احراز هویت مشتری یا KYC چیست و چه تاثیر بر جلوگیری از پولشویی و دزدی دارد؟
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

احراز هویت مشتری یا KYC چیست و چه تاثیر بر جلوگیری از پولشویی و دزدی دارد؟

همیشه در زمان آموزش ارز دیجیتال گفته می‌شود که حتما از قوانین حفظ امنیت دارایی خود توسط صرافی که انتخاب کردید، آگاه باشید. در صنعت خدمات مالی همیشه کارگزاران و صرافی‌ها باید هویت مشتری را شناسایی کنند تا بتوانند مطابق مقررات از مشتریان خود محافظت کنند. احراز هویت مشتری (KYC) به عنوان یک فرآیند حیاتی برای شناسایی و تأیید مشتریان جهت کاهش کلاهبرداری و جلوگیری از پولشویی انجام می‌شود. این روند شامل جمع‌آوری اطلاعات ضروری مشتری مانند نام، آدرس، تاریخ تولد، ملیت و همچنین دریافت مدرک هویت و محل اقامت می‌باشد.

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس با KYC آشنا شده و به اهمیت وجود آن در صرافی ارزهای دیجیتال پی برده و با قانون ضدپولشویی یا AML آشنا خواهید شد.

احراز هویت مشتری یا KYC چیست؟

احراز هویت مشتری یا KYC چیست؟

احراز هویت مشتری یا KYC جهت ارزیابی ریسک مشتری و یک الزام قانونی برای پیروی از قوانین مبارزه با پولشویی (AML) است. KYC شامل شناخت هویت مشتری، فعالیت‌های مالی و خطراتی است که ممکن است یک مشتری به وجود بیاورد.

احراز هویت مشتری به اقدامات انجام شده توسط یک موسسه مالی (یا کسب و کار) اشاره دارد:

  1. برای بررسی هویت مشتری انجام می‌شود.
  2. ماهیت فعالیت‌های مشتری (هدف اصلی این است که مطمئن شود که منبع وجوه مشتری مشروع است) را بررسی می‌کند.
  3. ریسک‌های پولشویی مرتبط با مشتری را به منظور نظارت بر فعالیت‌های او ارزیابی کنید.

سه جزء احراز هویت مشتری عبارتند از:

  1. برنامه شناسایی مشتری (CIP) که تحت قانون میهن پرستان ایالات متحده در سال 2001 اعمال شد.
  2. بررسی دقیق مشتری (CDD)
  3. نظارت مداوم یا بررسی دقیق حساب مشتری پس از ایجاد آن (EDD).

مشتری خود را بشناسید، به عنوان یک موسسه مالی (FI)، اگر به فعالیت پولشویی کمک کرده باشید، ممکن است با جریمه‌ها، تحریم‌ها و ریسک‌های اعتباری روبرو شوید. مهمتر از آن، احراز هویت مشتری یک روش اساسی برای محافظت از سازمان شما در برابر تقلب و زیآن‌های ناشی از وجوه و تراکنش‌های غیرقانونی است.

همان طور که حتما در آموزش بورس متوجه شده‌اید، احراز هویت مشتری یا KYC هم در بازار رمزارز و هم در کارگزاری‌های بورس اوراق بهادار باید استفاده شوند.

KYC  مخفف چیست؟

KYC  مخفف چیست؟

احراز هویت مشتری یا KYC که مخفف Know Your Client است، استانداردی در صنعت سرمایه‌گذاری است که تضمین می‌کند مشاوران هویت مشتری را تأیید کرده و دانش سرمایه‌گذاری و مشخصات مالی مشتری خود را بدانند.

KYC یک الزام اخلاقی برای کسانی است که در صنعت اوراق بهادار با مشتریان با افتتاح و نگهداری حساب‌ها سروکار دارند.

قبل از اینکه بخواهید ادامه مطلب را مطالعه نمایید باید به این موضوع اشاره نماییم که شما در بازار بورس بین الملل یا فارکس، نیازی به KYC نخواهید داشت. فعالیت در این بازار، از این نظر راحتی بیشتری خواهد داشت ولی همچنان نکاتی برای تامین امنیت در آن وجود دارد. برای اینکه بخواهید با این نکات به صورت کامل آشنا شده و کار خود را در فارکس آغاز کنید، نیاز است در دوره آموزش فارکس در شیراز شرکت کنید.

دلیل اهمیت KYC برای صرافی‌ها

دلیل اهمیت KYC برای صرافی‌ها

شرکت‌های حوزه رمزارز باید برای ایجاد هویت مشتری با استفاده از خدمات دیجیتال خود و درک جزئیات تراکنش‌هایی که تسهیل می‌کنند، بیشتر تلاش کنند. چراکه با توجه به ماهیت و نحوه استفاده از آن‌ها، ارزهای دیجیتال ممکن است خطر بیشتری برای پولشویی داشته باشند.

تراکنش‌های انجام‌شده با ارزهای دیجیتال می‌توانند در مقایسه با تراکنش‌هایی که با کارت اعتباری، کارت نقدی یا حتی پول نقد انجام می‌شوند، درسطح بالای ناشناسی باقی بمانند. البته به نحوه دقیق انجام تراکنش بستگی دارد. اما صرافی‌های ارزهای دیجیتال باید بر فعالیت حساب‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانند فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کنند، روندی که در قبل اصلا مرسوم نبود. به طوری که حتی امروزه هم می‌بینیم که برخی از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) تا حد زیادی از مقررات AML پیروی نمی‌کنند.

علاوه بر این، ماهیت جهانی ارزهای دیجیتال خطرات خاص خود را به همراه دارد. تراکنش‌های فرامرزی باعث شده است که حوزه‌های قضایی که این تراکنش‌ها در آن محل‌ها انجام می‌شود را گسترده کند. از این رو، هماهنگی برای داشتن رگولاتوری مشخصی را دشوارتر کرده است.

به این دلایل، مجرمان عادت کرده‌اند از صرافی‌های ارزهای دیجیتال برای هدف آشکار پولشویی استفاده کنند. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده توسط Chainalysis، یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، مجرمان از سال 2016 به ارزش 33 میلیارد دلار ارزهای دیجیتال را شستشو داده‌اند. تخمین زده می‌شود که 2.8 میلیارد دلار به طور خاص از طریق مبادلات رمزنگاری قانونی در سال 2019 شسته شده باشد. این عوامل منجر به شهرت بدی برای صنعت ارزهای دیجیتال شده است، به طوری که بسیاری از افراد بر این باورند که «فقط مجرمان از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند». این نگرش، همراه با عوامل دیگر، به ویژه در بین سرمایه گذاران نهادی تقریباً به طور قطع پذیرش کریپتو را محدود کرده است.

خبر خوب این است که حرکت به سمت انطباق با AML می‌تواند برای بازسازی تصویر رمزارز و تثبیت آن به عنوان بخشی قانونی از سیستم مالی شگفت‌انگیز خواهد شد.

AML  چیست؟

AML  چیست؟

شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) هم مشتریان و هم مؤسسات مالی را ملزم به رعایت استانداردهای احراز هویت مشتری یا KYC برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی، به ویژه پولشویی می‌کند. AML (anti-money laundering) یا قوانین ضدپولشویی، اصطلاحی برای طیف وسیعی از اقدامات و فرآیندهای مورد استفاده برای دستیابی به انطباق با مقررات است. درواقع، احراز هویت مشتری یا KYC جزئی از AML است.

FinCEN مؤسسات مالی را ملزم می‌کند تا نوع و هدف ارتباط با مشتری را متوجه شوند و یک نمایه ریسک مشتری ایجاد کنند که به عنوان پایه‌ای برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک مشتری استفاده می‌شود.

موسسات مالی همچنین باید اطلاعات جاری و دقیق مشتریان را حفظ کرده و بر حساب‌ها برای فعالیت‌های مشکوک و غیرقانونی نظارت داشته باشند. در صورت شناسایی، آن‌ها ملزم به گزارش فوری یافته‌های خود هستند.

قانون AML برای مبادلات رمزارز

قانون AML برای مبادلات رمزارز

مقررات مبارزه با پولشویی (AML) در ارزهای دیجیتال به دلیل تشدید مسائل جهانی پولشویی اجرا شده است.

این قوانین در مورد مبادلات رمزارز به صورت زیر است:

  1. ثبت نام در یک هیئت نظارت AML به عنوان ارائه‌دهنده خدمات رمزارزی
  2. انجام ارزیابی ریسک
  3. منصوب کردن یک MLRO (افسر مالی برای مبارزه با پولشویی)
  4. مستند سازی خط‌مشی‌ها و رویه‌های داخلی AML، از جمله فرآیندهای داخلی گزارش‌گیری شبهات (SAR)
  5. ارائه آموزش AML به کارکنان

قانون AML برای مبادلات رمزارز

در واقع، صرافی‌های ارز دیجیتال باید رویکردی مبتی بر ریسک را برای انطباق با احراز هویت مشتری اتخاذ کنند. انطباق مبتنی بر ریسک از شرکت‌ها می‌خواهد تا ارزیابی‌های ریسک را برای هر مشتری انجام دهند و سپس پاسخ AML/CFT متناسب با آن را اجرا کنند.

اگر یک ارزیابی نشان دهد که یک مشتری در معرض خطر است، صرافی رمزارز باید به جای اقدامات ساده‌ای که برای مشتریان انجام می‌دهد، به سراغ اقدامات انطباق شدیدتری برود.

انطباق مبتنی بر ریسک به صرافی‌های رمزارزی این امکان را می‌دهد تا منابع AML/CFT خود را به طور مؤثرتری به کار گرفته و در عین حال از مشتریان تا حدامکان در برابر تجارب ناخواشایند محافظت کنند.

این تغییرات اهدافی مانند جلوگیری از پولشویی و تسهیل کشف فعالیت‌های غیرقانونی در صنعت رمزارزها دارند. به عبارت دیگر، تاکید بر شفافیت و اجرای مفهوم‌های AML به عنوان ابزار برای مقابله با جریان‌های پولی غیرقانونی در ارزهای دیجیتال است.

نتیجه گیری

انتخاب صرافی مناسب همیشه همراه با چالش امنیت آن مواجه بوده است. مشتری باید از اینکه دارایی‌های او در محلی امن نگه داشته می‌شود، مطمئن باشد. گاهی ثبت نام و وجود مجرمان در صرافی باعث می‌شود که سرمایه بقیه مشتریان به خطر بیافتد. از این سو، احراز هویت مشتریKYC  یا و همچنین AML باعث شده‌اند که میزان فعالیت مجرمان به حداقل برسند.

در این مقاله سعی کردیم که شما را با مفهوم احراز هویت مشتری KYC در بازار رمز ارز آشنا کنیم. اما قبل از هر اقدامی، دانش خود در زمینه هر بازار مالی که قصد فعالیت در آن را دارید، بالا ببرید. پیشنهاد ما استفاده از دوره‌های جامع و بسیار ساده آکادمی پارسیان بورس است. این آکادمی با توجه به تجربه و سابقه کاری و همچنین تیم حرفه‌ای که دارد، به روزترین آموزش‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. کافی است به بخش دوره‌های وب سایت این آکادمی سری بزنید و از آموزش‌های آن استفاده کنید.

سوالات متداول

  1. KYC به کارگرفته شده در AML چیست؟
    KYC به فرایند تایید هویت مشتری گفته می‌شود که جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مانند پولشویی یا کلاهبرداری انجام می‌شود. احراز هویت مشتری به عنوان بخشی از الزامات ضد پول شویی (AML) انجام می‌شود.
  2. 3 جزء احراز هویت مشتری یا KYC چیست؟
    برنامه شناسایی مشتری (CIP)، بررسی دقیق مشتری (CDD)و نظارت مداوم
  3. 4 رکن اصلی احراز هویت مشتری یا KYC چیست؟
    خط مشی‌ها و رویه‌های پذیرش مشتری، برنامه شناسایی مشتری و بررسی دقیق مشتری، مدیریت ریسک و نظارت مستمر.

منبع

امتیاز دهید

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی