قرار داد آتی طلا چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

قرارداد آتی طلا | منظور از قرارداد آتی صندوق طلا چیست؟

در بازار بورس کالا، قرارداد آتی طلا و دیگر فلزات گران‌بهایی مثل نقره جریان دارد. اما طلا در قالب صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در این بازار معامله می‌شود. این نوع قرارداد در سال 1400 در بازار بورس ایران راه‌اندازی شد. منابع مالی بدست آمده در این صندوق‌ها در بازارها طلا سرمایه‌گذاری می‌شود؛ بنابراین قیمت این صندوق‌ها خیلی نزدیک به قیمت طلا است. سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند به‌راحتی در این صندوق‌ها در بورس کالا سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای صندوق معاملاتی بهره ببرند.

با خرید صندوق سرمایه‌گذاری دیگر نیاز به نگهداری طلا نیست و تنها پولی که در ازای خرید و فروش طلا پرداخت می‌شود؛ کارمزد تراکنش است. بنابراین صندوق سرمایه‌گذاری طلا گزینه مناسبی برای سرمایه‎گذاری است. اما باید در نظر داشت سرمایه‌گذاری بر روی طلا ریسک زیادی دارد که باید این ریسک را در نظر داشت. در ادامه در مورد قرارداد آتی صندوق طلا به‌طورکامل صحبت خواهیم کرد؛ گفتنی است این مطلب بخش کوچکی از دوره آموزش بورس در مشهد آکادمی پارسیان بورس می‌باشد.

چگونگی اخذ کد معاملاتی مشتقه (آتی و اختیار معامله)

بازار آتی کالا یک بازار دو طرفه برای خرید و یا فروش فلزات گران‌بهایی چون نقره و طلا است. در این بازار محصولات کشاورزی چون زعفران و پسته نیز معامله‌ می‌شود. از این رو این بازار بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران و تاجران و یا سفته‌بازان است. در این بخش قصد داریم به چگونگی اخذ کد معاملاتی مشتقه (آتی و اختیار معامله) بپردازیم و پس از آن قرارداد آتی طلا را معرفی کنیم.

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس کالا، ابتدا باید از طریقه سامانه سجام اقدام کرده و مشخصات خود را در این سامانه ثبت کنید. احراز هویت، بخشی از ثبت‌نام در این سامانه است که می‌توانید آن را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید. پس از ثبت‌نام در سامانه سجاد می‌توانید کارگزاری معتبری انتخاب کرد و مراحل ثبت‌نام در کارگزاری را طی کنید و کد بورسی دریافت کنید.

 its gold fu

بازار آتی کالا چگونه بازاری است؟

بازارهای آتی کالا جزئی از بازارهای مشتقه هستند که ویژگی‌های منحصر به فرد و متفاوتی به نسبت بازار دیگر مثل بازار سهام دارد. یکی از ویژگی‌هایی که سرمایه‌گذاران جذب آن می‌شوند دو طرفه بودن این بازار است. به این معنی است که سرمایه‌گذاران هم در بازار صعودی و هم در بازار نزولی می‌توانند کسب سود کنند.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این بازار که این ویژگی‌ها شامل قرارداد آتی طلا نیز می‌شود؛ وجود اهرم برای افرایش سود در این بازار است. سرمایه‌گذاران به کمک اهرم‌ها می‌توانند با چند برابر سرمایه خودشان سرمایه‌گذاری کنند که این کار به طبع ضررهای سنگین‌تری شامل حال سرمایه‌گذاران می‌کند.

مزایای بازار آتی کالا

مزایای بازار آتی کالا

بازار آتی طلا یک بازار نو ظهور در بورس کالا است که در سال 1400 راه‌اندازی شد. قبلاً بازار آتی سکه وجود داشت که این بازار به دلایلی در سال 1397 بسته شد. در این بخش قصد داریم راجع به مزایای بازار آتی کالا صحبت کنیم.

  • همان‌طور که گفتیم؛ قرارداد آتی طلا که نوعی بازار آتی کالا به‌حساب می‌آید که یک بازار دوطرفه است. در این بازار سرمایه‌گذاران می‌توانند هم در بازار صعودی و هم در بازار نزولی کسب سود کنند.
  • بازارهای آتی کالا نقدینگی به نسبت بالایی دارد و خریداران و فروشندگان نگرانی از بابت آن ندارند.
  • اهرم در این بازار به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که سود بیشتری به دست آورند. از طرف دیگر ممکن است ضرر بیشتری نیست متحمل شوند.
  • برای فروش کالا در این بازار نیازمند مالکیت کالا در آن زمان نیست.

مشخصات قرارداد آتی طلا

قراردادهای آتی کالا قوانین مشابهی دارند؛ اما به دلیل این که نوع کالا در قراردادها با نمادهای مختلف متفاوت است؛ تفاوت‌هایی بین قراردادهای آتی مشاهده می‌شود. در این بخش قصد داریم راجع به ویژگی‌ها و مشخصات قرارداد آتی طلا صحبت کنیم. کالای پایه در این قرارداد، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا است. نماد معاملاتی قراردادهای آتی طلا ETCMMYY است.

اندازه قرارداد در معاملات آتی طلا معادل 1000 واحد از صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلاست. معاملات در این بازار از شنبه تا پنج‌شنبه از 10 صبح تا 3 عصر جریان دارد. نوسان در این بازار طلا نیز همانند بازار سهام مثبت و منفی پنج درصد نسبت به قیمت روز قبل است. وجه تضمین در قرارداد طلا، معادل 70 درصد است.

قیمت در قرارداد آتی طلا وابسته به فاکتورهای زیادی است که ما برخی از این فاکتورها را در ادامه بیان کردیم:

  • نرخ ارز در کشور
  • شرایط بازار و میزان ارزش طلا در بازار جهانی
  • ریسک‌های سیاسی و شرایط سیاسی کشور
  • نرخ تورم

golden fu

جرایم عدم اعلام آمادگی تحویل و نکول

عدم آمادگی تحویل و نکول چه از طرف خریدار و چه از طرف فروشنده شامل جریمه خواهد شد. در قرارداد آتی طلا فرد جریمه شده چه خریدار و چه فروشنده باید یک درصد از ارزش معامله را به‌طرف مقابل خود بپردازد. همچنین شخص جریمه شده باید کارمزد معامله را بپردازد. همچنین اگر قیمت نقدی بازار پایه نقدی با قیمت آخرین روز معاملاتی تفاوت داشته باشد؛ این اختلاف به ضرر شخص جریمه شده گرفته می‌شود و به‌طرف مقابل داده می‌شود.

سررسید اول قرارداد آتی طلا

نماد معاملاتی قرارداد آتی طلا به صورت ETCMMYY است و همان‌طور که از نماد می‌توان حدس زد MM معادل ماه سررسید قرارداد طلا و YY نشان‌دهنده سال سررسید قرارداد است. از این رو با توجه به زمان سر رسید قرارداد نماد طلا متفاوت خواهد بود. اولین سر رسد قرارداد طلا در سال 1400 به ثبت رسیده است و بعد از آن طلا با سررسیدهای متفاوت به فروش رسیدند.

تابلوی بازار قرارداد آتی طلا

در سایت بورس کالای ایران به نشانی https://cdn.ime.co.ir/ می‌توانید نماد و نوع قرارداد آتی طلا را با جزئیات آن مشاهده کنید. در عکس زیر نیز می‌توانید نماد طلا که سر رسید آن برای سال 1402 است؛ وجود دارد.

قرارداد آتی طلا چیست

تفاوت‌های قرارداد آتی طلا با سایر قراردادهای فعال

در این بخش قصد داریم در خصوص تفاوت‌های قراردادهای آتی طلا با سایر قراردادهای فعال صحبت کنیم. برخی از این تفاوت‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • وجه تضمین در قرارداد آتی طلا برابر 70 درصد است.
  • میزان جریمه در برخی از قراردادها متفاوت است؛ اما این میزان در طلا برابر یک درصد است.
  • کالای پایه در این معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا است.
  • معاملات در قراردادهای طلا از شنبه تا پنج‌شنبه از 10 صبح تا 3 عصر جریان دارد.

فعالان قراردادهای آتی طلا در شركت بورس کالای ایران

سرمایه‌گذاران زیادی چون طلافروشان، صرافی‌ها، افراد حقیقی و…  هستند که قصد سرمایه‌گذاری در بازار آتی طلا را دارند. به طور کلی فعالان قراردادهای آتی طلا در شركت بورس کالای ایران را می‌توان به دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد.

یکی از بزرگ‌ترین فعالان قرارداد آتی طلا را می‌توان فعالان صنف طلا و جواهرات کشور و صرافی‌ها به شمار آورد. این صنف در حوزه خرید و فروش طلا به صورت کالا فعالیت دارند و مسلماً سرمایه‌گذاری در سپرده سکه طلا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سکه طلا، برای آنها جذاب است. در این بین سرمایه‌گذاران خرد نیز وجود دارند که برای کسب سود در این بازار فعالیت می‌کنند. این افراد اغلب به دنبال پیداکردن نقاط خرید و فروش مناسب برای کسب سود هستند.

اما باید به یاد داشته باشیم که برای سرمایه‎گذاری در این نوع بازارها نیازمند کسب دانش و تجربه است و بدون این موضوع ممکن است در چنین بازار پرریسکی سرمایه‌گذاران متحمل ضرر شوند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در خصوص قرارداد آتی طلا صحبت کردیم. این نوع قراردادها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس در این بازار معامله می‌شود. بازار طلا از شنبه تا پنج‌شنبه فعالیت داشته و معاملات در این بازار انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران در این زمان‌ها می‎توانند بر روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرده و کسب سود کنند که در این مقاله به طور مفصل به این موضوع پرداختیم.

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی