وب 3 چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

وب 3.0 چیست؟ نسل سوم اینترنت را بشناسید!

وب 3.0، نسل سوم اینترنت است که برای رفع این مشکلات به وجود آمده است و می‌تواند با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، مشکلات نسل‌های قبلی را رفع نماید. مهم‌ترین ویژگی نسل سوم اینترنت این است که “متمرکز” نیست! به این معنا که به همه تعلق دارد اما متعلق به هیچ‌کس نیست! این نوع اینترنت غیرمتمرکز طراحی شده تا ابزار موردنیاز برای شکستن حلقه انحصارطلبانۀ غول‌های فناوری را برای ما فراهم سازد.

کارشناسان وب 3.0 یا همان نسل سوم اینترنت را یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم فضای دیجیتال آینده می‌خوانند که در آینده‌ای نزدیک به کار گرفته می‌شود و به‌نوعی اجتناب‌ناپذیر است. این مفهوم بنیادی آن‌قدر گسترده است که بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چینی معروف و موردتوجه به‌عنوان زیرمجموعه آن مطرح می‌شوند.

طبیعی است که آشنایی با چنین مفهوم مهمی، برای تمامی دوستداران فناوری جذاب و ضروری است. در این مقاله قصد داریم تا مطالب مرتبط با وب 3.0 را برای شما عزیزان شرح دهیم و مواردی مانند ارز دیجیتال وب 3 و پروژه‌های وب 3 را مورد بررسی قرار دهیم؛ بنابراین اگر شما نیز علاقه‌مندید تا در این رابطه اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان این مقاله همراه پارسیان بورس باشید.

معرفی وب 3.0

همان‌طور که اشاره کردیم، وب 3.0 نسل سوم اینترنت است و این اصطلاح در سال 2016 برای اولین بار توسط بنیان‌گذار بلاک‌چین‌های اتریوم و پولکادات، گوین وود مطرح شده است.

اینترنت کنونی که ما از آن استفاده می‌کنیم، نسل دوم وب است و این نسخه کنونی، با نسل اول وب تفاوت‌های کلی و کلیدی دارد و این‌طور نیست که نسل دوم وب تنها از نظر تکنیکالی از نسل اول وب بهتر باشد. همان‌طور که وب 3.0 نیز تفاوت‌های کلی و گسترده‌ای با نسل دوم اینترنت دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

در این بخش از مقاله وب 3.0 قصد داریم تا تاریخچه مختصری از تکامل اینترنت را مورد بررسی قرار دهیم تا شما عزیزان درک بهتری از معایب اینترنت در نسل‌های اول و دوم داشته باشید و گستردگی و محاسن پروژه وب 3.0 را درک نمایید.

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش ارز دیجیتال رایگان (حیاتی‌ترین مطالبی که باید برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال بدانید!)

وب 3.0 چیست؟

تاریخچه مختصری از تکامل اینترنت (وب 1.0 و وب 2.0)

وب 1.0

وب 1.0 را می‌توان به این شکل تعریف کرد:

” به اولین نسل از شبکه جهانی وب که با استفاده از آن صاحبان وب‌سایت‌ها اقدام به انتشار اطلاعات مدنظر خود می‌کردند، وب 1.0 می‌گویند. در این عصر از اینترنت، کاربران می‌توانستند با مراجعه به این وب‌سایت‌ها، اطلاعات موردنظر خود را بیابند و مطالعه کنند.”

باتوجه به این تعریف، می‌توان اینترنت و شبکه جهانی وب را از یکدیگر تمایز داد، زیرا اینترنت مجموعه‌ای پیچیده از پروتکل‌ها و قوانین است که پیش از شبکه جهانی وب توسعه پیدا کرده بود. اما وب 1.0 به‌عنوان اولین نسل شبکه جهانی وب، تنها سرویس فراخوانی اطلاعات از اینترنت است و مفهوم جداگانه‌ای دارد.

اگر بخواهیم به زبان ساده فرایند استفاده از وب 1 را بیان کنیم، باید اشاره کنیم که کاربرانی که از این اینترنت استفاده می‌کردند، به دو دسته کلی صاحبان وب‌سایت‌ها و خوانندگان تقسیم می‌شدند. کاربرانی که در دسته صاحبان وب‌سایت‌ها قرار داشتند، اطلاعاتی را در وب‌سایت‌ها خود منتشر می‌کردند و کاربرانی که در دسته‌بندی خوانندگان قرار داشتند، تنها می‌توانستند اطلاعات موجود در این وب‌سایت‌ها را مطالعه نمایند. این فرایند ساده باعث شده تا متخصصان، وب 1 یا همان نسل اول وب را با عنوان ” فقط برای مطالعه” (Read-only) معرفی نمایند.

البته باید متذکر شویم که همین فرایند استفاده و کاربری در زمان خود تکنولوژی فوق‌العاده‌ای به شما می‌رفت و نسبت به منابع اطلاعاتی آن دوره، دسترسی کاربران به اطلاعات افزایش جالب‌توجهی یافته بود. بزرگ‌ترین مشکل وب 1 این بود که امکان تولید محتوا به اشکال مختلف و تعامل بین افراد در آن مهیا نبود و همین موضوع سبب شد تا وب 2 یا نسل دوم شبکه وب ایجاد شود.

آموزش وب 3

وب 2.0

” در وب 2.0 یا همان نسل دوم شبکه جهانی وب، امکان تولید محتوا چندرسانه‌ای و تعامل میان کاربران فراهم شد. گسترش محبوبیت گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، استفاده از وب 2.0 گسترش زیادی یافت. از جمله محصولات شناخته‌شده در وب2.0 می‌توان به پلتفرم‌های فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ، تلگرام و…اشاره کرد.”

در حالت کلی می‌توان اینترنت نسل دوم را به‌عنوان اینترنت تعامل‌پذیر معرفی کرد. در این نسل از شبکه جهانی وب، امکان اشتراک‌گذاری محتوا برای تمامی کاربران فراهم شده و این موضوع باعث محبوبیت بی‌نظیر این نسل از وب شد. این محبوبیت بی‌بدیل وب 2.0، باعث شده تا شرکت‌هایی که صاحب وب‌سایت‌های محبوب هستند، مانند فیس‌بوک، آمازون، گوگل، مایکروسافت، اپل و…، تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان شوند و خود را به‌عنوان “غول‌های تکنولوژی” معرفی نمایند.

بهره‌گیری و استفاده از نسل دوم شبکه جهانی وب باعث شد تا این پلتفرم‌ها بتوانند کسب‌وکارهای متعددی را در سراسر جهان ایجاد نمایند و خدمات بی‌شمار و جذابی را برای تمامی افراد فراهم آورند که از جمله آنها می‌توان به ایجاد مشاغل مستقیم، ایجاد شغل‌هایی مانند رسانه و بلاگری، ایجاد بازی و سرگرمی، ایجاد فروشگاه‌های آنلاین و… اشاره کرد. تمامی این موارد به نفع تمامی انسان‌ها بود اما مشکل از آنجایی شروع شد که صاحبان این شرکت‌ها، شروع به استثمار و سوءاستفاده کردند!

به طور مثال، شرکت فیس‌بوک در حال حاضر مالک شبکه‌های اجتماعی متعددی مانند متا (فیس‌بوک سابق)، اینستاگرام و واتس‌اپ است و حجم بسیار زیادی از اطلاعات کاربران را در اختیار دارد. در سالیان اخیر، اخبار متعددی شنیده شده که اطلاعات کاربران توسط شرکت فیس‌بوک مورد سوءاستفاده قرار گرفته و این شرکت اطلاعات کاربران را در ازای پول، به شرکت‌های دیگر فروخته است.

البته باید اشاره کنیم که تنها شرکت فیس‌بوک مرتکب چنین عملی نشده است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان، این موضوعات را در سابقۀ کاری خود دارند. برخی از آنها شاید عملی مجرمانه هم نباشد و تنها کسب درآمد از طریق اطلاعات شخصی شما به نظر برسد! به این شکل که گوگل اطلاعات شما را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد و پس از اینکه شما در مورد یک موضوع سرچ می‌کنید، سیل خبرها، ویدئوها و… از طریق گوگل در مورد همان موضوع به شما پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر این موارد، دیده شده است که این شرکت‌ها برخی از کشورها و ساکنین آنها را به دلیل وجود مشکلات سیاسی و تحریم، از دسترسی به اطلاعات موجود در اینترنت منع کرده‌اند که این عمل در نوع خود، بسیار زننده و اشتباه است.

طبعاً همه این مشکلات ذکرشده به این دلیل است که اینترنت وب 2 فعلی و پلتفرم‌های موجود بر روی آن، متعلق به مالکان آنها هستند و نسل دوم شبکه جهانی وب “متمرکز” است. اگر راهی برای دستیابی به اینترنت غیرمتمرکز ایجاد شود، آنگاه دیگر “غول‌های تکنولوژی” قادر نخواهند بود از اطلاعات کاربران سوءاستفاده کنند و خود روزبه‌روز ثروتمندتر شوند و علاوه بر کسب ثروت، مشکلات سیاسی و امنیتی را نیز برای کاربران به وجود بیاورند.

وب 3 یا همان نسل سوم شبکه جهانی وب، دارای این خصوصیت مهم است و به‌زودی به زندگی انسان‌ها ورود می‌کند و شاهد تمرکززدایی در اینترنت خواهیم بود.

ارز دیجیتال وب 3

وب 3.0

تعریف وب 3.0 به این شکل است:

” این نسل از اینترنت که به‌عنوان نسل سوم شبکه جهانی وب مطرح می‌شود، غیرمتمرکز و معناگرا است، مالکیت آن بین همه کاربران به طور مساوی تقسیم می‌شود و از هوش مصنوعی قدرتمندی برخوردار است که باعث بهبود شرایط تعامل میان انسان با ماشین و ماشین با ماشین می‌شود. نسل سوم شبکه جهانی سوم وب، در حال حاضر آخرین نسل شبکه جهانی وب است که ما با آن آشنایی داریم.”

در حال حاضر حتی توسعه‌دهندگان و پیش‌گامان اینترنت نیز اطلاع دقیقی از نحوه اجرایی‌شدن وب 3 ندارند اما ایده اصلی و مفهوم کلی نسل سوم شبکه جهانی وب مشخص است که آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از جمله ویژگی‌های این نسل از شبکه جهانی وب می‌توان به ارتباط غیرمتمرکز اطلاعات اشاره کرد. در این ویژگی باعث می‌شود که اطلاعات کاربران دیگر در سرورها نگه‌داری نشود و شرکت‌ها یا گروه‌های خاص نتوانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند. در وب 3 اتصال اطلاعات به روش دیگری انجام می‌شود و اطلاعات کاربران در جایی ذخیره نمی‌شود.

در سیستم وب 2، برخی از شرکت‌ها به‌عنوان ارائه‌دهندگان سرور فعالیت دارند که به‌صورت متمرکز ارائه می‌شوند. علاوه بر دسترسی به اطلاعات، این ارائه‌دهندگان می‌توانند به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم‌ها، دسترسی مردم کشورهای تحت تحریم مانند ایران را محدود یا قطع کنند که در وب 3 با چنین مشکلی مواجه نخواهیم بود.

از دیگر اهداف و ویژگی‌های وب 3 این است که وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی را توسعه دهند که داده‌ها را به‌صورت معنادار تفسیر کنند. وب 3 تلاش می‌کند تا زبان ماشین‌ها را به زبان انسان‌ها نزدیک‌تر کند تا ماشین‌ها بتوانند اطلاعات ورودی از طرف انسان‌ها را به طور معنادارتری درک کنند. این نوع اینترنت را ” اینترنت معناگرا” معنا می‌کنیم. وب 3 تلاش دارد تا با استفاده از هوش مصنوعی، جست‌وجوی اطلاعات را بهینه کند و کاربران بتوانند به‌راحتی با یک جست‌وجو ساده، به دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین دست یابند.

ایده “اینترنت معناگرا”، مفهوم جدیدی نیست و اولین‌بار توسط برنرز لی که توسعه‌دهنده اولین نسل شبکه جهانی وب مطرح کرده بود و اشاره کرده بود که این ایده، آینده نهایی وب است. این ایده تا به حال به مرحله عملی شدن نرسیده بود و عملی شدن این مفهوم به اجرایی‌شدن وب 3 وابسته است.

در نهایت می‌توان گفت که مهم‌ترین ویژگی نسل سوم شبکه جهانی وب این است که کاربران می‌توانند در ازای زمان، محتوا و ارزشی که خلق می‌کنند، درآمد کسب کنند. این روند توزیع درآمد در وب 3 دقیقاً بر عکس آن چیزی است که در وب 2 رخ می‌دهد، درآمدی که از وب 2 به دست می‌آید، صرفاً متعلق به صاحبان وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها است. می‌توان توزیع درآمد در وب 3 را بهتر و کامل‌تر عنوان کرد زیرا بدون وجود این کاربران، خلق چنین ارزشی ممکن نبود.

در کل اگر بخواهیم باتوجه‌به این مطالب، یک تعریف از وب 3 را مطرح نماییم:

” نسل سوم شبکه جهانی وب را می‌توان نوعی اینترنت غیرمتمرکز و معناگرا دانست که هوش مصنوعی بیش از نسل‌های قبلی در آن نقش دارد و نقش غول‌های فناوری در آن کم‌رنگ‌تر است.”

باتوجه به اینکه وب 3 به‌طور کلی عرضه نشده است، نمی‌توان یک تعریف جامع و کامل از آن مطرح کرد و نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شده، نکاتی هستند که اصول بنیادی این اینترنت هستند و به طور حتم در فرایند کاری وب 3 حضور دارند.

متاورس و وب 3

ویژگی‌های وب 3.0

تا این بخش از مقاله به بررسی تعریف وب 3 پرداختیم و به‌صورت اجمالی، ویژگی‌های نسل سوم شبکه جهانی را مورد بررسی قرار دادیم اما در این بخش قصد داریم به طور اختصاصی ویژگی‌های وب 3 را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

تمرکززدایی

در شبکه وب 2، کامپیوترها از پروتکل HTTP در قالب آدرس‌های وب منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند و از آن برای پیداکردن اطلاعاتی بهره می‌برند که در یک موقعیت مخصوص قرار دارد. در اغلب موارد این موقعیت مخصوص در یک سرور واحد قرار دارد. اما در وب 3 چنین شرایطی وجود ندارد و اطلاعاتی که مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد، در یک موقعیت واحد قرار ندارد و می‌تواند به‌صورت هم‌زمان در موقعیت‌های مختلفی وجود داشته باشد و این موضوع باعث می‌شود تا تمرکززدایی در نسل سوم وب انجام شود و قدرت مطلق غول‌های فناوری شکسته شود.

حذف واسطه‌ها

“بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث” (Trustless) و “بدون نیاز به مجوز” (Permissionless) بودن، از دیگر ویژگی‌های وب 3 هستند. وب 3 این امکان را فراهم کرده است که کاربران بدون نیاز به اینکه به شخص ثالثی به‌عنوان پلتفرم اعتماد کنند، به‌صورت مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند. ضمناً کاربران برای اینکه بتوانند در این فضا فعالیت کنند، نیازی به کسب اجازه از سازمان یا نهاد مرکزی نخواهند داشت. باتوجه‌به این ویژگی‌ها، اپلیکیشن‌های وب 3 می‌توانند بر روی بلاک‌چین‌ها و شبکه‌های غیرمتمرکز دیگر اجرا شوند.

وب 3 چیست

هوش مصنوعی

باتوجه به ویژگی‌های مبتنی بر وب معناگرا و پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)، کامپیوترها می‌توانند تفسیر اطلاعات را مانند انسان‌ها انجام دهند.

این ویژگی (هوش مصنوعی) از مهم‌ترین ملزومات وب 3 برای دستیابی به اهداف ترسیم شده است. الگوریتم‌هایی در وب 3 احداث شده که در جهت تقلید نوع یادگیری انسان است و به‌مرور زمان این ویژگی، دقت بالاتری نیز پیدا خواهد کرد. از طریق این قابلیت دست‌یابی به پاسخ سؤالات، در کمترین زمان، به دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین شکل ممکن می‌شود.

وب 2 در حال حاضر وابسته به انسان‌ها است و این موضوع باعث می‌شود تا خطر تقلب و دست‌کاری در آن افزایش یابد اما استفاده کاربردی‌تر از هوش مصنوعی در وب 3 باعث می‌شود این امکان کم‌رنگ‌تر شود.

گرافیک 3 بعدی

از دیگر موضوعاتی که در مورد وب 3 بیان می‌شود، “وب فضایی” است. وب 3 تلاش دارد تا مرز بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال کم‌رنگ شود و جهان‌های سه‌بعدی مجازی به کانون توجهات تبدیل شوند.

وب 3 این هدف را برای خودش ترسیم کرده که اینترنت را به پدیده‌ای هوشمندتر، مستقل‌تر و آزادتر تبدیل کند و در این راه تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک‌چین، گرافیک سه‌بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزود مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وب 3.0 و بلاک‌چین

اگر به مفاهیم مرتبط با بلاک‌چین مسلط باشید، می‌دانید که مواردی مانند تمرکززدایی، عدم نیاز به اعتماد به شخص ثالث و… میان این دو تکنولوژی یکسان است و چندان عجیب نیست که این دو تکنولوژی با هم ارتباط نزدیکی داشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که وب 3 به نسبت پروژه‌های بلاک‌چینی بسیار گسترده‌تر است به‌طوری‌که این پروژه‌ها به‌صورت زیرمجموعه وب 3 مطرح می‌شوند اما تمامی پروژه‌های موجود در وب 3 لزوماً بلاک‌چینی نیستند.

برخی از پروژه‌های موجود در وب 3 مانند آیوتا از دفتر کل توزیع‌شده‌ی دیگری به نام تنگل (Tangle) استفاده می‌کنند و بلاک‌چینی نیست‌اند! اما پروژه‌های مانند اتریوم، سولانا و پولکادات نیز در تکنولوژی وب 3 وجود دارند که مبتنی بر بلاک‌چین هستند.

پروژه های وب 3

پروژه‌های برتر وب 3.0

همان‌طور که اشاره کردیم، پروژه‌های بلاک‌چینی موفقی در حوزه‌ای شبیه به وب 3 فعال هستند اما باز هم تاکید می‌کنیم که وب 3 پروژه‌ای عظیم‌تر و گسترده‌تر از این پروژه‌ها است. برای درک بهتر این موضوع به بررسی اکوسیستم اتریوم می‌پردازیم.

اتریوم و وب 3

اتریوم، از پیش‌گامان بلاک‌چینی حوزه تمرکززدایی و حذف واسطه‌ها است و علاوه بر اینکه خود به‌عنوان یک شبکه غیرمتمرکز فعالیت دارد، میزبان سایر پروژه‌های غیرمتمرکز است که از امکانات این بلاک‌چین، برای کدنویسی قراردادهای هوشمند خود بهره می‌گیرند. این بلاک‌چین غیرمتمرکز امکانات متعددی را برای کاربران فراهم می‌کند که از جمله آنها می‌توان به وام گرفتن از پلتفرم‌های دیفای اتریوم، تبادل دارایی‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز بر روی اتریوم، استفاده از بازی‌های بلاک‌چینی و… اشاره کرد.

در کل می‌توان اتریوم را یک محصول از محصولات وب 3 دانست. بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، پروژه وب 3 را یک نوع بلاک‌چین یا زیرمجموعه‌ای از بلاک‌چین می‌دانند اما هر دو این تفکر اشتباه است و پروژه وب 3 مفهوم گسترده‌تری نسبت به بلاک‌چین است. از دیگر پروژه‌های مطرح و مرتبط با نسل سوم شبکه جهانی وب می‌توان به اکوسیستم سولانا و اکوسیستم پولکادات اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال وب 3

امروزه بسیاری از پروژه‌های رمزارزی تلاش دارند تا با استفاده از نسل جدید اینترنت و با بهره‌گیری از ویژگی‌های وب 3، پروژۀ خود را ارتقا دهند. در این بخش چند ارز دیجیتال مرتبط با وب 3 را معرفی می‌کنیم که از آنها به‌عنوان آینده نسل وب 3 شناخته می‌شود.

مقاله وب 3

پولکادات (Polkdot)

پولکادات یکی از برترین پروژه‌های موجود در بازار رمزارزهاست و آیندۀ درخشانی انتظار این رمزارز را می‌کشد. این رمزارز در سال 2016 توسط برخی از توسعه‌دهندگان برجسته اتریوم مانند گوین وود تأسیس شده است و امروزه نام این پروژه به‌عنوان یکی از برترین پروژه‌های وب 3 مطرح است. شبکه بلاک‌چین پولکادات توانسته بسیاری از مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌هایی مانند اتریوم را حل نماید و با کاهش کارمزدها و افزایش سرعت تراکنش‌ها، شبکه‌ای واحد از بلاک‌چین‌های هدفمند و یکپارچه را تشکیل دهد.

ایده کلی این شبکه بلاک‌چین این است که به‌عنوان یک پل میان بلاک‌چین‌ها فعالیت کند و امکان تعامل میان بلاک‌چین‌ها را فراهم آورد. این ارز بر حدود یک تا دو درصد بازار تسلط دارد و معمولاً رتبه‌ای بین 15 تا 8 را از آن خود کرده است.

شما اگر قصد دارید بر روی نسل سوم شبکه جهانی وب سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید در مورد پروژه قدرتمند پولکادات و رمزارز دات تحقیق کنید و دارایی‌های خود را به دات DOT تبدیل نمایید.

نکته: مطالب عنوان شده در این مقاله، به هیچ عنوان سیگنال خرید نیست و تبعات خرید هر ارز دیجیتال بر عهده فرد خریدار است!

از دیگر رمزارزهایی که در شبکه وب 3 فعال هستند و پیشنهاد می‌شود در مورد آنها به تحقیق بپردازید، می‌توان به ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin)، ارز دیجیتال بیت تورنت (BitTorent)، ارز دیجیتال کوزاما (Kusama) و ارز دیجیتال اوشن پروتکل (Ocean) اشاره کرد.

وب 3 و متاورس

بسیاری از افراد وب 3 و متاورس را یکسان در نظر می‌گیرند درحالی‌که چنین چیزی مطرح نیست! ایده کلی هر دو تکنولوژی این است که “غیرمتمرکز” باشند و قدرت مطلق غول‌های فناوری را بشکنند اما در موضوع متاورس باید اشاره کنیم که شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق قصد دارد تا حداقل 10 میلیارد دلار در متاورس هزینه کند و طبیعتاً سران و مدیران این شرکت در ازای این سرمایه‌گذاری، قصد دارند غول تکنولوژی متاورس باشند و از این زمینه به درآمد سرشاری دست یابند.

بعید است که متاورس سرانجامی مانند چیزی که در مورد وب 3 پیش‌بینی می‌کنیم داشته باشد! بدیهی است که دیدگاه ما با دیدگاه مدیران شرکت‌های فعال در متاورس متفاوت است و آنها متاورس را یک دنیای غیرمتمرکز و خارج از مدیریت شرکت‌های بزرگ نمی‌دانند!

اما باوجود چنین تفاوتی، اشتراک‌های جالب‌توجه و متعددی میان این دو تکنولوژی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به NFT اشاره کرد. در متاورس، توکن‌های دیجیتال غیر قابل تعویض یا همان NFT ها، تنها متعلق به یک فرد هستند و این موضوع باعث شده تا شرکت‌های مد، پوشاک و … با هدف بازاریابی وارد متاورس شوند!

یکی از عناصر کلیدی وب 3 این است که می‌توانید آیتم‌های مجازی را در قالب NFT مورد استفاده قرار دهید و این موضوع پلی است میان متاورس و وب 3 است. موارد متعددی علاوه بر این توکن‌های غیر قابل تعویض وجود دارد که بین وب 3 و متاورس ارتباط ایجاد می‌کند. البته در ابتدای کار باید ببینم که شرایط برای این دو تکنولوژی چگونه پیش می‌رود و آیا ممکن است که هر دو با موفقیت مورد استفادۀ عموم قرار گیرند؟ یا یکی از این دو تکنولوژی با شکست مواجه می‌شود؟ حتی ممکن است هر دو پروژه با موفقیت به سرانجام نرسد! باید صبر کنیم تا ببینم در آینده چه اتفاقی می‌افتد!

دنیای متاورس یکی از آینده‌دارترین مسائل امروز است و افرادی که از امروز روش‌های کسب درآمد از متاورس را شناسند، استفاده خوبی از آن خواهند برد. ما در دوره آموزش متاورس، تمامی روش‌های کسب درآمد از متاورس را کامل به شما آموزش خواهیم داد!

وب 3 و متاورس

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا با بیان ساده تعریف وب 3، تفاوت‌های آن با دو نسل قبلی اینترنت، ویژگی‌‌ها و ارتباط آن با بلاک‌چین‌ها، شما را با این مفهوم جدید آشنا کنیم. با مطالعه این متن دریافتیم که وب 3، تکنولوژی گسترده و انقلابی است که می‌تواند تمام معادلات موجود در فضای امروزی وب را تغییر دهد و خدمات و امکانات بیشتری را به کاربران ارائه دهد. ارتباط تنگاتنگ میان وب 3 و بلاک‌چین‌ها و وب 3 باعث شده است تا شما بتوانید با خرید رمزارز پروژه‌های بلاک‌چینی مرتبط با وب 3، بر روی این پروژه قدرتمند سرمایه‌گذاری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی