برای سرمایه‌گذاری سکه بهتر است یا طلا؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

برای سرمایه‌گذاری سکه بهتر است یا طلا؟

برای سرمایه‌گذاری، سکه به چند دلیل بهتر از طلا ست. مهم‌تر از همه اینکه ضمن خرید سکه نیازی به پرداخت اجرت نیست. اما آیا می‌دانید گزینه‌های متفاوتی مثل خرید ربع سکه، سرمایه‌گذاری از طریق بازار بورس کالا و یا خرید گواهی سپرده در سرمایه‌گذاری روی سکه وجود داشته و انتخاب بهترین گزینه بستگی به شرایط شما و میزان ریسک‌پذیری‌تان دارد؟

همینطور طلا نیز به عنوان یک بازار امن همچنان می‌تواند گزینه مناسبی برای برخی از افراد باشد. پس بهتر است قاعده‌ای را که در اول مقاله گفتیم را به این صورت تغییر دهیم: انتخاب بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری تنها بستگی به شرایط شما داشته و هر بازار دارای مزایا و معایب خاص خود است. تا انتهای این مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید تا بتوانید با توجه به شرایط‌تان بهترین بازار ممکن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید.

مقایسه سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

برای اینکه بتوانید دید بهتری نسبت به مقایسه این دو بازار داشته‌باشید، در یک نمودار میزان بازدهی طلا و سکه را در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۱ با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. همانطور که می‌بینید میزان سودآوری سکه به میزان قابل توجهی بیشتر از طلا در یک بازه زمانی مشترک است.

مقایسه سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

اما دلیل این تفاوت چیست؟ پاسخ را باید در عوامل تاثیرگذار بر قیمت هرکدام از این بازارها جستجو کرد. برخی از این عوامل مشترک بوده و چیزی که ایجاد تفاوت می‌کند میزان حساسیت هرکدام از این بازارها به عوامل مختلف است.

به عنوان مثال برخی معتقدند که ربع سکه به دلیل نوسانات قیمت بیشتری که دارد، انتخاب بهتری نسبت به سکه تمام برای سرمایه‌گذاری بوده و شانس بیشتری برای افزایش سرمایه به شما می‌دهد.

مقایسه سرمایه‌گذاری در طلا و سکه

بررسی انجام شده در نمودار بالا صحت این ادعا را تایید می‌کند. در بازار بورس کالا نیز تنها امکان خرید ربع سکه وجود دارد که به زودی به شرایط خرید آن خواهیم پرداخت. اما پیش از آن قصد داریم به مقایسه مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه بپردازیم.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

پیش از آنکه مزایا و معایب را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است به روشنی هدف‌تان از سرمایه‌گذاری را مشخص کنید. چرا که این هدف و دید شما نسبت به سرمایه‌گذاری است که مزایا و معایب هر روش را مشخص و تعیین می‌کند. پس پیش از ورود به این موضوع انواع اهدافی که می‌توانید از سرمایه‌گذاری داشته‌باشید را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • حفظ ارزش پول و افزایش سرمایه

در شرایط تورمی جامعه ایران شما حتما باید به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی‌تان در برابر تورم باشید و با انتخاب روش صحیح در سرمایه‌گذاری، بتوانید در بلندمدت دارایی‌تان را افزایش دهید.

برای رسیدن به این هدف راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد و سرمایه‌گذاری در طلا و سکه تنها یکی از راه‌های موجود پیش‌روی شماست. همانطور که قبلا هم در این مقاله به آن اشاره کردیم، فرمول طلایی سرمایه‌گذاری برای شما بعد از بررسی همه جانبه شرایط‌تان به دست خواهد آمد.

میزان سرمایه، میزان ریسک‌ پذیری، تعیین زمانی اهداف به صورت بلندمدت و یا کوتاه مدت، بررسی نوسانات بازار و مزایا و معایب هرکدام از بازارهای سرمایه، عواملی هستند که باید پیش از انتخاب سرمایه‌گذاری صحیح مدنظر قرار دهید.

البته لازم است در همین بخش به این موضوع نیز اشاره کنیم که قدم اول برای ورود به بازارهای سرمایه گذاری این است که بدانید دقیقا باید چه کاری انجام دهید تا از ضرر جلوگیری کرده و به سود برسید. برای این کار دیدن آموزش بهترین روش است. مطمئن باشید نمی‌توانید به صورت تجربی در این راه به جایی برسید. بازار فارکس یکی از بازارهای سرمایه گذاری بسیار پرطرفدار است که می‌توانید در آ ن به خرید و فروش طلا نیز مشغول شوید.

این بازاری است که کار کردن در آن اصلا راحت نبوده و بهتر است بدون داشتن اطلاعات کامل در رابطه با آن هیچ ریسکی نکرده و سرمایه گذاری انجام ندهید. پیشنهاد ما این است که حتما قبل از هر کاری آموزش فارکس را گذرانده و نهایتا کار خود را با اطمینان آغاز کنید.

  • ایجاد پشتوانه مالی

معمولا افرادی که به قصد ایجاد پشتوانه مالی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌نمایند، با چشم انداز بلندمدت وارد بازار شده و برای چنین افرادی نوسانات کوتاه مدت بازار از اهمیت کمتری برخوردار است.

اگر شما هم چنین شخصی هستید، بهتر است از طریق صندوق‌های سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا نمایید. چرا که در این صورت از مدیریت تیمی مجرب برروی سرمایه‌تان اطمینان کامل دارید. (کاری که به دلیل تخصصی بودن و مشغله زیاد، اغلب از عهده افراد خارج است)

همینطور ریسک نگهداری سرمایه به صورت فیزیکی را هم به جان نخریده و لازم نیست نگران مفقودی یا دزدیده شدن طلا یا سکه‌تان باشید.

پیش از ورود به بازار، تعیین زمانی اهداف به صورت بلندمدت و کوتاه مدت و بررسی مزایا و معایب بازاری که قصد ورود به آن را دارید، ضروری است.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

خب حالا که منظورمان از انواع اهداف در سرمایه‌گذاری روشن شد وقت آن است که به بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا و سکه بپردازیم تا یک قدم دیگر به پاسخ سوال اصلی این مقاله یعنی انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بین طلا و سکه نزدیک شویم:

1. مزایای سرمایه‌گذاری بر طلا و سکه

  • پشتوانه محکم؛ احتمالا شما هم علاقه ندارید سرمایه‌تان را در بازار بدون پشتوانه به خطر بیاندازید. پشتوانه دولتی و محکمی که سکه و طلا از آن برخوردار هستند تا حد زیادی ضامن سرمایه شماست و لازم نیست نگران فروپاشی این بازار سرمایه باشید.
  • قدرت نقدشوندگی بالا؛ از قدیم گفته‌اند روز مبادا خبر نمی‌کند. سرمایه‌گذاری در بازاری که قابلیت نقدشوندگی بالا داشته باشد برای شما یک اطمینان خاطر در مواقع بحران است. این مزیت به شما اجازه می‌دهد تا هر زمان که بخواهید به اصل سرمایه‌تان دسترسی داشته‌باشید یا حتی با نقد کردن طلا و سکه، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار دیگری نمایید.
  • بازدهی بالا؛ با توجه به نمودار ابتدای مقاله، بازار سکه و طلا جز پر بازده‌ترین بازارهای سرمایه در ایران هستند. (در این میان بازار سکه از بازدهی بیشتری برخوردار است.) این قابلیت چه برای کسانی که با دید کوتاه مدت قصد سرمایه‌گذاری در طلا و سکه را داشته و چه برای کسانی که با اهداف بلندمدت وارد این بازار می‌شوند، یک مزیت عمده به شمار می‌آید.

2. معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

معایب سرمایه‌گذاری در سکه و طلا

  • امکان ضرر در کوتاه مدت؛ بازار سکه و طلا تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی هستند که می‌تواند باعث افت قیمت در کوتاه مدت شود. براساس نمودارها و تحلیل‌ها، روند قیمتی سکه و طلا در چند سال اخیر همواره صعودی بوده اما باید در نظر داشت که این قاعده، یک اصل کلی ست و برای کسانی که قصد ورود کوتاه مدت به این بازار را دارند ممکن است خطر از دست رفتن سرمایه وجود داشته‌باشد. به همین دلیل بهتر است این اصل را فراموش نکنید:
    زمان تعطیلات یا ایام خاص مثل روز زن، به دلیل افزایش تقاضا اغلب اوقات شاهد افزایش قیمت هستیم و به همین دلیل این ایام اصلا زمان مناسبی برای ورود به بازار سکه و طلا نیستند.
    لازم است پیش از ورود به بازار، با مراجعه به سایت‌های معتبر و بعد از تحلیل روند قیمت در زمانی که روند نزولی به حمایت‌های پیش رو نزدیک می‌شود، اقدام به ورود به بازار سکه و طلا نمایید.
  • خطر سرقت یا مفقودی؛ نگران نباشید، شما به راحتی می‌توانید با سپردن سرمایه‌تان به صندوق امانات بانک یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه از خطر سرقت و یا مفقود شدن سرمایه‌تان در امان باشید.

نتیجه گیری

برای سرمایه‌گذاری در هرکدام از این دو بازار امکانات زیادی پیش روی شما قرار دارد که شاید بهترین آنها سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه باشد، به دلیل اینکه علاوه‌بر حفظ تمام مزایای سرمایه‌گذاری در طلا و سکه، با انتخاب این روش سرمایه‌تان را به دست تیم حرفه‌ای سپرده‌اید که به بهترین نحو می‌تواند با مطالعه نوسانات بازار از دارایی شما محافظت کند. همچنین با انتخاب این روش دیگر لازم نیست نگران نگه‌داری از اصل سرمایه‌تان باشد.

و اما حالا زمان پاسخ به سوال کلیدی مقاله است: برای سرمایه‌گذاری طلا بهتر است یا سکه؟ همانطور که دیدید در بازار کنونی ایران، سکه می‌تواند پشتوانه بهتری برای سرمایه شما باشد و بهترین روش برای ورود به بازار سکه، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه می‌باشد.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی