بررسی کامل بروکر کوتکس (Quotex Broker) + آموزش ثبت‌نام و احراز هویت
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

بررسی کامل بروکر کوتکس (Quotex Broker) + آموزش ثبت‌نام و احراز هویت

بروکر کوتکس (Quotex Broker) یکی از بروکرهای تازه‌کار می‌باشد که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شده‌است. دفتر مرکزی این بروکر، در سنت وینسنت و گارنادینز قرار دارد و مالک آن شركت MAXBIT LLC می‌باشد. کوتکس یک بروکر آفشور است که رگولۀ معتبری ندارد و درحال‌حاضر، پلتفرمی برای معاملات باینری آپشن (Binary Option) راه‌اندازی کرده‌است. در این مقاله از تیم آموزشی پارسیان بورس، بدون سوگیری خاصی، به بررسی کامل مزایا و معایب بروکر کوتکس خواهیم پرداخت، بنابراین قبل از ثبت‌نام در این بروکر، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله، با ما همراه باشید.

اعتبار و رگولۀ بروکر کوتکس

از آن‌جایی‌که مهم‌ترین مسئله برای انتخاب یک کارگزاری، اعتبار و رگوله‌بودن آن است، در اولین بخش از مقاله، به بررسی اعتبار بروکر کوتکس خواهیم پرداخت.

همان‌طور که در بازار بورس، یک نهاد نظارتی به نام ناظر بازار وجود دارد و اعتبار معاملات را بررسی می‌کند، در بازارهای بین‌المللی و بازار فارکس (Forex) نیز باید یک نهاد نظارتی معتبر، عملکرد بروکرها را زیر نظر داشته‌باشد. برای درک این موضوع، ابتدا باید فرایند معاملاتی که در بازار فارکس در حال اجرا است، را بررسی کنیم.

به‌طور کلی در بازار فارکس، سه بخش اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. تأمین‌کنندۀ‌های نقدینگی (Liquidity Provider)
  2. کارگزاری‌ها (Broker)
  3. معامله‌گران خرد (Traders)

فرایند کلی به این صورت است که بروکر، به‌عنوان رابط بین معامله‌گران خرد و تأمین‌کننده‌های نقدینگی عمل می‌کند و معاملات را ثبت می‌کند. وظیفۀ بروکر این است که در کوتاه‌ترین زمان و در بهترین قیمت ممکن، این معاملات را انجام دهد. بروکر باید پس از دریافت سفارش معامله از معامله‌گر، در بهترین نرخ که از تأمین‌کنندۀ‌های نقدینگی وجود دارد، معامله را انجام دهد. به اختلاف قیمتی که تریدر سفارش می‌دهد و قیمتی که از تأمین‌کنندۀ نقدینگی وجود دارد، اسپرد معاملاتی می‌گویند.

در حالت کلی باید یک ناظر وجود داشته باشد که بر عملکرد بروکر، به‌صورت آنلاین نظارت کند تا بروکر ملزم به این باشد که در بهترین قیمت ممکن، سفارش‌های معامله‌گران را به تأمین‌کنندۀ نقدینگی وصل کند. زیرا این احتمال وجود که بروکر با تأمین‌کنندۀ نقدینگی تبانی کند و سفارشات تریدرها را در نرخ‌های ساختگی اجرا کند، که اسپرد بیشتری دریافت کند.

حتی ممکن است بروکر پا را از این هم فراتر بگذارد و در قالب تأمین‌کنندۀ نقدینگی برای خودش ظاهر شود. از طرفی ممکن است بروکر کلاهبرداری کرده و تمامی حساب‌های معامله‌گران را مسدود کند. بنابراین وجود یک نهاد نظارتی معتبر در بازار فارکس الزامی است. به نهادهای نظارتی در بازار فارکس، رگولاتور (Regulator) می‌گویند و به بروکری که تحت‌نظر رگولاتور در حال فعالیت است، رگوله می‌گویند.

معتبرین رگولاتورهای بین‌المللی، از سوی کشورهای G7 در حال فعالیت هستند، یعنی رگولاتوری‌های کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا. این سازمان‌ها به‌صورت آنلاین و برخط، تمام معاملات یک بروکر را بررسی می‌کنند. هم‌چنین بروکری که قصد عضویت در یک رگولاتوری معتبر را دارد، باید مبلغی را به‌عنوان وجه ضمانت نزد رگولاتور قرار دهد تا درصورت وقوع هرگونه کلاهبرداری، این مبلغ به مال‌باخته‌ها پرداخت شود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا بروکر فارکس کوتکس رگوله است؟

خیر، برخلاف گفتۀ برخی از سایت‌های فارسی‌زبان، کوتکس هیچ رگولۀ معتبری ندارد. بنابراین افتتاح حساب و واریز وجه به این بروکر، ریسک بالایی دارد.

پلتفرم‌های معاملاتی کوتکس

بروکر کوتکس، هیچ یک از پلتفرم‌های معروف از جمله متاتریدر 5 (MT5) یا سی‌تریدر (cTrader) را پشتیبانی نمی‌کند و پلتفرم اختصاصی خود را دارد. کاربران این بروکر، می‌توانند تحت‌وب (Web-based) یا از طریق اپلیکیشن موبایل به این پلتفرم دسترسی داشته باشند. تصویر زیر، نمایی از پلتفرم تحت‌وب بروکر کوتکس می‌باشد.

پلتفرم‌های معاملاتی کوتکس

انواع حساب‌های معاملاتی در Quotex Broker

در بروکر کوتکس، تنها یک نوع حساب معاملاتی واقعی (Real) ارائه می‌شود که مشخصات این حساب به شرح زیر است:

حداقل واریزی به این حساب، ۱۰ دلار آمریکا می‌باشد. این حساب اهرم معاملاتی ندارد یا به‌عبارتی لوریج آن ۱:۱ است. نکتۀ مهم این است که این حساب، برای معاملات باینری آپشن طراحی شده‌است و به‌همین دلیل دارای اسپرد یا کمیسیون نیست. در واقع بروکر کوتکس تنها خدمات باینری آپشن ارائه می‌دهد.

باینری آپشن یکی از انواع معاملات در بازار فارکس است که در آن معامله‌گر برای یک بازۀ زمانی مشخص، روی صعود یا نزول قیمت شرط‌بندی می‌کند. در پلتفرم‌های باینری آپشن دو گزینه برای شرط‌بندی وجود دارد، کال (Call) و پات (Put)، که از کال برای شرط‌بندی روی صعود قیمت و از پات برای شرط‌بندی روی نزول قیمت استفاده می‌کنند.

برای مثال در تایم‌فریم ۵ دقیقه، شما روی این شرط می‌بندید که کندل بعدی جفت‌ارز EURUSD، صعودی خواهد بود و روی یک حجم مشخص (مثلاً ۱۰دلار) گزینۀ Call را انتخاب می‌کنید. حال اگر در ۵ دقیقۀ بعدی، کندل صعودی باشد، شما حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد از مبلغی که شرط‌بندی کرده‌اید را سود می‌کنید و ۷ تا ۸.۵ دلار به موجودی شما اضافه می‌شود.

اما اگر این کندل نزولی بسته شود، تمام مبلغی که روی آن شرط بسته‌اید، صفر خواهد شد. در واقع در باینری آپشن شما روی این شرط می‌بندید که یا ۱۰ دلار از دست بدهید یا ۸ دلار به‌دست آورید. همان‌طور که می‌بینید نسبت ریسک به ریوارد معاملات باینری آپشن کمتر از یک است و این‌گونه معاملات اصلاً منطقی نیستند. اکثر کسانی که وارد معاملات باینری آپشن می‌شوند، درنهایت بازنده خواهند بود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در صفحۀ اول وب‌سایت این بروکر به آدرس https://qxbroker.com/en، قسمتی را تعبیه کرده‌اند که شما می‌توانید به‌صورت آزمایشی معاملات باینری آپشن را انجام دهید. اما یک نکتۀ عجیب وجود دارد.

انواع حساب‌های معاملاتی در Quotex Broker

نکتۀ جالب این است اگر شما روند حرکت قیمت را درست پیش‌بینی کنید، با این پیغام روبرو می‌شوید:

«سود شما: ۱۲۴ دلار! تبریک، پیش‌بینی شما درست بود»

اما اگر روند قیمت را اشتباه پیش‌بینی کنید، برای جذابیت کار، به جای نمایش میزان ضرر، با این پیغام روبرو می‌شوید:

«سود شما: صفر دلار! متاسفانه، پیش‌بینی شما اشتباه بود»

درست است که بروکر کوتکس حرفی از ضرر نزده است، اما در چنین حالتی، در معاملات واقعی شما حدود ۱۵۵ دلار ضرر خواهید کرد!

نمادهای معاملاتی

کاربران بروکر کوتکس، برای معاملات باینری آپشن از نماد‌های زیر می‌توانند استفاده کنند:

  • ارائه بیش از ۲۰ جفت‌ارز اصلی (Major) و فرعی (Minor) فارکس
  • ارائه نمادهای اصلی از فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره
  • ارائه ۱۰ مورد از مهم‌ترین شاخص‌های جهانی سهام مانند نزدک و داوجونز
  • انرژی شامل نفت خام، نفت برنت و گاز طبیعی
  • ارائه برترین ارزهای بازار کریپتوکارنسی‌ مانند بیت کوین، اتریوم و ریپل
  • ارائه چند مورد از سهام بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های جهان مانند متا و مایکروسافت

روش‌های واریز و برداشت در کوتکس

به‌طور کلی روش‌های واریز و برداشت به کشور محل اقامت شما بستگی دارد، اما طبق بررسی‌های انجام‌شده، حداقل مبلغ واریز و برداشت در این بروکر، ۱۰ دلار می‌باشد و کاربران بروکر کوتکس می‌توانند از روش‌های زیر برای واریز و برداشت پول استفاده کنند:

  • انواع کیف پول‌های الکترونیکی مانند پرفکت مانی (Perfect Money) و Neteller
  • انواع کارت‌های اعتباری مانند ویزا کارت (Visa) و مسترکارت (Mastercard)
  • انواع ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم، ریپل و تتر

نحوۀ ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر کوتکس

از آن‌جایی‌که این بروکر رگوله نیست، اعتبار زیادی ندارد و اطلاعات حقوقی که در وب سایت بروکر وجود دارد، ناقص است، توصیه می‌کنیم از ثبت‌نام در این بروکر خودداری کنید. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید که در این بروکر ثبت‌نام کنید، می‌توانید از آموزش زیر استفاده کنید:

۱. در مرحلۀ اول، وارد وب سایت Quotex به آدرس https://qxbroker.com/en شوید و روی گزینۀ Sign up کلیک کنید.

نحوۀ ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر کوتکس

۲. در این مرحله، مطابق عکس زیر، باید اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید. آدرس ایمیل خود را همراه با یک رمز دلخواه تایپ کنید و در پایان با زدن تیک‌های مربوطه، توافق‌نامه‌های موجود را بپذیرید. حال روی گزینۀ Registration کلیک کنید.

نحوۀ ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر کوتکس

۳. در این مرحله، شما وارد پلتفرم معاملاتی بروکر کوتکس خواهید شد. حال باید احراز هویت خود را انجام دهید. از طریق گزینۀ مشخص‌شده (Account)، وارد صفحۀ احراز هویت خود شوید.

نحوۀ ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر کوتکس

۴. در این مرحله، اطلاعاتی مانند، نام و نام خانوادگی، سن (به میلادی) و آدرس محل زندگی خود را وارد کنید، ایمیل خود را تأیید کنید و پس از آپلود کردن تصویر یکی از مدارک شناسایی خود، ثبت‌نام خود را کامل کنید.

نحوۀ ثبت نام و افتتاح حساب در بروکر کوتکس

خدمات ویژۀ بروکر کوتکس

بروکر کوتکس، خدمات تشویقی زیر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پشتیبانی بروکر، مراجعه کنید.

  • بونوس درصد گردش مالی (Percentage of turnover)
  • بونوس معاملات بدون ریسک (Risk Free)
  • لغو امتیازات ایکس (Cancel X points)
  • گزینۀ کش بک معاملات (Cashback)
  • بونوس واریز (Deposit Bonus)
  • پاداش موجودی (Balance Bonus)
  • ارائه حساب‌های آزمایشی (Demo)

آدرس و پشتیبانی Quotex Broker

برای ارتباط با پشتیبانی این بروکر، تنها می‌توانید از طریق پیام در بخش پلتفرم معاملاتی خود اقدام کنید و مدت‌زمان پاسخگویی به شما بین ۱ تا ۲۴ ساعت می‌تواند متغیر باشد. این بروکر، از روش‌های متداول مانند چت آنلاین یا تماس تلفنی پشتیبانی نمی‌کند که این مورد هم از ضعف‌های آن به‌شمار می‌آید.

طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت این بروکر ثبت شده‌است، بروکر کوتکس در کشور سنت کیتس و نویس (St. Kitts and Nevis) قرار دارد که کوچک‌ترین کشور در دریای کارائیب محسوب می‌شود و از باربادوس و گرنادا هم کوچک‌تر است.

آدرس: Main Street, P.O. Box 625, Charlestown, St. Kitts and Nevis

نتیجه گیری

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس، به‌صورت کامل بروکر کوتکس (Quotex Broker) را بدون سوگیری خاصی بررسی کردیم و در مورد اعتبار بروکر، انواع حساب‌های معاملاتی، روش‌های واریز و برداشت و شرایط تجاری بروکر کوتکس صحبت کردیم. نداشتن رگولهٔ معتبر و ارائه معاملات باینری آپشن از مواردی است که برای ثبت‌نام در بروکر باید مدنظر داشته باشید.

سوالات متداول

  1. آیا کوتکس یک بروکر معتبر است؟
    خیر، این بروکر تنها مجوز FSASVG را دارد که یک رگولاتوری معتبر محسوب نمی‌شود.
  2. آیا بروکر کوتکس، پشتیبانی فارسی دارد؟
    خیر، این بروکر پشتیبانی فارسی ندارد.
  3. آیا بروکر Quotex از پلتفرم متاتریدر پشتیبانی می‌کند؟
    خیر، این بروکر پلتفرم اختصاصی خود را درد که تنها برای معاملات باینری آپشن قابل استفاده است.
امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی