نوسانات بازار فارکس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آشنایی با نوسانات بازار فارکس (Volatility)

اجازه دهید این مقاله را با جمله‌ای از وارن بافت آغاز کنیم که می‌گوید: “به نوسانات بازارهای مالی به چشم یک دوست نگاه کنید تا دشمن خود.”

نوسانات بازار فارکس با تغییرات مکرر و سریع نرخ ارز در این بازار شناخته می‌شود. درک نوسانات بازار فارکس می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام ارز را، چگونه و در چه زمانی معامله کنید. در این مقاله، به همراه شما بررسی می‌کنیم تا ببینیم نوسانات بازارهای مالی چیست و چگونه آن را شناسایی کنیم؟ پس همراه آکادمی پارسیان بورس باشید.

نوسانات در معاملات ارزی چیست؟

نوسانات در معاملات ارزی چیست؟

نوسانات بازار فارکس معیاری برای اندازه‌گیری میزان تغییرات در ارزش یک ارز می‌باشد. به بیان ساده، نوسانات تفاوت بین قیمت‌های شروع و بسته شدن یک معامله را در یک دوره زمانی مشخص اندازه‌گیری می‌کنند. برای مثال، یک جفت ارز که بین 5 تا 10 پیپ در نوسان است، نسبت به جفت ارز فارکس که بین 50 تا 100 پیپ در نوسان است، نوسان کمتری دارد.

غالباً این‌طور بیان می‌شود که نوسانات بالا به معنای ریسک معاملاتی بیشتر است، اما باید بدانیم که با بزرگ‌تر شدن میزان حرکت قیمت، فرصت بیشتری برای معامله گران به وجود می‌آید.

در زیر نموداری وجود دارد که بیت‌کوین/دلار آمریکا و دلار نیوزلند/دلار آمریکا را مقایسه می‌کند. دلار آمریکا با خط نارنجی برای هر یک نشان داده می‌شود. در این مقایسه، میانگین محدوده واقعی (ATR) را نشان داده می‌شود.

همان‌طور که می‌بینیم، NZD/USD یک جفت ارز پایدار بوده درحالی‌که BTC/USD پر نوسان‌تر است. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که برخی ارزها و جفت ارزها نسبت به سایرین نوسان بیشتری دارند.

بنابراین، بسته به سبک معاملاتی، استراتژی و ترجیحات معاملاتی خود، همیشه می‌توانید یک جفت ارز را پیدا کنید که مطابق برنامه‌های شما باشد. برخی از معامله گران بازارهای بی‌ثبات و پر نوسان را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است ریسک بالا همراه با این مدل نوسانات بازار فارکس را نپسندند.

البته که با شنیدن نام ریسک طبیعتا استرس زیادی برای هر معامله‌گری ایجاد خواهد شد. در چنین شرایطی باید توقع این را داشته باشید که در یک لحظه تمامی سرمایه خود را از دست بدهید. البته این در حالتی است که هیچ تجربه و تخصصی در حوزه معاملات ارزهای دیجیتال نداشته باشید.

به همین دلیل است که اکثر تریدرهای معروف و موفق توصیه می‌کنند قبل از اینکه معاملات خود را آغاز کنید، آموزش ارز دیجیتال را جدی بگیرید. به این صورت علم این را دارید تا معاملات خود را در بدترین شرایط نیز مدیریت کرده و در بازاری با بالاترین ریسک، به سودی بسیار عالی دست پیدا کنید. این در حالی است که با نداشتن علم، خیلی راحت در این شرایط لیکویید خواهید شد.

نوسانات در معاملات ارزی چیست؟

برخی از پرنوسان ترین جفت ارزهای معاملات فارکس

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم، برخی از جفت ارزها نوسانات بیشتری نسبت به سایرین دارند.  در این بخش تصمیم داریم برخی از بی‌ثبات‌ترین جفت ارزها و علت نوسان آن‌ها را بیان کنیم:

1. AUD/JPY

جفت ارز AUD/JPY به‌عنوان یک فشارسنج ریسک در نظر گرفته می‌شود. دلار استرالیا به‌عنوان یک ارز ریسک‌پذیر شناخته شده و در نتیجه تقاضا آن نیز افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، ین ژاپن همانند یک ارز امن سنتی در نظر گرفته می‌شود. این ارز مواقعی که بازارها در حالت خطر خاموش قرار دارند، قیمت پیشنهادی را دریافت می‌کند.

برخی از پرنوسان ترین جفت ارزهای معاملات فارکس

2. GBP/CAD

نرخ‌های متقاطع پوند بریتانیا در میان ارزهای اصلی، بی‌ثبات‌ترین نرخ‌ها هستند. دلار کانادا یکی دیگر از ارزهای ریسک‌پذیر است و به‌شدت تحت تأثیر جهت‌گیری قیمت نفت است، زیرا کانادا تولیدکننده بزرگ نفت می‌باشد.

اگر بازارها به حالت ریسک خاموش رفته و هم‌زمان قیمت نفت در حال کاهش باشد، دلار کانادا ممکن است تحت‌فشار قابل‌توجهی قرار گیرد. از سوی دیگر، ارز در زمان‌هایی که معامله گران به دنبال ریسک هستند و قیمت کالاها نیز در حال افزایش است، رشد می‌کند. به خوبی نوسانات بازار فارکس را در این جفت ارز مشاهده خواهید کرد.

3. USD/TRY

لیر ترکیه می‌تواند نوسانات قیمتی قابل‌توجهی را مشاهده کند که علت آن به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن بانک مرکزی این کشور برمی‌گردد.

اندیکاتورهای مورداستفاده در نوسانات بازار فارکس

اندیکاتورهای مورداستفاده در نوسانات بازار فارکس

هنگام معامله ارزها با نوسان بالا و پایین ممکن است از اندیکاتورهای مختلفی استفاده کنید. برای ارزهای با نوسان کمتر، می‌توانید به سطوح حمایت و مقاومت توجه داشته باشید.

این‌ سطوح نشان می‌دهند که بازار فارکس به کدام سمت حرکت کرده و دوباره عقب‌نشینی کرده است. بنابراین می‌توان در جهت پیش‌بینی حرکات بازار از آن‌ها برای معامله استفاده کرد.

می‌توانید استاپ ضرر خود را در سطحی تنظیم کنید که با آن راحت هستید تا مطمئن شوید ضررهای شما افزایش نمی‌یابد. انجام این کار با ارزهای بی‌ثبات ممکن است دشوارتر به نظر برسد زیرا تغییرات قیمت آن‌ها می‌تواند نامنظم باشد.

  • باندهای بولینگر Bollinger Bands: می‌توان از آن‌ها برای نشان دادن خرید یا فروش بیش از حد انتظار در بازار استفاده کرده و احتمال حرکت قیمت‌ها در جهت مخالف را افزایش داد.
  • میانگین محدوده واقعی Average True Range: این شاخص به‌عنوان معیاری برای نوسانات بازار فارکس استفاده می‌شود و می‌توان آن را برای روش‌های خروج از معامله یا محدود کردن ضرر استفاده کرد.
  • شاخص قدرت نسبی Relative Strength Index: می‌توانید از این شاخص برای اندازه‌گیری میزان تغییرات قیمت استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا ارز، بیش از حد خرید شده یا بیش از حد فروخته شده است. نهایتا در مورد موقعیت معاملاتی خود تصمیم بگیرید.

نکات مهم در معاملات نوسانی در بازار فارکس

نکات مهم در معاملات نوسانی در بازار فارکس

با دانستن ماهیت ذاتی نوسانات بازار فارکس و عوامل پشت‌صحنه آن، می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. اگر به سخنان وارن بافت توجه کرده و به نوسانات بازار فارکس به‌عنوان دوست خود و نه دشمن نگاه کنید، راه‌هایی وجود خواهد داشت که با آن می‌توانید موفقیت معاملاتی خودتان را تضمین کنید.

در این بخش چند نکته مهم را در این حوزه بیان خواهیم کرد:

1. از Stop Losses استفاده کنید

استفاده از توقف ضرر برای به حداقل رساندن ریسک در هنگام معامله همیشه ایده خوبی است. زمانی که در حال معامله با ارزهای بی‌ثبات هستید، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

استفاده از حد ضرر تضمین می‌کند که هر گونه باخت می‌تواند از قبل محاسبه شود. هم‌چنین می‌توانید سطح ضرر را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که در بدترین حالت نیز برای شما مقرون به صرفه باشد.

اگر برای هر معامله فارکس که انجام می‌دهید یک سطح توقف ضرر تعیین کنید، در مقابل هرگونه نوسانات بازار فارکس از خود محافظت بیشتری خواهید کرد.

2. نظارت بر تقویم اقتصادی

نوسانات ارز اغلب با تلاطم‌های سیاسی یا اقتصادی هم‌زمان می‌شود. بنابراین اگر تقویم اقتصادی را زیر نظر داشته و رویدادهای اقتصادی و با تصمیمات مهمی که روی بازار تاثیرگذار هستند آشنا باشید، موقعیت بهتری برای پیش‌بینی نوسانات خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که نوسانات، جزئی از بازارها هستند. چالش شما به‌عنوان یک معامله‌گر این است که چگونه به آن نوسان واکنش نشان می‌دهید.

3. میزان اهرم خود را محدود کنید

می‌دانیم که اهرم می‌تواند همانند یک شمشیر دو لبه بوده و بردها و همچنین باخت‌های شما را بزرگ‌تر کند. با محدود کردن مقدار اهرمی که برای معاملات خود استفاده می‌کنید، ریسک معاملات خود را مدیریت نمایید.

4. به استراتژی معاملاتی خود در فارکس پایبند باشید

مطمئن شوید که یک برنامه معاملاتی دارید و به آن پایبند هستید. دنبال کردن دقیق برنامه معاملاتی به شما کمک می‌کند تا نوسانات بازارهای بی‌ثبات را مدیریت کنید.

چه چیزی باعث نوسانات بازار فارکس می‌شود؟

چه چیزی باعث نوسانات بازار فارکس می‌شود؟

با توجه به ماهیت بازارهای جهانی، کارشناسان بر این باورند که نوسانات بازار این روزها بیش از هر دوره دیگری گوشه ذهن هر معامله‌گری را درگیر خود می‌کند.

در ادامه این بخش برخی از عواملی که باعث نوساناتی می‌شوند که می‌توانند بر معاملات فارکس شما تأثیر بگذارند را بررسی خواهیم کرد:

1. عوامل ژئوپلیتیک

جنگ‌ها و سایر اشکال ناآرامی‌ها، یکی از دلایل اصلی نوسانات به‌حساب می‌آیند؛ زیرا سطح عدم اطمینان بالا و با مدت زمان زیاد، احساسات معامله گران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

2. رقابت‌های تجاری

این رقابت‌ها نیز می‌تواند به دلیل میلیاردها یا تریلیون‌ها تراکنش درگیر، نوسانات را در بازارها تحریک کند. برای مثال ایالات متحده در برابر چین، اروپا یا هر منطقه و کشور دیگری، رقابت‌های تجاری مشخصی را ایجاد می‌کند.

3. سیاست پولی و بانک‌ها

بانک‌ها می‌توانند مقدار پول در گردش را از طریق سطوح نرخ بهره تنظیم کنند.

4. احساسات حاکم بر بازار

تحرکات بازار توسط افرادی که در پشت‌صحنه آن هستند هدایت می‌شوند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان باعث حرکت بازارها شده و بسته به احساسات غالب مثبت یا منفی بازار، می‌توانند نوسانات به وجود می‌آیند.

نتیجه گیری

نوسانات بازار فارکس، یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که هنگام معامله در بازارهای مالی باید در نظر داشته باشیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله، اکنون دقیقاً بدانید که نوسانات چگونه کار می‌کند و چگونه با آن، سود بیشتری به دست آورید.

می‌توانید تجربیات خود را در حوزه استفاده مناسب و بهینه از این نوسانات با ما و سایر معامله‌گران در همین صفحه به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که سوالی در رابطه با چنین معاملاتی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها مطرح نمایید. مطمئن باشید کارشناسان آکادمی پارسیان بورس در اسرع وقت پاسخ شما را ارسال خواهند کرد.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی