اسمارت مانی چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

اسمارت مانی چیست؟ صفر تا 100 smart money

اگر مدتی در بازارهای سرمایه فعالیت کرده باشید به احتمال زیاد با واژه اسمارت مانی یا پول هوشمند آشنا شده‌اید. در بازارهای مالی همیشه افراد و مؤسساتی هستند که با پول‌های کلان در این بازار‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. مؤسسات و سرمایه‌گذاران کلان از تریدرهای حرفه‌ای برای کسب سود استفاده می‌کنند. از آنجایی که اغلب پول سرمایه‌گذاری شده توسط این افراد به سود منجر می‌شود و از روش‌های متفاوتی برای کسب سود استفاده می‌کنند؛ به پول آنها‌، پول هوشمند گفته می‌شود.

سرمایه‌گذاران خرد و کم تجربه باید بتوانند پول هوشمند و سیگنال‌های ورود این پول را شناسایی کنند تا بتوانند کسب سود کنند. سرمایه‌گذاران خرد اگر برخلاف پول‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کنند ضرر کرده و سرمایه‌ خود را از دست می‌دهند. در این مقاله نیز ما به این موضوع پرداختیم که اسمارت مانی چیست و چه‌طور باید این پول‌ها را تشخیص داد و به کمک آن کسب سود کرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

اسمارت مانی چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که پول هوشمند چیست و چه کاربردی دارد. پول هوشمند به پولی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و بازارگردانان، بانک‌ها و مؤسسات مالی و… هدایت می‌شود. اصطلاح پول هوشمند از قماربازان حرفه‌ای گرفته شده است که در بیشتر مواقع برنده بازی بودند و اطلاعاتی داشتند که مردم عادی فاقد آن بودند.

امروزه نیز پول هوشمند به مؤسسات و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تعلق دارد که از بازار درک کاملی دارند و درواقع باهوش‌ترین بازیکن، به حساب می‌‌آیند. اسمارت مانی یا پول هوشمند نیروی قوی و پول کلانی است که بازار را به سمتی که دوست دارد سوق می‌دهد. از این رو به نظر می‌آید پول هوشمند احتمال موفقیت بیشتری را در معامله داشته باشند؛ زیرا سرمایه‌گذاران در مؤسسات بزرگ و موفق به‌راحتی می‌توانند بازار را حرکت دهند.

اسمارت مانی چیست
اسمارت مانی چیست

تجربه نشان داده است پیروی کردن از صاحبان پول هوشمند نتایج بهتری را در برداشته باشد. درنتیجه، زمانی که الگوهای معاملاتی سرمایه‌گذاران نهادی یا کلان متفاوت با سرمایه‌گذاران خرد باشد؛ این پول هوشمند است شانس موفقیت بیشتری دارد.

این موضوعات به این معنی نیست که در هنگام استفاده از استراتژی پول هوشمند هرگز شکست نمی‌خورید؛ بلکه به شما این استراتژی‌ها به شما کمک کرده و شما را برای برنده شدن آماده می‌کند. زمانی که از این استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌کنید استراتژی شما با بازیکنان بزرگ همخوانی دارد از این رو شانس شما برای موفقیت و کسب سود بیشتر می‌شود.

پیشنهاد ویژه:

تشخیص روند در سبک اسمارت مانی

در این بخش قصد داریم راجع به تشخیص روند در سبک اسمارت مانی صحبت کنیم. باید گفت که جناب چالز ایچ داو (Charles H. Dow) که شاخص Dow Jones نیز به نام ایشان است؛ یکی افراد شاخص در تحلیل تکنیکال است. با این که سالیان سال از تئوری‌های وی گذشته است؛ می‌توان گفت که او شالوده بسیاری از تحلیل‌های امروزی را ایجاد کرده است. همچنین او پدر علم تکنیکال نامیده می‌شود.

تئوری داو، بازار را به سه دسته تقسیم می‌کند؛ او معتقد است که این سه بخش همیشه در بازار تکرار می‌شوند. این سه بخش عبارت‌اند از:

  • فاز جمع‌آوری
  • فاز حرکت همگانی
  • فاز توزیع

فاز انباشت معمولاً پس از فروش شدید ایجاد می‌شود؛ فروش شدید در بازار بسیاری از فعالان بازار و سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند و امید به هر نوع روند صعودی را از بین می‌برد. قیمت به‌شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. اما خریداران همچنان در مورد خرید ترید دارند زیرا ترس فروش و نزول دوباره قیمت همیشه وجود دارد. در این زمانی اسمارت مانی وارد بازار می‌شود. در نتیجه بازار بعد از یک رنج قیمت طولانی و نا‌امیدی شدید سرمایه‌گذاران، وارد فاز صعودی می‌شوند. در عکس زیر می‌توان سه فاز یاد شده را به تفکیک دید.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

در مرحله حرکت همگانی صعودی، قیمت به‌سرعت و به‌شدت فاز صعودی به خود می‌گیرد. افراد زیادی در فاز انباشت از بازار جدا شده‌اند و سرمایه‌گذاران هیجان‌زده و افراد مسحور بازده بازار هستند و همه از تحلیلگران گرفته تا مردم سطوح بالاتری را در پیش رو می‌بینند.

فاز بعد، فاز توزیع است که دارای شباهت زیادی با فاز انباشت است؛ اما در قله قیمت رخ می‌دهد. در فاز توزیع، هر زمان که قیمت در تلاش برای بالا رفتن است، اسمارت مانی از آن جلوگیری می‌کند و طی یک دوره زمانی این اتفاق چندین بار تکرار شده و این کار یک سطح مقاومت قوی ایجاد می‌کند.

چگونگی تشخیص اسمارت مانی

برای تشخیص پول هوشمند نشانه‌هایی است که در این بخش به نشانه‌های آن می‌پردازیم.

1- حجم معاملات:

پول هوشمند ممکن است در موقعیتی باشد که در آن موقعیت، حجم معاملات به طور غیرمعمول در یک سهام وجود داشته باشد؛ ولی هیچ اخبار موجه و یا پشتوانه‌ای برای ایجاد این حجم معاملات وجود نداشته باشد.

2- قیمت‌گذاری و گزینه‌های شاخص

اطلاعات در خصوص پول هوشمند را می‌توان از طریق بررسی قیمت شاخص و پیشرفت آن، به دست آورد. همچنین سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر نیز در این خصوص اطلاعات مفیدی در خصوص حرکت پول هوشمند به مخاطب می‌دهد. همچنین می‌توان با دیدن و رصد کردن بازار و آموزش‌ها مناسب حرکت این نوع پول را تشخیص داد.

3- منابع دیتا و روش های داده

روش‌هایی بر اساس بررسی داده نیز وجود دارد که برخی از گروه‌های متشکل از تریدرها با بررسی این اطلاعات می‌توانند حرکت‌های سرمایه‌گذاران بزرگ، مؤسسات مالی را شناسایی کنند. در نهایت منجر به شناسایی اسمارت مانی خواهد شد.

اسمارت مانی در کدام بازارها کار می کند؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که پول هوشمند در کدام بازارها کار می‌کند. می‌توان گفت در بازاری که سرمایه‌گذاران کلان، مؤسسات، افراد باتجربه و بامهارت زیاد هستند که قصد سرمایه‌گذاری دارند پول هوشمند نیز وجود دارد. این بازارها شامل بازار ارز دیجیتال، بازار فارکس، بازار بورس ایران و هزاران بازار دیگر می‌شود.

تغییر ساختار در اسمارت مانی چگونه است؟

در این بخش قصد داریم در خصوص این موضوع که تغییر ساختار در اسمارت مانی چیست؛ صحبت کنیم. الگوی CHOCO که مخفف کلمه change of Character به معنی تغییر ساختار است. به این معنی که الگو یک روند ثابت و صعودی داشته باشد و پس از مدتی الگو تغییر وضعیت داده و روند آن معکوس شود. این الگو به علت ورود پول هوشمند به بازار شکل می‌گیرد و باعث تغییر وضعیت می‌شود.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

الگوی دیگری به نام BOS وجود دارد. در این الگو نیز می‌توان نشانه‌های از ورود پول هوشمند مشاهده کنید. BOS مخفف کلمة Break Of Structure به معنای شکست ساختار است. این الگو به این معنی است که در یک روند صعودی، سقفی شکسته شود و یا در روند نزولی مقاومت‌هایی که در کف وجود دارند شکسته شوند. در این صورت این الگو شکل می‌گیرد.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

این دو الگو الگوهای مهم برای ورود اسمارت مانی است. اما تفاوت این الگو با الگوی CHoCH این است که در این الگو روند صعودی به نزولی تبدیل شده و ماهیت صعودی بازار عوض می‌شود. اما در BOS هم‌زمان با بازار صعودی یا نزولی، سقف‌ها و یا کف‌های جدید شکسته می‌شوند. اما باید در نظر داشت که در هر دو الگو می‌توان نشانه‌هایی از ورود پول هوشمند را دید. این پول هوشمند باعث می‌شود که سقف‌ها شکسته شده و یا ماهیت و روند بازار عوض شود.

نقطه عطف یا POI چیست؟

یکی از نقاطی که در عوض شدن روند بسیار تأثیرگذار هستند نقاط عطف یا POI است. کلمه POI از Point Of Interest ساخته شده و به معنی نقطه عطف است. این نقاط، نقاط انگیزشی است که همان سطوح عرضه و تقاضا هستند. به بیانی دیگر این نقاط، نقاطی هستند که قبلاً در آنها تغییر روند رخ داده و یا بازار برگشته است. از آنجایی که این نقاط شروع کننده حرکات قوی در بازار بوده‌اند؛ اهمیت زیادی دارند.

تارگت در اسمارت مانی کجاست؟

در این مقاله به روند و نحوه وارد شدن پول هوشمند به بازار صحبت کردیم. شاخص پول هوشمند برای این موضوع استفاده می‌شود که معامله‌گر درک بهتری از ساختار بازار داشته باشد. اما سؤال اینجاست که تارگت اسمارت مانی کجاست؟

باید این نکته را در نظر گرفت که این شاخص به معامله‌گران کمک می‌کند که تغییر روند در بازار را شناسایی کنند. همچنین این نکته را که بازار قصد دارد روند خود را از صعودی به نزولی و یا برعکس تغییر دهد متوجه شوند. برای پیداکردن نقاط مهم در smart money بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • تشخیص روند در تایم فریم‌های بالا را مد نظر داشته باشید. زیرا معامله‌گران بزرگ روندهای طولانی مدت را رصد می‌کنند.
  • سطوح حمایتی و مقاومتی را تشخیص دهیم و کانال‌ها و روندها را بیابیم. نقاط حساس حمایتی و مقاومتی را مشخص کنیم؛ زیرا این نقاط برای معامله‌گران حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد و محل وارد شدن اسمارت مانی‌هاست.
  • متوجه شدن این موضوع که نقدینگی کدام سمت بازار است و بازار چگونه عمل می‌کند.

آموزش معامله بر اساس اسمارت مانی

تا اینجای مقاله متوجه این موضوع شدیم پول هوشمند و نحوه تشخیص ورود آن کمک بسیار زیادی به سرمایه‌گذاران خرد و باتجربه‌تر می‌کنند که در بازارهای مالی کسب سود کنند. اما در این مرحله قصد داریم در رابطه با آموزش معامله بر اساس اسمارت مانی صحبت کنیم. شما از این استراتژی می‌توانید در انوع بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال، فارکس و یا حتی بورس ایران استفاده کنید.

اولین مرحله برای پیدا کردن نقاط استراتژیک و مهم برای تشخیص پول هوشمند، تشخیص روند و ساختار بازار است. برای این موضوع باید دانش تکنیکال داشته باشید و بتوانید خطوط مقاومت و حمایت را تشخیص دهید. همچنین دانش تشخیص خطوط روند و روند بازار نیز ضروری است. همان‌طور که می‌دانید بازار می‌تواند به سه صورت خنثی، صعودی و نزولی باشد.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

زمانی که روند معامله را تشخیص دادید حال باید منتظر نقاط مهم بمانید. نقاط مهم، نقاطی هستند که اولین نشانه‌های تغییر روند در آن می‌توان مشاهده کرد. برای مثال در روند نزولی بازار اگر سقف تشکیل شده شکسته شود می‌توان نشانه‌هایی از تغییر روند دید و با دیدن پولبک به روی سطح مقاومت می‌توان خرید را انجام داد. به طور کلی استراتژی اسمارت مانی را می‌توان به طور ساده در یک جمله خلاصه کرد. استراتژی پول هوشمند توانایی تشخیص تغییر روند بازار است. که در این تغییر روند باعث کسب سود می‌شود.

مراحل معامله به سبک اسمارت مانی

در بخش قبل به طور مفصل راجع به نحوه معامله با استفاده از استراتژی پول هوشمند را بیان کردیم. در این بخش قصد داریم به صورت خلاصه مراحل معامله به سبک اسمارت مانی را شرح دهیم. قبل از یادگیری این استراتژی داشتن دانش تکنیکال ضروری است. انجام معامله به سبک smart money نیازمند تشخیص روندهای بازار است.

به طور کلی اولین مرحله معامله به سبک پول هوشمند تشخیص روند بازار است. پس از آن باید نقاط استراتژیک را شناسایی کرده و به کمک آن حدسی در مورد تشخیص روند بزنید. این نقاط معمولا نقاط جذاب برای ورود پول‌های هوشمند هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

نقدینگی یا لیکویدیتی

یکی از نکات خیلی مهم در خصوص اسمارت مانی نقدینگی یا لیکویدیتی است. از آنجایی که معامله‌گران بزرگ مثل مؤسسه‌ها، بانک‌ها و… حرکات بزرگ در بازار را تشکیل می‌دهند؛ نقدینگی زیادی در بازار ایجاد می‌کنند. از این رو نقدینگی برای تشخیص پول‌های هوشمند، ارزشمند به حساب می‌آیند. نقاط با نقدینگی بالا نقاط حساسی هستند که قیمت در اغلب موارد در زمان برخورد با آنها تغییر جهت می‌دهد. نقدینگی معمولاً در نقاط استاپلاس sell stop و buy stop وجود دارد.

در این بخش چند الگوی استراتژیک که موجب برگشت قیمت می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

لیکوئیدیتی در کف دوقلو

الگوی کف دوقلو یک الگوی معروف و مهمی است که خیلی از سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند. الگوی سقف دوقلو بعد از یک روند صعودی شکل می‌گیرد. درواقع بعد از یک روند صعودی یک نزول شکل می‌گیرد و بعد از نزول یک کف دوقلو تشکیل می‌دهد. سرمایه‌گذاران در این شرایط خرید کرده و حد ضرر خود را پایین‌تر از کف دوقلو قرار می‌دهند.

در اینجاست که اسمارت مانی وارد شده و قیمت را اندکی از کف دوقلو پایین‌تر می‌برد تا قیمت به استاپلاس خیلی از سرمایه‌گذاران خرد برخورد کند. پس از آن قیمت را به سمت بالا سوق می‌دهد. درواقع زمانی که قیمت به حد ضرر سرمایه‌گذاران خرد رسید؛ سرمایه‌گذاران کلان آن را از سرمایه‌گذاران خرد خریداری می‌کنند.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

لیکوئیدیتی در سقف دوقلو

الگوی کف دوقلو برعکس الگوی سقف دوقلو عمل می‌کند. بعد از یک نزول، یک صعود رخ داد و یک سقف دوقلو تشکیل می‌شود. سرمایه‌گذاران در چنین نقطه‌ای انتظار نزول دارند و موقعیت فروش باز می‌کنند. اما در این نقطه اسمارت مانی وارد می‌شود. برخلاف انتظار سرمایه‌گذاران قیمت دوباره صعود کرده و استاپلاس خیلی از سرمایه‌گذاران زده می‌شود. در نهایت دوباره مسیر حرکت قیمت نزولی می‌شود.

اسمارت مانی چیست؟
اسمارت مانی چیست؟

خط روند صعودی یا نزولی

خطوط روند نشان دهنده لیکویدیتی در بازار است. سرمایه‌گذاران خرد بر روی پایین‌ترین نقطه خط روند خریداری کرده و پایین‌تر از خط روند حد ضرر خود را قرار می‌دهند. اما سرمایه‌گذاران کلان به دنبال این هستند که سرمایه‌گذاران خرد را به حد ضرر خود برسانند که این کار آنها منجر به جذب نقدینگی می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس به این موضوع پرداختیم که اسمارت مانی چیست و چه کاربردی دارد. به طور خلاصه پول هوشمند پولی است که سرمایه‌گذاران کلان با آن سرمایه‌گذاری کرده و در بیشتر مواقع سرمایه‌گذاری آنها منجر به سود می‌شود. در قدیم این واژه را به افرادی که از الگوریتم‌های متفاوت در انجام قمار استفاده می‌کردند؛ نسبت می‌دادند؛ زیرا آنها پول هوشمندی داشتند که در بیشتر مواقع برنده بازی بودند. در این مقاله درباره این اصلاح در بازارهای مالی و زمان ورود این پول‌ها صحبت کردیم. برای دانستن این موضوعات باید دانش کافی در خصوص تحلیل بازارهای مالی داشته باشید پس بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری دانش کافی را به دست آورید.

4.3/5 - (15 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی