آموزش سامانه کدال

اگر شما هم در ابتدای مسیر آموزش بورس هستید یا تصمیم گرفتید آموزش بورس از پایه را شروع کنید با اولین سرچ در گوگل به نام سایت‌هایی برخورد می‌کنید که مرتبط با بورس هستند. در نگاه اول برای افرادی که بورس را از صفر می‌خواهند شروع کنند گیج کننده به نظر می‌رسد. ما در پارسیان بورس این بار به بررسی کامل سایت کدال یا سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران می‌پردازیم و به شما آموزش می‌دهیم چگونه از کدال برای شناخت بیشتر شرکتی که در آن سرمایه‌گذاری کرده یا قصد سرمایه‌گذاری دارید، استفاده کنید. همچنین در صورتی‌که قصد دارید تابلو خوانی بورس را به‌طور کامل یاد بگیرید، حتما در دوره آموزش تابلو خوانی پیشرفته پارسیان بورس شرکت کنید.

آنچه در این مقاله می خوانید پنهان

سامانه کدال چه گزارشاتی به سرمایه‌گذاران بورس می‌دهد؟

  1. معرفی کلی سامانه کدال
  2. مزیت های سایت کدال بورس
  3. منظور از ناشران بورسی چیست؟
  4. کدال برای سهامداران و سرمایه گذاران چه کاربردی دارد؟
  5. رایج‌ترین گزارش‌ها در سامانه کدال
  6. صورت‌های مالی میان دوره و پایان دوره
  7. گزارش تفسیری مدیریت
  8. گزارش‌های ماهیانه شرکت ها
  9. گزارش فعالیت هیئت مدیره
  10. گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب
  11. افزایش سرمایه در کدال چیست؟
  12. آگهی دعوت به مجامع و تصیمات
  13. تاریخ پرداخت سود نقدی

معرفی کامل سایت کدال

کدال چیست؟ از مهم ترین سایت های بورس ایران بوده و سرمایه‌گذاران می‌توانند گزارشات شرکت‌ها را در این سایت پیدا کنند. بهترین معرفی عمومی این سامانه کاربردی در قسمت درباره ما سایت آمده و ما همان متن رو در این جا قرار می‌دهیم.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
معرفی سامانه کدال

کدال مخفف چیست ؟

کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies می‌باشد، به معنی بانک اطلاعاتی جامع تمامی شرکت های فهرست شده می‌باشد.

درباره سامانه کدال

طبق ماده 2 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، “سازمان بورس و اوراق بهادار” در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون و بر اساس ماده 7 همان قانون، اتخاذ تدابیر لازم جهت پیش گیری از وقوع تخلفات در بازار اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات با اهمیت توسط شرکت‌های ثبت شده نزد “سازمان” بر عهده هیات مدیره این سازمان می باشد.

آدرس سامانه کدال

در این خصوص سامانۀ یکپارچۀ گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی WWW.CODAL.IR به منظور مكانيزه كردن جمع آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است.

کدال 360  درجه چیست ؟

کدال 360 درجه در واقع همان سایت کدال بوده که ارتقا یافته و با بروزرسانی های متعدد به این نام تغییر پیدا کرده است.

سامانه کدال، متعلق به چه نهادی است؟

سامانه کدال زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد و دارایی و پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، فعالیت خود را انجام می دهد.

فرآيندهای اصلی سامانه عبارتند از:

  • آماده سازي و ثبت گزارش ها به وسيله ناشران
  • دريافت و پذيرش گزارش ها توسط سامانه
  • ذخيره و بازيابي گزارش های دريافتي
  • تحليل و نظارت بر گزارش ها توسط كارشناسان سازمان
  • استخراج گزارش های متنوع از اطلاعات ارسالي توسط ناشران
  • انتشار اطلاعات به عموم

اهداف اصلی طراحی و به کارگیری این سامانه عبارتند از:

  • تسريع در ارايه اطلاعات ناشران اوراق بهادار و افشاي عمومی آن
  • ايجاد ساز و کاري جهت تسهیل فرایند تهیه و افشاي اطلاعات
  • ايجاد ساز و کار هاي بهينه و مناسب گزارش گيري و گزارشگری مبتني بر اصول جهاني جهت فعالان بازار سرمايه
  • فراهم آوردن امكان دسترسی آسان استفاده کنندگان به اطلاعيه ها
  • فراهم آوردن امكان نظارت مؤثرتر بر نحوه ارايه و افشاي اطلاعات
  • افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق کاهش دورۀ زمانی تهیه تا انتشار اطلاعات و افزایش دقت در محاسبات و کنترل ها
  • افزایش هماهنگي واحدهای درون سازماني و برون سازماني و ارتقاي سطح اطلاع رساني

مزیت‌های سایت کدال بورس

هر فرد باید قبل از سرمایه‌گذاری در بورس شناخت کاملی از شرکت مدنظر خود داشته باشد. هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه جامع ناشران، ایجاد سایتی بوده که تمامی اطلاعات مهم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس در انجا نمایش داده شود تا سرمایه‌گذاران مجبور نباشند برای بدست آوردن اطلاعات هر شرکت به سایت‌های متفرقه رجوع کنند.

ناشر بورسی کیست؟

به شرکت‌‌هایی که نماد آن‌ها در سازمان بورس درج شده، ناشر بورسی گویند و هر ناشر بورسی موظف است گزارش‌های مصوب سازمان بورس را مطابق با این نامه‌های موجود تهیه کند و آن ها را در سایت کدال قرار دهد. در صورت تخطی ناشر از انتشار این گزارشات سازمان با آن برخورد خواهد کرد.

کدال برای سهامداران و سرمایه‌گذاران چه کاربردی دارد؟

ما زمانی در بورس سود می‌کنیم که یا قیمت سهمی که خرید کرده‌ایم رشد کند یا شرکت سود نقدی خوبی را در پایان سال مالی خود تقسیم کند. برای این که بدانیم شرکت چقدر سود نقدی تقسیم می‌کند یا آیا قیمت آن می‌تواند رشد کند باید تحلیلی از سهم داشته باشیم. تحلیل بنیادی بهترین روش شناخت سهم هست.

در تحلیل بنیادی افراد با استفاده از اعداد و ارقام صورت‌های مالی، میزان کالای خرید و فروش شده توسط شرکت، تحلیل هزینه‌های شرکت، وضعیت کلان اقتصادی و … در پی یافتن این موضوع هستن که آیا سهام مد نظر ارزش خرید دارد یا خیر.  مهمترین منبع و رفرنس تحلیل بنیادی سایت کدال است و اطلاعات موثق در این سایت قرار داده می‌شود. پس سرمایه‌گذاران باید شناخت کاملی از سامانه کدال داشته باشند.

رایج ترین گزارشات کدال چیست؟

با هم به نحوه دسترسی به مهم‌ترین گزارشات سامانه کدال می‌پردازیم.

صورت های مالی میان دوره و پایان دوره:

بر اساس دستورالعمل سازمان بورس شرکت ها موظف هستند در بازه های 3 ماهه صورت های مالی خود را منتشر نمایند. این گزارشات تحت عنوان اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای 3 ماهه، 6 ماهه ، 9 ماهه و 12 ماهه در سایت قرار می‌گیرند و سهامداران می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
گزارشات سامانه و سایت کدال

تصویر فوق صفحه اول سامانه کدال را نشان می‌دهد. گزارشات بر اساس تاریخ انتشار در این جا نمایش داده می‌شوند. برای پیدا کردن گزارش یک شرکت خاص باید به قسمت جستجو اطلاعیه ها برویم. به طور مثال برای سهم کاوه پس از اعمال فیلترها لازم، می‌توان به آخرین گزارش که صورت مالی 3 ماهه می‌باشد، دسترسی پیدا کرد.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
صورت مالی سایت کدال

گزارش تفسیری مدیریت

گزارش تفسیری مدیریت شرکت از آن دسته گزارش ها می‌باشد که باید حداقل یک بار قبل از خریدن هر سهم خوانده شود. چرا که اطلاعات خوبی در آن پیدا می‌شود و شناخت مناسبی را از شرکتی که می‌خواهیم سهام دار آن شویم فراهم می‌آورد. این گزارش در بخش فایل های پیوست صورت‌های مالی پیدا قرار دارد.

گزارش های ماهیانه شرکت ها

گزارش مهم دیگری که در سایت کدال بورس می توان به آن دسترسی پیدا کرد، گزارش عملکرد ماهانه شرکت هاست. این نوع گزارش که از سال 1395 انتشار آن توسط سازمان بورس الزامی شد، آمار تولید، نرخ فروش و مقدار فروش شرکت ها را نشان می‌دهد. این گزارشات نقش مهمی در تحلیل بنیادی دارند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند قبل از انتشار گزارشات فصلی برآورد مناسبی از خوب یا بد بودن این گزارش داشته باشند.

در تصویر زیر می‌توانید نحوه دسترسی به این گزارشات را متوجه شوید.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
گزارشات ماهیانه شرکت در سایت

همچنین در تصویر یک گزارش عملکرد ماهانه از شرکت زاگرس را مشاهده می‌کنید. البته این نوع گزارشات مختص به شرکت های تولیدی می‌باشد. برای بانک ها، بیمه ها و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت از این گزارشات می‌باشد که بررسی دقیق آنها در مقاله ای دیگر انجام خواهد شد.

گزارش فعالیت هیئت مدیره

این گزارش به عنوان یکی از گزارش‌های سالانه هیات مدیره به مجمع ، مبتنی بر اطلاعات ارائه شده در صورت‌های مالی بوده و اطلاعات را در خصوص وضع عمومی شرکت و عملکرد هیات مدیره فراهم می‌آورد. نحوه دسترسی به این گزارشات در همان فیلتر گزارش های فصلی می باشد.

معرفی سامانه کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
گزارش فعالیت هیئت مدیره

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف و ب

در این گزارشات هر گونه اتفاقات مهم که بر روی سود هر سهم (نوع الف) اثر داشته باشد یا جز اطلاعاتی هست دانستن آن برای سهامدار الزامیست (نوع ب) اطلاع رسانی می‌شود.

افزایش سرمایه در کدال چیست؟

یکی دیگر از گزارشات مهمی که در سایت کدال منتشر می‌شود فرآیند انجام افزایش سرمایه هست. این فرایند طی چند مرحله انجام می گردد و طی هر مرحله گزارشی روی سایت بارگزاری می‌گردد. سهامداران می‌توانند در هر مرحله به سایت کدال مراجعه کنند و از آخرین اطلاعات افزایش سرمایه در کدال با خبر شوند.

آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات در کدال

در این گزارشات که معمولا 10 روز قبل از برگزاری هر گونه مجمعی، منتشر می‌شود، زمان و مکان برگزاری مجامع را اطلاع رسانی می‌کنند. این مجامع شامل همه مواردی هست که در اختیار هیئت مدیره می‌باشد و می‌توان به مجمع عادی سالیانه، مجمع افزایش سرمایه یا حتی انتخاب هیئت مدیره اشاره کرد. بعد از برگزاری این جلسات، تصمیمات اخذ شده نیز باید گزارش شوند. به طور مثال می‌توان به مقدار سود نقدی تقسیم شده اشاره کرد.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
مجممع عمومی شرکت ها سامانه کدال

در گزارش فوق می‌توان مقدار سود نقدی تقسیمی سهم زاگرس در سال مالی 1398 پی برد.

معرفی سایت کدال | آموزش بورس در مشهد | آکادمی پارسیان بورس
زمان بندی پرداخت سود نقدی در سامانه کدال

در این گزارش هم می‌توان از نحوه دریافت سود نقدی اطلاع پیدا کرد.

نمادهای هم گروه در کدال، به چه معنا است؟

تا به اینجا درمورد سامانه کدال و اینکه کدال چیست  اطلاعات زیادی کسب کرده‌اید. سامانه کدال با یکسری مزایای ویژه محبوبیت زیادی در بین سرمایه‌گذاران دارد، برای مثال شما می‌توانید به راحتی نمادهای هم گروه را در سامانه کدال پیدا کنید اما این نمادهای هم گروه به چه معنا می‌باشد؟

شما در سامانه‌های بورسی به دنبال یک نماد بورسی خاص هستید زمانی که نماد بورسی مدنظر خود را پیدا می‌کنید ممکن است به هر دلیلی به دنبال نمادهای بورسی مشابه باشید و در بسیاری از سایت‌های بورسی برای پیدا کردن نمادهای بورسی مرتبط باید جستجوی زیادی انجام دهید، اما سامانه کدال این اختیار را برای سرمایه‌گذارن خود قرار می‌دهد که در صورت نیاز بتوانند به راحتی نمادهای مربوطه بورسی را پیدا کنند. برای مثال شما در سامانه کدال نماد بورسی فولاد خوزستان را جستجو می‌کنید، پس از اتمام جستجو سامانه کدال دیگر نمادهای مربوطه که در دسته فلزات قرار می‌گیرند را برای شما به نمایش می‌گذارد.

 با این ویژگی که در دسترس شما می‌باشد به راحتی می‌توانید نمادهای هم گروه را پیدا کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. با استفاده از سامانه کدال و پیدا کردن نمادهای هم گروه شما می‌توانید نمادهای بورسی هم گروه را با یک دیگر مقایسه کنید، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بشناسید و در نهایت تصمیم درستی برای معامله نمادهای بورسی بگیرید.

در قسمت نمادهای بورسی علاوه بر توجه به نمادهای هم گروه باید پیام‌های ناظر نیز بررسی شود. پیام‌های ناظر در واقع نظراتی می‌باشد که در مورد وضعیت معاملاتی نماد بورسی و تحلیل وضعیت سهام است. در قسمت نمادهای بورسی شما می‌توانید نوسانات، سابقه معاملات، گزارش وضعیت خرید و فروش، ارزش نماد، سرمایه شرکت، میزان سودآوری آن در سال‌های اخیر و دیگر اطلاعات مشابه را بررسی کنید. با بررسی اطلاعات دقیق مربوط به هر نماد و وضعیت گذشته آن شما تا حدودی قادر هستید آینده این نماد بورسی را پیش‌بینی کنید و بتوانید برای خرید و سرمایه‌گذاری خود بهترین تصمیم را بگیرید.

صورت حساب مالی نمادهای ثبت شده در سامانه کدال

یکی از قسمت‌های مهم سامانه کدال بررسی صورت حساب‌های مالی نهادهای ثبت شده می‌باشد. با بررسی صورت حساب‌های مالی نماد مدنظر می‌توانید تصمیم‌گیری بهتری برای سرمایه‌گذاری خود داشته باشید. در سامانه کدال صورت‌ حساب‌های مالی فصلی، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و همچنین صورت حساب‌های تلفیقی موجود می‌باشد و شما به صورت دقیق می‌توانید سوابق مالی نمادهای ثبت شده را بررسی کنید. اطلاعاتی که به عنوان صورت حساب برای نمادهای مالی ثبت شده است عبارتند از:

  • از طریق صورت حساب‌های مالی می‌توانید میزان دارایی‌های مالی و میزان بدهی جاری شرکت را پیدا کنید تا بتوانید بر اساس این دارایی‌ها و بدهی‌ها وضعیت فعلی شرکت را تشخیص دهید.
  • با چک کردن صورت حساب‌های مالی نمادهای بورسی می‌توانید  از میزان موجودی کالای هر شرکت برای عرضه و تقاضا اگاهی کسب کنید تا وضعیت اقتصادی شرکت را بر اساس میزان موجودی مواد و کالا برای تولید پیش‌بینی کنید.
  • شما می‌توانید سوابق سرمایه‌گذاری نماد بورسی مدنظر خود را بررسی کنید و از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت شرکت مطلع شوید.
  • نقدینگی شرکت یکی از مهم‌ترین معیارهایی می‌باشد که از طریق آن می‌توانید از وضعیت شرکت مطلع شوید. در قسمت صورت حساب‌های مالی نمادهای بورسی شما می‌توانید از میران نقدینگی فعلی شرکت مطلع شوید.
  • میزان سود و زیان شرکت در پروژه‌های خود و همچنین میزان انباشتگی آن از طریق بررسی صورت حساب‌های مالی امکان پذیر می‌باشد.
  • مقدارکاهش یا افزایش سرمایه در جریان با بررسی صورت حساب‌های مالی نهادها امکان پذیر می‌باشد. همچنین صورت حساب‌های مالی مربوط به سود و زیان شرکت قابل نمایش می‌باشد.
  • مشاهده سود خالص شرکت و درآمدهای عملیاتی از طریق بررسی صورت حساب‌های مالی امکان پذیر می‌باشد.
  • از طریق چک کردن صورت حساب‌های مالی، کاربران می‌توانند میزان سرمایه ورودی به شرکت را بررسی کنند.

افشای اطلاعات مهم در سامانه کدال شامل چه مواردی است؟

تمامی تغییرات مهم، ساختار کدال، سرمایه‌ها، استراتژی‌ها، که در شرکت رخ می‌دهد در بخش افشای اطلاعات مهم سامانه کدال موجود می‌باشد. این اطلاعات برای سهام داران و کاربران سامانه در دسترس می‌باشد:

قراردادهای جدید که در شرکت در حال اجرا هستند یا برنامه‌ریزی شده‌اند، درآمدهای جدید، منبع درآمد جدید شرکت و محصولات جدید در قسمت اطلاعات مهم سامانه کدال ثبت شده‌اند.

باید توجه داشته باشید که بعضی از اخبار و اطلاعات بازار بورسی توجه چندانی نکنید زیرا این اطلاعات برای سهامداران فرعی شرکت اهمیتی ندارند و تاثیر بسیار ناچیزی دارند. این اطلاعات از قبیل تاثیر نوسانات ارز و اثرات سایر درآمدهای شرکت در سودآوری سرمایه می‌باشد.

جمع بندی

سایت کدال و سامانه کدال بورس از جمله مهمترین رفرنس ها برای دسترسی به انواع اطلاعات شرکت ها می باشد و ما در این مقاله به چند نوع از این گزارشات پرداختیم. اما گزارشات دیگری هم وجود دارد که به مرور ما در این مقاله آموزشی کامل میکنیم. همچنین میتوانید برای تکمیل اطلاعات ویدیو آموزشی سایت کدال را تماشا کنید.

منابع

  1. سایت کدال 
  2. بورس اوراق بهادار تهران
  3. کدال 360

پیشنهاد

  • ما در آکادمی پارسیان بورس با تجربه فعالیت چندین ساله در بازار بورس و برگزاری کلاس‌های آموزش بورس در مشهد به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از مشاوره‌های رایگان آشنایی با بورس، اولین گام‌های ورود به بازار بورس را بردارید، برای اطلاع بیشتر و ثبت نام در دوره آموزش بورس در مشهد کلیک کنید.
  • امیدواریم که حداکثر استفاده ممکن از این مقاله آموزشی را برده باشید، در صورت تمایل می‌توانید برای ثبت‌نام دوره‌های جامع آنلاین و حضوری آکادمی پارسیان بورس اقدام کنید.
  • آکادمی تخصصی پارسیان بورس « مرکز برگزاری کلاس بورس در مشهد »

سوالات متداول

  • سامانه کدال چیست؟

 وب سایت کدال مرجع جامع اطلاعات مالی شرکت ها می باشد.

  • کدال مخفف چیست؟

کدال مخفف Comprehensive Database Of All Listed Companies می‌باشد، به معنی بانک اطلاعاتی جامع تمامی شرکت های فهرست شده می‌باشد.

  • ورود به سایت کدال چگونه است؟

ورود مستقیم به کدال از طریق وبسایت رسمی کدال به نشانی codal.ir می‌باشد.

4.9/5 - (8 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حسین عرفانی
    17 آذر 1401 16:21

    سلام که چگونه می‌توانم نرم افزار کدال من را نصب کنم. متشکرم

    پاسخ
    • مدیر سایت
      17 آذر 1401 16:47

      سلام
      سایت کدال نرم افزار ندارد باید از وبسایت آن استفاده نمایید.

      پاسخ
  • سلام سامانه کدال چه اطلاعاتی را در اختیار افراد قرار می دهد ؟

    پاسخ
  • علی اکبر سماواتی
    20 خرداد 1402 20:55

    با سلام
    ممنون از ارایه خلاصه اطلاعات سایت کدال بنظر بنده قابل فهم تازه واردان میباشد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی