car of bourse

امروز در این مقاله از پارسیان بورس، صفر تا صد خرید خودرو در بورس کالا را خواهید آموخت! مجموعه بورسی اوراق بهادار ایران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش آن دارای یکسری مزایای خاص می‌باشد. هدف از تشکیل بازار بورس حمایت از شرکت‌ها و پروژه‌های آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران خرد می‌باشد و در نهایت سود بدست آمده از این طریق میان سهامداران تقسیم می‌شود.

در بورس اوراق بهادار ایران در حال حاضر بیش از 900 نماد بورسی وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. هر فرد با توجه به روحیه ریسک پذیر خود می‌تواند اقدام به سرمایه‌گذاری نماید. در دوره حضوری آموزش بورس در مشهد آکادمی پارسیان بورس، شما نحوه سرمایه‌گذاری در بازار بورس و پیدا کردن نمادهای مناسب را کامل می‌آموزید و درصورتی که ساکن شهر مشهد نیستید، می‌توانید در دوره آموزش آنلاین بورس شرکت کنید.

بازار بورس دارای ویژگی‌های متفاوتی می‌باشد و به اقتصاد کشور و جنبه تولید کمک فراوانی کرده است. بازار بورس ایران به چهار دسته بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی و بورس کالا تقسیم می‌شود که هرکدام از این قسمت‌ها مربوط به خرید و فروش در یک حوزه می‌باشد. در حال حاضر شاید بسیاری از شما شنیده باشید که تعدادی از خودرو‌ها با قیمتی مناسب در بورس کالا عرضه می‌شود. اما شاید برای شما هم سوال باشد که چگونه از طریق بورس کالا خودرو بخریم؟

بورس کالا یک بخش مهم از بورس ایران محسوب می‌شود. بورس کالا یک بازار منسجم می‌باشد که تعداد زیادی از عرضه کنندگان، کالای خاص خود را در بازار عرضه می‌کنند. در ابتدا کالاهای عرضه شده توسط کارشناسان بررسی و قیمت گذاری می‌شود و سپس برای فروش به مشتریان عرضه خواهد شد. یکی از مزایای بورس کالا وجود نهادهای نظارتی برای کنترل قیمت‌ها می‌باشد. این نهادهای نظارتی یکسری قوانین کلی را در این بازار وضع می‌کنند که فروشندگان و خریداران باید از این قوانین پیروی کنند.

امروزه خرید خودرو از بورس کالا امکان پذیر می‌باشد و طبق انجام یکسری مراحل خریداران قادر به خرید خودرو از بورس کالا می‌باشند. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما نحوه خرید خودرو از بورس کالا و جزئیات کامل آن را به شما توضیح می‌دهیم.

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x
آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

در واقع عرضه خودرو در بورس کالا به منظور حمایت از مصرف کننده و تولید کننده می‌باشد و همچنین کمک به چرخه تولید. در واقع مسئولان به دنبال راهی بودند تا بتواند خرید و فروش خودرو را در بازاری شفاف‌تر و قانونمندتر اجرا کنند و نقش دلالان از این بازار حذف شود به همین منظور عرضه خودرو در بورس کالا شکل گرفت.

در بورس کالا خریداران خودرو با اختلاف زیادی خودرو مدنظر خود را از تولید کننده خریداری می‌کنند. این نوع خرید و عرضه خودرو می‌تواند جایگزین مناسبی برای قرعه کشی خودرو باشد زیرا در این صورت خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو در بورس کالا می‌کنند و نقش دلالان از بازار حذف می‌شود. در خرید خودرو از بورس کالا هم تولیدکنندگان می‌توانند کالا خود را با سود بالاتر از قرعه کشی به فروش برسانند و هم مصرف کنندگان می‌توانند خودرو را با قیمت ارزان‌تری از بازار آزاد دریافت کنند.

لیست خودروهای عرضه شده در بورس کالا

با استقبال طرح عرضه خودرو در بورس کالا در حال حاضر خودروهای زیادی در این بازار عرضه می‌شوند که قیمت آن‌ها نسبت به قیمت بازار آزاد تفاوت زیادی دارد. خودروهای عرضه شده در بورس کالا به شرح زیر می‌باشد؛ شما می‌توانید لیست به روز خودروهای عرضه شده را در بورس کالا مشاهده کنید.

  • پژو ۲۰۷
  • هایما S5
  • هایما S7
  • لاماری ایما
  • دیگنیتی
  • فیدلیتی
  • شاهین
  • تارا
  • وانت کارا
  • جک S5
  • جک T8
  • امپاور

چگونه در بورس کالا خودرو بخریم؟

بسیاری از افراد قصد خرید خودرو را دارند اما به دلیل نوسانات قیمتی و نبود نظارت کافی نهادها در خرید خودرو مردد هستند و این سوال را می‎پرسند که خرید خودرو در بورس چگونه است؟ بورس کالا یک روش مناسب برای خرید خودرو محسوب می‌شود و شما می‌توانید با یک قیمت ثابت، اقدام به خرید خودرو نمایید.

بسیاری از سرمایه‌گذاران همواره دارای ابهاماتی در زمینه خرید خودرو در بورس کالا هستند که چگونه در بورس کالا خودرو بخریم. در این قسمت ما تمامی مراحل خرید خودرو در بورس کالا را توضیح می‌دهیم تا بتوانید خرید خود را به آسانی انجام دهید. مراحل زیر را با دقت مطالعه کنید تا در فرآیند خرید خودرو دچار مشکل نشوید.

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

چه افرادی مجاز به خرید خودرو در بورس کالا هستند؟

برای خرید خودرو از بورس کالا شما باید دارای کد بورسی باشید که بتوانید از طریق این کد بورسی به خرید کالا از بازار بورس کالا اقدام کنید.

برای خرید خودرو از بورس کالا افراد بالای ۱۸ سال باید رعایت یکسری شرایط قادر به خرید خودرو از بورس کالا می‌باشند، این شرایط به شرح زیر می‌باشد؛

متقاضیان به منظور شرکت در بورس کالا ملزم به پرداخت مبلغ پایه خودرو هستند که این مبلغ در حساب وکالتی نزد بورس باید پرداخت شود و از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مسدود می‌باشد. دقت داشته باشید که ثبت و ارسال سفارش از سوی شما به منزله قبول شدن در رقابت نمی‌باشد و باید منتظر نتایج از سوی بازار بورس باشید.

متقاضیان خرید خودرو باید بر اساس قیمت پایه‌ای که از سوی بازار اعلام شده است هزینه‌های جانبی را نیز در نظر بگیرند که این هزینه‌های جانبی همان مالیات و عوارض، خدمات حمل نقل و … می‌باشد و متقاضیان بر این اساس باید قیمت پیشنهادی خود را به بازار اعلام کنند.

افراد منتخب در صورتی که قصد داشته باشند از معامله انصراف دهند می‌بایست ۵ درصد از ارزش کل معامله را به منظور انصراف از معامله پرداخت کنند و همچنین نیم درصد به عنوان هزینه کارمزد معامله پرداخت کنند.

منتخبان در رقابت بورس کالا تنها سه روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ را به حساب وکالتی خود واریز کنند و در صورت عدم تکمیل وجه در روز‌های ذکر شده متقاضی موظف است ۲۵ درصد از ارزش کل معامله را به صورت جریمه پرداخت کند.

در صورتی که منتخبین رقابت پس از ۶ روز به واریز وجه اقدام نکنند معامله آن‌ها فسخ می‌شود و به طور کلی ۵/۵ درصد از ارزش کل معامله را باید پرداخت کنند.

نحوه دریافت کد بورس کالای بازار فیزیکی

برای دریافت کد بورس کالا شما باید یکسری مراحل را طی کنید و همچنین در یک کارگزاری ثبت نام کنید. در این مقاله ما نحوه دریافت کد بورس کالا فیزیکی و مراحل اقدام به خرید خودرو از طریق کارگزاری آگاه برای شما توضیح می‌دهیم.

ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد سجام

برای خرید خودرو از بورس کالا، متقاضیان ابتدا باید در سامانه سجام که سامانه جامع اطلاعات مشتریان می‌باشد ثبت نام کنند. این سامانه به منظور جمع‌آوری اطلاعات دقیق مشتریان در بازار بورس ایجاد شده است و هر کاربر فعال در این بازار دارای یک کد بورسی است که به وسیله این کد بورسی تمامی اطلاعات کاربر در سامانه ذخیره شده و امکان بروز هیچگونه تخلفی در این بازار وجود ندارد. اگر شما قبلاً در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اید و دارای کد بورسی هستید برای خرید خودرو از بورس کالا نیازمند ثبت نام دوباره در سامانه سجام نیستید.

برای شروع ابتدا به سامانه سجام با نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کنید و ثبت نام خود را در این سایت به صورت کامل انجام دهید. هنگامی که تمامی اطلاعات خود را در این سامانه وارد کردید یک کد تحت عنوان کد سجام در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای خرید خودرو از بورس کالا داشتن این کد الزامی می‌باشد.

سامانه سجام

ثبت نام در کارگزاری

همانطور که قبلاً ذکر شد برای تمامی فعالیت‌ها در بازار بورسی شما نیازمند یک کارگزاری هستید که نقش واسطه بین شما و شرکت‌ها را ایفا می‌کند. برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام در یک کارگزاری الزامی می‌باشد. طبق تمامی قوانین بورسی مشتریان نمی‌توانند به صورت مستقیم در بازار بورس معامله کنند و نیازمند یک کارگزاری هستند. خرید خودرو از بورس کالا مانند سایر فعالیت‌های دیگر نیازمند کارگزاری می‌باشد. در ایران کارگزاری‌های زیادی وجود دارد که شما با توجه به شرایط و ویژگی هر کارگزاری می‌توانید به دلخواه کارگزاری مدنظر خود را انتخاب کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم کد بورس کالای خود را از طریق کارگزاری آگاه دریافت نمایید و می‌توانید از طریق لینک زیر این فرآیند را آغاز کنید:

<< لینک ثبت نام رایگان کد بورس کالا از کارگزاری آگاه >>

در حالت کلی شما باید یک کارگزاری را انتخاب کنید و مراحل ثبت اطلاعات خود را در این کارگزاری انجام دهید. امروزه بیشتر کارگزاری‌ها به صورت آنلاین به مشتریان خود خدمات می‌دهند و شما به راحتی می‌توانید در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنید. توجه داشته باشید برای ثبت نام در کارگزاری و خرید خودرو در بورس کالا شما نیازمند کد سجام هستید.

خرید خودرو از بورس کالا

حساب وکالتی چیست؟

همانطور که دانستید مبلغ پایه را باید به حساب وکالتی واریز کنید اما سوالی که مطرح می‌شود این است که حساب وکالتی چیست و چه تفاوتی با حساب معمولی دارد؟ حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی می‌باشد که به حساب معاملاتی سرمایه‌گذاران در بورس متصل می‌شود و برای انجام معامله در بورس کالا داشتن این نوع حساب اجباری می‌باشد. توجه داشته باشید که تنها حساب‌های کوتاه مدت و پس انداز قابلیت تبدیل شدن به حساب وکالتی را دارند. به منظور افتتاح حساب وکالتی شما باید یک معرفی نامه از کارگزاری خود دریافت کنید و به بانک مراجعه کنید.

ما در مقاله‌ی افتتاح حساب وکالتی، صفر تا صد نحوه درست کردن حساب وکالتی در بانک‌ها و کارگزاری‌های مختلف را کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید، اما در ادامه نیز به‌صورت خلاصه آن را توضیح داده‌ایم.

نحوه افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا

کاربرانی که احراز هویت خود را در سامانه سجام تکمیل کرده‌اند و در یک کارگزاری نام نویسی خود را انجام داده‌اند در قدم بعدی برای خرید خودرو در بورس کالا نیازمند افتتاح حساب وکالتی هستند. طبق قوانین اجرایی بازار بورس افرادی که قصد خرید کالایی را دارند باید در ابتدا مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز نمایند.

برای خرید خودرو در بورس کالا شما در ابتدا باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز نمایید. مبلغی که باید به عنوان پیش پرداخت واریز می‌کنید با توجه به نوع خودرو و قیمت آن متفاوت می‌باشد ‌و قبل از اقدام به خرید به صورت کامل به شما اعلام خواهد شد. برای واریز این پیش پرداخت در یک بانک معتبر ابتدا باید یک حساب وکالتی باز نمایید. بدین منظور پس از طی کردن مراحل ثبت نام کد بورس کالا در مرحله نهایی شما می‌توانید فرم درخواست افتتاح حساب وکالتی بانک دلخواه خود را از لیست بانک‌ها دانلود نمایید و آن را به بانک مربوطه برده و حساب وکالتی خود را ایجاد نمایید.

شما می‌توانید برای انتخاب بانک از کارگزاری خود کمک بگیرید. معمولاً کارگزاری‌ها بانک‌های خاصی را به مشتریان خود معرفی می‌کنند. با مراجعه به بانک و افتتاح حساب وکالتی باید شماره حسابی که از بانک دریافت کرده‌اید را در سیستم کارگزاری و در بخش معرفی حساب وکالتی وارد نمایید. با انجام این کار پس از 3 روز کاری و تایید این حساب، امکان خرید خودرو از بورس کالا برای شما به راحتی فراهم می‌شود.

حساب در اختیار چیست؟

برای معامله و شرکت در بورس کالا حتما اسم حساب در اختیار را نیز شنیده‌اید اما این حساب چگونه می‌باشد؟ حساب در اختیار بورس یک نوع حسابی می‌باشد که به اسم شخص افتتاح می‌شود اما حق برداشت از آن وجود ندارد و حق برداشت از این حساب منحصرا برای بورس می‌باشد. برای انجام معاملات آتی کالا وجه مربوطه باید به حساب در اختیار بورس واریز شود و به همین دلیل این نوع حساب به عنوان حساب عملیاتی نیز شناخته می‌شود.

از چه بانک‌هایی می‌توانیم حساب وکالتی بگیریم؟

در حال حاضر اکثر بانک‌ها دارای قابلیت اهدای حساب وکالتی می‌باشند با این حال شما در زمان ثبت نام برای کد بورس کالا می‌توانید لیست این بانک‌ها را مشاهده کنید. در بعضی از بانک‌ها مانند بانک تجارت، اقتصاد، نوین، سپه، ملت و… شما می‌توانید به صورت آنلاین حساب وکالتی افتتاح کنید.

مراحل افزودن حساب وکالتی در کارگزاری آگاه

شما بعد از افتتاح حساب وکالتی باید آن را وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا کنید. برای وارد کردن اطلاعات حساب وکالتی در سامانه کد بورس کالا شما باید پس از ورود به سامانه کدگیری بورس کالا به نشانی  agah.ebgo.ir وارد بخش اعلام شماره حساب وکالتی در اختیار شوید و سپس با ثبت کد ملی و شماره تماس یکسانی که قبلا در سامانه وارد کرده اید یک پیامک برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن آن کد وارد بخش اعلام شماره در سامانه می‌شوید. در این قسمت با انتخاب گزینه افزودن می‌توانید اطلاعات حساب خود را وارد کنید و با انتخاب گزینه تایید نهایی حساب شما ثبت می‌شود.

واریز قیمت پایه به حساب بورس کالا

همانطور که در قسمت قبلی اشاره شد برای خرید هر کالایی از بورس شما در ابتدا نیازمند پرداخت بخشی از مبلغ کالا هستید. در واقع این پیش پرداخت، جهت ضمانت کلی دریافت می‌شود که کسانی که قصد خرید جدی کالا را ندارند اقدام به ثبت سفارش نکنند. برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا شما باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت واریز نمایید.

در ابتدا وارد حساب کاربری خود در کارگزاری شوید و سپس با استفاده از حساب وکالتی خود اقدام به واریز مبلغ پیش پرداخت نمایید. برای واریز این مبلغ حتماً باید به زمان آن توجه داشته باشید، برای خرید خودرو از بورس کالا باید یک روز قبل از ثبت نهایی سفارش خود، مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی خود واریز کنید.

خرید خودرو در بورس کالا

ثبت سفارش خرید از طریق سامانه کارگزاری

بعد از انجام تمامی مراحل ذکر شده و واریز مبلغ نهایی باید سفارش خود را به صورت قطعی ثبت نمایید. برای انجام این کار در زمان اعلام شده توسط سایت بورسی، به حساب کاربری در سامانه کارگزاری خود مراجعه کنید و سفارش خرید را ثبت کنید. ثبت سفارش از طریق سامانه کارگزاری دارای یکسری شرایط خاص می‌باشد. برای ثبت سفارش درخواست سفارش خود را قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه انجام دهید.

تعیین نمایندگی جهت دریافت خودرو

پس از طی کردن تمامی مراحل ذکر شده شما باید نمایندگی خودرو خود را تعیین کنید. بعد از ثبت سفارش برای خرید خودرو از بورس کالا باید از بین نمایندگی‌های پیشنهادی گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید. هدف از تعیین نمایندگی در این قسمت به این منظور می‌باشد که در صورت نهایی شدن خرید، خودرو شما به این نمایندگی منتقل شود و شما برای تحویل خودرو خود به این نمایندگی مراجعه نمایید. برای سهولت کار سعی کنید نزدیک‌ترین نمایندگی به محل سکونت خود را انتخاب کنید که به راحتی خودرو خود را تحویل بگیرید اما کاربران در انتخاب نمایندگی با هیچ محدودیتی رو به رو نیستند.

با طی کردن تمامی مراحل ذکر شده درخواست شما برای خرید خودرو از بورس کالا با موفقیت ثبت خواهد شد. در ادامه تمامی درخواست‌ها بررسی می‌شود و خودروهای موجود با یک قیمت رقابتی و به صورت کاملاً شفاف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگر سفارش شما از لحاظ قیمتی نسبت به سایر سفارش‌ها در اولویت باشید شما موفق به خرید خودرو در بورس کالا می‌شوید.

خرید خودرو در بورس

طریقه دریافت کد بورسی بورس کالا

اگر قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارید با طی کردن تمامی مراحل توضیح داده شده شما به راحتی می‌توانید درخواست خرید خودرو خود را ثبت کنید. اما برای خرید خودرو از بورس کالا شما نیازمند کد بورسی هستید. در واقع برای خرید هرنوع کالایی از بورس کالا، دارا بودن کد بورسی برای هر کاربر الزامی می‌باشد. کد بورسی برای هر کاربر به صورت منحصر به فرد است و هرکسی که قصد فعالیت در بازار بورس اوراق بهادار یا بورس کالا را دارد باید به دریافت کد بورسی اقدام نماید. در این قسمت ما تمامی مراحل دریافت کد بورسی را برای شما توضیح خواهیم داد.

کد بورسی همانند یک کد ملی عمل می‌کند که تمامی فعالیت‌های کاربران را در بازار بورسی را رصد می‌کند و امنیت این بازار را فراهم می‌کند. دریافت کد بورسی به منزله شفافیت بازار و اعتماد کاربران به بازار بورس صورت می‌گیرد. در سال‌های گذشته کاربران برای دریافت کد بورسی باید به صورت حضوری به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند اما اکنون امکان دریافت کد بورسی به صورت آنلاین برای کاربران فراهم می‌باشد. در مرحله اول شما در سامانه سجام ثبت نام می‌کنید و سپس با دریافت کد سجام به کارگزاری انتخابی خود مراجعه می‌کنید و برای خرید خودرو از بورس کالا کد بورسی را از کارگزاری دریافت کنید.

اگر تا به الان کارگزاری خود را انتخاب نکرده‌اید با مراجعه به لیست کارگزاری‌های معتبر یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و بعد از ثبت نام در کارگزاری کد بورسی خود را فعال کنید. متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا در زمان خرید خودرو می‌توانند به کارگزاری مراجعه کنند و کد بورسی خود را دریافت کنند. دریافت کد بورسی از کارگزاری به دو روش حضوری و آنلاین امکان پذیر می‌باشد.

زمان خرید خودرو در بورس کالا

پس انجام تمامی مراحل ذکر شده شما می‌توانید برای خرید خودرو از بورس کالا به راحتی اقدام کنید. موضوع مهمی که برای خرید خودرو در بورس کالا باید مورد توجه قرار بگیرد زمان عرضه خودرو می‌باشد؛ زیرا متقاضیان باید یک روز قبل از عرضه خودرو سفارش خود را ثبت کنند و مبلغ پیش پرداخت را به حساب وکالتی واریز نمایند. متقاضیان باید قبل از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه به ثبت سفارش اقدام کنند. به همین دلیل باید از زمان دقیق عرضه خودرو آگاهی کامل داشته باشید. در این بخش نحوه اطلاع از زمان خرید خودرو در بورس کالا را برای شما مشخص کرده‌ایم تا بتوانید از زمان دقیق عرضه خودرو مطلع شوید و امکان ثبت سفارش برای شما فراهم شود.

در مرحله اول شما باید از طریق موبایل یا کامپیوتر، آدرس سایت بورس کالا را به نشانی www.ime.co.ir در مرورگر خود تایپ کنید و سپس منتظر بمانید تا سایت مربوطه آپلود شود.

پس از بالا آمدن سایت بورس کالا در قسمت منوی بالا گزینه‌های متعددی وجود دارد. در این قسمت روی گزینه بازارها کلیک کنید و سپس یک صفحه جدید برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که باید از قسمت بازار فیزیکی گزینه اطلاعیه عرضه بازار خودرو را انتخاب کنید.

هنگامی که وارد صفحه جدید می‌شوید تمامی اطلاعات مربوط به عرضه خودروهای مختلف برای شما به نمایش گذاشته می‌شود. برای اینکه بتوانید از زمان دقیق عرضه خودرو مطلع شوید بازه زمانی مدنظر خود را مشخص کنید. بعد از این که تمامی این اطلاعات را به صورت مرتب وارد کردید گزینه نمایش بزنید.

با انجام اینکار تمامی اطلاعات مربوط به عرضه خودرو در بازه زمانی تعیین شده توسط شما به نمایش گذاشته می‌شود و انواع خودروها، تاریخ عرضه‌ آن‌ها، تعداد خودروها و دیگر اطلاعات مربوطه برای شما قابل رویت می‌باشد.

با طی کردن این مراحل شما به راحتی می‌توانید از زمان عرضه خودرو و دیگر اطلاعات مربوطه مطلع شوید و در زمان ذکر شده نسبت به خرید خودرو از بورس کالا اقدام نمایید.

خرید خودرو از بورس کالا

شرایط خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس کالا یا خرید هر نوع کالای دیگر در این بازار کاربران باید دارای یکسری شرایط باشند. به همین دلیل تنها افرادی که از شرایط لازم برخوردار باشند امکان ثبت سفارش و خرید خودرو از بورس کالا را دارند. از حالا به بعد عرضه خودرو در بورس کالا افزایش خواهد داشت و در نتیجه میزان تقاضا سرمایه‌گذاران به ویژه اشخاص حقیقی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی ابتدا لازم است که نسبت به این شرایط آگاهی کامل داشته باشید تا در خرید خودرو از بورس کالا دچار مشکل نشوید. تعدادی از این شرایط در توضیح‌های قبلی ذکر شده اما در این قسمت به صورت کلی این شرایط را بیان می‌کنیم.

  • تمامی کسانی که قصد خرید هرگونه کالا یا خودرو از بورس کالا را دارند باید دارای کد بورس کالا باشند.
  • انتخاب کارگزاری و ثبت نام در آن برای انجام معاملات الزامی است و افراد برای انجام معامله و خرید کالا نیازمند یک کارگزاری هستند و امکان معامله مستقیم وجود ندارد.
  • کسانی که قصد دارند از بورس کالا خودرو خریداری کنند حتماً باید در یکی از بانک‌های پیشنهاد شده توسط کارگزاری، حساب وکالتی ایجاد نمایند.
  • زمان خرید خودرو از بورس کالا توسط وبسایت اصلی بورس کالا اعلام خواهد شد و برای مطلع شدن از زمان دقیق عرضه باید وبسایت اصلی چک شود.
  • امکان ثبت سفارش تا قبل از ۸:۳۰ روز عرضه امکان پذیر می‌باشد و بعد از آن سفارشی دریافت نخواهد شد.
  • متقاضیان خرید خودرو از طریق بازار بورس کالا باید مبلغ پیش پرداخت را یک روز قبل از ثبت سفارش به حساب وکالتی خود که در بانک ایجاد کرده‌اند واریز کنند و سفارش اولیه خود را ثبت نمایند.

تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در چند سال اخیر کشور ما شاهد آن بوده است قیمت نجومی خودروها و نوسانات مربوط به این بازار می‌باشد که باعث شده بسیاری از افراد توان خریداری خودرو را از دست بدهند و همچنین واردات هرگونه خودروهای خارجی و رقابت در این بازار سلب شده‌ است.

با استفاده از بورس کالا و خرید خودرو از طریق بورس کالا می‌توان نوسانات قیمتی مربوط به بازار خودرو را کنترل کرد و قیمت هر خودرو بر اساس عرضه و تقاضا آن مشخص می‌شود و در نتیجه شفافیت در این بازار وجود دارد. هنگامی که به صورت پیاپی عرضه خودرو در بازار بورس صورت بگیرد میزان تقاضا نیز کاهش ‌‌پیدا می‌کند و در نتیجه تعادل در بازار خودرو ایجاد خواهد شد. در واقع عرضه خودرو توسط بورس کالا یک تاثیر مثبت بر روی بازار خودرو کشور خواهد گذاشت و با رعایت قوانین و مدیریت اصولی، قیمت‌ها در بازار خودرو تعادل پیدا می‌کنند.

چگونه از بورس کالا خودرو بخریم

نکات خرید ماشین در بورس کالا

شما با انجام تمامی مراحل ذکر شده و دریافت کد بورس کالای فیزیکی خود می‌توانید به راحتی برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید و خودرو مدنظرتان را از طریق این بازار خریداری نمایید. برای اینکه در انجام این مراحل دچار مشکل نشوید باید به یکسری نکات توجه کنید در این قسمت تعدادی از مهم‌ترین نکات جهت خرید خودرو در بورس کالا را برای شما ذکر می‌کنیم.

  • در مرحله اول کاربران باید به زمان خرید خودرو در بورس توجه ویژه‌ای داشته‌باشند چرا که بیشتر از هر مرحله دیگر خرید خودرو در بورس کالا بر اساس زمان‌بندی خاصی صورت می‌گیرد.
  • از آنجایی که خدمات کارگزاری‌ها متفاوت هستند و تاثیر بسزایی در روند خرید شما دارند سعی کنید یک کارگزاری معتبر را انتخاب کنید.
  • قبل از اینکه به خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنید ثبت نام در سامانه سجام را به صورت کامل انجام دهید. ثبت نام در این سامانه الزامی می‌باشد و شما به راحتی می‌توانید در این سامانه به صورت آنلاین  ثبت نام کنید.
  • به طور کلی قیمتی که برای خرید خودرو به شما اعلام می‌شود قیمت اصلی خودرو می‌باشد و دارای یکسری هزینه‌های جانبی دیگر از جمله مالیات و کارمزد می‌باشد که باید آن‌ها را نیز پرداخت نمایید. (این مبالغ حدود 13% قیمت تمام شده خودرو می‌باشد.)
  • بعد از اینکه خرید خودرو در بورس کالا را انجام می‌دهید 72 ساعت فرصت دارید که مابقی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید. در صورت عدم پرداخت در موعد تعیین شده مشمول جریمه خواهید شد.

کشف قیمت خودرو در بورس کالا چگونه است؟

قیمت پایه خودرو در بورس کالا در مرحله اول اعلام می‌شود و همچنین میزان مالیات و هزینه‌های جانبی آن قابل تشخیص می‌باشد به همین منظور شما از طریق وبسایت رسمی بورس کالا قادر به کشف قیمت پایه خودرو خواهید بود.

جزئیات عرضه تارا در بورس کالا

با توجه به اطلاعیه بورس کالا حدود ۲۰۰۰ دستگاه تارادستی با قیمت پایه مشخص در دی ماه به فروش رسیده است که برای خرید این خودرو در بورس کالا باید در انتظار اطلاعیه‌های بعدی باشیم.

جزئیات عرضه پژو ۲۰۷ در بورس کالا

در مورد عرضه گذشته پژو ۲۰۷ این خودرو در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا ۶۰۰۰ دستگاه عرضه شد. پژو ۲۰۷ یکی از محصولات پرطرفدار ایران خودرو بوده که در سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. با توجه به تقاضای بالا برای این خودرو در نهایت در بورس کالا قرار گرفت. خریداران برای خریداری این خودرو باید بالای سن ۱۸ سال را داشته باشند و همچنین اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده‌اند امکان ثبت سفارش را ندارند.

نکات و محدودیت‌های مربوط به خرید تارا و ۲۰۷ در بورس کالا

به دلیل اینکه این دو خودرو نسبت به سایر خودروهای عرضه شده در بورس کالا دارای قیمت مناسب‌تری می‌باشند به همین دلیل میزان تقاضا برای این خودروها زیاد بوده است و همچنین این خودروها دارای تفاوت قیمتی زیادی با بازار آزاد هستند به همین دلیل تقاضا برای آن‌ها افزایش می‌یابد و معامله آن‌ها در قیمت‌های بالاتر از پایه صورت می‌گیرد.

عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا

گروه صنعتی بهمن موتور در تاریخ دوشنبه 5 دی ماه 506 دستگاه دیگنیتی پرستیژ در 2 رنگ و در 2 تریم مشکی و قرمز را عرضه کرده این و از نکات قابل توجه عرضه دیگنیتی در بورس کالا، درصد پیش پرداخت سفارش خرید آن می‌باشد که 50 درصد است و براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران این خودرو در به قیمت 997 میلیون تومان می‌باشد که تحویل همه این خودرو ها 14 اسفند است. براساس مشخصات ارائه شده در بورس کالا هر کد ملی (حقیقی) مجاز است تا ثبت سفارش بر روی یک دستگاه خودرو را انجام دهد.

بر اساس اطلاعیه بورس کالا، تعداد 750دستگاه فیدلیتی 7 نفره مشکی در روز چهارشنبه 21 دی عرضه شده است  و قیمت پایه خودرو فیدلیتی 7 نفره 772 میلیون تومان اعلام شده است. فیدلیتی یکی از خودروهای شاسی بلند چینی موجود در بازار خودرو ایران می‌باشد که محصول شرکت بهمن موتور بوده و در 2 نسخه 5 و 7 نفر عرضه شده است.

میزان سود خریداران پژو ۲۰۷ در بورس کالا

در تاریخ ۱۱ دی ماه سال ۱۴۰۱ پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شد که تفاوت قیمت آن با بازار آزاد حدود ۱۱۸ میلیون تومان بوده است.

میزان سود خریداران تارا در بورس کالا

طبق عرضه  تارا با ۶۰ درصد رقابت این خودرو با قیمت ۴۶۸ میلیون معامله شده است و قیمت بازار آزاد آن ۶۳۰ میلیون می‌باشد که حاشیه سود این خودرو ۳۴ درصد می‌باشد.

کلام نهایی

در حال حاضر خرید خودرو برای تمامی افراد واجد شرایط امکان پذیر می‌باشد و در واقع خرید خودرو در بورس کالا راه حلی برای جلوگیری از قیمت‌های دستوری و عدم تعادل در بازار خودرو می‌باشد. با عرضه خودرو از طریق بورس کالا شفافیت در این بازار به وجود می‌آید و متقاضیان با یک قیمت مناسب با توجه به میزان عرضه و تقاضا می‌توانند خودروی مدنظر خود را خریداری کنند. عرضه خودرو برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده در اردیبهشت سال 1401 با فروش تعدادی وانت کارا آغاز شد و اکنون روز به روز در حال توسعه می‌باشد.

بازار بورس به عنوان یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود که افراد زیادی به کسب درآمد از طریق این بازار پرداخته‌اند. بازار بورس ایران دارای قسمت‌های مختلفی از جمله بورس کالا می‌باشد. بورس ایران دارای تنوع بسیار زیادی می‌باشد و شما باتوجه به هدف سرمایه‌گذاری خود می‌توانید در این بازار مشغول شوید. به تازگی در جهت ایجاد شفافیت در بازار خودرو و حذف دلالان از این بازار مسولان تصمیم گرفته‌اند که عرضه خودرو در بورس کالا را آغاز کنند. عرضه خودرو در بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌باشد و در جهت ایجاد بازار قانونمند شکل گرفته ‌است.

 قبل از عرضه خودرو در بورس کالا شرکت‌های خودروسازی دستگاه‌های خود را در قرعه‌کشی با تفاوت قیمتی زیادی به فروش می‌رسانند و رقابت در این قرعه‌کشی‌ها بسیار بالا بود اما اکنون با شرکت در بورس کالا مصرف‌کنندگان می‌توانند با تفاوت قیمتی زیادی با بازار آزاد خودرو مدنظر خود را با شانس بیشتر و رقابت کمتر خریداری کنند. برای خریداری خودرو در بورس کالا شما باید دارای یک حساب وکالتی و کد بورسی باشید و همچنین سایر مراحل را به درستی انجام دهید. در این مقاله از آکادمی پارسیان بورس ما به سوال چگونه از بورس کالا خودرو بخریم، پرداختیم و تمامی توضیحات لازم را برای همراهان همیشگی آکادمی پارسیان بورس فراهم کردیم.

درخواست
مشاوره خرید خودرو
از بــــــــــورس کالا

با پر کردن فرم روبرو و ثبت‌نام، از خدمات صفر تا صد پارسیان بورس جهت خرید خودرو از بورس کالا بهره‌مند می‌شوید.

سوالات متداول

  • چگونه از بورس خودرو بخریم؟

برای خرید خودرو از بورس کالا ابتدا لازم است که در سامانه سجام ثبت نام کنید و سپس کد بورس کالای بازار فیزیکی خود را از کارگزاری دریافت نمایید. سپس با واریز وجه پیش پرداخت در حساب وکالتی و ثبت سفارش اولیه یک روز قبل از تاریخ عرضه، می‌توانید خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید.

  • برای خرید خودرو از بورس کالا چه نوع کد بورسی لازم است؟

جهت خرید ماشین از بورس کالا تنها کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا مورد نیاز است و کد بورس خرید سهام و آتی کاربردی ندارد.

  • حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود.

  • چه زمانی باید ثبت سفارش کنیم؟

از تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ صبح روز عرضه امکان ثبت سفارش وجود دارد.

  • چگونه پیش پرداخت خرید خودرو از بورس کالا را باید واریز کنم؟

پیش پرداخت خرید خودرو می‌بایست به حساب وکالتی اخذ شده واریز شود.

  • چه زمانی باید پیش پرداخت به حساب وکالتی واریز شود؟

پیش پرداخت می‌بایست یک روز قبل از عرضه به حساب وکالتی واریز شود.

  • مدارک مورد نیاز برای تحویل خودرو از بورس کالا چه هستند؟

خریدار با در دست داشتن اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه، مدارک احراز محل سکونت و ارائه شماره شبا با تاییدیه بانک می‌تواند خودروی خریداری شده را تحویل بگیرد.

  • چه زمانی خودرو را می‌توان تحویل گرفت؟

موعد تحویل خودرو در اطلاعیه عرضه آن ذکر می‌شود.

  • تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار چقدر است؟

قیمت خودرو در بورس به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله میزان عرضه و تقاضا، قیمت پایه، مالیات و کارمزد و … که در این صورت قیمت تمام شده هر خودرو متفاوت است پس نمی‌توان قیمت دقیقی از اختلاف قیمت آن با بازار ارائه کرد.

5/5 - (13 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام، آیا فروش خودرو در بورس کالا هم داریم ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      4 دی 1401 19:14

      با سلام
      بله در حال حاضر بخشی از فروش خودرو در بورس کالا انجام می شود.

      پاسخ
  • نحوه مطلع شدن از خرید موفق از بورس پس از گذراندن تمامی مراحل گفته شده چگونه است واز چه طریق اطلاع رسانی میشود که فرد مورد نظر موفق به خرید شده یانه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی