رگوله چیست
آکادمی پارسیان بورس
آکادمی پارسیان بورس

مفهوم رگوله چیست و چه اهمیتی در بروکر دارد؟

این پرسش که رگوله چیست، یکی از مهمترین سوالات افراد در هنگام انتخاب یک بروکر فارکس است! کارگزاری و بروکرهای زیادی در بازار فارکس فعالیت می‌کنند و انتخاب یک بروکر مناسب در بین تعداد زیادی بروکر کار سختی است و باید نکات زیادی را در نظر داشت. اما در بین این تعداد کارگزاری تنها 5 درصد از این کارگزاری‌ها رگوله هستند و تحت اختیارات سازمان‌های نظارتی کار می‌کنند.

کارگزاری‌هایی که تحت نظارت نیستند از مشتریان خود سوءاستفاده می‌کنند و پشتیبانی مناسبی برای رفع مشکلات کاربران ندارند؛ چرا که هیچ ترسی از هیچ عواقب کارشان ندارد. همچنین این موضوعات شانس فعالیت‌های غیرقانونی یا کلاهبرداری این بروکرها را افزایش می‌دهد. اگر وارد بازار فارکس می‌شوید، این نکته بسیار مهم است که بدانید کارگزاری که انتخاب می‌کنید توسط سازمانی نظارت و کنترل می‌شود یا خیر. از این رو قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم؛ پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

رگوله چیست؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که رگوله چیست و چرا باید یک کارگزاری چنین ویژگی داشته باشد. از آنجایی که بازار فارکس یکی از بزرگ‌ترین بازار مالی در جهان است؛ این موضوع پیش می‌آید که چه نهادی باید مسئول نظارت بر عملیات معاملاتی در این بازار باشد.

وظیفه نظارت بر روی کارگزاری‌ها توسط برخی از سازمان‌های دولتی که در یک کشور یا منطقه خاص فعالیت دارند؛ مربوط می‌شود. این سازمان‌ها به‌عنوان مقامات نظارتی بر روی بازار و فعالیت کارگزاری‌ها مجوزهایی صادر می‌کنند. این مجوزها این اعتبار را به بروکر‌ها می‌دهند که کاربران فارکس امنیت مالی داشته باشند و کلاهبرداری از سوی بروکر رخ ندهد. از این رو قبل از ثبت‌نام در یک کارگزاری باید به این موضوع توجه کنید که نهادها معتبر آن را تأیید کرده باشند.

بروکر رگوله چیست

چرا باید بروکر رگوله شده باشد؟

در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا یک بروکر باید رگوله شده باشد. از آنجایی که بروکرها به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده فعالیت می‌کنند؛ ممکن است بروکر یا کارگزاری کارهای متقلبانه انجام داده و یا کلاهبردار از آب در آید از این رو داشتن مجوز از سازمان‌های معتبر این امتیاز را به بروکر می‌دهد که کاربران با امنیت بیشتری در بروکر سرمایه‌گذاری کرده و خریدوفروش انجام دهند. در صورت تخطی بروکر این سازمان‌های نظارتی می‌توانند فعالیت بروکر را قطع کنند.

بررسی قانونی بودن یک بروکر چگونه است؟

در بخش‌های قبل به این موضوع پرداختیم که باید برای سرمایه‌گذاری بروکری انتخاب کنیم که Regulated شده باشد؛ اما بررسی قانونی بودن یک بروکر چگونه است و باید چه طور به این موضوع پی برد؟ سایت‌ها و منابع زیادی هستند که با سرچ کردن نام بروکر می‌توانید اطلاعات کافی در خصوص بروکر دریافت کنید.

اما باید این موضوع نیز در نظر داشته باشید که سازمان‌هایی که مسئول رگوله کردن بروکرها هستند؛ به نسبت اعتبار و قدرتی که دارند می‌توانند ضعیف یا متوسط و یا قوی باشند. باید این موضوع نیز در نظر داشته باشید لزوم Regulated بودن یک بروکر نمی‌تواند شرط کافی برای مورد قبول بودن آن باشد.

آیا بروکر شما توسط نهادهای مالی نظارت می‌شود؟

قبل از ورود به بازار فارکس اولین مرحله پیدا کردن یک بروکر مناسب برای معامله است. اولین سؤال و نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که آیا بروکر شما توسط نهادهای مالی نظارت می‌شود یا خیر. برای پیدا کردن این جواب می‌توان با سرچ کردن و جستجو در سایت‌هایی که به نقد و بررسی بروکرهای می‌پردازند پی برد. اما فقط پیدا کردن یک بروکر که رگوله باشد کفایت ندارد.

دانستن این موضوع که بروکر توسط چه سازمانی Regulated شده است نیز اهمیت دارد. همچنین کشور ما به دلیل تحریم‌ها بیشتر بروکرهایی که توسط سازمان‌های اروپایی و امریکایی نظارت می‌شوند؛ اجازه افتتاح حساب به ایرانیان نمی‌دهند. از این رو پیدا کردن یک بروکر مناسب کار مشکلی است.

مزیت رگوله چیست

مزیت بروکر رگوله شده

همان‌طور که در بخش‌های قبل متوجه این موضوع شدید این که یک بروکر توسط یک نهاد مالی نظارت شود اهمیت زیادی دارد و سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری به آن بروکر می‌کنند. از این رو در این بخش قصد داریم برخی دیگر از مزیت بروکر رگوله شده را بیان کنیم. از مزیت‌های آن عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از حرکت‌های متقلبانه توسط بروکر
  • پاسخگویی بهتر بروکر به مشتریان
  • حفاظت از دارایی سرمایه‌گذاران و تریدرها
  • بیمه کردن سرمایه تریدرها

سازمان های مهم رگولیشن

سازمان های مهم رگولیشن انواع مختلفی دارند؛ برخی از این سازمان‌ها ضعیف به‌حساب می‌آیند و برخی قوی از این رو در این بخش قصد داریم برخی از مهم‌ترین سازمان‌ها را نام برده که شما عزیزان نیز با نام این سازمان‌ها بیشتر از پیش آشنا شوید:

  • ایالت متحده آمریکا: انجمن ملی معاملات آتی (NFA) کمیسیون معاملات آتی کالاها (CFTC)
  • بریتانیا: مرجع هدایت مالی (FCA)
  • استرالیا: کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا (ASIC)
  • ژاپن: آژانس خدمات مالی (FSA)
  • کانادا: سازمان تنظیم مقررات صنعت سرمایه‌گذاری کانادا (IIROC)
  • هنگ‌کنگ: کمیسیون اوراق بهادار و آتی (SFC)
  • سنگاپور: مرجع پولی سنگاپور (MAS)

its regul

کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا ASIC چیست؟

در این بخش قصد داریم در خصوص کمسیون سرمایه ‌گذاری و اوراق بهادار استرالیا ASIC چیست؛ صحبت کنیم. این کمسیون به سرعت به یکی از مهم‌ترین و مطرح‌ترین رگوله‌های بازار فارکس تبدیل شد و روزبه‌روز به تعداد بروکرهایی که تحت نظارت این کمسیون هستند افزوده ‌شد. این بروکر در دهه 90 شروع به کار کرد. اما در سال 2009 تغییراتی در قوانین خود به وجود آورد که دیگر شرکت‌ها نیز بتوانند در بورس استرالیا فعالیت کنند.

به نظر می‌رسد ASIC یکی از کمسیون‌های بسیار معتبر در بازار است که نگران حفظ منافع سرمایه‌گذاران است. ASIC تمام کارگزاران فارکس تحت نظارت خود؛ به داشتن مجوز معتبر خدمات مالی استرالیا (AFSL) ملزم کرده و آنها را مستقیماً تحت مقررات ASIC قرار می‌دهد.

معرفی تعدادی از بروکرهای رگوله شده معروف در بازار فارکس

در این بخش قصد داریم به معرفی تعدادی از بروکرهای رگوله شده معروف در بازار فارکس را بیان کرده که شما با این بروکر‌ها بیشتر آشنا شوید.

  • FXTM
  • XM
  • AvaTrade

نتیجه گیری

کارگزاری‌های زیادی در بازار فارکس فعالیت می‌کنند که تعداد زیادی از این کارگزاری‌ها بدون پشتوانه و کلاهبردار هستند. از این رو پیدا کردن یک کارگزاری خوب قبل از سرمایه‌گذاری بسیار اهمیت دارد. ما در این مقاله در خصوص یکی از ویژگی‌های مهم بروکر را بیان کرده و به طور مفصل به این موضوع پرداختیم که بروکر رگوله چیست و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

3/5 - (6 امتیاز)

با تکمیل فرم زیر، می‌توانید نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و پیش‌ثبت‌نام در دوره اقدام نمایید. همکاران ما در کمتر از 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

Hidden

آکادمی پارسیان بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

طراحی و توسعه توسط کاسبی