دامیننس بیت کوین
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

دامیننس بیت کوین چیست؟ معرفی دامیننس بیت کوین از 0 تا 100

وقتی در مورد ارز دیجیتال صحبت می کنیم، احتمالا اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند بیت کوین است. بیت کوین اولین و محبوب ترین ارز دیجیتال شناخته شده در سراسر جهان است. با وجود تعداد بسیار زیادی از ارزهای مختلف، بیت کوین بر کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. این تأثیر بیت کوین در قالب دامیننس بیت کوین بیان می شود. دامیننس بیت کوین درصدی از سهم بازار ارزهای دیجیتال است که می توان به بیت کوین نسبت داد.

در این مقاله که بخشی از دوره جامع آموزش ارز دیجیتال در مشهد است، توضیح می دهیم که دامیننس بیت کوین چیست، چگونه کار می کند و چگونه از آن برای درک بهتر روند بازار می توان استفاده کرد.

دامینس بیت کوین چیست؟

دامیننس dominance در لغت به معنای تسلط یا نفوذ است و در دنیای ارز دیجیتال نشان دهنده، قدرت تاثیرگذاری ارز خاص مثل بیت کوین در بازار کلی ارز دیجیتال است. دامینس بیت کوین نشان دهنده تسلط بیت کوین و تأثیر آن بر صنعت کریپتو است.

بیت کوین از نظر ارزش بازار و همچنین حجم معاملات، اولین و برجسته ترین ارز دیجیتال در جهان است. این موضوع  زمانی اهمیت پیدا میکند که بدانیم ؛ ارزش و دامینس همه ارزهای دیجیتال در مقایسه بیت کوین سنجیده میشود. در واقع دامیننس بیت کوین می تواند به عنوان یک شاخص ارزشمند در هنگام معامله انواع مختلف ارزهای دیجیتال عمل کند.

به عبارت ساده تر دامیننس بیت کوین به معنای  مقایسه ارزش بیت کوین در مقابل سرمایه کل بازار می باشد. هر چه ارزش بازار بیت کوین بالاتر باشد، دامیننس بیت کوین بیشتر می شود. در واقع دامیننس بیت کوین معیاری است که سهم بازار ارزهای دیجیتال برتر را در مقابل بقیه ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم، پولکادوت، کاردانو و سایر آلتکوین ها می سنجد. برای سال ها، تحلیلگران از آن به عنوان ابزاری برای پیش بینی واگرایی بین آلت کوین ها و بیت کوین استفاده می کردند.

با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال می توان به شاخص دامیننس بیت کوین برسید:

ارزش بیت کوین = دامیننس بیت کوین / ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال دیگر

اگر فرض کنیم که ارزش بازار بیت کوین 65 میلیون دلار و کل ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال 100 میلیون دلار است. در این حالت، با استفاده از فرمول بالا، دامیننس بیت کوین 65٪ خواهد بود.

تاریخچه دامیننس بیت کوین چیست

تاریخچه دامینس بیت کوین

سال‌ها پیش، ساتوشی ناکاموتو اولین سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا را طراحی کرد و صنعت ارزهای دیجیتال متولد شد. ظهور بیت کوین انقلابی به نام بلاک چین را به همراه داشت. قبل از پیدا شدن ارزهای دیگر تسلط کل بازار در اختیار بیت کوین بود. دامیننس بیت کوین در ابتدا چیزی نزدیک به 100 درصد بود. اما این روند چندان پایدار نبود؛ چرا که ارزهای دیجیتال فراوانی در طول یک دهه گذشته در بازار رمزارزها عرضه شده‌اند. در هر بازار سرمایه گذاری، تسلط یک دارایی خاص بیشتر به ارزش بازار آن بستگی دارد.

واژه دامیننس بیت کوین در سال 2017 با ظهور آلتکوین های متعدد به وجود آمد و برخی سرمایه گذاران شروع به استفاده از دامیننس بیت کوین کردند تا  بدانند که آیا ارزهای جایگزین نسبت به بیت کوین سیر صعودی خواهد داشت یا نزولی؟ در حالی که این شاخص در حدود سال 2017 در جوامع تجاری مورد استفاده قرار می گرفت، با رونق آلت کوین در سال 2021 محبوبیت استفاده از دامیننس بیت کوین به اوج رسید.

دلیل اهمیت دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین معیاری است که نشان می دهد ارزش بازار بیت کوین چه مقدار از ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال را شامل میشود. این یک شاخص اصلی است که به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کریپتو کمک می‌کند تا روند بازار را درک کنند. اگر دامیننس بیت کوین افزایش یابد، ارزش آلتکوین به طور کلی کاهش می یابد. اگر دامیننس بیت کوین کاهش یابد، آلتکوین ها ارزش بیشتری پیدا می کنند.بنابراین دامیننس بیت کوین می تواند مستقیماً بر آلتکوین ها تأثیر بگذارد، زیرا نشان می دهد که چه مقدار از حجم معاملات بازار در تسلط بیت کوین است و در مقابل چه مقدار از حجم معاملات در اختیار آلت کوین ها است.به طور کلی، اگر دامیننس بیت کوین افزایش یابد، معامله گران ترجیح میدهند بیشتر دارایی های ارز دیجیتال خود را در بیت کوین نگه دارند. اگر دامیننس بیت کوین کاهش یابد، تریدرها  آلتکوین های بیشتری نسبت به بیت کوین نگه دارند.

اما گاهی ممکن است بازارهای صعودی قیمت بیت کوین منجر به کاهش دامیننس بیت کوین شود، زیرا معمولاً در آن زمان ارزش آلتکوین ها کاهش یافته و درنتیجه وجوه به آلتکوین ها سرازیر می شود تا به امید افزایش قیمت در آینده به فروش رسد. در این حالت تمایل تریدرها برای سرمایه گذاری از بیت کوین به سمت آلتکوین‌ها تغییر پیدا کرده است. برعکس، در بازارهای نزولی آلتکوین ها ممکن است شاهد دامیننس بالای بیت کوین باشیم، زیرا معامله‌گران ممکن است سرمایه‌های خود را از آلت‌کوین‌ها بیرون بکشند و پول را به بیت‌کوین وارد کنند، زیرا بیت کوین به نسبت یک دارایی قابل اعتمادتری تلقی میشود.

به دلیل نوسانات بازار کریپتو، افزایش و کاهش قیمت یک دارایی یک امر روزانه است. با این حال، اگر ارزش سایر ارزهای دیجیتال با نرخ مشابه بیت کوین کاهش یابد، دامیننس بیت کوین کاهش نخواهد یافت.

برای درک بهتر مثالی می زنیم:

فرض کنید قیمت فعلی یک بیت کوین 35000 دلار و یک اتریوم 1900 دلار است. کل عرضه آنها در بازار به ترتیب 10 میلیون و 100 میلیون است. بنابراین ارزش بازار در این حالت برای بیت کوین 350 میلیارد دلار و برای اتریوم 190 میلیارد دلار است. به دلیل نوسانات بازار، قیمت بیت کوین به 34000 دلار و اتریوم به 900 دلار کاهش می یابد. ارزش بازار مربوطه آنها به ترتیب 340 میلیارد دلار و 90 میلیارد دلار خواهد بود. از آنجایی که قیمت هر دو ارز دیجیتال با یک نرخ کاهش یافت، ارزش بازار بیت کوین همچنان بالاتر از سایر ارزها است.

تاثیر دامیننس بیت کوین در بازار رمزارزها

تاثیر دامیننس بیت کوین در تحلیل بازار رمز ارزها

ارزش بازار هر ارز رمزنگاری شده نشان می دهد که یک دارایی تا چه اندازه پایدار است و چقدر در بین سرمایه گذاران محبوب است. سرمایه گذاران از آن برای دریافت تصویری جامع از موقعیت ارز  نسبت به سایر ارزهای دیجیتال در بازار استفاده می کنند.ارزهای رمزنگاری شده با ارزش بالا، به عنوان سرمایه گذاری رمزنگاری امن در نظر گرفته می شوند. رمز ارزهای پایه متوسط دارای نوسانات بیشتری هستند اما پتانسیل رشد بیشتری نیز دارند. رمز ارزهایی با پایه کوچک ممکن است پتانسیل زیادی برای رشد بلندمدت نداشته باشند، چون این ارزها اغلب بی ثبات هستند و به طور کلی به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری بسیار پرخطر در نظر گرفته می شوند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که همیشه بیت‌کوین را از آلت‌کوین‌ها متمایز می‌کند آن است که از آن به عنوان یک دارایی امن مانند طلا یاد می‌شود. دامیننس بیت کوین به عنوان یک گزینه اصلی در تحلیل بازار رمز ارزها استفاده می کند.

اصطلاح ارزش بازار کریپتو به ارزش کل بازار یک ارز دیجیتال خاص اشاره دارد. ارزش بازار در هر لحظه با ضرب قیمت یک ارز دیجیتال در تعداد کل سکه های در گردش در آن بازه زمانی محاسبه می شود.

ارزش بازار = تعداد کل کوین های استخراج شده x قیمت یک کوین

عامل اصلی تاثیرگذار بر ارزش بازار، قیمت بیت کوین است. اگر به روند ارزش بازار و قیمت بیت کوین نگاه کنیم، می توان مشاهده کرد که ارزش بازار به طور جدی از روند قیمت بیت کوین پیروی می کند. هنگامی که قیمت بیت کوین افزایش می یابد، ارزش بازار نیز افزایش می یابد. این موضوع به دلیل موقعیت پیشروی است که بیت کوین در بازار دارد.

اگر دامیننس بیت کوین رشد کند:

  • وجوه و نقدینگی از آلت کوین به بیت کوین جریان خواهد داشت.
  • تقاضا برای خرید بیت کوین در بازار افزایش خواهد یافت. درنتیجه قیمت بیت کوین شاهد سیر صعود خواهد بود
  • کاهش نقدینگی و ارزش بازار آلت کوین

اگر دامیننس بیت کوین کاهش یابد:

  • وجوه و نقدینگی از بیت کوین به آلتکوین جریان خواهد داشت.
  • تقاضا برای خرید آلتکوین در بازار در حال افزایش خواهد بود. درنتیجه قیمت آلتکوین شاهد سیر صعود خواهد بود
  • موجب کاهش سهم بازار بیت کوین شده اما برخلاف انتظار افت دامیننس بیت کوین لزوماً موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود.

مارکت کپ بازار چیست؟

مارکت کپ یا Market Capitalization اشاره به میزان ارزش یک شرکت دارد که توسط بازار سهام تعیین می شود. در بازار ارز دیجیتال، مارکت کپ ارزش کل کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال است. درک ارزش یک شرکت در سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد و اغلب تشخیص سریع و دقیق آن دشوار است. تعیین مارکت کپ بازار یک روش سریع و آسان برای تخمین ارزش یک شرکت است

همانطور که گفته شد برای محاسبه مارکت کپ بازار یک شرکت، تعداد سهام موجود را در قیمت فعلی یک سهم ضرب میکنیم هرچه مارکت کپ کل بالاتر برود، یعنی رویکرد مردم نسبت به رمزارزها بهتر شده و امکان رشد این بازار فراهم است. فرمول ارزش بازار به این صورت است:

ارزش بازار = قیمت فعلی سهم * تعداد کل سهام موجود

به عنوان مثال، شرکتی با 20 میلیون سهم که هر سهم 100 دلار به فروش می رسد، مارکت کپ معادل 2 میلیارد دلار خواهد داشت. از طرف دیگر، یک شرکت دوم با قیمت سهام 1000 دلار اما تنها 10000 سهم موجود است، تنها ارزش بازار 10 میلیون دلاری خواهد داشت.

پیشنهاد ویژه: دوره تخصصی آموزش ارز دیجیتال

رابطه مارکت کپ و دامیننس بیت کوین

بیت‌کوین به‌عنوان اولین و محبوب ترین نوع ارز دیجیتال، بیشترین تسلط را بر کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. به طور کلی، هر چه ارزش بازار یک ارز دیجیتال بالاتر باشد، برتری آن در بازار بیشتر می شود و کل بازار از شاخص ترین ارز دیجیتال پیروی میکند. بنابراین، کل ارزش بازار کریپتو از روند تعیین شده توسط ارزش بازار بیت کوین پیروی می کند.

تسلط بیت کوین در کل بازار به قدری برجسته است که هر کسی که حتی دانش تحلیلی اندکی از ارزهای دیجیتال داشته باشد، بیت کوین را اولین گزینه سرمایه گذاری خود می داند. از این رو، هر سرمایه گذاری جدید نیز به افزایش هرچه بیشتر ارزش بازار بیت کوین منجر می شود.

ارتباط دامیننس و مارکت کپ

همزمان با به شهرت رسیدن آلتکوین ها، دامیننس بیت کوین که قبلاً در یک مقطع زمانی حدود 95 درصد بود، کاهش یافت. در حدود سال 2017، زمانی که سرمایه گذاری در آلت کوین ها شروع به رشد کرد، تسلط بیت کوین به حدود 35 درصد کاهش یافت. این دامیننس به طور پیوسته به حدود 70 درصد در سال های بعد افزایش یافت زیرا بسیاری از آلتکوین ها فعالیت خود را متوقف کردند. در سال 2021 یک روند منفی در سرمایه گذاری بیت کوین رخ داد زمانی که چین از استخراج بیت کوین خود دست کشید. علاوه بر این، در همین زمان، اخبار منفی در مورد مصرف انرژی بیت کوین نیز منتشر شد و از این رو، دامیننس بیت کوین بار دیگر کاهش یافت.دامیننس بیت کوین در حالت فعلی به طور میانگین 40 درصد می باشد که بیانگر برتری ارزش بیت کوین بر آلتکوین ها است

تاثیر دامینس بیت کوین روی سرمایه گذاری چگونه است؟

سرمایه گذاری در بیت کوین معمولاً اولین سرمایه گذاری است که معامله گران قبل از خرید ارزهای دیجیتال دیگر انجام می دهند. این به چند دلیل است:

  • بیت کوین به عنوان محبوب ترین ارز رمزنگاری شده از چشم انداز مالی خوبی برخوردار است
  • بیت کوین در هر صرافی ارز دیجیتال پذیرفته می شود
  • عرضه بیت کوین به دلیل مکانیسم نصف شدن آن(هاوینگ)، ماهیت ضد تورم دارد
  • سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ‌تر را سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی می‌دانند
  • با افزایش تقاضای بازار و حرکت سرمایه گذاران به سمت خرید ارزهای دیجیتال، بیت کوین افزایش می یابد و کل بازار را با خود همراه میکند. بنابراین همیشه یک همبستگی مثبت بین بیت کوین و ارزش بازار کلی بازار کریپتو وجود داشته است.
  • معیاری است که می توان برای کمک به مدیریت ریسک، شناسایی پروژه های سودآوری بالا و تصمیم گیری در مورد نحوه تعادل سبد سهام استفاده کرد.
  • می تواند بینشی در مورد روندهایی که کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می دهد، ارائه دهد.

معامله گران اغلب قیمت بیت کوین و دامیننس آن را به طور همزمان تجزیه و تحلیل می کنند تا در مورد سرمایه گذاری تصمیم گیری کنند:

  • اگر هم دامیننس و هم قیمت بیت کوین بالا می روند، ممکن است یک سیر صعودی در پیش باشد.
  • به هنگام کاهش قیمت بیت کوین و افزایش دامیننس آن ممکن است سیگنال های نزولی در بازار را شاهد باشیم.
  • اگر هر دو شاخص قیمت دامیننس کاهش پیدا کنند، ممکن است یک روند نزولی با ابعاد گسترده تر رخ دهد.

معایب دامیننس بیت چیست؟

معایب دامینس بیت کوین چیست؟

بازارهای رمزنگاری اکوسیستم های پیچیده ای هستند. در نتیجه، تنها تکیه بر دامیننس بیت کوین به عنوان یک شاخص، احتمالاً منجر به ضرر ویا نتایج متناقض خواهد شد. درواقع نباید به آن به عنوان یک مرجع کامل و کاملا قابل اعتماد برای پیش بینی بازار نگاه کرد.

دامیننس یک شاخص عالی برای ردیابی روند بازار است اما محدودیت هایی نیز دارد. یکی از کاستی‌ها که در این مسیر وجود دارد این است که اخیراً تعداد آلتکوین‌ها افزایش یافته است و نسبت دامیننس بیت کوین را کاهش داده است. بر این اساس حجم زیادی از داده های تاریخی در دسترس نیست که بتوانیم روندهای تکرار شونده دامیننس بیت کوین  را شناسایی کنیم.

علاوه بر این، اگر تعداد آلتکوین‌ها در آینده به افزایش خود ادامه دهد، ممکن است این نسبت کوچک‌تر و کوچک‌تر شود و به پایین‌ترین حد خود برسد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است شاخص دامیننس بیت کوین کارآمد نباشد.

استراتژی های تریدینگ با دامیننس بیت کوین چیست؟

تصمیمات عاقلانه مبتنی بر داده ها مهارت های سرمایه گذاری را بهبود می بخشد. استراتژی‌های مورد استفاده به هنگام معامله از طریق دامیننس بیت کوین:

استراتژی 1: شناسایی روند بازار

می توانید از دامیننس بیت کوین برای تحلیل اینکه آیا بیت کوین در روزهای آینده سیر صعودی خواهد داشت یا خیر استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • شاخص دامیننس بیت کوین با روند صعودی + ارزش بیت کوین با روند صعودی = بهترین زمان برای خرید بیت کوین
  • شاخص دامیننس بیت کوین با روند صعودی + ارزش بیت کوین با روند نزولی = بهترین زمان برای فروش آلت کوین ها
  • شاخص دامیننس بیت کوین با روند نزولی + ارزش بیت کوین با روند صعودی = بهترین زمان برای خرید آلت کوین
  • شاخص دامیننس بیت کوین با روند نزولی + ارزش بیت کوین با روند نزولی = فروش بیت کوین

استراتژی 2: تعیین نقاط بیشینه و کمینه نمودار ارزش بیت کوین

به طور کلی، دامیننس بیت کوین از 35% (حداقل) تا 74% (حداکثر) در نوسان بوده است. احتمال بسیار کمی وجود دارد که بیشتر از آن کاهش یا افزایش یابد. اما می توانید از نسبت دامیننس برای تعیین دقیق جهت حرکت بازار استفاده کنید.

در اینجا چند نمونه از نحوه عملکرد آن آورده شده است:

  1. نسبت بالای شاخص دامیننس بیت کوین + بیت کوین با روند صعودی = فروش بیت کوین
  2. نسبت بالای شاخص دامیننس بیت کوین + بیت کوین با روند نزولی = خرید آلت کوین
  3. نسبت پایین شاخص دامیننس بیت کوین + بیت کوین با روند صعودی = فروش آلت کوین
  4. نسبت پایین شاخص دامیننس بیت کوین + بیت کوین با روند نزولی = خرید بیت کوین

نحوه مشاهده دامینس بیت کوین چگونه است؟

سایت TradingView نمودارهای دامیننس بیت کوین را در اختیار کاربران قرار میدهد. این نمودارها اعداد را در قالب درصدی به طور واضح نشان می‌دهد که در آن می‌توان با مشاهده به درصد دامیننس بیت کوین پی برد.

مقالات مرتبط

سخن آخر

بازارهای رمزنگاری اکوسیستم های پیچیده ای دارند و هیچ پارامتر واحدی نمی تواند کل جریان بازار ارز را به طور کامل تعیین کند. از طرفی بازار ارز دیجیتال نوسان زیادی دارد و شما باید پیوسته روش سرمایه گذاری خود را تغییر دهید تا معاملات خود را سودآور نگه دارید. دامیننس بیت کوین ممکن است به شما در پیش بینی روندهای بازار کمک کند، اما هرگز نمی تواند جایگزین یک استراتژی سرمایه گذاری خوب و برنامه ریزی شده شود. همیشه قبل از هر اقدام مهمی تحقیق کنید و با کارشناسان ما در…… مشورت کنید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی