سوئینگ تریدینگ
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) در ترید ارز دیجیتال چیست؟

سوئینگ تریدینگ یا داد و ستد نوسانی نوعی از معامله است. در این نوع از معامله افراد همواره در تلاش هستند تا در مدت زمان کوتاه، (بین چند روز تا چند هفته) سودهای کوتاه مدت و یا میان مدتی را از یک سهام یا هر گونه ابزار مالی کسب نمایند.  در چنین معاملاتی، معامله گران می کوشند تا برای یافتن فرصت های جدید از تحلیل تکنیکال استفاده کنند.

ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که سوئینگ تریدینگ چیست و جنبه‌های مختلف آن را بررسی خواهیم کرد. البته گفتنی است که مبحث تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به‌طور کامل در دوره آموزش آنلاین ارز دیجیتال پارسیان بورس تدریس می‌شود. اما شما می‌توانید برای این‌که دیتای کلی نسبت به مبحث سوئینگ تریدینگ، تفاوت آن با معاملات روزانه، مزایا و معایب آن و… در مورد این شیوه معامله‌گری آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سوئینگ تریدینگ چیست؟

سوئینگ تریدینگ یا معاملات نوسانی، سبکی از معاملات است که در آن همواره تلاش بر این است تا در بازه‌ای از چند روز تا چند هفته، سودهای کوتاه‌ مدت تا میان ‌مدتی از یک سهام به دست آید. در این فرایند معامله گران در درجه اول از تحلیل تکنیکال برای جستجوی فرصت های معاملاتی استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که سوئینگ تریدرها ممکن است علاوه بر تجزیه و تحلیل روندها و الگوهای قیمت، از تحلیل بنیادی نیز استفاده کنند.

نکات کلیدی درباره سوئینگ تریدینگ

  • سوئینگ تریدینگ معاملاتی را شامل می شود که از چند روز تا چند ماه طول می‌کشد. در این نوع معاملات افراد از پیش بینی کردن قیمت ها سود می‌برند.
  • معاملات نوسانی، معامله گر را در معرض خطر قرار می‌دهند؛ چرا که فرایند می‌تواند مطابق با انتظار پیش نرود و این برای معامله گر ریسک زیادی به همراه دارد.
  • معاملات نوسانی می‌توانند بسیار پر سود باشند. افرادی که با اصول تریدینگ آشنایی دارند از این معاملات بسیار سود می‌برند. ما اینجا در پارسیان بورس خیلی کامل و دقیق مباحث مربوط به تریدینگ و تحلیل تکنیکال را به شما به‌صورت عملی تدریس خواهیم کرد.
  • در این سبک از معاملات برخی از تریدرها در تلاشند تا ارزهای دیجیتال پرنوسان را انتخاب نمایند. و این در حالی است که برخی دیگر ممکن است ارزهای با ریسک کمتر را برای معاملاتشان مورد نظر قرار دهند.

معاملات نوسانی

محبوبیت سوئینگ تریدینگ به چه اندازه است؟

به جرات می شود گفت که سوئینگ تریدینگ  Swing trading  در روزگار حال حاضر یکی از محبوب ترین اشکال معامله است. همانطور که قبل تر راجع به این مهم توضیح داده شد در این نوع از معامله، تریدرها در تلاش هستند تا با استفاده از شکل های مختلف تجزیه و تحلیل تکنیکال به دنبال فرصت‌های کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت معامله بگردند و با بهره‌گیری از این تکنیک به بیشترین سود در داد و ستد دست یابند.

گفتنی است که در این شکل از معامله افراد فرایند داد و ستد را بر اساس دو مفهوم با اهمیت تحت عنوان ریسک (Risk) و پاداش (Reward) ارزیابی می‌کنند. در حقیقت آنها با اجرای فرایند های تکنیکال و با آنالیز نمودارهای مرتبط ارزیابی می کنند که چه زمانی وارد معامله شوند. و چه زمانی از معامله خارج گردند و ضرر را به حداقل میزان ممکن برسانند.

این فرایند به مقدار زیادی شم اقتصادی و هوش نیاز دارد و از این‌رو می‌توان به عنوان یک فرایند جالب و محبوب بر روی آن حساب باز کرد.

سوئینگ تریدرها چگونه پول در می‌آورند؟

همانطور که قبل تر ذکر شد در این شکل از معامله تریدرها معمولا در تلاش هستند تا از نوسان قیمت کسب درآمد کنند. از این‌رو آنها مدام در حال رصد نمودارها می‌باشند و مدام نوسان قیمت چند هفته تا چند روز پیش را بررسی می‌کنند. و هر زمان که از نظر مالی به نفعشان باشد سرمایه گذاری می نمایند. در همین زمینه می‌توان گفت که تریدرها معمولاً بیشتر از معامله‌گران روزانه و کمتر از سرمایه گذاران بلند مدت در پوزیشن باقی می‌مانند.

پوزیشن، به مقدار دارایی، سهام یا ارز در یک بازار مالی گفته می‌شود. و گاهی افراد به هدف بیشتر شدن ارزشِ دارایی تصمیم می گیرند تا برای مدت طولانی تری سهام را حفظ کنند یا اصطلاحاً در پوزیشن باقی بمانند.

تریدرها برای داد و ستد و معامله معمولاً از چارت تایم فریم های متوسط و یا بالا استفاده می‌کنند و این انتخاب بیشتر برای حالاتی است که یک روند قدرتمند در تایم فریم بالا به تایید می رسد. اما در سوی دیگر به هیچ عنوان غیر ممکن نیست که تریدرها بخواهند از چارت تایم فریم پایین تر نیز برای تعیین نقاط معامله استفاده کنند.

سوئینگ تریدینگ چیست

شیوه درآمدزایی از این روش

ممکن است که پیدا کردن یک Pull Back در تایم فریم های پایین تر، تبدیل به سیگنالی مناسب برای ورود و یا حتی خروج از یک مقطع باشد. ناگفته نماند که در بیشتر حالت ها چارت روزانه مهمترین تایم فریم برای سوئینگ تریدرها است. اما در شرایطی و بنابر اقتضا، استراتژی می تواند برای هر سرمایه گذار و یا معامله‌گر متفاوت باشد.

توجه داشته باشید که موارد مطرح شده موارد قطعی نیستند بلکه در زمره مواردی هستند که از بابت استفاده عمومیت بیشتری دارند.

پیشنهاد ویژه: دوره تخصصی آموزش ارز دیجیتال

مزیت‌های معاملات نوسانی

  • اگر بخواهیم سوئینگ تریدینگ را نسبت به ترید روزانه بسنجیم به راحتی مشاهده خواهیم کرد که این روش نسبت به ترید روزانه یا Day Trading برای به سرانجام رسیدن به زمان کمتری نیاز دارد.
  • با استفاده از روش سوئینگ تریدینگ می‌توان به بیشترین سود ممکن دست یافت. از این رو بنظر می‌رسد که این روش از قابلیت های زیادی برخوردار می‌باشد.
  • با بهره از روش سوئینگ تریدینگ تریدرها می‌توانند تنها با تکیه بر فرایند تحلیل تکنیکال به سود دهی برسند. که همین مورد به میزان قابل توجهی پروسه را ساده می‌کند.
  • در روش سوئینگ تریدینگ به شیوه کارآمدتری می‌توان از سرمایه استفاده نمود و بالاترین بازدهی را بدست آورد.

معایب معاملات نوسانی

  • هیچ تضمینی وجود ندارد؛ چرا که در روش سوئینگ تریدینگ موقعیت های تجاری به راحتی در معرض ریسک قرار دارند و به آسانی ممکن است از دست بروند.
  • در روش سوئینگ تریدینگ قیمت ها به راحتی در معرض معکوس شدن قرار دارند که همین می تواند ضرر های غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.
  • تریدرها در این روش به راحتی می‌توانند معاملات پر سودِ بلند مدت را به نفع حرکت کوتاه مدت در بازار از دست بدهند.
  • بطور کلی می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که در روش سوئینگ تریدینگ، کارمزدها به مراتب بالاتر و نوسانات بازار به مراتب بیشتر هستند.

تحلیل تکنیکال

چه تفاوت‌هایی میان سوئینگ تریدینگ و ترید روزانه وجود دارد؟

  • تایم باز بودن پوزیشن‌ها اصلی ترین تفاوت میان ترید روزانه و سوئینگ تریدینگ می‌باشد. برای توضیح بیشتر می‌توان گفت که تریدرهای روزانه معمولا در طول یک روز چند بار معامله می‌کنند. و این در حالی است که سوئینگ تریدرها گاها معاملاتشان را برای چند روز باز می‌گذارند.
  • میزان و کمیت سرمایه گذاری نیز از دیگر تفاوت های بین این دو گروه می باشد. در توضیح این نکته باید گفت که چنانچه دو تریدر در یک زمان واحد با مبلغ یکسان وارد معامله شوند سوئینگ تریدرها حجم کمتری را برای ترید خرج می کنند. و این در حالی است که دیلی تریدرها حجم بزرگتری را برای انجام این فرایند کنار می گذارند.
  •  تریدرهای نوسانی نسبت به تریدرهای روزانه، خواستار کسب سود بیشتر در هر معامله هستند. آنها معمولا بیشتر از تریدرهای روزانه برای انجام معامله صبر می کنند.
  • استفاده از تکنیک های تریدینگ نیز از دیگر تفاوت های بازر میان تریدرهای روزانه و سوئینگ تریدرها است. در توضیح این نکته قابل ذکر است که تریدرهای روزانه بیشتر از ابزارآلات تکنیکال برای تحلیل استفاده می کنند. و این در حالی است که سوئینگ تریدرها از ترکیب ابزارآلات تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای این مهم بهره می برند. گفتنی است که با وجود این امر آنها نیز بیشتر بر استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال تاکید دارند.

استراتژی های معاملات نوسانی (سوئینگ تریدینگ) چه هستند؟

شیوه کار سوئینگ تریدرها معمولاً به این صورت است که آنها برای هر معامله چندین روز انتظار می‌کشند و صبر می‌کنند. از این‌رو آنها فرصت دارند تا نمودارها و مخصوصاً نمودارهای بلندمدت را به خوبی تجزیه و تحلیل نمایند.

Cup And Handle یا الگوی فنجان و دسته،  Flags and Triangles یا الگوی پرچم و مثلث، Head and Shoulders یا الگوی سر و شانه و… از بهترین و کاربردی ترین استراتژی های فرایند سوئینگ تریدینگ به حساب می آیند. گفتنی است که در کنار تمامی این الگوها بنظر می رسد که Candlestick و اندیکاتورها نیز برای این روش مناسب باشند.

در فرایند سوئینگ تریدینگ هر فرد یا هر تریدر استراتژی مخصوص به خودش را دارد که تنها و فقط برای او کاربردی و مناسب می باشد.

در سوئینگ تریدینگ معامله گر باید قیمت‌ها و حرکات قیمت را زیر نظر بگیرد و استراتژی مربوط به خود را بر روی آن پیاده نماید. کما اینکه استراتژی سایر تریدرها برای وی مناسب نخواهد بود.

مدیریت و ریسک پذیری از جمله مهمترین شاخصه‌ی افرادی است که قصد دارند سوئینگ تریدر باشند و در این امر به موفقیت برسند. گفتنی است که در چنین فرایندی شما به هیچ عنوان نیاز ندارید تا همیشه برنده باشید. تنها کافی است تا بالانس مربوط به سود و زیان را مدیریت نمایید.

نوسان گیری ارز دیجیتال

جمع بندی و نتیجه‌گیری

سوئینگ تریدینگ را می‌توان نوعی روش متداول معاملاتی در بازار بورس سهام و ارزهای دیجیتال نامگذاری کرد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند برای یک روز الی چند هفته در جایگاه خودشان باقی بمانند. سوئینگ تریدینگ قابل یادگیری است از این‌رو افراد می‌توانند در دوره‌های آموزش سوئینگ تریدینگ ثبت نام کنند.

اگر قصد دارید مباحثی مثل سوئینگ تریدینگ، و به‌طورکلی تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال را در یک کلاس حضوری باکیفیت یاد بگیرید، می‌توانید در دوره آموزش ارز دیجیتال در مشهد پارسیان بورس شرکت کنید. همچنین می‌توانید در دوره‌های غیرحضوری ما مثل آموزش ارز دیجیتال در شیراز، آموزش ارز دیجیتال در اصفهان و… شرکت کنید.

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی