پرایس اکشن چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ + معرفی الگوهای مهم

این روزها یکی از راه‌های مناسب برای کسب درآمد، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف، مثل بورس، فارکس و ارز دیجیتال است. یکی از شیوه‌هایی که سرمایه‌گذاران به‌کمک آن سهام یا ارز مناسبی را پیدا کرده و نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند، تحلیل تکنیکال است.  یکی از بهترین روش‌های تحلیل تکینکال، پرایس اکشن است. در این مقاله خواهیم دید که پرایس اکشن چیست و با الگوهای مهم آن آشنا خواهیم شد، پس تا انتها همراه پارسیان بورس باشید!

پیش از این‌که مقاله را آغاز کنیم، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری پرایس اکشن، حتما به دوره جامع پرایس اکشن ما نگاهی بیاندازید. در این دوره، با رویکردی عملی و حرفه‌ای، صفر تا صد پرایس اکشن را به شما آموزش خواهیم داد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه مقاله، ویدئو زیر را مشاهده نمایید:

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

پرایس اکشن به زبان ساده چیست؟

اگر بخواهیم پرایس اکشن را به زبان ساده معرفی کنیم، تعریف پرایس اکشن به شرح زیر خواهد بود:

یکی از روش‌­های معامله­‌گری که معامله­‌گر در آن تنها بر مبنای داده‌­های قیمتی و الگوی کندل­‌ها خرید و فروش می­‌کند، پرایس اکشن (Price Action) می­‌گویند. در این روش معامله­‌گری، معامله‌­گر از مواردی مانند اخبار فاندامنتال، اندیکاتورهای داده ورودی و  یاحجم معاملات در تصمیم­‌گیری­‌های خود بهره نمی‌­گیرد و تنها بررسی داده­‌های قیمتی و الگوی کندل­‌های خرید و فروش را مورد بررسی قرار می­‌دهد.

در این روش، تریدرها، تحلیل خود را بر روی نمودارهای قیمتی انجام می­‌دهند و این تکنیک به آنها اجازه می‎‌­دهد تا حرکات زنده و واقعی قیمت را دنبال کنند. از جمله مباحثی که می‌تواند برای تریدهای پرایس اکشن مهم باشد و باید آنها را بررسی کنند، می­توان به شناسایی سطوح و نواحی عرضه {Demand} و تقاضا {Supply}، وضعیت کندل­‌ها در نقاط بحرانی و چینش متوالی کندل‌­ها اشاره کرد.

پرایس اکشن

نکات کلیدی معامله­‌گری پرایس اکشن

  • نوسانات قیمت در یک بازه زمانی بر روی نمودار رسم شده، از نکاتی است که پرایس اکشن موردتوجه قرار م.
  • ضمناً باید اشاره کرد که دیدگاه‌­های مختلفی در تعیین روندهای قیمتی در پرایس اکشن برای معامله‌­گران وجود دارد.
  • از پرایس اکشن می‌­توان الگوهای نموداری را به دست آورد. ضمناً با استفاده از پرایس اکشن، می­توان ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک که از آن­ها برای پیش‌­بینی در آینده استفاده می­شوند را محاسبه کرد.

تشخیص روند اصلی بازار

مهم­‌ترین نکته در معامله‌­گری با روش پرایس اکشن، این است که بتوانیم روند اصلی بازار را شناسایی کنیم و دریابیم که قیمت یک رمزارز یا یک دارایی، دارای روندی صعودی یا نزولی است و یا به‌اصطلاح بدون روند است و در محدودۀ خاصی از قیمت­‌ها رنج می‌­زند.

بدیهی است که هر معامله­‌گری می­داند که شانس موفقیت در بازاری که صعودی است، نسبت به بازاری که در حال رنج زدن و تثبیت قیمت است، بیشتر خواهد بود و منطقی است که برای کسب سود از آن بازار مالی، می­‌بایست در چنین بازاری سرمایه­‌گذاری کرد. برای اینکه بتوانیم چنان وضعیتی را تشخیص دهیم و کسب سود را تجربه نماییم، می­بایست مکرراً تمرین کنیم و اطلاعات لازم را کسب نماییم.

 پرایس اکشن به زبان ساده

تشخیص بازارهای نزولی/صعودی

اگر به نمودارهای بازار صعودی دقت کنید، درمی­‌یابید که سقف­‌های قیمتی جدید نسبت به سقف‌­های قیمتی قدیمی بیشترند و کف قیمتی جدید نیز نسبت به کف قیمتی قدیمی، بیشتر خواهد بود. به همین شکل اگر بازار روندی نزولی داشته باشد، شاهد این خواهیم بود که کف­های جدید قیمت از کف­های قبلی قیمت پایین­تر و سقف­‌های جدید قیمت نیز از سقف­‌های قبلی قیمت پایین­تر خواهند بود.

تشخیص بازارهای بدون روند یا در حال تثبیت

همان­طور که در تعریف روش معامله­‌گری پرایس اکشن بیان کردیم، مهم‌­ترین نکته در این روش معامله­‌گری، حرکات و محدوده­‌های قیمت یک دارایی است؛ بنابراین می­‌توان نتیجه گرفت که اولین موضوعی که می‌­بایست در این روش معامله­‌گری تعیین کنید، این است که وضعیت روند بازار را تعیین کنید. ا

گر که بازار روندی صعودی یا نزولی داشته باشد، طبیعتاً برداشت ما با دیدگاه پرایس اکشن مانند بخش قبلی خواهد بود. اما اگر بازار فاقد یکی از این روندها باشد، می‌­توان گفت که بازار به اصطلاح بدون روند است. در این شرایط، قیمت یک دارایی میان که محدوده حمایتی و مقاومتی رنج می­زند و قادر نیست که یک‌روند از میان دو روند صعودی و نزولی را برای خود شکل دهد که به این حالت، sideway نیز گفته می­‌شود.

بررسی چند الگوی مهم در پرایس اکشن

مهم­ترین بخش برای ورود معامله از دیدگاه پرایس اکشن، الگوهای پرایس اکشن هستند که به آن­ها Setups، Triggers و Signals نیز گفته می­شود. الگوهای پرایس اکشن تنوع بسیار زیادی دارند که در ادامه این بخش قصد داریم تا سه مورد از پرکاربردترین این الگوها، یعنی Fakey، Inside Bar و Pin Bar را مورد بررسی قرار دهیم.

الگوهای پرایس اکشن

الگوی Inside Bar

این الگوی دو کندلی که Inside Bar نام دارد، از یک کندل کوچک در سمت راست و یک کندل بزرگ­تر در سمت چپ تشکیل شده، به این صورت که تمام کندل کوچک در محدودۀ کندل بزرگ­تر قرار می­گیرد. اگر شما این الگو را در شرایط یک بازار رونددار و در یک محدوده مهم قیمتی مشاهده کردید، می­توانید حدس بزنید که قیمت دارایی، محدود فعلی را بشکند و جهشی در جهت روند را تجربه نماید.

الگوی Fakey Bar

بر خلاف الگوی Inside Bar، می­‌توان جهش قیمت از محدودۀ قیمت فعلی در الگوی Fakey Bar را جهشی نزولی و این الگو را یک نوع الگوی Inside Bar ناموفق در نظر گرفت. یعنی اگر قیمت در یک الگوی Inside Bar از کندل قبلی فراتر رفته اما در همان کندل به محدودهٔ قبلی خود برگردد یک Fakey Bar خواهیم داشت. با مشاهدهٔ چنین الگویی، به‌احتمال زیاد، قیمت در خلاف جهت سایهٔ کندل یعنی در جهت همان روند اصلی قیمت جهش خواهد داشت.

الگوی Pin Bar

الگوی Pin Bar، یک نوع الگوی تک کندلی است و نتیجه آن پس زدن قیمت در انتهای سایه بلند کندل آن خواهد بود. این الگو در هر دو نوع بازار رونددار و بدون روند ممکن است و این الگو در هر دو نوع بازار ممکن است، شکل گیرد.

اگر شکل بازار رونددار، نزولی باشد، پس از تشکیل الگوی Pin Bar با سایه بلند می‌­توان حدس زد که قیمت دارایی به سمت مقاومت بعدی حرکت می­کند و این حرکت در راستای مخالف سایۀ Pin Bar خواهد بود. در همین راستا اگر شرایط بازار رونددار صعودی باشد، قیمت دارایی پس از تشکیل یک Pin Bar به سمت محدودۀ حمایت بعدی حرکت خواهد کرد.

prrrice action

روش معامله در پرایس اکشن

ایده اصلی در روش معامله در پرایس اکشن این است که معامله­‌گران بعد از رسم محدوده‌­های مهم حمایت، مقاومت و خطوط روند اصلی، شرایط قیمت دارایی بررسی می­‌کنند و تا رسیدن قیمت آن دارایی به یکی از محدوده‌­های مهم منتظر می­‌مانند. پس از اینکه قیمت آن دارایی به محدوده­ای مهم رسید، با بررسی و مشاهده الگوهای کندلی، با دیدگاه اختصاصی خود وارد معامله می­‌شوند و تا رسیدن قیمت دارایی به سطحی بالاتر صبر می‌­کنند و در نهایت با فروش آن دارایی، از بازار کسب سود می­‌کنند.

در ادامه این بخش، به بیان برخی نکات مهم می­‌پردازیم تا شما عزیزان بتوانید معامله به سبک پرایس اکشن را انجام دهید و اطلاعات مفیدی عاید شما عزیزان شود. اما باید توجه داشته باشید که صرفاً بر اساس و مبنای مطالعه یک مقاله، نمی‌­توان وارد بازار شد و ترید کردن را آغاز کرد، بلکه شما می‌­بایست زمان بسیاری را صرف مطالعه و یادگیری در این حوزه کنید تا بتوانید با انجام معاملات، از بازارهای مالی مانند رمزارزها درآمد کسب کنید.

اگر به بررسی و تحقیق در مورد شرایط نمودارهای بازار درگذشته بپردازیم، درمی­‌یابیم که نمودارها و الگوهای موجود در بازار، تکرارشونده هستند و می­توان تکرار آنها، در شرایط فعلی بازار را به‌­عنوان یک سرنخ و مسیر تصمیم­‌گیری در نظر گرفت. این الگوهای تکرارشونده به‌­نوعی همان استراتژی­‌های معامله پرایس اکشن هستند و تریدرهای پرایس اکشن، بر اساس این الگوهای قیمتی تصمیم به خرید یا فروش دارایی­‌های خود می­گیرند.

برای شروع کردن به ترید با روش پرایس اکشن، در ابتدا می‌­بایست چارت قیمت دارایی را خلوت کنیم و اندیکاتورها و ابزارهای اضافی را ازروی چارت پاک کنیم. ضمناً بهتر است تا از کندل استیک‌­ها (نمودار شمعی قیمت) به­‌عنوان نوع نمایش قیمت بهره بگیریم. پس از اینکه تنظیمات چارت را به این حالت دلخواه رساندیم، می‌­توانیم محدوده‌­های مهم و خطوط حمایت و مقاومت را روی چارت رسم کنیم.

در اغلب مواقع خطوطی که برای محدوده‌­های حمایتی و مقاومتی رسم می‌­کنیم، به­‌خوبی موقعیت حمایتی و مقاومتی خود را نشان می­‌دهند و زمانی که قیمت دارایی به این محدوده­‌ها نزدیک شود، معامله­گ‌ران پرایس اکشن مترصد فرصت و مشاهده سیگنال می‌­مانند تا وارد معامله شوند. این دسته از تریدرها با بررسی نوع کندل­ها، قدرت روند و مواردی ازاین‌دست، پس از اینکه قیمت دارایی به یک محدوده حساس پرایس اکشن می­رسد، درصورتی‌که قیمت دارایی با برگشت یا شکسته‌شدن محدوده موردنظر مواجه شود، وارد معامله می­شوند و تا رسیدن قیمت به محدوده مهم بعدی، آن را همراهی می­‌کنند.

شناخت محل تلاقی سطوح قیمت و خط روند، یکی دیگر از نکات مهم در شیوه معامله­‌گری پرایس اکشن است. این موقعیت یکی از ستاپ­‌های جذاب را به وجود می­‌آورد که اگر بتوانید آن را تشخیص دهید، سودآوری جذاب و قابل­ت‌وجهی را تجربه خواهید کرد. به این محدوده‌­ها در اصطلاح Confluent Levels گفته می­شود. در این شرایط قیمت دارایی به سقف محدوده می­رسد و سپس به کف محدوده بازمی­گردد، در چنین شرایطی محل تلاقی خط روند صعودی و محدودۀ پرایس‌اکشنی مشخص شده و اگر در چنین موقعیتی، الگوی کندل استیک مهمی مثل Pin Bar مشاهده شود، یعنی قیمت به حمایت خود واکنش مثبت داده و می­تواند انتظار داشت که یک حرکت صعودی هیجانی رخ دهد.

priceee action

مزایا و معایب معامله­‌گری به روش پرایس اکشن

در این بخش از مقاله معامله‌گری به روش پرایس اکشن، قصد داریم تا مزایا و معایب مرتبط با این روش معامله‌­گری را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر شما پرایس اکشن را به‌­عنوان شیوه معامله‌گری خود انتخاب کرده باشید، می‌­توانید متناسب با حرکت بازارها و به‌صورت آنی، وارد بازار شوید و ترید کنید. زمانی که  بر ا‌ساس پرایس اکشن و متکی بر شمع‌­ها وارد بازار شوید، می­‌توانید دقیقاً بر اساس اتفاقات بازار و بدون نیاز به بررسی اخبار و انواع تحلیل­‌های فاندامنتال معامله کنید و شانس موفقیت بالایی خواهید داشت.

مزایای پرایس اکشن

  • روش معامله­‌گری پرایس اکشن باعث شفافیت می­‌شود و هنگام ورود به موقعیت موردنظر، اعتمادبه‌نفس مناسبی را خواهید داشت.
  • یادگیری روش معامله­‌گری پرایس اکشن ساده است و شما برای اینکه بتوانید بر اساس این روش معامله کنید، نیازی به تخصص در حوزه­‌های مالی نخواهید داشت و تنها کافی است بتوانید سیگنال­‌های مورداستفاده را درک کنید.
  • دسترسی به منابع یادگیری پرایس اکشن راحت است و به­‌راحتی می­تواند در این مورد به مطالعه بپردازید و سپس با بررسی بازار و حدس روند، بدون سرمایه‌­گذاری، اطلاعات خود را آزمایش کنید و با این کار به تمرین بپردازید.

مزایای پرایس اکشن

معایب پرایس اکشن

  • یکی از معایب بهره­گیری از روش معامله­گری پرایس اکشن، این است که برای استفاده از آن می­بایست صبور باشید زیرا تعداد معاملاتی که می­توانید از این طریق انجام دهید، کم است. دلیل این موضوع این است که در روش پرایس اکشن، معامله­گر باید در پشتیبانی و مقاومت منتظر تأیید باشد و به همین دلیل ممکن است فرصت­های معاملاتی زیادی را از دست بدهد.
  • تحلیل پرایس اکشن می­تواند به‌صورت شخص به شخص متفاوت باشد و هر معامله­گر نظر خاص خودش نسبت به وضعیت بازار را داشته باشد و این موضوع باعث می­شود که گاهی اوقات معامله­گر تصمیم اشتباهی را اتخاذ کند. این تفاوت نظر میان تریدرها می­تواند به دلیل تفاوت ابزارها و تایم فریم­ها باشد.
  • نکته دیگری که می­توان به‌عنوان محدودیت در روش پرایس اکشن در نظر گرفت، این است که برخی از الگوها، به شکل آنی و بلادرنگ درست از آب در نمی­آید و برای اینکه نتایج لازم حاصل شود، می­بایست به الگو، فرصت کافی را بدهید.

نکته در مورد پرایس اکشن

برای سرمایه­‌گذاری مطمئن و تحلیل بهتر پیشنهاد می­شود تا از تایم فریم روزانه یا هفتگی استفاده کنید زیرا تریدرهای حرفه‌­ای پرایس اکشن، این تایم فریم­‌ها را نسبت به تایم فریم‌های ساعتی و دقیقه‌­ای مطمئن‌­تر می­‌دانند.

chart of price

جمع‌بندی

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، برگزارکننده دوره جامع آموزش بورس در مشهد و همچنین دوره آموزش فارکس در مشهد تلاش کردیم تا شما را با یکی از برترین، ساده‌­ترین و جذاب­ترین روش‌­های معامله­‌گری در بازارهای مالی آشنا کنیم تا شما عزیزان بتوانید با استفاده از یک چارت خلوت و روش­‌های ساده، پول­سازی از بازارهای مالی را تجربه کنید. اما در این بخش به­‌عنوان بخش نهایی نیز باید اعلام کنیم که برای یادگیری این روش می‌­بایست به شکل کاملاً جدی به مطالعه و تحقیق بپردازید و تمرین کنید تا بتوانید از این تکنیک­‌های ساده در جهت دلخواه بهره ببرید.

این روش که تنها بر روی قیمت یک دارایی متمرکز است، می‌­تواند در جهت پیش­بینی بازار مؤثر واقع شود و شما را در راستای سودآوری قرار دهد. پس از همین لحظه اقدام به کسب اطلاعات در این زمینه کنید تا بتوانید در آینده­ای نزدیک، معاملات سودآوری را انجام دهید!

5/5 - (3 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی