نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا

دریافت کالا از انبار های بورس کالا

در این مقاله قصد داریم به نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا بپردازیم. در بورس کالا تاجران، کشاورزان، مالکان و دارندگان کالاهای قابل معامله در بورس کالا، می‌توانند کالاهای خود را معامله کنند. اما عرضه محصول در بورس کالا، فرایندی دارد که باید دارنده کالا آن را طی کند. او پس از تأیید کالای خود در انبار بورس کالا،  گواهی سپرده کالایی که بیانگر محصولش است؛ دریافت می‌کنند. سپس با ثبت‌نام در کارگزاری می‌توانند نسبت به فروش کالا در بازار بورس اقدام کنند. پس از آن خریدار کالا نیز باید مراحلی برای دریافت محصولات از انبار بورس، طی کند.

در این مقاله مراحل مربوط به دریافت و عرضه کالا را در بورس، به طور مفصل صحبت کردیم. اگر قصد دارید در بورس کالا ثبت‌نام کنید و کالا مورد نظر خود را دریافت کنید و یا قصد دارید کالا خود را در بورس کالا قرار دهید این مقاله به شما کمک خواهد کرد. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

فرآیند عرضه محصول در بورس کالا

برای پی بردن به فرایند دریافت کالا از انبارهای بورس کالا باید ابتدا به این موضوع بپردازیم که فرایند عرضه محصول در بورس کالا چگونه است. ابتدا کشاورز، تاجر و یا مالک محصول، باید محصول خود را در اختیار انبارهای مورد تأیید سازمان بورس قرار دهد. آنگاه پس از چک‌کردن محصول با استاندارهای مورد تأیید و تکمیل مستندات و پرداخت کارمزد از طرف فروشنده؛ آن محصول را پذیرش می‌کنند.

پس از آن برای فروشنده کالا، گواهی سپرده کالایی صادر می‌شود. گواهی سپرده کالایی اوراق بهادار معادل کالایی است که شخص فروشنده آن را در بورس کالا قرار داده است و این میزان کالا مورد تایید سازمان بورس است. تایخچه گواهی سپرده کالایی به سال 94 برمیگردد که برای اولین بار در بازار بورس کالا راه‌اندازی شد.

فروشنده می‌تواند پس از دریافت کالا از انبارهای بورس کالا و دریافت گواهی سپرده کالا، با ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌ها و دریافت کد سهام‌داری، با ارائه گواهی سپرده خود نسبت به عرضه کالا در بورس اقدام کند. در نهایت وجه جمع‌آوری شده توسط کارگزاری طی دو روز کاری به فروشنده باز می‌گردد.

نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا
نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا

فرآیند خرید کالا

پس از قرارگیری سپرده کالایی در بورس کالا فروشنده می‌تواند کالای خود را به فروش برساند. تمامی افراد حقیقی و یا حقوقی با دریافت کد بورسی می‌توانند سپرده کالایی که توسط فروشنده در بورس کالا قرار گرفته است را خریداری کنند. در نهایت می‌توانند اوراق خریداری شده را دوباره به فروش رسانده و یا فرایند دریافت کالا از انبارهای بورس کالا را طی کنند که در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

سپرده‌های کالایی و سررسید آن‌ها

در این بخش قصد داریم به انواع سپرده‌های کالایی و سررسید آنها صحبت کنیم. در بورس کالا سپرده‌های کالایی زیادی از جمله طلا، نقره، زعفران، پسته و… معامله می‌شود. نماد‌ها در سپرده‌های کالایی با زمان سررسید قرارداد تمایز می‌شوند. هر نماد تا زمان رسیدن سررسید قابل معامله است و پس از گذشت زمان سررسید آخرین خریدار باید فرایند مکاتبه با کارگزاری شود و برای دریافت کالا از انبارهای بورس کالا اقدام کند.

ایجاد سپرده‌های کالایی مزایای زیادی داشته که در این بخش به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • این سپرده‌ها هزینه‌های انبارداری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • باعث تسهیل تأمین مالی فروشنده‌ها می‌شود.
  • فرایند استاندارد سازی کالاها به صورت شفاف انجام می‌شود.
  • کیفیت کالا به صورت دقیق بررسی می‌شود.

فرآیند مکاتبه با کارگزاری

پس از رسیدن سررسید قرارداد، فرد متقاضی باید هرچه سریع‌تر فرایند مکاتبه با کارگزاری را برای اخذ کالای خود شروع کند. شخص خریدار کالا با ارائه کد بورسی و مشخصات شخصی و میزان و نوع کالای خریداری شده، می‌تواند مراحل مکاتبه را انجام دهد. این مراحل در برخی از کارگزاری‌ها توسط ایمیل انجام می‌گیرد.

پس از آن کارگزار مشخصات فرد را بررسی کرده و با کالای خریداری شده انطباق می‌دهد. سپس هماهنگی‌های لازم با شخص خریدار انجام شده و پس از پرداخت کارمزد می‌تواند با مراجعه به انبارهایی که توسط سازمان بورس مشخص شده است؛ دریافت کالا از انبارهای بورس کالا را انجام دهد.

پیشنهاد ویژه: دوره جامع آموزش بورس در مشهد

نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا
نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا

انبارهای بورس کالا

با مراجعه به سایت بورس کالا ime.co.ir می‌توانید با واردشدن به بخش انبارها، انبارهای مورد تأیید سازمان بورس را مشاهده کنید. انبارهای بورس کالا شامل موارد زیر هستند:

  • انبار سنگ آهن
  • انبار شیشه
  • انبار نخود
  • انبار مس
  • انبار میلگرد
  • انبار سیمان
  • انبار زیره سبز
  • انبار زعفران
  • انبار سکه
  • انبار برنج

در سایت بورس کالا می‌توانید با وارد شدن به هریک از بخش‌ها به نسبت نوع کالای درخواستی می‌توانید اطلاعات مورد نیاز مربوط به انبار را به دست آورید. برای مثال عکس زیر بخشی از انبارهای زعفران است که سرمایه‌گذاران می‌توانند برای دریافت کالا از انبارهای بورس کالا به این انبارها مراجعه کنند.

نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا
نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا

فرآیند ورود و خروج کالا از انبارهای بورس کالا

در این بخش قصد داریم تمامی فرایند ورود و خروج کالا از انبارهای بورس کالا را به صورت خلاصه شرح دهیم. پس برای فهمیدن بیشتر این مراحل با ما همراه باشید.

در ابتدا شخص فروشنده کالا مورد نظر خود را که می‌تواند فلزاتی چون طلا و نقره باشد و یا کالای کشاورزی مثل پسته یا زعفران باشد را در انبارها در بورس کالای ایران پذیرش کند. مراحل پذیرش کالا پس از کنترل کیفیت محصول توسط انبار بورس کالا به اتمام می‌رسد.

پس از پذیرش در انبار بورس کالا باید گواهی سپرده کالایی صادر شود. همان‌طور که گفتیم گواهی سپرده کالایی، همانند اوراق بهادار است. این اوراق بهادار نماینده کالایی است که فرد در انبار دپو کرده است. در نهایت فرد می‌تواند با مراجعه به کارگزاری‌ها کالای خود را در بورس کالا قرار داده و معامله کند.

پس از معامله سپرده کالایی، افرادی که دارنده کالا در زمان سررسید قرارداد باشند باید با مراجعه به انبارهای ذکر شده، محصول خود را که کیفیت آن قبلاً توسط سازمان بورس تأیید شده است؛ دریافت کنند. برای دریافت کالا از انبارهای بورس کالا شخص باید ابتدا با کارگزاری مکاتبات انجام داده و پس از آن به سازمان بورس مراجعه کند. پس از پرداخت کارمزدهای تعیین شده و هزینه انبارداری می‌تواند کالای خود را دریافت کند.

نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا
نحوه دریافت کالا از انبار های بورس کالا

انواع معاملات گواهی سپرده کالایی

در این بخش قصد داریم راجع به انواع معاملات گواهی سپرده کالایی صحبت کنیم. باید در نظر داشت که برخی از معاملات در بورس کالا پس از خرید امکان فروش مجدد آن وجود ندارد این نوع معاملات به معاملات به‌صورت ناپیوسته (حراج تک قیمتی) نیز مشهور هستند. برای مثال می‌توان به گواهی ذرت و جو اشاره کرد.

اما برخی دیگر از معاملات که به معاملات به‌صورت پیوسته مشهور هستند؛ می‌توان در آنها پس از خرید گواهی در بورس کالا آن را به فروش رساند و این کار را تا رسیدن سررسید قرارداد می‌توان ادامه داد. نوسانات در این نوع معاملات مثبت و منفی 5 درصد است. گواهی طلا، نقره، زعفران و… از این نوع معاملات به حساب می‌آیند. در نهایت پس از رسیدن سررسید قرارداد دارنده کالا می‌تواند مراحل دریافت کالا از انبارهای بورس کالا را طی کند.

مقالات مرتبط:

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس به طور مفصل راجع به دریافت و عرضه کالا در بورس و مراحلی که شخص خریدار و فروشنده باید طی کنند پرداختیم. به طور خلاصه شخص فروشنده باید طی مراحلی گواهی سپرده کالای خود را دریافت و با مراجعه به کارگزاری‌ها کالای خود را بفروشد. شخص خریدار در بورس کالا می‌تواند کالای خود را خریداری کند. اما باید در نظر داشت برخی از کالاها معاملات پیوسته ندارند؛ یعنی پس از خرید نمی‌توان کالا را فروخت که باید به این نکته نیز توجه شود. در این مقاله به طور مفصل به این موضوعات و همچنین نحوه دریافت کالا از انبارهای بورس کالا پرداختیم امیدوارم کمک کننده شما سرمایه‌گذاران گرامی باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی