سوشال تریدینگ چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

سوشال تریدینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

سوشال تریدینگ یکی از این شیوه‌های مدرن ترید در بازارهای مالی می‌باشد .محبوبیت سرمایه‌گذاری در بازار های مالی به دلیل دسترسی آسان، سپرده‌های اولیه مقرون‌به‌صرفه و سود جذاب، به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است؛ به همین دلیل، در این مقاله که بخشی از کلاس‌های جامع آموزش ارز دیجیتال پارسیان بورس است، به چند سؤال پاسخ خواهیم داد؛ تجارت اجتماعی یا سوشال تریدینگ چیست و چگونه کار می‌کند، تفاوت آن با کپی تریدینگ چیست؟ هم‌چنین برخی از مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم و در پایان، برخی از نکات و استراتژی‌هایی را که ممکن است به کاربران در سوشال تریدینگ کمک کند، به اشتراک می‌گذاریم.

سوشال تریدینگ (SOCIAL TRADING) چیست؟ 

سوشال تریدینگ یا شبکه تجارت اجتماعی یک پلتفرم معاملات آنلاین است که در آن معامله‌گران می‌توانند سهام شرکت‌ها، کالاها یا صندوق‌های قابل‌مبادله را خریداری یا معامله کنند و همچنین با یکدیگر تعامل داشته باشند. ایده اصلی سوشال تریدینگ این است که به معامله گران اجازه می‌دهد که با سرمایه‌گذاران دیگر ارتباط برقرار کنند و نظرات خود را با آن‌ها تبادل کنند. تریدرها می‌توانند پس از ورود به شبکه تجاری، درباره استراتژی سرمایه‌گذاری، تجربه معاملاتی و آخرین روندهای بازارهای مالی با یکدیگر مشورت کنند.

سوشال تریدینگ رویکردی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مالی تریدرهای حرفه‌ای، مقایسه تکنیک‌ها و استراتژی‌های آن‌ها و سپس کپی کردن آن‌ها است. قبل از تشکیل سوشال تریدینگ، معامله گران عمدتاً به‌تنهایی یا در حلقه‌های کوچک اجتماعی یا کاری خود تجارت می‌کردند. ولی هم‌اکنون، سرمایه‌گذاران تجارت اجتماعی می‌توانند از داده‌های معامله‌گران دیگر برای ایجاد تصمیمات سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. اکثر شبکه‌های تجارت اجتماعی این امکان را دارند که پورتفولیوی خود را با عموم به اشتراک بگذارند. به‌طور مثال اگر شخص دیگری در حال کپی کردن از استراتژی سرمایه‌گذاری شما است، می‌توانید کارمزد دریافت کنید.

social trading

تاریخچه سوشال تریدینگ

درگذشته، افراد گرد هم می‌آمدند تا درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجمیع وجوه خود برای سرمایه‌گذاری بحث کنند. باشگاه‌های سرمایه‌گذاری متعددی در سرتاسر کره زمین در اوایل قرن گذشته تأسیس شدند. اعضای آن‌ها در حال جمع‌آوری وجوه خود برای خرید سهام بودند که در آن زمان تلاشی پرهزینه و دور از دسترس طبقه کارگر بود. مفهوم تجارت الکترونیکی زمانی که جهان تا حدی به سمت اینترنت رفت، از ایمیل‌ها متولد شد. هر بار که شخصی می‌خواست معامله خاصی را انجام دهد، تنها انتخاب برای انجام آن در سریع‌ترین زمان ممکن برقراری ارتباط از طریق ایمیل بود. یک معامله‌گر حرفه‌ای معمولاً یک ایمیل برای شرکای خود ارسال می‌کرد تا یک معامله را آغاز کنند در این حالت فالورهای او به توصیه‌های او گوش می‌دادند و معامله انجام می‌شد. هنگامی‌که زمان مناسب برای بستن تراکنش بود، ایمیل مشابهی برای اعضا ارسال می‌شد تا به آن‌ها اطلاع دهد که معامله باید بسته شود.

در سال 2010، eToro یکی از اولین پلتفرم‌هایی بود که گزینه “Social Trading” را در نرم‌افزار خود قرارداد. تمرکز اصلی eToro و بعداً رقبای آن، امکان کپی‌برداری از معامله گران باتجربه و مشاهده خریدها و نتایج سایر مشتریان بود.

تفاوت سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ؟

کپی تریدینگ زیرمجموعه‌ای از سوشال تریدینگ است که به کاربران اجازه می‌دهد معاملات سایر سرمایه‌گذاران را تقلید کنند. به این معنی که هر معامله‌ای را که آن‌ها انجام می‌دهند شما نیز انجام می‌دهید. اگر آن‌ها خریدند، شما بخرید؛ و اگر آن‌ها بفروشند، شما هم بفروشید. کپی تریدنگ می‌تواند بسیار راحت‌تر از سوشال تریدینگ باشد؛ زیرا بسیاری از پلتفرم‌ها لیستی از معامله گران برتر را با امتیاز و بازده بالا ارائه می‌دهند؛ بنابراین می‌توانید یک یا چند معامله‌گر را برای کپی‌برداری انتخاب کنید

سوشال تریدینگ از جهت کپی کردن معاملات یک معامله‌گر با کپی تریدینگ مشابهت دارد. وجه تمایز سوشال تریدینگ در آن است که پلتفرم‌های تجارت اجتماعی به‌طور هدفمند برای نوعی از فعالیت تجاری طراحی شده‌اند که در آن فرد شانس برقراری ارتباط با معامله‌گران حرفه‌ای و مطالعه استراتژی‌های آن برای بهبود مهارت‌های سرمایه‌گذاری خود را دارد. هر انتخابی که در تجارت اجتماعی انجام می‌دهید کاملاً به شما بستگی دارد؛ بنابراین برای افرادی که به دنبال استقلال کامل در معاملات خود هستند بسیار مناسب است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه ریسک‌هایی را متحمل شوید و درنهایت شما مسئول معاملات خود هستید.

سوشال تریدینگ چگونه انجام میشود؟

سوشال تریدینگ چگونه انجام می‌شود؟

پلتفرم‌های کارآمد جدید که دسترسی فوری به بازارهای مالی را فراهم می‌کنند، به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا سیستم‌های سوشال تریدینگ جدیدی بسازند و به معامله‌گران باتجربه و مبتدی این امکان را می‌دهد تا تکنیک‌ها پرسود یکدیگر را کپی کنند. اساس سوشال تریدینگ شباهت بسیاری با شبکه اجتماعی دارد. یک معامله‌گر می‌تواند عضو کانال معامله‌گر دیگری باشد، جایی که موقعیت‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت زنده و لحظه‌ای با امکان کپی کردن معاملات، منتشر می‌شود.

مشابه شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم سوشال تریدینگ رتبه‌بندی مشابهی را به معامله‌گران باتجربه ارائه می‌دهد، جایی که آن‌ها تاکتیک‌های معاملاتی و سایر اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند. بسیاری از آن‌ها شامل نظرات کاربران و رتبه‌بندی عملکرد کلی می‌شوند. بر این اساس، کاربران شانس بیشتری برای انتخاب مناسب دارند. علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از سیگنال‌ها و شاخص‌های مختلف، از مفاهیم تجارت اجتماعی استفاده کنند و درعین‌حال همچنان بر معاملات خود کنترل داشته باشند.

مزایا و معایب سوشال تریدینگ چیست؟

مزایای سوشال تریدینگ عبارت‌اند از:

  • ارتباط مستقیم و قابل‌اعتماد: بیشتر معامله‌گران به پلتفرم‌های معاملات اجتماعی می‌پیوندند زیرا به دنبال اطلاعات معاملاتی قابل‌اعتماد هستند. علاوه بر این، مشتریان این فرصت را دارند که با معامله گران با تجربه در پلتفرم‌های سراسر جهان ارتباط برقرار کنند.
  • یادگیری حین انجام معامله: در پلتفرم‌های سوشال تریدینگ هزینه و زمان یادگیری تئوری کاهش می‌یابد. به‌جای صرف ساعت‌ها تلاش برای درک برخی نظریه‌ها، می‌توان آن‌ها را به‌صورت عملی با انجام سرمایه‌گذاری آموخت. بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای برای جلب مشتریان استراتژی‌های معاملاتی کارآمد را آموزش می‌دهند.
  • ارتباط حرفه‌ای
  • امکانی برای ورود به بازار بدون دانش و تجربه

معایب

تجارت اجتماعی یک ایده تجاری سودمند است. بااین‌حال، معایبی دارد که باید آن‌ها را بدانید:

  • اعتماد بیش‌ازحد و کاهش انگیزه یادگیری: تریدرهای مبتدی که تصمیم می‌گیرند به سوشال تریدینگ بپیوندند ممکن است با خطر اعتماد بیش‌ازحد روبرو شوند. این مورد اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که آن‌ها معاملات خود را در دست متخصصان قرار می‌دهند؛ بنابراین، آن‌ها اساساً چیزی یاد نمی‌گیرند و بی‌انگیزه می‌مانند.
  • تکنیک‌های پر از ریسک: هنگام کپی‌برداری از روش‌های پرخطر، مانند اسکالپینگ، معامله گران باید به دلیل سطح ریسک و سرمایه که ممکن است به‌طور قابل‌توجهی با کاربران معامله‌گر که از آن‌ها کپی می‌کنند متفاوت باشد، مراقب باشند.
  • هیچ‌چیز تضمین شده نیست: هر موفقیت گذشته معامله گران نوید عملکرد مشابه در آینده را نمی‌دهد.

بهترین پلتفرم های social trading

معرفی بهترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ در سال 2023

برخی از پلتفرم‌های معاملاتی، سوشال تریدینگ را به بخشی کلیدی از ارائه خدمات خود تبدیل کرده‌اند تا فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند تا درباره استراتژی‌های معاملاتی، همراه با چشم‌انداز تک‌تک سهام بحث کنند. جنبه‌های کلیدی که باید در هنگام انتخاب یک کارگزار برای تجارت اجتماعی در نظر بگیرید، در دسترس بودن این ویژگی است. در ادامه به برخی از پلتفرم‌های محبوب در سال 2023 می‌پردازیم:

پلتفرم etoro

ETORO

  • ای تورو یک پلت فرم اختصاصی درزمینهٔ سوشال تریدینگ است که مشتریان می‌توانند به‌طور کامل با معامله گران دیگر تبادل اطلاعاتی داشته باشند، همچنین می‌توانند سایر کاربران را لایک کنند، نظر بدهند و دنبال کنند. این پلتفرم با ارائه اخبار به‌روز به معامله گران اجازه می‌دهد کاملاً به‌روز بمانند و معامله گران موردعلاقه خود را دنبال کنند.
  • پلتفرم اجتماعی‌ای تورو نیازی به دانلود ندارد.
  • یک حساب دمو نامحدود برای آزمایش این پلتفرم در دسترس است.
  • یکی از بهترین مزایای eToro، کارمزد صفر در سهام و ETF ها و همچنین یک کیف پول ارز دیجیتال است

NAGA

  • پلتفرم اختصاصی ناگا، تجارت اجتماعی را با ابزارهای حرفه‌ای، امکان کپی خودکار سایر معامله گران و تعامل با جامعه معامله گران اجتماعی را امکان‌پذیر می‌کند.
  • دارای بیش از 1000 دارایی با حداقل سپرده 50 دلاری است
  • امکان باز کردن یک حساب دمو برای آزمایش پلت فرم وجود دارد.
  • این گروه همچنین در زمینه ارزهای دیجیتال و بلاک چین بسیار فعال است.

پلتفرم zulutrade

ZuluTrade

  • تعداد دارایی‌ها به کارگزار انتخابی بستگی دارد و مستقیماً توسط ZuluTrade ارائه نمی‌شود.
  • کاربران به برخی از ویژگی ازجمله تعامل با ارائه‌دهندگان سیگنال و دادن بازخورد در مورد استراتژی‌های معاملاتی دسترسی دارند.
  • بهترین معامله گران را برای کپی کردن رتبه‌بندی می‌کند.
  • بهترین ابزارها برای یافتن و کپی کردن مشتریان متخصص بیشتر ارائه می‌دهد
  • حداقل سپرده لازم برای سوشال تریدینگ 100 دلار است.
  • یک حساب آزمایشی بدون ریسک در دسترس است.

AvaTrade

  • سوشال تریدینگ AvaTrade با 2 پلتفرم ارائه می‌شود: ZuluTrade و AvaSocial
  • با ZuluTrade، می‌توانید حساب AvaTrade خود را به پلتفرم مرتبط کنید و موقعیت‌های معامله‌گران متخصص بیشتری را کپی کنید.
  • AvaSocial برنامه سوشال تریدینگ اختصاصی اوا ترید است که به کاربران این امکان را می‌دهد که در کپی تریدینگ و همچنین تعامل با سایر معامله گران برای دستیابی به دستاوردهای تجاری خاص شرکت کنند.
  • AvaTrade طیف وسیعی از 1000 CFD را با حداقل 100 دلار سپرده برای شروع معامله ارائه می‌دهد.
  • یک حساب آزمایشی 21 روزه AvaTrade برای مشتریان در دسترس است.
  • AvaTrade یکی از معدود کارگزارانی است که اسپرد ثابتی را از 0.9 پیپ در فارکس ارائه می‌دهد.

اولین قدم برای سوشال تریدینگ چیست؟

اولین قدم برای سوشال تریدینگ چیست؟

ابتدا باید پلتفرم مناسبی را پیدا کنید که می‌خواهید به آن بپیوندید. سپس، بسته به کشور محل اقامت خود، می‌توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید و شروع به جستجوی سرمایه‌گذاران بالقوه کنید. چندهفته‌ای را صرف مشاهده و تعامل با معامله گران دیگر از طریق یک پلت فرم سوشال تریدینگ کنید. به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از سوشال تریدینگ، موفقیت شما مستقیماً با موفقیت سرمایه‌گذاری که تقلید می‌کنید مرتبط است؛ بنابراین نگاهی به عملکرد تریدرهای حرفه‌ای درگذشته بیندازید. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند سرمایه‌گذاران بالقوه‌ای را شناسایی کنید که بیشتر با آنچه شما به دنبال آن هستید مطابقت دارند.

همچنین باید در نظر بگیرید که چه مقدار از سبد خود را به سوشال تریدینگ اختصاص دهید. ازآنجایی‌که ممکن است ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، کوچک نگه‌داشتن سرمایه تخصیصی (به‌طور مثال حداکثر 5 درصد سرمایه) می‌تواند منطقی باشد.

استراتژی موفق در سوشال تریدینگ چیست؟

  • سیگنال‌های قابل‌اعتماد را دنبال کنید
  • در انجمن‌های متعدد مشترک شوید
  • اطلاعات اولیه، تکنیک های معاملاتی و تاریخچه معاملاتی تریدرها را بررسی کنید
  • چندین پلتفرم را بررسی کنید: یافتن پلتفرم و شبکه‌ای که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد بسیار مهم است.
  • یک حساب آزمایشی ایجاد کنید. هنگامی‌که با آن آشنا شدید و احساس اطمینان کردید، یک حساب کاربری واقعی راه‌اندازی کنید.

سخن آخر

در این مقاله به سوشال تریدینگ پرداختیم و جنبه‌های مختلف ان را بررسی کردیم. برخی معامله گران هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی سرمایه خود را از دست می‌دهند. بسته به اینکه در کجای مسیر مالی خود قرار دارید، یک استراتژی درست برای سرمایه‌گذاری مطمئناً می‌تواند سودآوری شمارا افزایش دهد. مشاوران آکادمی پارسیان بورس با داشتن چندین سال تجربه در این زمینه همراه شما هستند.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی