کیف پول کاغذی (Paper wallet)
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

آشنایی قدم به قدم با کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

هنگامی که صحبت از ذخیره ایمن رمزارز می‌شود، همیشه توصیه می‌کنیم که کوین‌های خود را از صرافی خارج کنید و آنها را در یک کیف پول ارز دیجیتال ذخیره نمایید. وقتی نوبت به انتخاب نوع کیف پولی می‌رسد که می‌خواهید رمز ارز خود را در آن ذخیره کنید، انتخاب میان کیف‌پول‌های داغ یا کیف پول‌های سرد که به عنوان کیف‌پول‌های ذخیره‌سازی آفلاین نیز شناخته می‌شوند، به میان می‌آید. کیف پول کاغذی نمونه بارز کیف پول آفلاین است.

کیف پول کاغذی در واقع تکه‌ای کاغذ است که شما می‌توانید کلیدهای خصوصی و عمومی خود را به صورت چاپ شده روی آن مشاهده کنید. در ادامه شما را به صورت کامل با این نوع از کیف پول آشنا خواهیم کرد.

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کاغذی تکه‌ای کاغذ است که کلیدهای خصوصی و عمومی روی آن چاپ شده است. این والت به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا به صورت آفلاین ارز دیجیتال خود را ذخیره کرده و به آن دسترسی داشته باشند.

پیپر والت توسط برنامه‌های تولیدکننده کیف پول کاغذی ایجاد می‌شوند که ممکن است QR کد نیز ایجاد کنند. برای استفاده از کدها، برنامه کیف پول در دستگاه شما باید بتواند کیف پول کاغذی را اسکن کند تا کوین‌ها را به کیف پول نرم افزاری منتقل نماید.

این برنامه‌ها معمولاً می‌توانند زمانی که اتصال شما به اینترنت قطع شده است، مورد استفاده قرار گیرند. در حالت ایده‌آل، می‌توانید از این برنامه در دستگاهی با نرم‌افزار شناسایی آنتی‌ویروس و بدافزار به‌روز، استفاده کنید. البته همیشه هم نمی‌توان از این آنتی ویروس‌ها استفاده کرد، حداقل قبل از تولید کلیدها، باید رایانه از نظر وجود بدافزار بررسی شود.

کیف پول کاغذی چگونه کار می‌کند؟

کیف پول کاغذی چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که کلیدهای خود را چاپ می‌کنید، به طور کلی از کیف پول دیجیتال و شبکه حذف می‌شوند. این بدان معنی است که هیچ کس نمی‌تواند کیف پول کاغذی شما را هک کند یا کلیدهای شما را بازیابی کند، مگر اینکه کاغذی که شما روی آن اطلاعات خود را ذخیره کرده‌اید، به صورت فیزیکی بدزدند. از طرفی، چون کیف پول دیجیتال حذف شده است، اگر کیف پول کاغذی خود را گم کنید، دیگر نمی‌توانید به آن ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا کنید.

درست است که بسیاری بر این باورند که خطرات ناشی از گم شدن، خواندن نادرست یا آسیب رساندن به کیف پول کاغذی از مزایای امنیتی احتمالی آن بیشتر است، اما همچنان به عنوان گزینه‌ای برای ذخیره کلیدهای خود، از آن استفاده می‌کنند.

آشنایی با کلیدهای عمومی و خصوصی کیف پول کاغذی

برای درک مفهوم کیف پول کاغذی، باید در مورد کیف پول‌های رمزارزی بیشتر بدانید. اساساً کیف پول‌های دیجیتالی هستند که وظیفه ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را دارند. این والت‌ها، کلیدهای عمومی و خصوصی دارند.

کلید عمومی مانند یک آدرس کیف پول عمومی است که هر کسی می‌تواند از آن برای ارسال پرداخت به کیف پول شما استفاده کند. کلید خصوصی، کد مخفی برای دسترسی به وجوه در کیف پول است. کاربران نباید کلیدهای خصوصی کیف پول کریپتو را از دست بدهند، در غیر این صورت خطر از دست دادن سرمایه خود را برای همیشه به جان خریدند. اساساً کیف پول رمزارزی کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کند تا بتوانید به وجوه یا دارایی‌های رمزارزی خود در بلاک چین دسترسی پیدا کنید.

مزایای کیف پول کاغذی

مزایای کیف پول کاغذی

در ادامه به مزیت‌های استفاده از این کیف پول اشاره کرده‌ایم:

  • کیف پول کاغذی کاملا آفلاین هستند. کسی که مستقیماً به شما دسترسی نداشته باشد، نمی‌تواند به دارایی ارز دیجیتال شما نیز دست یابد. هر شکل دیگری از ذخیره سازی اطلاعات کیف پول، چه برنامه‌های افزودنی مرورگر یا نرم افزار، در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند. زیرا هکرها می‌دانند که به دنبال چه چیزی بگردند و کجا آن را جستجو کنند. اما در دنیای واقعی هیچکس نمی‌داند که شما کیف پول کاغذی خود را کجا نگه می‌دارید.
  • کیف پول‌های کاغذی، ارزان هستند. شما فقط باید هزینه کاغذ و برقی را که رایانه شخصی و چاپگر شما هنگام تولید و چاپ کلیدها خرج می‌کند را بپردازید.

معایب کیف پول کاغذی

  • کیف پول‌های کاغذی فقط برای ذخیره یک ارز واحد طراحی شده‌اند. کافی است که کلید خصوصی و عمومی برای ذخیره یک نوع ارز دیجیتال را داشته باشید. با وجود اینکه می‌توانید چندین کلید برای کریپتوهای مختلف تولید کنید، ذخیره و حفظ امنیت آنها می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
  • کلیدهای خصوصی فقط برای ذخیره سازی طولانی مدت مناسب هستند. اگر قصد تجارت یا انجام معاملات مکرر را دارید، باید هر بار کیف پول را ایجاد کرده و اسکن کنید که این تجربه‌ای دست و پا گیر برایتان خواهد بود.

چگونه از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

چگونه از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

زمانی که کیف پول کاغذی می‌سازید، دو کلید خصوصی و عمومی را روی کاغذ چاپ می‌کنید. کلیدی عمومی برای دریافت وجه از سوی واریزکننده است و کلید خصوصی برای این است که بتوانید از والت خود برداشت انجام دهید. در ادامه روند استفاده از این دو کلید را توضیح داده‌ایم.

استفاده از کلید عمومی برای انتقال ارز به کیف پول کاغذی

  • ابتدا باید کلید عمومی و خصوصی روی والت کاغذی خود را بردارید.
  • سپس آدرس عمومی کیف پول خود را در اختیار فردی که می‌خواهد به والت شما رمزارز واریز کند، قرار دهید. البته می‌توانید QR کد مربوط به کلید عمومی را در اختیارش بگذارید.

توجه مهم: شما در کیف پول کاغذی خود دو QR کد دارید. یکی مربوط به کلید عمومی و دیگری کلیدی خصوصی والت شماست. شما فقط کلید عمومی را می‌توانید در اختیار فرد دیگری قرار دهید، زیرا با کلید خصوصی به تمام وجه والت شما دسترسی خواهد داشت.

استفاده از کلید خصوصی برای برداشت از کیف پول کاغذی

انتقال ارز از والت کاغذی نیاز به اپلیکیشن کیف پول نرم افزاری دارد. توجه داشته باشید که والتی را انتخاب کنید که از کلید خصوصی ارز دیجیتال مورد نظر شما پشتیبانی کند. به عنوان مثال برای انتقال بیت کوین باید از کیف پولی که از کلید خصوصی بیت کوین پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید.

برای انتقال کافی است که بخش Cold Storage را از تنظیمات والت نرم افزاری خود انتخاب کنید. سپس، کلید خصوصی کیف پول کاغذی خود را وارد کنید. البته برای ساده‌تر شدن کار می‌توانید از اسکن QR کد مربوط به کلید خصوصی خود جهت انتقال وجه استفاده کنید.

چگونه با استفاده از کیف پول کاغذی بیت کوین ارسال کنیم؟

برای ارسال بیت کوین از کیف پول کاغذی خود، ابتدا باید آنها را از کیف پول کاغذی به یک اپلیکیشن موبایل انتقال دهید. در این راهنما از اپلیکیشن موبایل bitcoin.com استفاده خواهیم کرد.

مرحله اول: ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

اپلیکیشن Bitcoin.com را در تلفن همراه خود باز کنید و روی دکمه اسکنر کد QR در سمت راست بالا کلیک کنید.

مرحله اول ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

مرحله دوم: ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

دوربین را به سمت کیف پول کاغذی خود بگیرید و کلید خصوصی (بارکد بالایی) را اسکن کنید.

مرحله دوم ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

مرحله سوم: ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

اگر این کار را به درستی انجام داده باشید، پیام جدیدی نشان داده می‌شود که موجودی کیف پول کاغذی را نشان می‌دهد. اگر خطایی دریافت کردید، ۱۵ دقیقه صبر کنید و دوباره امتحان کنید، ممکن است وجوه هنوز منتقل نشده باشند. دکمه را روی صفحه بکشید تا وجوه خود را از کیف پول کاغذی به برنامه کیف پول تلفن همراه خود منتقل کنید.

مرحله سوم ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

مرحله چهارم: ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

اکنون توانستید که بیت کوین را از کیف پول کاغذی ارسال کنید. وجوه شما اکنون باید در داشبورد صفحه اصلی ظاهر شود. از اینجا می‌توانید بیت کوین را برای هر کسی که می‌خواهید، ارسال کنید.

مرحله چهارم ارسال بیت کوین با کیف پول کاغذی

آموزش ساخت کیف پول کاغذی

  • آماده سازی: باید از رایانه‌ای استفاده کنید که مطمئنید که هیچ نرم‌افزار مخرب، باگ و … ندارد. اصلا از رایانه‌های عمومی در کتابخانه‌ها یا کافی‌نت‌ها استفاده نکنید. در حالت ایده‌آل باید از یک کامپیوتر کاملا جدید استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که چاپگر مستقیماً به رایانه شما متصل است و می‌تواند بدون اتصال به وای‌فای یا اینترنت، چاپ انجام دهد.
  • دانلود یک مولد کیف پول کاغذی: به ابزارهای تولید کیف پول کاغذی به صورت آنلاین می‌توان دسترسی داشت. اما امنیت کیف پول را به شدت تضعیف می‌کنند. بهتر است که از یک مولد آفلاین مانند org یا walletgenerator.net استفاده کنید.
  • فایل دانلود شده را بررسی کنید: قبل از آنکه آن را از حالت فشرده خارج کنید، فایل دانلود شده را از نظر وجود بدافزار، اسکن کنید. توصیه می‌کنیم امضای PGP نویسنده را نیز دانلود و تأیید کنید.
  • ارتباط اینترنتی را قطع کنید: قبل از آنکه فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید، ارتباط اینترنتی کامپیوتر و چاپگر را قطع کنید.
  • افزونه‌های مرورگر را غیرفعال کنید: همچنان باید از مرورگر برای تولید آدرس کیف پول استفاده ‌کنید، بنابراین مطمئن شوید که همه افزونه‌ها در مرورگری که قصد استفاده از آن را دارید، غیرفعال باشد. فایل دانلود شده را اکسترکت کرده و با مرورگر انتخابی خود باز کنید.
  • رمز عبوری ایمن انتخاب کنید: توصیه می‌کنیم برای کمک به ایمن‌سازی بیشتر کیف پول، یک رمز عبور انتخاب کنید. این عبارت را جدا از کیف پول کاغذی نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که در صورت گم کردن رمز عبور، نمی‌توانید به کیف پول دسترسی پیدا کنید.
  • چاپ کیف پول: دستورالعمل‌های تولید کننده کیف پول را برای تکمیل تولید کیف پول جدید دنبال کنید. کیف پول تازه ایجاد شده را چاپ کنید.
  • تمامی فایل‌ها را پاک کنید: قبل از اتصال مجدد به اینترنت، مطمئن شوید که همه فایل‌های دانلود شده و ایجاد شده را پاک کرده اید، recycle bin یا سطل زباله کامپیوتر را خالی، کامپیوتر و حافظه پنهان چاپگر خود را پاک و سپس کامپیوتر را ری‌استارت یا مجددا راه اندازی کنید.

اکنون می‌توانید رمزارز را با استفاده از کلید عمومی (آدرس کیف پول) به این کیف پول مورد نظر خود ارسال کنید. فقط مطمئن شوید که کیف پول‌های کاغذی خود را ایمن نگه دارید.

آیا کیف پول کاغذی ایمن است؟

آیا کیف پول کاغذی ایمن است؟

کیف‌پول‌های کاغذی برای چندین سال یکی از امن‌ترین راه‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال به حساب می‌آمدند. با این حال، چندان مورد استقبال طرفداران ارزهای دیجیتال قرار نگرفته اند، زیرا در برابر عوامل محیطی حساس هستند، می‌توانند با گذشت زمان از بین بروند، گم شوند یا آسیب ببینند.

اما اگر به وضوح چاپ شوند، در جایی امن نگهداری شوند و از آسیب در امان باشند، همچنان می‌توانند مفید باشند. با این حال، قبل از تصمیم به استفاده از کیف پول کاغذی، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید:

  • امنیت دستگاه: اگر دستگاه ایمن نباشد می‌تواند تاریخچه مرور و حافظه‌های پنهان در سیستمی که اطلاعات موقت در آن ذخیره می‌شود را اسکن کنند یا حتی صفحه نمایش را در حین تولید کلیدها را مشاهده کنند. از نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید، هیچ ارتباط وایرلسی نداشته باشید،‌ در زمان تولید کلید گوشی یا کامپیوتر را در حالت هواپیما بگذارید تا از جملات سایبری، ویروس و بدافزارها جلوگیری کنید.
  • چاپ: مراقب سلامت چاپگرها باشید تا کلیدها از دست نروند. پخش شدن جوهر، گیر کردن کاغذ، محو شدن جوهر چاپگر و بسیاری مشکلات دیگر، همگی می‌توانند هنگام ایجاد کیف پول کاغذی، مشکلات جدی به وجود آورند.
  • ذخیرهسازی فیزیکی: برای نگهداری کیف پول خود به مکانی امن مانند گاوصندوق ضد حریق و ضد آب نیاز دارید. بسته به ارزش بازار منصفانه (FMV) ارز دیجیتالی که در یک کیف پول کاغذی قرار می‌دهید، می‌توانید آن را در صندوق‌های امانی بانک یا موسسه مالی نگه دارید.

در نهایت استفاده از کیف پول کاغذی پیشنهاد می‌شود؟

کیف پول‌های کاغذی در گذشته روشی بسیار محبوب برای ذخیره رمز ارزها بودند، اما امروز جای خود را به کیف پول‌های سخت‌افزاری دادند که دوام و مقاومت بیشتری دارند. تنها نقطه ضعف واقعی کیف پول‌های سخت افزاری در مقایسه با کیف پول کاغذی این است که بسیار گران‌تر هستند اما امنیت خوبی دارند.

در این مقاله به معرفی کیف پول کاغذی پرداخته و به سراغ ایجاد و نحوه نقل و انتقال رمزارز با آن صحبت کردیم. اگر می‌خواهید از آخرین و به روزترین اطلاعات در حوزه رمزارز آگاه شوید، به آموزش‌های ما در سایت پارسیان بورس مراجعه کنید تا به ساده‌ترین و کامل ترین آموزش‌ها دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول

  1. آیا می‌توانم هر رمزارزی را در یک کیف پول کاغذی ذخیره کنم؟
    خیر، همه ارزهای دیجیتال را نمی‌توان در یک کیف پول کاغذی ذخیره کرد. برای انجام این کار، باید از کریپتوهایی استفاده کنید که بلاک چین‌های آن از فرمت کیف پول کاغذی پشتیبانی می‌کنند. کریپتوهایی مانند XRP، Stellar یا Cardano با کیف پول‌های کاغذی ناسازگار هستند.
  2. تفاوت کیف پول سرد و کیف پول کاغذی چیست؟
    هر دو برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌هایی دارند.کیف پول‌های سرد شکل فیزیکی دارند، استفاده از آنها راحت تر است و با اکثر ارزهای دیجیتال سازگار است. با این حال، هر دو امنیت بالایی دارند، اما یک کیف پول سرد هزینه دارد و یک کیف پول کاغذی راحت‌تر آسیب می‌بیند. برای آشنایی بیشتر با کیف پول‌های سرد اینجا کلیک کنید.
  3. آیا کیف پول کاغذی رایگان است؟
    بله، شما می‌توانید یک کیف پول کاغذی کاملا رایگان بسازید. تنها چیزی که لازم است این می‌باشد که یک کلید خصوصی و عمومی منحصر به فرد برای آدرس کیف پول خود ایجاد کنید. این همان چیزی است که هنگام امضای تراکنش‌ها به عنوان امضای دیجیتالی خود استفاده می‌کنید.
5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی