رابطه بین نرخ سود بانکی و بازار سرمایه
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

رابطه بین نرخ سود بانکی و بازار سرمایه

بدون اطلاع از تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه شما نمی‌توانید در بازار پر تورمی مانند بازار ایران دست به سرمایه‌گذاری بزنید. نرخ بهره یا همان نرخ سود یکی از پارامترهای تاثیرگذار در روابط زنجیروار اقتصادی ست که تغییرات آن تاثیر غیرقابل چشم‌پوشی در بازار سرمایه و اهداف شما در سرمایه‌گذاری دارد.

در یک قاعده کلی، زمان کاهش نرخ سود بانکی، زمان مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری به نسبت زمانی است که این نرخ افزایش پیدا می‌کند. برای درک بهتر این رابطه و جزئیات آن تا انتهای این مقاله با آکادمی پارسیان بورس همراه باشید.

نرخ بهره چیست؟

به زبان ساده، نرخ بهره یا نرخ سود هزینه‌ای است که بانک در ازای سرمایه‌گذاری به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کند. با افزایش این نرخ، افراد تمایل پیدا می‌کنند تا پول‌شان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند که این رفتار تاثیر زیادی بر چرخه تولید و کاهش سرمایه ورودی به آن دارد که در نتیجه باعث رکود بازار می‌شود.

از سمت دیگر شما هنگام دریافت وام ملزم به پرداخت سود آن نیز خواهیدبود. که در این چرخه نیز با افزایش نرخ سود بانکی هزینه بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاران با افزایش روبه‌رو خواهد شد. پس به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که زمان کاهش نرخ سود بانکی، بهترین زمان برای آغاز پروژه‌های تجاری جدید است.

انواع نرخ بهره

انواع نرخ بهره

1. نرخ بهره ساده

نرخ بهره ساده آسان‌ترین راه برای محاسبه نرخ سود وام شماست. برای محاسبه این رقم کافی‌ست نرخ سود روزانه وام را ضرب در مبلغ اصلی وام ضرب در تعداد روزهای باقی مانده تا پایان مهلت سررسید کنید. رقم به دست آمده، نرخ سود وام شماست.

2. نرخ سود بین بانکی

بازار بین بانکی یکی از ارکان کلیدی بازار اقتصادی است که به دلیل نامحسوس بودن آن برای سرمایه‌گذاران، اغلب مورد چشم‌پوشی قرار می‌گیرد ولی تاثیر آن بر بازار سرمایه غیرقابل انکار است.

چطور؟ نرخ سود بین بانکی، نرخی ست که از حاصل معامله بین بانک‌ها برای رفع کسری سرمایه به دست می‌آید. این نرخ به دلیل اینکه اغلب به صورت روزانه محاسبه و تسویه می‌شود، در بین اقتصاددانان به نرخ یک شبه نیز معروف است.

رابطه نرخ بین بانکی و تورم به صورت مستقیم است به طوری که افزایش آن، به دلیل افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سپرده‌گذاری در بانک، موجب افزایش تورم می‌گردد.

3. نرخ بهره مرکب

نرخ بهره مرکب

در این حالت فرد وام گیرنده نرخ بیشتری را نسبت به نرخ بهره ساده به عنوان سود به وام دهنده پرداخت می‌کند که با توجه به روابطی که در بخش‌های قبلی گفته شد، تاثیر به‌سزایی بر بازار سرمایه و تمایل سرمایه‌گذاران به تولید دارد.

گفتیم در این حالت فرد وام گیرنده نرخ سود بیشتری را به نهاد وام دهنده پرداخت می‌کند که این افزایش به دلیل لحاظ شدن سود بر نرخ سود متعلق به بهره سال اول است. در واقع هرچه مدت زمان وام بیشتر باشد، به دلیل تعلق گرفتن سود بر بهره سال‌های قبل، تفاوت میان نرخ بهره مرکب و ساده بیشتر می‌شود.

سایر عنوان نرخ بهره عبارتند از:

  • بهره اسمی
  • بهره جاری
  • بهره ثابت
  • بهره متغیر

گفته شد که افزایش نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران به صورت یک دام عمل می‌کند و آن‌ها را به سمت انباشت سرمایه در بانک‌ها جلب می‌کند که این مسئله باعث کاهش نقدینگی در تولید و افزایش رکود می‌گردد.

رابطه میان نرخ سود بانکی و بازار سرمایه

همانطور که در مقدمه گفتیم، اطلاع شما از رابطه میان نرخ سود بانکی و بازار سرمایه کمک می‌کند تا بهتر از سرمایه‌تان در برابر رکود بازار محافظت کرده و به دریافت سودهای بیشتر دست پیدا کنید. گفتیم با افزایش نرخ سود بانکی، شاهد کاهش نقدینگی در بازار تولید خواهیم بود که این مهم بر بازار بورس تاثیر به‌سزایی داشته و منجر به کاهش ارزش سهام می‌شود.

بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در زمان رکود

بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در زمان رکود

افزایش نرخ سود بانکی از طرف بانک مرکزی، کسب سود شما از بازار بورس را دچار اختلال می‌کند، در چنین شرایطی انتخاب شما برای سرمایه‌گذاری باید بازارهایی باشند که کمتر تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار نمی‌گیرند.

بازارهایی وجود دارند که به دلیل عرضه کالاهای اساسی کمتر تحت تاثیر شرایط تورمی قرار می‌گیرند. مانند شرکت‌های تولیدکننده اقلام ضروری و شرکت‌های داروسازی.

پس در هنگام افزایش نرخ سود بانکی که سرمایه‌گذاران را تشویق به حفظ سپرده در بانک‌ها می‌کند، شما می‌توانید اقدام به  خرید سهام شرکت‌های دارویی یا شرکت‌های تولیدکننده کالاهای اساسی کنید.

مصرف این اقلام توسط مردم، صرف نظر از تورم موجود در بازار، ضروری باقی می‌ماند. به همین دلیل هم در زمان افزایش نرخ سود بانکی و افت ارزش سهام سایر شرکت‎‌ها، این اقلام گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شما هستند. اما با فرض کاهش نرخ سود بانکی، چه بازاری را برای سرمایه‌گذاری باید انتخاب کنید؟

در زمان کاهش نرخ سود بانکی شرایط بازار برای انجام معاملات پایدار فراهم است. در چنین شرایطی پیشنهاد ما به شما سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و طلا است. بهترین راه سرمایه‌گذاری بر طلا در بازارهای بورس، قراردادهای آتی طلا هستند که برای آشنایی بیشتر با این نوع از قراردادها می‌توانید به مقاله تخصصی ما مراجعه کنید.

برای فعالیت در بازار مسکن نیز می‌توانید اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی کنید که با این بازار در ارتباط هستند و سود آن‌ها در رابطه با آن تعریف می‌شود.

در زمان افزایش نرخ سود بانکی شما باید سرمایه‌تان را در بورس متوجه شرکت‌های ارائه دهنده اقلام اساسی کنید؛ در زمان کاهش نرخ سود بانکی شما می‌توانید سرمایه خود را در بازار مسکن و طلا سرمایه‌گذاری کنید.

بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم

بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم

انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری نیازمند بررسی پارامترهای مختلفی ست که در طبقات مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. از جمله این پارمترها مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند.

در واقع شاید همین مسائل در کنار کاربردهای فاکتورهای تخصصی، بازار مسکن را تبدیل به یک سرمایه‌گذاری کم ریسک در دوران تورم کرده‌اند. اما باید درنظر داشته باشید که این بازار برای کوتاه‌مدت سود زیادی در اختیار شما قرار نداده و بیشتر به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت با قدرت نقدینگی پایین قابل بررسی است.

بازار ارز دومین پیشنهاد ما برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم است که این به دلیل نوسانات قیمتی در کشور ما و همچنین سود بالایی است که در کوتاه مدت روانه سرمایه‌گذاران می‌کند. البته به دلیل قدرت نقدشوندگی ارزهای دیجیتال، بازار همواره محبوبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

البته که باید به این موضوع نیز بپردازیم که برای عملکرد بهتر، نیاز است تا اطلاعات خود را در رابطه با این بازار کامل کنید. به هیچ وجه نباید بدون داشتن دانش کافی دست به معامله در هیچ بازاری بزنید چرا که پیچیدگی‌های موجود باعث می‌شود تا دچار ضرر شوید. بهترین راه برای معامله امن، توجه به آموزش ارز دیجیتال می‌باشد.

یکی از امن‌ترین روش‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در هنگام تورم، خرید سکه و طلاست. اما نباید فراموش کنید که این بازار جزء بازارهای پرنوسان در ایران بوده و به دلیل رابطه معکوس آن با دلار (افزایش قیمت دلار می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا شود) و تاثیرپذیری آن از قیمت جهانی هر اونس طلا، بازار پر ریسک و پر نوسانی به حساب می‌آید که البته قابلیت نقدینگی بالای آن تا حد زیادی این ایراد را پوشش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس آخرین پیشنهاد ما برای افزایش دارایی در زمان تورم است. همانطور که گفتیم در هنگام افزایش نرخ بهره بانکی، سرمایه‌گذاری در بورس باید معطوف به شرکت‌هایی باشد که از این رکود در امان می‌مانند. (مانند شرکت‌های داروسازی و یا تولیدکننده اقلام ضروری) و در زمان نرخ بهره بانکی که بهترین زمان برای شروع پروژه‌های جدید و افزایش سرمایه می‌باشد، می‌توانید شرکت‌های مرتبط با بازار مسکن یا سکه را در بورس برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید.

از مزایای اصلی این بازار، امکان سرمایه‌گذاری در آن با رقم‌های بسیار پایین است. نقدشوندگی بالا و معافیت مالیاتی از سایر مزیت‌های این بازار سرمایه است اما باید در نظر داشته‌باشید که سرمایه‌گذاری در بازار بورس، دقیقا مانند بازار ارزهای دیجیتال، نیازمند دانش تخصصی این حوزه می‌باشد و شما بدون اطلاعات کافی، نمی‌توانید در این بازار به سود پایدار دست‌ یابید. در این مورد نیز می‌توانید به آموزش بورس مراجعه کرده و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با نرخ سود بانکی صحبت کرده و ارتباط این مفهوم را با بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف بیان کردیم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید اطلاعات کاملی در رابطه با این موضوع به دست آورید ولی اگر همچنان سوالی باقی مانده که نتوانستید پاسخ آن را پیدا نمایید، می‌توانید آن را از طریق بخش کامنت‌های همین صفحه با کارشناسان ما در پارسیان بورس در میان گذاشته و خیلی سریع پاسخ مورد نظر خود را دریافت کنید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی