیغات شیلینگ و به افرادی که این تبلیغات را انجام می‌دهند شیلر گفته می‌شود. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس برگزار کننده دوره های آموزش ارز دیجیتال ،قصد داریم درباره این نوع تبلیغات و راه‌های شناسایی آنها صحبت کنیم.

پروژه‌های ارزشمندی مثل بیت‌کوین و اتریوم نیاز به تبلیغ ندارند و با مطالعه درباره این پروژه‌ها می‌توان متوجه شد که ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا خیر. پروژه‌های ارزشمند با مطالعه و تحقیق درباره تیم توسعه‌دهنده آن شناسایی می‌شود. البته ممکن است تبلیغاتی در ابتدا وجود داشته باشد ولی پس از مدتی می‌توان به ماهیت ارزشمند آنها پی برد. اما در این بین، پروژه‌های هستند که با صرف پول و هزینه زیاد بر روی تبلیغات سعی می‌کنند پروژه بی‌ارزش را با دادن وعده‌های دروغین ارزشمند جلوه دهند که این تبلیغات شیلینگ نام دارد.

در این مقاله سعی کردیم راه‌های شناسایی این نوع تبلیغات دروغین که بیشتر آنها قصد کلاهبرداری دارند؛ شرح دهیم. پس با ما برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

شیلینگ چیست و آیا غیرقانونی است؟

آیا تا به حال تبلیغات شخص یا گروه معروف راجع به ارزهای دیجیتال گوشتان خورده است؟ مثلاً “فلان ارز دیجیتال بهترین ارز دیجیتالی است که تا الان ظهور کرده است”  و یا ” قبل از افزایش قیمت بر روی این ارز سرمایه‌گذاری کنید”. به این نوع تبلیغات اصطلاحاً shilling می‌گویند که در این بخش قصد داریم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم که شیلینگ چیست و آیا غیرقانونی است؟

شیلینگ چیست و آیا غیرقانونی است؟

این موضوع زمانی رخ می‌دهد که شخص یا گروهی یک ارز دیجیتال خاص را تبلیغ کنند که این تبلیغ آن‌ها باعث می‌شود که افراد بدون دانش به این گروه یا شخص خاص که شیلر نامیده می‌شوند؛ اعتماد کرده و روی آن ارز سرمایه‌گذاری کنند. سرانجام افزایش تقاضا موجب بالارفتن مصنوعی قیمت آن ارز شده و اغلب این افراد چون قصد کلاهبرداری داشتند ارز دیجیتالی که خریداری کرده‌اند را در قیمت‌های بالا به افراد متقاضی می‌فروشند. در این فرایند مشتریان از طریق روش‌های تبلیغاتی غیرصادقانه و نادرست، متقاعد به سرمایه‌گذاری می‌شوند.

برای این که بیشتر با مفهوم شیلینگ آشنا شوید به این مثال توجه کنید. فرض کنید یک لباس زیبا پر از زیورآلات را که بر تن یک سوپر مدل است مشاهده می‌کنید و جذب آن شده و آن را سفارش می‌دهید. اما در نهایت چیزی که به دست شما می‌رسد یک لباس پاره بدون زیورآلات است که اصلاً با عکسی که دیدید شباهت ندارد. این مفهوم نیز همین‌طور است. درواقع شیلرها با تبلیغ یک ارز دیجیتال تصویر زیبایی از آن را به مردم نشان می‌دهند که این تصویر با تصویر واقعی آن ارز اصلاً شباهت ندارد.

آیا شیلینگ غیرقانونی است؟

در بسیاری از کشورهای تبلیغ غیرصادقانه برای کسب درآمد شخصی بر روی بازارهای مالی و سهام و اوراق بهادار غیرقانونی به‌حساب می‌آید. ولی درمورد ارزهای دیجیتال به علت جدید بودن این نوع بازار، هنوز قوانین واضحی برای آن وضع نشده است اصلاح شیلینگ در خیلی از کشورها ممکن است غیرقانونی نباشد. این موضوع بسیار برای سرمایه‌گذاران خطرناک است که باید آگاهانه بر روی ارزی سرمایه‌گذاری کنند نه از روی تبلیغات.

نمونه واضح یک شیلر که مدتی جامعه ارز دیجیتال را درگیر کرده بود؛ موضوع ایلان ماسک است که ارز دوج‌کوین را معرفی کرد. ارز دوج‌کوین اساساً یک ارز بدون پشتوانه است و با تبلیغات معرفی و معروف شده است و این شیلر هنوز دستگیر نشده است که این نشان دهنده قوانین غیر واضح راجع به ارز دیجیتال است.

آیا شیلینگ غیرقانونی است؟

شیلینگ در ارزهای دیجیتال

اصطلاح شیلینگ در خصوص ارزهای دیجیتال زمانی بیان می‌شود که افراد معروف از جایگاهشان استفاده می‌کنند و برای کسب سود ارز دیجیتال بدون پشتوانه را معرفی می‌کنند. در نهایت حجم زیاد تقاضا از طرف افراد دنبال کنند این اشخاص معروف که اکثر طرف‌دارهای آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی هستند؛ منجر به افزایش قیمت یا “پامپ” ارز می‌شود. در بیشتر موارد این افراد وعده سودهای زیاد و جذاب به مردم می‌دهند. حتی ممکن است ارزی که این افراد معرفی می‌کنند یک طرح پانزی باشد و پس از سود این ارز را با سرمایه‌گذارانش رها شود.

از زمانی که ارزهای دیجیتال معرفی شدند اصطلاح شیلینگ در این ارزها نیز معروف شد. هدف این کار جذب مخاطب و حمله‌ور شدن متقاضیان ناوارد به سمت این ارزها بود. در برخی از موارد سودجویان به افراد معروف پول‌های کلان برای تبلیغ یک سری ارزها می‌دهند و در این میان این مردمی که گول تبلیغات سلبریتی مورد علاقه‌شان را خوردند؛ قربانی می‌شوند.

متعصبان یک ارز خاص در بازار ارزهای دیجیتال زیاد هستند ولی همه آنها شیلر نیستند و شاید پروژه‌ای ویژه را تبلیغ می‌کنند. اما همیشه باید درباره تعصب بی‌مورد در خصوص یک ارز خاص شک کرد. مخصوصاً اگر پای شعارهایی نظیر یک‌شبه میلیاردر شوید و یا قیمت‌های عجیب‌ و غریبی که تضمین می‌کنند یک ارز کم‌ارزش به آن قیمت می‌رسد؛ کمی شک برانگیز است.

با چه نمونه‌هایی از شیلینگ ممکن است روبه‌رو شوید؟

ممکن است تبلیغاتی وجود داشته باشند که شیلینگ نباشند. هرجایی که نام ارز دیجیتالی بیان شد نشان از این نیست که قصد کلاهبرداری از شما را دارد. باید شما تفاوت این دو را تشخیص دهید. در جایی که نقاط قوت و ضعف یک ارز بیان می‌شود و ضعف‌ها و شکست‌های ارز مطرح می‌شود بسیار قابل‌اعتمادتر است.

شیلینگ در ارزهای دیجیتال

 اما شیلرها یک ارز ضعیف و در اصطلاح شت کوین را بزرگ نمایش می‌دهند و طوری بیان می‌کنند که فلان ارز در آینده بازار را متحول می‌کند در صورتی که ارزی پوچ بیشتر نیست. در این مقاله شما را آشنا خواهیم کرد که با چه نمونه‌هایی از شیلینگ ممکن است روبه‌رو شوید تا امکان کلاهبرداری از شما به کمترین حد ممکن برسد.

سرمایه‌گذاران

اولین گروهی که می‌توان نام برد سرمایه‌گذاران بزرگ هستند. افرادی چون ایلان ماسک و دیگر سرمایه‌گذاران که در بازار کریپتو نهنگ به‌حساب می‌آید ارز موردعلاقه خودشان را تبلیغ می‌کنند. استراتژی این افراد پامپ و دامپ است. به صورتی که این ارز را خریداری می‌کنند و پس از تبلیغ آن تعداد زیادی از مردم ترغیب به خرید این ارز می‌شوند. در نهایت طرف‌داران خود را با در قیمت‌های بالا رها می‌کنند و این کار را برای افزایش سرمایه خود بارها با ارزهای مختلف تکرار می‌کنند.

این افراد از استراتژی شیلینگ برای جذب استفاده می‌کنند. اما برای جلوگیری از اتفاق باید درباره ارز معرفی شده تحقیق کرد و وایت پیپر ارز را مشاهده کرد. پس از آن اگر به این نتیجه رسیدید ارز مناسب سرمایه‌گذاری است؛ سرمایه‌گذاری کنید. برای مثال دوج‌کوین که توسط ایلان ماسک معرفی ‌می‌شود از روی شوخی طراحی شده است و درواقع پشت آن پوچ است.

افراد معروف  

افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر که دنبال کننده‌های زیادی دارند. برخی از این افراد از طریق تبلیغات در پیجشان کسب درآمد می‌کنند. ممکن است افراد سودجو به سلبریتی‌ها و افراد معروف در شبکه‌های اجتماعی در ازای تبلیغ یک ارز خاص پول زیادی پیشنهاد دهند. پس اگر در شبکه اجتماعی افراد معروفی دیدید که تا دیروز راجع به ارزهای دیجیتال صحبت نمی‌کردند و امروز ارز دیجیتالی برای خرید پیشنهاد می‌دهد باید در مورد شیلینگ بودن آن شک کرد.

شیلینگ چیست؟

برخی از افراد آن‌قدر معروف هستند که بعد از تبلیغ در عرض چندین روز تمامی رسانه‌ها با آن پوشیده می‌شود و در نهایت طرف‌داران این اشخاص دست به خرید می‌زنند که در نهایت قربانی می‌شوند. پس نباید تحت تأثیر تبلیغات این افراد قرار گرفت.

سازندگان ارز

سازندگان ارز نیز ممکن است واقعاً ایده‌ای برای تولید ارز دیجیتال نداشته باشند و تنها قصد آنها خالی‌کردن جیب مردم باشد. برخی از این ارزهای دیجیتال طرح‌های پانزی و هرمی هستند که فقط قصد کلاهبرداری دارند. از این رو سازندگان این ارزها برای فروش بیشتر، سرمایه کلانی را صرف تبلیغات می‌کنند تا افراد بیشتری را جذب خود کنند. در تبلیغات این ارزها بیشتر وعده سودهای زیاد و کلان است که افراد را به سرمایه‌گذاری ترغیب کند. برخی از این ارزها وعده رسیدن به قیمت‌های نجومی می‌‎دهند که کاملاً غیر منتقی است.

راه فرار و تشخیص شیلینگ بودن این نوع تبلیغات نیز تحقیق است. این ارزها معمولاً وایت پیپری ندارند و برای هدف خاصی ساخته نشده‌اند و سعی می‌کنند فعالیت خود را مخفی کنند. تمامی تبلیغات آن‌ها جذاب و نشان دهنده پیشرفت است که همین موضوعات شک برانگیز است. پس قبل از خرید باید هوشیار بود و راجع به ارز و ماهیت آن تحقیق کرد.

راه‌های جلوگیری از به دام نیفتادن توسط شیل‌ها

به طور خلاصه اگر بخواهیم راجع به راه‌های جلوگیری از گول خوردن توسط شیلرها و به خطر افتادن سرمایه  صحبت کنیم؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیقات خود را راجع به ارز انجام دهید و وایت پیپر ارز را مطالعه کنید و برای سرمایه خود ارزش قائل شوید. این کار سبب می‌شود اطلاعاتتان در زمینه این بازار زیاد شده و در این بین پروژه‌های ارزشمندی پیدا می‌کنید.
  • به اعتبار افراد معرفی کننده توجه کنید. ببینید آیا آن‌ها تجربه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری در این بازار را داشته‌اند یا خیر. در صورت نداشتن تجربه قبلی در این بازار توجه به حرف آن‌ها اشتباه است.
  • به دلیل این که همه مردم تحت تأثیر یک ارز قرار گرفته‌اند وارد بازار نشوید. ممکن است آنها تحت تأثیر تبلیغات شیلینگ خرید می‌کنند.
  • برای ورود به بازار عجله نکنید هیچ‌وقت برای ورود دیر نیست. زیرا پامپ‌های شدید و سود دیگر افراد ممکن است این حس را به شما بدهد که از بازار عقب افتادید ولی توجه کنید که بازار بالا و پایین دارد.
  • شهرت افراد دلیلی بر صحت حرفشان در حوزة غیرتخصصی آن‌ها نیست.

در زمان “پامپ و دامپ” به چه چیزهایی در خصوص شیلینگ توجه کنیم؟

هدف بیشتر این نوع ارزها که از تبلیغات برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند پامپ‌های کوتاه‌مدت برای کسب سود است. اگر شما پس از تحقیقات یک شخص را شیلر شناسایی کردید باید در نظر بگیرید که پروژه او ممکن است در کوتاه‌مدت پامپ شود. پس شما پس از این اتفاق نباید فومو شده و بدون توجه به تحقیقاتتان سرمایه‌گذاری کنید زیرا هدف از یک پامپ شدید؛ دامپ شدید است. زیرا این ارز به طور مصنوعی رشد کرده است و هر لحظه ممکن است فرو بریزد و سرمایه‌گذاری روی آن ریسک زیادی دارد.

راه‌های جلوگیری از به دام نیفتادن توسط شیل‌ها

تبلیغات شیلینگ به ارز نوسانات شدیدی وارد می‌کند که این نوسانات برای کسب سود افراد کلاهبردار است و همراه شدن با این افراد ریسک بالایی دارد و ممکن است موجب از دست رفتن سرمایه شما شود. افراد زیادی با دیدن پامپ‌های شدید فومو شده و ارز را خریداری می‌کنند اما در نهایت شکست می‌خورند.

آشنایی با چند روش کلاهبرداری در ارز های دیجیتال

 

نتیجه‌گیری

امروزه دنیای ارزهای دیجیتال پیشرفت زیادی کرده است و به علت جدید بودن این تکنولوژی قوانین واضحی در خصوص این ارزها ثبت نشده است. از این رو افراد سودجو برای ترغیب افراد به سرمایه‌گذاری روی ارزهای بی‌ارزش دست به تبلیغات می‌زنند. این افراد می‌توانند کلاهبردارانی باشند که مؤسس یک ارز خاص هستند و یا سرمایه‌داران کلانی که قصد افزایش سرمایه‌شان را دارند و یا افراد معروفی که در ازای پول تبلیغات انجام می‌دهند. از این رو سرمایه‌گذاران باید با روش‌هایی در این مقاله که جزویی از مفاهیم اولیه دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس است به آن اشاره شد این افراد و این نوع تبلیغات که به شیلینگ معروف‌اند را شناسایی کنند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی