کلاهبرداری ارزهای دیجیتال: آن روی دیگر سکه سرمایه گذاری | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال: آن روی دیگر سکه سرمایه گذاری

از گذشته تا کنون کلاهبرداری به اشکال مختلف وجود داشته است. کلاهبرداری از سکه‌های فلزی، پول‌های فیزیکی، و اسکناس‌ها گرفته تا کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال که امروزه هم‌زمان با رشد و توسعه این بازار مالی به وقوع پیوسته است. در زمینه کلاهبرداری ارزهای دیجیتال اگر آگاهی و دانش کافی نداشته باشیم، به‌جای سود و کسب سرمایه و دارایی بیشتر، می‌­توان دارایی و سرمایه قبلی را نیز از دست داد. ما می­‌خواهیم بدانیم کلاهبرداری ارزهای دیجیتال چیست و چگونه می‌­توان پروژه های کلاهبرداری را تشخیص داد و پروژه های ارزهای دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

همراه ما باشید تا به بررسی یکی از چالش‌ برانگیزترین موضوعات حوزه رمز ارزها بپردازیم.

علت گرفتاری در دام کلاهبرداری ارزهای دیجیتال چیست؟

با توجه به رویای یک‌شبه پول‌دار شدن و یا راه صدساله را یک‌شبه رفتن! بسیاری از افراد در دنیا در کشور ما سودای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را دارند. از طرفی وجود تورم و بیکاری از یک طرف نیز باعث علاقه بسیاری دیگر از افراد به این بازار هیجان‌انگیز شده است.

بااین‌حال علاوه بر گرایش مثبت به سرمایه‌ گذاری، بسیاری از افراد باانگیزه کلاهبرداری وارد این عرصه می‌­شوند. روش‌های مختلفی برای کلاه برداری در بازار سرمایه وجود دارد، که اگر با آگاهی و دانش وارد این بازار نشویم، به‌آسانی می­‌توانیم در دام این کلاهبرداری‌ها بیفتیم و کل سرمایه خود را از دست بدهیم.

از جمله عواملی که باعث گرفتاری در دام کلاه برداری رمز ارزها می‌­شود می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اطلاعات کم و سطحی سرمایه‌ گذاران:

بازار شلوغ ارزهای دیجیتال منجر به این شده است که بسیاری از افراد بدون کسب اطلاعات کافی وارد این بازار شوند، در نتیجه هرچه اطلاعات کم باشد، کلاهبرداران به سرمایه و دارایی شما بیشتر و بیشتر نزدیک می‌­شوند، و این نشان خطر است.

ساده‌اندیشی سرمایه‌ گذاران:

گاهی با ساده‌اندیشی سرمایه‌ گذاران و اعتماد به دیگران، امنیت دارایی‌ها، کیف پول و … به خطر می‌­افتد. باید در نظر داشت در این بازار نمی­‌توان با خوش‌بینی و اعتماد به افرادی که شناختی از آن‌ها نداریم، اقدام به ادامه سرمایه‌گذاری کرد، زیرا یکی از راه‌های افزایش کلاهبرداری ساده‌اندیشی سرمایه‌ گذاران است.

عدم رعایت امنیت توسط سرمایه‌ گذاران:

از جمله موارد بسیار مهمی که باعث انجام کلاهبرداری می­‌شود، عدم توجه به نکات مهم پیرامون امنیت حساب کاری، امنیت کیف پول، امنیت پسورد و… است.

باید توجه داشت برای افزایش امنیت نبایستی از لینک‌های ناشناس استفاده کرد و به آن‌ها ورود پیدا کرد، یا تا حدامکان از کیف پول‌های آنلاین استفاده نکرد زیرا امکان هک بسیار زیاد است.

10 نوع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال که باید بشناسیم:

کلاهبرداری های متنوعی در حوزه رمز ارزها وجود دارد که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌­کنیم:

1. هک شدن کلید خصوصی:

با عدم رعایت نکات ایمنی پیرامون کیف پول‌ها، و استفاده از کیف پول‌های آنلاین و نرم‌افزاری امکان هک کلید خصوصی وجود دارد. از طرفی اگر از کلید خصوصی کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز دزدیده شود، کلاهبرداری رمز ارزها رخ می‌­دهد.

2. ارزهای دیجیتال رایگان:

گاهی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف وعده ارائه ارزهای رایگان دیجیتال به کاربران داده می‌­شود، که چنین چیزی امکان ندارد، و صرفاً جهت کلاهبرداری است.

3. صرافی‌های غیرمعتبر:

هنگام سرمایه‌ گذاری دقت داشته باشید، که حتماً از طریق صرافی‌های معتبر اقدام به سرمایه‌ گذاری کنید. استفاده از صرافی‌های غیرمعتبر، امکان افتادن در تله‌های پروژه‌های کلاه برداری را افزایش می­‌دهد.

4. عرضه توکن‌های بی‌ارزش (ICO):

گاهی توکن‌های بی‌ارزشی از طریق عرضه اولیه سکه ارائه می‌­شوند که عمدتاً پروژه کلاهبرداری هستند.

5. استخراج ابری:

با توجه به هزینه‌های زیاد برای ماینینگ، گاهی وعده‌های استخراج بدون نیاز به کامپیوتر، استخراج با موبایل و … مطرح می­‌شود که همگی در کل بی‌پایه بوده و جهت کلاه برداری هستند.

6. طرح پانزی:

در این حالت با وعده دریافت پول، کلاهبرداران پول را از سرمایه‌ گذاران دریافت می‌­کنند تا از طریق سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های دیگر، سود بیشتری به آن‌ها دهند، که در حقیقت در هیچ زمانی این اتفاق رخ نمی‌­دهد، و کلاهبرداری است.

7. استراتژی پامپ و دامپ:

در این استراتژی قیمت ارزهای بی‌ارزش با اهداف خاصی بالا برده می‌­شود، و دست‌کاری می‌­شود. اما بعد از مدتی قیمت آن افت پیدا می­‌کند.

8. سایت‌های غیرمعتبر:

هدایت به لینک‌های غیرمعتبر در سایت‌ها باعث ورود به سایت‌هایی می‌­شود که باعث کلاه‌ برداری می‌­شود.

9. فیشینگ:

در روش فیشینگ، با ارسال ایمیل و… کلاه‌ برداران اقدام سرقت اطلاعات می‌­کنند. پس هرگز روی لینک ایمیل‌های ناشناس کلیک نکنید.

10. شبکه‌های اجتماعی:

برخی از تبلیغات تحریک‌کننده‌ای که در زمینه برخی از رمز ارزها در شبکه‌های انجام می‌­شود، جهت کلاه‌ برداری هستند.

کلاهبرداری ارزهای دیجیتال: آن روی دیگر سکه سرمایه گذاری | آموزش ارز دیجیتال در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
10 نوع کلاهبرداری ارزهای دیجیتال که باید بشناسیم

3 راه حل مهم برای جلوگیری از کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال چیست؟

کلاهبرداری رمز ارزها امری اجتناب‌ناپذیر است، پس بایستی خودمان را با سپرهایی از تیرهای غیب کلاه برداری رمزارزها در امان نگهداریم!

اما چگونه؟ برای در امان ماندن از کلاه‌برداری رمز ارزها بایستی اقدامات زیر را انجام داد:

1 ) افزایش آگاهی:

اقدام نخست و آغازین برای در امان ماندن از کلاهبرداری کریپوکارنسی­‌ها، افزایش آگاهی است. گفتنی است قبل از ورود به این بازار مالی حتماً و حتماً اطلاعات کافی و لازم را در این باره کسب کنید.

زیرا دنیای ارزهای دیجیتال محل آزمون خطاهای احتمالی شما نمی‌­تواند باشد!

2) نظر کارشناسان مجرب:

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید، حتماً از نظر کارشناسان مجرب این حوزه استفاده کنید. البته باید در نظر داشت که در انتخاب مشاورین و کارشناسان دقت لازم را داشته باشید تا درست‌ترین بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

3) امنیت:

رعایت امنیت جز اصول مهم و بنیادین فعالیت در دنیای رمزارزها است. زیرا اگر امنیت حساب کاربری، کیف پول، پسورد، کلید خصوصی و … را رعایت نکنید به‌آسانی دارایی شما می­‌تواند از دست برود! و شما نمی‌­توانید آن را برگردانید.

برای رعایت امنیت حتماً موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • ترجیحاً از کیف پول‌های سخت افزاری به‌جای کیف پول‌های نرم‌افزاری استفاده کنید. زیرا کیف پول‌های سخت افزاری جز امن‌ترین و بهترین کیف پول‌ها محسوب می­‌شوند، و همان‌طور که اشاره کردیم در کیف پول‌های آنلاین امکان هک شدن وجود دارد.
  • راه‌حل دیگر انتخاب پسورد بسیار قوی برای کیف پول است، و نکته مهم‌تر آن است که این پسورد را در اختیار دیگر افراد قرار ندهید.
  • از ورود به لینک‌های غیرمجاز و ناشناخته خودداری کنید، زیرا در بسیاری از موارد این لینک‌ها دروازه ورود به هک شدن و در نتیجه کلاهبرداری است!
  • از کلید خصوصی خودتان مراقبت کنید، زیرا اگر دیگر افراد به کیف خصوصی شما دسترسی داشته باشند دیگر کار تمام است! و سرمایه شما از دست می‌رود و شما نمی‌­توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • نسخه پشتیبان تهیه کنید و در صورت فراموشی رمز عبور خودتان، می­‌توانید از طریق نسخه پشتیبان می‌­توانید حساب خود را بازیابی کنید.
  • از اتصال ایمن اینترنت استفاده کنید و از اتصالات غیر ایمن اینترنت خودداری کنید، و ترجیحاً از اینترنت خانگی استفاده کنید.

از کجا باید بدانیم پروژه‌ای کلاهبرداری نیست؟

بعد از بیان انواع کلاهبرداری رمز ارز و چگونگی تشخیص انواع کلاه برداری باید نکات زیر را مدنظر قرار دهیم:

معروفیت و محبوبیت ارز دیجیتال:

اگر رمز ارزی محبوب و معروف باشد و حسن شهرت داشته باشد، و از طرفی توسط مراجع مهم مورد تأیید قرار بگیرد می­‌توان به آن اعتماد کرد.

صرافی:

اگر به ارز دیجیتالی شک دارید که کلاه‌ برداری است یا نه، به این نکته توجه کنید که آیا صرافی‌های معتبر از آن حمایت می­‌کنند یا نه؟

احراز هویت:

صرافی‌های معتبر به احراز هویت نیاز دارند، اگر در صرافی و پروژه‌ای هستید که احراز هویت در آن صورت نمی­‌گیرد، امکان کلاه‌ برداری در آن زیاد است.

شفافیت:

شفافیت در قوانین صرافی مانند شفافیت در کارمزد و … نشان‌دهنده میزان اعتبار عملکردی یک صرافی است.

وایت پیپر:

در نهایت بایستی به وایت پیپر یک ارز دیجیتال توجه کرد، و آن را بررسی کرد. وایت پیپری که به طور جزئی به بررسی جزئیات یک طرح پرداخته باشد و تیم توسعه‌دهنده آن مشخص باشند، می­‌توان به آن اعتماد کرد.

نتیجه‌گیری:

چالش اصلی که امروزه در مسیر سرمایه‌ گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد، وجود انواع کلاهبرداری است. کلاه‌ برداری می­‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد. با درک و شناخت انواع کلاه‌ برداری‌ها و شناخت کافی از بازار رمز ارزها می‌­توان پروژه های کلاهبرداری را تشخیص داد، و از بروز ضرر و زیان جدی مالی جلوگیری کرد.

به همین منظور می‌­توان از نظر کارشناسان مجرب و باتجربه در این زمینه استفاده کرد. مشاوران و کارشناسان ما در آکادمی پارسیان بورس همراه شما هستند تا یک سرمایه‌‌ گذاری امن، مورد اعتماد و اطمینان را تجربه کنید.

با ما در تماس باشید، و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما و خوانندگان آکادمی پارسیان بورس در صورت تمایل به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد
  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار ارزهای دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزش ارز دیجیتال به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با ارزهای دیجیتال، اولین گام‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام به صفحه‌ی ارز دیجیتال مشهد مراجعه کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های حضوری، از دوره آموزش ارز دیجیتال مشهد پارسیان بورس استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید در دوره‌های غیر حضوری ما، مثل آموزش ارز دیجیتال در اصفهان استفاده کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس ارز دیجیتال در مشهد »
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی