بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲

شما بعد از مطالعه این مقاله دید جامعی نسبت به مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در پنج بازار اصلی سرمایه که شامل بازار مسکن، بورس، سکه و طلا، ارز دیجیتال و خودرو می‌شود کسب خواهید کرد و بهترین روش سرمایه‌گذاری را با توجه به پتانسیل‌هایتان انتخاب می‌کنید. همینطور با بررسی روند این بازارها در سالی که گذشت (سال ۱۴۰۱) کمک می‌کنیم تا دورنمای بهتری از وضعیت هرکدام از این بازارها کسب کنید. پس تا انتهای مقاله همراه آکادمی پارسیان بورس باشید.

انواع بازارهای سرمایه

پیش از ورود به مبحث بررسی بازارهای سرمایه برای انتخاب بهترین آن‌ها باید از خود بپرسید:

  1. هدف‌تان از سرمایه‌گذاری چیست؟
  2. آیا شما به دنبال روشی برای پس انداز پول‌هایتان هستید که در دوران تورم ارزش اولیه پول‌تان حفظ شود؟
  3. آیا هدف شما کسب سود کوتاه مدت است یا به سودهای بلندمدت‌تر می‌اندیشید؟
  4. آیا برای شما مهم است بازاری که انتخاب می‌کنید از مالیات معاف باشد؟
  5. امکان نقد کردن سرمایه چقدر برای شما ضروری بوده و در نهایت آیا اهل ریسک هستید؟

پیش از ادامه مقاله سعی کنید به این سوالات به طور شفاف پاسخ دهید چرا که موارد ذکر شده، پارامترهای کلیدی در انتخاب روش سرمایه‌گذاری مناسب شما هستند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از بازارهای سرمایه که در مقدمه مقاله عنوان کردیم می‌پردازیم.

1. بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه

کار را با یکی از متداول‌ترین بازارهای سرمایه آغاز می‌کنیم. بازار طلا و سکه جزء گزینه‌های پیشنهادی ما به شما برای سرمایه‌گذاری در سال جدید می‌باشد. از مزایای بازار طلا می‌توانیم به خرید آسان آن، وجود گزینه‌های متنوع برای سرمایه‌گذاری و قدرت نقدینگی بالا اشاره کرد.

برای ورود به این بازار باید مراقب عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا باشید. از جمله این عوامل می‌توان به نرخ دلار و همچنین نرخ جهانی طلا اشاره کرد. بد نیست بدانید که رابطه طلا و دلار به صورت غیر مستقیم است.

یعنی با افزایش قیمت طلا به دلیل سرازیر شدن سرمایه سرمایه‌گذاران به این بازار ما می‌توانیم شاهد کاهش قیمت دلار باشیم و به طور برعکس، با افزایش قیمت دلار، کاهش قیمت طلا قابل پیش‌بینی است.

بازار طلا همواره جز بازارهای مطمئن برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. برای ورود به این بازار باید عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا را بشناسید. از جمله این عوامل به قیمت دلار و قیمت جهانی طلا می‌توان اشاره کرد.

در متن بالا گفتیم که بازار طلا گزینه‌های متنوعی را در اختیار سرمایه‌گذارانش قرار می‌دهد. تا چه حد با این گزینه‌ها آشنایی دارید؟ آیا می‌دانستید طلا جز بازارهای مناسب برای سرمایه‌گذاری با نرخ پایین است؟ خرید طلای آب شده و سکه با وزن کم جز این راهکارها به شمار می‌روند. همینطور شما می‌توانید خرید سپرده گواهی طلا کنید یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه کنید.

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که شما امکان این را دارید تا به صورت آنلاین و در لحظه، طلا یا هر فلز گران‌بهای دیگری را خرید و فروش نموده و به سود بسیار خوبی دست پیدا کنید. به این صورت علاوه بر اینکه ارزش اصلی سرمایه شما حفظ خواهد شد، سود بسیار مناسبی نیز به دست می‌آورید.

البته باید این را بدانید که فعالیت در این بازار اصلا راحت نبوده و به عنوان یکی از بازارهای مالی پیچیده شناخته می‌شود. به همین دلیل نیاز است تا قبل از هر اقدامی برای سرمایه گذاری در آن، با آموزش آنلاین فارکس آشنا شده و به معامله‌گری حرفه‌ای تبدیل شوید.

2. بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال

از بازار سنتی طلا به بازار طلای عصر دیجیتال، عرصه کریپتوکارنسی، می‌رسیم. اقبال روزافزون سرمایه‌گذاران به بازار رمزارزها یکی از دلایلی است که هر سرمایه‌گذاری را به وسوسه می‌اندازد تا شانسش را در این بازار امتحان کند.

در مقایسه با بازار طلا باید در نظر داشته‌باشید که این روش سرمایه‌گذاری مناسب افراد پر ریسک‌تر، افراد به اصطلاح معامله‌گر و کسانی است که به دنبال سودهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت هستند. امروزه صرافی‌های ایرانی معتبری وجود دارند که امکان سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی را برای سرمایه‌گذاران داخلی فراهم کرده‌اند.

گستردگی رمزارزها باعث سادگی رابط کاربری آن‌ها شده و فراگیری قواعد آن‌ها باید با دقت زیادی انجام شود اما اصلا کار سختی نیست. در نظر داشته‌باشید که ورود به هر بازار سرمایه بدون مطالعه اصلا توصیه نمی‌شود.

یکی از اصلی‌ترین معایب بازار ارزهای دیجیتال نوسانات بسیار بالای این عرصه است. متاسفانه به دلیل وجود معامله‌گران کلان که با رفتارهایشان روند بازار را تعیین می‌کنند، احتمال ضرر سرمایه‌گذاران خرد بسیار بالاست. به همین دلیل پیش از ورود به این بازار باید به خوبی عنوان پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید سرمایه‌گذاری پایداری در این عرصه داشته‌باشید.

در این زمینه نیز پیشنهاد ما به شما، آموزش ارز دیجیتال است. شاید این بازار نسبت به فارکس پیچیدگی کمتری داشته باشد ولی مطمئن باشید بدون آموزش نمی‌توانید به سود مناسبی دست پیدا کنید.

3. بازار مسکن

بازار مسکن

بازار مسکن نسبت به سایر بازارهایی که مورد بررسی قرار دادیم از قدرت نقد شوندگی پایین‌تری برخوردار است اما اگر اهل سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت بوده و می‌خواهید از سرمایه‌تان کسب درآمد کنید (با اجاره دادن واحد مسکونی) بازار مسکن یک بازار امن برای سرمایه‌گذاری شماست.

یکی از معایب اصلی این بازار که باعث کاهش دامنه سرمایه‌گذارانش می‌شود، هزینه بسیار زیادی است که ورود به این بازار می‌طلبد. اما باید در نظر داشته باشید که ضمن قابل استفاده بودن مسکنی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، مبلغ سرمایه‌ شما سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

میزان این افزایش بستگی به متراژ خانه، امکانات داخلی آن، شهر و محل مورد نظر و همینطور سال ساخت آن دارد. با تمام این تفاسیر اگر سرمایه کافی برای ورود به این بازار را دارید، می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شما باشد.

بازار مسکن یکی از مناسب‌ترین بازارها برای افرادی ست که قصد کسب درآمد از سرمایه‌شان را دارند.

4. بازار بورس

بازار بورس

در بازار کشور ایران که متاسفانه با رکود اقتصادی بسیار دست به گریبان است، وارد کردن سرمایه به بورس یک راه مطمئن و منطقی به حساب می‌آید. طوری که شما می‌توانید با مبلغی کم وارد این بازار شده و به شرط داشتن آگاهی کافی از شرایط آن، به سودهای قابل توجه برسید. نقد شوندگی، امنیت بالا و شفافیت از ویژگی‌هایی است که اصلا هنگام انتخاب بازار بورس نباید آن‌ها را فراموش کنید.

یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار بورس که کمتر به آن پرداخته می‌شود، نرخ سود بانکی است. این رابطه تا حدی پیچیده است اما به طور خلاصه می‌توان گفت که هر زمان نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند سرمایه‌گذاران تصمیم سپرده‌گذاری در بانک می‌گیرند.

به این ترتیب بازار بورس با افت مواجه شده و برعکس با کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی به سمت بازار بورس سرازیر شده و شاهد رونق این بازار خواهیم بود.

این موضوع تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی است که باید برای سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشید. این بازار نیز مانند فارکس و ارزهای دیجیتال بوده و باید با ابزارهای تحلیلی مختلفی سر و کار داشته باشید تا بدانید دقیقا در چه زمانی، چه سهمی را خریداری کرده و یا بفروشید. این موضوعات نیز با آموزش بورس حل شده و با گذراندن این دوره می‌توانید به معامله‌گری حرفه‎ای تبدیل شوید.

در هنگام رکود اقتصادی، سهام کدام شرکت‌ها را بخریم؟

در زمان رکود، بهترین شرکت‌ها برای خرید سهام، شرکت‌هایی هستند که کمتر تحت تاثیر رکود جاری در بازار قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی که ارائه دهنده کالاهای کلیدی به افراد بوده و در هر صورتی سهام‌شان ارزش خود را حفظ خواهد کرد. شرکت‌های داروسازی می‌توانند انتخاب بعدی شما در زمان رکود بازار بورس باشد.

5. بازار خودرو

بازار خودرو

تفاوت عمده بازار خودرو با سایر روش‌های گفته شده برای سرمایه‌گذاری در استعداد و ظرفیت بالای این بازار برای رشد است. باید در نظر داشته‌باشید که این بازار برخلاف انتظار شما تنها محدود به خرید و فروش خودرو نمی‌شود و امکاناتی در آن وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا با هزینه اندک اقدام به سرمایه‌گذاری در آن نمایید. به عبارت بهتر؛ بازار خودرو در جایی میان بازار طلا و مسکن قرار می‌گیرد.

چطور می‌توانیم در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنیم؟

خرید و فروش خودروی جدید از طرف دولت با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده و به همین دلیل ما آن را به عنوان یک روش مطمئن برای سرمایه‌گذاری به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر خرید و فروش خودروی دست دوم با توجه به نیازهای بازار انجام بپذیرد، یکی از پربازده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مقایسه جدولی روش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱

در ادامه قصد داریم با بررسی وضعیت پنج ساله بازارهایی که برای سرمایه‌گذاری در سال جدید به شما معرفی کردیم، در انتخاب بهترین روش به شما کمک کنیم.

وضعیت بازارهای سرمایه در پنج سال منتهی به مرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

مقایسه جدولی روش‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱

نتیجه گیری

پیش از اینکه بهترین بازار سرمایه را با توجه به نکات گفته‌شده انتخاب کنید به این پرسش کلیدی پاسخ بدهید که هدف شما از سرمایه‌گذاری چیست و چه پارامترهایی برای شما حائز اهمیت است. بعضی از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند ارزهای دیجیتال برای سودهای کوتاه‌مدت مناسب هستند و برخی دیگر از بازارها (مانند مسکن) اساسا برای سودهای بلند مدت تعریف شده‌اند.

مسئله بعدی که باید مورد توجه افراد قرار گیرد دانش تخصصی هریک از این حوزه‌هاست به طوری که شما برای ورود به هریک از این بازارها نیاز به حداقلی از دانش دارید. در این میان بورس، فارکس و ارز دیجیتال به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارند نیاز به دانش تخصصی‌تری دارند.

لحاظ کردن تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب ممکن را در بازار سرمایه برای سال جدید داشته‌باشید. اگر همچنان برای انتخاب بازار سرمایه‌گذاری مورد نظر خود دچار تردید هستید، می‌توانید با مشاورین متخصص پارسیان بورس صحبت کرده و بهترین تصمیم را بگیرید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی