صرافی غیر متمرکز
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

صرافی غیر متمرکز (DEX) چیست؟

منظور از صرافی غیرمتمرکز یا DEX انجام معاملات مالی در بستری است که بدون واسطه و به صورت مستقیم انجام شود. در این بستر هیچ کس به دارایی های کاربر دسترسی نخواهد داشت و تمامی معاملات صورت گرفته بدون دخالت سازمان های متمرکز انجام خواهد شد. اما دلیل اصلی ایجاد و توسعه صرافی غیر متمرکز چیست؟ صرافی ها در بازار های ارز دیجیتال دارای اهمیت بسیار زیادی هستند ذات صرافی های ارز های دیجیتال غیر متمرکز می باشد. اما صرافی های مهم که در این راستا فعالیت می کنند به صورت متمرکز هستند. به این صورت در روند معاملات صورت گرفته دخالت می کنند و هر حسابی را که متعلق به کاربر است در صورت نیاز مسدود خواهند کرد. پس لزوم پیدایش صرافی غیر متمرکز با وجود اهمیت بسیار زیاد معاملات ارز های دیجیتال ضرورت پیدا کرد.

صرافی غیر متمرکز یا DEX با انجام معاملات به صورت غیر متمرکز اقدام به حذف واسطه ها کرده اند. حذف واسطه ها با استفاده از قرارداد های هوشمند و بلاک چین صورت گرفته است. در این صورت کاربران برای انجام معامله های خود لازم نیست تا ارز های دیجیتال خود را به کیف پول صرافی ها واریز نمایند بلکه از کیف پول خود مستقیم وارد معامله و تبدیل و خرید و فروش می شوند.

صرافی های محبوبی نیز در انجام معاملات ارز های دیجیتالی فعالیت می کنند که سهولت انجام معامله با این صرافی ها دلیل محبوبیتشان شده است. اما روشن است که ارز های دیجیتال نیاز به صرافی غیر متمرکز دارد زیرا با ماهیت آن مطابقت دارد. صرافی های کوین بیس و بایننس از صرافی های متمرکز هستند که انجام معاملات ارزی با آنها بسیار ساده می باشد اما ماهیت ارز های دیجیتال با این صرافی ها در تضاد می باشد.

در ادامه قصد داریم به‌طور کامل به آموزش صرافی غیرمتمرکز بپردازیم. درصورتی که علاقه‌مند حضور در بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتما باید قبل از ورود آموزش‌های لازم را ببینید، در این راستا ما به شما دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم. شما با شرکت در این دوره صفر تا صد ارزهای دیجیتال را فرا خواهید گرفت و می‌توانید با تحلیل‌های خود و چشمی باز در بازار کریپتوکارنسی فعالیت کنید.

صرافی غیر متمرکز  یا DEX چگونه کار می‌ کند؟

برای فعالیت در صرافی غیر متمرکز یا صرافی DEX نیازی به وارد کردن اطلاعات حساس و یا اطلاعات شخصی نیست و تنها با داشتن یک کیف پول سخت افزاری می توان از خدمات آن استفاده کرد. سرقت و هک و بلوکه شدن ارز ها و دارایی های دیجیتالی از خطراتی است که همواره در صرافی های متمرکز وجود داشته است. در صرافی غیر متمرکز نیز امکان این خطرات به نسبت کاهش پیدا کرده و در صورت کد نویسی اصولی و بی نقص این خطرات به صفر خواهد رسید.

مدیریت این دارایی ها با معامله گر بوده و هیچ واسطه ای در کار نیست. البته به دلیل مشکلات فنی و تازه بودن پدیده صرافی غیر متمرکز هنوز بیشتر معاملات ارزی در صرافی های متمرکز صورت می گیرد و صرافی غیر متمرکز از بعضی ارز های دیجیتالی پشتیبانی نمی کند و بلاک چین ها با مقیاس پذیری مشکل دارند و تراکنش به صورت کند پیش خواهد رفت. به همین علت بسیاری از معامله گر ها به صرافی غیر متمرکز روی خوش نشان نمی دهند. البته این صرافی در اول کار و در مراحل اولیه است و افراد به ندرت کار های مربوط به ارز های دیجیتال را با استفاده از آن انجام می دهند.

در حالت کلی صرافی غیر متمرکز روی بلاک چین ساخته می شوند. بلاک چین های آزادی که قابلیت اجرای قرارداد های هوشمند را دارند. منظور از قرارداد های هوشمند چیست؟ نرم افزاری که یک یا چند دستور خاص را در شرایط خاص اجرا می کند که بر روی بلاک چین ها اجرا می شوند و نمی توان از اجرای آن جلوگیری نمود که می توان از آن به عنوان ویژگی اصلی یاد نمود. حتی خود سازنده نمی تواند از اجرای آن جلوگیری نماید. اتریوم که در حال حاضر بزرگترین میزبان قرارداد های هوشمند و صرافی غیر متمرکز است که در زمان اجرای قرارداد هوشمند بر اتریوم قابل توقف نخواهد بود.

حالت دیگر از فعالیت صرافی غیر متمرکز اتمیک سواپ می باشد که بر روی انجام معاملات زنجیره ای تمرکز دارند که انجام آن بر روی صرافی غیر متمرکز معمولی امکان پذیر نخواهد بود. صرافی غیر متمرکز درون کیف پول سخت افزاری اتمیک والت وجود دارد با این روش مزبور کار می کند. انجام معاملات به واسطه صرافی غیر متمرکز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

dex چیست؟

معایب و مزایای صرافی غیر متمرکز

در متن فوق از مزایای استفاده از صرافی غیر متمرکز مطالبی عنوان شد. اینکه معاملات ارزی بدون واسطه انجام می شود و حذف واسطه در انجام معاملات دارای مزیت هایی است که در  مطالب بالا در مورد آن ها بحث کردیم. اما از معایب صرافی غیر متمرکز که باعث به وجود آمدن خطراتی خواهد بود چیست؟ صرافی غیر متمرکز از خدمات امانت داری استفاده نخواهند کرد و مالکیت تمام بر عهده خود کاربر است. پس می توان چنین برداشت کرد که انجام هر عمل اشتباهی در معاملات ارزی بر عهده خود کاربر بوده و غیر قابل جبران می باشد. بسیاری از سرمایه گذار ها از صرافی غیر متمرکز برای معاملات خود استفاده می کنند و دلیل آن حجم پایین معاملات آنها نسبت به صرافی های متمرکز می باشد.

علاوه بر آن هزینه تمام شده برای انجام معاملات افزایش پیدا می کند. گاهی کد های صرافی دچار مشکلات فنی و امنیتی خواهند شد. اما مشکلات و معایب اصلی صرافی غیر متمرکز کارمزد تراکنش ها و سرعت کم در تراکنش های بلاک چین می باشد. همچنین کابر برای انجام تراکنش بایستی کارمزد پرداخت نماید. همچنین در حال حاضر صرافی غیر متمرکز از همه ارز های دیجیتالی پشتیبانی نخواهد کرد. بیشتر صرافی های غیر متمرکز بر روی اتریوم فعالند. ارز های مانند تزوس در این صرافی ها معامله نخواهند شد. در حالت کلی امکانات معاملاتی کم از دیگر معایب صرافی غیر متمرکز می باشد. روند معاملات کند و با کارمزد می باشد.

تفاوت های صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز

  • افرادی که علاقه‌مند به سرمایه گذاری ارز دیجیتالی هستند لازم است تا در خصوص تفاوت های صرافی غیر متمرکز و متمرکز مواردی را داشته باشند. مهم ترین تفاوت های این دو نوع از صرافی به شرح زیر می باشد:
  • معضلی که در خصوص صرافی غیر متمرکز وجود دارد مسئله نقدینگی است. مشکل آن نقدینگی پایین و محدود کردن امکان خرید و فروش می باشد. اعتماد به صرافی های متمرکز باعث شده است تا نقدینگی در این صرافی ها بیشتر از نقدینگی در صرافی های غیر متمرکز باشد.
  • یکی دیگر از مهم ترین تفاوت صرافی غیر متمرکز با صرافی متمرکز، مربوط به وضعیت حق مالکیت است. مالکیت ارز های دیجیتال در صرافی متمرکز، با خود صرافی است. این در حالی است که در صرافی غیر متمرکز مدیریت دارایی بر عهده کاربر است که عدم حضور یک نقطه مرکزی، کار را برای هکرها سخت می کند. از طرفی هم تراکنش در آن بسیار کندتر از تراکنش در صرافی متمرکز است.
  • موضوع اصلی در تفاوت های دو صرافی موضوع امنیت است. دارایی کاربران در صرافی غیر متمرکز ذخیره نخواهد شد و همین موضوع باعث کاهش حملات هکرها می شود. اما صرافی های متمرکز مورد حمله هکر ها قرار می گیرند.
  • موضوع بعدی در تفاوت های صرافی متمرکز و غیر متمرکز کارمزد می باشد. یکی از مواردی که همه سرمایه گذاران به آن توجه ویژه دارند.  در صرافی های متمرکز برای انجام تراکنش درصد مشخصی را به عنوان کارمزد برداشت خواهند کرد. در صرافی های غیر متمرکز اما درصد بسیار کمی به عنوان کارمزد برداشت می شود که به صرفه تر خواهد بود.
  • قوانینی برای صرافی های متمرکز وجود دارد که عملیات ارزی را تحت تاثیر قرار میدهد اما با وجود نوپا بودن صرافی غیر متمرکز هنوز قوانینی برای دخالت و کنترل آن وجود ندارد.

صرافی dex چیست؟

معامله در صرافی DEX چه ویژگی هایی دارد؟

در صرافی غیر متمرکز یا صرافی DEX  کاربران می توانند بدون نیاز به باز کردن حساب در صرافی های متمرکز اقدام به معامله ارز های دیجیتال نمایند. هیچ مرجعی برای کنترل و مدیریت معاملات کاربر وجود ندارد و از این حیث می توان آن را به عنوان ویژگی صرافی غیر متمرکز عنوان نمود. ارز های دیجیتال در صرافی های غیر متمرکز با یکدیگر قابل معامله هستند. اما برای داشتن صرافی غیر متمرکز لازم است ابتدا ارز دیجیتالی خود را از صرافی متمرکز خریداری کرد سپس بتوان آن را در صرافی های غیر متمرکز معامله نمود. در این صرافی ها امکان معاملات فرد به فرد وجود دارد و شخصی به عنوان واسط برای کنترل معاملات وجود ندارد.

کدام صرافی غیر متمرکز کارمزد کمتری دارد؟

تعدادی از صرافی‌های dex هستند کارمزد کمتری نسبت به سایر آن‌ها دارند. در میان صرافی های غیرمتمرکز، صرافی PancakeSwap و صرافی CoinSwap کمترین کارمزد را دارند. کارمزد در صرافی PancakeSwap میزان 0/25% و کارمزد گس به‌طور میانگین 0/05 دلار است. در صرافی CoinSwap نیز کارمزد 0/20% و کارمزد گس نیز  0/05 دلار می‌باشد. این درحالی است که به‌طور مثال در صرافی Uniswap با اینکه صرافی غیرمتمرکز خیلی خوبی است، کارمزد گس به‌طور میانگین 11.38 دلار می‌باشد.

معرفی 10 صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال

یونی سواپ

این مدل از صرافی غیر متمرکز بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده است و با چند مرحله ساده می توان با قرارداد های هوشمند اتریوم و توکون ها را مبادله نمود. مبلغ کارمزد الین صرافی سه درصد است که به شکل اتریوم و توکن پرداخت خواهد شد.

یونی سواپ

کایبر سواپ

یکی از بهترین انواع صرافی غیر متمرکز در پلتفرم های معاملات ارزی می باشد که به صورت همتا به همتا فعالیت می کند. این صرافی  بر روی بلاک چین اتریوم اجرا خواهد شد. استفاده از ذخایر پویا و دینامیک به شبکه امکان می دهد تا با فراهم نمودن نقدینگی خدماتش را ارزان تر در اختیار افراد قرار دهد. این صرافی دارای یک ارز دیجیتالی به نام KNC است. نسخه کایبر سواپ بر روی موبایل و وب قابل اجرا می باشد.

کایبر سواپ

وان اینچ

این مدل متشکل از چندین مدل صرافی است در وان اینچ چندین نوع صرافی غیر متمرکز در یک پلتفرم قرار دارد. امکان ثبت سفارشات محدود و قبول تنوع در توکون ها نیز از ویژگی های صرافی وان اینچ است. کارمزد این صرافی بر اساس معیار صرافی های مورد نظر محاسبه می شود زیرا وان اینچ متشکل از چند صرافی است.

وان اینچ

بیسکو

صرافی غیر متمرکز بیت کوین است که امکان انجام معاملات ارز دیجیتال با ارز های رایج را دارد. برای استفاده از بیسکو نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی نیست. هیچ نقطه متمرکز در این صرافی وجود ندارد. یکی از غیر متمرکز ترین صرافی های دنیا می باشد.

صرفی بیسکیو

بنکور

در این مدل از صرافی غیر متمرکز افراد توکن های خود را با توکن های اسمارت معامله نمود. هدف این صرافی افزایش نقدینگی توکون هایی می باشد که ارزش بازار آنها چندان وسیع نیست. کارمزد آن به صورت کارمزد در شبکه اتریوم محاسبه خواهد شد.

بلانسر

بلانسر یک پلتفرم سرمایه گذاری ارائه دهنده و غیر امانت داری نقدینگی است.

حتما بازدید کنید:

آی دی اکس

یکی از جدید ترین صرافی های غیر متمرکز است که شباهت زیادی به صرافی اتر دلتا دارد که امکان سپرده گذاری ارز ها در این مدل بسیار زیاد است.

اپن لجر

امکان انجام ده هزار تراکنش در ثانیه را خواهد داشت که کارمزد آن کمتر  از دو درصد است.

اپن لجر

ویوز

این مدل برای ایجاد توکن های جدید می باشد که تمام دارایی ها در اختیار کاربر قرار گرفته شده است کارمزد آن حدودا یک صدم درصد دلار آمریکا می باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد صرافی‌های غیرمتمرکز  یا DEX صحبت کنیم و مزایا و معایب آن‌ها را برشمریدم و از تفاوتشان با صرافی‌های متمرکز آگاه شدیم. چنانچه ذکر شد، ذات ارزهای دیجیتال غیر متمرکز است و انتخاب صرافی‌های DEX از این نظر به ماهیت آن‌ها نزدیک‌تر است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی