ستاپ معاملاتی پرایس اکشن
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

انواع ستاپ معاملاتی پرایس اکشن

برای بررسی و بدست آوردن ستاپ معاملاتی پرایس اکشن ابتدا باید از طریق حمایت و مقاومت، ساختار بازار را تعیین کنید سپس با توجه به نحوه رفتار و برخورد خط روند با سطوح حمایتی و یا مقاومتی می‌توان ستاپ‌های معاملاتی مشخص نمود. در ادامه به‌طور کامل به انواع ستاپ‌های معاملاتی پرایس اکشن می‌پردازیم.

منظور از ستاپ معاملاتی چیست؟

ستاپ معاملاتی چیست؟ شکلی از معاملات نوسانی است که پیکربندی و آرایش خاصی از نوارهای قیمت معاملاتی را نشان داده و به نتایج مطلوب احتمالی هنگام معامله، اشاره می‌کند. امروزه ستاپ‌های معاملاتی بسیار محبوب می‌باشند، اما هیچ ستاپ معاملاتی ایده‌آل جهانی وجود ندارد.

یک ستاپ معاملاتی، اصولا ایستگاه کاری شما به عنوان یک معامله‌گر است. بهترین ستاپ بر اساس سبک معاملات، سطح تجربه و سبک زندگی که می‌خواهید به عنوان یک معامله‌گر داشته باشید، متفاوت خواهد بود. هر ستاپ یک شرایط خاص بازار را مشخص می‌کند و زمان مناسبی را برای ورود یا خروج از یک موقعیت معاملاتی نشان می‌دهد. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس امروز قصد داریم به آموزش ستاپ های معاملاتی پرایس اکشن بپردازیم، بنابراین اگر می‌خواهید بدانید ستاپ پرایس اکشن چیست؟ تا انتها همراه ما باشید. همچنین درصورتی که قصد یادگیری سبک پرایس اکشن را دارید، می‌توانید در دوره آموزش صفر تا صد پرایس اکشن شرکت کنید!

5 مرحله اصلی تحلیل پرایس‌ اکشن

در اولین مرحله از تحلیل پرایس‌اکشن، به تجزیه و تحلیل نوسانات بالا و پایین می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا قیمت‌ها بالاتر و یا پایین‌تر خواهند رفت؟ آیا ما در بازار نزولی یا در بازار صعودی قرار داریم و یا اینکه بازار در یک دوره گذار است که قیمت از یک فاز به فاز دیگر می‌رود؟

به فاصله بین هر موج، نقاط نوسان و عمق پولبک‌ها دقت کنید و محدوده حمایتی یا مقاومتی را مشخص نمایید. این نوع تحلیل قیمت می‌تواند در مورد بازاری که به آن نگاه می‌کنید و پویایی قیمت‌ها، مطالب زیادی را بازگو کند.

در دومین مرحله، معمولاً از مناطق حمایت و مقاومت، برای بدست آوردن محتمل‌ترین نقاط عطف یا شکست استفاده می‌شوند. همچنین با دقت در سوئینگ‌های high و low، نوع روند را تشخیص می‌دهیم. در بررسی حمایت و مقاومت نیاز به واکنش کاملا دقیق نیست. در نظر داشته باشید که  قیمت یک مفهوم پویا است و شما باید به دنبال تلاقی مناسب در یک منطقه باشید.

در مرحله سوم تحلیل پرایس اکشن به مطالعه و آنالیز امواج نوسانی، نوسان اوج و قعر و آزمایش مجدد نقاط نوسان قبلی می‌پردازیم و آن را با مفاهیم دیگری مثل حمایت و مقاومت و همینطور عرضه و تقاضا ترکیب می‌کنیم.

در چهارمین مرحله، خطوط روند و آینده بازار را پیش بینی میکنیم. خطوط روند احتمالاً ذهنی‌تر هستند، زیرا ترسیم خطوط روند بیشتر یک هنر است تا یک علم.  برای استفاده از خطوط روند پیشنهاد میشود که روی 2 مفهوم اصلی تمرکز کنید:

  • شکست اولیه خط روند که می‌تواند بیانگر تغییر جهت روند باشد
  • آزمایش دوباره خط روند به عنوان یک فرصت ورود ایمن‌تر

شما همیشه نمی‌توانید یک خط روند مفید رسم نمایید، اما خطوط روند، به عنوان یک ابزار تلاقی می‌توانند مفید باشند. به خصوص بعد از یک دوره روند قوی، شکسته شدن خط روند می‌تواند نشانگر فرصت‌های ورود با احتمال بالا باشد.

درپنجمین مرحله به پیش‌بینی از حرکت قیمت می‌رسیم. برای درک نمودارها و معاملات زمانی و سپس پیش‌بینی، به چهار روش می‌توانیم از ابزار میانگین متحرک استفاده ‌کنیم:

  1. انجام معاملات، فقط در جهت میانگین متحرک
  2. زمان‌بندی فرصت‌های ورود بر روی آزمون مجدد میانگین متحرک در زمان پولبک
  3. استفاده از ابزار حمایت و مقاومت عمومی
  4. پیش بینی دوره گذار بازار با یک کراس اوور میانگین متحرک
ستاپ معاملاتی پرایس اکشن
ستاپ معاملاتی پرایس اکشن

انواع ستاپ معاملاتی پرایس اکشن

معامله‌گر تلاش دارد تا برای تصمیم‌گیری بهتر و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، حرکات قیمت را در بازارهای مالی رصد کرده و کندل‌های بعدی را پیش‌بینی نماید. درحقیقت، با هر کندل، الگوی پرایس اکشن شکل می‌گیرد. با بررسی الگوهای مختلف در کنار هم، ستاپ شکل می‌گیرد که سیگنال خرید و فروش می‌دهد. معامله‌گران پرایس اکشن از ستاپ برای مشخص کردن نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنند، البته هر معامله‌گر برای ورود به بازار و یا خروج از آن، معیارهای خود را دارد و تنها با اتکا به یک ستاپ وارد معامله نمی‌شود و از جمع‌بندی بررسی کندل‌ها، الگوها و ستاپ‌ها، تصمیم‌گیری و اقدام می‌نماید.

ستاپ‌های معاملاتی زیر را در روش پرایس‌اکشن می‌توان نام برد :

  • ستاپ تست حمایت یا مقاومت (TST)
  • ستاپ شکست ناکام (ناموفق) (BOF)
  • ستاپ پولبک بعد از شکست (BPB)
  • ستاپ پولبک ساده در روند (BP)
  • ستاپ پولبک پیچیده در روند (CPB)

توجه کنید ستاپ‌های TST ،BOF و BPB در زمان برخورد قیمت با محدوده‌های حمایت مقاومت اتفاق می‌افتد.

ستاپ تست حمایت یا مقاومت (TST)

در ستاپ TST  یا TEST قیمت به بازه حمایت مقاومت می رسد و با یک لمس و بازگشت، در محدوده قبل باقی می‌ماند  و نمی‌تواند نفوذ کند و همینطور نمی‌تواند بشکند.

ستاپ TST
ستاپ TST

ستاپ شکست ناکام (ناموفق) (BOF)

ستاپ BOF یا شکست ناموفق یا بریک اوت فیلیر در زمانیکه قیمت به محدوده حمایت مقاومت می‌رسد، ساختار قاب را شکسته و در آن نفوذ می‌کند اما نمی‌تواند بشکند، چون قیمت تایید نمی‌شود دوباره به ساختار قبلی قیمت بر‌می‌گردد.

حتما بخوانید:

ستاپ پولبک بعد از شکست (BPB)

در ستاپ BPB یا ستاپ پول‌بک بعد از شکست، قیمت از یک سطح محدوده حمایت و مقاومت رد و پذیرش شده و پول بک شکل می‌‌گیرد و دوباره به مسیر خود ادامه می‌دهد.

با مشاهده رفتار قیمت، در صورت بروز ضعف در شکست باید به دنبال فرصت معملاتی BOF و در صورت مشاهده ضعف در پول‌بک بعد از شکست به دنبال ستاپ معاملاتی BPB باشید. به پولبک ساده BPB و به پولبک پیچیده CPB   گفته می‌شود.

ستاپ BPB
ستاپ BPB

نحوه معامله ستاپ معاملاتی پرایس اکشن

حال‌که با انواع ستاپ معاملاتی پرایس اکشن آشنا و جایگاه هرکدام را متوجه شدیم در ادامه به نحوه معامله هرکدام از ستاپ‌های معاملاتی پرایس اکشن می‌پردازیم.

نحوه معامله در ستاپ TST

در زمانی از بازار، قیمت به محدوده حمایت مقاومت می‌رسد اما حرکت قیمت در رسیدن به این محدوده ضعیف می‌باشد و همچنین کاهش قدرت حرکت در قیمت را در محدوده حمایت مقاومت داریم، در نتیجه قیمت نمی‌تواند نفوذ کند و نمی‌تواند بشکند، در این زمان با ستاپ TST مواجه شده‌ایم.

نحوه معامله در ستاپ BOF

زمانی با این ستاپ روبرو می‌شویم که قیمت در محدوده حمایت مقاومت نفوذ نموده و کمی از آن رد می‌شود. اینطور بنظر می‌رسد که شکست رخ داده اما در واقع این اتفاق نمی‌افتد. نوع حرکت قیمت، قوت و ضعف آن نشان می‌دهد که شکست ناکام مانده است و فرصت ستاپ BOF فراهم می‌گردد. ناکامی در شکست به این معناست که با حمایت و مقاومت قوی روبرو هستیم.  بعضی از معامله‌گران بعد از مشاهده عبور قیمت از محدوده حمایت مقاومت در جهت شکست وارد معامله می‌شوند و در بازگشت روند از معامله خارج می‌گردند. در این زمان فرصت معاملاتی ستاپ BOF فراهم است.

ستاپ BOF
ستاپ BOF

نحوه معامله در ستاپ‌های معاملاتی BPB و PB

این ستاپها، هنگامی می‌باشند که قیمت محدوده حمایت مقاومت را می‌شکند و پس از شکست کامل دوباره به همان محدوده برمی‌گردد تا پولبک بزند. در زمان برگشت به محدوده حمایت مقاومت در تایم فریم پایین‌تر، اگر حرکت قیمت را چک کنیم میبینیم که از خود ضعف نشان می‌دهد.

نحوه معامله در ستاپ CPB

ستاپ معاملاتی CPB در حقیقت یک پولبک پیچیده می‌باشد که بعد از بروز ضعف در حرکت قیمت، شکل می‌گیرد. در این زمان ممکن است اصلاح قیمت بصورت یک الگوی اصلاح پیچیده و یا با چند موج اتفاق بیفتد. در مواقعی که ستاپ PB‌ یا پولبک ساده ناموفق است، ستاپ CPB شکل می‌گیرد.

ستاپ CPB
ستاپ CPB

مدیریت مالی و تعیین حد سود و ضرر

یکی از نکات مهم برای تریدرهای مبتدی و حرفه‌ای، خروج به موقع از شرایط ضررده جهت جلوگیری از زیان بیشتر می‌باشد. به این طریق سرمایه خود را تا حد امکان از مسائل آسیب‌رسان بازار مالی دور نگه می‌دارند.

در زمان خرید، باید برای خود یک حد ضرر که معمولا برحسب درصد بیان می‌شود، در نظر بگیرید و در صورت بروز ضرر در معامله به میزان تعیین شده، از آن معامله خارج شوید.

اما تعیین حد سود یا Take Profit، نیز ضروری است. به این جهت که سود بدست آمده از معامله ذخیره شده و از دست نرود. همچنین برای انجام معامله تعیین حد سود و ضرر کمک می‌نماید تا تصمیم بهتری برای ورود یا عدم ورود به معامله بگیرید.

جهت کمتر کردن ریسک معامله، بهتر است با استفاده از تایم فریم‌ها، معاملات را به دو یا سه بخش تقسیم کنید. در بخش اول، با استفاده از تایم فریم پایین، حد سود و ضرر را تعیین نموده و در تایم فریم پایین‌تر از تایم فریم معاملاتی اولین محدوده حمایت مقاومت که پیش‌بینی می‌شود قیمت به آن واکنش نشان دهد، حد سود و ضرر برای اولین معامله که حجم کم‌تری دارد در نظر گرفته می‌شود.

در بخش‌های دوم یا سوم معامله می‌توان از تایم فریم بالاتر از تایم فریم معامله استفاده کرده و حمایت یا مقاومت اصلی را به عنوان حد سود یا ضرر مشخص کرد.

می‌توان با رسیدن به هدف اول معامله بخش دوم را با ریسک کمتر ادامه داد و سپس استاپ‌لاس را، با بالاتر رفتن قیمت برای کسب سود بیشتر جابجا نمود. جابجایی به این صورت است که هر دفعه کف قیمت کندل قبل از کندل جاری را استاپ‌لاس قرار دهید. در روش دیگر با فرض صعودی بودن روند، بعد از هر اصلاح قیمتی، کف اصلاح به‌عنوان استاپ لاس تعیین می‌گردد . همینطور با تشکیل اصلاح بعدی و پایان آن دوباره استاپ را تغییر دهید.

ستاپ معاملاتی پرایس اکشن
ستاپ معاملاتی پرایس اکشن

روش ورود به معامله

هر معامله‌گر برای ورود به معامله روش خود را دارد. برای ورود می‌توان به طور مستقیم وارد معامله شد یا از لیمیت‌ها یا قیمت سفارشی استفاده نمود. استاپ لیمیت (stop limit)، سفارشی است که در آن اگر قیمت به نقطه‌ی X برسد، یک سفارش با قیمت Y ثبت می‌شود. لیمیت اوردر (Limit order) در معاملات حرفه‌ای و دقیق کارایی بالایی دارد و اصولا برای کاهش ریسک استفاده می‌شود. لیمیت‌ها کمک می‌کنند تا هنگام عبور قیمت از مقاومت (هنگام صعود) یا رفتن به زیر حمایت (هنگام نزول) اقدام صحیح‌تری انجام دهید. اگرچه در صورت تحلیل اشتباه، لیمیت‌ها می‌توانند باعث ریسک بیشتر باشند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با یکی از برترین، ساده‌­ترین و جذاب­ترین انواع ستاپ‌های معاملاتی در بازارهای مالی آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید با استفاده از یک چارت خلوت و روش­‌های ساده، پول­سازی از بازارهای مالی را تجربه کنید. برای یادگیری بهتر سبک معاملاتی پرایس اکشن باید به‌طور کاملاً جدی به مطالعه و تحقیق بپردازید و تمرین کنید تا بتوانید از این تکنیک­‌های ساده در جهت دلخواه بهره ببرید.

 

در پارسیان بورس دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال برگزار می‌شود که تمام مفاهیم لازم در این حوزه را به شما می‌آموزد. به علاوه، شما با شرکت در این دوره می‌توانید گواهینامه مهارت دریافت کنید که به شما در استخدام در شرکت‌های معتبر کمک می‌کند. اگر هم شرکت در دوره حضوری را ترجیح می‌دهید می‌توانید به یکی از صفحات زیر مراجعه کنید:

منبع: priceaction.com

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی