ای ان اس ENS یا اتریوم نیمه سرویس چیست؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

ای ان اس ENS یا اتریوم نیمه سرویس چیست؟

در روزگاری که اینترنت چندان رایج نبود، یکی از مشکلات اساسی که کاربران با آن مواجه بودند این بود که نام دامنه با ip مطابقت نداشت. این عامل باعث می‌شد که کاربران آدرس IP وب‌سایتی را که می‌خواستند از آن بازدید کنند، تایپ کنند. همانند IPهای مذکور، آدرس‌های ارزهای دیجیتال، رشته‌های طولانی‌تری از اعداد و حروف را نشان می‌دهند.

اگر کاربری بخواهد وجوهی را از طریق شبکه اتریوم ارسال کند، باید آدرس را وارد کند و مطمئن شود که هر عدد و حرف به‌درستی نوشته‌شده است. اگر آدرسی به‌درستی وارد نشود و شماره‌ای را اشتباه تایپ کنید، وجوهی که ارسال می‌کنید به‌طور غیرقابل برگشتی از بین می‌رود؛ زیرا هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که بتوان برای برگرداندن یا بازپرداخت تراکنش با آن تماس گرفت.

ENS، مخفف Ethereum Name Service، قصد دارد با ایجاد یک نام مستعار جهانی برای همه آدرس‌های عمومی و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز، فضای ارز دیجیتال و غیرمتمرکز مالی را کمی ساده‌تر کند. این موضوع برای افرادی که به دنبال آموزش ارز دیجیتال می‌باشند، مزایای زیادی دارد.

در این حالت، به‌جای داشتن یک‌رشته کلید غیرقابل‌خواندن برای هر آدرس رمزنگاری، یک دامنه ENS واحد مانند «dimain.eth» خواهید داشت که می‌توانید هر نوع رمز ارز و NFT را دریافت کنید. برای درک هرچه ساده‌تر این موضوع، بیایید نگاهی به نحوه عملکرد ENS در آکادمی پارسیان بورس بیندازیم.

ای ان اس ENS چیست؟

ای ان اس ENS چیست؟

سرویس نیم اتریوم (ENS) دقیقاً همان مفهوم(DNS)  را دارد با این تفاوت که ENS برای نیازهای کاربران اتریوم تنظیم شده است. همچنین در هسته خود، سرویس نیم اتریوم یک سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، باز و قابل توسعه است که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر ENS یک سرویس جستجو نام است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد آدرس‌های قابل‌خواندن توسط ماشین خود را به آدرس‌های قابل‌خواندن توسط انسان ترجمه کنند.

شناسه قابل‌خواندن توسط ماشین می‌تواند آدرس اتریوم (آدرس‌های دیگر ارزهای دیجیتال، برای آن موضوع) باشد. به‌طور مثال تصور کنید دوستتان می‌خواهد پول شام را با ارز دیجیتال به شما پس بدهد. برای انجام این کار، باید آدرس عمومی اتریوم خود را که از 42 کاراکتر هگزا دسیمال تشکیل‌شده است، به اشتراک بگذارید که ممکن است شبیه «0xDC25EF3F5B8A186998338A2ADA83795FBA2D695E» باشد.

آدرس‌های کریپتو رشته‌های طولانی از اعداد و حروف هستند که برای خواندن توسط رایانه طراحی‌شده‌اند. این آدرس‌های طولانی منجر به سردرگمی و حتی از دست دادن سرمایه کاربر می‌شوند.

همان‌طور که گفته شد اگر آدرسی به‌درستی وارد نشود و شماره‌ای را اشتباه تایپ کنید، وجوهی که ارسال می‌کنید به‌طور غیرقابل برگشتی از بین می‌رود. این رشته از اعداد معادل IBAN شماست که به دیگران امکان می‌دهد رمز ارز را به کیف پول شما ارسال کنند.

با ENS، می‌توانید یک «نام مستعار» برای آدرس عمومی خود ایجاد کنید، بنابراین به‌جای اشتراک‌گذاری آن رشته پیچیده از کاراکترها با دوست خود، لینکی کوتاه خواهید داشت که به‌طور خودکار به آدرس عمومی شما متصل می‌شود.

در تصویر زیر نمونه‌ای از ENS را آورده‌ایم. آدرس متعلق به اتریوم است. نام دامنه ENS که ما ایجاد کردیم فقط یک مثال برای هدف این راهنما است:

ای ان اس ENS

علاوه بر آدرس‌های اتریوم، ENS همچنین دامنه‌های قابل‌خواندن توسط انسان را برای سایر کیف پول‌های رمزنگاری، وب‌سایت‌ها، هش‌های محتوا و ابر داده‌ها ارائه می‌دهد. باهدف اینکه نام کاربری در web3 ثبت‌شده باشد، همه آدرس‌ها و وب‌سایت‌های شما را تحت یک نام مستعار به هم متصل کند تا بتوانید هر نوع ارز دیجیتال را دریافت کنید.

ENS، پروتکل خود را «سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، باز و توسعه‌پذیر» می‌نامد که خدمات نام‌گذاری و جستجوی دامنه غیرمتمرکز و ایمن با بلاک چین را ارائه می‌دهد. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، ENS توسط یک‌نهاد واحد کنترل نمی‌شود. این باعث می‌شود ENS از سرویس‌های نام‌گذاری متمرکز ایمن‌تر باشد زیرا هیچ نقطه‌ای از شکست وجود ندارد.

به‌طور خلاصه ENS از مفهوم سرویس نام دامنه (DNS) استفاده کرده که نام‌های وب‌سایت ساده را به آدرس‌های IP آن‌ها نگاشت می‌کند تا آدرس‌های کریپتو را برای خواندن و اشتراک‌گذاری آسان کند.

تاریخچه ENS چیست؟

پروژه اتریوم توسط دو تن از بنیان‌گذاران اتریوم به نام‌های الکس وان و نیک جانسون ایجاد شد. این پروژه توسط این 2 نفر برنامه ریزی شده بود، اما از سال 2018، با مدیریت نیک جانسون در یک سیستم متفاوت به نام True Names به کار خود ادامه داد.

برخی از کارکنان این شرکت همان کارمندانی هستند که درگذشته با اتریوم همکاری داشتند. پروژه نام‌برده، توکن ENS را در سال 2021 بین کاربران توزیع کرده و یک سیستم غیرمتمرکز و DAO را تحت مدیریت همان شرکت True Names ایجاد کرد.

اهمیت ENS در چیست؟

ازآنجایی‌که ENS برای قراردادهای هوشمند اتریوم توسعه داده شده است، مشکلات امنیتی که سیستم DNS با آن مواجه است را ندارد. سوابق DNS دامنه‌ها و نام‌ها در یک سرور متمرکز ذخیره می‌شود. به این معنا که مستعد هک شدن هستند.

به عنوان مثال، در اکتبر 2020، گروه تجزیه و تحلیل تهدید گوگل، رکوردشکنی 180000 حمله بهDNS  و همچنین سایر اهداف شبکه را که از سوی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی چینی، رصد کرد.

برعکس، سوابق ENS قابل‌نابودی نبوده و توسط بلاک چین اتریوم ایمن می‌شوند. این مورد به کاربران موجود در بلاک چین اتریوم فرصتی منحصربه‌فرد می‌دهد تا در شبکه اتریوم فروشگاه راه‌اندازی کنند.

نحوه عملکرد ENS چگونه است؟

ای ان اس بر اساس دو قرارداد هوشمند اتریوم ساخته شده است. اولین قرارداد هوشمند، رجیستری ENS است که تمام دامنه‌های ثبت‌شده در ENS را ثبت می‌کند و سه بخش مهم از اطلاعات مربوط به هر دامنه را ذخیره می‌کند.

مالک دامنه، حل‌کننده دامنه resolver و زمان ذخیره برای همه رکوردهای تحت دامنه ذخیره خواهد شد. دومین قرارداد هوشمند، حل‌کننده resolver است که نام دامنه‌ها را به آدرس‌های قابل‌خواندن ماشین ترجمه می‌کند و بالعکس. این دومین قرارداد هوشمند هر دامنه را با کاربر، وب‌سایت یا آدرس مربوطه مطابقت می‌دهد.

آشنایی با ای ان اس ENS

کسانی که مایل به ایجاد نام کاربری Web3 برای خود هستند می‌توانند از برنامه ENS دیدن کرده و با جستجوی نام دامنه موجود شروع کنند. هنگامی‌که نام موردنظر را یافتید، به‌سادگی باید فرآیند ثبت‌نام را دنبال کنید که شامل تائید دو تراکنش از کیف پول خود و پرداخت هزینه سالانه است که برای نام‌های بیش از پنج کاراکتر 5 دلار آمریکا در سال است.

پس از مالکیت دامنه، می‌توانید آن را به کیف پول‌های رمزنگاری و یا وب‌سایت‌های خود پیوند دهید و چندین زیر دامنه مانند email.name.eth یا website.name.eth ایجاد کنید که همگی تحت یک دامنه ENS متصل هستند.

ای ان اس فقط از.eth پشتیبانی نمی‌کند، بلکه از محبوب‌ترین نام‌های DNS ازجمله .com، .org، .io،.app  و … نیز پشتیبانی می‌کند.

نحوه عملکرد ENS چگونه است؟

چرا ENS متمایز است؟

سرویس نیم اتریوم در اصل نسخه web3 DNS است که مخفف Domain Name Service می‌باشد. ENS  یک جایگزین غیرمتمرکز برای DNS سنتی اینترنت ارائه می‌دهد که خطرات مربوط به تنها نقطه شکست آن را حذف می‌کند.

به‌عنوان یک پروتکل مبتنی بر بلاک چین،ENS  به دلیل ساخته‌شدن بر روی اتریوم ذاتاً ایمن‌تر است. این واقعیت که ENS اساساً دو قرارداد هوشمند است، حداکثر قابلیت همکاری با سایر قراردادهای هوشمند و کل اکوسیستم اتریوم را ممکن می‌سازد.

ENS اولین سرویس در نوع خود برای آدرس‌های رمزنگاری و بلاک چین است. سرویس‌های دیگری وجود دارند که سعی می‌کنند DNS قدیمی را برای اینترنت جایگزین کنند، اما ENS در حال حاضر تنها بازیکنی در لیگ خود است که نام‌های مستعار قابل‌خواندن برای انسان را ارائه می‌دهد که می‌تواند در تمام کیف پول‌ها،dApps  و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز شما کار کند.

همچنین تراکنش‌های رمزنگاری را برای مبتدیان بلاک چین قابل‌فهم‌تر و قابل‌دسترس‌تر می‌کند. خدمات مشابهی ممکن است در آینده ارائه شود، اما هنوز ENS هیچ رقیب قابل‌مقایسه‌ای ندارد که بتواند تمام کارهایش را انجام دهد.

تفاوت بین DNS و  ENS

سرویس نام دامنه (DNS) توسط پل موکاپتریس – دانشمند کامپیوتر از ایالات متحده – در سال 1983 ایجاد شد. این سرویس به دنبال تحقیقات دانشمند آمریکایی دیگر به نام الیزابت فاینلر بود. به بیان ساده، هدف DNS تطبیق آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP) با دامنه است.

این به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌جای واردکردن آدرس IP عددی تحت‌اللفظی، نام وب‌سایت را تایپ کنند. به روشی مشابه اما متفاوت، سرویس نام اتریوم تلاش می‌کند تا به مردم راه آسان‌تری برای خواندن و اشتراک‌گذاری آدرس‌های ارزهای دیجیتال ارائه دهد.

ویژگی‌های  ENS

سرویس نیم اتریوم می‌تواند با قراردادهای هوشمند و سایر برنامه‌های کاربردی ساخته‌شده در شبکه اتریوم سازگار باشد. زیرا به‌طورکلی این شبکه از همان سیستم فعلی شبکه اتریوم استفاده می‌کند. استفاده از دامنه‌های ENS مانند استفاده از شبکه اتریوم می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. در ادامه به برخی از این مزایا می‌پردازیم:

  • ENS قادر است داده‌ها و اطلاعات را به‌صورت آنلاین در قالب آدرس واحد جمع‌آوری کند.
  • دامنه ENS می‌تواند در برابر وب‌سایت‌هایی که در برابر سانسور سرویس نام اتریوم مقاوم هستند به IPES متصل شود.
  • ENS توانایی ترکیب چندین سرویس را در چارچوب یک سرویس دارد.
  • این سرویس به‌گونه‌ای برنامه ریزی شده است که مدیریت و کنترل هویت حافظه مرکزی به کاربر محفوظ باشد.
  • ENS توانایی ردیابی آدرس‌های مربوط به بیت‌کوین را دارد.
  • ENS امنیت شبکه بالایی دارد.

صاحبان توکن ens چه امتیازی دارند؟

از آنجایی که ENS یک پروتکل متن‌باز و کاملاً غیرمتمرکز است، توسط سلسله‌مراتب شرکت سنتی مدیریت نمی‌شود. ENS به‌عنوان یک (DAO سازمان مستقل غیرمتمرکز) اداره می‌شود که ما را به توکن ens هدایت می‌کند.

ENS DAO توسط توکن ENS اداره می‌شود. هرکسی که ENS دارد می‌تواند رأی خود را برای پیشنهادات در ENS DAO به صندوق بیندازد. ENS یک توکن ERC20 است که در زمان انتشار با قیمت 51.08 دلار آمریکا، به‌عنوان صد و دهمین ارز دیجیتال بزرگ، با ارزش بازار 1.1 میلیارد دلار آمریکا معامله شد.

این توکن دارای حداکثر عرضه 100 میلیون سکه و عرضه در گردش 19.6 میلیون است. از کل عرضه ENS، 25٪ به دارندگان ETH، 25٪ به مشارکت‌کنندگان ENS و 50٪ باقی‌مانده به ENS DAO اختصاص یافت.

توکن‌های ENS را از چه صرافی‌های می‌توان خرید؟

  • Binance
  • Okex
  • FTX
  • ByBit
  • Uniswap
  • SushiSwap

معرفی کیف پول‌هایی که از ENS پشتیبانی می‌کنند

  • Atomic Wallet
  • Trust Wallet
  • Ledger wallet
  • Coinomi Wallet
  • Metamask wallet

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 1. به سایت MyEtherWallet.com بروید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 2. به کیف پول خود وارد شوید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 3. به بخش Dapps، در سمت چپ صفحه نمای کلی کیف پول خود بروید. در اینجا گزینه “ENS Manager”  را خواهید دید. بر روی آن کلیک کنید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 4. نام دامنه موردنظر خود را وارد کنید تا ببینید آیا در دسترس است یا خیر. دامنه‌های ENS باید 3 نویسه یا بیشتر باشد. به خاطر داشته باشید که محصول نهایی شبیه YourDomainHere.eth خواهد بود.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 5. اگر دامنه شما در دسترس است، می‌توانید آن را ثبت کنید. مدت‌زمانی را که می‌خواهید مالک دامنه باشید انتخاب کنید و روی “NEXT” کلیک کنید. هزینه نگهداری بیشتر دامنه‌های طولانی‌تر معادل 5 دلار در سال در اتریوم است، اما هر چه دامنه کوتاه‌تر باشد، گران‌تر می‌شود.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 6. پس از انتخاب مدت‌زمان، روی “create a commitment” کلیک کنید تا جزئیات تراکنش را ببینید. صحت همه اطلاعات را دوباره بررسی کنید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 7. اگر تمام اطلاعات در صفحه تائید درست است، روی “consirm&send” کلیک کنید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 8. اکنون‌که تراکنش آغازشده است، ادامه دهید و روی بستن در صفحه “Transaction initiated”  کلیک کنید تا فرآیند ثبت شروع شود. پس از اتمام کار، دوباره «ثبت‌نام» را انتخاب کنید و تراکنش دوم را تأیید کنید.

چگونه دامنه‌ اتریوم خود را ثبت کنیم؟

مرحله 7. همه‌چیز آماده است! تراکنش خود را در Etherscan.io بررسی کنید. باید آدرس عمومی شما را در قسمت “owner” نشان دهد.

نحوه مدیریت دامنه ENS

  • مرحله 1. به‌منظور مدیریت دامنه جدید خود، به کیف پول خود در MEW دسترسی پیداکرده و روی بخش DAaps در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  • مرحله 2. روی “ENS manager” کلیک کنید و صفحه را به “Manage Domain” تغییر دهید.
  • مرحله 3. در زیر صفحه “Manage Domain”، باید همه دامنه‌های ENS را که در آدرس عمومی ثبت‌شده‌اند، مشاهده کنید.
  • مرحله 4. اگر می‌خواهید تغییراتی در دامنه خود ایجاد کنید، روی نماد مداد موجود در سمت راست نام دامنه کلیک کنید. شما باید موارد زیر را در آن قسمت ببینید:

نحوه مدیریت دامنه ENS

نتیجه گیری

در این مقاله به‌طور کامل به سرویس نیم اتریوم یا ENS پرداختیم. آکادمی پارسیان بورس پیشرو در اخبار و اطلاعات ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتال است. پارسیان بورس یک رسانه مالی است که برای بالاترین استانداردهای سرمایه‌گذاری تلاش کرده و مجموعه‌ای دقیق از سیاست‌های مالی را دنبال می‌کند. این تیم مجرب در همه مراحل سرمایه‌گذاری همراه شما خواهد بود.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی